2013-10-12 GP Japonii - Kwalifikacje 07:00
Poz.KierowcaZespółCzas
1 M.Webber Red Bull 1:30.915
2 S.Vettel Red Bull 1:31.089
3 L.Hamilton Mercedes 1:31.253
4 R.Grosjean Lotus 1:31.365
5 F.Massa Ferrari 1:31.378
6 N.Rosberg Mercedes 1:31.397
7 N.Hulkenberg Sauber 1:31.644
8 F.Alonso Ferrari 1:31.665
9 K.Raikkonen Lotus 1:31.684
10 J.Button McLaren 1:31.827
 
11 S.Perez McLaren 1:31.989
12 P. di Resta Force India 1:31.992
13 V.Bottas Williams 1:32.013
14 E.Gutierrez Sauber 1:32.063
15 P.Maldonado Williams 1:32.093
16 D.Ricciardo Toro Rosso 1:32.485
 
17 A.Sutil Force India 1:32.890
18 J.E.Vergne Toro Rosso 1:33.357
19 M.Chilton Marussia 1:34.320
20 C.Pic Caterham 1:34.556
21 G.van der Garde Caterham 1:34.879
22 J.Bianchi Marussia 1:34.958

komentarze
  • 40. jack22
    • 2013-10-12 10:59:57
    • *.icpnet.pl

    Szkoda mi Marka, jutro będzie miał awarie na starcie i spadnie na 5 miejsce:(

  • 41. hakki
    • 2013-10-12 11:46:39
    • *.static.chello.pl

    Jest już etatowy obrońca Alonso, Grzesiek 12. Chłopie znów zaczynasz? Napisz po prostu: Alonso słabo pojechał Q i Massa był lepszy. Ja potrafię napisać: Kimi pojechał dziś słabo Q i Romek pojechał lepiej. Dasz radę czy Cię to przerasta? I nie tłumaczę Kimiego tym, że zespół już postawił na Romka, bo Kimi odchodzi, więc nie ma sensu w niego wszystkiego inwestować, choć to chyba dla wszystkich jasne. Fin pojechał lepiej 2. część Q od Romka, ale w 3. Romek był lepszy. Tyle w temacie.

  • 42. hakki
    • 2013-10-12 11:47:56
    • *.static.chello.pl

    I przede wszystkim gratulacje dla Webbera. Szkoda tylko, że zaraz po starcie coś mu się przydarzy....

  • 43. Grzesiek 12.
    • 2013-10-12 12:35:07
    • *.cdma.centertel.pl

    41 hakki
    Niczego nie zaczynam , tylko grzecznie odpowiadam na sugestie @ viggena , który na podstawie TYLKO kwalifikacji z Japonii , na równi stawia Alonso z Raikkonenem ........
    Ja się z tym nie zgadzam i przytoczyłem statystyki ...... z których jasno wynika który kierowca jest lepszy na przestrzeni sezonu :P
    Co nie zmienia faktu , że nie mam zamiaru na siłę bronić Fernando , tym bardziej wciskać innym że przez specyfikację bolidu i inne pierdoły........ Massa był dzisiaj szybszy od Alonso .... , co zdaje się , wy fani Fina, robicie nagminnie :P

  • 44. Kamil-F1
    • 2013-10-12 12:48:38
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Tym razem Vettel popełnił kilka błędów i nie wyszło PP.Za to Webber spisał się bardzo dobrze.Mimo to na starcie najprawdopodobniej Vettel obejmie prowadzenie.
    Nie najgorzej pojechał też Grosjean, który ma spore szanse w wyścigu, oraz Massa miał czelność zostawić w tyle pupila Ferrari- jednak jego pozycje już można uznać za straconą, bo w odpowiednim momencie pewnie niemal zatrzyma się by puścić swojego hiszpańskiego ''kolegę''.
    Wracając do wyścigu, to już jutro Vettel ma spore szanse na tytuł, bo zapowiada się zwycięstwo a Alonso ma spore szanse zostać wyprzedzonym przez Raikkonena i Buttona; poza tym z przodu jest Rosberg i Hulkenberg a to już mówi samo za siebie.

  • 45. A...
    • 2013-10-12 13:12:32
    • *.centertel.pl

    17. Devious i 30. Martitta
    Zawsze? Pozwoliłem sobie sprawdzić i na 18 dotychczas rozegranych wyścigów na tych torach, Webber był szybszy w wyścigu od Vettela 7 razy, w czym raz Vettel nie ukonczyl wyscigu, raz bylo TO na korzysc Webbera i raz Vettel zostal puknięty, natomiast na 19 kwalifikacji byl szybszy 6 razy. Więc zastanówmy się na przyszłość, nim powiemy "zawsze"

  • 46. thinktank
    • 2013-10-12 13:50:40
    • *.adsl.inetia.pl

    W przypadku Saubera widać co, to znaczy różnica kierowców. Ewidentnie Sauber coś wprowadził do swojego bolidu, bo nie może to być przypadek najpierw Korea a teraz Japonia. Tylko, że HUL umie to wykorzystać, a GUT nie. Jeśli HUL przejdzie do Lotusa to jestem przekonany w 95%, że skopie tyłek GRO.

  • 47. viggen
    • 2013-10-12 13:53:27
    • *.dynamic.chello.pl

    @33
    Aż mi Ciebie żal. Jak można porównać dwa inne bolidy innych stajni i robić średnią? Chyba taki inteligent jak Ty tak potrafi....

    W kwalifikacjach jest 9:6 dla Alonso i dla Kimiego w stosunku do kolegi w zespole. Z tym, że Alonso jest nr 1. Massa nr 2 - w Lotusie są na równi.

    I kolejna sprawa - mi chodziło o to, że po GP Korei miałczałeś jak mały Jasiu, że Kimi nie wykorzystuje potencjału bolidu. To co w takim razie zrobił teraz Ferdek?

    Aż nie chce mi się czytać Twoich wypocin w sezonie 2014 jak Kimi będzie trzepał portki Alonso. Nie mówię, że regularnie bo to podobny poziom kierowców :)

    PS Po raz ostatni piszę. Najszybszym kierowcą na jedno kółko jest Lewis Hamilton, a na dystansie wyścigu - Kimi Raikkonen. (są opinie trenerów kierowców F1)

  • 48. januszj26
    • 2013-10-12 15:05:43
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Myślę że Vettel nie będzie ryzykował walki podczas startu z Webberem .
    Alonso jak zwykle wystrzeli jak z armaty najszybszym bolidem w stawce no ale dalej braknie mu umiejętności i techniki .

  • 49. gen_jaruzelski
    • 2013-10-12 15:25:21
    • *.213.216.91.ip4.netico.pl

    januszj26: pierwszy akapit jest bardzo OK w Twoim wykonaniu - też uważam, że Vettel już troszkę zmądrzał i nie będzie ryzykował odpadnięcia z wyścigu. Od kilku wyścigów pokazuje dojrzałość (np. start w Singapurze) choć też i głupie zachowania się mu zdarzają (np. jazda z 20 sek przewagą i kręcenie najlepszych kółek). Druga część wypowiedzi jest jednak bardzo krzywdząca dla Alonso - przecież dobrze wiemy, że to świetny kierowca i nie można stwierdzać, że brak mu techniki a tym bardziej umiejętności. Tak czy siak gratulacje dla Marka! Red Bull powinien zadbać aby na pożegnanie z tak wspaniałym zawodnikiem sprawić mu prezent w postaci zwycięstwa w jednym z ostatnich wyścigów w Formule 1 - tzn. powinni Vettelowi ukrócić ten jego "instynkt" który każe wygrywać za wszelką cenę. Mistrzem już jest, a czy jest człowiekiem pokażą ostatnie wyścigi sezonu.
    Trzymam mocno kciuki za Webbera.

  • 50. Michael Schumi
    • 2013-10-12 16:31:59
    • *.ip.euro.net.pl

    Sorry za wplatanie innego tematu: Drodzy fani Kimiego: polecam Wam zerknąć na stronkę Kimi Raikonnen Space: jest tam możliwość zakupienia kalendarza na 2014, który przedstawia całą sylwetkę Kimiego, jego unikalne zdjęcia z czasów Saubera, McLarena, Ferrari i Lotusa + jedne z jego najlepszych tekstów/ripost. Jest to edycja limitowana.
    Go Kimi :)

  • 51. eveafterdark
    • 2013-10-12 16:37:43
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Gratulacje dla Webbera. Wprawdzie konkurencję w Q RBR miał dziś tylko i wyłącznie wewnętrzną (HAM już ze stratą 0,3s) to problemy z KERSem u Vettela (zresztą ciągnące się od FP3, której większą cześć Vettel spędził w garażu) nie powinny przesłaniać sukcesu Marka gdyż poskładanie dobrego/bezbłędnego i szybkiego okrążenia na Suzuce jest zawsze trudne, o czym mogli się dziś przekonać dobrzy kierowcy pokroju Raikkonena i Alonso, którzy przegrali wyraźnie z teoretycznie słabszymi partnerami.
    Swoją drogą ciekawe - czytając co niektóre wypowiedzi zauważam że wielu userów ma tendencję do wierzenia w każdą nawet najbardziej piramidalną bzdurę która ma kompromitować wyniki VET (jak mityczna kontrola trakcji w jego RBR), a kwestionują informacje płynące z zespołu (zresztą potw. również przez WEB)...

    @17
    tak z ciekawości, idąc za Twoim spostrzeżeniem przejrzałem statystykę dotyczącą osiągnieć VET i WEB na "klasycznych/trudnych torach" (jasne, jest cała masa innych trudnych wyścigów, np Singapur, który za 20 lat będzie na 100% 'klasycznym' GP), ale skupiłem się na tych pierwszych, tj. od 2009 roku Australia, Monaco, Wlk Brytania, Niemcy, Belgia, Włochy, Japonia, Brazylia. Za 2013 wyniki kończą się na GP Włoch. Za Retirement w wyścigu dawałem 20 (miejsce), więc każdy z kierowców poszkodowany jest podobnie. W tych latach, w tych wyścigach, Vettel "retired" 3 razy, a Webber 2 razy.

    Poniżej średnia z uzyskanych miejsc w kwalifikacjach (Q) i wyścigu (R):
    2009
    Q - VET 5,63 WEB 7,50
    R - VET 6,50 WEB 8,38
    2010
    Q - VET 2,38 WEB 2,38
    R - VET 6,63 WEB 3,63
    2011
    Q - VET 1,38 WEB 3,00
    R - VET 1,88 WEB 5,25
    2012
    Q - VET 5,13 WEB 5,50
    R - VET 5,63 WEB 6,63
    2013
    Q - VET 2,00 WEB 3,00
    R - VET 4,67 WEB 4,33

    W 2009 w kwal. 6/8 wygrał Vettel a w wyścigu 4/8
    W 2010 w kwal. 5/8 wygrał Vettel a w wyścigu 4/8
    W 2011 w kwal. 6/8 wygrał Vettel a w wyścigu 6/8 Vettel
    W 2012 w kwal. 4/8 i w wyścigu 4/8
    W 2013 w kwal. 6/6 i w wyścigu 5/6 dla Vettela

    Oczywiście, trzeba zachować zdrowe podejście bo to "sucha" statystyka, co w F1 nie zawsze jest dobrym pomysłem, gdyż zdecydowanie nie mówi wszystkiego (np. w 2013 akurat w tych wyścigach Vettel miał 1 Ret stąd gorsza średnia od Webbera, albo 2010 - tam znów Vettel trochę rozrabiał, dostawał kary, stąd gorsze pozycje na mecie, np. przywalenie w Buttona na Spa).
    Wnioski każdy może wyciągnąć własne, dla tych co oglądają F1 "bez zacięcia" tylko potwierdza to co wszyscy i tak wiedzą, choć nie wszyscy chcą (albo wręcz nie potrafią) przyznać :-)

    Co do dzisiejszego wyniku uważam że to raczej jednorazowy wyskok WEB, który dotychczas nigdy nie potrafił pokonać Vettela w Japonii. Po drugie w tym sezonie, który jest bardziej - ujmę to tak - "zrównoważony" niż poprzedni jeśli chodzi o ogólną formę bolidów (nie ma niespodzianek jeśli chodzi o zwycięzców, jak np. wyskok Maldonado z Williamsem) Webber mimo dobrej jazdy w Q (on nie traci zbyt wiele, średnio jakieś 0,2s) i w miarę stabilnej w wyścigach nie jest tak szybki jak Vettel.
    To jest bardzo dobry kierowca, zwłaszcza na jednym kółku (jedni powiedzą że tylko, ale to przesada) ale nie aż tak szybki jak Vettel i znacznie bardziej chimeryczny w wyścigu.
    Osobiście w żadne bajki o tym że jeżdżą różnymi bolidami nie wierzę, właśnie dlatego że w Q nie ma między nimi dużych różnic, zresztą gdyby tak było to lament Webbera już dawno wszyscy by usłyszeli, zwłaszcza teraz kiedy odchodzi z F1.

    Na uwagę dziś zasługuje jeszcze wynik HUL, który kolejny raz jedzie w Q absolutne maximum; jutro ciekawie będzie wyglądał start z Massą i Rosbergiem za plecami Hamiltona i Grosjeana, ale także start dwójki z RBR (ostatnio dobrze startował WEB, nawet z brudnej strony).
    Pozdr

  • 52. Jaro75
    • 2013-10-12 16:51:28
    • *.kalisz.mm.pl

    Nie ogladałem ale wyniki ciekawe :)
    Massa !

  • 53. pqo
    • 2013-10-12 17:09:44
    • *.adsl.inetia.pl

    Start zapowiada się ciekawie

  • 54. viggen
    • 2013-10-12 17:13:52
    • *.dynamic.chello.pl

    @50
    Prawdziwi fani znają tą stronkę już od dawna :) Jest jeszcze jedna znana o nim.
    Odnośnie Space - miałem nawet przyjemność rozmawiać z właścicielką tego portalu. Bardzo sympatyczna dziewczyna :) Pzdr!

  • 55. Kukiss
    • 2013-10-12 19:38:22
    • *.free.aero2.net.pl

    WEB pewnie jutro z Kersem problemy i pusci VET : )

  • 56. Michael Schumi
    • 2013-10-12 20:20:31
    • *.ip.euro.net.pl

    @54 Fajnie, że Ci się trafiła taka okazja rozmowy. Również pozdrawiam :)

  • 57. Grzesiek 12.
    • 2013-10-12 20:47:51
    • *.cdma.centertel.pl

    47 Jakbyś nie zauważył to w statystykach jest również różnica miedzy kierowcami z jednego zespołu ......
    A swoją drogą , wcześniej Ci nie przeszkadzało aby porównywać osiągnięcia Kubicy i Raikkonena dla zespołu , w jakże dwóch różnych pod względem osiągów bolidów z sezonów 2010 i 2012 ..... A teraz ci nagle nie pasuje jak się porównuje kierowców w podobnych do siebie pod względem potencjału bolidów ......

    Ale jak widzę twój punkt widzenia zależy od punktu siedzenia " inteligenciku "

    Co do Twojej wyliczanki to na przestrzeni gdy kierowcy jeżdżą w jednym zespole to Alonso prowadzi z Massą 57 - 16 Dla porównania Kimi z Romkiem prowadzi tylko 18 -16 !
    Dodatkowo dorzucę gdy Kimi jeździł z Felipe a Fernando z Romkiem
    Felipe Kimi 25 -19 na korzyść Brazylijczyka
    Alonso Grosjean 7-0 dla Fernando !
    Więc jakbyś nie patrzył , porównywanie i stawianie na równi Fina i Hiszpana pod względem prędkości w kwalifikacjach to spore przegięcie z twojej strony i zaklinanie rzeczywistości , bo fakty mówią zupełnie co innego ....... !!!

    PS Za jakie grzechy Fin będzie trzepał portki dla Alonso ? Ja jednak tak nisko nigdy bym Fina nie ocenił > trzepacz portek < :D

  • 58. marek77
    • 2013-10-12 20:52:33
    • *.open-way.eu

    A ja dam sobie reke uciac, ze to Webber bedzie mial problem z KERS. A dlatego Webber nie steka, bo odchodzi z F1 ale pozostaje pod skrzydlami RedBull. Kasa i nic wiecej o ktorej my mozemy pomazyc :)

  • 59. Grzesiek 12.
    • 2013-10-12 21:02:47
    • *.cdma.centertel.pl

    57 * bolidach

  • 60. viggen
    • 2013-10-12 22:11:31
    • *.dynamic.chello.pl

    @57
    Śmieszysz mnie chłopcze (wywyższać Alonso nad Raikkonena w kwalach to ośmieszasz sam siebie) i tyle mam do dodania. Brniesz jak szczerbaty po suchary.

  • 61. dexter
    • 2013-10-12 23:34:34
    • *.115.56.227

    No to witamy w Japoni. Na poczatku chcialbym jeszcze jednak wrocic do GP Korei.
    Porownujac entuzjazm do Motorsportu miedzy Japonczykami a Koreanczykami mozna szybko stwierdzic ze kontrast jest ogromny (podobne wrazenie kontrastu bylo po GP Singapuru gdy caly cyrk przeniosl sie do Korei Poludniowej)
    Jesli wierzyc organizatorowi to GP Korei przynioslo w ostatnich 3 latach ok. 110 Mln. Euro straty. Szansa, aby w 2014 Korea znalazla sie w kalendarzu stoi 50-50. Sa takie plany aby te GP odbywalo sie w przyszlosci przy sztucznym oswietleniu, co byloby znowu do widzow w Europie jesli chodzi o godzine bardziej lukratywne (czyli mielibysmy Bahrain, Singapur i Korea).
    Wyglada na to, ze ciezko jest Koreanczykow na tor przyciagnac. Pamietam jeszcze jak przed pierwszym GP reprezentowano plany z ktorych wynikalo ze w okol toru powstanie nowe miasto, a ten tor mial byc praktycznie ulicznym torem. Szkoda ze po 3 latach jeszcze nic z tego nie bylo widac, bo sam Layaut tego toru (mieszanka szybkich i wolniejszych odcinkow) dla kierowcow byla bardzo ciekawa. Na szczesce po tylu latach ukonczono autostrade, z tym ze wybudowane tam 2 zjazdy na tor byly zamkniete, a caly ruch prowadzony byl okrezna o 5 km trasa (widocznie asfalt w Korei potrzebuje szczegolnie duzo czasu by sie ulozyc:) ).
    Jedna dobra rzecz w Korei gdy sie tam auto wypozyczy jest taka, ze w nawigacji permanentnie ustawione jest ostrzezenie przeciwko radarowe - to funkcjonuje tam perfekcyjnie. Lecz cala infrastruktura przy torze pozostawia jeszcze duzo do zyczenia.
    W okol toru nie ma nic ciekawego. Bernd Maylander, Jo Bauer (takze Mark Webber) zakwaterowani byli przez FIA w Gwangju, czyli w milionowym miescie ktore oddalone jest godzine jazdy od toru. No, ale dosc narzekania.


    Jak wspomnialem atmosfera w Japonii jest calkiem inna. (Japonczyk Ayao Komatsu inzynier wyscigowy Grosjeana jest w Japonii witany jak najwieksza „gwiazda“ - jego nazwisko jest nonstop wywolywane przez fanow, on musi autografy pisac :))

    Sam tor w Japonii jest starym torem i bardzo fajnie wkomponowany jest w nature (podobnie zreszta jak Nurburgring czy Spa), nie jest takim sztucznym torem (kiedys korzystano na zmiane z torow Fuji i Suzuka, lecz pytajac sie kierowcow oraz czlonkow zespolu kazdy jednoznacznie stwierdzi ze Suzuka bardziej sie im podoba. Fuji nie jest zle, ale sam dojazd, wszystko to co jest na peryferiach toru w porownaniu do Suzuka jest malo konkurencyjne).
    Ten tor technicznie jest bardzo wymagajacy jest pare krytycznych zakretow tak jak Degner 1, Degner 2, S zakrety - gdzie kazdy zakret ma inny radial tzn. ciezko jest znalezc odpowiedni rytm jazdy i na kazdy zakret kierowca musi sie przestawic.
    Zakret 130R - kiedys kierowcy naprawde potrzebowali „jaja“ aby go przejechac. Z biegiem czasu zostal ten zakret rozbrojony, w ostatnim roku pokonywalo sie go z otwartym systemem DRS (znowu trzeba bylo miec „jaja“), dzisiaj kazdy kierowca pokonuje go na pelnym gazie (choc, trzeba przyznac ze mimo wszystkiego musi byc to dla kierowcow F1 dziwne uczucie gdy na koncu prostej wjezdzajac w zakret pedal gazu musi byc do dechy wcisniety). Turn 1, pierwszy zakret jedzie sie takze prawie na pelnym gazie.
    Blad kierowcy tutaj boli, poniewaz przewaznie na starych torach auto moze zawsze gdzies na zwirze lub w oponach wyladowac. Aleja serwisowa jest tutaj troche freaky mocno pod gorke, kierowcy ktorzy symuluja procedure startu musza sie troche spocic :)

    Nawierzchnia na torze w Japonii jest bardzo szorstka, jest pare szybkich zakretow gdzie oddzialywuja bardzo duze sily odsrodkowe. Prawie 800 kg. - takie obciazenie w zakretach czesciowo tutaj oddzialywuje na opony. Roznica miedzy twarda i srednio twarda mieszanka moze wyniesc od 0,5-1 sek. Wedlug Pirelli na sredniej mieszance powinno sie przejechac 22 okrazen, a na twardej 25 - zobaczymy :)
    Degradacja na srednio-twardej powinna wyniesc ok. 2 dziesiate na rundzie, a na twardej 1 dziesiata. Takze w niedziele zespoly powinny starac sie na 2 Stopy pojechac w zaleznosci od balansu auta.
    Dodatkowe 10 kg. paliwa oznacza w Japonii strate na okrazeniu ok. 4 dziesiatych sek.

    Przy torze przewaznie polozone sa rozne rodzaje trawy: prawdziwa trawa, rolowana trawa i taki sztuczny (polakierowany) dywan z ktorym sie ciagle eksperymentuje i sie go czasami w roznych miejscach na torze wymienia (jest przyklejany). Dobrze, ze tak jak w Korei nie ma tutaj takich kraweznikow gdzie w wewnetrzna krawedz kraweznika wbudowana jest taka pomaranczowa czesc ktora za zadanie ma utrudnic przejazd po nim (w zargonie mowi sie na to „sausage Curb“ czyli „kielbasiany Curb“). Kierowca moze szybko sobie opone lub zawieszenie na czyms takim zdemolowac.

    Zaskoczeniem dla zespolow moze byc dosc wysoka temp. powietrza 26-28°C, temp. asfaltu 27°C co oczywiscie zawsze jest jakims faktorem jesli chodzi o opony (nawet na twarda mieszanke)
    Przy takiej temp. opony szybko sie rozgrzewaja i trzeba szczegolnie w takich S zakretach jakie sa w Japonii uwazac aby ich nie przegrzac.
    W Korei kierowcy mocno narzekali na Graning przednich opon (szczegolnie przedniej prawej opony). Graning w Japoni nie powinien byc „az“ tak duzym problemem. Patrzac na Layaut toru zakrety sa bardziej zbalansowane (tyle samo lewych jak i prawych zakretow) nacisk na opony powinien byc bardziej rownomierny. W zaleznosci od bolidu i od kierunku wiatru sam tor oddzialywuje tutaj dosc rownomiernie na przednie i tylnie opony.

    W piatek wial dosc mocny wiatr, co takze bylo dosc waznym aspektem, poniewaz wtedy punkty hamowania na torze sie zmieniaja. W zakretach S, Degner i Spoon wiatr mocno uderzal w bolid od tylu, efektem byla podsterownosc, a tym samym wieksze zuzycie przednich opon. (gdy auto slizga sie na przedniej osi kierowca ma trudnosci z utrzymaniem linii, co zawsze jest jakims problemem w dohamowaniach)

    Prognoza w piatek na sobote i niedziele wygladala tak ze wiatr moze zmienic kierunek o 180 stopni. I dzisiaj wlasnie wialo bardziej z przodu. W Japoni w zakretach S oznacza to automatycznie wiecej sily docisku, czyli wiekszy Grip. Zmieniony jest balans, auto troche lepiej lezy, ale wtedy moga znowu wyskoczyc problemy z tylnimi oponami. W piatek inzynierowie musieli sie troche naglowkowac aby dostosowac dobre przelozenie skrzyni oraz poziom docisku do warunkow na torze (wiatr). Z sila docisku mozna w sobote rano poeksperymentowac, dostroic ja, ale przelozenia juz nie. Wtedy trzeba troche pomyslec jakie tylnie skrzydlo, jaki kompromis wybrac.
    (Przednie skrzydlo w pierwszej linii sluzy do tego aby przednia os ustabilizowac, a kierowca skrecajac kierownica w zakrecie musi miec uczucie ze auto ma Grip i jedzie gdzie on chce i teraz wchodzi tylnie skrzydlo w gre, poniewaz w srodku zakretu kierowca potrzebuje znowu z tylu dobra sile docisku)
    Zespoly dokladnie analizuja z jakiego kierunku i z jaka sila wiatr wieje i probuja swojego kierowce wypuscic w odpowiednim momencie na tor aby to wykorzystac. W Q3 predkosc wiatru dochodzila do 7,5 m/sek.

    W piatek Hamilton testowal pasywny DRS, ale szybko po 30 min. zrezygnowano z dalszych testow.
    Patrzac na Mercedesa, przy czym uwzgledniajac dzisiaj aspekt pogody (czyli na prostej wiatr w plecy, a w szybkich zakretach wiatr z przodu) tylnie opony w ich bolidzie szczegolnie cierpia.
    Prawdopodobnie Rosberg mial w porownaniu do Hamiltona 7 bieg krotko przelozony, co oczywiscie odbilo sie na mniejszej predkosci max. Zbyt dobrze nie trafil ze swoim Setupem.

    Na pierwszy rzut oka, sama strategia Top-zespolow w Q wygladala dosc prosto, czyli przejazd w Q1 na twardej mieszance, na jednym komplecie zakwalifikowanie sie Top 10 i pozniej na koniec kierowca ma 2 komplety aby walczyc o PP. Tylko wszystko zawsze fajnie na papierze wyglada, gorzej jesli auto nie jest wystarczajaco szybkie. Pod koniec Q1 m.in. Hulk, 2 Lotusy zalozyli juz Medium mieszanke

  • 62. dexter
    • 2013-10-12 23:35:57
    • *.115.56.227


    Wypadek Pereza w dojezdzie do Spoon zakretu wygladal dosc powaznie, z danych wynika ze auto uderzylo z sila 17,5 g. Tam sie w zakret z predkosci ok. 260 km/h dohamowuje. Perez mial szczescie, jego skrzynia w aucie juz nie (wal napedowy wcislo do dyferencjalu)
    Crash Bianchi takze nie wygladal ladnie, auto podbilo na krawezniku, wtedy kierowca jest tylko pasazerem.
    Trzeba tez powiedziec ze opieka medyczna tutaj na torze jest wysokiej klasy. Szpital znajduje sie w samej alei serwisowej, takze droga tam jest bardzo krotka. Sa dwa lozka operacyjne, 20 lekarzy ktorzy sa przez caly czas do dyspozycji, 10 sanitariuszy, 40 wyszkolonych asystentow medycznych, 2 helikoptery, 20 samochodow pogotowia ratunkowego. Takze standard bezpieczenstwa jest bardzo wysoki, a personal medyczny jest tutaj wysoko wykwalifikowany.


    Koncowym efektem wypadku Webbera z Sutilem w Korei bylo to, ze Webber w Japonii jezdzi z nowym Chassis (Webber jest wiekszy i ciezejszy od Vettela, dlatego specjalnie dla niego zbudowane zostalo Chassis ktore bylo lzejsze aby jego ciezar skompensowac, lecz po incydencie w Korei jezdzi teraz z normalnym Chassis ktore jest troche ciezejsze).
    W Longruns w piatek Red Bull wygladal bardzo dobrze, czasy okrazen ktore Vettel wykrecal wachaly sie miedzy 1.38, a 1.39. Webber wykrecal podobne czasy. Rosberg byl srednio o te 3-5 dziesiatych wolniejszy.
    Szkoda tylko ze dzisiaj Vettel w 3 treningu (bateria zostala wymieniona), a pozniej w Q. mial tech. problemy z KERS-em (w Q1 KERS -nie dzialal, w Q2-dzialal, w Q3-nie dzialal). Przez radio Vettel powiedzial ze wiecej nie mogl z auta wyciagnac. Uwzgledniajac to ze taki KERS przynosi na rundzie 4-4,5 dziesiate sek. to wykrecony czas przez Vettela byl bardzo dobry. No, a Webber w Japonii zawsze wygladal dobrze, takze zasluzone PP .


    Dzisiaj w garazu Gutierreza mielismy maly pozar, takie cos zawsze moze sie we wlocie powietrza do silnika zdarzyc. Gutierrez mial szczescie, poniewaz Airbox zbudowany jest z karbonu i sztucznego tworzywa i przez pozar szybko moze zostac on uszkodzony.

    Dosc spektakularnie wygladal TR w Q1 z palacymi sie hamulcami. Takie cos moze sie zdarzyc jesli chlodzenie hamulcow nie funkcjonuje lub jest zaklejone. Wyglada to na blad czlowieka, czyli jakis mechanik cos zawalil.

    Po tym incydencie z TR zostaly tylko chyba 3 min. na zegarze, a taka sytuacja dla kazdego kierowcy ktory na torze jedzie swoj program jest troche klopotliwa. Wszyscy nagle chca wyjechac na tor, kazdy kierowca wykonuje swoj program ktory patrzac na bolid, na styl jazdy rozni sie od innego kierowcy. Jeden kierowca bardziej „atakuje“ opony na poczatku okrazenia, co znowu moze odbic sie negatywnie na koncu okrazenia. Inny kierowca za slabo je rozgrzewa co znowu moze nie wystarczyc na to aby miec odpowiedni Grip w S - zakretach. W takiej sytuacji kiedy wszystkie bolidy wyjada na tor wazne jest aby w eskach zostawic sobie wystarczajaco duzo miejsca, czyli aby pojechac w czystym powietrzu. Problem w tym, ze z tylu stawki automatycznie robi sie korek, a kierowca ktory w tej chwili rozgrzal opony natychmiast traci temperature.

    Pare slow o Lotusie. Wlasciwie wszystko byloby O.k. gdyby Kimi w Q jezdzil troche lepiej. W sumie ich auto zawsze takie warunki pogodowe jak na tym wyscigowym weekendzie dobrze wykorzystywalo (tzn. cieplo, sucho, no i tor ktory troche byl wymagajacy w stosunku do opon).
    Zobaczymy jak jutro spisze sie Romain Grosjean, ktory ostatnio dosc czesto podkresla ze czuje sie na silach objac pozycje lidera zespolu (w Korei wystarczyl moment nieuwagi by Raikkonen przelecial kolo Grosjeana, zespol wyraznie przez radio powiedzial mu jesli chcesz zdobyc pozycje musisz sie scigac... jakos to nie wyszlo z tym wyprzedzeniem Raikkonena, jadac tym samym materialem ;)

    Hehe, w czwartek mala gra psychologiczna Alonso juz sie zaczela, w rozmowie stwierdzil ze nie zaklada aby Raikkonen byl szybszy od Massy, a mozna bylo to zauwazyc gdy obaj kierowcy jezdzili razem w Ferrari.

    Na koniec pare slow na temat zespolu Sauber.
    Z pewnoscia mozna powiedziec ze oni wykonali pewien krok do przodu, szczegolnie patrzac na ich finansowa sytuacje.
    C32 jest wyraznie przewidywalny. Przy wejsciu w zakret, podobnie jak przy wyjsciu z zakretu w fazie przyspieszenia tyl ich bolidu jest bardziej stabilny. Rozwiazano problemy z tylnim skrzydlem. W kwali. konstruktorow zrownali sie z TR, oba zespoly maja po 31 punktow na koncie. Jesli Hulk bylby w stanie do konca sezonu cos ciekawego pokazac, to z pewnoscia mozna byloby sie zblizyc do FI, ktorzy maja 62 punkty. Peter Sauber w niedziele obchodzi swoje 70 urodziny, takze jakies punkty napewno bylyby fajnym prezentem dla czlowieka ktory od ponad 20 lat Motorsport na wysokim poziomie w Szwajcarii osiedlil (z pewnoscia Peter ucieszylby sie).
    Szkoda ze Peter Sauber nie przylecial osobiscie na tor, tylko w domu przed TV bedzie obserwowal wydarzenia w Japonii. Nie mozna zapomniec ze m.in. przez jego zaangazowanie to Mercedes powrocil do Motorsportu. W 89 swietowano m.in. podwojne zwyciestwo Mercedesa w 24 godzinnym wyscigu z Le Mans. Duzo talentow przewinelo sie przez jego rece: Schumi, Frenzen, Heidfeld, Vettel, Raikkonen, Massa, Kubica.
    Z pewnoscia osiedlenie zespolu w Hinwil z samego finansowego punktu widzenia nie jest optymalnym rozwiazaniem w porownaniu np. do Wielkiej Brytanii (koszta ponoszone przez przedsiebiorce sa w Szwajcarii duzo wieksze). Sa jeszcze pewne rzeczy ktore w przyszlosci trzeba rozwiazac, a te miesiace z pewnoscia nie beda latwe. Dlatego m.in. osobiscie ucieszyl mnie fakt, ze Hulk zdobyl ostatnio 4 miejsce.

    Pozdr.

  • 63. Grzesiek 12.
    • 2013-10-13 00:04:16
    • *.cdma.centertel.pl

    60
    Tylko kto tutaj się ośmiesza .... ?

  • 64. jarodnb85
    • 2013-10-13 00:29:59
    • *.toya.net.pl

    63. Grzesiek 12 niestey Ty...

  • 65. Grzesiek 12.
    • 2013-10-13 07:28:40
    • *.cdma.centertel.pl

    64 jarodnb85
    Witam , witam kolejnego w sekcie @ viggena :)
    Masz rację , się ośmieszam , bo przecież jedyna możliwa prawda która wynika z przytoczonych statystyk ..... jest taka , że Kimi jeździ na poziomie Alonso :D
    A co tam ...., mam w sobie dużo fantazji , nawet jest lepszy :D
    Nie ważne jakie są fakty , "prawda" dotycząca Fina na tym portalu może być tylko jedna ..... :/

    Właśnie dlatego w temacie Fina , po raz kolejny się poddaje , bo szkoda zdrowia ..... :)

  • 66. adddka
    • 2013-10-13 08:56:18
    • *.stargardszczecinski.vectranet.pl

    Webber, trzymam kciuki ;)

  • 67. elin
    • 2013-10-13 15:49:08
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @ dexter - nic dodać, nic ująć ... ani dyskutować ... - można tylko czytać i poszerzać swoją wiedzę ;-).

    @ 54. viggen
    " Jest jeszcze jedna znana o nim. " - o której piszesz ... ? ;-)

    @ Grzesiek 12. - mam jedną sprawę, ale nie chcę tutaj " śmiecić " ... Możesz poszukać w archiwum i odezwać się pod newsem, w którym z dziarmolem " zrobiliście ze mnie szefa Ferrari " próbując przekonać o słuszności TO ...

    Pozdrawiam

  • 68. dexter
    • 2013-10-13 21:24:28
    • *.115.66.76

    Dzieki, ale bez przesady elin. Widzisz, gdzies w slowie Graining "i" mi zniklo - takze dyskutowac mozna ze mna zawsze ;-))

    Pozdr.

  • 69. elin
    • 2013-10-14 01:03:53
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    68. dexter - na " znikanie " pojedynczych liter lub małe literówki, raczej nigdy nie zwracam uwagi ( samej często mi się to zdarza ). Tym bardziej, kiedy doskonale wiem o co chodziło piszącemu, jak np. wspomniane słowo " Graining " .

    PS : Tym razem nawet drugiego " l " ( ellin ) w moim nickname udał Ci się nie dodać - czyli jest lepiej ;-)).
    Pozdr.

  • 70. elin
    • 2013-10-14 01:07:43
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    * udało


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo