WIADOMOŚCI

Podwójne dyfuzory są legalne
Podwójne dyfuzory są legalne
Międzynarodowy Sąd Apelacyjny FIA, który wczoraj rozpatrywał sprawę dyfuzorów ekip: Williams, Toyota i Brawn GP, odrzucił apelację zespołów: Ferrari, Renault oraz Red Bull Racing dotyczącą decyzji sędziów podczas GP Australii.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Sąd przyznał rację sędziom, którzy 26 marca stwierdzili, że kontrowersyjne dyfuzory są zgodne z aktualnymi przepisami technicznymi FIA.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

99 KOMENTARZY
avatar
mationF1

15.04.2009 11:10

0

tak jak wszyscy mówili:)


avatar
tomcat

15.04.2009 11:10

0

wiec do roboty Panowie, czas budowac nowy dyfuzor, ktory mozna było zrobic kilka miesiecy temu ;-)


avatar
kuzniecow

15.04.2009 11:11

0

prawidłowo


avatar
dawid199422222

15.04.2009 11:13

0

Panu rożkowi dyfuzor


avatar
max197212

15.04.2009 11:14

0

I bardzo dobrze niech giganci się martwią.


avatar
cezarek7

15.04.2009 11:14

0

bravo redakcja chyba pierwsi w Polsce podaliście news-a dnia pozdrówko :-)


avatar
dawid199422222

15.04.2009 11:15

0

Sory to ze złości na nauczyciela ale dobrze że uznali dyfuzory


avatar
wiki21

15.04.2009 11:15

0

to juz wiadomo jaki team zdobedzie MS


avatar
mpstir

15.04.2009 11:17

0

Dyfuzory są legalne, więc inne zespoły będą chciały również zastosować podobne w swoich bolidach. Prawdopodobna kwota jaką będą musiały inne teamy wyłożyć prawdopodobnie wyniesie ok. 20 mln dolarów. Faktycznie tną koszty jak chciał Berni i cała FIA :)


avatar
dawid199422222

15.04.2009 11:18

0

Brawn GP wiki21


avatar
azrel

15.04.2009 11:18

0

BMW. Mam nadzieję, że dyfuzorki już macie i zdążyliście odchudzić bolid Roberta? Zobaczymy jak to wszystko się dalej poukłada.


avatar
wiki21

15.04.2009 11:21

0

wiem ze Brawn GP dawid, to bylo zdanie twierdzace


avatar
m.o.n.i.k.a

15.04.2009 11:22

0

Nawet jak teraz zespoły rozpoczną pracę nad podwójnymi dyfuzorami to i tak prędko ich nie zamontują, zanim zaczną poprawnie działać minie jeszcze więcej czasu i w efekcie i tak już nikt nie dogoni Jensona w klasyfikacji generalnej, chyba że jakaś katastrofa się wydarzy.


avatar
Jarek F1

15.04.2009 11:22

0

To nie będzie takie proste ! Wszyscy mówią o kryzysie ! To namacalny dowód ,ze nie ma mowy o jakim kolwiek kryzysie ! Teraz to się kasa poleje we wszystkich zespołach ! DRAMAT !


avatar
Ajek

15.04.2009 11:23

0

Ta decyzja była do przewidzenia. Czekam na newsa ze szczegółami.


avatar
dawid199422222

15.04.2009 11:25

0

KRYZYS MINĄŁ WSZYSCY DO SKLEPÓW!!! Wydawać tyle ile na dyfuzory!!!


avatar
walerus

15.04.2009 11:27

0

to teraz można typować....


avatar
radzix

15.04.2009 11:28

0

faktycznie jak juz niektorzy pisali i sklaniam sie ku temu coraz bardziej ten sezon to jakies kpiny i mozna go sobie udpuscic, albo regulamin jest jeden dla wszystkich i scisle okreslony albo dajmy sobie spokoj skoro przed sezonem jedni mogli zainstalowac podwojny dyfuzor a innym tego zabroniono o co tu chodzi???? byzydura,paranoja, porazka niech teraz madre FIA zafunduje pozostalym teamom podwojny dyfuzor, rzeka pieniedzy plynie z kieszeni pokrzywdzonych kryzys jak cholera


avatar
wiki21

15.04.2009 11:30

0

trudno bedzie jakiemukolwiek kierowcy pokonac Jensona Buttona, nawet Kubicy, chociaz wierze ze GP Chin będzie pierwszym udanym wyścigiem w tym sezonie dla Roberta i nie przeszkodzi mu ani silnik ani żaden defekt bolidu a BMW dobierze odpowiednia strategie;))


avatar
b.stary

15.04.2009 11:31

0

Sprawiedliwości stało się zadość. :-) Tylko Włoch może przed takim Sądem nazwać Rosa Brawna arogantem. Kosztów nie obcieli!!! ale za to jest i będzie ciekawie!!!! Rewolucje są bardzo kosztowne i wzbudzają zainteresownie! Wiadomo to od bardzo dawna!


avatar
Qbus81

15.04.2009 11:33

0

no to ściganie zacznie się gdzieś od Hiszpanii :)


avatar
Mab

15.04.2009 11:34

0

A więc szykuje się interesujący sezon. Za perę tygodni "Giganci" wyrównają poziom techniczny i zaczną gonić BrawnGP. Będzie ciekawie :)


avatar
mw.66

15.04.2009 11:34

0

Brawa dla sędziów FIA i zespołów które posiadają podwójne dyfuzory. Pozostali niech się biorą do pracy i to ostro. BMW Ferrari i Mcl pod tym względem przespali około 4 miechy dla nich szczególne gratulacje!


avatar
Kerk

15.04.2009 11:42

0

mw.66 Ferrari McL w moich oczach mają małe usprawiedliwienie.... walczyli o tytuł do konca.... powód do wstydu ma Theisen i Briatore.....no dobra... głównie BMW pod ziemie się schować powinno :D


avatar
Raven89

15.04.2009 11:46

0

No to już wiemy,że bardzo trudno będzie zatrzymać Buttona w tym sezonie.Myślę,że zanim inne teamy umieszczą nowy dyfuzor w autach i oswoją się z nowymi ustawieniami,to przewaga Anglika będzie już zbyt duża.No ale pożyjemy,zobaczymy.


avatar
Kornik

15.04.2009 11:48

0

mpstir Nie czytaj więcej WP bo ci sie mózg zlasuje


avatar
Greg-bap

15.04.2009 11:48

0

Jeśli mówimy o sporcie, to w tej sytuacji nie ma wygranych, ale są przegrani - F1 i FIA. Dopuszczenie do sytuacji w której przez trzy wyścigi nikt nie wie jak interpretować przepisy i teamy zdobywają punkty, każdy na swój autorski sposób, jest niedopuszczalne.


avatar
Kerk

15.04.2009 11:52

0

greg, tu sięnie zgodzę. Prawdziwy duch F1 polegałzawsze na rozwoju, i robieniu takich ulepszeń, na które nikt inny niewpadł. Mnie się decyzja Trybunału bardzo podoba, bo dała znak, że Ecelstone i Mosley jeszcze nie do końca zniszczyli ducha tego sportu ;)


avatar
pz0

15.04.2009 11:54

0

dzisiaj nie przegrały Ferrari, RBR, Renault i BMW. Dzisiaj ponieśli klęskę ludzie z FIA. Nie o to chodzi że uważam iż dyfuzory są legalne czy nie. Chodzi o to że przez wprowadzenie nieścisłego regulaminu i wprowadzenie niektórych zespołów w błąd najprawdopodobniej zostały wypaczone wyniki kilku GP. Oraz wiele zespołów zostało zmuszonych do wydania dużych pieniędzy na modyfikacje. To jest niedopuszczalne. Moim zdaniem teraz FIA bez gadania powinna sfinansować wszelkie koszty poniesione przez zespoły na przeróbki bolidów oraz zorganizować dodatkową darmową sesję testową dla wszystkich.


avatar
alepski

15.04.2009 11:54

0

jak dla mnie decyzja jednak kiepska (aczkolwiek do przewidzenia), bo jak to jest możliwe, że kiedy zespoły pytają o jakieś rozwiązanie ustawodawców i dostają odpowiedź, że jest nielegalne, później okazuje się, że jest jednak legalne? Jak dla mnie to to było celowe zagranie Berniego żeby "uatrakcyjnić" nieco cyrk, pokazać, że Dawid może pokonać Goliata. No tak, cieszmy się i radujmy, że kwalifikacja odwróciła się do góry nogami ale nie zazdroszcze BMW, Ferrari czy Renault, bo muszą się czuć jakby ktoś ich za przeproszeniem wydymał bez wazeliny. Ciekawe kiedy spadnie kropla przelewająca czarę i zespoły albo zrobią przewrót albo odejdą z F1. Odstrzelić tego chciwego dziada!


avatar
Smola

15.04.2009 12:01

0

To było do przewidzenia. Skoro jest luka w przepisach (zamierzona, czy nie, to mnie nie obchodzi, jak z resztą i Williamsa, Toyotę i BGP) należy ją wykorzystac. Sam Ross Brawn wypowiadał się na temat luki w przepisach jeszcze przed prezentacjami bolidów i rozpozęciem zimowych testów, jednak nikt go nie słuchał. Ciężko będzie dogonic Brawn'y w tym sezonie, ze względu na ograniczoną liczbę testów. Ferrari już od Australii pracuje nad nowym dyfuzorem, tak samo jak Saymonds i Newey. oprotestowanie rozwiązania niekonwecjonalnego dyfuzora, to tylko proforma... zespoły doskonale o tym wiedziały...


avatar
karol

15.04.2009 12:04

0

Decyzja zapadła,ale pozostaje pytanie:czy to już koniec problemów,czy początek czegoś znacznie gorszego?


avatar
Orlo

15.04.2009 12:06

0

@pzo muszę Ci przyznać całkowitą rację, co rzadko mi się zdarza:) A oni zamiast się przyznać i "posypać głowę popiołem" że zrobili nieścisły regulamin to mówią że te zespoły które nie zauważyły tej luki są "mało sprytne" że to tak delikatnie ujmę...


avatar
F1KLIN

15.04.2009 12:09

0

Brawo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jenson w kocu stanął przed życiową szansą! W F1 trzeba być cierpliwym on był! Tak jak Raikkonen czekał do 2007r. na swój tytuł.Robert jest młody jeszcze wiele lat jazdy przed nim......przyjdzie taki sezon w którym pokaże jeszcze wielką klasę ,a jeszcze w tym sezonie 15 wyścigów!!!!! Więc cyrk kręci się dalej!!!!!


avatar
alepski

15.04.2009 12:10

0

Smola ale z tego co wiem, to inne zespoły wiedziały o tej luce i brały ją pod uwagę ale kiedy pytały FIA czy to jest legalne, dostawały odpowiedź, że nie! I to jest ten haczyk, to jest ten przekręt, to świństwo. @karol według mnie jeśli chodzi o wyścigi to to jest loteria: tu może się przydać superkomputer BMW bo przecież testy są bardzo ograniczone, równie dobrze może się przydać doświadczenie inżynierów Ferrari. Komu uda się wykonać projekt nowych (podwójnych) dyfuzorów, ten będzie może walczył. Tym co ta sztuka sie nie uda, myślę, że będą mocno lobbować o odejście pewnego starego chciwego dziada.


avatar
david9

15.04.2009 12:12

0

noto przez kolejne kilka wyscigów Brawn GP bedzie nie do przescignięcia. pozostaje tylko czekac az Ferrari BMW i McLaren poprawią bolidy i zaczna gonić Brawna. Ciekawe jak bedzie jezdził Redbull po zastosowaniu dyfuzorów skoro już w tej chwili są z pewnoscia szybsi od Ferrari i McLarena a niewiele im brakuje do toyoty. No i ciekawe ja sie w tym wszystkim odnajdzie teraz BMW. lepij niech dadza sobie spokój z tym KERSEM dla Roberta i skupią sie na budowie dyfuzora i dostosowaniu go do bolidu. Wtedy Robert bedzie mógł walczyc o zwycięstwa.


avatar
alepski

15.04.2009 12:15

0

@david9 nie podam źródła bo już nie pamiętam gdzie to słyszałem/czytałem ale chodzi o to, że podobno RBR żeby zastosować taki podwójny dyfuzor, musiałby zmienić projekt całego tylnego zawieszenia, także nie zdziwiłbym się, że ten zespół jednak pozostanie przy "starym" dyfuzorze.


avatar
jar188

15.04.2009 12:22

0

Ciekawe kto pierwszy pojedzie z nowymi dyfuzorami. Podobno Renault już na GP Chin będzie gotowe. Z drugiej strony skoro zespoły już zainwestowały w przerobienie bolidów to po co była ta apelacja???


avatar
grzes12

15.04.2009 12:22

0

spokoinie! dla roberta moze to nawet i lepiej,aż boje się pomyślać zeby to nick mial nad nim aż taką przewage na poczatku sezonu,i co by sie dzialo w niemczech.bolid roberta poszedł by w odstawke i skupiono sie tylko na Nicku tak jak w 2007. a teraz zeby wyisc z twarza BMW musi zasuwac.Najwazniejsze zeby robert stracil z początku jak naj mniej,a pod koniec sezonu to moze się wszystko zdarzyc


avatar
Kornik

15.04.2009 12:25

0

@alepski To ty myślisz że RBR musi przebudować bolid a reszta tylko doczepi sobie dyfuzor ? Tyle już było artykułów na ten temat że każdy wie co i za ile trzeba przebudować. Jak dla mnie Robercik może zapomnieć o MŚ w tym roku ale i tak sezon będzie najciekawszy od lat. W końcu walka 2,3 zespołów przerodziła sie w walke 7 zespołów.


avatar
alepski

15.04.2009 12:25

0

@jar188 no już zainwestowały ale teraz muszą wydać jeszcze więcej - to po pierwsze, a po drugie gdyby uznali podwójne dyfuzory za nielegalne, to Brawn GP i reszta gangu straciłaby pewno punkty.


avatar
alepski

15.04.2009 12:28

0

@Kornik no zdaję sobie sprawę, że nie wystarczy wrzucić takie coś i wszystko będzie cacy, bo tu trzeba dostosować tylne skrzydło i pewno wiele innych rzeczy do tego. Chodzi mi o to, że w przypadku RBR jest to jeszcze trudniejsze.


avatar
Blaz

15.04.2009 12:33

0

Szkoda że FIA wydała taki werdykt ale z werdyktami sie nie dyskutuje. Co do Teamów które pracują na tym rozwiązaniem. Co z tego że BMW Ferrari i reszta zbudują podwójny dyfuzor jak nie mają możliwości spokojnie tego przetestować co najwyżej na piątkowych treningach. Mam nadzieje że się mylę ale uważam że cieżko będzie w tej chwili dogonić BGP, Toyotę i Wiliamsa. Pożyjemy zobaczymy co sie urodzi. Pozdrawiam.


avatar
Jarkeczek

15.04.2009 12:33

0

Przypominają mi się wypowiedzi z jesieni, że BMW będzie najlepsze bo odpuściło walkę o 3 miejsce Roberta i pracuje nad pojazdem 2009 a Ferrari i MCLiear walczą do konca. A tu widać co warta była ta ich praca. A mogli mieć 3 miejsce (BMW) w indywidualne klasyfikacji, a w tym roku pewnie w pierwszej 5 to bedzie sukces bo wląką się nawet za mclarenami (Speedy Nick)


avatar
Greg-bap

15.04.2009 12:36

0

Mam nadzieję, że BMW uwzględniło opcję nowego dyfuzora w trakcie prac nad odchudzeniem bolidu Roberta. Moim zdaniem jeszcze nic straconego. Gdyby nie Vettel Robert byłby na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. W ogóle tempo ma niezłe, tylko że jakoś się do mety nie składa :). Może zacznie. Kornik: W tej chwili mamy walkę jednego zespołu, no może dwóch. Punktacja konstruktorów jest dowodem. Mam nadzieję że to się zmieni.


avatar
TrueVanDal

15.04.2009 12:48

0

Najprawdopodobniej Brawn GP będzie miał w tym sezonie mistrza. Co z tego, że inne zespoły będą teraz ulepszać swój bolid tak żeby zastosować nowy dyfuzor skoro w tym czasie BGP, Toyota i Wiliams będą pracować nad kolejnymi usprawnieniami swojego bolidu. Oni są po prostu krok z przodu. "Stara gwardia" zmniejszy w końcu straty ale IMO nie na tyle, żeby walczyć o majstra (ewentualnie może być za późno). Obym się mylił bo po prostu ciągła walka jest ciekawsza niż "teatr jednego aktora". Co do FIA to jeżeli faktycznie odmówili niektórym projekt podwójnego dyfuzora a innym nie to faktycznie jest to ich spora wtopa. Pozdrawiam.


avatar
jar188

15.04.2009 12:48

0

@alepski, dlaczego teraz muszą wydać jeszcze więcej, czy zrobienie i "wmontowanie" podwójnych dyfuzorów po decyzji FIA stały się droższe???? Odebranie punktów wcale nie byłoby takie oczywiste skoro FIA dopuściła ich bolidy do wyścigów uznając że ich konstrukcje są legalne, odebranie punktów byłoby co najmniej dziwne.


avatar
Novy

15.04.2009 12:53

0

WIedzialemz e taki bedzie wynik apelacji. Oby inne teamy jka najszybciej wprowadzily dyfuzor i rywalizacja byla rowna.


avatar
alepski

15.04.2009 12:56

0

@jar188 no nie sądzę, że nowe specyfikacje bolidów są już gotowe, pozostało jeszcze sporo do zrobienia i tym samym kasy do wydania. A co do punktów to może i masz rację ale jeśli chodzi o FIA, to wszystko jest możliwe - także odebranie punktów.


avatar
krystianxp

15.04.2009 12:59

0

z takim zaplecze jakie maja ferrari bmw mclaren renault szybko dogonia bgw i walka bedzie trwala do samego konca to bedzie arcyciekawy sezon


avatar
Kerk

15.04.2009 13:00

0

Z McL się obaczy jeszcze :P, a nuż ich wykluczą wogóle znowu :O :D


avatar
jar188

15.04.2009 13:05

0

@alepski, a czy ja napisałem żę mają już gotowe nowe konstrukcje??? Chodzi o to, że wiadomo juz było ile kasy będą musieli wydać jeszcze przed decyzją FIA. Sama decyzja nie zwiększa i nie zmniejsza kwoty którą zespoły muszą wydać na nowe konstrukcje.


avatar
alepski

15.04.2009 13:08

0

@jar188 no ale gdyby FIA zadecydowała, że dyfuzory są jednak nielegalne, nikt nie musiałby inwestować dalej w nowe rozwiązanie. To, że było wcześniej wiadomo ile to będzie kosztować, nie onzacza, że kasa już została wydana. Decyzja nie zmienia kwoty, zmienia tylko to, że teraz tę kwotę trzeba po prostu wydać.


avatar
jar188

15.04.2009 13:15

0

@alepski, skoro już od jakiegoś czasu pracują nad tymi rozwiązaniami to znaczy, że spora część kasy już została wydana. A dlatego została wydana bo zespoły dobrze wiedziały jaką decyzję FIA wyda. Gdybać oczywiście można, tylko po co?


avatar
jar188

15.04.2009 13:15

0

Teraz dopiero okaże się na ile KERS pomaga. Jeżeli jest faktycznie skuteczny to nie sądzę żeby czołowe zespoły (z poprzedniego sezonu) miały problem z dogonieniem GP Brawn i reszty, która ku przypomnieu KERSU nie używa. Tak więc biadolenie o dominacji GP Brawn jest co najmniej przedwczesne, nawet jeżeli będą o krok z przodu z nowymi pakietami areo przed resztą to KERS może tą różnicę zniwelować, a może nawet dać przewagę.


avatar
fullbzikaaa

15.04.2009 13:28

0

jar188 masz zupełną rację z tym KERS. Tyle było gadania o KERS, a tu pasztet z dyfuzorami. Póki co wygląda, że dyfuzory bardziej się przydają niż KERS. W tym sezonie dodatkowo mamy rywalizację nowych technologii. Nie ma Roberta co skreślać, bo stale pokazuje, że nawet słabym autkiem potrafi skutecznie walczyć. Pozdrawiam wszystkich i trzymam kciuki za Robka. Da radę wygrać wyścig i bez tych ulepszeń bolidu.


avatar
Greg-bap

15.04.2009 13:31

0

Uważam, że ta decyzja otwiera nowe możliwości dla teamów, które mają ambicję walczyć o najwyższe pozycje. To napewno będzie kosztować i trochę potrwa, ale różnice się zniwelują i wtedy zobaczymy co warte są bolidy grupy goniącej oraz Browna bez przewagi dyfuzora. Bardzo jestem ciekawy.


avatar
kacperboss

15.04.2009 13:32

0

Może sie okazać że układ sił będzie wyglądał tak do końca sezonu bo przeprojektowanie bolidu będzie kosztowało sporo pieniędzy i zespoły mogą zdecydować o przeznaczeniu tych pieniędzy w rozwój przyszłorocznego bolidu. Co z tego że zrobią sobie takie dyfuzory jak gang dyfuzorowców nie śpi i rozwijają się. Zresztą zanim zrobią sobie takie dyfuzory to reszta odskoczy na tyle daleko że i tak to nic nie da... Według mnie to będzie nudny sezon :/


avatar
pejot8

15.04.2009 13:41

0

To jest odwieczny problem interpretacij prawa i przepisów .Rozwiązanie trwalo trochę za długo . Zobaczycie , że za dwa wyścigi o sprawie zapomnimy , wszyscy będą mieli te śmigi i stawka się wyrówna . Ani Button ani Baricello mistrzami nie będą są po prostu za słabymi kierowcami . Gdy potencjały samochodów się wyrównają znajdą się tam gdzie ich miejsce czyli w środku stawki . Gdyby FIA podjęła inną decyje leaderm byłby Heidfeld , czy to byłoby sprawiedliwe ? Panowie trochę zimnej wody na głowe !!!!!


avatar
mrd

15.04.2009 13:48

0

Jak przepis nie podaje dokładnie jak ma być, to każdy go interpretuje pod siebie. Niestety ale tak jest wszędzie, decyzja sędziów była do przewidzenia, zobaczymy w jakim tempie pozostałe zespoły nadrobią stratę związaną z zaprojektowaniem nowego bolidu.


avatar
Ra-v

15.04.2009 13:56

0

ciekawe jak to dupki uzasadnili... mieli czarno na białym ze przepisy sa lamane bo przez otwory w dyfuzorze widac zawieszenie a to jest nielegalne no i ciekaw jestem jak sie wytłumaczyli przez Ferrari Renault i RBR... banda kretynow i tyle...


avatar
pery

15.04.2009 13:56

0

Witajcie,czytam Wasze wypowiedzi i widzę wiele optymizmu,ale czy na pewno racjonalny jest ten optymizm(oczywiście z perspektywy kibicowania Robertowi)Powiem Wam jedno oglądam ponad piętnaście lat F1 i nie przypominam sobie by w trakcie sezonu bolid wolniejszy o ok. 0.5 do do 0.7. sek w ciągu roku odrobił taką stratę nie wspominając o wyprzedzeniu najlepszych.To ,że teraz mogą mieć wszyscy dyfuzory nic nie zmienia,bo prawda jest taka że reszta nie wpadła na ten pomysł i są w "czarnej d....." z tym dyfuzorem.Nawet jeśli to wprowadzą wszystkie teamy to nie spodziewajcie się że nagle zacznie wygrywać ktokolwiek inny poza dyfuzorowcami.Zanim bolidy BMW czy Ferrari będą konkurencyjne to sezon będzie już na etapie końcowym ok. 12-14 wyścigu,a wtedy to już będzie po wszystkim.Moim zdaniem BMW zaprzepaściło tamten sezon na zrobienie fajnego wyniku.Teraz Robert jeśli zdobędzie przynajmniej tyle "pudeł" co w tamtym roku to będę niezmiernie wdzięczny i będę bił mu brawo.Generalnie sezon będzie bardzo ciekawy,ale wolałbym by był ciekawy z powodów czysto sportowych,a nie z powodu niejasności w przepisach.Jestem pesymistycznie nastawiony,choć mam nadzieję że się bardzo mylę,ale z doświadczenia wielu lat obserwacji nie będzie łatwo o zdobycie wielu pkt. przez Roberta.Skoro ma być to jednak sezon niespodzianek,więc kto wie może nawet Quick Nick wygra coś w końcu :))),bo Robert prędzej czy później zdobędzie to co zamierza,pozdrawiam


avatar
Ra-v

15.04.2009 13:56

0

przed*


avatar
ssupras

15.04.2009 14:00

0

W przyszłym roku powtórka z rozrywki. Na tapecie będą następnym razem już potrójne dyfuzory :D


avatar
tt16

15.04.2009 14:01

0

Pieprzeni farciarze


avatar
mith

15.04.2009 14:12

0

Z tymi dyfuzorami, to nie jest taka prosta sprawa. Przede wszystkim padło tu kilka razy, że inne zespoły dostały negatywną odpowiedź w sprawie zastosowania konstrukcji z podwójnym dyfuzorem. Z tego, co można wyczytać na anglojęzycznych serwisach to nie do końca tak. Kiedy FIA tworzyła nowe zasady, powstał przy jej ramieniu komitet techniczny, w którym udzielały się przede wszystkim zespoły Ferrari, McLaren oraz Renault. To ponoć właśnie one postulowały za zmianą dyfuzora i opracowały nową koncepcję. Siłą rzeczy więc konstruktorzy tych zespołów mieli jedną wizję dyfuzora, którą wcześniej opisali dla FIA. Z drugiej strony nic dziwnego, że ktoś inny dokonał własnej interpretacji zapisów regulaminu - w końcu nie był ograniczony konkretną wizją, która przyświecała tym zespołom. Co do legalności dyfuzorów, po wczytaniu się w regulamin (w szczególności chyba w rozdział 3.5 - w okolicach punktu 3.5.12 - jeśli mnie pamięć nie zawodzi), nie miałem wątpliwości, że o ile te dyfuzory z duchem nowych przepisów się nie zgadzają, to z ich literą zgadzają się jak najbardziej. Przepisy mówią o maksymalnej wysokości dyfuzora względem jakiejś tam płaszczyzny (już nie pamiętam jakiej, ale to nie jest w sumie ważne) i dodatkowo, że dyfuzor powinien w przekroju prostopadłym tworzyć jedną, ciągłą linię. Nigdzie nie napisano, że linię prostą. Dlatego np. dyfuzor Brawna w środkowej części jest bardzo obniżony i ma kształt przypominający klamrowy nawias zwrócony "dzióbkiem" ku dołowi (czyli taki: { ). Ponad nim znajduje się druga płaszczyzna, która tworzy jakby drugi dyfuzor, ale ona tak naprawdę nie jest częścią dyfuzora, a sprytnie ukształtowaną strefą zderzeniową auta, o której przepisy mówią, że akurat w tym regionie może mieć dość swobodną konstrukcję, byle nie przekraczała pewnych wymiarów. I tak właśnie jest. Co ciekawe podobne konstrukcje w zeszłym roku miały praktycznie wszystkie zespoły - w tym jednak wyszły automatycznie z założenia, że już tak nie można (bo twórcom przepisów faktycznie chodziło o to, żeby nie można było). W ten sposób dochodzimy do trzeciej sprawy, a mianowicie zastosowania podobnych dyfuzorów w bolidach pozostałych zespołów. Wbrew pozorom nie jest to łatwa sprawa. I tu nie chodzi nawet o problem z dobraniem odpowiednich ustawień auta, ale o całą jego konstrukcję. Żeby dyfuzor działał, musi być do niego doprowadzane powietrze, które wpada pod auto z przodu. W przerabianych bolidach musi więc znaleźć się jakiś dodatkowy kanał, którym będzie doprowadzane powietrze do górnej części dyfuzora. W przypadku Brawnów uwzględniono to już na samym początku i być może właśnie dlatego ich własna skrzynia biegów jest nieco węższa niż inne, co umożliwiło poprowadzenie strumieni powietrza po jej bokach. W szczególnie złym położeniu wydaje się tutaj Red Bull, gdyż Newey, który projektował ich maszynę wpadł na własny, ciekawy pomysł. Ich dyfuzor jest nieco węższy od pozostałych i obniżony przy krawędziach, obok kół - co ma zmniejszać turbulencje i generować dodatkowy docisk. Ponadto ich skrzynia biegów i koncepcja tyłu dodatkowo utrudnia, żeby nie powiedzieć, że uniemożliwia dodanie dyfuzora podobnego do tego, który jest w Brawnach. Ale Newey to niesamowicie błyskotliwy gość, więc prędzej lub później pewnie na coś wpadnie. Z drugiej strony można odnieść wrażenie, że niektóre zespoły już się przymierzają do wprowadzenia podwójnego dyfuzora. Jeśli się przyjrzeć tyłowi McLarenów, to widać wyraźnie, że dyfuzor używany na początku testów i ten, z którym jeżdżą w wyścigach, bardzo się różnią. Ponadto środkowa część tego nowego bardzo przypomina rozwiązanie Brawna - z tym, że górna część jest zamknięta przez zaślepki. Na niektórych zdjęciach widać nawet, że te zaślepki nie są idealnie dopasowane i prześwituje przez nie pusta przestrzeń za nimi. Tak, czy inaczej, mam wrażenie, że czeka nas niezwykle interesujący sezon i bardzo się z tego cieszę. Co prawda kibicuję oczywiście Kubicy i tym samym BMW, ale jednak trudno nie docenić pomysłowości trzech zespołów z podwójnymi dyfuzorami. Cieszę się też, że Button w końcu ma szansę jeździć dobrym autem. Pamiętam, jak przychodził do F1 - wróżono mu wtedy wielką karierę i chyba przez te kilka lat strasznie się marnował, jeżdżąc kiepskimi maszynami.


avatar
mith

15.04.2009 14:14

0

Ps. Do webmasterów: wasz CMS mógłby uwzględniać akapity ;) Z tego mojego tekstu powyżej zrobiła się straszna papka.


avatar
mpstir

15.04.2009 14:27

0

@Kornik, po pierwsze nie czytam WP, a po drugie przedstawiony przeze mnie koszt nie jest kosmosu tylko wielokrotnie był podawany przez szefów czołowych zespołów nie mających takich dyfuzorów.


avatar
dawid199422222

15.04.2009 14:31

0

dyfuzor kosztuje 20-25 mln dolarów


avatar
Blaz

15.04.2009 14:35

0

Rav dokładnie tak myśle jak Ty też jestem ciekawy jak to wszystko wyjaśnili. Decyzja jest a wątpliwości pozostały. Cięcie kosztów jak cholera


avatar
Blaz

15.04.2009 14:38

0

Czekam na dokładna relację na oficjalnej stronie F1. Na jakiej podstawie wydali taki werdykt. Nie żebym był jemu przeciwny interesuje mnie jego uzasadnienie. Wtedy czegoś wiecej sie dowiemy


avatar
syla-1995_1992

15.04.2009 14:41

0

Usunięty


avatar
robtusiek

15.04.2009 14:47

0

To co napiszę to oczywista spekulacja:.. FIA chciała wypromować dyfuzorowców, ponieważ zyskała na tym samym rozgłos F1, poprostu coś się zaczyna dziać, zespoły które gasiły światło w zeszłym sezonie teraz są z przodu i jest wielki szum medialny rozpisywanie się o F1. BrawnGP wiekim showmen-em tego roku, czyli świętą krową i tak myślę że bedzie do końca sezonu (zauważcie poprzednie sezony F1, jak to promowali Hamiltona, pupil FIA w pierwszym sezonie występów). Oczywiście to wszystko z palca wyssłem, ale w każdej bajce jest namiastka prawdy... :-)


avatar
Angulo

15.04.2009 14:55

0

A nie mówiłem.


avatar
SFR

15.04.2009 15:07

0

pery i robtusiek - W tym co piszecie wg mnie jest dużo realu ... śledzę od 1992 roku F1 , ale to co wyprawiają ,, regulaminowcy'' to jest po prostu ...... Przepisy winny być jasno sprecyzowane ! żadnych luk itp. Robtusiek może i z palca wyssałeś , ale jak się temu dobrze przyjrzeć to, to tak właśnie wygląda !!! Pozdrawiam was wszystkich :) Saudi Force Racing


avatar
niza

15.04.2009 15:35

0

tego można było się spodziewać od początku. FIA niestety ale poleciała sobie w tym momencie mówiąc delikatnie "w kulki" z innymi zespołami. Najpierw im zakazali takich dyfuzorów, a jak przyszedł Williams, BGP i Toyota to im dali zielone światło, nooo panowie, tak nie ładnie jest się bawić. Oczywiście zgadzam się z tymi osobami, które uważają, że zrobione jest to wszystko pod publikę, teraz to dopiero jest głośno o F1, już dawno tak nie było. No i o to chodziło włodarzom F1. Miały być cięcia kosztów, a jest zupełnie odwrotnie, teraz pozostałe teamy wydadzą kupę kasy, żeby przeprojektować swoje bolidy. A tym czasem te trzy odjadą w siną dal, a reszta będzie próbować ich doganiać. Może komuś się uda ze starej gwardii, ale to nie będzie tak szybko. Na początku byłam za legalizacją tych dyfuzorów, ale teraz tak po głębszym zastanowieniu to w tym momencie FIA skompromitowała się na całej linii. Może i fajnie, że niegdyś zespoły z końca stawki teraz przodują, ale dlaczego inni mają na tym cierpieć? I to jest najbardziej nie fair


avatar
Skoczek130

15.04.2009 15:36

0

Bardzo cieszę się z takiego werdyktu, który był jedynym, który mógł zostac zatwierdzony. Teraz niech RBR, Ferrari i reszta wezmą się do roboty, a nie tylko się skarżyc. Mam nadzieje, że BMW od GP Hiszpanii będzie posiadał mistrzowski samochód.


avatar
sivshy

15.04.2009 15:47

0

Swoje teorie na temat dyfuzorów jakiś czas temu już wygłaszałem kilkakrotnie. Podsumowując, powiem jedno: A nie mówiłem? ;]


avatar
sivshy

15.04.2009 15:49

0

No może dorzucę jeszcze jedną. FIA oprócz ratowania tych trzech teamów, mogła mieć również w zamiarze popsucie relacji między tymi trzema zespołami, a resztą stawki, co mogłoby osłabić FOTA.


avatar
fan massy

15.04.2009 15:53

0

Szkoda bo miałem nadziejeże wysłucha SF Ferrari. Jeżeli Ferrari chce walczyć o mistrzowski tytół to też raczej zbudować taki dyfuzor.


avatar
GawoLoveKubica

15.04.2009 16:00

0

Jak to powiedział Borowczyk :P Nie dzielmy skóry na niedźwiedziu :P Wierzymy w naszego Roberta i nie przejmujemy się tym gangiem dyfuzorów. Sędziowie to jedne wielkie k**** Robert i tak daje najlepiej sobie rade biorąc pod uwagę te dyfuzory ! BMW POWER. Pozdro dla Kubikomaniaków


avatar
kondzio

15.04.2009 16:02

0

To się nazywa cięcie kosztów :)


avatar
gp2009

15.04.2009 16:50

0

nie ma to jak cięcia kosztów... Ale Robert (chwilowo bez podwójnych dyfuzorów) pokaże że bez tego też można ;). Już pokazał to w Australii. Teraz Chiny- kolejna okazja. Jak to mówią do trzech razy sztuka ;) Potem już nikt nie będzie miał z nim szans...


avatar
krz08

15.04.2009 18:01

0

i lipa teraz reszta zespołów może se zapomnieć o mistrzostwie


avatar
Marti

15.04.2009 18:56

0

Ciężko raczej było oczekiwać innej decyzji w tej sprawie. Ciężko także nam określić jednoznacznie, czy dyfuzory są legalnie, czy nie. Jeśli mieszczą sie jeszcze w granicach legalności, to ok, po to są luki w przepisach, aby je umiejętnie wykorzystać :-) Jeśli jednak w rzeczywistości są nielegalne a mimo tego nie zostały zakwestionowane, to jest to ewidentny policzek w stronę FOTA. Niemniej jednak niesmak po wszystkich tych zagrywkach pozostaje. Owszem, krętactwa i machlojki w F1 były od zawsze, lecz obecnie ma się wrażenie, że dzieki Berniemu i FIA F1 powoli, ale systematycznie zmierza ku końcowi :-(


avatar
Grellenort

15.04.2009 19:29

0

Wierzycie, że mogli by uznać to za nielegalne. Każdy z tych teamów chciał odejść, jeden został odratowany. Oni nie mieli by ochoty przebudowywać swoich bolidów tylko by odeszli. Dalej w efekcie jest 6 bolidów mniej na torze, a to źle. FIA się skompromitowało, pokazało że nie ma czegoś takiego jak uczciwa walka.


avatar
darecky3

15.04.2009 19:36

0

na wstepie prosba do kempy007, prosze wywal to slowo w naglowku podwojne a wstaw kontrowersyjne. Tak czytam i czytam juz kolejny tydzien, co drugi widze ze twierdzi ze legalnosc dyfuzora polega na tym ze jest podwojny, hahaha. Zdaje sie ze nie wszyscy zdaja sobie sprawe co zostalo zakwestionowane przez inne teamy. Wiec napisze to po raz kolejny, nie podwojny dyfuzor bo akurat Browny maja 3 komory hahahah, lecz konkurencja kwestionuje te czesci ktore widac golym okiem i chodzi tu dokladnie o rozmiary wystajacych elementow. Reszta dyfuzora jest niewidoczna i tyle sobie mozecie pogadac co prawnicy ferrari i reszty bo nie wiadomo co tam siedzi w czesci podlogi, ktorej nawet pewnie ani Button ani Barrichello nie widzieli ale oczywiscie konkurencja wie co tam jest i protestuje...hahaha normalnie rozbrajajace jest to co sie dzieje w F1 ale wiekszosc komentarzy jeszcze bardziej. Ludzie kochani tu konkurencja kwestionuje rozmiary dyfuzora, ktory na koncowce nie powinien przekraczac iles tam mm, natomiast Browny maja poza granicami i dlatego te czesci z koncowki wcisneli troche glebiej poza strefe pomiaru ale z zewnatrz widac ze sa szersze. To wlasnie jeden z mechanikow i nawet sam Schumi strrasznie fotografowali na ostatniej sesji testow. A co do konsultacji z FIA podczas przerwy sezonowej to sam Bog raczy wiedziec a juz na pewno nie taki sam dyfuzor bo jak na razie to moga sobie z olowka jedynie rysik poogladac. Ktos napisal, ze tu chodzi o linie prostopadla bla bla bla nic z tych rzeczy. pozdrawiam


avatar
pz0

15.04.2009 20:35

0

darecky - chodziło również o otwory zasilające dyfuzor w powietrze, przez te otwory ma nie być widać podobno nic, a u Brawna coś tam podobno widać. Williams te otwory nazwał podobno przerwami technologicznymi. Ja nie podjąłem się nigdy oceny legalności dyfuzora, bo nie mam jak. Z regulaminem też dałem sobie spokój bo jest tak napisany że na oko za diabła nic nie ocenisz. Ważne że uznali za legalne i tego się należy trzymać. Ważne że FIA naważyła piwa i mamy niesmak na starcie sezonu. Moim zdaniem można to było rozstrzygnąć zdecydowanie wcześniej, prezentacje były przecież w styczniu a nie w połowie kwietnia.


avatar
Cezus

15.04.2009 21:34

0

Super sprawa ten nowy wygląd stronki ;) No i będzie ciekawie przez te dyfuzory.


avatar
witek70

15.04.2009 22:08

0

I PO TO BMW STRACIŁO PÓŁ POPRZEDNIEGO SEZONU (ZAPRZEPASZCZAJĄC SZANCE ROBERTA NA TYTUŁ, A JUŻ NA PEWNO NA 3 MIEJSCE) ,ABY TERAZ STARTOWAĆ OD ZERA. BRAWOOOOOOOOOOOOOOO!!!! ZADAŁBYM TO PYTANIE DOKTORKOWI. TAKI SPRYCIARZ... A TAK SIĘ DAŁ WYROLOWAĆ...


avatar
cavon

15.04.2009 22:17

0

Nowy wygląd strony...BRAWO--- podoba mi się.


avatar
SHAKO

15.04.2009 22:53

0

Z tego co można przeczytać na stronie BMW cyt."Ten wyrok oznacza, że mamy jasność co do interpretacji przepisów. Jednak nie idzie to w parze z sugerowanym przez Grupę Roboczą ds. Wyprzedzania przy okazji tworzenia nowych przepisów zmniejszenia siły docisku i prędkości w zakrętach. Jednocześnie ta decyzja oznacza, że siedem zespołów musi zainwestować spore środki w wykonanie niezbędnych modyfikacji w swoich samochodach" widać że BMW akceptuje decyzje FIA ale chyba nie jest im na rękę zaczynać znów prace od "nowa". Zresztą nie ma się chyba czemu dziwić.


avatar
Ramzes39

15.04.2009 23:55

0

Witam. Stronka super zrobiona. Teraz troche w temacie ja o forme bmw sie nie martwie, bo oni nd tymi dyfuzorami pracują juz od barcelony więc to juz 3 miesiące, myślę że w barcelonie zobaczymy przebudownae bmw zdolne pokonac BGP


avatar
pipiaro

16.04.2009 18:42

0

Witam.Nie wiecie czy i gdzie będzie transmisja 1 sesji treningowej?


avatar
Shallan

17.04.2009 00:30

0

Dyfuzory są legalne, czyli legalne jest robienie przekrętów, naginanie przepisów, robienie ludziom wody z mózgu. To dopiero początek zmian, które Bernie usilnie wprowadza do F1. Bernie teraz pracuje na sukces Formuły 1 w USA, co oznacza dalsze uproszczenia, być może zakaz tankowania, medale i całą resztę "usprawnień", które mają na celu umożliwić fanom zza Oceanu zrozumienie tych wyścigów (oni nie rozumieją wyścigów na torach innych, niż owalne). Bernie pokazuje, że ma gdzieś producentów i Formuła 1 będzie mogła istnieć bez Ferrari, BMW, Renault. Szkoda...


avatar
Shallan

17.04.2009 00:33

0

Sezon 2010 będzie wielkim powrotem F1 do USA, tam zaczął się kryzys i tam się najszybciej skończy. Bernie tylko na to czekał ;)


avatar
nowyziomal

17.04.2009 04:13

0

Z ostatniej chwili W bolidzie Hamiltona zastosowano nowe przednie skrzydło oraz uwaga podwojny dyfuzor, kov jedzie starym autem


avatar
tt16

17.04.2009 05:38

0

Hamilon najlepszy na I treningu;/


avatar
nowyziomal

17.04.2009 05:54

0

mclaren najlepiej radził sobie z oponami, ferrari miało straszny graining. Juz bez testów mcl z podwojnym dyfuzorem ma niezłeosiągi chociaż maja kers czego nie ma brawn ale na niedziele zapowiadają deszcz i to podobny jak ten w malezji wiec moze znów heidfeld namieszac


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu