WIADOMOŚCI

Sędziowie ukarali Maksa i przyznali, że ten mocno hamował przed Lewisem
Sędziowie ukarali Maksa i przyznali, że ten mocno hamował przed Lewisem
Koniec wyścigu w Arabii Saudyjskiej nie oznaczał dla Maksa Verstappena końca kłopotów. Sędziowie dzisiejszego wyścigu mieli niezwykle dużo pracy podczas zawodów na torze w Dżuddzie.
baner_rbr_v3.jpg

Holender za zwolnienie przed Lewisem Hamiltonem, co doprowadziło później do najechania na jego auto przez Brytyjczyka, otrzymał karę 10 sekund.

Kara ma wymiar czysto symboliczny, gdyż nie niesie dla kierowcy Red Bulla żadnych skutków pod postacią utraty pozycji i ważnych w mistrzostwach punktów.

Sędziowie cały czas jednak rozpatrują to jaki udział w całym zajściu miał Lewis Hamilton.

W raporcie dotyczącym kary dla Maksa Verstappena zaznaczono, że zawodnik Red Bulla faktycznie w pewnym momencie mocniej nacisnął na hamulec.

"W zakręcie numer 21 kierowca bolidu numer 33 [Verstappen] otrzymał instrukcję oddania pozycji kierowcy bolidu 44 [Hamilton] oraz został poinformowany przez zespół, aby zrobić to 'strategicznie"" pisano w raporcie sędziowskim. "Bolid 33 zwolnił znacząco w zakręcie 26. Niemniej, jasne stało się, że żaden kierowca nie chce objąć prowadzenia przed punktem detekcji DRS."

"Kierowca bolidu 33 twierdził, że zastanawiał się dlaczego bolid 44 nie wyprzedza go, a kierowca bolidu 44 stwierdził, że nie był świadomy na tym etapie, że bolid 33 oddaje mu pozycję. Nie widział dlaczego bolid 33 zwalnia. Decydując się na ukaranie kierowcy bolidu 33, kluczowym w opinii sędziów było to, że kierowca nagle (69 bar) i znacząco zahamował, co doprowadziło do przeciążenia wynoszącego 2,4G."

"Akceptując do wiadomości, że bolid 44 mógł wyprzedzić bolid 33, gdy ten po raz pierwszy zwolnił, możemy jednak zrozumieć dlaczego obaj kierowcy nie chcieli jako pierwsi przekraczać linii DRS."

Oprócz nic nie wnoszącej kary czasowej Verstappen otrzymał od sędziów 2 punkty karne, gromadząc ich już 7 na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

84 KOMENTARZY
avatar
Tedesinio

06.12.2021 00:06

0

Cały sezon byłem za Maxem ale stwierdzam że kibicowanie nie ma sensu. Wypatrzone wyniki. MaFIA po raz kolejny dała pokaz swoich umiejętności wspierania Hama. Mimo wszystko wciąż liczę na zwycięstwo Maxa w Abu Dhabi.


avatar
tysu

06.12.2021 00:07

0

Czyli nie wystarczy zwolnić znacznie, tylko trzeba czekać aż łaskawie kierowca z tyłu będzie chciał odzyskać pozycję. Hamilton powinien od razu zacząć wyprzedzać, a nie czekać i robić jakieś zagrywki z DRS. Max miał wyjść z bolidu i się zapytać Lewisa, czy będzie go teraz wyprzedzać, czy może za minutę? To sędziowanie to jakiś cyrk.


avatar
Max3

06.12.2021 00:07

0

Ha i po co te kary, są śmieszne, nic nie zmieniają. Pamiętam Coulthard, Schumacher Spa 98'. Za takie coś teraz to ludzie by Coultharda zjedli


avatar
wariat133

06.12.2021 00:15

0

Jeśli Max wygra tytuł przez kolizje z Lewisem, to ten tytuł przejdzie do historii jako najmniej wartościowy tytuł. Już nawet Prost, Schumacher lepiej wypadną ???? Ale coś czuję, że ostatni wyścig pokaże przewagę rbr. Mam taką teorię, że rbr projektując bolid chciało dogonić merca na tzw. torach mercedesa. Z koliei mercedes odwrotnie złapać rbr tam gdzie nie było uchwytne. A wyszło fifty fifty z lekką przewagą rbr. Pomijam walke o konstruktora bo tu wchodzi czynnik ludzki. A sam max bez partnera nie zdobędzie obu tytułów. Dlatego Bottas jaki jest każdy widzi, ale jest lepszy od Checo. Edytuj Odpowiedz


avatar
mjk77

06.12.2021 00:16

0

@2 Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem uzasadnienie. HAM nie chciał być pierwszy na linii DRS. Maił do tego prawo, nie ma obowiązku wyprzedzania w F1, to nie warcaby że musisz bić jak masz okazję. A Max jak się zorientował że Ham się zorientował że pogrywa to dał po hamulcach i tyle w temacie. Przecież Max potem powtórzył gierkę, tj. tak oddał pozycję yak żeby zaraz mieć DRS i wyprzedził HAM za co dostał ostatecznie 5 sek bo ile można tak pogrywać.


avatar
Fan Russell

06.12.2021 00:17

0

Abu Zabi 100% VER wygra


avatar
greg32

06.12.2021 00:18

0

Tak że MAX, umiesz liczyć to wiesz co masz zrobić...wygrać ????


avatar
andi66

06.12.2021 00:19

0

@Tedesinio W którym momencie wspierają Hamiltona i Mercedesa? Ten bezczelny Holender niech się nauczy panowania nad bolidem i musi odwiedzić psychiatrę, bo zrobi kiedyś komuś krzywdę.


avatar
wariat133

06.12.2021 00:20

0

Jeśli Max wygra tytuł przez kolizje z Lewisem, to ten tytuł przejdzie do historii jako najmniej wartościowy tytuł. Już nawet Prost, Schumacher lepiej wypadną ???? Ale coś czuję, że ostatni wyścig pokaże przewagę rbr. Mam taką teorię, że rbr projektując bolid chciało dogonić merca na tzw. torach mercedesa. Z koliei mercedes odwrotnie złapać rbr tam gdzie nie było uchwytne. A wyszło fifty fifty z lekką przewagą rbr. Pomijam walke o konstruktora bo tu wchodzi czynnik ludzki. A sam max bez partnera nie zdobędzie obu tytułów. Dlatego Bottas jaki jest każdy widzi, ale jest lepszy od Checo. Edytuj Odpowiedz


avatar
Max3

06.12.2021 00:20

0

@6 nie wiem, Widziałeś jaki Merc był szybki na prostych?? Około 0,5 sekundy, to przepaść. Jak oni to robią, niewiem.


avatar
wariat133

06.12.2021 00:22

0

Jeśli Max wygra tytuł przez kolizje z Lewisem, to ten tytuł przejdzie do historii jako najmniej wartościowy tytuł. Już nawet Prost, Schumacher lepiej wypadną ???? Ale coś czuję, że ostatni wyścig pokaże przewagę rbr. Mam taką teorię, że rbr projektując bolid chciało dogonić merca na tzw. torach mercedesa. Z koliei mercedes odwrotnie złapać rbr tam gdzie nie było uchwytne. A wyszło fifty fifty z lekką przewagą rbr. Pomijam walke o konstruktora bo tu wchodzi czynnik ludzki. A sam max bez partnera nie zdobędzie obu tytułów. Dlatego Bottas jaki jest każdy widzi, ale jest lepszy od Checo. Edytuj Odpowiedz


avatar
Max3

06.12.2021 00:23

0

Hm,. Generalnie teraz to wystarczy się wpakować w Lewisa i tytuł jest podany na tacy.


avatar
wariat133

06.12.2021 00:24

0

Przepraszam za te powtórki. Wkradł mi się chochlik kometatorski :-D


avatar
mjk77

06.12.2021 00:31

0

@12 Żeby stracić reputację jak Schumacher najpierw w 94, gdy uszło mu na sucho, a potem w 97 gdy numer już się nie udał. Nawet Sokół dziś nawiązywał do tych wydarzeń - że póki co Maxx choć przegina nadal nie jest to brudna gra jak Schumachera. Wiec pytanie czy warto ?


avatar
T0ny

06.12.2021 00:34

0

Niesamowite jest zaślepienie hejterów Hamiltona. Verstappen wypycha Hamiltona kilkuktronie z toru, doprowadza do kolizji poprzez bezczelne hamowanie na środku prostej, podczas gdy powinien oddać pozycję, dostaje za free pierwszą pozycję z trzeciej dzięki czerwonym flagom/SC, a ci ludzie i tak stwierdzą, że Hamilton miał w tym wyścigu szczęście i powinien dostać karę ;) Nie mówiąc już o rozmowie po wyścigu gdzie inżynier Maxa sam stwierdził, że Verstappen nie zachował się dobrze ;) Ubaw po pachy czytając te komentarze pełne jadu ;)


avatar
RADAMANTHYSEK

06.12.2021 00:35

0

Super przepuszczenie, środkiem toru z wężykowaniem :P ? Jeżeli przepuszczasz zjeżdżasz z linii wyścigowej (jak to robią chociażby dublowani kierowcy), a tego Maksiu nie raczył zrobić. Pamiętam wiele manewrów oddawania pozycji i w każdej z nich kierowca zjeżdżał z linii jazdy, a tutaj gdzie to było ? Ponadto przepuszczenie zostało wykonane w takim miejscu, ze nigdy nie zostałoby zaliczone ( patrz Hamilton z Alonso w 2008 roku - bodajże Kanada, sorry lecz nie pamiętam dobrze , ale pamiętam bohaterów ? ).


avatar
Michal1671

06.12.2021 00:37

0

2. tysu Cyrk to wy robicie. Ver dostał karę za przyhamowanie przed bilidem Ham, gdy ten był już za nim czyli sekundę przed uderzeniem. Dla mnie to było zrobione celowo, bo przy takim uderzeniu kierowca z tyłu traci przednie skrzydło. Ver tutaj chciał rozwalic, bo to oznaczałby tytuł dla niego już w tym wyścigu.


avatar
belzebub

06.12.2021 00:40

0

Żenada do kwadratu. Ten sezon to jeden wielki cyrk ze strony sędziowania, na czele z Massim który ze swoją nieudolnością nie ogarnia swojej funkcji. Dzisiejszy wyścig i decyzje sędziów w 100% wypaczają idee tego sportu. Bo albo pozwala się ścigać koło w koło i dając żadnych konsekwencji jak w przypadku Verstappena i Hamiltona w Brazylii, to potem w podobnej sytuacji dają karę w dzisiejszym wyścigu. Z jednej strony kierowca oddaje pozycję zwalniając i może sobie w końcu wybrać miejsce na torze - w przepisach nie jest to w końcu uszczegółowione. Hamilton nie wiem z jakiego powodu zamiast kontrolować co dzieje się na torze, bo w końcu bolid Verstappena mógł mieć np awarię silnika i nagły spadek mocy, ten w niego przywala. I karę dostaje Verstappen, a Hamiltonowi po raz kolejny ujdzie to płazem, bo pewnie sędziowie co najwyżej pogrożą mu paluszkiem albo w ogóle nie dopatrzą się jego winy. Fajnie będzie zdobycie tytułu przez niego, skoro sędziowie są mocno wybiorczy i subiektywni w swoich ocenach.


avatar
belzebub

06.12.2021 00:41

0

Powinno być: "Bo albo pozwala się ścigać koło w koło i nie dając żadnych konsekwencji jak w przypadku Verstappena i Hamiltona w Brazylii".


avatar
rowers

06.12.2021 00:54

0

@18, to, że decyzje sędziów, wieczne zwlekanie, rozpatrywanie po wyścigu czy wolne decyzje Masiego robią z tego cyrk to jedno i też już nie mogę na to patrzeć. Ale czy czytałeś może uzasadnienie, że Max nacisnął pedał hamulca Hamiltonowi zaraz przed nosem? To pokazuje telemetria z bolidu Maxa, nikt za niego nie nacisnął na hamulec. Gdyby miał awarie, utratę mocy czy cokolwiek to wtedy pewnie sytuacja w ocenie wyglądałaby inaczej. Ale nacisnął na hamulec i takie są fakty. Pomijam fakt, że to był lewy długi zakręt, z którego wychodzimy do prawej (zewnętrznej), i na wyjściu z tego właśnie zakretu Max był na zewnętrznej co znaczy po prostu tyle, że był na lini wyścigowej. To też nie jest tak do końca, że zjeżdżasz sobie nagle do wewnętrznej w zakręcie, szczególnie jak kompletnie się nie zastanawiasz nad tym żeby to zrobić bo ktoś zwolni. Lewis mógł być w tej sytuacji trochę bardziej uważny, ale w praktyce powtarzam to Max nacisnął hamulec przed nosem Lewisa. Druga sprawa, to nie wiem jak można porównać incydent z Brazylii do tych tutaj. Max wywiózł Lewisa na Interlagos, obaj znaleźli się poza torem po zewnętrznej stronie zakrętu. Nie było to zbyt uczciwe, ale to nie jest ścięcie zakretu jak tutaj, gdzie Max po prostu zyskiwał pozycje tak na prawdę, bo nie dałoby się go wyprzedzić. Jakbyś widział walkę koło w koło? Rozumiem, że nie powinny obowiązywać żadne przepisy w tym zakresie? Ktokolwiek jedzie z przodu może robić wszystko łącznie ze ścinaniem zakrętów, żeby tylko być z przodu? Przecież wtedy każda walka kończyłaby się wypadkiem, bo kto by kalkulował skoro żadna kara by nie czekała. To nie są samochodziki w parku rozrywki z gumowymi odbojami?


avatar
elosidzej

06.12.2021 01:03

0

Przez Hamilton 8 rok F1 jest nudnyyyyy No stop wygrywa, I to nie Hamilton vo z niego zaden kierowca tylko Mercedes bolid, nuda


avatar
Aeromis

06.12.2021 01:10

0

Od dziś to kierowca któremu ma zostać oddana pozycja wybiera moment kiedy sobie ją "bierze", a nie ten który ma ją mu oddać ją oddaje!. Oddający może nawet nie oddać jeśli ten za nim się nie zdecyduje i co wówczas, kara dla oddającego? :) Lewis mógł minąć Maxa znacznie wcześniej, sprowokował całą tę sytuację przyklejając się do niego, wjechał w Maxa, choć nie musiał. Patrząc na czyste tempo Merców i RBR w ostatnich wyścigach losy mistrzostwa wydają się przesądzone, bo tak chce tego FIA szuka winnych byle nie po stronie Hamiltona, nawet gdy ten wjedzie komuś w zad. Niestety tak to bywa, gdy na stanowisko dyrektora wyścigowego trafia osoba zupełnie do tego nie przygotowana. Winna temu jest FIA, która powinna wymusić stanowisko asystenta dyrektora wyścigowego lata wcześniej, bo po śmierci Charliego F1 została z ręką w nocniku i z noobkiem bez żadnego doświadczenia na ważnym stanowisku. Niekonsekwencja, odstępowanie od regulaminu i nagminne rozpatrywanie sytuacji po wyścigu. U Charliego Whitinga to Hamilton dostał by karę.


avatar
berko

06.12.2021 05:15

0

No i dobrze. Kara słuszna, choć jak widać nie wg wszystkich. Telemetria mówi wszystko, 69 bar dzisnienia na pompie hamulcowej to nie jest lekkie hamowanie, przy oddawaniu pozycji wystarczy zjechać z linii wyścigowej i odjąć na chwilę gazu, a tu była redukcja z 8 do 3 biegu i w użycie poszedł pedał hamulca. Dobrze, że nic ta kara nie zmieniła w punktacji, bo przynajmniej obaj rozstrzygną tę sprawę w ostatnim wyscigu. HAM też pewnie dostanie 5-10 sekund za wjechanie w Maksymiliana i na tym się cała ta szopka skończy.


avatar
Lysybielany48

06.12.2021 06:39

0

HAM na emeryturę!!!! Nawet w takiej sytuacji nie umie wyprzedzić!!! Jëbany teatrzyk


avatar
Gunnerrsaurus

06.12.2021 07:07

0

Uważam, że sędziowie już się gubią. Lewis miał 2 minuty na wyprzedzenie Maxa, bo ten spokojnie zwalniał i redukował biegi. Nie wyprzedzał, więcax przyhamował. Nie wiem co tutaj chcą udowodnić sędziowie, dają karę Maxowi, ale jednocześnie jakby nie chcieli go ukarać, czyli po prostu chcą zamknąć tą całą kompromitującą Hamiltona sytuację.


avatar
Ocato

06.12.2021 07:37

0

@18 Tyle, że przepisy akurat o tym wspominają. Oddanie pozycji w sposób, który pozwala na błyskawiczne jej odzyskanie, np. tuż przed miejscem detekcji DRS-u, jest nieprawidłowe.


avatar
Raptor202

06.12.2021 07:39

0

@4 Prost? A niby który jego tytuł był niezasłużony? Może lepiej pogadamy o tym sezonie, w którym był najlepszy, ale przez kretyńskie zasady punktowania mistrzostwo przypadło słabszemu kierowcy?


avatar
mafico

06.12.2021 07:43

0

To jest już granda. Tsunoda, Perez, Gasly - wiecie co trzeba zrobić. Wtedy jak Bottas wpierdzieli się w Maxa (75% że tak będzie) to już nic nie zmieni.


avatar
pmax77

06.12.2021 07:46

0

tysu - czyli max mógł kalkulować gdzie przepuścić ale Lewis już nie ?


avatar
hubertusss

06.12.2021 08:08

0

To są normalnie jaja jeden oddawał pozycję a drugi nie chciał przyjąć. Nie ma żadnego przepisu gdzie kierowca ma oddać pozycję. A to najechanie na tył przez Lewisa i tłumaczenie, że Max hamował to jakiś śmiech na sali.


avatar
bogus1245

06.12.2021 08:19

0

Kibicuję Maxowi ale nie oszukujmy się, że dziwne miejsce wybrał na przepuszczenie HAMa. Cały wyścig był napięty między tą dwójką. Najbardziej wyniki wypacza Masi i FIA. Masi jest mega słabym dyrektorem wyścigowym. Nawet do kierowania biedronką się nie nadaje. W tak szybkim sporcie powinny być też szybkie decyzje. A nie wywlekanie, że ten zrobił to a ten tamto, ten mógł pojechać inaczej itd...


avatar
iceneon

06.12.2021 08:37

0

Buc powinien dostać +3 na starcie w Abu Dhabi. Żenada.


avatar
nonam3k

06.12.2021 08:53

0

Haha gość w ciebie wjeżdża i ty dostajesz kare . Parodia mógł bez problemu wyprzedzić to czekał aż max tak zwolni zeby ten w niego przywalił . Niezła szopka.


avatar
nonam3k

06.12.2021 09:01

0

18. A po co Hamilton toczył się za wolnym maxem ? To jest wyścig a nie walka z cieniem.


avatar
MarPOL_82

06.12.2021 09:02

0

@33 Ty to masz bardzo duże problemy z przyswajaniem faktu. Przeczytaj sobie uzasadnienie jeszcze raz a potem kolejny to może coś dotrze, choć nie spodziewam się zbyt dobrych rezultatów. Max który próbuje przepuszczać Hamiltona w miejscu które właściwie łamie reguły bonkest to strefa detekcj DRS. A poniżej kiedy ten jedzie za Maxem robi mu właściwie wg tego co sędziowie stwierdzili na postawie telemetrii brake checking. Mają szczęście że nie dostał DNF.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu