Poniżej przedstawiamy pełną listę zmian w F1 zatwierdzoną dzisiaj przez Światową Radę Sportów Motorowych.
Opony„Pirelli zostało wybrane jako jedyny dostawca opon dla Mistrzostw Świata Formuły 1 organizowanych przez FIA na okres trzech lat, rozpoczynając od sezonu 2011. Jedyny dostawca opon będzie ściśle stosował się do sportowych i technicznych reguł proponowanych przez FIA.”
Licencja FIA dla „członków zespołów”
„Propozycja dotycząca licencji dla członków zespołów zapisanych do Mistrzostw Świata FIA została złożona przez Komicję Formuły 1. Wdrożenie jej od sezonu 2011 w Mistrzostwach Świata Formuły 1 jest rozważane wraz z prospektem wdrożenia jej w przyszłości w innych mistrzostwach FIA.”
Samochód bezpieczeństwa
„Ze skutkiem natychmiastowym, żaden bolid nie może wyprzedzać do czasu kiedy po raz pierwszy przekroczy pierwszą linię samochodu bezpieczeństwa, gdy samochód ten zjeżdża do pit lane. Niemniej, jeżeli samochód bezpieczeństwa jest na torze na początku ostatniego okrążenia, lub jest wypuszczony na tor na ostatnim okrążeniu, zjedzie do boksów pod koniec okrążenia, a bolidy przekroczą linię mety jak zwykle bez wyprzedzania.”
Ogólne bezpieczeństwo
„Z skutkiem natychmiastowym, każdy kierowca, który jedzie zbyt wolno, nierówno, lub który stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla innych kierowców będzie odpowiadał przed stewardami. Będzie to dotyczyło każdego bolidu prowadzonego na torze, na zjeździe do pit lane lub na samej pit lane.”
„Aby zapewnić, że bolidy nie jadą zbyt wolno na okrążeniach zjazdowych podczas kwalifikacji lub na okrążeniach instalacyjnych, gdy wyjazd z alei serwisowej jest otwarty dla wyścigu, kierowcy muszą pozostawać poniżej czasu ustalonego przez FIA pomiędzy linią samochodu bezpieczeństwa za aleją serwisową, a linią samochodu bezpieczeństwa przed wjazdem do boksów. Maksymalny czas będzie określany przez dyrektora wyścigu podczas każdego weekendu wyścigowego przed piątkowymi treningami, ale może zostać zmieniony podczas weekendu, jeżeli będzie to konieczne.”
Pola startowe
„Od sezonu 2011, każdy zawodnik, którego najlepszy czas w kwalifikacjach przekracza 107 procent najszybszego czasu ustanowionego w Q1 nie zostanie dopuszczony do wzięcia udziału w wyścigu. W wyjątkowych sytuacjach, w przypadku uzyskania odpowiedniego czasu w wolnych treningach, stewardzi mogą pozwolić zawodnikowi wystartować w wyścigu. W przypadku, gdyby więcej kierowców miałoby zostać dopuszczony w ten sposób, kolejność startowa będzie uzależniona od decyzji sędziów.”
Sterowana przez kierowcę karoseria
„Od sezonu 2011, regulowana karoseria będzie mogła być aktywowana przez kierowcę w każdym momencie przed startem wyścigu oraz jedynie dla celów poprawienia możliwości wyprzedzania podczas wyścigu, po tym jak kierowca przejedzie dwa okrążenia.”
„Kierowca będzie mógł aktywować regulowaną karoserię w wyścigu jedynie wtedy kiedy zostanie poinformowany przez elektronikę sterującą, że ma do tego prawo. Będzie miał do tego prawo tylko wtedy, gdy będzie jechał mniej niż sekundę za rywalem w każdym ze wcześniej określonych punktów na każdym torze. System będzie wyłączony, gdy kierowca po raz pierwszy użyje hamulców po tym jak system został zaktywowany.”
„FIA może, po konsultacji ze wszystkimi zespołami, określić inny czas bliskości (za drugim kierowcą) w celu zapewnienia, że cel regulowanej karoserii będzie zrealizowany.”
Wpływanie na aerodynamikę
„Za wyjątkiem części konicznych do uruchomienia przez kierowcę regulowanej karoserii, każdy system, urządzenie czy procedura, która wykorzystuje ruch kierowcy w rozumieniu przesunięcia aerodynamicznej charakterystyki bolidu będzie zakazana od sezonu 2011.”
Waga „Od sezonu 2011, minimalna waga bolidu nie może być mniejsza od 640 kg w każdym momencie weekendu.”
Ilość paliwa
„Ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli próbka paliwa jest wymagana po sesji treningowej (kwalifikacyjnej), bolid musi najpierw dojechać do boksów na własnym zasilaniu.”
Licencje
„Biorąc pod uwagę osiągnięcia w karierze i porównywalne czasy z testów F1, Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła przyznanie próbnej super licencji dla chińskiego kierowcy, Ho-Pin Tunga na okres czterech wyścigów.”
23.06.2010 16:41
0
A się tego trochę porobiło : D Ciekawe czy wszyscy kierowcy są za tym zgodni.
23.06.2010 16:45
0
A o co chodzi z tym chińczykiem? Czyżby miał zmienić Witka na cztery wyścigi?
23.06.2010 16:48
0
Nie muszą się zgadzać ale nie mają nic do gadania. FIA to nie FOTA
23.06.2010 16:48
0
Ta 107 % trochę gupia!Do kitu!
23.06.2010 16:55
0
107 i tak nic nie wnosi bo wszyscy się mieszczą w tej normie.
23.06.2010 16:58
0
Licencje ......OoO ! No mi się doczekaliśmy.. - teraz nadmiar kasy u czerowono-żóltych braci popycha ich do F1 iza chwilę, za 5 juanów, zrobią dla każdego "prawdziwy i jedyny" pojazd z prędkością światła ..................z tabliczką ...............Ferrari.......
23.06.2010 17:10
0
Ho-Pin Tung może będzie drugim di Restą, tzn. też będzie jeździć w treningach (a do tego chyba potrzeba super licencji).
23.06.2010 17:18
0
Odpowiedzialność przed stewardami kojarzy mi się z sądami grodzkimi. Niby mogą wydać wyrok, ale najczęściej kończy się na mandacie, albo ostrzeżeniu.
23.06.2010 17:42
0
107% hmm np dając czas przypuszczalny np.na Monzie 1.22.000 to 107% będzie wynosiło około 1.30.xxx więc to i tak nic nie zmienia bo nawet najwolniejsze zespoły mieszczą się w tych granicach. lepiej by było regułę 104% :D
23.06.2010 17:45
0
jareklykos o tym właśnie pisałem.
23.06.2010 17:47
0
to 107 jest tylko po to by zamknąć pyszczki najszybszym. Jest 107 jest mieszczą się mieszczą wiec nie mamy o czym gadać.
23.06.2010 17:48
0
107 powinna wejść od następnego GP, bo w przyszłym roku chyba nowe ekipy będą spisywać się lepiej ;]
23.06.2010 17:55
0
dobrze ze zwiększono masę bolidu do 640kg w związku z wprowadzeniem KERS bo była by patologia jak w 2009 walka o każdy gram i w bolidzie i u kierowcy....
23.06.2010 18:02
0
jest rok szopenowski, więc i Ho-pin dostał swoją szansę...
23.06.2010 18:19
0
Najlepsza to chyba regulowane tylne skrzydło, KERS i reguła 107 %
23.06.2010 18:20
0
Michellin woloałbym
23.06.2010 18:22
0
zasada z "Ogólne bezpieczeństwo" jest chora będą mogli karać kogo chcą i jak chcą to śmierdzi "drukowaniem " wyników
23.06.2010 18:35
0
@Marv - mistrz! :D
23.06.2010 18:50
0
szkoda ze tylko jeden dostawca opon. i co to za chinol?
23.06.2010 19:17
0
no tak, wprowadzili klarowne zasady wyprzedzania po samochodzie bezpieczeństwa, dlaczego więc MCS został ukarany? "jak zwykle" dobry dopisek... hah, już to widzę jak to będzie wyglądało z tym wyprzedzaniem, mniej niż 1 sekunda, a co z kierowcą który się broni?
23.06.2010 19:19
0
to zamiast tej chowanej aerodynamiki, taniej by było wproadzić dopalacz na wyprzedzanie, efekt ten sam, mniej pracy mechaników
23.06.2010 19:38
0
19. MateuszF1 tester Renault... :)
23.06.2010 19:59
0
PIRELI > ITALIA >FERRARI A nie niestety: RENAULT >FRANCE >MICHELIN
23.06.2010 20:02
0
prosze link z transmisją piatkowych treningów najlepiej po polsku
23.06.2010 20:15
0
Fajnie by było gdyby wprowadzili obrotowe kamery na bolidach takie jak są w NASCAR, albo w Indy.
23.06.2010 20:17
0
Nie ma nic o KERS.. o jego mocy, czasie na okrążenie ... chyba miał być obowiązkowy w 2011 czy się mylę?
23.06.2010 20:35
0
zmiany i może fajne okaże się w przyszłym sezonie. ale nie szkoda że będzie tylko jeden dostawca opon. a ma ktoś może info czy Renault wspominało coś o używaniu KERSU w przyszłym sezonie?
23.06.2010 20:35
0
.. ale szkoda..:-)
23.06.2010 20:38
0
24. przemoziom99 http://hqtv.com.pl/newtv/ lub http://mjfunkz.com/
23.06.2010 20:40
0
@ 24. przemoziom99 piszesz to pod każdym artykułem. P olecam meczykikropkapl
23.06.2010 20:42
0
A co to jest "KomiCja". Przepraszam ale kolega troszkę dzisiaj się spieszy bo to już 2ga literówka dzisiaj :D (bez obrazy).
23.06.2010 20:51
0
może ta reguła 107% to tylko tak dali żęby się markiz zamknął w końcu ze swoim marudzeniem na temat nowych zespołów? Dobrze że części są "koniczne" a nie "komiczne" ale jednak wolę "kosmiczne".
23.06.2010 20:51
0
no tak przygaduję a sam to "żęby" piszę. Wstyd :D
23.06.2010 21:05
0
33. Fłaśnie :)
23.06.2010 21:06
0
33. prof Miodek byłby dumny :))
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się