Gumowy nos Red Bulla?
W Formule 1 zespoły od zawsze szpiegowały się nawzajem, aby odkryć sekrety albo nielegalne triki konkurencji.Po GP Abu Zabi w internecie zaczęły pojawiać się ciekawe informacje dotyczące nosa Red Bulla. Film pokazujący pit stop Sebastiana Vettela, który podczas okresu neutralizacji toru musiał wymienić nos w swoim RB8 uwidacznia dziwne zachowanie się tego elementu w rękach mechanika.
Na zamieszczonym powyżej filmie wyraźnie widać, że mechanik zdejmujący nos własną ręką bez problemu wygina newralgiczną zdawałoby się część auta, tak jakby była ona wykonana z gumy.
Na chwilę obecną nie wiadomo co spowodowało takie zachowanie się nosa auta. Z całą pewnością bolid przed sezonem musi przejść testy homologujące, w skład których wchodzi także czołowe zderzenie.
Być może jest to kolejny genialny pomysł Adriana Neweya, który zespoły próbują rozpracować.
komentarze
1. Mateo_R19
Też mnie ten nos od dłuższego czasu zastanawia chociaż nie sądzę by robił aż tak wielką różnice.
2. kszyh21
tylko czy alby nie ma zapisane w regulaminie, że nadwozie (poza DRS) nie może być "elastyczne" i nie może odkształcać się w czasie jazdy? to raczej nie jest genialny pomysł tylko złamanie regulaminu..
3. fanAlonso=pziom
ja to skrzydło od Indii dostrzegłem uginające ale się bardziej ale skoro przechodzi przez testy FIA to znowu im się udało może jakieś materiały inne stosują ?
4. kempa007
2. kszyh21 tak wszystko ma byc sztywne, ale ten nos jakos dzwnie sie zachowuje w rekach mechanika :-)
5. nucreativ
kempa007 mówisz o tych ostatnich 5-10cm żółtego nosą? Rzeczywiście nie jest to mur, beton, natomiast nie wydaje mi się aby to miało jakiś wpływ na aerodynamikę. Jedynie kamery na nosie są bardziej amortyzowanie. Ale ja nie jestem akurat specjalistą od aerodynamiki. Możemy spróbować poszukać jakiego zdjęcia albo filmu gdzie Redbull jedzie z możliwie największą prędkością i porównać z filmikiem z ost. GP gdy VET skosił styropian. Tam jest wyraźnie widoczny nos przy niskiej prędkości.
6. nucreativ
Chociaż teraz wymyśliłem, że może tak być, że przy ugięciu nosa powierzchnia natarcia na tych "statecznikach" z kamerami jest równoległa do płaszczyzny podłoża (może do niej dążyć lub nawet przekraczać) to struga powietrza uniesie się wyżej. Pytanie brzmi: Czy? Gdzie? i Czy w ogóle?
7. sebekorzel
żeby coś o tym powiedzieć to najpierw musielibyście obejrzeć to na min. 50'' w rozdzielczości High Definition
8. sebekorzel
a nie to coś
9. Filip[][]
Moim zdaniem niema w tym nic nadzwyczajnego, normalnie się ugina
10. nucreativ
no i wypróżnił swe jelita. :/ Człowieku! Ja przecież nie będę liczył i wykreślał tego co się tam dzieje. Jest to tylko komentarz na to co łatwo zaobserwować nawet i na takiej rozdzielczości.
11. nucreativ
(komentarz do sebekorzel)
12. FAster92
Ciekawe, co na to FiA?
13. Piter_nl
Przecież ten nos jest po ciosie dlatego może się uginać to raz, dwa to trochę jak by złudzenie optyczne, trzy może coś w tym jest ... :) pozdro
14. zzagrobu
a ja Wam napiszę inaczej: tam jest po prostu "gra świateł". Gdy facet przykłada rękę pojawia się cień i sprawia to wrażenie ruchu. Przypominam, że na tym torze mnóstwo latarni więc i cienie pojawiają się z różnych stron. Tak mi się wydaje, ale żeby nie było, że bronię RBR to napiszę, że nie mam nic przeciwko, żeby choć za cień ich udupili :) Nie zasłużyli na tytuł w tym roku. A zwłaszcza wentyl !!!!!!
15. negocjatorek
Wyginać się wygina, ale ja bym tego nie upatrywał w niewiadomo jakich materiałach. Zapewne elementy aerodynamiczne są wykonane z włókna sklanego i/lub kewlaru, a przy takich cienkich warstwach jakich zapewne używają to nic niezwykłego. Ot mechanik złapał w innym miejscu niż zazwyczaj i tyle.
16. mazur81
Najpierw chwyta skrzydło z boku i wtedy ewidentnie się ugina. Nie ma mowy o jakiejś grze światła i cienia. I wcale nie potrzeba do tego tv 50' i w dodatku HD. A później łapie go od przodu i tu skrzydło wydaje się zachowywać jak należy. Pozostaje tylko pytanie, czy rzeczywiście "tak należy" :)
17. sliwa007
Wygina się i widać to wyraźnie, nie potrzeba żadnych 50 cali... Wielkiej siły raczej ten mechanik nie użył żeby je wygiąć, nie trudno sobie wyobrazić jak ten nos zachowuje się przy 200km/h...
Kolejny element w tym bolidzie który z legalnością ma niewiele wspólnego.
18. saint77
Kurcze, w którym miejscu widzicie, że coś się wygina?
Ja to obejrzałem kilka razy i nic takiego nie zobaczyłem:(
Normalnie zdejmuje nos, odchyla do góry całość elementu i zdejmuje go.
19. saint77
A, jednak! zobaczyłem w dużym powiększeniu - odchyla się na boki jak gumowa kaczka!
20. Jaro75
18. saint77
Powiem Ci to samo :)
Patrzę i nic szczególnego nie widać.
Chyba że moment na 7 sekundzie ale nie wiem.
Jeżeli nawet tak jest to jaki ma to ewentualny wpływ w czasie jazdy?
Moze nos się wygina i potem kicha :)))
Taki dopalacz :)
21. Jaro75
19. saint77
No jest ten moment :)
Poczekamy teraz jak się rozwinie ten temat.
Albo będzie dym albo nie :)
22. breja
HINT: prawa reka mechanika (stojacego przed nosem) dotykajaca czubek nosa na samym poczatku podnoszenia auta 6-7 sekunda
23. Vysogota
Ja tam nic nie widzę, cały nos się huśta na boki bo bolid się huśta jak szarpie go 10 chłopa z każdej strony i jeszcze leci do góry na podnośnikach
24. Kwazar
Wygina się, oj wygina. Jak jakiś tani plastik;-) Kto ciekaw to niech w HD sobie obejrzy! Widać to o wiele, WIELE lepiej!
Naprawdę ciężko pojąć jak takie coś można dopuścić do wyścigu.
25. bartek1515
Kto jeszcze nie zauważył: 6 sekunda, czubek nosa (to żółte ;)). Zwróćcie uwagę na prawy dolny róg tej "żółtej powierzchni" w miejscu rękawicy mechanika. Najpierw zachowuje płaszczyznę a gdy gość za niego pociągnie, odgina się do góry jak plastik ;) Niemożliwe, aby ruchy wykonywane podczas zmiany kół spowodowały taki efekt. Podobnie z sugerowaną wyżej grą świateł. Fragment wyraźnie odgina się do góry a później powraca do pierwotnej pozycji.
26. SilverX
Wygina się wyraźnie... I jak tu powiedzieć, że Alonso nie walczy z Newey'em?
27. Sidor
Dokładnie, jak już się wie gdzie patrzeć to strasznie to wygląda ...
Tutaj macie w HD, dużo bardziej widoczne to jest
http:// www.youtube.com/ watch?v=_JN0F5H29v0
28. SilverX
http://img.imgur.com/sbeeM.gif?1
29. saint77
@Jaro75
jak oglądałem na małym okienku to niewiele widziałem, myślałem że po prostu szarpią tym nosem na prawo i lewo.
W powiększeniu widać wyraźnie, że sama końcówka nosa się wygina. Nie wiem co FIA zrobi, jak będą czekać do GP USA ze sprawdzeniem to pewne jest, że nic nie znajdą:)
30. SilverX
Renault w 2005 używało urządzenia które wyginało nos ale zostało ono zakazane. Jak Red Bull to zrobił wie tylko jakiś geniusz odpowiedzialny za to...
31. IROE30
Proste zawsze sie wyginał. Ameryki nikt nie odkrył. Jak to Adrian powiedział ze jest to samochod Zgodny z nowymi regulacjami F1. Nikt nie ryzykuje takimi zagrywkami, grozi to DSQ i zero kasy. Ludzie nie lubia RBR i Vettela za to ze sa najszybsi w wyscigach a zapominaja o aferze Singapurskiej.
32. saint77
Na 100% z plastycznego/elastycznego tworzywa. Faktycznie, w HD widać to o wiele wyraźniej.
Ciekawy jestem reakcji FIA.
33. głodny
W klatce czasu
Koniec 5 sekundy - mechanik łapie za prawy róg nosa , w następstwie czego ten wygina się ku górze i wywija się jak gumowa warga
6 sekunda - mechanik zauważając to lub odczuwając puszcza
7 sekunda - mechanik łapie poprawnie za środek nosa , demontując go
Gdyby mechanik złapał prawidłowo środek nosa za pierwszym razem , to zaoszczędził by kilka setnych części na zmianie oraz nikt by nawet nie zauważył że coś jest nie tak.
Sam mam wadę wzroku ale widzę że coś tu jest nie halo , a mechanik do zwolnienia .
34. Gosu
O_o Panowie oglądałem ten filmik wcześniej, kiedy nie było tyle komentarzy, i .. nic, nic nie mogłem dostrzec. Chłopaki @27 i @28 dali fajne linki gdzie można zobaczyć małe co nie co :) Wyobraźcie sobie jak może pracować to skrzydło w zakręcie przy 260 km/h ;D
35. Mateo_R19
Teraz się dokładniej przyjrzałem i nie tylko te lotki po bokach się ruszają ale czubek nosa też wydaje się być jakby z gumy.
36. saint77
@ 31. IROE30
W tym przypadku nie chodzi o lubię/nie lubię RBR czy Vettela.
Ja osobiście podziwiam Newaya za jego geniusz. Co do przepisów to sprawa jest dla mnie prosta: albo coś jest legalne i wtedy nie należy tego usuwać/zabraniać itp. przynajmniej w danym sezonie. Albo coś jest nielegalne i wtedy nie tylko do usunięcia ale również kara odebrania punktów i zespołowi i kierowcom.
Nie wyobrażam sobie zarówno sytuacji, kiedy FIA nakazuje zespołowi usunięcie części chociaż jest zgodna z przepisami bo zespół ma zbyt dużą przewagę jak i sytuacji w której stwierdzą niezgodność z przepisami i każą tylko ją usunąć bez żądnych innych konsekwencji (czyli na 20 wyścigów zespół w 18 zdobywał przewagę dzięki nielegalnej części a za karę każą im ją usunąć w ostatnich 2 wyścigach). Mówię hipotetycznie, bo nie wiem jak się FIA do tego odniesie i czy w ogóle odniesie. Z tego co czytałem, żądna część obudowy nie może być tak wykonana. Może się mylę.
37. voriax
oj ładna sieczka z tym RBR i genialnością Adrianka,
dlaczego szukają w dziurach regulaminu miast wymyślać coś co jest z nim w 100% zgodne bez żadnych kontrowersji... to już zaczyna być niesmaczne.
A FIA? Nic nie zbada bo pewnie sami spaprali, każą usunąć i już - jeśli RBR w ostatnich wyścigach osłabnie z formą to będzie wiadomo dlaczego... i zero szacunku nawet dla Adrianka.
38. Mateo_R19
@37 Dlaczego? Bo tak jest łatwiej i wygodniej. Ale przecież siedzą nad tym odpowiedni ludzie którzy mają to kontrolować. Nie połapali by się że auto ma inny nos? Że może trzeba to sprawdzić dlatego że może być z nim coś nie tak? Dziwnie to wszystko wygląda.
39. 6q47
obejrzałem nagranie (osobiste) na całym ekranie i jest "coś" widać, ale wygina się nie tylko nos, również obszar zamontowania - nie wiem jak to nazwać fachowo - tych bocznych poziomych skrzydełek. Mechanik łapie równocześnie naciskając jedną dłonią za prawe (patrząc od strony kierowcy) skrzydełko i w tym momencie całość się wygina. Jest to obszar znajdujący się niemal na samym czubku nosa. Sam nos jest świetnie pokazany na powtórce po uderzeniu w styropian przez Vettela - zwolnione tempo na 13 kółku przy Safety Car.
40. RBR1
nie wiem co mam powiedzieć na temat tego skrzydła ale uważam że red bull jest najlepiej rozwijającym zespołem w f1, i niech dalej się rozwijają gdyż f1 jest coraz wolniejsza czas vettel'a z q3 2011 1`38.481 a czas hamiltona z q3 2012 1`40.630 . Jest to wręcz śmieszne bolidy powinny być coraz szybsze a nie wolniejsze
41. robertunio
To przeciez uszkodzone skrzydlo, ktore jest popekane to i sie wygina bo ma z oczywistych wzgledow uszkodzona strukture - ja nie wiem w czym problem, chyba w tym ze obiektywni antyfani Ventyla doszukuja sie nielegalnosci RedBulla. A ma ktos filmik gdzie widac ze nowe nieuszkodzone skrzydlo sie wygina ???
42. ad78
Jeżeli to kolejny trik tego zespołu,to jest on nie legalny i powinni zostać zdyskwalifikowani,choć by za to że igrają z bezpieczeństwem
43. Avalon
czytajac wasze komenty az mnie kusi: trzeba zwolac komisje sledcza w celu ustalenia, czy brzoza byla z metalu/gumy i czy byl na niej zawieszony dynamit :) dajcie juz spokoj temu red bullowi. Nalzey im sie szacunek za to co robia, bo robia to idealnie. Kogo jak kogo ale Polakow nie powinno dziwic, ze ktos nagina przepisy i wykorzystuje je do swoich celow. Toz to nasza cecha narodowa!! Ciekawe ilu z was nigdy nie zlamalo zadnych przepisow.. dajmy na to przejscie przez ulice nie na przejsciu, przekroczenie dozwolonej predkosci, wymieniac moge dlugo. Czyjes braki widzicie rownoczesnie nie widzac swoich. Typowe
44. 6q47
43. Avalon
Mam się śmiać czy płakać?
45. marco35
Wbijam w to ! Cenie RB za inwencje ale po waszych komentarzach sprawdziłem okrążenie 14/55 . SEB w pit lane i jest też SC, nagrane na dekoderze Turbo .....enki ......Jedni zarzucą, ze interpolowane HD ale widać jak ten co demontuje przednie skrzydło wygina żólty początek nosa , trzymając przez chwilkę prawą ręką wcześniej trzyma za czujniki ( chyba kamera ale wydaje mi się ze jednak kamera jest po lewej stronie nosa ) a potem bezpośrednio prawą ręką czubek nosa. Widać, że się ugina i to nie jest jak gra cieni , barw .........ewidentnie się wygina.powierzchnia górna nosa .....dla zwolenników tytanowej brzozy czy zwykłej brzozy sprawdzicie zanim mi będziecie dopierdalać. Widać wcześniej, ze na nosie te dwa czujniki ( skrzydełka aeoro ) się przy zmieniamy skrzydle uginają ( mogą być oderwane ale ugina się górna powierzchnia ) a ten drugi co zakłada nowy nos trzyma tylko za te czujniki . Pisze to co zaobserwowałem.
46. Michael Schumi
@44 Możesz mu przyznać rację.
Według mnie nie rozumiem, dlaczego ludzie tak nie lubią Red Bulla. Hello, mamy XXI w. a nie jakieś zapyzialstwo. Mamy czasy najnowszych technologii, inowacji, itp. Red Bull jest bardzo nowoczesnym zespołem i żeby być szybsi, opracowali mnóstwo świetnych rozwiązań. Są po prostu bardzo kreatywni. Macie z tym jakiś problem?
47. marco35
Nie wykluczam, ze cały noc oprócz powierzchni widocznej ( od góry ) może być naderwany ale przepraszam czy tak się zachowują boczne sekcje bolidu. Fakt mogą być inne materiały ważne jest stosunek wytrzymałości do masy czy pochłaniania energii przy dzwonie ale to wygląda jak coś co wygina się jak stara opona do roweru ?
48. Alonsofan
jesli okaze sie to nie zgodne z przepisami powinni RedBulla dac kare od -50 do-100 pkt od kazdego bolidu ! Bo pamietajmy ze RedBull dopiero ostatnio zaczol dobrze jezdzic wczesniej byli na rowni z Lotusami
49. Polak477
46. Ja kompletnie nic nie mam do RBR w momencie kiedy robią legalne systemy, tak jak np. dmuchany dyfuzor. Ale jeśli zaczynają przepisy omijać, naginać lub łamać to przestaje mi się to podobać. A RBR w tym sezonie złamał przepisy już nie raz i nie raz musiał swoje elementu usuwać z bolidu. Jeśli to ma być sport to powinni przynajmniej próbować być fair w stosunku do innych. Rozumiem, że wielka kasa, każda dziesiąta sekundy się liczy i jedzie się na granicy przepisów, przez co czasami się coś złamie, ale w tym roku RBR pobił chyba jakiś rekord ;).
50. athelas
Ja tam nie widzę żadnego uginania samego elementu, wydaje się on być ciągle sztywny (chodzi mi o tą poprzeczną "deskę" czy jak to nazwać"). Jednak kwestia ruchu jest naprawdę dziwna; a może to część blokady nosa, to znaczy, żeby je zdjąć należy właśnie to ugiąć? Nie wiem. Tak czy inaczej jakie korzyści w wyścigu może przynieść odchylający się na boki płat, jeśli dalej jest sztywny? Co Ty Adrian żeś wymyślił znowu....
51. athelas
A dobrze, już widzę o co chodzi! Patrzcie państwo :)
http://www. youtube. com/watch?v=yInCRuCAiFQ usuńcie spacje.
Pytanie o zgodność z przepisami... hm, jeśli działa to pod wpływem oporu powietrza, jest jak najbardziej OK (jak przedni DRS Mercedesa), ale jeśli jest połączone z hydrauliką bolidu - do odstrzału u FIA. Zobaczymy co z tego wyniknie...
52. athelas
wydawało mi się, że chodzi o ruch tego elementu, nie obejrzałem dokładnie... czemu tu nie ma opcji edytuj? :P
53. Riso
Newey to rasowy bezczelny anglik... Dupa, a nie geniusz, cały czas leci na nielegalnych zagrywkach, spuszczając zasłonę dymną w postaci kablowania na resztę stawki, że oszukują. Dzisiaj tego typu zagrywki dla RBR to kwestie kilku tysięcznych sekund (Nikt nie zauważy), ale popatrzcie jakby takimi zagrywkami wjechało HRT i nagle stałoby się konkurencyjne dla środka stawki, wtf? Inspekcja co do śrubki... RBR, Nikt nie lubi bo bezczelnie oszukują, a do tego Vettel jak już mu nie idzie to wpada mu Tons Of Luck...
54. czmiel_t
Nos nie może być tak elastyczny nawet jeśli skrzydło zostało uszkodzone. Tak samo jak niektórzy piszą że tam jest cienka warstwa materiału i się ugina po przyłożeniu siły. Bzdura! Widzieliście kiedyś testy zderzeniowe nosa i sam nos zdemontowany? To jest cholernie gruba i sztywna konstrukcja, która ma za zadanie wytracić energię przy uderzeniu więc nie ma mowy o ugięciu się. Szybciej pęknie niż się ugnie. Tutaj ewidentnie jest coś grubą nicią szyte. Czekam na reakcję FIA :]
55. arek2k
@46 - problem to ty masz, nie odróżniasz oszustwa od kreatywności, złodziej samochodu tez jest kreatywny, więc jak ci ukradnie samochodu to nie miej z tym problemu. To nie są żadne wynalazki tylko próba przemycenia czegoś nielegalnego. A taki nos to przeginka, komentarze typu @46 świadczą tylko i wyłącznie o braku znajmości regulaminu F1.
56. b.stary
GENIALNE!!! Nie mam czasu czytać wszystkich post.
Czy spece z Politechniki mogą mi wyjaśnić czy takie "coś" można osiągnąć podłączając prąd? Nie jestem specem ale podobno tak reaguje metal: zmienia kształt.
Czy jest możliwe, że nos RB jest metalowy albo ma zawartość metalu.
To jest genialne! Dopóki nie uznają to za oszustwo! niestety. Mam nadzieję, że Adrian wie co robi. Moży być nawet tak, że FIA wie o tym od dawna i uznało za legalne. Moim zdaniem to "coś" wyjaśnia iskry z podwozia Vetela pod koniec GP Indii. Możliwe też, że to nie wina mechanika tylko Palca bo nie wyłączył prądu?!
57. pjc
Czy wzięliście pod uwagę z czego wykonany jest nos bolidu i jaka jest jego konstrukcja a przede wszystkim elastyczność materiału z którego jest wykonany?.
Zauważcie,że przez nos w poprzek przechodzi sztywny element. Jeżeli mechanik trzymał za ten element z obu stron a nos ma większą elastyczność to w momencie ruchu nastąpiło naturalne "wyginanie".
Chciałbym zobaczyć np.porównanie zachowania się tego elementu w takiej sytuacji na przykładzie kilku ekip.
Moim zdaniem nie ma co szukać sensacji.
58. wojtek117
a co im da guma? przecież to cięzki materiał!!!
Jeżeli już to nos jest elastyczny, jak pewnie u wszyskich bolidów, a ktos chce wciskać ten plotki dla medii i pieniędzy !!!!!!!
59. negocjatorek
@57, @58, dokładnie o to chodzi! zgadzam się w zupełności. Zresztą jak giętkie jest skrzydło było widać po wyściugu w Indiach gdzie przecinali sobie opony i lotki wyginały się o 90 stopni prawie i nic się nie działo. To na pewno jest jakiś kompozyt karbonowy tylko, że jest to tak cienka warstwa (oszczędzamy na wadze) że po prostu nie jest sztywny jak stalowy pręt.
60. pjc
walerus przydałby się w tej sytuacji z jego słynnym tekstem:)
61. Riso
@59 Wiesz co to karbon? Karbon się gnie? l2p...
62. sly1234
ja pierdziu !! ile ekspertów od uginania się? zostawcie to w diabły. To tylko nos haha. Wiadomo o co chodzi w tym wszystkim . O kasę i tyle. Po co drążyć temat. Jak FIA wprowadza restrykcje co do bolidu, to krytykujecie , że najlepiej dać im wszystkim takie same bolidy i tp. Z drugiej strony jak jakiś zespół ominie przepis i wymyśli coś innowacyjnego to zaraz chcecie równych szans i takiego samego wyposażenia bolidów,
63. pjc
@Riso tyle,że to jest włókno węglowe:) "carbon fibre" :)
64. patrolek23
Obejrzałem ten filmik 20 razy i nie zauważyłem, żeby tam się cokolwiek odginało.
65. IROE30
Parc ferme tu wszystko wyjsnia, pojazdy po wyscigu i po kwal sprawdza komisja widocznie z RBR jest wszystko OK, Nie ma zastrzezen, nie ma broblemu , nie ma tematu a punkty w tabeli uzupelnione. A jezeli nawet cos by bylo "Lewe" to i tak FIA ukarala by zespol a nie kierowcow tak jak to bylo Z McLarenem.
66. Gosu
64. patrolek23 img171.imageshack.us/img171/ 645/boomer.gif - tu powinieneś zobaczyć :)
67. czmiel_t
@56 Iskrząca podłoga Vettel'a nie ma tu nic wspólnego. Była uszkodzona (odłamany kawałek) po przejeździe po wysokiej tarce i ten element ocierał o nawierzchnię.
68. marek77
Tu macie skrzydło Webbera www.gaiaconscience.com/img/trucorb2.gif
69. pjc
@Gosu odgina się i to wyraźnie bo mechanik chwycił z jednej tylko strony za sztywny element, który jest umiejscowiony pod powierzchnia elastyczną. Wiadomo,że ta powierzchnia się odegnie w momencie kiedy działa na nią siła i energia związana z podniesieniem bolidu za wspomniany element i to tylko z jednej strony - fizyki się nie oszuka. Dobrze,że mu to w rękach nie pękło - choć moim zdaniem nie było na to szans:)
70. pjc
Moim zdanie mowinni postawic obok siebie 4-bolidy:)
Np.
RB - ugnie się z pewnością - jak widać:)
Ferrari - ugnie się również:)
Mercedes - ugnie się, tylko trzeba byłoby podnosić delikatnie aby nie uszkodzić W-duct:))
HRT - za żadne skarby by się nie ugięło bo skrzydło wygląda na stalowe:)))
71. Gosu
69. pjc moim zdaniem czub nosa pracuje, jakby był z elastycznego tworzywa, a nie twardych materiałów karbonowych. Nie twierdze, że jest to nielegalne, ale dziwnie to wygląda. Wyobraźmy sobie co się dzieje z tym elementem przy dużych prędkościach (duży docisk) ...
Można to podciągnąć pod ruchoma część aerodynamiczną ? :)
72. pjc
"Przednie skrzydło Ferrari według przepisu Newey’a?"
Tu jest coś na ten temat:)
73. ziuta
słuchy chodzą że czołowe ekipy z padoku f1 po przeczytaniu komentarzy portalowych inzynierów nie mogą się juz doczekać aby zatrudnic kilku z nich....
masakra nie da sie tych waszych bredni czytać.... pajace!!!
74. Gosu
73. ziuta idź skąd przyszłaś czarownico :P
75. 6q47
46. Michael Schumi
strzał w płot... niech pozostanie na poboczu - korozja zrobi swoje.
50. athelas
faktycznie, to może być procedura (to wyginanie wsporników rzecz jasna) odłaczenia nosa zespolonego z przednim skrzydłem.
Moje nagranie ma rozdzielczość daleką od HD - 720x576 - jednak doskonale widać całą procedurę odłączenia nosa.
Zajmuje się tym 3 mechaników.
Pierwszy z lewej wkłada klucz (na oko tzw. grzechotka) i wykonuje ruchy typu 'odkręcanie'.
Drugi, stojący przy samym nosie, ułamek sekundy wcześniej naciska mocno lewą dłonią na lewy wspornik zarazem podnosząc do góry prawy - w tym momencie widać odkształcenia nosa... nastepnie odskakuje na bok z uszkodzonym elementem.
Trzeci mechanik wkłada w zatrzaski nowy nos wraz ze skrzydłem i ten pierwszy ponownie wkłada klucz i na stałe blokuje wymieniony element. Wyciąga klucz, odskakuje i Seba rusza z pit.
Nos jest wymieniany przez 3-go mechanika bez potrzeby wyginania poziomych elementów - pierwszy mechanik ponownie blokuje kluczem zatrzaski.
Wygląda na to, że duża siła wywierana przez 2 mechanika powoduje widoczne odkształcenia. Nie stawiam grosza na opinię, że nos jest wykonany z gumy.
Wystarczy zerknąć na miejsce mocowania przedniego skrzydła - przenoszenie potężnych sił wywołanych przez powietrze nie może być oparte na gumie!
O tym wspomina @Gosu.
Jest widoczna elastyczność, jednak gumę należy stanowczo odrzucić.
76. pqo
chyba, że jest to tzw. guma TURBO
77. _1BARTEK1_
Nos się ugina i to mocno mnie tylko zastanawia co taki nos morze dać?????????
78. marek77
Nos ugina się wraz z skrzydłem, ww.gaiaconscience.com/img/trucorb2.gi - co daje większy docisk przodu. Trochę kombinacji przy wydechu i mamy większą prędkość na zakrętach o 15 km/h. A to na tym poziomie jest raczej "legalnie" nie możliwe.
79. Filip[][]
Nowy sponsor...Durex?
80. saint77
@60. pjc
faktycznie, on to przewidział dużo wcześniej! Powinien chyba się zgłosić gdzieś na głównego inżyniera z takimi pomysłami:)
81. RBR1
Jak można mówić że to skrzydło jest nie legalne. Przecież przed każdym wyścigiem bolidy są badane także nie wiem o co wam chodzi
82. Reseller
A czy przypadkiem przed tym wyścigiem RB nie "wyjął" bolidu V. z parc ferme?
83. Skoczek130
Ciekawe, kiedy zostanie to potwierdzone.... Tylko czekać, jak znowu zakażą kolejnych elementów... ;]
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz