2021-10-24 GP USA - Wyścig 21:00
Poz.KierowcaZespółCzasPkt.
1 M.Verstappen Red Bull 1:34:36.552 25
2 L.Hamilton Mercedes +1.333 19
3 S.Perez Red Bull +42.223 15
4 C.Leclerc Ferrari +52.246 12
5 D.Ricciardo McLaren +1:16.854 10
6 V.Bottas Mercedes +1:20.128 8
7 C.Sainz Ferrari 1:23.545 6
8 L.Norris McLaren 1:24.395 4
9 Y.Tsunoda AlphaTauri +1 okr. 2
10 S.Vettel Aston Martin +1 okr. 1
11 A.Giovinazzi Alfa Romeo +1 okr.
12 L.Stroll Aston Martin +1 okr.
13 K.Raikkonen Alfa Romeo +1 okr.
14 G.Russell Williams +1 okr.
15 N.Latifi Williams +1 okr.
16 M.Schumacher Haas +2 okr.
17 N.Mazepin Haas +2 okr.
18 F.Alonso Alpine DNF
19 E.Ocon Alpine DNF
20 P.Gasly AlphaTauri DNF

komentarze
  • 48. Aeromis
    • 2021-10-25 05:21:52
    • *.bielsko.dialog.net.pl

    @46. rowers
    Nie aż tak dziwne. Bottas też słabo z wyprzedzaniem. Nie pamiętam już w którym wyścigu było tak samo - Mercedesy miały szybkość, ale kulały z wyprzedzaniem. Potencjalnie byli nawet szybsi od RBR, ale tylko pod warunkiem jechania z przodu, a tego im zabrakło.

  • 49. Cadanowa
    • 2021-10-25 06:08:55
    • *.play-internet.pl

    Pole p2 jak wspomniałem jest w USA lepsze. RedBull miał tempo na pośredniej mieszańce, na twardych mercedes jak zjechał Rb na 2 pitstop wiedziałem już wygrali, szkoda merc nie zaryzykował nie założył pośrednich opon,mieli świeży komplet

  • 50. konewko01
    • 2021-10-25 07:04:06
    • *.play-internet.pl

    Usunięty

  • 51. Krupa
    • 2021-10-25 07:12:11
    • *.

    Mam nadzieję że ludzie przestaną nabierać się na wyniki sesji treningowych. Gratulacje zarówno dla Verstappena jak i dla Hamiltona. Sezon będzie trzymał w napięciu do samego końca. Nie tylko w walce o mistrzowskie tytuły.

  • 52. zazuk
    • 2021-10-25 07:39:20
    • *.dip0.t-ipconnect.de

    Chamskie zachowanie "miszcza", sepleniący dupek: https://youtu.be/-dsKl4_EHyc

  • 53. FluFF
    • 2021-10-25 08:03:45
    • *.dynamic.chello.pl

    To był pierwszy wyścig od długiego czasu który wyłączyłem przed metą bo oglądać to było zyczajną męczarnią. Przy tym torze Yas Marina ogląda się z wypiekami na twarzy jak dreszczowiec. Nuda z flaczorami w oleju. Dawano takiego usypiacza nie było....

  • 54. Skoczek130
    • 2021-10-25 08:18:07
    • *.toya.net.pl

    @XandraPL - że co proszę? Nie oszukujmy się, ale to Merc był tu dużo szybszy. RBR miał przewagę w tempie na pośredniej, ale na twardej zdecydowanie większe argumenty miał Merc. A przecież 3/4 wyścigu kierowcy przejechali na twardej mieszance. I już skończcie z tym pitoleniem o jakże rewelacyjnym zarządzaniu oponami przez Hamiltona. Gościu, który często zajeżdżał je w ostatnich latach nagle został arcymistrzem w tym zakresie? Nie od dziś wiadomo, że Merc teraz najlepiej radzi sobie z degradacją, czego nie można powiedzieć o RBR. Tu swoje trzy grosze dorzuciło Pirelli, które w 2019 roku wprowadziło opony pomagające mistrzom świata. :P

  • 55. hubos21
    • 2021-10-25 08:42:23
    • *.8.182.156

    @53
    Akurat to był wyścig gdzie to ostatniego zakrętu nie był znany zwycięzca ale pewnie każdy liczył na to kosmiczne tempo Mercedesa. Yas Marina to zazwyczaj wyścig o nic bo już wszystko wiadomo

  • 56. Konradv15
    • 2021-10-25 09:15:15
    • *.252.47.19

    Ja mam wrażenie, że na twardych to merc był szybszy. Poza krótkimi momentami gdzie VER miał świeże opony a HAM stare, to merc ciągle odrabiał i gonił. Jak Max wyjechał na ostatni stint i Lewis jechał na starych oponach - odrabiał raptem 0,2s. Natomiast HAM po wymianie był dużo szybszy, a aż takiej różnicy w oponach nie było.

    Także dla mnie Merc był szybszy na twardych oponach chyba, ze różnica w wieku ogumienia była zbyt duża. Gdyby odwrócić strategie, to Max nie dogonil by Lewisa.

  • 57. XandrasPL
    • 2021-10-25 09:16:15
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @Skoczek

    No ale za każdym razem Hamilton miał świeższe te twarde więc jakie porównanie tempa? Rozumiałem czemu Max pizduje na 1 podcięciu (nie wiedział ile przewgi dają świeże). Jednak na drugi pojechał jak amator czyli będąc z przodu od razu na zimnych zaczął latać. Po 4 okr najlepsze z opon fruwało już po torze. A to normalne, że nie możesz zimnych opon przegrzać na 1 metrach zwłaszcza kiedy jest ciepło. I uratowało go brudne powietrze dzisiaj.

    Na Imoli było to samo aż Hamilton uszkodzonym autem zaczął doganiać Maxa. Lepiej zarządzał oponami. Polecam powtórkę bo w 3 okr nagle odrobił 3 sek wtedy. Chodzi o stint na interach.

    A jeśli chodzi o zużycie opon przez RBR i Merca. No coś kosztem czegoś. Tył podniesiony u RBR więc nie rozumiem płaczu kiedy tylne opony u nich co wyścig szybciej padają niż u Hamiltona. Dzięki temu mają szybszy bolid ale jest skutek uboczny. A to, że Max dalej ja nie wie jakie tempo mu starczy, tylko potęguje potem różnice w czasach kiedy rywal zakłada nowe gumy. Proste i logiczne. Mercedes był szybszy tylko dzięki strategii na końcowe 2 i 3 stintu. Jednak wyścig ma 305 km. A ledwo co wygrali. No ale tyle starcza więc przypomni każdy sobie dopiero po sezonie.

  • 58. Skoczek130
    • 2021-10-25 09:29:27
    • *.toya.net.pl

    @XandrasPL - szybciej dogrzewają opony, ale gorzej się z nimi obchodzą. I tu rolę odgrywa charakterystyka. Stąd potrafią być szybcy na początku i mieć dobre wyniki w czasówce. W tempie wyścigowym to jednak Merc jest lepszy, lepiej sobie radzą z degradacją i to od 2019 roku. Pamiętam, że w latach 2017-2018 mieli z tym wyraźne kłopoty, ale Pirelli wówczas zmieniło specyfikację. I role się odwróciły - straciło Ferrari i RBR, a Merc zyskał. Max nie jest amatorem - może i zaczął za szybko na drugim stincie, ale Hamilton trzymał jego tempo a potem odrabiał. Pod koniec wyścigu Max potrafił zrobił rekord sektora, więc miał czym się mimo wszystko wybraniać. W odwrotnej sytuacji moim zdaniem jednak RBR nie miałoby podjazdu do Merca. W każdym razie gadka o tym, że RBR jest był tu szybszy to bzdura. W przeciwnym razie Hamilton nawet nie miałby możliwości powalczyć, a miał szansę nawet na wygraną.

  • 59. XandrasPL
    • 2021-10-25 09:55:07
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @Skoczek

    Mercedes nie był szybszy. Jadąc ta samą strategią różnica na końcu wyniosła by 4 sek. Jechali inaczej bo Merol musiał tak jechać aby wyprzedzić na torze. A mogli czekać na SC, vsc i wszystko by się odwróciło. A wiesz, że teraz oszczędza się samochód ile wlezie. Na końcu ten rekord to wynik tego, że auto podkręcone, mniej paliwa a Hamilton będąc za nim 1,5 raczej nie mógł. Zawsze w końcówkach robią rekordy osobiste.

    Max miałby świeże gumy to on by odrabiał. Inaczej miałby nastawiony łeb gdyby wiedział, że to on później zjechał. A dziś uratowały go odpychajace się bolidy w eskach. Sam zauważyłeś, że zaczął za szybko. W Bahrajnie przegrał tym wyścig.

  • 60. hubos21
    • 2021-10-25 12:16:28
    • *.8.182.156

    @57
    Po 4 okrążeniach opony fruwały po torze a na koniec tempo to skąd miał, na początku HAM odrabiał dużo a jak przewaga była w okolicach 4s to już też to tak dobrze nie wyglądało a jednak Max nie jechał na limicie bo na końcu jeszcze tak źle nie było. Pisałem już wczoraj, Mercedes nie ma już czym grać, wszystko co mają pokładają w HAM, chyba, że coś wyczarują na koniec ale teraz jeszcze sami nie wiedzą czy trzymać BOT daleko dla dobra HAM czy blisko dla dobra zespołu.

  • 61. Krukkk
    • 2021-10-25 13:42:51
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    @Skoczek130 i @hubos21. Jemu nie wytlumaczycie, szkoda Waszego czasu.

    Trzy okrazenia przed koncem wyscigu myslalem sobie, ze jezeli Lewis mialby dodatkowe 3-4 okrazenia do dyspozycji, to wyprzedzilby Maxa, ale kiedy zatrzymal sie i zobaczylem w jakim stanie sa opony bolidu nr 44, to zwatpilem w ta mysl.

  • 62. XandrasPL
    • 2021-10-25 13:57:29
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @60

    Napisałem, że Max bronił się tylko 1 sektorem gdzie nie mogl Hamilton podjechać. Bez tego wystarczyłoby aby złapać 0,7 na drs.

    @Kruk

    Tb trzeba wytłumaczyć na czym polegają wyścigi same w sobie. Po Monzy dałeś popis jak to powinno wyglądać. Chcesz coś dodać merytorycznego czy dalej wiedzę czerpiesz z słuchania radia?

  • 63. Krukkk
    • 2021-10-25 14:04:47
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    @Xandi. Nie, Ty juz mi nic nie wyjasniaj.

    Milego dnia zycze.

  • 64. XandrasPL
    • 2021-10-25 14:11:16
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @Kruk

    No ale zapodaj swoją teorie kiedy powinno przepuszczać się inny samochód. Wtedy ktoś inny Ci wytłumaczy.

  • 65. Danielson92
    • 2021-10-25 15:21:36
    • *.204.21.55.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @60 Mercedes już wiele więcej niż obecnie ma nie wyczaruje. Te brednie, że odpalą petardę, które tutaj niektórzy wypisują należy włożyć między bajki. Już w Austin mieli odpalić fajerwerki i gdzie one się podziały? Red Bull jest piekielnie mocny na każdym torze. Nagle nie stracą tempa. A u Hamiltona jest jeszcze możliwa kara za silnik, tak więc sytuacja rozwija się komfortowo dla Maxa. Perez w końcu też coś jedzie, więc możliwe dwa tytuły dla puszek.

    Xandras nie poniewieraj tak Klukiem, sorry Krukiem. Wystarczy że większość użytkowników już ma go tutaj za błazna:-)

  • 66. Krukkk
    • 2021-10-25 15:57:50
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    @65 Danielson95. Jasne! Wiekszosc ignoruje mnie, tylko zazwyczaj po dodaniu mnie do ignorowanych nastepuje cudowne odignorowanie.
    No ale pomijajac Twoje wyglupy...Nie mam nic przeciwko temu, zeby Mercedes juz nie byl w stanie nic wykrzesac z siebie, ale mamy jeszcze 5 wyscigow.

  • 67. Skoczek130
    • 2021-10-25 17:16:57
    • *.172.85.132

    @XandrasPL - ujmijmy to tak - obaj mieli czym walczyć o zwycięstwo. RBR Maxa pozwala na szybkie narzucenie wysokiego tempa, szczególnie na pośredniej mieszance. Mercedes Lewisa natomiast wolniej dogrzewa ogumienie, ale zarazem go tak nie degraduje. Coś za coś. Osobiście uważam, że wszystko jest nadal otwarte. Merc wcale nie porzucił nadziei na tytuł. Mam nadzieję, że niczym już nie zaskoczą RBR, a puszki w pełni wykorzystają dwa najbliższe wyścigi. Czas pokaże, co z tego będzie.

  • 68. Raptor202
    • 2021-10-25 17:38:50
    • *.fiberway.pl

    @65 Oni obaj się świetnie dobrali, z tym że Krukowi się nudzi na emeryturze i robi sobie jaja z tępego dzieciaka.

  • 69. seybr
    • 2021-10-25 18:04:42
    • *.btk.net.pl

    Czytam posty, ile tutaj januszy. Ja rozumiem odmienne zdanie, ale brak szacunku już nie. Każdy może się mylić lub mieć swój pogląd na daną sytuację. Tym razem Max był lepszy. Nie jestem jego fanem, raczej nie przepadam za nim. Hamilton mnie ziębi ani chłodzi. Jedynie co mnie cieszy. Od lat nie było takiej walki o majstra. Sezon jeszcze się nie skończył.

  • 70. XandrasPL
    • 2021-10-25 19:00:44
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @Skoczek

    Oczywiście, że nikt nie porzucił ale Mercedes nie jest mocniejszy. Już dawno by rządzili. Taki sezon 2017 bez awarii Vettela i tego Singapuru. Obaj mają czym walczyć ale to dwa różne auta. I w USA RBR miał przewagę. W Turcji Merc.

    @202

    Tępego dzieciaka to se wychowuj. Może mu ktoś przypomnieć, że jak pisze do siebie to niech najpierw sprawdzi czy się przelogowal na inne konto. Hahaha ja widziałem.

  • 71. Krukkk
    • 2021-10-25 19:27:14
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    @68 Raptor202. Wszystko sie zgadza oprocz tego, ze jestem na emeryturze. Jeszcze troche musze popracowac do emerytury :)

  • 72. Krukkk
    • 2021-10-25 20:08:49
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    @Xandi. Ty Jestes ostatnia osoba w tym serwisie, ktora powinna wypowiadac sie na temat przelogowywania sie na inne konta.

  • 73. XandrasPL
    • 2021-10-25 21:17:37
    • *.8.30.73.ipv4.supernova.orange.pl

    @Kruk

    No ile kont? Jedno mi zablokowali do pisania. Ja wiem, że ty mnie widzisz u każdego kto Ci nie pasi ale nie. A jak wiesz coś więcej to mów a nie biadolisz jak kretyn. Rzucasz jakiś fakt to go broń a nie.

  • 74. Krukkk
    • 2021-10-25 21:22:52
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    @Xandi. Nie mam nic wiecej do dodania do mojego komentarza nr 72.

    Milego wieczoru! Pa pa.

  • 75. XandrasPL
    • 2021-10-25 22:20:46
    • *.8.30.73.ipv4.supernova.orange.pl

    @Kruk

    Nie pisz wymyślaj dyrdymałów na mój temat. A potem nie pisz jak idiota. Tylko o to proszę.

  • 76. Skoczek130
    • 2021-10-26 20:24:32
    • *.172.85.132

    @XandraPL - nie są mocniejsi, są porównywalni. Teraz presja po stronie - to oni będą w roli faworytów przed Meksykiem i Brazylią. Zobaczymy, jak to będzie w rzeczywistości wyglądać.

  • 77. dexter
    • 2021-11-03 08:25:29
    • *.46.114.pool.telefonica.de

    @46. rowers

    Zawsze jest wiele faktorow. Najpierw wypadaloby spojrzec na przebieg wyscigu.

    Bardzo zwiezle: na starcie Brytyjczyk mial lepszy czas reakcji niz jego przeciwnik, objal tez prowadzenie starujac do wyscigu z brudnej strony toru. Ale! - w tej samej chwili zaczely sie trudnosci Lewisa, poniewaz najszybszym autem na torze byl wlasnie RB i Max Verstappen. Na pierwszym stincie auto w ogle nie funkcjonowalo - Hamilton slizgal sie jak na lodzie (jesli nie masz pace, wlasciwie nic nie mozna zrobic).

    Niederlandczyk juz na okrazeniu numero 11, tzn. stosunkowo szybko sprobowal wykonac undercut i z powodzeniem przeprowadzil ruch strategiczny. Znowu Hamilton zjechal do boxow dopiero trzy okrazenia pozniej (mimo, ze Verstappen na nowych slickach byl wyraznie szybszy). Rezultat: przewaga topi sie, a Verstappen zyskuje 6-sekundowa przewage i obejmuje prowadzenie. Potem Max stosunkowo szybko zjezdza na swoj drugi stop (okrazenie numero 30), otrzymuje nowe twarde opony i w tym momencie rozpoczyna sie gra w pokera dla Lewisa Hamiltona. Brytyjski kierowca znowu zostaje dluzej na torze z nadzieja, ze pod koniec wyscigu moglby zaatakowac. Na swiezej oponie podjechal blizej, jednakze w efekcie koncowym stracil do Holendra ponad sekunde. Verstappen wygrywa GP USA i rozbudowuje przewge do 12 punktow w klasyfikacji generalnej (najwiekszy skok od czasow Austrii). Wlasciwie wyscig byl niesamowicie ciekawy od strony strategicznej i mozna bylo zauwazyc, ze RB zostal zmuszony do podjecia wiekszego ryzyka.

    Co sie stalo?

    Stratedzy pracujac nad strategia wyscigowa (undercut/overcut) generalnie wychodza z takiego punktu, aby kierowca po zmianie ogumienia mial wolna droge na torze - bo tylko wtedy mozna wykorzystac przewage swiezej mieszanki. A w tym przypadku RBR swiadomie zdecydowal sie na agresywna stategie, tzn. postanowil wpasc w ruch na torze i mimo ruchu sprobowac undercut. To zadzialalo, poniewaz Verstappen na okrazeniu "Out-Lap" wyprzedzil juz Daniela Ricciardo, ponadto takim ruchem rowniez zatrzymal Ferrari na uboczu. Droga byla wolna dla Red Bulla. Dlaczego Hamilton natychmiast nie zareagowal? Poniewaz przy skrecie Verstappena do alei serwisowej juz wirtualnie zostal wyprzedzony. Tzn. dla Hamiltona jedyne co pozostalo to wybor offsetu i dluzej pozostac na torze. Sek w tym, ze po obu zjazdach do pit-stopu Lewis mial miedzy 5 a 8 sekund straty (gap byl dosc duzy).

    W rzeczywistosci zawsze chodzi o to, aby odnalezc najwiekszy offset, tzn. najwieksza roznice miedzy oponami na torze wyscigowym. W tym przypadku Hamilton chce trafic na Verstappena z roznica ok. 5-8 okrazen (patrzac na dany komplet opon), aby pozniej dysponowac wiekszym potencjalem opon i sprobowac wyprzedzic Verstappena na torze. Jesli natychmiast zareaguje to wyjedzie za nim, bedzie w zasiegu sekundy (DRS), ale w najgorszym przypadku rowniez w tzw. "Dirty Air". Tzn. kierowca bedzie mial wieksze trudnosci, jesli chodzi o management opon. Wyprzedzanie bedzie wlasciwie niemozliwe.

    A roznica miedzy pojazdami na roznych mieszankach moze byc duza. Mercedes mial wyrazne problemy na oponie posredniej i to bylo ciekawe, ze wlasciwie wolniejszy pojazd na oponie Medium (mowa o Mercedesie) podrozuje przed szybszym pojazdem (mowa o Red Bullu). A to ma wspolnego z tym w jaki sposob po prostu pojazdy sa ustawione. Opona posrednia i opona twarda to dwie zupelnie rozne mieszanki, ktore sa odpowiednio podatne na przegrzanie. Na torze w Austin szczegolnie tylne opony przegrzewaja sie - to znaczacy czynnik wyscigu. Opona posrednia ma takie wlasciwosci, ze szybciej sie przegrzewa (szczegolnie, jesli pojazd sie slizga). W tym przypadku mozna bylo zauwazyc, ze Mercedes dosc mocno slizgal sie, tzn. byl trudniejszy do kontrolowania, mniej sztywny na tylnej osi itp. To ma mniejsze znaczenie w przypadku twardej opony.

    Niemiecki zespol generalnie mial z tym problem, aby znalezc odpowiedni setup i przez weekend wyscigowy dalej rozwijac swoje auto (choc GP USA to teren Mercedesa: Lewis Hamilton wygral tam szesciokrotnie). Z drugiej strony Red Bull znalazl wlasciwa droge - znalazl balans, odpowiednia aerodynamike, ktora mogl przeniesc na tor i mial szybsze auto. Pod kreska mozna powiedziec, ze dobry Max Verstappen pojechal wysmienity wyscig, tzn. wykonal topowa prace. Odpowiednio zarzadzal oponami (choc nie na kazdym stincie), pojechal bezblednie - naprawde dojrzaly performance. Poza tym RBR mial b. dobre pit-stopy i w efekcie koncowym austriacki zespol podjal wieksze ryzyko, tj. wybral progresywna strategie, ktora pod koniec przyniosla odpowiedni rezultat. Mercedes nie mial wlasciwie zadnych szans, aby wygrac ten wyscig.

    Nie mozna rowniez zapomniec, ze jeden ze strategow Mercedesa zostal zwerbowany i przeszedl do RBR. Takie rzeczy naturalnie ulatwiaja droge do mistrzostwa swiata. Po prostu istnieja roszady na wszystkich poziomach: czy to rozwoj silnika, czy to obszar samego rozwoju lub obszar aero - wszedzie jest przesuwane z A do B. A personel, ktory pracuje w zespole mistrzowskim zawsze bedzie goraco pozadany.

    I tak jeszcze troche z innej beczki (gdyby babcia miala wasy). Gdyby Valtteri byl bardziej z przodu, a Max podczas fazy startu spadl na pozycje numero 3, wyscig rowniez inaczej moglby sie ulozyc.

  • 78. dexter
    • 2021-11-03 08:54:17
    • *.46.114.pool.telefonica.de

    Witaj Skoczek130


    "Nie oszukujmy się, ale to Merc był tu dużo szybszy."

    A jak uwaznie sledziles wydarzenia na torze wyscigowym? Pytam, poniewaz "Srebrne Strzaly" z cala penoscia NIE BYLY szybsze od "Bykow". Wrecz odwrotnie, to RBR mial szybsze auto na Circuit of the Americas w tym roku.


    "RBR miał przewagę w tempie na pośredniej, ale na twardej zdecydowanie większe argumenty miał Merc."

    Nikt nie zaprzecza - ba, patrzac z boku dokladnie tak wygladalo. Jednakze Max stosunkowo szybko zjechal do serwisu, dlatego tez kierowca RBR musial juz prowadzic odpowiedni management opon do konca wyscigu. Verstappen zbyt szybko rozpoczal swoj drugi stint i zaplacil za niego. Potem rozpoczal trzeci stint celowo powoli, aby miec w reku jakas bron w finale przeciwko Hamiltonowi.



    "Gościu, który często zajeżdżał je w ostatnich latach nagle został arcymistrzem w tym zakresie?"

    Mowisz o szesciokrotnym mistrzu swiata? Bez dwoch zdan, akurat Lewis Hamilton jest znany z tego, ze wysmienicie potrafi zrozumiec opony. Pod tym wzgledem wielokrotnie ratowal wyscig Mercedesa.


    "Nie od dziś wiadomo, że Merc teraz najlepiej radzi sobie z degradacją, czego nie można powiedzieć o RBR. Tu swoje trzy grosze dorzuciło Pirelli, które w 2019 roku wprowadziło opony pomagające mistrzom świata. :P"


    Z kazdym rocznikiem Pirelli wprowadza szybsze opony, ale jako efekt uboczny zawezili rowniez okno temperaturowe w ktorym opony osiagaja optymalny wspolczynnik przyczepnosci do asfaltu. Zwlaszcza kiedy konstrukcja nagrzewa sie przez bieznik to "krotki" Red Bull z mocnymi zmianami balansu ma zalete: na wolnych zakretach dzieki wiekszej sile docisku bardziej obciaza opony - co w rezultacie szybciej rozgrzewa opone. Dlatego pierwszy strzal z nowymi oponami jest zwykle szybszy dla Verstappena i Pereza w kwalifikacjach.

    Z drugiej strony Mercedes zmusza Hamiltona i Bottasa do zastosowania takiej taktyki akordeonu w pogoni za czasem: po okrazeniu z boksow jest zwykle szybkie okrazenie, potem kolejne wolne okrazenie, a potem jeszcze jedno okrazenie lotne - i najlepszy czas zwykle zostaje ustalony w drugiej probie. Niemniej jednak to niesie ze soba ryzyko "przejechania" szczytow opon juz w przygotowaniu do decydujacej rundy i tym samym walke o pozycje startowa z brakiem wystarczajacej sily przyczepnosci - lub utkniecia w korku. Poniewaz tzw. "Track-Position", czyli pozycja na torze wyscigowym musi zostac obliczona z gory na cztery lub piec okrazen, a to znacznie trudniejsze niz tylko na dwie rundy.

    Max Verstappen ma niesamowicie agresywny styl jazdy. Potrafi osiagnac limit opon, wspolczynnik przyczepnosci oraz limit pojazdu szybciej niz inni kierowcy w stawce. To sprawia rowniez, ze??kierowca jest silny w deszczu, bo tam potrzebuje powiedzmy o "trzy" okrazenia mniej, aby wyczuc warunki przyczepnosci, a takze wyszukac niekonwencjonalna linie jazdy. Pomaga mu to rowniez w kwalifikacjach gdzie od razu na okrazeniu przechodzi do sedna.

    I to czyni go tak silnym podczas pit-stopow w wyscigach. Zarowno okrazenie do boxu - "In-Lap" - jak i "Out-Lap", czyli po zmianie kol sa znacznie szybsze u Verstappena niz u jego przeciwnikow. Podczas okrazenia "In-Lap" kompresuje pojazd co do centymetra na poczatku ograniczenia predkosci i wczesniej wyciska z opon ostatnia pozostala przyczepnosc; po wyjezdzie z nowymi oponami na tor od razu jest w stanie do maksimum wykorzystac maksymalny poziom przyczepnosci.

    To brzmi bardziej przyziemnie niz jest. Poniewaz nowe opony wychodza z kocow grzewczych, ale juz z powodu wolnego tempa w alei serwisowej traca nawet do 30 stopni temperatury powierzchni. A wiec ich wspolczynnik przyczepnosci zmienia sie z metra na metr gdy stopniowo ponownie staja sie cieplejsze pod pelnym obciazeniem na okrazeniu wyjazdowym. Zasadniczo mozna powiedziec, ze potrzebuja kilka zakretow. 24-letni Holender czuje dokladnie jak daleko moze posunac sie z oponami do ich odpowiedniego poziomu ocieplenia nie gubiac czasu, ale tak aby nie wyleciec z toru. Ta cienka linia zwykle funkcjonuje dobrze - i przynosi mu sekundy na pit stopach.

    Poniewaz Red Bull ze wzgledu na swoja koncepcje aerodynamiczna rozgrzewa opony SZYBCIEJ niz Mercedes, to Verstappen moze wykorzystac te konstruktywna przewage dzieki swojemu wyjatkowemu wyczuciu do limitow - niekiedy lepiej niz jego kolega z zespolu (Sergio Perez).

    Max Verstappen nie lubi dac sie wyprzedzic - i nie stroni od brutalnych manewrow w pojedynkach (ani w obronie, ani w atakach), a jego wyczucie dla limitu opon i przyczepnosci rowniez pozwala mu osiagac wyzsze predkosci na zakretach. Tam gdzie Lewis Hamilton lub wczesniej Nico Rosberg osiagali czas dzieki ekstremalnie poznemu hamowaniu i precyzyjnemu zwolnieniu hamulcow na krotko przed wystapieniem podsterownosci w samochodzie, Verstappen teraz uzyskuje swoje metry przez wyzsze predkosci na zakretach.


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2021 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo