WIADOMOŚCI

Walka o tytuł wciąż trwa? Mercedes złożył dwa protesty po GP Abu Zabi
Walka o tytuł wciąż trwa? Mercedes złożył dwa protesty po GP Abu Zabi
To nie koniec walki o tytuł mistrzowski w tym roku. Max Verstappen być może wygrał w Abu Zabi, ale wiele wskazuje na to, że sprawa będzie miała swój dalszy mniej przyjemny finał w sądzie.
baner_rbr_v3.jpg

Jeszcze przed zakończeniem dzisiejszego wyścigu pojawiły się pierwsze kontrowersje dotyczące decyzji jakie FIA podejmowała podczas ostatniego okresu neutralizacji toru po wypadku Nichoalsa Latifiego.

Zespół Mercedesa nie musiał także zbyt długo czekać ze złożeniem protestu, gdyż naruszenie regulaminu w wykonaniu Michaela Masiego wydaje się dość oczywiste.

Max Verstappen nie wyszedł jeszcze ze swojego bolidu, a w mediach społecznościowych zaczęły krążyć odniesienia do paragrafu 48.12 Regulaminu Sportowego, który opisuje zasady procedury wznawiania wyścigu po okresie neutralizacji.

Jest w nim napisane, że dyrektor wyścigu nie musi pozwalać na od dublowanie się kierowców jeżeli warunki na torze to uniemożliwiają, a także to, że po takiej procedurze samochód bezpieczeństwa zjeżdża na kolejnym okrążeniu a nie jak miało to miejsce w Abu Zabi na tym samym. Co więcej jest również napisane, że gdy pozwala się na od dublowanie kierowców powinni to uczynić wszyscy zdublowani zawodnicy a nie tyko ich część.

Michael Masi z pewnością kierował się chęcią jak najszybszego wznowienia wyścigu, żeby tytuł mistrzowski został wyłoniony dzięki walce na torze a nie za samochodem bezpieczeństwa, ale wyszło jak zawsze, czyli masa kontrowersji i zawiłości prawnych, które mogą jeszcze rzucić cień na tegoroczny finał mistrzostw świata.

Zespół Mercedesa bardzo szybko ogłosił, że składa protest powołując się na wspomniany artykuł i dodał również, że protestuje w sprawie artykułu 48.8, który również dotyczy zasad poruszania się za samochodem bezpieczeństwa, a konkretnie momentu kiedy kierowca może rozpocząć wyprzedzanie po zjechaniu samochodu bezpieczeństwa.

W myśl regulaminu taki manewr można rozpocząć dopiero po minięciu linii mety, a Mercedes może próbować udowodnić, że Max Verstappen uczynił to znacznie wcześniej, gdy Lewis Hamilton spowolnił mocno stawkę przed wznowieniem walki.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

123 KOMENTARZY
avatar
MattiM

12.12.2021 16:59

0

Żałosny merol jak zwykle nie potrafi przegrywać.


avatar
Roxor

12.12.2021 17:00

0

Ktoś tu nie potrafi przegrywać z honorem.


avatar
matito

12.12.2021 17:00

0

Wg mnie dobra decyzja aby wyłonic w walce a nie za SC.. RBR miał dużo szczęścia z tym wszystkim.. w końcu bo zazwyczaj pełną pule szczęścia na każdy wyścig zgarniał mercedes i Lewis Po mojemu żadne odwołania już nic nie dadzą i wyniki pozostaną jakie są


avatar
mattimek

12.12.2021 17:01

0

Dziwna sprawa ze zmianą decyzji, ale w sumie dobrze że sędziowie pozwolili rozstrzygnąć mistrzostwo na torze. Mam nadzieję że merc nic nie zdziała


avatar
Angry Tiger

12.12.2021 17:02

0

ZERO HONORU! HAŃBA!


avatar
Danielson92

12.12.2021 17:02

0

Honor honorem ale ten artykuł opisuje co odwalił Masi. Poza tym zawsze, gdy kierowcy się oddublowywali, to czekano aż znajdą się na końcu stawki i wtedy zjeżdżał safety car.


avatar
seb_2303

12.12.2021 17:03

0

No to tytuł rozstrzygnie się w sądzie - brawo FIA. W sumie Mercedesowi się nie dziwię - bo jeżeli sędziowie z złamali regulamin - to będzie się działo. Za duża kasa za tym stoi żeby zbyt łatwo odpuścić. No cóż wygląda na to, że sędziowie się skompromitowali.


avatar
B_O_N_K

12.12.2021 17:03

0

Bez znaczenia kto zostanie mistrzem, ale znaczenie ma aby stało się to w uczciwej walce zgodnej z przepisami, więc wcale nie dziwię się dla Mercedesa.


avatar
sliwa007

12.12.2021 17:04

0

Tak się śpieszyli, żeby zrobić z Maxia mistrza, aż zapomnieli o regulaminie. A wystarczyło wywiesić czerwoną flagę, posprzątać tor i puścić ich z pól startowych...


avatar
Jero

12.12.2021 17:04

0

@4 Gdyby chcieli rozstrzygnąć to sprawiedliwie na torze byłaby czerwona flaga, sprint 5 lap na nowych gumach i dziękuję. Q tym przypadku jak powiedział Bottas od razu wiedział że po sprawie, gdyż Max miał świeże gumy. Na moje jeśli jest paragraf to należy się go trzymać, a tu jak zwykle w tym roku bałagan. Sędziowie i Masi do zmiany to pewne


avatar
MarPOL_82

12.12.2021 17:04

0

Nie bardzo rozumiem. Dziwicie się protestowi, kiedy FIA złamała regulamin ? :)


avatar
parys0f1

12.12.2021 17:04

0

Ej, fanboje maxia, to stosujemy przepisy czy drukujemy wynik?


avatar
sismondi

12.12.2021 17:05

0

@6.Tak jest ...


avatar
Jero

12.12.2021 17:05

0

Dodam, że ciekawi mnie jak uargumentują odrzucenie protestu... szkoda takiego sezonu, finisz pełen niesmaku :(


avatar
Semtex

12.12.2021 17:06

0

Maks miał dzisiaj niesamowitego fuksa , w normalnej walce nie miał żadnych szans aby wygrać , szkoda ze w taki sposób się to rozgrywa , bo niestety decyzje są kontrowersyjne.


avatar
OhDanNo

12.12.2021 17:08

0

Nic to nie da, nie można zabić show. Faktycznie zdublowane samochody od razu powinny dostać zgodę na oddublowanie się - tak było w każdym przypadku. Do tego Lewis tym razem nie musiał ścinać zakrętu na pierwszym okrążeniu, było miejsce by się schować za VER, który wykonał czysty manewr. Alonso rzekłby: "karma z pierwszego okrążenia". Wyjątkowe mistrzostwa - wygrał wolniejszy bolid! Wolniejszy o ile? 0,2 sek na okrążeniu? :-) orlo, berko i inne kałamarnice połknęli chyba już języki z wściekłości :-)


avatar
Danielson92

12.12.2021 17:09

0

W Arabii dali czerwona flagę, a tutaj nie dali jej. W Azerbejdżanie dali na dwa kółka przed końcem. Kontrowersyjne to wszystko. A sędziowie złamali regulamin. Protest Mercedesa uzasadniony. Wygląda na to, że mają rację.


avatar
mattimek

12.12.2021 17:10

0

@10 Zgadzam się. Czerwona flaga i restart to byłoby najlepsze wyjście. FIA zasługuje na DNF bez dwóch zdań.


avatar
Globtrotter

12.12.2021 17:10

0

Przykre, że tytuł został wyłoniony w takich okolicznościach. Lewis cały wyścig dominował, nawet gdy Max miał świeższe opony, nie dał rady go dogonić. I co? Bum Latifiego i SC, dziwnym trafem nie od razu a w chwili, kiedy Lewis minął zjazd do boksów. Później zamieszanie z od dublowaniem, najpierw nie mogą, potem mogą. I kiedy wydawało się, że nie będzie wznowienia, TADAAAAAM! Max na skrzyni Lewisa z świeżymi, miękkimi oponami i jedno okrążenie do końca. To nie jest granie pod RBR? Od startu było wiadomo, że Max przerąbie ten wyścig koncertowo, nawet mimo niesamowitych starań Pereza. Tytuł dla Maxa ale nie zdaje sobie sprawy, że będzie zawsze wspominane w jakich okolicznościach to się stało. Po takim ciosie, aż strach pomyśleć, co Lewis będzie wyprawiać w przyszłym sezonie. Max doświadczy tego, przed czym uciekł Nico.


avatar
Davien 78

12.12.2021 17:10

0

@2 Chciałes napisać ktoś nie potragi przyjąć ,,druku" z honorem. Co do druku to chyba sam masz jasność. Chyba że sam nie masz krzty honoru. Jeśli się ogłasza SC w takiej chwili kiedy Ham minął zjazd do parku (mechanicy Merca czekali z kołami wszakże. To aluzja co do asów co tu piszą że Merc zaspał. IM NIE DANO MOŻLIWOŚCI ZMIENIĆ TYCH KÓŁ!!!. To można było zaczekać jeszcze 10 sek by i drugi zawodnik minął zjazd. Mieli by równe szanse. Skoro się wznawia wyścig kiedy zawodnicy zdublowani nie zajęli miejsc to chyba dziwne co najmniej dziwne. Ver dziś nie wywalczył mistrzostwa jemu je dano przy zielonym stoliku.


avatar
Fan Russell

12.12.2021 17:10

0

Dawać Wyścig jeszcze raz w Arabii Saudyjskie na tydzień ;)


avatar
seb_2303

12.12.2021 17:10

0

Jak Merc będzie się sądził to pewnie sezon pozostanie bez mistrza - bo jak inaczej FIA może wyjść z tego z twarzą


avatar
Globtrotter

12.12.2021 17:11

0

A i zapomniałem dodać. Protesty Merca jak najbardziej zrozumiałe bo patrząc na to z boku to faktycznie te punkty regulaminu zostały złamane. Masi powinien czym prędzej oddać stanowisko komuś bardziej kompetentnemu. Eh Charlie... nawet nie wiesz jak F1 potrzebuje twego ducha


avatar
Cadanowa

12.12.2021 17:12

0

Nie zrozumiała ta decyzja sędziów muszą wszyscy się odublowac, wtedy by nie zdążyli po prostu rozpocząć wyścigu, to powinno być od razu ogłoszone czekanie, nie robimy tego, potem od razu pod koniec 2 sektora jednak zmiana decyzji i restart. Z VSC jak czekali sędziowie to jest tragedia


avatar
Angry Tiger

12.12.2021 17:12

0

@OhDanNo Zapomniałeś o Sravien 78 :D


avatar
parys0f1

12.12.2021 17:12

0

Article 48.8 states: ?With the exception of the cases listed under a) to h) below, no driver may overtake another car on the track, including the safety car, until he passes the Line (see Article 5.3) for the first time after the safety car has returned to the pits. The exceptions are: a) If a driver is signalled to do so from the safety car. b) Under Articles 41.1c), 48.12, 51.6 and 51.12 below. c) When entering the pits a driver may pass another car remaining on the track, including the safety car, after he has reached the first safety car line. d) When leaving the pits a driver may overtake, or be overtaken by, another car on the track before he reaches the second safety car line. e) When the safety car is returning to the pits it may be overtaken by cars on the track once it has reached the first safety car line. f) Whilst in the pit entry, pit lane or pit exit a driver may overtake another car which is also in one of these three areas. g) Any car stopping in its designated garage area whilst the safety car is using the pit lane (see Article 48.11 below) may be overtaken. h) If any car slows with an obvious problem.?


avatar
Purrek

12.12.2021 17:12

0

A wystarczyło wywiesić czerwoną flagę, zrobić restart z pól i po sprawie, ewentualnie SC i start z pól.


avatar
Globtrotter

12.12.2021 17:12

0

@20 prawda. Lewis pytał przez radio czy może zjechać. Zespół powiedział, że teraz już nie.


avatar
parys0f1

12.12.2021 17:13

0

The penultimate paragraph of Article 48.12 begins: ?Having overtaken the cars on the lead lap and the safety car these cars should then proceed around the track at an appropriate speed, without overtaking, and make every effort to take up position at the back of the line of cars behind the safety car.? After describing how those cars must drive safely after un-lapping themselves, the paragraph concludes with ?unless the clerk of the course considers the presence of the safety car is still necessary, once the last lapped car has passed the leader the safety car will return to the pits at the end of the following lap?.


avatar
jasiuLPG

12.12.2021 17:14

0

@19, 20 Rozumiem kontrowersje z SC, sprawa dyskusyjna, ale czemu ciągle manipulujecie? SC zostało ogłoszone tuż przed tym, jak Hamilton mijał Latifiego, a nie gdy ten minął zjazd do pit-lane. Nawet Bono mówił o tym Lewisowi w tym czasie(zanim minął on zjazd do pit-lane). Jak macie np. F1 TV, to możecie sobie to jeszcze raz odpalić.


avatar
SnapGP

12.12.2021 17:14

0

@9 Masi chyba wczoraj mówił, że w przypadku incydentu podobnego do wypadku RAI z FP2 puści SC zamiast czerwonej flagi. Jak powiedział tak zrobił. Co do dziwnej decyzji z oddublowaniem to jestem pewien, że na tą decyzję wpływ mieli panowie z Liberty. Chcieli epickiej walki do ostatniego zakrętu, hasztagów w Internecie i zadowolonych szejków z Abu Zabi a nie nudnego końca wyścigu za SC. Protest Mercedesa jest całkowicie słuszny, ale nic to nie zmieni bo F1 to jedna wielka POLITYKA. Mistrzem świata wg. mnie w tym sezonie został Michael Masi


avatar
GTR

12.12.2021 17:15

0

@20 Davien 78 HAM miał możliwość zmiany opon, ponieważ SC został ogłoszony na długo przed linią zjazdu w pitlane. Dlaczego kłamiesz?


avatar
przemo255

12.12.2021 17:15

0

Nawet jeżeli to co się działo przy SC jest niezgodne z regulaminem to Max o tym nie decydował więc nie mogą go ukarać i odebrać mu mistrzostwa. Obiektywnie czerwona flaga byłaby bardziej sprawiedliwa ale teraz już po wszystkim.


avatar
ekwador15

12.12.2021 17:15

0

FIA zlamała wlasne regulaminy i MAx tez. za wyprzedzanie podczas SC jest 30 sekund kary nawet jak to są zdublowani. a FIA niezgodnie z przepisami przeprowadzila restart. dwa powazne naruszenia wiec sprawa jest oczywista


avatar
parys0f1

12.12.2021 17:16

0

The penultimate paragraph of Article 48.12 begins: ?Having overtaken the cars on the lead lap and the safety car these cars should then proceed around the track at an appropriate speed, without overtaking, and make every effort to take up position at the back of the line of cars behind the safety car.? After describing how those cars must drive safely after un-lapping themselves, the paragraph concludes with ?unless the clerk of the course considers the presence of the safety car is still necessary, once the last lapped car has passed the leader the safety car will return to the pits at the end of the following lap?.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu