BMW liczy na nowy pakiet aerodynamiczny
Szef zespołu BMW Sauber, Mario Theissen liczy, że poważne modyfikacje F1.09 jakie jego zespół planuje na wyścig w Barcelonie pomogą w uzyskiwaniu lepszych wyników.Robert Kubica jedynie w Australii miał możliwość rywalizacji o zwycięstwo, jednak kolizja z Sebastianem Vettelem pokrzyżowała mu plany. Później było już tylko gorzej.
„Częściowo z powodu nie wykorzystania potencjału bolidu w kwalifikacjach, a częściowo z powodu poprawek w innych zespołach” mówił Theissen na temat powodów tak słabej formy swojego zespołu. „Przed początkiem sezonu zdecydowaliśmy, że większe ulepszenia przywieziemy do Barcelony i mogę jedynie liczyć, że to się opłaci.”
„Dzisiaj wygląda, że jesteśmy z tyłu, ale jeżeli pakiet będzie dobry, obraz ten może zmienić się w ciągu dwóch tygodni.”
„To co widzieliśmy do tej pory jest całkiem zaskakujące, a nowe regulacje zacieśniły walkę w stawce. W czwartym wyścigu sezonu widzieliśmy trzeci zespół, który w całości zdominował kwalifikacje, co jest niezwykłe.”
„To, w połączeniu z małymi różnicami między zespołami pokazuje, że wszystko może się zmienić ponownie w ciągu kilku wyścigów.”
„Bolid w Melbourne był bardzo dobry. Robert mógłby walczyć o zwycięstwo w wyścigu, mimo że nie byliśmy najszybsi, ale nadal pozostawaliśmy konkurencyjni.”
„Najwyraźniej inne zespoły dokonywały zmian z wyścigu na wyścig podczas gdy my przygotowujemy gruntowny pakiet na Barcelonę i mogę mieć tylko nadzieję, że zrobimy tam krok do przodu.”
„Będziemy mieli sekwencję ulepszeń przez cały sezon, ale to będzie pierwsze tak duże, więc wiążę z nim pewne nadzieje.”
komentarze
1. Oskar9191
ja tez mam nadzieje ze wkoncu cos rusza do przodu:/
2. walerus
a świstak dalej zawija sreberka....
3. grzybek12345
myśle, ze i to nic nie da:/
4. pz0
''To co widzieliśmy do tej pory jest całkiem zaskakujące'' - pisałem już wcześniej że BMW jest w szoku co się dzieje w tym sezonie. ''powodu poprawek w innych zespołach'' - czyżby zaskoczyło ich to że inni się rozwijają? ''Przed początkiem sezonu zdecydowaliśmy, że większe ulepszenia przywieziemy do Barcelony'' - przecież od początku było widać że coś jest nie tak, można się było więc nie trzymać planów sprzed początku sezonu. W Ferrari wygląda wszystko podobnie, jednak mimo wszystko Ferrari jakoś ciągnie do przodu, przynajmniej nie traci tyle co BMW. Zobaczymy jednak jak podziałają plany BMW, może jednak było warto czekać. Teraz bardzo żałuję że Kubica nie wygrał w Australii. Byłoby bardzo ciekawe gdyby Kubica wygrał w Australii i w ciągu trzech wyścigów okazało się że BMW stoczyło się ze szczytu na samo dno.
5. wlodzic
Wszystko pięknie, tylko może się okazać że modyfikacje bez testów okażą się chybione i dopiero będzie masakra. Myślę że lepiej wprowadzać modyfikacje powoli, na bieżąco z wyścigu na wyścig, a nie stawiać wszystko na jedną kartę jak BMW.
6. mpstir
Jeżeli po wprowadzeniu nowych ulepszeń nie będą w stanie kwalifikować się do Q3, to lepiej niech sobie odpuszczą już ten sezon. Swoją drogą to ciekawe, czy będą mieli jakieś inne rozwiązanie dyfuzora, może podwujny, bo Toro Rosso już zapowiedziało modyfikację dyfuzora na Barcelonę i również liczą na poprawę docisku po zamontowaniu go.
7. Poldek_94
Myślę, że parę małych zmian w bolidzie F1.09 nie da rewelacyjnych rezultatów ;/
8. pgolebiow
jak zwykle BMW ze swoją świtą czekają i w sumie niewiedzą na co, chyba na cud myśląc, że wprowadzając zmiany te będą tak genialne, że od razu dogonią czołówkę. zapominają o jednym inne zespoły też pracują, a już są daleko z przodu, a po drugie sami nie wiedzą ile zmiany przyniosą korzyści inni testują i usprawniają, a ci szykują rewolucję która niekoniecznie przyniesie zwycięstwo i oby to nie była klęska!
9. Niespokojny
hmm,może i oni jeszcze jakąś bitwę(bitwy) wygrają , ale wojny nigdy nie wygrają, ze swoim podejściem. Obym się mylił, póki Robert u nich jeździ, bo później może ich w ogóle nie być w F1, jak dla mnie.
10. jawiemwszystko
Weźcie się doktorki i inne za dyfuzora a nie za pakiety jakieś
11. krz08
zawsze jak krytykują swój bolid to jest dobry jak chwalą to jest do bani
12. jsowa_usun_to
jawiemwszystko - pakiet aerodynamiczny składa się z wielu części, od przednich skrzydeł począwszy do dyfuzora z tyłu, to właściwie przeprojektowanie całego bolidu pod względem lepszego przepływu powietrza. Pytanie tylko czy rzeczywiście w nowym pakiecie zdążą zamontować nowy dyfuzor, bo projektować zaczęli jeszcze przed decyzją FIA o legalności tych ostatnich...
13. walerus
może i są w szoku że mają taaaaką dziurę w kroku.....
14. GKT
@Mario Theissen: "W czwartym wyścigu sezonu widzieliśmy trzeci zespół, który w całości zdominował kwalifikacje, co jest niezwykłe.” Najwyraźniej liczyn on że "niezwykłość" tego sezonu będzie trwać nadal i w piątym wyścigu sezonu kwalifikacje zdominuje następny, czwarty już zespół (BMW???).
15. Oskar9191
6. mpstir lepiej niech nie odpuszczaja tego sezonu bo poprzedni sezon odpuscili i wyszło co wyszło a jak odpuszcza teraz to strach sie bac co wymyśla na sezon 2010:/
16. GrzesB
Na 2010 BMW zamontuje sobie kwadratowe koła - to będzie dopiero krok do przodu :D
17. daav
ta akurat, już lepiej Tuskowi wierzyć
18. lbijak53
przydalyby sie jakies nowe elementy w bolidzie BMW . moze odnosili by wtedy jakies sukcesy a nie miejsca na koncu stawki tak jak to mialo mijesce w bahrajnie. Bylem w tym roku na tym wyscigu i poowiem wam ze gdyny Heitweld nie stuknal Roberta to mieli bysmy jakies 3-4 punkty a tak to nic
19. LOL85
tylko ze ten sezon to rewolucja w porównaniu do poprzedniego a następny będzie podany do tego(jesli chodzi o aerodynamike) wiec nie ma co odpuszczac tego sezonu tym bardziej ze jest zakaz testów
20. mpstir
@ 15. Oskar9191 Może i masz racje, ale z drugiej strony mieliby dużo czasu na przygotowanie bolidu na nowy sezon. Teraz przynajmniej wiedzą, że możliwe jest stosowanie podwujnego dyfuzora, bo wcześniej byli przekonani, że jest on nielegalny. Faktem jest, że teraz chłopaki nie wiedzą od czego zacząć przez ten podwujny dyfuzor, bo oni głównie na kers w tym sezonie stawiali. Jakby na to nie patrzyć Red Bull bez podwójnego dyfuzora ma świetny bolid i nawet jakby podwujne dyfuzory uznali za nielegalne to byliby najlepsi.
21. tomaszf1
wymiotować mi się chce jak to wszystko czytam i to nie tylko na tym portalu
interesuję się f1 od 15 lat i powiem Wam że nigdy nie marzyłem nawet by jedździł w tym gronie jakikolwiek Polak
marzenie spełniło się 3 lata temu i już chcecie mieć Roberta jako mistrza?
jak z Małyszem - wygrywał kilka lat bez przerwy a jak obniżył loty to narzekanie a to wiatr, a to sędziowie ,a to trener, a w końcu Małysz skończony
myślę że Małysz ma szansę jeszcze wygrywać
Robert jest młodym kierowcą w młodym zespole - dajmy im czas i spokojnie kibicujmy, oni naprawdę uwierzcie robią co mogą ( i to wszyscy), w tym sporcie nie ma miejsca na olewajstwo, zbyt drogo to kosztuje, jak ktoś wykazuje pasywność wypada z gry a chętnych na jego miejsce są tłumy
nie narzekajmy, jest super sezon, są wreszcie emocje
wiecie jak się oglądało wyścigi kilka lat wstecz?
non stop to samo - Ferrari , McLaren i WiliamsBMW a dalej przepaść
spójrzcie jak długo Alonso był nikim gdy jeździł w beznadziejnych zespołach z niskim budźetem
albo Rubens , Button to samo , nawet Massa
Co byśmy mówili gdyby w 2006 Robertowi pracę zaproponowali w Super Aguri albo wcześniej Minardi lub Jordan?
Panowie życzę luzu i spokojnego trzymania kciuków w tym rewolucyjnym sezonie a wyniki przyjdą same - jak nie teraz to za rok.
Pozdrawiam
tomaszf1
22. ja2
Częściowo z powodu nie wykorzystania potencjału bolidu w kwalifikacjach, a częściowo z powodu poprawek w innych zespołach” - ciekawe jaki był ten potencjał.
23. saint77
21. @tomaszf1: całkowicie się z tobą zgadzam, tylko napisz gdzie ty widzisz narzekanie na Roberta, bo ja poza jakimś AntyKubicą nie widzę, aby ktoś na niego narzekał, bo i powodu zresztą do tego nie ma.
Niewybredne komentarze odnośnie BMW są spowodowane nie tyle zacieśnieniem grona czołowych zespołów (bo to jest bardzo dobre zjawisko i oby trwało jak najdłużej) tylko rozczarowaniem zespołem, który szumnie zapowiadał walkę o mistrza a jest trzeci od końca. I nie jest to wynik olewania tylko zwykłych błędów, które im ludzie słusznie wytykają. A fakt, że wynikiem tego zamieszania jest słabsza postawa Roberta jeszcze tą frustrację podsyca. Nie można mieć pretensji do kibiców, że psioczą na zespół, który jeszcze kilka tygodni temu miał aspiracje do tytułu mistrzowskiego a teraz wlecze się na końcu stawki nie radząc sobie podstawowymi problemami.
Zresztą spójrz na Ferrari, zapewne kibice tego zespołu we Włoszech i nie tylko też nie są szczęśliwi z obecnej formy i dają temu wyraz w swoich wypowiedziach.....
24. mirekmiras
@ tomaszf1, w pewnym sensie masz rację, ale tego przecież nikt nie wie, czy siła zespołu wcześniej czy później wzrośnie. Powiem jak Robert - może tak, może nie. I nic w tym dziwnego, że wszyscy chcą, by Robert zdobył mistrzostwo. F1 jednak nieco różni się od skoków narciarskich, a rzecz normalna, że Adam nie mógł utrzymać przez tyle lat jednakowej formy. W przypadku Roberta sprawa wygląda inaczej, bo potrzebne są dwie formy, jego i zespołu. Bez jednej z nich nie bedzie sukcesu. Robert tez nie bedzie sie rozwijał, jesli zespół bedzie beznadziejny. Kierowców chętnych do jazdy w F1 jest multum, a liczba miejsc mocno ograniczona. Co bedzie, jeśli Robertowi przyjdzie jeździć kilka sezonów beznadziejnym samochodem? Aż się boję pomyśleć... Tymczasem w skokach można skakać wiele wiele lat, uzależnione jest to tylko od formy i ochoty skoczka. Oby Robert został mistrzem jak najszybciej w obojętnie jakim, ale dobrym zespole :)
25. Slaweczko
17. daav.... Nie pomyliłeś czasem forum....
26. mpstir
@saint77 Całkowicie się z Tobą zgadzam. Tu nie chodzi o formę Roberta i narzekania, cała krytyka zespołu BMW wzięła się po szumnych zapowiedziach przedsezonowych dr Theisena, że teraz są gotowi na zdobycie tytułu mistrzowskiego i mają bolid, który im w tym pomoże. Rzeczywistość jest jednak inna i uwzględniając to, że od połowy ubiegłego sezonu pracowali nad tegorocznym autem, pokazują, że jednak jeszcze nie teraz na nich czas. Myślę, że najwięcej zawiniły niejasne zapisy regulaminu, które zresztą pomieszały szyki Ferrari i McLarenowi, ale ten drugi pnie się do góry z wyścigu na wyścig, a BMW się cofa.
27. morek151
dajcie se spokój, załoze sie ze ich pakiet duzo nie zmieni. Musieli by zbudowac go od nowa. Jako drudzy skoncentrowali sie na bolidzie na 2009 a maja jeden z najgorszych bolidów
28. modafi
Witam wszystkich - to mój pierwszy komentarz tutaj.
Jak dotąd BMW zawsze realizowało swoje plany (podium w 2007, pole position, najszybsze okrążenie i zwycięstwo w 2008 roku) więc pozostaje wierzyć, że w tym sezonie też tak będzie (włączenie się do walki o mistrzostwo). Dopiero cztery wyścigi za nami, nic straconego. Będziemy coś więcej mogli powiedzieć po Barcelonie. Brak testów sprawia, że często forma na dany wyścig będzie zależała od szczęścia (zaryzykowanie odpowiednich ustawień na piątkowych treningach).
29. oprezes
Gówniana niemiecka precyzja. Nie ma testow to zmiany powinni dokonywac stopniowo. Bo tak moze sie okazac ze bedzie jeszcze gorzej niz jest. A nie sorry gorzej juz byc nie moze :P
30. mateuszp
Dlaczego nagle BMW wycofało protest przeciwko "dyfuzorowi"? Może maja zamiar sami go wprowadzić. Ostanie GP świadczy tylko o tym że olali go czekają na Barcelone. Tam będą mieli nowy bolid z dyfuzorem i bez kres z którego zrezygnują na cały sezon. Śmiem twierdzić ze BMW czekało na rozwój sytuacji w sprawie kersu i dyfuzora i jeździli PROTOTYPEM.
31. Budyn_F1
Oby te slowa okazaly sie prawda.
32. modafi
30. mateuszp jeśli to prawda to masz u mnie piwo
33. Kornik
Ja też nie wierze że nowy pakiet wyniesie ich na wyżyny ale napewno przeskoczą kilka zespołów. Od tygodnii testują cały nowy pakiet włącznie z dyfuzorem w tunelach aerodynamicznych i to na pewno przyniesie im efekty. BMW naprawde miało konkurencyjny bolid w Australii ale później sie całkowicie pogubi przez podwójny dyfuzor rywali. Myśle że otrząsną sie z szoku ale maksymalnie w tym sezonie będzie ich stać na 4 miejsce wśród konstruktorów
34. Piotre_k
"częściowo z powodu poprawek w innych zespołach” - no tak, kto to mógł się spodziewać, że inni pójdą do przodu, zamiast z rozdziawionymi gębami patrzeć na to co robi BMW? Niech się Theissen już nie kompromituje tłumacząc, że nie wie jak działa Formuła 1. Oby ten pakiet na Hiszpanię rzeczywiście okazał się krokiem do przodu a nie dreptaniem w kółko.
35. D@rtH W!nD
co do rezygnacji BMW z KERSu to raczej nie ma na co liczyć ... z resztą nie wiem czy byłby to najlepszy pomysł. Za dużo w to poszło pieniędzy i czasu, z resztą KERS daje spore korzyści, o czym Robert wspominał. To kwestia tylko tego że bolid zdaje się być nieco za ciężki, no i bardzo wrażliwy na zmiany balansu- myślę że zamiast rezygnować z tego systemu lepiej by było dostosować samochód do niego( o ile to oczywiście się uda). We mnie wciąż siedzi to co powiedział wczoraj Artur Kubica- to auto niespecjalnie się różni od zimowego prototypu... więc może w Hinwil mają niemalże kompletnie nowe auto? Skoro Theissen wspomina o tym że zmiany będą ogromne i nawet właśnie (chyba nieźle poinformowany) Artur Kubica, który jakoś (podobnie jak syn) przeważnie nie pała wielkim optymizmem, powiedział, że spodziewa się, że jednak BMW mocno podskoczy w Hiszpanii... oczywiście nic tak na prawdę nie wiadomo... ale te strzępki informacji myślę, że pozwalają żywić jakąś nadzieję, że BMW jednak się poprawi... nie wiadomo co prawda jak to będzie choćby ze względu na brak testów.. ale... inni też poprawiają, a też nie testują... wszystko moim zdaniem się może zdarzyć... choć ja też wątpię, że nagle BMW zacznie wygrywać ze wszystkimi...
36. mateuszp
Ostatnio na eurosporcie był dokument o Williamsie "The Factory" ma być druga cześć gdzie pokażą dyfuzor. Polecam pierwsza cześć była super. Ocinem był aktualny bo był nagrywany przed Grand Prix Bahrajnu (coś kombinują z przednim nosem-skrzydłem bo była cenzura) Wcześniej myślałem ze team f1 to to co widać na torze. Ale fabryka ("The Factory") otworzyła mi oczy.
37. mateuszp
D@rtH W!nD problem w tym ze KERSu w przyszłym sezonie prawdopodobnie nie będzie. Miał być to związane z ekologią a nie jest ponieważ po każdym wyścigu trzeba wyrzucać baterię.
38. krystianxp
bmw w europie bedzie rzadzic mysle ze maja calkowicie nowy bolid
39. D@rtH W!nD
Oj co do bytu KERSu w F1 to bym nie przesądzał niczego... z resztą jak to zwykle -wyjdzie w praniu...:D
40. saint77
Berni pewnie wymyśli jakąś nowość, która zastąpi KERS.
Np.: opony w całości z zielonej gumy:)) z beżowym paskiem na środku.
Będzie ekologicznie...
41. Jarek fan F1
W tamtym roku było lepiej niż ktokolwiek by się spodziewał.
W tym roku jest gorzej niż ktokolwiek by się spodziewał.
Ale gdyby Kubuś w pierwszym wyścigu przyjechał na 2 miejscu nie byłoby tak tragicznie.
Ja zawsze kibicuję Kubicy i Małyszowi bez względu na ich wyniki.
Już zrobili tyle, że trzeba ich szanować.
Może być lepiej, może być gorzej, ale Polak jest w F1 i to na razie się nie zmieni.
Oglądałem wypadek Kubusia 2 lata temu. Wypadek i informacja - Kubica. Pomyślałem sobie skończyło się. Ale jednak się nie skończyło i oby jak najdłużej.
Nie ma co krytykować BMW. Na pewno dzień i noc pracują tam nad zmianami. Ja myślę, że ten dyfuzor mieli już przed początkiem mistrzostw. Więc powinno być dobrze.
Ale inni też pójdą do przodu, więc będzie trudno.
Jeszcze jedna rzecz. Myślę, że wyniki w F1 to 60% samochód, 20% obsługa i strategia, 20% kierowca.
Ciekawe jak wy to widzicie?
42. wojtkar1
oby Pan Doktor sie nie mylił i ze wrescie cos zrobia z tym badziewiem !!!!!
43. D@rtH W!nD
mateuszp a kiedy ten drugi odcinek "The Factory"? Też bym z chęcią popatrzył...
44. masmisbl
ta koncepcja, iż BMW jeździ prototypem jest bardzo ciekawa aczkolwiek wg mnie mało prawdopodobna.... doktorek zawsze dużo mówi i nie zawsze znajduje to pokrycie w rzeczywistości. Oni chyba nie są na tyle głupi żeby patrzeć jak konkurencja się rozwija, a oni stoją w miejscu. Mario mówił, że większe zmiany już przed rozpoczęciem sezonu zaplanowali na Barcelonę. Brzmi to podejrzanie.
Wygląda na to jakby przewidzieli zamieszanie w sprawie tych dyfuzorów i czyhali na odpowiedni moment ażeby wkroczyć do akcji :)
45. Seveir
Doktorek ciągle ma nadzieję. Nadzieja matką głupich.
46. Iza_P
A ponoć "nadzieja umiera ostatnia" .
Z tym prototypem mocno mnie zaskoczyliście. Oby to była prawda!
47. kamilos1130
Usunięty
48. czes
nie rozumiem o co chodzi z prototypem. mieli duzo czasu na zrobienie nowego auta, testowali w tunelu, potem na torze w zimie i wynikiem tego jest to co maja - zaprojektowane, przetestowane itd. ten "prototyp" moim zdaniem to nie zaden bubel, ale obrazuje najlepsze co mogli stworzyc do tej pory. jesli od momentu pokazania swiatu f1.09 zorientowali sie, ze mozna bylo jakies rzeczy lepiej zrobic to wprowadzili by je juz dawno, chyba ze nie sa pewni i jeszcze testuja lub probuja znalezc jeszcze lepsze rozwiazania. ich terminem widocznie jest Hiszpania i tego sie trzymaja.
49. URAN
Nic nie zastąpi rzeczywistych testów na torze. A tych w tym sezonie nie wolno przeprowadzać! Czyli zostaje testowanie w piątki i soboty. Daj Boże zdrowie, bo na rozum już jakby za późno. Jednak próbować muszą, nie ma innego wyjścia. Oczywiście będę się cieszył jak trafią taką koncepcję ulepszenia bolidu, która pozwoli nawiązać walkę z bolidami Brawn GP i Red Bull. Ale prawdopodobieństwo na taki finał jest raczej niewielkie. Szkoda Kubicy, cała para idzie w gwizdek, póki co. Za 2 tygodnie będziemy wiedzieć jak sprawy stoją. Do tej pory wszelkie spekulacje i dywagacje nie mają większego sensu.
50. D@rtH W!nD
jak na razie to możemy tylko gdybać. Możliwe że BMW przygotowało właśnie 2 samochody, będąc świadomymi tego co się może dziać z dyfuzorami. Gdy zaczęło się robić jasne (a więc już w Australii), że nietypowy dyfuzor jednak będzie legalny, to całkiem zarzucili prace nad tą wersją bolidu, a wzięli się za prace nad nad tym co mają w Hinwil... nie wiadomo tak na prawdę... z resztą nie sądzę, żeby określenie "prototyp " było adekwatne do tego czym jeździli w ostatnich wyścigach.... możliwe jednak, że ta wersja auta daleka jest jeszcze od finalnej... wszystko jest możliwe(choć wariantów skrajnych-tzn. że będzie b. dobrze lub tragicznie, raczej się nie spodziewam)...
51. D@rtH W!nD
URAN a ja właśnie uważam, że dywagacje i spekulacje są urokiem całego spektaklu pod tytułem Formuła 1...:D
52. jaros69
To że stawka w F 1 w tym roku jest w miare wyrównana ( między 1-szy a ostatnim bolidem ok. 1,2 sek różnicy ) nie zmiania faktu, iż BMW miało grać 1-wsze skrzypce w tym sezonie, a miota się jak leszcz bez wody. Szumne zapowiedzi, prężenie muskułów i co... GP 10 maja to będzie "be or not to be" dla szefów BMW
53. Rk3
To teraz moja kolej na lekkie wyrzuty i taką mała diagnoze. O ile dobrze pamiętam w poprzednim sezonie BMW na co 2 wyścg przywoziło ze sobą różne pakiety aero dostosowane do charakterystyki danego toru (tak było przynajmniej na początku sezonu) . Teraz jesteśmy już po 3 wyścigu w kalendarzu a BMW obtrambia wszem i wobec że z wielkim zaangażowaniem od kilku tygodni przygotowywany jest nowy pakiet na Barcelonę który de facto nie wiadomo czy się sprawdzi. Tak naprawdę w BMW przeraża mnie brak jakiekolwiek elastyczności. Wszyscy wiedzieli jeszcze w czasie testów że Mcl jest w ogromnych tarapatach. W Australii się to potwierdziło ale gdy BMw jako bodajże 3 zespół w stawce triumfalnie odsłaniał swój bolid i ogłaszał że jest on praktycznie gotowy( poza kilkoma drobnymi porawkami) to w pozostałych fabrykach się po prostu gotowało. To jasno i prosto wynika z tego co się działo w odstępie między prezentacjami bolidów testami a samymi wyścigami. Tak więc wg cudów w Barcelonie nie będzie
54. kamilos1130
Usunięty
55. D@rtH W!nD
Chłopie uspokój się i nie wymuszaj na ludziach, żeby Ci konto Premium na Rapidzie załatwiali, a jeśli już to robisz to nie łżyj z łaski swojej-tylko powiedz, że trzeba Ci dużo odwiedzin na tym linku,a nie że tam jest cokolwiek z F1 związane. Nie masz znajomych, że nas przymuszasz żebyśmy wchodzili na to... gdzie są moderatorzy?
56. Aragorn
Niektórzy spisali już BMW na straty, a inni nadal w nich wierzą. Ja osobiście należę do tej drugiej grupy i ufam również, iż dr. Theissen jak zwykle zdoła dotrzymać swojego planu zdobycia mistrzostwa. Nawet niech przeciągnie się to na 6 lub 7 lat (a nie zapowiadane 5). W końcu kto mógł przewidzieć te kilka lat temu, że zostaną wprowadzone tak wielkie zmiany w F1.
57. D@rtH W!nD
to do kamilos1130 było...
58. Peti
Kochani, trochę więcej optymizmu. BMW zostało totalnie zaskoczone możliwością stosowania podwójnego dyfizora i postanowiło nie bawić się w półśrodki tylko zupełnie przeprojektowac bolid. Może nie mają już szans na mistrza ale napewno mogą wskoczyć do czołówki. W tym roku warto inwestować w bolid nawet w trakcie sezonu bo zmiany będą niewielkie. Podejrzewam, że ostatnie dwa wyścigi traktowali bardziej testowo niż na wynik, bo nie było szans walki. Daje wam słowo jako dość zaawansowany kibic f1 że zobaczycie w tym sezonie Roberta na podium , i to szybciej nizsie ktokolwiek spodziewa. Pzdr Peti
59. kamilos1130
Usunięty
60. szymontaz
Aragorn Ja nie jestem ani w pierwszej ani w drugiej grupie tylko mam nadzieje ze F1 sie wyrowna i niebedzie domaninacji 3 zespolow jak w zeszlym roku!No i oczywiscie aby w tej wyrownanej walce bylo BMW.
61. Rk3
58. Peti. "Jako dość zaawansowany kibic f1" powinieneś znać róznicę między określeniami "nowy pakiet aerodynymaczny" i "zupełne przeprojektowanie bolidu"
62. LOL85
czas pokaże co zrobiło bmw ja stawiam ze bardzo im zależy na dyfuzorze a ich obecne aerodynamika nie jest w stanie go odpowiednio zasilać w powietrze i drobne modyfikacje tu nic nie pomogą(ale nie jestem ekspertem z tej dziedziny)
63. D@rtH W!nD
Pięknie...:D
64. yaneq
Bicie piany. Jak dla mnie nie ma szans na powrót do czołówki. Zyskają trochę szybkości i tyle, ale to i tak nie wystarczy. Jestem tego pewien. Już po ptokach na mistrzostwo.
65. Seveir
Gatka pod publikę. Mógłby tak mówić może po osiągniętym sukcesie na GP Hiszpanii?
66. Skoczek130
Nadal trzeba wierzyć, że BMW Sauber powróci do walki. Jak już kiedyś napisałem Panie Theissen, jeśli poprawki nie przyniosą oczekiwanym rezultatów, wybiorę się do Pana...
67. fullbzikaaa
Tyko Robert mówi w BMW prawdę. Dopóki On się nie wypowie, to tak naprawdę nic nie wiemy. Robek mówi krótko i dosadnie. Mam nadzieję, że po tych zmianach aerodynamicznych autko w Barcelonie będzie bardziej posłuszne kierowcy.
Nie musi być szybsze niż jest. Wystarczy tylko tyle i Robert znów będzie mógł szybko pokonywać ciasne zakręty. Efekty punktowe wtedy będą. Mam nadzieję, że w BMW myślą podobnie i będziemy mogli po raz kolejny cieszyć się z podium Roberta.
68. Bosiu
Niestety poczatek tego sezonu jest do bani zreszta nie wiem czemu mialem takie przeczucie juz przed sezonem.... ale Barcelona -wrescie jakies zmiany- ponoc duze wiec napewno cos sie zmieni moze pojdzie do przodu oby:) mysle ze Robert powalczy o ten pkt na poczatek bo wiadomo cudow nie ma ,ale bede kibicowal Robertowi i BMW , mijesca 10-te i lepsze to bedzie jakis dobry poczatek :) swoja droga ta moze dodac jakiegos smaczku jak Robert bedzie gonil czolowke az w koncu ich dopadnie wtedy to bede emocje i tego wam zycze!!
69. Orlo
A więc pozostaje nam jeno czekać na to drugie rozpoczęcie sezonu i mieć nadzieję. Ona umiera ostatnia...
70. URAN
D@rtH W!nD - przecież nikt nie musi podzielać mojego zdania! Jestem technikiem i wyciąganie wniosków na podstawie spekulacji, a nie faktów, uważam za stratę czasu. Ale jak ktoś lubi, to niech się dobrze bawi. Urok F1 dla mnie polega na jej jednostkowej nieprzewidywalności. Chociaż w dystansie prawa statystyki są nieubłagane. Zwycięża lepszy bolid, a jak są dwa z jednakowym potencjałem, to wtedy decydują umiejętności kierowcy i jego wola walki. Dlatego cierpliwie poczekam z komentarzem na fakty z Barcelony. Dzisiaj można jedynie bić pianę i wypisywać własne sądy o sprawie. Z całym szacunkiem, ale stawiam tezę, że wszyscy wypowiadający się tutaj o przyczynach i skutkach nie mają pojęcia co tak naprawdę dzieje się w BMW. To wie tylko kilka osób i z całą pewnością tego nie ujawnią. Kubica też wszystkiego nie wie, chociaż ma spore doświadczenie i chyba lepiej czuje sprawy techniczne niż Heidfeld. Ale NIE WOLNO mu się wypowiadać na ten temat. Nie tylko jemu, nawiasem mówiąc. Pozostaje czekać i mieć nadzieję, że będzie ZNACZNIE lepiej.
71. sk0k
chcialbym wierzyc doktorkowi...
72. sawekrs
Jarek fan F1, podoba mi sie Twoja wypowiedz i popieram, zobaczymy w Barsie co pokaza. Pozdrawiam
73. Blaz
No to teraz Ja.
Wygląda to faktycznie tak jak by BMW zostało zaskoczone nie tyle swoim poziomem, a poziomem innych zespołów. Tak naprawdę to mają w tej chwili bardzo słaby bolid może Robert z niego jeszcze coś wyciąga(choć nie zdobył punktów) NIck w ostatnim wyścigu po zmianie opon(na super softy) jechał ok 2 sek słabiej od Roberta.
Zastanawia mnie to co powiedział wczoraj Tata Roberta że tak naprawdę BMW jedzie bolidem przejściowym.
Może Artur wie coś czego My nie wiemy. Fakt jest taki - BMW nie ma w tej chwili szybkości. Pytanie jest takie co BMka przywiezie do Barcelony. Czy będzie to nowy pakiet AERO, czy tak naprawę kompletnie nowa konstrukcja.
A propo Roberta trzeba sobie powiedzieć jednio i zapamiętać. Jeżeli nic sie nie zmieni to Robert na pewno nie będzie się temu przyglądał. Kontrakt jest do końca tego sezonu i myślę że Robert już jest zirytowany tą całą sytuacją po końcówce poprzedniego sezonu i początkiem tego.
Pozostaje następne czekanie do Barcelony.
Szczerze to mam nadzieje że BMW coś zrobiło bo podejście Dr.T też jakies spokojne. Za wiele już w swoim życiu w F1 widziałem wiec odrzucam emocje a wyścigi w tym roku serio zajefajne.
74. cavon
A ja wiem... poprostu BMW pięknie rozbudowało (ulepszyło) bolid SAUBER a jak już coś trzeba samemu oochooo to już są schody. Poprawić ulepszyć to tak ale zbudować coś od podstaw to im mam nadzieję że tylko na razie nie idzie.
75. obi216
Powiem szczerze , że mam mieszane uczucia . Po tak " obiecującym " początku , oraz dążeniu zespołu , by zaradzić tej niemocy - jakoś nie do końca jestem przekonany.....No ale poczekamy - zobaczymy.......
76. cavon
I dobijają mnie słowa dr... przygotowujemy pakiet na Barcelonę. A może też zawiedzie. Na azjatycką część BMW tragedia... a na europę ??? Przecież wszyscy na europę szykują nowe pakiety aero.. to jasne jak słońce. Pytanie "skoro BMW nie poradziło sobie w azji, dlaczego ma poradzić sobie w europie" Obym się mylił ale tu trzeba już połączenia geniuszu i dodatkowo cudu. W cuda jeszcze wierzę ale w geniusz inżynierków w BMW już raczej nie.
77. cavon
I jeszcze cytaciuk niestety nie mój ale się podpisuję pod nim na 100%........-----uważam że problemem BMW jest ekipa zarzadzająca-zauważcie np. gdzie przy tegorocznych rewolucyjnych zmianach postęp jest najbardziej widoczny? To Brawn gp,Red Bull-oni po prostu zatrudnili znanych i cenionych od lat konstruktorów którzy LATAMI pracowali w f1.W BMW dopóki to stanowisko posiadał Rampf(który uczył się rzemiosła w Sauberze to jakoś to wyglądało.Teraz najwyrażniej w koncernie poczuli się zbyt pewnie i postawili na "cywilów-Toeta i Riedla i mam efekty. Zbudowanie dobrej drogowej beemki to jednak nie to samo co walczący o mistrzostwo bolid f1. Poza tym oni w zarządzie wydają się być zbyt "skostniali",stąd np brak jakiś prób częściowego poprawienia bolidu po 4 wyścigach (brak przejściowego dyfuzora)- a jestem pewny że Kubek potrafiłby to wykorzystać.
78. ris
Już krążą pewne pogłoski na temat bolidu na Barcelonę. Ziętarski dość tajemniczo oznajmił, że powinno być dużo lepiej. Sądzę, że od barcelony powinno być już OK.
79. modafi
Jeśli w GP Hiszpanii Robert zdobędzie punkty i nawiąże w miarę równą walkę z najlepszymi wtedy będziemy wychwalać BMW i jego "taktykę" pod niebiosa...
80. ervyll
Oby tylko nie skończyło się tak, że albo będzie sukces w Barcelonie (podium) albo BMW powie zespołowi w Hinwil bye-bye F1.
81. fezuj
Ile tej piany się jeszcze nabije??? na Barcelonę nowy bolid? tego klepali przez pół roku, prawdopodobnie za cenę mistrzostwa Roberta i wyklepali GNIOT, który już ma problemy z Force India a teraz ma strać się cud i w przeciągu miesiąca skonstruują rakietę ???. Myślę że poprawią tę tandetę na tyle że ewentualne Q3 będzie w zasięgu lecz na niskich pozycjach bo inni też nie śpią i wciąż pracują nad swoimi bolidami, które są dużo lepsze od Beemek.
82. Antoni
Słusznie tutaj piszą niektórzy. Jak szef jest do d@#y, to nie ma szans na wyniki. Mario idź juz na rentę. Mario T to typowy rzecznik prasowy a nie konstruktor sportowy.
83. jar188
Tylko jak oni chcą dogonić czołówkę???? Zakładają że reszta nadrobi tylkio 0,1 sek a oni 2 na okrążeniu??? Już po Malezji powinni dwa następne wyścigi wykorzystać na testy (oczywiście trzeba mieć co testować). No ale jak mówi przysłowie: Niemiec głupi przed szkodą, a po szkodzie jeszcze głupszy;)
84. Lilka
Nie wiem co myśleć o tym nowym pakiecie aerodynamicznym... z jednej strony może on coś pomoże, z drugiej przecież inne bolidy nie stoją w miejscu i nic nie robią tak jak BMW to robiło przez pierwsze cztery wyścigi. Może nie skreśliwałm BMw Sauber jeszcze, ale za wesoło to w tym sezonie nie będzie...Chyba trzeba sobie znaleźć inny zespół, aby kibicowac w walce o mistrzostwo. Oczywiście sa jeszcze szanse, ale Brawn GP, Red Bull i Toyota musiałyby przestaś jechać. No za niecałe dwa tygodnie wszystko się wyjaśni. Pozdrawiam
85. hotshots
lusterka w kształcie V jak.....Victory
86. Antoni
Za niecałe dwa tygodnie może się okazać, że Toro Rosso włączy się do akcji, Nakajima się lepiej skoncentruje i już zupełnie nie będzie z kim walczyć. Pozostanie tylko liczyć na SafetyCar i oberwanie chmury. BMW pokazało, że nie tylko jest problem z autem, ale z myśleniem również. Jak w ostatni weekend podpalali samochód Roberta, to nie naprawili zaworu, tylko przygotowali większą gaśnicę i o mało nie urwali Robertowi głowy wtedy gdy ją uruchomili.
No, jeszcze zostaje komisja FIA, do której można się zwrócić, aby zakazała innym jeździć tak szybko.
87. walerus
podobno BMW bez dyfuzora... ;-(
88. walerus
bryła z syrenki by się lepiej spisywała.....
89. walerus
po za tym już wiele seryjnych samochodów ma dyfuzory a BMW w F1 sobie nie może poradzić.... - p o r a ż k a ....
90. walerus
chyba walnę komenta na 3 strony....;#(
91. pesymista
Mnie najbardziej zastanawia to, że Red Bull nie ma podwójnego dyfuzora a jest tak szybki ? Co jest takiego w ich konstrukcji, że są tak dobrzy, ten ich odchudzony do granic możliwości i podniesiony nos ? Wprowadzenie do samochodu podwójnego dyfuzora na przykładzie mclarena i renault pokazuje, że to nie daje jakiejś kosmicznej mocy. Ech oby Bmw wiedziało co robi. Bardzo im kibicuje bo są fajnym zespołem mimo wpadek i błędów (każdy je popełnia) . Chciałbym jeszcze nie raz zobaczyć Mario oblewanego szampanem ;) Pozdrawiam
92. pz0
90. walerus - czekam z niecierpliwością. Obiecuję że zachowam takie zjawisko w archiwum.
93. walerus
Mario już oblał.... egzamin z obecności w F1.....
94. Shallan
Nie ma na co liczyć - z tonu wypowiedzi Mariana i ekipy można wyciągnąć jeden wniosek - sami będą zaskoczeni, jeśli te poprawki zadziałają. Życzyć tylko BMW powodzenia i żeby przynajmniej jeszcze kilka punktów wyżebrali. Ciekawe, czy robią już jakiś casting na szefów poszczególnych działów? Paradoksalnie Heidfeldowi ta sytuacja może pomóc zostać w F1 na jeszcze jeden sezon.
95. jar188
Wersja optymistyczna: Zmiany w F1.09 mają być na tyle duże (nowe przednie skrzydło,pokrywa silnika,przerobiona podłoga i tył+ dyfuzor i odchudzanie bolidu i kilka pomniejszych rzeczy- gdzieś Willy Rampf wspominał o tego typu zmianach), że nieopłacało się im stosowania i testowania nowych części które niewiadomo jakby się zgrały z F1.09 B. BMW oczywiście nie mówi o tym bo chcą zaskoczyć konkurencję i samych siebie. Raz im się udało na początku sezonu zaskoczyć siebie, niestety negatywnie, to może będzie teraz w drugą stronę.
96. Kaka200
77. cavon 2009-04-27 23:25:52 (Host: *.177.23.14) kopiowac komentarze z innej stronki to wstyd
97. Miro66
95. jar188 czytałem ten wywiad z Rampfem - tak faktycznie powiedział. Oznacza to ni mniej ni więcej tylko całkowicie nową konstrukcję!!! Nie wspomniał tylko o tylnym skrzydle.Dodam jeszcze, że była mowa o nowych skrzydełkach. Faktycznie nie było sensu szukać drobnych zmian, jeśli się przerabia cały bolid. Robertowi i Nickowi 0,1-0,3 sekundy niewiele by dało w Bahrajnie. Potrzeba ponad sekundy. Póki co jestem nadal :)) optymistą . Niechże tylko opuści go w końcu pech !!! Bo gdyby miał te 10-12 pkt., które mógłby spokojnie mieć, jakże inaczej wyglądałyby dzisiaj nasze komentarze.
98. Miro66
A swoją drogą ciekawe co zobaczymy w Barcelonie ??? Skrzyżowanie Red Bulla z Brawnem ? I KERS do tego w odchudzonym, zbalansowanym bolidzie czy skrzyżowanie syrenki z maluchem jak Walerus wspominał ?
99. Luckymag
„Najwyraźniej inne zespoły dokonywały zmian z wyścigu na wyścig podczas gdy my przygotowujemy gruntowny pakiet na przyszły sezon i mogę mieć tylko nadzieję, że zrobimy tam krok do przodu.”
100. Luckymag
89. walerus .. Ale tu nie o to chodzi ze BMW nie ma dyfuzora, ale ze nie ma "podwójnego" dyfuzora i nie wykorzysało luki w przepisach pozwalającej na takie zaprojektowanie innych części nadwozia aby poprawiały działanie "normatywnego" dyfuzora.. niejako powiększały go w srodkowej cześci.
Seryjne auta nie musza się stosować do regulacji F1 :-)
101. leo_
Oczywiście, że nigdy do końca nie wiadomo, czy zmiany w bolidzie BMW coś dadzą czy nie. Zaryzykuję tezę, że tak, bowiem niewielkie zmiany w dyfuzorze do tej pory (innych zespołów) już dużo dawały. Zmiany np w Ferrari (choć nie wiem czy związane z przejściowym dyfuzorem) przyspieszyły bolid o 0,5 sek. Innymi słowy jest dużo do nadrobienia(1 sek) i wydaje się że , wbrew temu co się mówi, jest to dość łatwe. Sprawa może inaczej wyglądać w przypadku tych zespołów, które są obecnie na topie. Tu, może się okazać, że już wiele się nie da poprawić, bo z punktu widzenia technicznego i ograniczeń regulaminowych (chyba że się go znowu obejdzie) jest to po prostu niemożliwe. Myślę, że taka sytuacja jest dość prawdopodobna, ale gwarancji oczywiście daję. A więc , jak to ktoś wcześniej pisał, wszystko się jeszcze może zdarzyć, zarówno w jedną jak i drugą stronę.
102. prolim
Hehe, mówię wam, w Barcelonie będzie dublet BMW xD. Co wyścig kto inny będzie mocniejszy, fajnie by było jakby z 5-6 zespołów do końca sezonu liczyły się w walce o tytuł konstruktorów. Będą emocje, a BMW powraca do swojej starej strategii, mydlenia oczu, mówienia, że jest źle itp. A skoro zmian nie wprowadzali tzn., że musi to być na prawdę gruntowny pakiet. Dla nich teraz pytanie brzmi czy wprowadzić cały pakiet czy tylko cześć, to może świadczyć o rozległości zmian, a co za tym idzie ciężko będzie wyłapać pozytywne elementy od tych negatywnych bądź neutralnych. Nie ma co psioczyć, BMW to porządny team i przez przypadek takich wyników się nie osiąga takie jak oni osiągnęli w poprzednim sezonie chociażby. Bolid był szybki w pierwszym wyścigu, a reszta była już dziełem taktyki i zmian jakie chcą wprowadzac. Byc może nie było możliwości wprowadzania zmian, bo tylko całośc wprowadzona będzie działac.
103. bzyk400
Nie ma co rozpaczać. Przecież gorzej już być nie może więc musi być lepiej! BMW to dobry team, a lekki kryzys pewnie zaraz minie. Toyota dłużej się ściga w F1 ,a nie osiągnęła takiego wyniku jak BMW w zeszłym sezonie. Tylko niech Haidfeld przestanie rozwalać bolid Robertowi.
104. Oskar9191
45. Seveir
ale ktora matka nie kocha swoich dzieci xD
105. xowiec
Poczekamy, zobaczymy. Moim zdaniem zbyt wielki spokój panuje w BMW. Bardzo to podejrzane...
106. Qbus81
No a co im pozostało jak liczyć na ten pakiet :-) Ponoć ma być nowa pokrywa silnika, nowe skrzydło przednie i autko ma być lżejsze, nad podłogą z nowym dyfuzorem jeszcze pracują ale nigdy nic nie wiadomo! Być może wrócą w środek stawki bo na czoło to zapomnij.
107. Qbus81
a swoją drogą... Red Bull świetnie sobie radzi bez podwójnego dyfuzora :)
108. Seveir
Heh drodzy obecni, jak po GP Hiszpanii Robert punktu nie zdobędzie to ustawka z Theissenem :D
109. prolim
Myślę, że BMW szykuje powłokę ala łuski smoka ! xD Plus nowy super szybki lakier, do tego, niezwykłe lusterka ala lotki i jazda :D
110. Adrian14
Żeby sie nie przeliczył...
111. baudin
a ja mysle ze bmw wie co robi jakos w zeszlym sezonie nie krzyczeliscie tak ze bmw jest do dupy i ze nie ma konstruktorow co najwyzej czepialiscie sie strategow ludzie wyluzujcie wreszcie spokojnie przypomnijcie sobie co mowil Robert w zeszlym sezonie a mianowicie ze duzo latwiej jest nadrobic sekunde do czolowki bedac daleko w tyle niz nadrobic 0,1 sek bedac tuz za czolowka wiec zycze wszystkim wiecej spokoju i poczekajmy do tej barcelony ja mam wielka nadzieje ze poprawki pozwola bolidom byc w punktach bo jesli bolid bmw bedzie na tyle dobry zeby miescic sie w 8 to jestem dziwnie pewien ze Robert dzieki swojemu talentowi bedzie nim w czworce co pokazal zeszly sezon pozdro dla wszystkich fanow
112. walerus
szybki lakier - czyli wystartują w innym kolorze niż dojadą do mety....
113. hotshots
112. walerus
NIE - naga kompozytowa skorupa na mecie,bo lakier zostanie na starcie.....
114. Simi
liczę na nich!!!
115. prolim
A serio to ponoc znaleźli lukę w regulaminie, która pozwala im zastosowac silnik odrzutowy xD
116. GP_Fan
Mam nadzieje, ze sie poprawia bo juz dawn wykupilem bilet do Barcelony i nie chce ogladac Roberta na P20
117. dziarmol@biss
@walerus Ty już chyba rok temu doradzałeś dla BMW nowy pakiet aerodynamiczny :-) z tego co pamiętam to chyba lufa kal. 75mm i po bokach dwie beczki z ropą (chyba coś pokręciłem) hehehe
118. cornybogus
może nowa aerodynamika będzie lepsza i Robert znów zawalczy:}
119. Kaka200
„W Barcelonie pojawimy się z obszernym pakietem poprawek dla F1.09, który musimy wprowadzić na początku sezonu w Europie. Część nosa, głębiej podcięte osłony chłodnic i tylne skrzydło będą zupełnie nowe. A w dodatku, wprowadzono modyfikacje również w przednim skrzydle, pokrywie silnika i podwoziu. Oczekujemy, że te ulepszenia istotnie poprawią czasy naszych okrążeń.”
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz