WYNIKI Walencja [ 03 lutego 2010 ]
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|
1 | F.Alonso | Ferrari | 1:11.470 | 127 |
2 | P.de la Rosa | BMW Sauber | 1:12.094 | 80 |
3 | M.Schumacher | Mercedes | 1:12.438 | 82 |
4 | J.Alguersuari | Toro Rosso | 1:12.576 | 97 |
5 | J.Button | McLaren | 1:12.951 | 82 |
6 | W.Pietrow | Renault | 1:13.097 | 75 |
7 | N.Hulkenberg | Williams | 1:13.669 | 126 |
Alonso najszybszy w Walencji
Trzeci dzień testów w hiszpańskiej Walencji dobiegł końca. Podobnie jak to miało miejsce w poniedziałek i wtorek, dzisiaj najszybszym na torze także był zespół Ferrari. Za kierownicą F10 zasiadł dwukrotny mistrz świata, Fernando Alonso.De la Rosa powrócił za kierownicę C29 i ponownie uzyskał drugi czas, przeszło 0,6 wolniejszy niż lidera sesji. Kolejne 0,3 sekundy do Hiszpana stracił Michael Schumacher. Jaime Algersuari w nowym STR5 zdołał zająć 4 miejsce.
Na torze był dzisiaj obecny także aktualny mistrz świata, Jenson Button, który przejął kierownicę MP4-25 od Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk nie był jednak w stanie poprawić dzisiaj czasu uzyskanego wczoraj przez swojego kolegę z ekipy.
Przedostatni czas sesji zaliczył Witalij Pietrow, nowy kolega Roberta Kubicy. Rosjanin w swoim debiucie za kierownicą bolidu F1 przejechał 75 okrążeń, z których najszybsze, 1:13,097, było o przeszło pół sekundy wolniejsze od wczorajszego czasu Polaka.
Tabelę z czasami zamykał nowy kierowca Williamsa, Nico Hulkenberg, który rano miał kolizję z Pedro de la Rosą, po której na torze wywieszoną jedyną w tym dniu czerwoną flagę.
Wszystkim czytelnikom serwisu przypominamy, że wyciąganie wniosków na podstawie czasów w tym sezonie jest jeszcze bardziej utrudnione ze względu na niewiadomą jaką jest poziom paliwa w testujących autach.
Druga runda przygotowań do sezonu 2010 ruszy już 10 lutego kiedy to zespoły F1 przetransportują się do Jerez na czterodniową sesję testową.
komentarze
1. REDY
no i fajnie, bardzo dobre wrażenie robi bmw, ciekawe co to bedzie.
2. kedar9315
Albo renault ukrwa swoje walory w postaci bolidu albo bolid im niewyszed ale chyba to pierwsze
3. kubica41
Jest dobrze Renia w formie
4. lechu55
Ferrari i BMW spisują sie dobrze. Tyle ze nie wiadomo co z paliwem i w ogóle. Petrov całkiem calkiem nie ta zle sie spisal. Brawa tez dla STR, bo mimo ze to tylko testy to 4. czas byl. Lepszy od McLarena.
5. kodi2208
Nie ma co zbytnio się sugerować tymi wynikami.To tylko testy.
6. k.lebsky
Mozna powiedziec, ze pierwsze koty za płoty. Juz nie moge sie doczekac Q 14marca.
7. Gosu
Liczyłem, że Witali zbliży się do granicy 1:13 i udało mu się. Dość dobrze zaprezentował się Rosjanin, choć liczba okrążeń dziwnie mała.
8. kuba1808
" Wszystkim czytelnikom serwisu przypominamy, że wyciąganie wniosków na podstawie czasów w tym sezonie jest jeszcze bardziej utrudnione ze względu na niewiadomą jaką jest poziom paliwa w testujących autach."
Bardzo ładnie Kempa. Temat można nawet rozszerzyć na krótki felieton, podać kilka przykładów, różnice czasowe ze względu na paliwo, setupy i inne. Twórca artykułów ma przeważnie autorytet w przeciwieństwie do szarych użytkowników :)
9. Moralez
NA TYM ETAPIE można powiedzieć, że Ferrari najlepiej przygotowało bolid. Natomiast do pierwszego wyścigu w sezonie jeszcze długa droga, i wiele może się zmienić
10. radzix
czyli mamy nic nie pisać :P :)
11. Kanthen
testy testami , nie ma sie co podniecac ale chetnie obejzal bym sobie jakas relacje . Szkoda ze z tym taki klopot
12. macieck1981
tak patrze na testy z zeszlego roku i one nic nie mowily
patrzac na wyniki to mozna powiedziec ze stawka sie przekrecila\
teraz tez tak moze byc
poczekamy zobaczymy
nawet pierwsze gp nic nie mowilo bo jak pamietamy robert walczyl o pudlo na pierwszym gp a jak bylo dalej to wszyscy pamietamy
dobry znak ze pracowici sa i miejmy nadzieje ze w dobrym kierunku ida:)
jak narazie to tylko nadzieja nam zostaje ze tak jest:)
13. kuba1808
Podobno z Jerez ma być transmisja live. Ile w tym prawdy przekonamy się za tydzień.
14. pesymista
Pamiętajcie, że Renault ma dopiero pracować nad szybkością na kolejnych testach. (Ale i tak w nich nie wierzę :] ) A Rosjaninowi życzę jak najlepiej :D
15. yaneq
kempa777: ja wiem, że pewnie to graniczyło by z cudem ale czy jest jakakolwiek możliwość podawania w tabeli ilość wyjazdów oraz ilość okrążeń w danym stincie? wiem, że to wołanie o niemożliwe, jednak czy takie dane są gdziekolwiek do pozyskania?
16. pesymista
13. testy live- byłoby przednio. Chociaż dzisiaj coś tam na n-tv też pokazywali.
17. kierowca
Dominacja silników ferrari nie budzi juz zadnych wątpliwości kto bedzie się liczył na początku sezonu.
ferrari, sauber, toro roso.
Buton coś słabo, a to daje nadzieje że silniki mercedesa są w zasięgu renault.
18. kempa007
jak kiedys zapewnimy sobie mozliwosc wyjazdow na testy to bede siedzial i takie rzeczy wklepywal :-)
19. bigos
Zapewne de La Rosa jeździ BMW, które miało być mistrzowskie w 2009r, a Roberta oszukali w tamtym sezonie i dali mu na 2010
20. kuba1808
Powiem tak - jak mam czas to siedzę bite siedem godzin przed monitorem i czytam to, co wypisują dziennikarze na twitterze. Testy w Jerez są 10-13 , więc jeśli jest zapotrzebowanie to mogę udostępnić moje notatki, które zazwyczaj lądują w szufladzie :D
21. kierowca
panie bigos,
te bmw jest tylko z nazwy.
Sauber jezdzi na motorze ferrari.
22. Arek777
Jest jakies archiwum by zobaczyc wyniki testów 2009 i wcześniej ..?
23. ekimmu
@22 - oczywiście że są - wystarczy google
24. Lesiex
Pietrow nawet nawet jak na pierwszy kontakt z f1. Dziwi mnie tylko że najmniej pętli pokonał
25. zzz
Ferrari jest najszybsze z pustym zbiornikiem, problem w tym, że prawie cały wyścig trzeba jechać znacznie cięższym bolidem i w tym jest największa niewiadoma. W zeszłym roku po ostatnich testach było widać, że Brawn GP jest na topie, W tym roku nic nie będzie wiadome do pierwszego wyścigu, I dobrze będą naprawdę ekstra emocje.
26. Lesiex
@22 http://w ww.f1u ltra.pl/encykl opediaf1/ tests.php usuń spacje.
Ale w zeszłym roku tylko BMW chyba miało testy w walencji i nie podawali czasów.
27. kierowca
@ zzz
nie zgodze sie co do silnikow ferrari i pustych zbiorników. osiągi saubera i toro roso swiadczą ze cos jest na rzeczy.
fakt, ze wiecej mozna by powiedziec gdybysmy mieli czasy wszystkich okrążeń.
ale nie zmienia to faktu że jednostki napedowe ferrari dominują.
28. FAster92
Taki widok cieszy ale to testy więc podczas rozpoczynającego się sezonu może wszystko się zmienić narazie Ferrari jest najlepiej przygotowane i oby tak zostało do końca FORZA Ferrari FORZA Alonso;)
29. jzb
Renault jest cienkie. Przyznaje to sam Kubica. W sumie nie jest to wielkie zaskoczenie, ale liczę, że zredukują dystans do czołówki w czasie następnych testów.
30. sebol__14
Powie mi ktoś od czego zalezy ilość przejechanych okrążeń? Czy to jest tak, że ten, kto ma bolid awaryjny przejedzie mniej okrążeń bo więcej czasu mechanicy go naprawiają czy chodzi tutaj o czas potrzebny na jego optymalne ustawienie? Moje pytanie stąd, że miedzy kierowcą, których przejechał najwięcej i najmniej okrążeń jest różnica 50 okrążeń. Byłbym wdzięczny za odpowiedź.
31. marrkj
Renault jest cienkie. Przyznaje to sam Kubica. jzb gdzie ci to Kubica powiedział. Nie wypisuj głupot. Mówił że jest dobrze i tyle.
32. devious
a ja się nie zgodzę, że na podstawie testów nie można wyciągnąć żadnych wniosków!!
można wyciągnąć, tylko są one ograniczone... zawsze bolid, który jest od razu szybki - jest potem szybki już cały sezon (co nie znaczy najszybszy) - szczególnie jeżeli jest to bolid uznanej firmy jak Ferrari czy McLaren - bo oni nie popsują już jego rozwoju (jak np. BMW Sauber w 2008)
oczywiście to dopiero pierwsze testy i dopiero kilka ekip pojeździło wiec wniosku wyciągać ciężko - ale jednak widać, że Ferrari ma dobrą konstrukcję, która od pierwszych kółek była szybka - zupełnie jak Brawn i Red Bull w zeszłym sezonie, które już pierwszego dnia szalały (pamiętam jak dziś, jak byłem w szoku, ze Brawn jest taki szybki, bo akurat szybkości Red Bulla się trochę spodziewałem bo Newey to Newey ;p)
tak więc teraz już można z całą stanowczością powiedzieć, że Ferrari będzie mocne w tym sezonie - w najgorszym wypadku będzie tylko trochę lepsze niż w 2009 a przecież nawet wtedy bywali na podium i wygrali wyścig... teraz powinno być lepiej ;)
Sauber także ma niezłą konstrukcję i wbrew temu co pisało wiele osób już - nie będą na samym końcu stawki... raczej myślę w środku - wodotrysków ciężko od nich oczekiwać choćby ze wzlędu na niezbyt błyskotliwych kierowców (z całym szacunkiem, ale Pedro i Kamui to nie topowi kierowcy) - ale źle z nimi być nie powinno ;)
co do reszty ekip - na razie trudno powiedzieć, ale póki co faworytów sezonu McLarena i Mercedesa chyba czeka sporo pracy bo na razie nie zachwycili - o czym świadczą też stonowane wypowiedzi kierowców...
Renault też tak jak i inni dopiero zaczyna rozwój bolidu i póki co nie ma cudów ale też chyba nie ma dramatu - wygląda na to, że bolid będzie lepszy niż w 2009 :)
no i czekamy jeszcze na Red Bulla - bo to może być rakieta dopiero...
póki co bez niespodzianek i wszystko zgodnie z oczekiwaniami - więcej wniosków będzie można wyciągnąć po kolejnych testach ;)
33. sebek90
wow ferrari wrucilo mocne w wygrali wszystkie dni testuw Button wlasnie pokazal jaki jest dobry w tantym roku mial po prostu dobre auto a Szumi mial niby byc taki mocny, tyle gadali o jego powrocie a nic nie pokazyje
34. Asturia
Nie ważne ile mieli paliwa, ja się cieszę że Fernando szybszy od Felipe, choć Felipe ma więcej doświadczenia w Ferrari. Animo Fernando!
35. jzb
W wywiadzie dla BBC. Oczywiście sformułował to inaczej, ale przyznał, że są w tyle.
36. Marti
Po pierwszej serii testów ciężko wyciągnąć konkretne wnioski. Co prawda po uzyskanych czasach kierowców Ferrari wydaje się, że ten zespół najlepiej odrobił zadanie domowe, jednak do inauguracji sezonu zostało jeszcze kilka testów i dopiero po ich zakonczeniu będziemy mieli dużo pełniejszy obraz rozkładu sił w stawce.
Niemniej na dzień dzisiejszy Ferrari wydaje się być bardzo dobrze przygotowane.
Czekam na prezentację Red Bulla i ich pierwsze wyniki. Mam przeczucie, że Newey skonstruował coś mądrego, szybkiego i bardzo konkurencyjnego.
37. east
jzb - w którym wywiadzie, bo w tych mi znanych nie mogę się słów tych doszukać. Również tych inaczej sformułowanych. Więcej "wiary" /pozytywnego nastawienia/. Pozdrawiam
38. ris
Fakt wniosków nie należy wyciagać bo niektórzy czają się z pewnymi elementami w tej chwili trwa wojna podglądania i z wnioskami trzeba jeszcze zaczekać. jednak po słabym sezionie 2009 SF widać, ze odbili się od dna. Sauber miłe zaskoczenie - Pedro a szczególnie Kobayashi. McLaren będzie w czołówce.
Co do Reni ( to jedna z największych niewiadomych jak za te 6 tygoni będą wstanie zmodyfikować bolid - wydaje się że jest nieźle ale poczekajmy. Udany debiut W. Pietrowa. Mercedes również spora niewiadoma - widać było wewnętrzną walkę Rosberga z Szumim - ale nie pozostawiam sobie złudzeń kto będzie w centrum uwagi w tej stajni. Williams no cóż bez fajerwerków i raczej zgodnie z oczekiwaniami. No i pozostaje pytanie co pokaże RBR - Adrian coś tam z pewnością knuje ;-))))))
Na koniec Virgin - piękne płomienne malowanie a co pod maską ? Zobaczymy niebawem,
39. ris
Celowo odpuśiłem wyżej komentarz dot. Toro Rosso. Wychodzi na to, że jeden bolid testowało Toro Rosso drugi RBR ;-)))) różnica pomiędzy Alguersuarim a Buemim to aż 1,273 różnicy. Skoro Pietrow był w debiucie tylko ok 0,6 sekundy gorszy od Roberta to nie wierzę w bajki że nie jest tak jak napisałem we wstępie.
40. pesymista
Ferrari i Sauber nie przez przypadek brylowali na testach. A to za sprawą SILNIKA Ferrari!!! To jest kluczowe sądzę. I tak np. powszechnie wiadomo, że Renault w tej kwestii dość odstaje, gdzieś nawet były podawane jakieś liczby. Czy pakietem aero i innymi kwestiami technicznymi można odrobić stratę w mocy do innych? Pamiętam jak w np. Gp Japonii 08' Kimi na prostej w parę sekund potrafił dogonić Roberta i borówa wtedy mówił, że doskonale widać te różnice w mocy.
No i jeszcze kwestie wykorzystania opon...No i nie zgodzę się, że z testów nie można wyciągnąć żadnych wniosków. devious jest tego samego zdania. Jakieś, okrojone zawsze można.Zespół, który przez 3 dni odnotowuje najlepsze czasy jest po prostu b.dobry i tyle. Tym bardziej, że jest to ferrari. A, że obecnie Renault jest z tyłu też nie jest tajemnicą. Osoby, które uparcie wierzą, że nic po testach nie można powiedzieć same siebie oszukują i tyle w temacie.
41. Michal1050
Mam pytanie czy jutro oprócz Virgina testuje na Silverstone?(Słyszałem coś o Lotusie)?
42. joo
Petrow haraszo widze ze sobie poradzil bardzo dobrze.
43. pesymista
38. ris sam sobie zaprzeczasz. Po zdaniu: "Fakt wniosków nie należy wyciągać bo...[...] i z wnioskami trzeba jeszcze zaczekać" dodajesz "jednak" i piszesz np. że "McLaren będzie w czołówce." I tak robi większość osób.
Też mam przewidywania, ale przynajmniej nie piszę tak bez sensu na początku jak ty.
44. orinocoPL
A ja mimo wszystko z jakimis prognozami poczekam do pierwszego GP. Renia mimo wszystko nie wypuscila jeszcze koncowej wersji Pszczólki, co sami przyznali, wiec jeszcze trzeba poczekac. No i ciekaw jestem RBR oraz Virgin i reszty jeszcze "niejezdzacych" ...
45. sm0ku
Zauważam że wszyscy tu konsekwentnie omijają sprawę paliwożerności silnika. Ferrari w poprzednich sezonach spalało najwięcej, a renault najmniej, nie sądzę żeby to się bardzo zmieniło w tym sezonie. I wtedy nawet przy lepszych osiągach silnika ferrari oni są na pozycji gorszej bo przy zakazie tankowania będą musieli do wyścigu wyjeżdżać cięższym bolidem - a cięższy znaczy wolniejszy.
46. mapol
MAM PYTANIE GDZIE SA WSZYSCY KTORZY TAK KRYTYKOWALI FERNANDO NIECALE 2 TYG.TEMU,UCIEKLI HAHAHA
POLSKA TO DZIWNY KRAJ
47. ris
43. pesymista - tu nic nie jest bez sensu. Wnioski co do 3 dni testów nie daja podstawy do tego aby patrzeć w ten sposób jakie czasy osiągały poszczególne teamy czy kierowcy. Ale co do niektórych zespołów można mieć pewne oczekiwania i takie mam w stosunku do McL . Proste ?
48. bullit34
Moim zdaniem zespoły na testsch i tak nie odkryją kart do końca, a o tym kto jest szybszy to nie wiele warto rozmawiać bo wielokrotnie okazywało sie że na treningu ktoś był szybki a jak przyszło do kwalifikacji to ogon stawki zaliczli. ŻYCIE pokaże kto bedzie w czołowce. Więc moim skromnym zdaniem Renault jak i inne zespoły mają szanse na sukces
49. Xellos
No i Sauber ciągle drugi...masakra, czyżby błąd Roberta z tą przeprowadzką ?
50. Janosoprano
ALO pasuje idealnie do SF.
Jeszcze tylko troche....
Pozdrawiam
51. bullit34
sm0ku masz racje że Renault mało palą i tyo wiadomo nie od dziś ,ale nie sądze aby inne teamy nie robiły nic w tym kierunku tym bardziej że o jeżdzie bez tankowania wiadomo bylo już w poprzednim sezonie
52. bullit34
Xellos Nie wydaje mi się by Robert popelnił błąd, w bmw nie był traktowany poważnie co było widać, jakby nie patrzec atmosfera jest bardzo ważna a Renault nie jest takie złe jeszcze się zdziwią Ci którzy skazuja ten zespół na porażkę
53. papciar
sczerze, button w tym sezonie nic wiele nie osiagnie. w tamtym roku mial duzo szczescia ze na poczatku mial najlepszy bolid i zdoalal zrobic sobie wielka przewage bo pod koniec sezonu juz nie bylo az tak kolorowo jak na poczatku
54. SilverX
Mercedes ma problemy z zachowaniem auta i balansem, chcą to poprawic jeszcze przed testami w Jerez.
Chcą wprowadzic nową wersję przedniego skrzydła, jak również dyfuzora.
55. pawel3012
53. papciar Bolid sam nie jeździ, trzeba miec trochę umiejętności więc nie gadaj głupot.
56. jzb
Największe rozczarowanie - Mercedes, świetne BMW-Sauber - Koba ma szanse na bycie wielka gwiazdą nadchodzącego sezonu. Przewidywalne do bólu Renault,ciągnące sie w ogonie stawki z przeterminowanym nadwoziem i kiczowatym malowaniem. Button zauważył ciekawą rzecz, że bolidy z dłuższym rozstawem osi (McLaren, BMW i Ferrari) lepiej sobie radziły w tych testach od bolidów ze zdecydowanie krótszym rozstawem (Williams, Renault, Mercedes), a że jest to, jak wiecie, jeden z kluczowych parametrów każdego pojazdu wpływający na jego właściwości jezdne i wyważenie, niewykluczone jest, że testowa wersja bolidu Renault upośledzona w wielu innych obszarach nadaje się wyłącznie do recyklingu, ale na pewno nie do walki o duże punkty. Ale oczywiście to tylko pierwsze testy i wrażenia.
PS.
East, nie wymyśliłem sobie tego. Widzę, że masz problem, żeby zaakceptować tą informację. Czy jesteś jednym z tych, którzy twierdzą, że Renault ukrywa R30 pod stertą bagietek i już za chwilę pokaże ten prawdziwy bolid lub może tych, którzy powtarzają jak mantrę, że "oni wiedzą, jak wygrywać"?
57. leo_
32. devious- a jeszcze więcej będzie można wywnioskować po wszystkich testach. Po jednym dniu - prawie nic nie można powiedzieć, a po całym cyklu testów- już bardzo dużo.
58. Musashi
Niby nic nie można wnioskować, ale jakoś wszystko pasuje do oczekiwań. Alonso w dobrym aucie pokazuje klasę, Button daje ciała i przegrywa wyraźnie z Hamiltonem, a BMW Sauber po usunięciu usterki w postaci silnika BMW, bzyka sobie całkiem sprawnie nawet ze słabszymi teoretycznie kierowcami.
59. Droit
nie mozna wnioskowac niczego po pierwszych testach...
Button jezdzil pierwszy raz McLarenem, a Hamilton jezdzi juz ktorys sezon, samochody z roku na rok inne. Jednak konstrukcja bazowa McL napewno jest inna niz miala ja Honda czy BGP. Hamilton ma mniej do przystosowywania sie niz mistrz swiata. Samemu dalej uwazam, ze to ta dwojka zdobedzie mistrzostwo, licze na Jensona, choc zadanie trudne, bo procz innych zawodnikow do pokonania jest jeszcze ojciec czarnuszka :)
Po testach nie da sie wyciagnac wnioskow, moze Button jezdzil z pelnym bakiem, a Hamilton 20l lzejszy? To sa testy bolidu czy nie jest zawodny, jak sie zachowuje, czy nie wpada w baczki po malym bledzie na zakrecie, a nie kwalifikacje do pierwszego wyscigu, gdzie elementy sa juz dopracowane w blisko 100%...
60. feels3
@56 jzb ale teraz palnąłeś gafę
Mclaren wyraźnie lepiej od Renault?
Przypominam Kubica 1:12.426 i Petrov 1:13.097 //// Hamilton 1:12.256 i Buton 1:12.951 i J.Paffett 1:13.846
Różnice marginalne bo Paffeta nie wilczam.
61. feels3
Różnice rzędu 0,2 s
A już pomijam że nie znamy wielu parametrów bolidów.
Nie tylko paliwa o którym do znudzenia wszyscy piszą, ale całego setup'u , mieszanki ogumienia, ustawien aero, balansu, wielkości balastu i wielu innych.
62. feels3
Jedynie Ferrari wydaje się być naprawdę z przodu, ale to też nie daje żadne gwarancji, że będzie z przodu w Bahrajnie.
63. Grzadziel
Witam !!
Jak na dzień dzisiejszy Renault jest na poziomie Mercedesa i McLarena, lecz to są tylko testy i nikt nie wie co dany zespół testuje
64. mapol
fernando zrobil to co robi najlepiej uciszyl niektorych krzykaczy a tak jak ma byc czyli na torze,chyba niektorzy nawet niki pomieniali haha
65. Grzegorz28
Widzę, że nie które osoby nie wiedza jaki cel maja testy i wyniki dla inżynierów i kierowców mają równoznaczną wartość. To czy Alonso jest szybszy od Schumachera nie ma nic wspólnego z wyścigami, każdy Team ma określone zadania do wykonania w dni testowe.
66. morfi
40. Pesymista Różnice między silnikami owszem występują, ale ogólnie rzecz biorąc są na tyle niewielkie, że nie wpływają w istotnym stopniu na różnice czasowe między bolidami. W głównym stopniu liczy się aero. Silnik ferrari wydaje się być nieco mocniejszy od renault, z kolei bolidy reni spalają mniej, więc wnioskuję ze ten stosunek osiągi-spalanie jest bardzo podobny. W przypadku jednostek napędowych nie wyłaniałbym faworyta
67. Dr Prozac
66. morfi : różna miedzy najsłabszym a najmocniejszym silnikiem sezonu 2009 była oceniana na niecałe 20 Km różnicy (2.5 % maksymalnej) , co mogło oznaczać stratę nawet 3 dziesiątych sekundy. Dane nei są dokładne (obliczenia Auto Motor Und Sport), ale w każdym razie różnica w mocy, nawet niewielka, może oznaczać np odpadnięcie z którejś części kwalifikacji.
Przy zamrożeniu prac nad silnikami niewiele można faktycznie zmienić. I przy obecnych regulacjach głownie chodzi o aerodynamikę, nic innego nie mogą praktycznie wprowadzić.
68. IceOne
Dane z blogu Jamesa Allena -- porownania czasow i dlugosci stintow z pierwszych 2 dni testow ---
Felipe Massa's fastest lap – 1:11.722 – was set on the first flying lap of an 11-lap run.
Kamui Kobayashi's fastest lap – 1:12.056 – was set on the fourth lap of an 8-lap run.
Lewis Hamilton's fastest lap – 1:12.256 – was set on the fourth lap of a 20-lap run.
Robert Kubica's fastest lap – 1:12.426 – was set on the second lap of a 3-lap run.
Nico Rosberg's fastest lap – 1:12.899 – was set on the fifth lap of a 6-lap run.
do tego dzis rekordowy czas Alonso na 10 okrazeniowym przejezdzie 1.11.4 – na 8 okrazeniu czlosc czasow z przejazdu ----
1.11.901, 1.11.692, 1.11.470, 1.12.698, 1.12.720, 1.12.375, 1.12.130, 1.11. 520, 1.12.376, 1.15.463, ---- 10 laps
69. IceOne
cos soe pokrecilo ale wiadomo o co chodzi ogolnie
70. Jacobek
a więc szykuje się nam dominacja ferrari ; D A Sauber bedzie 100% czarnym koniem mistrzostw. Co z innymi teamami, nie bede ryzykowal prognoz, ale renia narazie odstaje, sam robert przyznal ze obecnie skupia sie w 100% na F1 bo renia ma problemy z ktorych wspolnymi silami musza wyjsc, ale moze w przerwie wakacyjnej pojezdzi w rajdach : D . Ciekawi mnie też virgin. Pierwsze zdjecia bolidu są obiecujace, to areo ma w sobie potencjał. Nie jest to typowa konstrukcja, podobnie jak tegoroczny sauber pozdr. ;]
71. morfi
67 Dr Prozac: ja całkowicie się zgadzam z tym co napisałeś. Nie twierdzę przecież że różnicy niema. Chodzi mi głównie o sam stosunek osiągów silnika do jego apetytu na paliwo. Jeżeli miałbyś porównać dwie jednostki napędowe: Pierwsza dysponuje mocą 750km i potrzebuje 140litrów aby pokonać pełen dystans wyścigu. Druga natomiast ma 740km ale jej już wystarczy 135l. Wiadomo że to jest to bardzo amatorskie porównanie bo jak wiadomo w grę wchodzi jeszcze szereg wielu innych parametrów ale ja nie jestem w stanie powiedzieć który z silników w tym przypadku będzie lepszy.
72. Miro66
68.IceOne cenna informacja i wiele mówi, niestety. Jeśli potwierdziłoby się, że Pietrow dzisiaj te bodaj 1.13,09 zrobił też w bardzo krótkim przejeździe to...mocni nie są. Ciekawie, nie wiem czy nie najciekawiej wygląda wynik Hamiltona.
73. azazel
68. IceOne Zatem, na obecnym etapie, Ferrari faktycznie może być najmocniejsze. Dalej wydaje się być McLaren, później Sauber no i Mercedes na podobnym poziomie do Renault. Co do Renault, to chyba potwierdzają się ich słowa o tym, że sezon zaczną w środku stawki. W takiem razie, trzeba mieć nadzieję, że pakiet poprawek szykowany na Bahrajn da im porządnego kopa.
74. nasedo
@70. Jacobek - piszesz, że "Pierwsze zdjecia bolidu są obiecujace, to areo ma w sobie potencjał." - bardzo prosiłbym Cię o podzielenie się wiedzą na temat określania potencjału aero po wyglądzie.
75. IceOne
Miro66 nie wiemy z jakim ladunkiem paliwa jezdzili.Biorac pod uwage ze Kubica krecil 1.15 , .1.14 i nagle wyskoczyl z 1,12 na 3 okrazeniowym stincie to mozna sie domyslalc ze byl to czas z niskim ladunkiem paliwa i porownujac do McLarena , ktory moim zdaniem wyglada najmocniej na podstawie dlugosci przejazdu porownanej do czaso okrazenia to jest to czas tragiczny i Reno jest naprawde w opalach. To tylko oczywiscie domysly.
76. sm0ku
Wydaje mi się że gdzieś czytałem że jednostka ferrari spalała mniejwięcej 0,2l paliwa na okrążenie więcej niż jednostka renault, na cały wyścig przekłada się to na około 12 kg paliwa więcej, a więc na początkową stratę rzędu około 0,4 sekundy na okrążeniu
77. feels3
@68. IceOne
Nie ma pewności żadnej, że skoro stint trwał np 15 kółek to znaczy że mieli dokładnie tyle paliwa.
Powód? Prosty...
Rekord tego toru z 2008 roku to 1:08.xxxxx
Mimo iż bolidy z 2009 roku były wolniejsze niż z 2008 to jednak można przyjąć że te z 2010 będą szybsze niż te z 2009, więc powinni się zbliżyć mocno do tego rekordu jeśli go nie przebić. Więc wobec tego jestem przekonany że czas Roberta 1:12.4xxx to na pewno nie jazda na kropelce paliwa mimo krótkiego stintu.
78. feels3
Zresztą pomyślcie sami jakby Renia na oparach dawała czas 1:12.4 a zatankowane kilkudziesięcioma kg paliwa Ferrari czas 1:11.4 to oznaczało by to że na oparach odstawili by Renault o 2-3 sekundy.
Naprawdę uważacie że dziś taka przepaść jest możliwa? :)
Rok temu najgorsze auto i najlepsze zdarzało się że dzieliło 1- 1,5 s.
Pomyślunku trochę :)
79. megabicebs
Moim zdaniem każdy testował dłógie i krótkie przejazdy po to sa przecież testy a czasy dokładnie odzwierciedlają kto gdzie się znajduje jak myślicie.
80. atomic
a może renault przed linią pomiarową za każdym razem odpuszcza o ułamek wczesniej , może głodnia ,może zje banana .trza czekać na igrzyska do 14 marca
81. AlMastar
boże ale wy głupoty wypisujecie :/ co z tego że Pietrow zrobił najszybsze okrążenie jako pierwsze przy 3 okrążeniowym strincie jak mógł być zatankowany pod korek. czy gdzieś jest napisane że do boksu trzeba zjechać jak jest pusto w baku ?? NIE, ta najlepsi są ci co po testach piszą że Sauber będzie mistrza miał ;/ dla mnie to jazda pod publiczkę i sponsorów
82. IceOne
Widze ze sporo osob bardzo zalezy zeby Renia byla dobra ,tez bym chcial zeby Kubica zawalczyl ale obawiam sie ze bedzie bardzo ciezko. Pozatym jak wogle wyglada sprawa z tym bolidem reno , co to za bolid w koncu jest,bo przegapilem final tej sprawy???W wymiarach podaja ze ma ma 5050 w porownaniu do 4800 modelu r29.Na zdjeciach porowanawczych nie ma zadnej roznicy w dlugosci, wiec albo te zdjecia to lipa , albo renowka ktora jezdzi na testach nawet nie jest w specyfikacji na 2010 jesli chodzi o zbiornik paliwa bo nie mozliwe jest wlozenie tak duzego zbiornika do bolidu tych samych wymiarow. Jeli ktos ma jakies info w sprawie wymiarow tego niby ''r30'' to bylbym wdzieczny. Aha ,ktos tam pisal o tej oszczednosci paliwowej Reno - przypominam ze inni producenci silnkow pracowali nad tym elemetem i to sie zmienilo w porownaniu do 2009.
83. feels3
Z głównej strony Renault F1 :
Car dimensions and weight
Front track: 1450 mm
Rear track: 1400 mm
Overall length: 5050 mm
Overall height: 950 mm
Overall width: 1800 mm
Overall weight: 620 kg, with driver, cameras and ballast
84. IceOne
Dzieki . Czyli to sa oficjalne wymiary , ale skoro tak to gdzie jest ta roznica na zdjeciach porownawczych, bo to calkiem spora roznica i powinna byc od razu widoczna tak jak w przypadku SF czy McL. A Reni zadnej zmiany dlugosci nie widac.Dziwne.
85. Hermaan
Cytat:Robert Kubica jest przekonany, że różnica pomiędzy Renault R30 a Ferrari F10 nie jest tak duża, jak wskazują na to rezultaty jazd testowych w Cheste. – R30 wygląda może jak stare auto, ale to nowy samochód – powiedział Polak w Auto Motor und Sport o swoim żółto-czarnym Renault. – Być może dlatego, że mamy krótszy pojazd niż nasi rywale. Z pełnym zbiornikiem paliwa jesteśmy mocni i nie sądzę, abyśmy byli dużo wolniejsi od Ferrari.
86. Hermaan
oby miał racje:)
87. feels3
@84
Oficjalne dane to jedno, a co teraz testują to drugie :)
Tak czy inaczej takie auto powinno stawić się w Bahrajnie.
88. radosny
77. feels3 dlaczego bolidy w specyfikacji na 2010 maja być szybsze od tych z 2009 skoro są większe i cięższe?
89. feels3
Te zmiany są nie duże.
Nie pamiętam gdzie ale czytałem gdzieś w wywiadzie że szef Renault szacuje że model 2010 może być szybszy od 2009, o ok 1-1,5 sek.
Takie progres pewnie zanotuje większość ekip, zresztą to wydaje się naturalne po tylu miesiącach tworzenia nowego auta. Ale co ja tam wiem, to tylko moje przypuszczenia :)
90. murmunder
84. IceOne
A wiesz ze jest cos takiego jak skala, której na tych zdjeciach nie ma. To tylko zdjecia ktos to obrobił i poprostu wrzucił dlatego nie sugeruj sie zdjeciami, bo przykładanie linijki nic ci nie da :) jak nie wiesz jakie sa skale zdjec
91. matt89bp
Ferrari wygląda na silne przed Bahrainem, choć to tylko testy, nie wiadomo co sprawdzali, ale 3x 1 czas jednak daje do myslenia
92. SilverX
mercedes pewnie ma tych samych ludzi co w hondzie wiec nie wiadomo czy uporają sie ze wszystkimi problemami, mclaren i ferrari beda mocni ale jednak red bull pozamiata
93. rsobczuk
Wszyscy pisali podobnie rok temu, gdy Brawn GP zaczął wymiatać na pierwszych testach. Pisali wszyscy, że robią to pod sponsorów, żeby się pokazać i żeby zdobyć pieniądze na wyścigi... i że pewnie jeźdzą z pustym bakiem. Pierwsze 7 wyścigów zweryfikowało wszystko. Oby z sauberem było podobnie. Życzę im jak najlepiej... mogliby być 2gą siłą po Ferrari. Pokazało by to wszystkim doktorom i BWM, że można zrobić dobry bolid.
94. radosny
Krótszy bolid Renault będzie najbardziej procentować na takich wąskich i krętych torach jak w Monaco. Mam nadzieje, że Robert wreszcie wygra GP Monaco i powetuje sobie wyścig z 2008 roku gdy zasłużone zwycięstwo dzięki nieprawdopodobnemu zbiegowi okoliczności (wg oficjalnej wersji) odebrał mu Hamilton.
95. szmalec
Widze tego pijanego ruska to mi sie noz w kieszeni otwiera.F1 zeszla na psy
96. nasedo
@94. radosny - a jaka jest nieoficjalna wersja?
97. rafekf1
82,84 @IceOne .... Oglądałem jakiś czas temu zdjęcie porównujące R30 z R29 (rzut z góry) Jak wiadomo patrząc na nie nie sposób było zauważyć różnicy w całkowitej długości bolidu jak i w rozstawie osi ale zdjęcie może mylić o czym pisał wcześniej kolega murmunder (90)
Udało mi się tylko zauważyć, że R30 ma kokpit dość znacznie przesunięty w kierunku przedniej osi w porównaniu z R29 w ten sposób, że pomiędzy plecami kierowcy a tylną osią jest więcej przestrzeni do zagospodarowania, np. na większy zbiornik paliwa, który podobno w nowym bolidzie jest umiejscowiony poprzecznie a nie wzdłużnie. W ten sposób może Renault wykorzystało fakt mniejszego apetytu na paliwo swoich silników. Może to też tłumaczyć fakt szerszego nadwozia R30 w porównaniu do innych bolidów. Inne co zauważyłem, to różnica w zabudowie tylnej sekcji, na wysokości układu wydechowego i trochę inny kształt podłogi w tej sekcji bolidu. No ale zdjęcia mogą mylić.
98. ow111
Zauważyliście ten metrowy badyl na pokrywie silnika w F10? Trochę mniejszy w macu? i jeszcze mniejszy w mercu? metrową antenkę w williamsie? powtórka "dyfuzorów" z zeszłego roku?
99. Dr Prozac
Odnośnie skali, to przecież rozmiar felg i opon (nie chodzi o szerokość przedniej opony) pozostał bez zmian i jest identyczny u wszystkich, wiec zdjęcia da się wyskalować. Nie jest do dokładny pomiar, ale jakieś porównanie owszem.
A długość bolidu ma drugorzędne znaczenie - bardziej liczy się rozstaw osi.
100. Dr Prozac
98. ow111 : Co powtórka dyfuzorów? Ta "antenka" służy do pomiaru przepływu powietrza. Chyba każdy zespół podczas tych testów na pewnym etapie z tym jeździł.
101. ow111
nie znam na tyle tematu by polemizować z Tobą na temat tego czy to służy do pomiarów, ale moim zdaniem tak nie jest. w f 10 ta płetwa ma z metr i jest dość szeroka, a f10 bylo najszybsze. Nie oglądałem całych sesji (Boże! jakże bym chciał) a jedynie filmik 10 min na youtube i cały czas z tym jeździli
102. BMWbmw
Reno też z tą antenką jezdziło, tylko chyba STR tego nie miało..
103. michalton
odnośnie tych "antenek" to mogę potwierdzić że służą po pomiarów przepływów powietrza i nie są elementem aerodynamicznym bolidu. w trakcie sezonu ich nie widzimy na testach owszem. mogą być umieszczane także na początku monocoque
104. Jacu
101. ow111 - nie gniewaj sie na mnie ale jak twoim zdaniem takie dlugie "dziadowstwo" umiejscowione w dodatku na takiej wysokosci - wysoko ponad caly bolid, mialo by wplywac na poprawe osiagow?? przeciez to dodatkowy element zwiekszajacy tylko opor powietrza, nic wiecej. Oczywiscie jak wczesniej ci powiedzial chociazby kolega michalton - to jest oprzyrzadowanie pomiarowe pozwalajace na badanie przeplywu powietrza wokół nadwozia. Co wiecej tych czujnikow moze byc sporo w wielu miejscach nadwozia, tylko czesto na nie nikt nie zwraca uwagi. W poczatkowej czesci bolidu czesto korzysta sie z rurki Pitota lub Prandtla - podobnie jak w lotnictwie.
105. northwind
Ktoś napisał że Reno jest krótsze a popatrzcie na wymiary Mercedesa Dimensions
Overall length 4800mm
Overall height 950mm
Overall width 1800mm
106. Jacu
105. northwind - tak faktycznie mercedes jest tez "krociotki" , moze miec to istotne znaczenie np.: w Monaco gdzie zwrotnosc bedzie kluczem do sukcesu.
107. radosny
96. nasedo nie wiem jaka jest nieoficjalna ale ja w takie cudowne zbiegi okoliczności po prostu nie wierzę. Drugi taki cudowny zbieg okoliczności w sezonie 2008 miał miejsce na GP Singapuru. O pierwszym już nikt nie pamięta. Wszyscy za to wiedzą, że Luis mega-gwiazdą jest i basta. Branża tego potrzebowała.
Co było to było a teraz czeka nas kolejny bardzo emocjonujący sezon, myślę że jeden z najciekawszych od wielu lat. Będzie o czym pisać :))
108. gryfon_1217
@104 ludzie to wymiary mercedesa z tamtego roku!!!!!!!!!!!!:D
109. ufolb
Porównanie czasów wszystkich trzech dni testów:
1. Fernando Alonso Ferrari 1min 11.470secs
2. Felipe Massa Ferrari 1min 11.722secs
3. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1min 12.056secs
4. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1min 12.094secs
5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1min 12.256secs
6. Robert Kubica Renault 1min 12.426secs
7. Michael Schumacher Mercedes GP 1min 12.438secs
8. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1min 12.576secs
9. Nico Rosberg Mercedes GP 1min 12.899secs
10. Jenson Button McLaren-Mercedes 1min 12.951secs
11. Vitaly Petrov Renault 1min 13.097secs
12. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1min 13.377secs
13. Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1min 13.669secs
14. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1min 13.823secs
15. Gary Paffett McLaren-Mercedes 1min 13.846secs
110. ufolb
108. Takie wymiary można znaleźć na oficjalnej stronie Mercedes GP.
111. mapol
taz ze fernando znalazl ekipe ana swoim poziomie
ALONSO CAMPEON
112. gryfon_1217
@108 widzialem na zdjeciach mercedesa napewno nie ma 4800mm, renowka napewno nie jest dluzsza, zreszta juz nie pamietam strony pisali ze mercedes podal wymiary z tamtego roku
113. dziarmol@biss
112. gryfon_1217- W ubiegłym roku Mercedes nie posiadał bolidu w F1 więc skąd masz te wymiary??
114. sssebooo
113. dziarmol@biss gryfonowi chodziło o to że mercedes podał wymiary brawna
115. klingus123
Ja bym się wstrzymał z wypowiedziami na temat bolidów, bo te testy nie pokazują pełnych możliwości samochodów. Być może niektóre zespoły mają jeszcze jakieś rezerwy.
116. Budyn_F1
Alonso jakos dobrze w tym Ferrari.
117. fabian
No i niech tak już zostanie :)
118. mapol
fernando campeon
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz