Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.
ROZUMIEM
komentarze
1. mationF1
tak jak wszyscy mówili:)
2. tomcat
wiec do roboty Panowie, czas budowac nowy dyfuzor, ktory mozna było zrobic kilka miesiecy temu ;-)
3. kuzniecow
prawidłowo
4. dawid199422222
Panu rożkowi dyfuzor
5. max197212
I bardzo dobrze niech giganci się martwią.
6. cezarek7
bravo redakcja chyba pierwsi w Polsce podaliście news-a dnia pozdrówko :-)
7. dawid199422222
Sory to ze złości na nauczyciela ale dobrze że uznali dyfuzory
8. wiki21
to juz wiadomo jaki team zdobedzie MS
9. mpstir
Dyfuzory są legalne, więc inne zespoły będą chciały również zastosować podobne w swoich bolidach. Prawdopodobna kwota jaką będą musiały inne teamy wyłożyć prawdopodobnie wyniesie ok. 20 mln dolarów. Faktycznie tną koszty jak chciał Berni i cała FIA :)
10. dawid199422222
Brawn GP wiki21
11. azrel
BMW. Mam nadzieję, że dyfuzorki już macie i zdążyliście odchudzić bolid Roberta? Zobaczymy jak to wszystko się dalej poukłada.
12. wiki21
wiem ze Brawn GP dawid, to bylo zdanie twierdzace
13. m.o.n.i.k.a
Nawet jak teraz zespoły rozpoczną pracę nad podwójnymi dyfuzorami to i tak prędko ich nie zamontują, zanim zaczną poprawnie działać minie jeszcze więcej czasu i w efekcie i tak już nikt nie dogoni Jensona w klasyfikacji generalnej, chyba że jakaś katastrofa się wydarzy.
14. Jarek F1
To nie będzie takie proste ! Wszyscy mówią o kryzysie ! To namacalny dowód ,ze nie ma mowy o jakim kolwiek kryzysie ! Teraz to się kasa poleje we wszystkich zespołach ! DRAMAT !
15. Ajek
Ta decyzja była do przewidzenia. Czekam na newsa ze szczegółami.
16. dawid199422222
KRYZYS MINĄŁ WSZYSCY DO SKLEPÓW!!! Wydawać tyle ile na dyfuzory!!!
17. walerus
to teraz można typować....
18. radzix
faktycznie jak juz niektorzy pisali i sklaniam sie ku temu coraz bardziej ten sezon to jakies kpiny i mozna go sobie udpuscic, albo regulamin jest jeden dla wszystkich i scisle okreslony albo dajmy sobie spokoj skoro przed sezonem jedni mogli zainstalowac podwojny dyfuzor a innym tego zabroniono o co tu chodzi???? byzydura,paranoja, porazka niech teraz madre FIA zafunduje pozostalym teamom podwojny dyfuzor, rzeka pieniedzy plynie z kieszeni pokrzywdzonych kryzys jak cholera
19. wiki21
trudno bedzie jakiemukolwiek kierowcy pokonac Jensona Buttona, nawet Kubicy, chociaz wierze ze GP Chin będzie pierwszym udanym wyścigiem w tym sezonie dla Roberta i nie przeszkodzi mu ani silnik ani żaden defekt bolidu a BMW dobierze odpowiednia strategie;))
20. b.stary
Sprawiedliwości stało się zadość. :-)
Tylko Włoch może przed takim Sądem nazwać Rosa Brawna arogantem.
Kosztów nie obcieli!!! ale za to jest i będzie ciekawie!!!!
Rewolucje są bardzo kosztowne i wzbudzają zainteresownie! Wiadomo to od bardzo dawna!
21. Qbus81
no to ściganie zacznie się gdzieś od Hiszpanii :)
22. Mab
A więc szykuje się interesujący sezon. Za perę tygodni "Giganci" wyrównają poziom techniczny i zaczną gonić BrawnGP. Będzie ciekawie :)
23. mw.66
Brawa dla sędziów FIA i zespołów które posiadają podwójne dyfuzory. Pozostali niech się biorą do pracy i to ostro. BMW Ferrari i Mcl pod tym względem przespali około 4 miechy dla nich szczególne gratulacje!
24. Kerk
mw.66 Ferrari McL w moich oczach mają małe usprawiedliwienie.... walczyli o tytuł do konca.... powód do wstydu ma Theisen i Briatore.....no dobra... głównie BMW pod ziemie się schować powinno :D
25. Raven89
No to już wiemy,że bardzo trudno będzie zatrzymać Buttona w tym sezonie.Myślę,że zanim inne teamy umieszczą nowy dyfuzor w autach i oswoją się z nowymi ustawieniami,to przewaga Anglika będzie już zbyt duża.No ale pożyjemy,zobaczymy.
26. Kornik
mpstir Nie czytaj więcej WP bo ci sie mózg zlasuje
27. Greg-bap
Jeśli mówimy o sporcie, to w tej sytuacji nie ma wygranych, ale są przegrani - F1 i FIA. Dopuszczenie do sytuacji w której przez trzy wyścigi nikt nie wie jak interpretować przepisy i teamy zdobywają punkty, każdy na swój autorski sposób, jest niedopuszczalne.
28. Kerk
greg, tu sięnie zgodzę. Prawdziwy duch F1 polegałzawsze na rozwoju, i robieniu takich ulepszeń, na które nikt inny niewpadł. Mnie się decyzja Trybunału bardzo podoba, bo dała znak, że Ecelstone i Mosley jeszcze nie do końca zniszczyli ducha tego sportu ;)
29. pz0
dzisiaj nie przegrały Ferrari, RBR, Renault i BMW. Dzisiaj ponieśli klęskę ludzie z FIA. Nie o to chodzi że uważam iż dyfuzory są legalne czy nie. Chodzi o to że przez wprowadzenie nieścisłego regulaminu i wprowadzenie niektórych zespołów w błąd najprawdopodobniej zostały wypaczone wyniki kilku GP. Oraz wiele zespołów zostało zmuszonych do wydania dużych pieniędzy na modyfikacje. To jest niedopuszczalne. Moim zdaniem teraz FIA bez gadania powinna sfinansować wszelkie koszty poniesione przez zespoły na przeróbki bolidów oraz zorganizować dodatkową darmową sesję testową dla wszystkich.
30. alepski
jak dla mnie decyzja jednak kiepska (aczkolwiek do przewidzenia), bo jak to jest możliwe, że kiedy zespoły pytają o jakieś rozwiązanie ustawodawców i dostają odpowiedź, że jest nielegalne, później okazuje się, że jest jednak legalne? Jak dla mnie to to było celowe zagranie Berniego żeby "uatrakcyjnić" nieco cyrk, pokazać, że Dawid może pokonać Goliata. No tak, cieszmy się i radujmy, że kwalifikacja odwróciła się do góry nogami ale nie zazdroszcze BMW, Ferrari czy Renault, bo muszą się czuć jakby ktoś ich za przeproszeniem wydymał bez wazeliny. Ciekawe kiedy spadnie kropla przelewająca czarę i zespoły albo zrobią przewrót albo odejdą z F1. Odstrzelić tego chciwego dziada!
31. Smola
To było do przewidzenia. Skoro jest luka w przepisach (zamierzona, czy nie, to mnie nie obchodzi, jak z resztą i Williamsa, Toyotę i BGP) należy ją wykorzystac. Sam Ross Brawn wypowiadał się na temat luki w przepisach jeszcze przed prezentacjami bolidów i rozpozęciem zimowych testów, jednak nikt go nie słuchał. Ciężko będzie dogonic Brawn'y w tym sezonie, ze względu na ograniczoną liczbę testów. Ferrari już od Australii pracuje nad nowym dyfuzorem, tak samo jak Saymonds i Newey. oprotestowanie rozwiązania niekonwecjonalnego dyfuzora, to tylko proforma... zespoły doskonale o tym wiedziały...
32. karol
Decyzja zapadła,ale pozostaje pytanie:czy to już koniec problemów,czy początek czegoś znacznie gorszego?
33. Orlo
@pzo muszę Ci przyznać całkowitą rację, co rzadko mi się zdarza:) A oni zamiast się przyznać i "posypać głowę popiołem" że zrobili nieścisły regulamin to mówią że te zespoły które nie zauważyły tej luki są "mało sprytne" że to tak delikatnie ujmę...
34. F1KLIN
Brawo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jenson w kocu stanął przed życiową szansą! W F1 trzeba być cierpliwym on był! Tak jak Raikkonen czekał do 2007r. na swój tytuł.Robert jest młody jeszcze wiele lat jazdy przed nim......przyjdzie taki sezon w którym pokaże jeszcze wielką klasę ,a jeszcze w tym sezonie 15 wyścigów!!!!! Więc cyrk kręci się dalej!!!!!
35. alepski
Smola ale z tego co wiem, to inne zespoły wiedziały o tej luce i brały ją pod uwagę ale kiedy pytały FIA czy to jest legalne, dostawały odpowiedź, że nie! I to jest ten haczyk, to jest ten przekręt, to świństwo.
@karol według mnie jeśli chodzi o wyścigi to to jest loteria: tu może się przydać superkomputer BMW bo przecież testy są bardzo ograniczone, równie dobrze może się przydać doświadczenie inżynierów Ferrari. Komu uda się wykonać projekt nowych (podwójnych) dyfuzorów, ten będzie może walczył. Tym co ta sztuka sie nie uda, myślę, że będą mocno lobbować o odejście pewnego starego chciwego dziada.
36. david9
noto przez kolejne kilka wyscigów Brawn GP bedzie nie do przescignięcia. pozostaje tylko czekac az Ferrari BMW i McLaren poprawią bolidy i zaczna gonić Brawna. Ciekawe jak bedzie jezdził Redbull po zastosowaniu dyfuzorów skoro już w tej chwili są z pewnoscia szybsi od Ferrari i McLarena a niewiele im brakuje do toyoty. No i ciekawe ja sie w tym wszystkim odnajdzie teraz BMW. lepij niech dadza sobie spokój z tym KERSEM dla Roberta i skupią sie na budowie dyfuzora i dostosowaniu go do bolidu. Wtedy Robert bedzie mógł walczyc o zwycięstwa.
37. alepski
@david9 nie podam źródła bo już nie pamiętam gdzie to słyszałem/czytałem ale chodzi o to, że podobno RBR żeby zastosować taki podwójny dyfuzor, musiałby zmienić projekt całego tylnego zawieszenia, także nie zdziwiłbym się, że ten zespół jednak pozostanie przy "starym" dyfuzorze.
38. jar188
Ciekawe kto pierwszy pojedzie z nowymi dyfuzorami. Podobno Renault już na GP Chin będzie gotowe. Z drugiej strony skoro zespoły już zainwestowały w przerobienie bolidów to po co była ta apelacja???
39. grzes12
spokoinie! dla roberta moze to nawet i lepiej,aż boje się pomyślać zeby to nick mial nad nim aż taką przewage na poczatku sezonu,i co by sie dzialo w niemczech.bolid roberta poszedł by w odstawke i skupiono sie tylko na Nicku tak jak w 2007.
a teraz zeby wyisc z twarza BMW musi zasuwac.Najwazniejsze zeby robert stracil z początku jak naj mniej,a pod koniec sezonu to moze się wszystko zdarzyc
40. Kornik
@alepski To ty myślisz że RBR musi przebudować bolid a reszta tylko doczepi sobie dyfuzor ? Tyle już było artykułów na ten temat że każdy wie co i za ile trzeba przebudować. Jak dla mnie Robercik może zapomnieć o MŚ w tym roku ale i tak sezon będzie najciekawszy od lat. W końcu walka 2,3 zespołów przerodziła sie w walke 7 zespołów.
41. alepski
@jar188 no już zainwestowały ale teraz muszą wydać jeszcze więcej - to po pierwsze, a po drugie gdyby uznali podwójne dyfuzory za nielegalne, to Brawn GP i reszta gangu straciłaby pewno punkty.
42. alepski
@Kornik no zdaję sobie sprawę, że nie wystarczy wrzucić takie coś i wszystko będzie cacy, bo tu trzeba dostosować tylne skrzydło i pewno wiele innych rzeczy do tego. Chodzi mi o to, że w przypadku RBR jest to jeszcze trudniejsze.
43. Blaz
Szkoda że FIA wydała taki werdykt ale z werdyktami sie nie dyskutuje.
Co do Teamów które pracują na tym rozwiązaniem.
Co z tego że BMW Ferrari i reszta zbudują podwójny dyfuzor jak nie mają możliwości spokojnie tego przetestować co najwyżej na piątkowych treningach.
Mam nadzieje że się mylę ale uważam że cieżko będzie w tej chwili dogonić BGP, Toyotę i Wiliamsa.
Pożyjemy zobaczymy co sie urodzi.
Pozdrawiam.
44. Jarkeczek
Przypominają mi się wypowiedzi z jesieni, że BMW będzie najlepsze bo odpuściło walkę o 3 miejsce Roberta i pracuje nad pojazdem 2009 a Ferrari i MCLiear walczą do konca. A tu widać co warta była ta ich praca. A mogli mieć 3 miejsce (BMW) w indywidualne klasyfikacji, a w tym roku pewnie w pierwszej 5 to bedzie sukces bo wląką się nawet za mclarenami (Speedy Nick)
45. Greg-bap
Mam nadzieję, że BMW uwzględniło opcję nowego dyfuzora w trakcie prac nad odchudzeniem bolidu Roberta. Moim zdaniem jeszcze nic straconego. Gdyby nie Vettel Robert byłby na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. W ogóle tempo ma niezłe, tylko że jakoś się do mety nie składa :). Może zacznie. Kornik: W tej chwili mamy walkę jednego zespołu, no może dwóch. Punktacja konstruktorów jest dowodem. Mam nadzieję że to się zmieni.
46. TrueVanDal
Najprawdopodobniej Brawn GP będzie miał w tym sezonie mistrza. Co z tego, że inne zespoły będą teraz ulepszać swój bolid tak żeby zastosować nowy dyfuzor skoro w tym czasie BGP, Toyota i Wiliams będą pracować nad kolejnymi usprawnieniami swojego bolidu. Oni są po prostu krok z przodu. "Stara gwardia" zmniejszy w końcu straty ale IMO nie na tyle, żeby walczyć o majstra (ewentualnie może być za późno). Obym się mylił bo po prostu ciągła walka jest ciekawsza niż "teatr jednego aktora". Co do FIA to jeżeli faktycznie odmówili niektórym projekt podwójnego dyfuzora a innym nie to faktycznie jest to ich spora wtopa. Pozdrawiam.
47. jar188
@alepski, dlaczego teraz muszą wydać jeszcze więcej, czy zrobienie i "wmontowanie" podwójnych dyfuzorów po decyzji FIA stały się droższe???? Odebranie punktów wcale nie byłoby takie oczywiste skoro FIA dopuściła ich bolidy do wyścigów uznając że ich konstrukcje są legalne, odebranie punktów byłoby co najmniej dziwne.
48. Novy
WIedzialemz e taki bedzie wynik apelacji. Oby inne teamy jka najszybciej wprowadzily dyfuzor i rywalizacja byla rowna.
49. alepski
@jar188 no nie sądzę, że nowe specyfikacje bolidów są już gotowe, pozostało jeszcze sporo do zrobienia i tym samym kasy do wydania. A co do punktów to może i masz rację ale jeśli chodzi o FIA, to wszystko jest możliwe - także odebranie punktów.
50. krystianxp
z takim zaplecze jakie maja ferrari bmw mclaren renault szybko dogonia bgw i walka bedzie trwala do samego konca to bedzie arcyciekawy sezon
51. Kerk
Z McL się obaczy jeszcze :P, a nuż ich wykluczą wogóle znowu :O :D
52. jar188
@alepski, a czy ja napisałem żę mają już gotowe nowe konstrukcje??? Chodzi o to, że wiadomo juz było ile kasy będą musieli wydać jeszcze przed decyzją FIA. Sama decyzja nie zwiększa i nie zmniejsza kwoty którą zespoły muszą wydać na nowe konstrukcje.
53. alepski
@jar188 no ale gdyby FIA zadecydowała, że dyfuzory są jednak nielegalne, nikt nie musiałby inwestować dalej w nowe rozwiązanie. To, że było wcześniej wiadomo ile to będzie kosztować, nie onzacza, że kasa już została wydana. Decyzja nie zmienia kwoty, zmienia tylko to, że teraz tę kwotę trzeba po prostu wydać.
54. jar188
@alepski, skoro już od jakiegoś czasu pracują nad tymi rozwiązaniami to znaczy, że spora część kasy już została wydana. A dlatego została wydana bo zespoły dobrze wiedziały jaką decyzję FIA wyda. Gdybać oczywiście można, tylko po co?
55. jar188
Teraz dopiero okaże się na ile KERS pomaga. Jeżeli jest faktycznie skuteczny to nie sądzę żeby czołowe zespoły (z poprzedniego sezonu) miały problem z dogonieniem GP Brawn i reszty, która ku przypomnieu KERSU nie używa. Tak więc biadolenie o dominacji GP Brawn jest co najmniej przedwczesne, nawet jeżeli będą o krok z przodu z nowymi pakietami areo przed resztą to KERS może tą różnicę zniwelować, a może nawet dać przewagę.
56. fullbzikaaa
jar188 masz zupełną rację z tym KERS. Tyle było gadania o KERS, a tu pasztet z dyfuzorami. Póki co wygląda, że dyfuzory bardziej się przydają niż KERS. W tym sezonie dodatkowo mamy rywalizację nowych technologii. Nie ma Roberta co skreślać, bo stale pokazuje, że nawet słabym autkiem potrafi skutecznie walczyć. Pozdrawiam wszystkich i trzymam kciuki za Robka. Da radę wygrać wyścig i bez tych ulepszeń bolidu.
57. Greg-bap
Uważam, że ta decyzja otwiera nowe możliwości dla teamów, które mają ambicję walczyć o najwyższe pozycje. To napewno będzie kosztować i trochę potrwa, ale różnice się zniwelują i wtedy zobaczymy co warte są bolidy grupy goniącej oraz Browna bez przewagi dyfuzora. Bardzo jestem ciekawy.
58. kacperboss
Może sie okazać że układ sił będzie wyglądał tak do końca sezonu bo przeprojektowanie bolidu będzie kosztowało sporo pieniędzy i zespoły mogą zdecydować o przeznaczeniu tych pieniędzy w rozwój przyszłorocznego bolidu. Co z tego że zrobią sobie takie dyfuzory jak gang dyfuzorowców nie śpi i rozwijają się. Zresztą zanim zrobią sobie takie dyfuzory to reszta odskoczy na tyle daleko że i tak to nic nie da... Według mnie to będzie nudny sezon :/
59. pejot8
To jest odwieczny problem interpretacij prawa i przepisów .Rozwiązanie trwalo trochę za długo . Zobaczycie , że za dwa wyścigi o sprawie zapomnimy , wszyscy będą mieli te śmigi i stawka się wyrówna . Ani Button ani Baricello mistrzami nie będą są po prostu za słabymi kierowcami . Gdy potencjały samochodów się wyrównają znajdą się tam gdzie ich miejsce czyli w środku stawki . Gdyby FIA podjęła inną decyje leaderm byłby Heidfeld , czy to byłoby sprawiedliwe ? Panowie trochę zimnej wody na głowe !!!!!
60. mrd
Jak przepis nie podaje dokładnie jak ma być, to każdy go interpretuje pod siebie. Niestety ale tak jest wszędzie, decyzja sędziów była do przewidzenia, zobaczymy w jakim tempie pozostałe zespoły nadrobią stratę związaną z zaprojektowaniem nowego bolidu.
61. Ra-v
ciekawe jak to dupki uzasadnili... mieli czarno na białym ze przepisy sa lamane bo przez otwory w dyfuzorze widac zawieszenie a to jest nielegalne no i ciekaw jestem jak sie wytłumaczyli przez Ferrari Renault i RBR... banda kretynow i tyle...
62. pery
Witajcie,czytam Wasze wypowiedzi i widzę wiele optymizmu,ale czy na pewno racjonalny jest ten optymizm(oczywiście z perspektywy kibicowania Robertowi)Powiem Wam jedno oglądam ponad piętnaście lat F1 i nie przypominam sobie by w trakcie sezonu bolid wolniejszy o ok. 0.5 do do 0.7. sek w ciągu roku odrobił taką stratę nie wspominając o wyprzedzeniu najlepszych.To ,że teraz mogą mieć wszyscy dyfuzory nic nie zmienia,bo prawda jest taka że reszta nie wpadła na ten pomysł i są w "czarnej d....." z tym dyfuzorem.Nawet jeśli to wprowadzą wszystkie teamy to nie spodziewajcie się że nagle zacznie wygrywać ktokolwiek inny poza dyfuzorowcami.Zanim bolidy BMW czy Ferrari będą konkurencyjne to sezon będzie już na etapie końcowym ok. 12-14 wyścigu,a wtedy to już będzie po wszystkim.Moim zdaniem BMW zaprzepaściło tamten sezon na zrobienie fajnego wyniku.Teraz Robert jeśli zdobędzie przynajmniej tyle "pudeł" co w tamtym roku to będę niezmiernie wdzięczny i będę bił mu brawo.Generalnie sezon będzie bardzo ciekawy,ale wolałbym by był ciekawy z powodów czysto sportowych,a nie z powodu niejasności w przepisach.Jestem pesymistycznie nastawiony,choć mam nadzieję że się bardzo mylę,ale z doświadczenia wielu lat obserwacji nie będzie łatwo o zdobycie wielu pkt. przez Roberta.Skoro ma być to jednak sezon niespodzianek,więc kto wie może nawet Quick Nick wygra coś w końcu :))),bo Robert prędzej czy później zdobędzie to co zamierza,pozdrawiam
63. Ra-v
przed*
64. ssupras
W przyszłym roku powtórka z rozrywki. Na tapecie będą następnym razem już potrójne dyfuzory :D
65. tt16
Pieprzeni farciarze
66. mith
Z tymi dyfuzorami, to nie jest taka prosta sprawa.
Przede wszystkim padło tu kilka razy, że inne zespoły dostały negatywną odpowiedź w sprawie zastosowania konstrukcji z podwójnym dyfuzorem. Z tego, co można wyczytać na anglojęzycznych serwisach to nie do końca tak. Kiedy FIA tworzyła nowe zasady, powstał przy jej ramieniu komitet techniczny, w którym udzielały się przede wszystkim zespoły Ferrari, McLaren oraz Renault. To ponoć właśnie one postulowały za zmianą dyfuzora i opracowały nową koncepcję. Siłą rzeczy więc konstruktorzy tych zespołów mieli jedną wizję dyfuzora, którą wcześniej opisali dla FIA. Z drugiej strony nic dziwnego, że ktoś inny dokonał własnej interpretacji zapisów regulaminu - w końcu nie był ograniczony konkretną wizją, która przyświecała tym zespołom.
Co do legalności dyfuzorów, po wczytaniu się w regulamin (w szczególności chyba w rozdział 3.5 - w okolicach punktu 3.5.12 - jeśli mnie pamięć nie zawodzi), nie miałem wątpliwości, że o ile te dyfuzory z duchem nowych przepisów się nie zgadzają, to z ich literą zgadzają się jak najbardziej. Przepisy mówią o maksymalnej wysokości dyfuzora względem jakiejś tam płaszczyzny (już nie pamiętam jakiej, ale to nie jest w sumie ważne) i dodatkowo, że dyfuzor powinien w przekroju prostopadłym tworzyć jedną, ciągłą linię. Nigdzie nie napisano, że linię prostą. Dlatego np. dyfuzor Brawna w środkowej części jest bardzo obniżony i ma kształt przypominający klamrowy nawias zwrócony "dzióbkiem" ku dołowi (czyli taki: { ). Ponad nim znajduje się druga płaszczyzna, która tworzy jakby drugi dyfuzor, ale ona tak naprawdę nie jest częścią dyfuzora, a sprytnie ukształtowaną strefą zderzeniową auta, o której przepisy mówią, że akurat w tym regionie może mieć dość swobodną konstrukcję, byle nie przekraczała pewnych wymiarów. I tak właśnie jest. Co ciekawe podobne konstrukcje w zeszłym roku miały praktycznie wszystkie zespoły - w tym jednak wyszły automatycznie z założenia, że już tak nie można (bo twórcom przepisów faktycznie chodziło o to, żeby nie można było).
W ten sposób dochodzimy do trzeciej sprawy, a mianowicie zastosowania podobnych dyfuzorów w bolidach pozostałych zespołów. Wbrew pozorom nie jest to łatwa sprawa. I tu nie chodzi nawet o problem z dobraniem odpowiednich ustawień auta, ale o całą jego konstrukcję. Żeby dyfuzor działał, musi być do niego doprowadzane powietrze, które wpada pod auto z przodu. W przerabianych bolidach musi więc znaleźć się jakiś dodatkowy kanał, którym będzie doprowadzane powietrze do górnej części dyfuzora. W przypadku Brawnów uwzględniono to już na samym początku i być może właśnie dlatego ich własna skrzynia biegów jest nieco węższa niż inne, co umożliwiło poprowadzenie strumieni powietrza po jej bokach. W szczególnie złym położeniu wydaje się tutaj Red Bull, gdyż Newey, który projektował ich maszynę wpadł na własny, ciekawy pomysł. Ich dyfuzor jest nieco węższy od pozostałych i obniżony przy krawędziach, obok kół - co ma zmniejszać turbulencje i generować dodatkowy docisk. Ponadto ich skrzynia biegów i koncepcja tyłu dodatkowo utrudnia, żeby nie powiedzieć, że uniemożliwia dodanie dyfuzora podobnego do tego, który jest w Brawnach. Ale Newey to niesamowicie błyskotliwy gość, więc prędzej lub później pewnie na coś wpadnie. Z drugiej strony można odnieść wrażenie, że niektóre zespoły już się przymierzają do wprowadzenia podwójnego dyfuzora. Jeśli się przyjrzeć tyłowi McLarenów, to widać wyraźnie, że dyfuzor używany na początku testów i ten, z którym jeżdżą w wyścigach, bardzo się różnią. Ponadto środkowa część tego nowego bardzo przypomina rozwiązanie Brawna - z tym, że górna część jest zamknięta przez zaślepki. Na niektórych zdjęciach widać nawet, że te zaślepki nie są idealnie dopasowane i prześwituje przez nie pusta przestrzeń za nimi.
Tak, czy inaczej, mam wrażenie, że czeka nas niezwykle interesujący sezon i bardzo się z tego cieszę. Co prawda kibicuję oczywiście Kubicy i tym samym BMW, ale jednak trudno nie docenić pomysłowości trzech zespołów z podwójnymi dyfuzorami. Cieszę się też, że Button w końcu ma szansę jeździć dobrym autem. Pamiętam, jak przychodził do F1 - wróżono mu wtedy wielką karierę i chyba przez te kilka lat strasznie się marnował, jeżdżąc kiepskimi maszynami.
67. mith
Ps. Do webmasterów: wasz CMS mógłby uwzględniać akapity ;) Z tego mojego tekstu powyżej zrobiła się straszna papka.
68. mpstir
@Kornik, po pierwsze nie czytam WP, a po drugie przedstawiony przeze mnie koszt nie jest kosmosu tylko wielokrotnie był podawany przez szefów czołowych zespołów nie mających takich dyfuzorów.
69. dawid199422222
dyfuzor kosztuje 20-25 mln dolarów
70. Blaz
Rav dokładnie tak myśle jak Ty też jestem ciekawy jak to wszystko wyjaśnili.
Decyzja jest a wątpliwości pozostały.
Cięcie kosztów jak cholera <lol>
71. Blaz
Czekam na dokładna relację na oficjalnej stronie F1. Na jakiej podstawie wydali taki werdykt. Nie żebym był jemu przeciwny interesuje mnie jego uzasadnienie.
Wtedy czegoś wiecej sie dowiemy
72. syla-1995_1992
Usunięty
73. robtusiek
To co napiszę to oczywista spekulacja:.. FIA chciała wypromować dyfuzorowców, ponieważ zyskała na tym samym rozgłos F1, poprostu coś się zaczyna dziać, zespoły które gasiły światło w zeszłym sezonie teraz są z przodu i jest wielki szum medialny rozpisywanie się o F1. BrawnGP wiekim showmen-em tego roku, czyli świętą krową i tak myślę że bedzie do końca sezonu (zauważcie poprzednie sezony F1, jak to promowali Hamiltona, pupil FIA w pierwszym sezonie występów). Oczywiście to wszystko z palca wyssłem, ale w każdej bajce jest namiastka prawdy... :-)
74. Angulo
A nie mówiłem.
75. SFR
pery i robtusiek - W tym co piszecie wg mnie jest dużo realu ... śledzę od 1992 roku F1 , ale to co wyprawiają ,, regulaminowcy'' to jest po prostu ...... Przepisy winny być jasno sprecyzowane ! żadnych luk itp. Robtusiek może i z palca wyssałeś , ale jak się temu dobrze przyjrzeć to, to tak właśnie wygląda !!!
Pozdrawiam was wszystkich :)
Saudi Force Racing
76. niza
tego można było się spodziewać od początku. FIA niestety ale poleciała sobie w tym momencie mówiąc delikatnie "w kulki" z innymi zespołami. Najpierw im zakazali takich dyfuzorów, a jak przyszedł Williams, BGP i Toyota to im dali zielone światło, nooo panowie, tak nie ładnie jest się bawić. Oczywiście zgadzam się z tymi osobami, które uważają, że zrobione jest to wszystko pod publikę, teraz to dopiero jest głośno o F1, już dawno tak nie było. No i o to chodziło włodarzom F1. Miały być cięcia kosztów, a jest zupełnie odwrotnie, teraz pozostałe teamy wydadzą kupę kasy, żeby przeprojektować swoje bolidy. A tym czasem te trzy odjadą w siną dal, a reszta będzie próbować ich doganiać. Może komuś się uda ze starej gwardii, ale to nie będzie tak szybko. Na początku byłam za legalizacją tych dyfuzorów, ale teraz tak po głębszym zastanowieniu to w tym momencie FIA skompromitowała się na całej linii. Może i fajnie, że niegdyś zespoły z końca stawki teraz przodują, ale dlaczego inni mają na tym cierpieć? I to jest najbardziej nie fair
77. Skoczek130
Bardzo cieszę się z takiego werdyktu, który był jedynym, który mógł zostac zatwierdzony. Teraz niech RBR, Ferrari i reszta wezmą się do roboty, a nie tylko się skarżyc. Mam nadzieje, że BMW od GP Hiszpanii będzie posiadał mistrzowski samochód.
78. sivshy
Swoje teorie na temat dyfuzorów jakiś czas temu już wygłaszałem kilkakrotnie. Podsumowując, powiem jedno: A nie mówiłem? ;]
79. sivshy
No może dorzucę jeszcze jedną. FIA oprócz ratowania tych trzech teamów, mogła mieć również w zamiarze popsucie relacji między tymi trzema zespołami, a resztą stawki, co mogłoby osłabić FOTA.
80. fan massy
Szkoda bo miałem nadziejeże wysłucha SF Ferrari. Jeżeli Ferrari chce walczyć o mistrzowski tytół to też raczej zbudować taki dyfuzor.
81. GawoLoveKubica
Jak to powiedział Borowczyk :P Nie dzielmy skóry na niedźwiedziu :P Wierzymy w naszego Roberta i nie przejmujemy się tym gangiem dyfuzorów. Sędziowie to jedne wielkie k**** Robert i tak daje najlepiej sobie rade biorąc pod uwagę te dyfuzory ! BMW POWER. Pozdro dla Kubikomaniaków
82. kondzio
To się nazywa cięcie kosztów :)
83. gp2009
nie ma to jak cięcia kosztów... Ale Robert (chwilowo bez podwójnych dyfuzorów) pokaże że bez tego też można ;). Już pokazał to w Australii. Teraz Chiny- kolejna okazja. Jak to mówią do trzech razy sztuka ;) Potem już nikt nie będzie miał z nim szans...
84. krz08
i lipa teraz reszta zespołów może se zapomnieć o mistrzostwie
85. Marti
Ciężko raczej było oczekiwać innej decyzji w tej sprawie. Ciężko także nam określić jednoznacznie, czy dyfuzory są legalnie, czy nie. Jeśli mieszczą sie jeszcze w granicach legalności, to ok, po to są luki w przepisach, aby je umiejętnie wykorzystać :-) Jeśli jednak w rzeczywistości są nielegalne a mimo tego nie zostały zakwestionowane, to jest to ewidentny policzek w stronę FOTA. Niemniej jednak niesmak po wszystkich tych zagrywkach pozostaje. Owszem, krętactwa i machlojki w F1 były od zawsze, lecz obecnie ma się wrażenie, że dzieki Berniemu i FIA F1 powoli, ale systematycznie zmierza ku końcowi :-(
86. Grellenort
Wierzycie, że mogli by uznać to za nielegalne. Każdy z tych teamów chciał odejść, jeden został odratowany. Oni nie mieli by ochoty przebudowywać swoich bolidów tylko by odeszli. Dalej w efekcie jest 6 bolidów mniej na torze, a to źle.
FIA się skompromitowało, pokazało że nie ma czegoś takiego jak uczciwa walka.
87. darecky3
na wstepie prosba do kempy007, prosze wywal to slowo w naglowku podwojne a wstaw kontrowersyjne. Tak czytam i czytam juz kolejny tydzien, co drugi widze ze twierdzi ze legalnosc dyfuzora polega na tym ze jest podwojny, hahaha. Zdaje sie ze nie wszyscy zdaja sobie sprawe co zostalo zakwestionowane przez inne teamy. Wiec napisze to po raz kolejny, nie podwojny dyfuzor bo akurat Browny maja 3 komory hahahah, lecz konkurencja kwestionuje te czesci ktore widac golym okiem i chodzi tu dokladnie o rozmiary wystajacych elementow. Reszta dyfuzora jest niewidoczna i tyle sobie mozecie pogadac co prawnicy ferrari i reszty bo nie wiadomo co tam siedzi w czesci podlogi, ktorej nawet pewnie ani Button ani Barrichello nie widzieli ale oczywiscie konkurencja wie co tam jest i protestuje...hahaha normalnie rozbrajajace jest to co sie dzieje w F1 ale wiekszosc komentarzy jeszcze bardziej. Ludzie kochani tu konkurencja kwestionuje rozmiary dyfuzora, ktory na koncowce nie powinien przekraczac iles tam mm, natomiast Browny maja poza granicami i dlatego te czesci z koncowki wcisneli troche glebiej poza strefe pomiaru ale z zewnatrz widac ze sa szersze. To wlasnie jeden z mechanikow i nawet sam Schumi strrasznie fotografowali na ostatniej sesji testow. A co do konsultacji z FIA podczas przerwy sezonowej to sam Bog raczy wiedziec a juz na pewno nie taki sam dyfuzor bo jak na razie to moga sobie z olowka jedynie rysik poogladac. Ktos napisal, ze tu chodzi o linie prostopadla bla bla bla nic z tych rzeczy. pozdrawiam
88. pz0
darecky - chodziło również o otwory zasilające dyfuzor w powietrze, przez te otwory ma nie być widać podobno nic, a u Brawna coś tam podobno widać. Williams te otwory nazwał podobno przerwami technologicznymi. Ja nie podjąłem się nigdy oceny legalności dyfuzora, bo nie mam jak. Z regulaminem też dałem sobie spokój bo jest tak napisany że na oko za diabła nic nie ocenisz. Ważne że uznali za legalne i tego się należy trzymać. Ważne że FIA naważyła piwa i mamy niesmak na starcie sezonu. Moim zdaniem można to było rozstrzygnąć zdecydowanie wcześniej, prezentacje były przecież w styczniu a nie w połowie kwietnia.
89. Cezus
Super sprawa ten nowy wygląd stronki ;) No i będzie ciekawie przez te dyfuzory.
90. witek70
I PO TO BMW STRACIŁO PÓŁ POPRZEDNIEGO SEZONU (ZAPRZEPASZCZAJĄC SZANCE ROBERTA NA TYTUŁ, A JUŻ NA PEWNO NA 3 MIEJSCE) ,ABY TERAZ STARTOWAĆ OD ZERA. BRAWOOOOOOOOOOOOOOO!!!!
ZADAŁBYM TO PYTANIE DOKTORKOWI. TAKI SPRYCIARZ... A TAK SIĘ DAŁ WYROLOWAĆ...
91. cavon
Nowy wygląd strony...BRAWO--- podoba mi się.
92. SHAKO
Z tego co można przeczytać na stronie BMW cyt."Ten wyrok oznacza, że mamy jasność co do interpretacji przepisów. Jednak nie idzie to w parze z sugerowanym przez Grupę Roboczą ds. Wyprzedzania przy okazji tworzenia nowych przepisów zmniejszenia siły docisku i prędkości w zakrętach. Jednocześnie ta decyzja oznacza, że siedem zespołów musi zainwestować spore środki w wykonanie niezbędnych modyfikacji w swoich samochodach" widać że BMW akceptuje decyzje FIA ale chyba nie jest im na rękę zaczynać znów prace od "nowa". Zresztą nie ma się chyba czemu dziwić.
93. Ramzes39
Witam. Stronka super zrobiona. Teraz troche w temacie ja o forme bmw sie nie martwie, bo oni nd tymi dyfuzorami pracują juz od barcelony więc to juz 3 miesiące, myślę że w barcelonie zobaczymy przebudownae bmw zdolne pokonac BGP
94. pipiaro
Witam.Nie wiecie czy i gdzie będzie transmisja 1 sesji treningowej?
95. Shallan
Dyfuzory są legalne, czyli legalne jest robienie przekrętów, naginanie przepisów, robienie ludziom wody z mózgu. To dopiero początek zmian, które Bernie usilnie wprowadza do F1. Bernie teraz pracuje na sukces Formuły 1 w USA, co oznacza dalsze uproszczenia, być może zakaz tankowania, medale i całą resztę "usprawnień", które mają na celu umożliwić fanom zza Oceanu zrozumienie tych wyścigów (oni nie rozumieją wyścigów na torach innych, niż owalne). Bernie pokazuje, że ma gdzieś producentów i Formuła 1 będzie mogła istnieć bez Ferrari, BMW, Renault. Szkoda...
96. Shallan
Sezon 2010 będzie wielkim powrotem F1 do USA, tam zaczął się kryzys i tam się najszybciej skończy. Bernie tylko na to czekał ;)
97. nowyziomal
Z ostatniej chwili W bolidzie Hamiltona zastosowano nowe przednie skrzydło oraz uwaga podwojny dyfuzor, kov jedzie starym autem
98. tt16
Hamilon najlepszy na I treningu;/
99. nowyziomal
mclaren najlepiej radził sobie z oponami, ferrari miało straszny graining. Juz bez testów mcl z podwojnym dyfuzorem ma niezłeosiągi chociaż maja kers czego nie ma brawn ale na niedziele zapowiadają deszcz i to podobny jak ten w malezji wiec moze znów heidfeld namieszac
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz