Bridgestone wycofuje się z F1
Bridgestone poinformowało, że wycofa się z Formuły 1 wraz z końcem sezonu 2010. Japoński producent ogłosił swoją decyzję dzisiejszego poranka.Bridgestone dołączyło do F1 w 1997 roku, a od sezonu 2007 jest jedynym dostawcą ogumienia do F1. Teraz jednak firma zdecydowała się nie przedłużać kontraktu i wycofać z wyścigów Grand Prix.
Japoński producent pozostanie dostawcą opon w seriach GP2 i GP2 Asia, jak również w MotoGP.
komentarze
1. Borg
Czyzby powrot Michelina? :> Oj to by sie dzialo :D
2. wafel
A może Dębica Janie?
3. ni5m0
No co za wiadomość od samego ranka? :-))) Może wrócą (wspaniałe) czasy konkurencji na polu ogumienia w F1? Juppi! Mam nadzieję, że będzie conajmniej 2 dostawców(np.Michelin, Goodyear), no chyba że "władze" znów zrobią "przetarg" :P
BTW Ew. powrót Michelina to byłby spory plus dla Roberta ze względu na ich relacje z Renault ^^
4. jasiu24
nie kumam-taka kasa a oni sie wycofują
5. czesteriks
Pewnie się wycofują , bo kierowcy wciąż narzekają na jakość opon , trudności w rozgrzewaniu , graining i wytrzymałość . Jak to wpływa na wizerunek FIRMY ?
6. dziarmol@biss
No to to jest wiadomość !! tylko czemu dopiero od 2010 roku ???
A co do tej innowacyjności to jak widać teraz dopiero działa polityka Maxa Mosleya w sprawie cięcia kosztów ;-)) Dzisiaj opony jutro silniki a co po jutrze??
7. fezuj
A myślałem że poczytam sobie wczorajsze komentarze bo cóż ciekawego może wydarzyć się w poniedziałek rano.... po sezonie a tu taki pasztet.
To na czym oni będą jeździć od 2011 ??? każdy team na własne konto będzie łatwił gumy czy jak??.
Inna sprawa to zupełna rewolucja w konstrukcji, ustawieniach, taktyce !!,
2010 miał być ciekawym sezonem, ale w porównaniu z następnym to wychodzi że to będzie pikuś.
8. yaneq
o co chodzi? nie opłaca się? nie rozumiem! generalnie szkoda, że nie wycofują się od dzisiaj, sezon 2010 mógłby być o wiele ciekawszy. od 2011 będzie znowu dużo niewiadomych.
9. Gumis_81
Biorąc pod uwagę to że Jean Todt jest francuzem oraz Michelin to też francuska firma można się spodziewać że w 2011 roku kierowcy będą jeździć na gumach od Michelin co w bardzo dobrej sytuacji postawi Renault który dzięki współpracy z nimi zdobył mistrzostwo. Oby tylko Renault stworzył naprawdę niezłą konstrukcję bolidu który będzie w stanie rywalizować o najwyższe laury. Co by nie mówić jest to kolejna dobra wiadomość dla Renault i Kubicy.
10. ni5m0
7. fezuj Masz absolutną rację! Moim zdaniem powinna być absolutna dowolność w wyborze dostawcy, a nie wybór "jedynego słusznego" jak przy silnikach Cosworth'a czy w ostatnich 3 sezonach przy oponach Bridgestone właśnie. Unifikacja zabija rywalizację,a jak nie ma rywalizacji, to nie ma innowacji. ot co...
11. rafekf1
No to jestem w szoku. Nie spodziewałem się takiego newsa zaraz po zakończeniu sezonu. Tym bardziej, że nie przypominam sobie, żeby były jakieś plotki w tym temacie. Czyli wraca Michelin. Trochę dziwna decyzja skoro mieli monopol na dostawę ogumienia w F1. No ale wielu kierowców narzeka na ich opony twierdząc, że mogły by być o wiele lepsze.
12. rafekf1
5. @czesteriks .... Sorki, że powtórzyłem Twoją myśl na temat kondycji opon w ocenie kierowców ale dopiero teraz przeczytałem wszystkie posty.
13. pgolebiow
Zawsze będą na coś narzekać, a opny są tak istotne, że niema znaczenia jakiej będą firmy. Zły balans bolidu, zły pakiet aerodynamiczny, specyfikacja toru to wszystko przekłada się na zużywanie się opon szybsze lub wolniejsze, a pozatym, co najważniejsze ciśnienie opon i to czym są pompowane to nie jest zależne od dostawcy ani określone przepisamy, a ma ogromny wpływ na szybkość i rodzaj zużycia. Mam nadzieję, że będzie kliku dostawców, będzie o wiele ciekawiej ale co na to przepisy skoro trzeba użyć dwóch mieszanek, musiała by być ich zmiana.
14. niza
A to news z samego rana! każdy spekulował jaki to następny zespół się wycofa, a to tymczasem miłościwie nam panujący dostawca opon zwija manatki hehehe
15. dziarmol@biss
13. pgolebiow - I tu się z tobą nie zgodzę,opony mają kluczowe znaczenie jeśli chodzi o trakcję.Przykładem niech świeci Renault oraz BMW które jeździło na michelinach, Reanault do dzisiaj nie umieją dopasować bolidu do tych opon, BMW też ma (miało ;-))) ) problemy natomiast Ferrari czuło się jak ryba w wodzie gdyż oni od początku o ile się nie mylę jeździli na Bridgestonach . jedynym wyjątkiem ale wytłumaczalnym jest Mclaren który od samego początku dawał radę ;-))
Jeżeli wróci Michelin i może jeszcze jakaś inna firma to na pewno zrobi się ciekawiej ;-))
16. Smola
To ci ranek!! Dobrze że kaca nie mam, bo pewnie sam bym nie dowierzał swojemu wzrokowi! Szczerze mówiąc i tak lekko nie dowierzam, ale nie sobie, tylko Panom Kitajcom. Czyżby F1 była tak mało dochodowa, że jako monopolista należy ją porzucić? hmmm.... Niech się dzieje wola nieba,... :D
17. walerus
niech szybciej odejdą - wróci Michelin i renówki wrócą na szczyt!
18. Voight
To chyba najlepsza informacja od powrotu Lotusa do stawki. Byleby tylko FIA znowu tego nie zepsuła i nie dopuściła tylko 1 producenta. Bo widać co sie dzieje z Bridgestone, zero konkurencji i nie poprawiają opon przez cały sezon. Wszyscy mówicie o Michelinach a ja myśle że np Dunlop ma bliżej do F1. Może nawet Pirelli się skusi
19. Smola
Trzeba prześledzić wypowiedzi Todt'a z czasów wdrażania pomysłu jednego dostawcy opon. Zobaczymy czy jego myśli są takie same podczas udzielania wywiadu, i na stołku prezydenta FIA :-)
20. Bartec
Naprawdę "silly season" mamy ledwo się skończył a tu wielkie emocje. Czy będzie jeden czy wielu producentów trudno przewidzieć, ale wg mnie niemal pewne, że powróci michelin a to już jest duuuży plus.
21. orinocoPL
No no no! Jak tak dalej pójdzie to tylko Bernie nie wycofa sie z F1., Bedzie przykladem standaryzacji he, he, he...
22. Gosu
Pełny suprise ^_^, wie ktoś może jaka firma lub firmy oponiarskie wchodzą do F1 ?
23. fabian
Kiedyś (20 lat temu) były 4 firmy w F1: GoodYear, Michelin, Pirelli i Avon i było cłkiem ciekawie!
24. fezuj
21. orinocoPL - ROZWALIŁEŚ MNIE :) 10/10 !!!!!!!!
25. Piotre_k
Heh, a to dopiero sensacja na koniec sezonu. Jak widać Japończycy generalnie rezygnują ze sportu. Jeszcze tylko Toyota się ostała (ale po 15 listopada kto wie). Następcą pewnie zostanie Michelin, Pirelli robi w rajdach, a Goodyear w USA ;) Byle się tylko nie okazało, że producenta opon trzeba ściągać siłą.
26. orinocoPL
No co? Przeciez ja jestem kanalia :-P
27. jantar321
To dobra wiadomość dla Roberta, proponuje MICHELIN + UNIMIL gratis
28. djmarquss
ichelin zadeklarował jednak, że jeśli sposób funkcjonowania F1 ulegnie w przyszłości znaczącym zmianom, to wówczas ponownie rozważy możliwość zaoferowania swoich usług różnym zespołom. W przyszłym sezonie francuski producent zapewni oczywiście pełne wsparcie swoim partnerskim zespołom. To właśnie w trosce o ich dobro już w grudniu 2005 roku ogłosił zamiar wycofania się z F1 z końcem sezonu 2006.
Taki kiedyś był komunikat o wycofiani się Michelin z F1
29. walerus
26. Berni też jest...;-)
30. ris
No ładnie żartujecie sobie a tu raczej nie ma nic do śmiechu. Propozycja wycofania się trochę za późna o rok. Jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność budowy nowego bolidu na sezon 2010 to już winne być uwzględnione wszystkie zmiany łącznie z producentem opon. Niestety ale pewne ustawienia mogą niewspółgrać z innymi oponami. Zapewne pamiętacie jakie problemy z oponami miało Renault i BMW po odejściu Michelina ? Poza tym nie wiadomo czy nie ma to związku z tym że FIA chce aby Bridgestone w sezonie 2010 zmienił szerokość opon grę wchodzi powiększenie szerokości tylnych opon, albo pomniejszenie przednich. Czyżby zbyt duże koszty czy może soś innego zadecydowało ???
31. krz08
wszyscy zaczynają się wycofywać
32. rafekf1
30.@ris ... Ale oni wycofują się dopiero po następnym sezonie. Pozdr.
33. ris
32. rafekf1 - przecież wiem - piszę o braku synchronizacji w czasie jeśli chodzi o budowę nowego bolidu i zmianie dostawcy opon. Bo przecież miało być taniej ale raczej nie będzie ;-)
34. Kadet
A co to będzie, jeśli FIA ogłosi przetarg i nikt się nie zgłosi :)
Nie to żeby nie chcieli, ale warunki minimum jakie powinny spełnić mogą być zaporowe...
35. ris
34. Kadet - będą jeździć na felgach ;-))))
36. ris
Trochę to pokrętne tłumaczenie z tym " rozwojem innowacyjnych technologii" Tak jak by nie mogli pomimo wszystko rozwijać technologii !?
37. maxi
pewnie chcą wrócić do kilku producentów, wróci większa rywalizacja, no i jeszcze do tego zakaz tankowania! ...a z innej beczki, oglądałem dzisiaj na ESPN filmik z F1, z lat 70-tych. najlepiej jak po paddock-u, w czasie wyścigu łaziło więcej ludzi niż po Krupówkach i kierowca musiał się przebijać do swojego boxu!
38. saint77
I bardzo dobrze, każdy team powinien mieć wybór i samodzielnie dobierać dostawcę opon. Minimum 3 firmy dostarczające ogumienie - to tylko korzyść dla wszystkich
39. strong1
Ot pomorek. Zmiany,zmiany,zmiany. Znowu przegrane zespoły z przyszłego sezonu będą sobie odpuszczały przedwcześnie.Szykuje się znowu CHAOS..Na początku i na końcu CHAOS-bo przecież trzeba się będzie do tego jakoś dostosować.
40. strong1
Na razie chodziło mi o CHAOS na początku i końcu przyszłego sezonu.Oby to nie odnosiło się do całej historii F1,
41. Dr Prozac
Rotfl. A to niespodzianka z rana. Dziwna decyzja.
Mam nadzieje na powrót Michelinów. I najlepiej jeszcze jednego dostawcy.
Bawi mnie stwierdzenie o potrzebie rozwoju nowych technologii. Doc czego to dochodzi..
No ale czego można było się spodziewać po wyeliminowaniu jakiegokolwiek rywalizacji miedzy producentami opon?
Zespoły powinny mieć możliwość wyboru dostawcy. Jak również mieszanek imho.
Może Hermann Tilke sie wycofa z projektowania torów na których się wyprzedzać nie da?
42. Orlo
Taa i jeszcze Bernie przejdzie na "wcześniejszą" emeryturę... Się rozmarzyliśmy :-)
43. pawelos211
z tego co czytałem to bridgestone tak reaguje na kryzys ,zwolnili 900 osób ze swoich fabryk w australii po prostu tną koszta ,tak jak polsat z komentatorami .ogólnie to dobra informacja lecz zgadzam się że o rok za późno ,nie jestem zwolennikiem monopolu w żadnym sporcie bo to tylko ogranicza ,zobaczymy co Todd z tym zrobi
44. Jacu
pewno prawdziwym powodem sa klopoty finansowe bo rozwoj nowczenych technologii to wlasnie najlepszy byl pod F1...chyba ze maja na mysli zupelnie inny kierunek rozwoju typu - enegrooszczednosc, ekologia, cichobieznosc czy tez opony niepneumatyczne (ażurowane konstrukcje "sztywne") - cholercia ich wie...
45. Grapuś
Jeśli Michelin wróci to będzie świetnie :)
46. Kerk
Jesli w wyniku tej decyzji, bedzie wiecej niz 1 dostawca ..... to jedna z najlepszych informacji jakie uslyszalem ostatnimi czasu.
Co do Michelin i tego jak bardzo niektorzy ich chca.... oby nie...przynajmniej nie jedyny dostawca, bo bedzie jeszcze wyscig w ktorym nikt nie wystartuje :O (ci bardziej ogarnieci pewnie wiedza o co chodzi :P)
47. maniak300
:O Bridgestone odchodzi? Zle sie dzieje w panstwie dunskim
48. walerus
Last Minute! - będą nowe opony - BERNISY!
49. f1andrewf1
Usunięty
50. Peti
A może UNIMIL? A poważnie to nie sądzę aby Michelin wrócił do akcji, chociaż to mogłaby być dobra wiadomość dla polskich kibiców.
51. saint77
Dębica Janie, tylko Dębica....
52. sk0k
Kerk jesli dobrze pamietam byl keidys wyscig w ktorym mieszanki byly tak paskudne ze nei dalo sie absolutnie na nich jechac i chyba tylko kilka samochodow wyruszylo a cala reszta stawki nei podjela wyzwania. jesli mozesz to przypomnij mi w jakim gp to bylo.
btw dobra wiadomosc tylko szkoda ze nie wycofuja sie od razu :/
53. Dr Prozac
46. Kerk : w warunkach konkurencji prędzej czy pozniej któremuś dostawcy taka wpadka musiała się przytrafić.
Bridgestone sobie moglo bedąc jedynym dostawca opon w F1 spokojnie je rozwijać i dobierać nie ryzykując niczego.
Poza tym Michelinnadal jest obecny w sporcie motorowym (Le Mans choćby)
@ 49. f1andrewf1 :nie obraź się, ale mnie strasznie wkurzają filmiki z rożnych gier które wyskakują w wynikach wyszukiwania gdy szukam prawdziwych onboardow..
Jesli by to ode mnie zalezalo to za nazywanie tego "onboard Kubica" itp bym te filmiki usuwał.
Sam grywam w LFS ;)
54. Dr Prozac
@ 52. sk0k : To było GP USA 2006.
55. f1andrewf1
53. Hmm w sumie sam nie wiem jak to nazwać, ale napisałem rFactor, a onboard to w sumie jest tylko, że z gry ;) Dzięki, że się wypowiadasz ;]
56. sk0k
dzieki dr prozac.
jeszcze nikt nie zwrocil uwagi na jedna rzecz- otóz Ferrari bedzie miało baaaardzo duzy orzech do zgryzienia i na pewno odbije sie to na nich. nie sadzicie ?
57. walerus
Jakie duże firmy mamy:
Bridgestone, Pirelli, Michelin, Goodyear, - przynajmniej takie mają doświadczenie na "takim" podwórku....
58. felix8024
DEBICA ZADZIWI ŚWIAT !!
59. matejko
Ciekawe na czym będą jeżdzić w następnym sezonie , może na drewnianych kołach :)
60. Master666
Z utęsknieniem czekam na Michelinki :-)
61. fan massy
Tak mysle że Michelin powróci do dostarczania opon
62. Budyn_F1
Pewnie znowu Michelin powroci.
63. dziarmol@biss
Michelin wróci jeżeli będzie jeszcze inny dostawca, wszak dlatego zrezygnowali z F1 (monopolizm) Tam ( w Michelin) obowiązuje duch rywalizacji a nie jakieś szemrane układy z szefami FIA
64. ural
I dobrze, Bridgestone to gówno.
65. phocus
Kubica posmiga na Kormorankach......
66. saint77
Pamiętam, jak A.Borowczyk tłumaczył różnicę pomiędzy oponami miękkimi i twardymi:
" a więc proszę państwa, w bolidzie Roberta Kubicy założono opony z tej miękkiej mieszanki. Z miękkiej, to znaczy, proszę państwa, że nie z tej twardej":)
To było chyba w GP Australii...
67. FAster92
Oby Micheliny wróciły!!!!!
68. quick B
Goodyear?
69. felek08
kubica bedzie jezdzil na oponach Debica Frigo :)
70. sqrvol
Dębica Frigo to zimówki więc niech zrobią jeszcze zimowe gp Polski.
71. wojtek117
Bridgestone były najlepsze a przyczepność tych opon była najlepsza na drugim miejscu zawsze są opony Micheliny
72. sk0k
wojtek117 proponuje poczytac troche o interpunkcji i składni zdan
73. skylinedrag
A ja czekam na Toyo , Yokohama, bądź Falken :)
74. Fiedor
A może chodzi o to że w następnym sezonie bolidy będą jeździć wyścig tylko na jednych oponach..nie będzie pit stopów a co za tym idzie nie będzie wymiany opon w czasie wyścigu i przez to teamy będą "zamawiać" mniej opon bo nie będzie trzeba zużywać na wyścig trzech kompletów opon..ot tak sobie pomyślałem
75. orinocoPL
73. skylinedrag-no no Gran Turismo sie klania :-)
76. fezuj
Czas uruchomić zakład bieżnikowania bo przy F1 to może być niezły interes;)
37. maxi - widziałem też ten film :) i jak pragnę zdrowia z dzisiejszą F1 to ma tyle wspólnego jak cep do kombajna - jedna wielka partyzantka a ci kibice byli wręcz zaje... :)
77. Dr Prozac
55. f1andrewf1 : ja bym napisał cos w stylu "Singapore lap in rFactor by f1andrewf1 " bez tego Kubica bo to nie Kubica jedzie. Wtedy jeszcze da się odfiltrować taki wynik z wyszukiwania, choć to męczące ;) Gorzej że niektórzy nawet rFactor nie dodają - tacy mnie wkurzają tak konkretnie bo jak jest nazwa gry to moga odfiltrować wyniki na jej podstawie ;) Ty napisałeś wiec ok.
Poza tym imho jedyny sens wrzucania onboardow z gier jest zrobienie czasu na poziomie rekordu świata lub gdy coś ciekawego się dzieje np w wyścigu, a nie ktoś sobie jedzie bo to nić wartego oglądania, z całym szacunkiem ;) To oczywiście moje zdanie.
Nie grałem w to wiec nie moge się wypowiedzieć odnośnie jazdy ;) Jakieś porównanie do LFSa jesli chodzi o fizyke, przyjemnosc z jazdy itp?
78. zajac1211
lfs przy rfactor wygląda blado na modzie mmg albo fsone
79. f1andrewf1
Hmm chciałem tutaj(youtube) przedstawić po prostu gameplay z gry. Nie chodziło mi tutaj o to, żeby poszpanować czasem czy coś;) I co do czasów to w tym modzie miałem 1:44.XXX, a w innym 1:41.XXX Także chciałem pokazać jak montuje filmy. Cieszę się, że wypowiadacie się na ten temat ;) Pozdro
80. gracu15
moze Goodyear
81. hotshots
cel marketingowy za 2007-2010 osiągnięty / marka rozpoznawalna w europie w 70% - amen
82. pjc
BFGoodrich lub Michelin.
Takie jest moje zdanie.
83. RapidWave
lepiej żeby był jeden dostawca ogumienia bo wtedy wiadomo że dobra przyczepność bolidu to praca konstruktorów a nie dostawcy ogumienia
84. walerus
Wyjaśniło się trochę - będzie Michaelin albo Goodyear - raczej Francuzi...
85. lukasz1
Jeśli Michaelin to pewnie Renault znowu wróci na szczyt. Widocznie Kubica nie pomylił się co do teamu. Najlepiej było by jak było by pare dostawców, wtedy może by coś z tymi oponami robili. Jakby Vataten był prezydentem FIA to może by coś z tego było a tak to jakoś niechce mi sie wierzy że Todt wprowadzi to w życie.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz