komentarze
  • 30. sismondi
    • 2021-12-13 21:55:11
    • *.219.15.224

    @28.To ma być fair czy nie ....

  • 31. Krukkk
    • 2021-12-13 22:03:40
    • Blokada
    • *.ipv6.abo.wanadoo.fr

    26. Widocznie w FIA stwierdzili, ze Lewis wykorzystal juz limit szczescia jakie towarzyszylo mu od poczatku kariery w F1.

    30. Oszust nie powinnien narzekac na to, ze zostal oszukany. Fair to grala Honda i wyszli na tym jak Zablocki na mydle (z punktu widzenia rywalizacji w F1 oczywiscie).

  • 32. Cube83
    • 2021-12-13 22:05:16
    • *.adsl.inetia.pl

    @26 Dobry śmieszek, nazwał odklejeńcami ludzi o innej opinii, a później... napisał to co napisał. :)

  • 33. Cadanowa

    @30 Widziałeś coś fair, Mercedes odpuści, jakby to poszło dalej to byłby największy skandal w F1. Dziwne tłumaczenie jakiś pkt jest ważniejszy, prawidłowo musieli się wszyscy odublowac i mają na to okrazenie. Np taki Sainz nie miał możliwości walki nawet o wygranie takiego wyścigu, albo się odubluja wszyscy albo nikt. Nigdy nie było fair chcieli skończyć dominację jednego zespołu. Nie ważne czy fair czy nie. Nowy mistrz nowa promocja F1 proste pieniądze

  • 34. SebastianM
    • 2021-12-13 22:12:51
    • *.188.103.pools.vodafone-ip.de

    @23 Pytanie dlaczego pozwolił tylko niektórym się oddublować ?podwójne standardy? a może po prostu wtedy nie starczyło by czasu na wznowienie wyścigu? Kontrowersji jest więcej. Dlaczego z początku oznajmił, że nie będzie możliwe oddublowywanie a później zmienił zdanie ?...Stewardzi stwierdzili, że dyrektor wyścigu zarządza SC, zapomnieli tylko, że muszą być spełnione inne wymagania regulaminowe. Jeżeli rozpoczęło się oddublowywanie, dlaczego nie zostało skończone? Dlaczego SC nie pokonał jeszcze jednego okrążenia po zarządzeniu oddublowywania, które powinno odbyć się zgodnie z regulaminem?. To, że dyrektor wyścigu zarządza SC nie oznacza, że może go wypuszczać i ściągać kiedy chce, a wtedy, kiedy zostaną spełnione pewne wymagania regulaminowe. itd....Sędziowanie w całym tym sezonie było farsą i farsą sezon się skończył. Jak widać kontrowersyjne sytuacje nie tylko stają się udziałem kierowców, czego obawiano się przed ostatnią rundą. Ci którzy mieli być arbitrami w spornych sytuacjach, sami o ironio wpakowali całą F1 w bandę.

  • 35. Faustus
    • 2021-12-13 22:33:51
    • *.

    W magazynie Eleven F1 wreszcie normalnie skomentowali wczorajszy wyścig. A najlepiej to ujął M. Sokół: same kontrowersje, które skrzywdziły Hamiltona. Nawet Kapica przyznał, że zjazd Hamiltona po nowe opony mógłby się zakończyć przegraną, bowiem utknąłby za Verstappenem w pociągu prowadzonym przez SC. Wszak decyzja mogłaby być inna niż zezwolenie na ściganie się na ostatnim okrążeniu.
    Po obejrzeniu na spokojnie ostatniego okrążenia można stwierdzić, że Verstappen wygrał dzięki błędowi Hamiltona, który w zakręcie nr 5 pojechał znów niepotrzebnie prawą stroną toru, co kolejny raz wykorzystał jego rywal, tym razem dzięki świeżym softom. Przewaga opon nie doprowadziła do sytuacji z początku wyścigu. Do nieszczęsnego zakrętu nr 5 Hamilton utrzymywał Verstappena za sobą. Gdyby nie błąd w wyborze linii wyścigowej, kto wie jak by się to wszystko zakończyło. Hamilton miał jeszcze minimalną przewagę mimo zajechanych opon. A jechali bez aktywacji DRS-u.
    Niestety stało się jak się stało.
    Jeśli Mercedes zdecyduje się na batalię sądową, to wizerunkowo może straci, ale straty te nie będą koszmarne. W odwrotnej sytuacji RBR zrobiłby dokładnie to samo, bez żadnych skrupułów. A jeśli twierdzą coś innego to ewidentnie i bezczelnie kłamią. Jak przez większość sezonu.

  • 36. mariok77
    • 2021-12-13 22:36:42
    • *.

    @23 Też zastanawiał się nad tym, czy nie było tam rozmowy z Mercedesem na temat zatrzymania dublowanych pomiędzy Lewisem a Maxem, bo jeżeli byłaby to niezależna decyzja Masiego to byłby w stanie odrazu odpowiedzieć Hornerowi.
    Moim zdaniem sprawa zdublowanych kierowców podczas SC powinna być rozwiązana w ten sposób, że tacy zawodnicy powinni oddublowywać się na początku ogłoszenia SC.

  • 37. a!mLe$$
    • 2021-12-13 22:40:44
    • *.163.172.162.ipv4.supernova.orange.pl

    @6
    "UK wina była Maksa Ham był po wewnętrznej więc jego był zakręt"
    Tyle lat oglądam F1 i teraz dopiero dowiaduje się, że pierwszeństwo ma nie ten kto jest z przodu, tylko ten kto jest po wewnętrznej, dzięki =) Teraz będę wiedział =)

  • 38. seb_2303
    • 2021-12-13 22:53:03
    • *.166.255.127

    A co oni o tej reputacji F1 - przecież wczoraj właśnie ta reputacja została podważona

  • 39. Michal1671
    • 2021-12-13 23:10:06
    • *.hypernet.biz.pl

    37. a!mLe$$
    Oglądaj powtórki aż do skutku. Tam nie było żadnej winy Hamiltona, w ogóle nie wiem za co dostał tam karę. Nawet zgorzały przeciwnik Ham, który interesuje się F1 od 30 lat i wie bardzo dużo na temat tego sportu powiedział, że kary dla Ham tam nie powinno być, że max sam się roz... na własne życzenie, bo najzwyczajniej w świecie nie potrafi kalkulować. Tam jechali bok w bok albo nawet Ham był lekko z przodu ale dopuścił, bo wiedział co się stanie a w tym momencie max ściął zakręt dotykając chyba koła Ham i stało się to co się stało. Wystarczyło zwolnić tak, jak to zrobił Ham i pojechać ten zakręt po większym łuku bok w bok z Ham i nic by się nie stało.

  • 40. berko
    • 2021-12-13 23:17:35
    • *.

    @36. mariok77
    Bolidy mogą się oddublować dopiero wtedy gdy tor jest na całej długości bezpieczny i można jechać z normalną prędkością. A na początku SC zazwyczaj jakiś rozbity bolid jest na torze, więc twoja teoria nie ma sensu.

  • 41. Marcin F1
    • 2021-12-13 23:57:42
    • *.centertel.pl

    Wizerunek F1? Właśnie dyrektor F1 osłabilł ten wizerunek. Mercedes powinien złożyć apelacje dla zasady. Jeżeli nie mieli racji to trzeba dopracować przepisy bo w obecnej formie każdy interpretuje je inaczej... A mamy wszędzie samych prawników po egzaminie.

  • 42. Orlo
    • 2021-12-14 01:59:28
    • *.13-3.cable.virginm.net

    @23.Faustus
    Dokładnie. Równie dobrze, mogli szybciej pozwolić wszystkim bolidom się oddublować i pozwolić się wszystkim ścigać na ostatnim okrążeniu. Niczego by to nie zmieniło, a nie było by tego smrodu. Prawda jest taka, że Merc podjął ryzyko. Nie pierwszy i nie ostatni raz ktoś stracił, a ktoś inny zyskał na SC. Równie dobrze RBR mógłby teraz składać apelację, dlaczego Masi nie pozwolił wszystkim bolidom się oddublować kółko wcześniej. To była sporna sytuacja i w takim wypadku zawsze któraś ze stron będzie poszkodowana...
    A co do apelacji Merca, Lewis, jak na celebrytę przystało, musi se zdawać sprawę, że ewentualne pozytwne jej rozpatrzenie i przyznanie mu tytułu przy zielonym stoliku do dla niego istne PR-owe samobójstwo, Kibice by go znienawidzili.

  • 43. SebastianM
    • 2021-12-14 06:10:56
    • *.188.103.pools.vodafone-ip.de

    @42 Tylko, że Masi najzwyczajniej w świecie nie powinien puścić wyścigu, bo po pierwsze tylko niektóre samochody zostały oddublowane, po drugie SC zjechał na tym samym okrążeniu , na którym zarządzono oddublowywanie, co także jest niezgodne z regulaminem. To, ,że ktoś traci a ktoś zyskuje dzięki SC nie podlega kwestii, inną rzeczą jest kiedy zyskuje w wyniku błędnych decyzji dyrekcj zawodów. Jak pisałem wyżej, Mercedesa zapewnienie przełkną już gorycz porażki, nie będzie apelacji a nacisk na wymianę gremium sędziowskiego z Masim na czele przed startem kolejnego sezonu.

  • 44. hubertusss
    • 2021-12-14 09:24:10
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    Ludzie przestańcie już się użalać co kto zrobił i jak było w wyścigu. Mercedes nie złoży żadnej apelacji. I tu nie chodzi o to, że zależy mu na dobru królowej motorsportu. Po prostu nie są tacy głupi by iść z FIA na wojnę. Bo tylko na tym stracą w przyszłości.
    Więc darujcie sobie już to roztrząsanie ostatniego wyścigu. Mistrzem jest i będzie Max i koniec dyskusji.

  • 45. mariok77
    • 2021-12-14 09:51:25
    • *.

    @40 berko
    A czy oddublowujące się bolidy muszą jechać z normalną prędkością na całej długości okrążenia? Nawet przy obecnych przepisach kierowcy którzy zjeżdżają po zmianę opon podczas SC nie jadą przecież po powrocie na tor z prędkością SC, tylko doganiają poprzedzający bolid. Przecież to nie czas na ściganie tylko na uporządkowanie szyku i pozycja na jakiej ustawiają się w stawce jest ustalona
    Obecnie za SC kierowcy i tak przejeżdżają obok rozbitego bolidu, w ostatnim wyścigu było to widać chociażby z kamery HAM gdy po ogłoszeniu SC mija rozbity bolid LAT, a za nim uczyniła to pewnie nawet dwukrotnie cała stawka.

  • 46. berko
    • 2021-12-14 09:59:19
    • *.

    @45. mariok77
    Jak jest SC na torze, to na całym torze masz podwójne żółte flagi. Nie można się wtedy oddublować, bo wszyscy mają jechać za samochodem bezpieczeństwa żeby było odpowiednio powoli i bezpiecznie. Dlatego zawsze zamochody zdublowane mogą odzyskać utracone okrążenie wtedy gdy tor jest uprzątnięty, a samochód bezpieczeństwa pozostaje na torze tylko po to żeby ci maruderzy się ustawili w szyku.
    Nigdy nie widziałem sytuacji, gdy zdublowani odzyskują pozycje na początku SC. To jest bez sensu.

  • 47. berko
    • 2021-12-14 10:04:34
    • *.

    @45. mariok77
    Dodatkowo, jak dobrze widziałeś w tym wyścigu tor stał się czysty na dwa okrążenia przed końcem. Decyzja o tym że nie będzie oddublowywania była podyktowana regulaminem, bo wtedy SC (w przypadku postępowania zgodnie z owym regulaminem) musiałby pozostać na torze do mety i to było na korzyść Mercedesa, nie wiadomo czy nie zjechali na zmianę opon dlatego, że przeliczyli że SC zakończy wyścig. Gdy Masi ogłosił że oddubluja się tylko ci za Lewisem a przed Maksem zaczęła się ta cała szopka, zwieńczona zjazdem SC na tym samym okrążeniu.
    Poczytaj co o tym wszystkim powiedział Sainz, nie dostał możliwości walki o wyższa lokatę, dodatkowo był zagrożony z tyłu, bo miał przed sobą dublowanego Ricciardo.

  • 48. XandrasPL
    • 2021-12-14 11:15:27
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    Mercedesa bronić będzie typ, który dał radę znieść bana dla Man City od uefy

  • 49. hubertusss
    • 2021-12-14 12:55:27
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @48 może sobie bronić. Jeśli pójdą na wojnę z FIA gorzko tego pożałują w przyszłości. Więc wątpię by się zdecydowali na ten strzał we własne kolano.

  • 50. berko
    • 2021-12-14 13:44:08
    • *.centertel.pl

    @48. XandrasPL
    O ile Merc się odwoła. Wg mnie nie powinni patrzeć na to co mówi Lewis. Muszą bronić swoich interesów, nawet jeśli przegrają, ale próbować trzeba.

  • 51. mariok77
    • 2021-12-14 18:08:27
    • *.

    @46 berko
    Moja propozycja nie tyczy się obecnego sezonu, tylko przepisów na przyszłość. Obecne przepisy dają pole do nadużyć. Raz zawodnicy mogą się oddublować innym razem nie. I jest to czyjaś decyzja.
    W tym wyścigu należało albo dać czerwoną flagę, albo wznowić wyścig bez oddublowywania na dwa ostatnie kółka.
    Ogólnie zgadzam się, że powinno dążyć się do tego aby unikać kończenia wyścigu za SC.
    Może ostatnie kółko mogłoby być takim wyjątkiem, ale nie 6 czy więcej, bo to często stanowi 10% dystansu, a chyba nie o to chodzi w wyścigach.
    Piszesz, że oddublowywania się na początku SC byłoby bez sensu, ale nie podajesz argumentów które czyniłyby takie zmiany bezsensownymi.
    To może ja krótko wypunktuję największe zalety takiej zmiany.
    1.Uporządkowanie stawki.
    2.Skrócenie czasu obowiązywania SC
    3. Zminimalizowanie problemu podczas restartu wyścigu, kiedy zdublowani na dogrzanych oponach wznawiają zawody chwilę po dogonieniu stawki na oponach niedogrzanych. Co chyba w zeszłym roku doprowadziło do kraksy.

  • 52. berko
    • 2021-12-14 18:27:26
    • *.centertel.pl

    @51. mariok77
    Dlaczego napisałem że oddublowywania na początku SC byłoby bez sensu? A no dlatego, że jak pojawia się na torze SC to nie dla czyjegoś widzimisię, tylko dlatego, że na torze nie ma warunków do ścigania. Najczęściej dlatego, że gdzieś blisko linii wyścigowej stoi rozbity bolid. Jak w takiej sytuacji ci wszyscy kierowcy, którzy tracą okrążenie, bądź dwa do lidera mają bezpiecznie i szybko przejechać cały tor żeby te stratę zniwelować? Po to jest SC żeby spowolnić stawkę, aby porządkowi zrobili na torze porządek. Oddublowywanie się z połową prędkości wyścigowej jest bez sensu, bo mniej więcej z taką prędkością jedzie się za SC, a więc żeby dogonić stawkę trzeba jechać na pełnym gazie. Co byłoby niemożliwe jeśli na torze są odłamki, wrak, uszkodzony bolid.

  • 53. seb_2303
    • 2021-12-14 19:58:01
    • *.166.255.127

    42. Orlo - a co Hamiltonowi zależy już go dużą część nienawidzi i gwiżdże na niego. Najwyżej by zakończył karierę i miał to wszystko w d...pie

  • 54. Orlo
    • 2021-12-14 20:01:46
    • *.13-3.cable.virginm.net

    Dla wszystkich oburzonych decyzją sędziów. Właśnie obejrzałem, a w zasadzie odsłuchałem nagranie z radia Lewisa i Maxa podczas SC. 3 okrążania przed końcem, jest decyzja, by zdublowane bolidy mogły się oddublować. Kilka(naście) sekund później, decyzja zostaje cofnięta. Robią kolejne okrążenie. I wtedy zapada decyzja o przepuszczeniu aut między Maxem a Lewisem. Nie rozumiem więc o to ta gównoburza. Orginalnie wszystkie samochody miałoby się oddublować na 3 okrążenia przed końcem. SC zjeżdża tak jak zjechał, Max jest bezpośrednio za Lewisem. Łyka go i zostaje mistrzem. Chwilę później zmieniają decyzję, może pod wpływem Mercedesa, nie wiem. Potem znowu, po ingerencji Hornera, znowu zmieniają decyzję, pozwalając oddublować się bolidom pomiędzy Maxem a Hamem. Można powiedzieć, że wrócili do pierwotnego zamysłu. Więc o co ta gównoburza?

  • 55. Orlo
    • 2021-12-14 20:08:23
    • *.13-3.cable.virginm.net

    Dodam jeszcze, że na youytubie są nagrania także od innych kierowców. Vettel i Fernando, obaj zastanawiali się, dlaczego wszystkim bolidom nie pozwolono się oddublować wcześniej. Wystarczyło, żeby Masi zrobił to, co pierwotnie zamierzał i nie byłoby żadnych kontrowersji. Dopiero potem, kiedy zaczął odkręcać zmianę swojej pierwotnej decyzji, z wszystkiego zrobił się skandal...
    Ale niektórych muszą boleć 4 litery...

  • 56. SebastianM
    • 2021-12-14 20:45:57
    • *.188.103.pools.vodafone-ip.de

    @49 w jaki sposób mieli by strzelić sobie w kolano? To F1 i Liberty Media potrzebują Mercedesa, żeby trwał spektakl a nie odwrotnie. Wydaje mi się, że apelacji nie będzie, ale w przyszłym sezonie będzie inny skład sędziowski. Wróżono, że wyścig zakończy się kontrowersyjnie, ktoś, kogoś staranuje, kogoś wyeliminuje i wywróżono. Masi całą F1 wpakował w bandę. Max minął metę jako pierwszy, został mistrzem świata i koniec. Nieodzownym elementem sportu zawsze były, są i będą błędy i pomyłki sędziowskie. Trzeba jednak zrobić wszystko, żeby podobnych uniknąć w przyszłości , co oznacza dla mnie, że cała ekipa sędziowska powinna stracić swoje stanowiska. Po takiej fali krytyki, jaka spłynęła na FIA i sędziów, sami honorowo powinni podać się do dymisji.

  • 57. SebastianM
    • 2021-12-14 20:56:35
    • *.188.103.pools.vodafone-ip.de

    @55 Problem w tym, że nie wszystkim pozwolono oddublować się, czyli zastosowano różne standardy. Oczywiście najważniejszą była walka o P1, ale inni walczyli o swoje. Najwłaściwszą decyzją było by wywieszenie czerwonej flaki i zjazd wszystkich do pitaine szczególnie, że trwałą właśnie walka o tytuł mistrza. Masi swoją decyzją jednego z pretendentów tej możliwości pozbawił. Max jest mistrzem, bo minął metę jako pierwszy i tego bym nie zmieniał, ale wyciągnąłbym konsekwencje co do całego składu sędziowskiego.

  • 58. Orlo
    • 2021-12-14 21:09:13
    • *.13-3.cable.virginm.net

    @SebastianM
    Czytałeś to, co napisałem, czy powtarzasz ciągle to samo jak zacięta płyta? Wszystkie problemy były spowodowane opuźnieniem, a właściwie zmienieniem decyzji o oddublowaniu się wszystkich bolidów. Pierwotnie mieli to zrobić na 3 okrężenia przed końcem. Rezultat wyścigu, a przynajmniej mistrzostw byłby dokładnie taki sam. Więc to Masi sam namieszał, bo mógł po prostu puścić wszystkie bolidy okrążenie wcześniej. I nie byłoby żadnych kontrowersji. Byłby to wtedy po prostu jeden z tych wyścigów, w których SC jednym pomógł, a innym przeszkodził. A tak wyszła z tego afera...

  • 59. SebastianM
    • 2021-12-14 21:33:59
    • *.188.103.pools.vodafone-ip.de

    @Orlo oczywiście, że czytał i nasze spojrzenie jest zbieżne. Nikt przecież nie anuluje wynik meczu piłkarskiego, kiedy ten został wypaczony błędami sędziowskimi. Po prostu kolejnym razem takiemu sędziemu nie pozwala się sędziować :) .Brak konsekwencji i błędne decyzje Masiego zaowocowały takim a ni8e innym rozstrzygnięciem, które jest wynikiem sportowym i kropka.

  • 60. Orlo
    • 2021-12-14 21:47:36
    • *.13-3.cable.virginm.net

    @SebastianM
    Oczywiście, Masi jest do wymiany, bo to, co się działo na przestrzeni całego sezonu, to jakaś kpina. Chodziło mi bardziej o to, że niektórzy robią straszną gównoburzę, tak jakby FIA/Masi ustawiła wyniki finału. A tutaj po zapoznaniu się ze wszystkimi informacjami, w tym opiniami postronnych kierowców, można dojść do nieco innego wniosku. Wszystko można było zrobić dokładnie wg regulaminu i bez żadnych kontrowersji, ale Masi sie jak zwykle pogubił, a potem próbował odkręcić bałagan, który sam spowodował.


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo