Wczoraj wieczorem zespoły Formuły 1 zostały poinformowane przez Międzynarodową Federację Samochodową o zakazie stosowania systemu kontroli zawieszenia w sezonie 2012.
Pionierem w pracach nad systemem kontroli wysokości zawieszenia podczas hamowania był Lotus, a gotowość rozpoczęcia prac po potwierdzeniu legalności systemu deklarowało również Ferrari.Informacja o wprowadzeniu zakazu przedostała się do mediów podczas wczorajszej transmisji The Flying Lap, kiedy to główny inżynier operacyjny zespołu Williams, Mark Gillan, potwierdził otrzymanie wiadomości od FIA.
„FIA właśnie zakazała korzystania z tego rodzaju systemu” - mówił Gillan.
Nie jest jasne dlaczego FIA zdecydowała się na zmianę stanowiska w kwestii systemu kontroli zawieszenia, tym bardziej, że projekt Lotusa zielone światło otrzymał już w ubiegłym roku.
Niewykluczone, że wysiłki w celu wykazania niezgodności systemu z regulaminem podjęły konkurencyjne ekipy.
21.01.2012 14:07
0
No to Lotusowi już możemy podziękować...
21.01.2012 14:10
0
Jak dla mnie Ferrari maczało w tym palce, FIA to żałosna federacja...
21.01.2012 14:12
0
2. Nastepna teoria spiskowa... No to mamy po robocie
21.01.2012 14:15
0
Lepiej teraz, niż w trakcie sezonu.
21.01.2012 14:30
0
Pewnie konstrukcja RB była za delikatna do tego systemu. Od początku mówili że nie będą robić. I najwidoczniej zadziałali.
21.01.2012 14:32
0
Przeciez mamy kryzys i nie mozemy bezsensownie wydawac pieniędzy-wyobraxcie sobie ile kasy poszło na tworzenie i dopracowywanie tego systemu ale coż skoro ferrari tak chce to można komuś plany popsuć
21.01.2012 15:05
0
FIA ciągle jest na NIE i do tego powinniśmy się chyba przyzwyczić.
21.01.2012 15:06
0
* przyzwyczaić.
21.01.2012 15:28
0
Na miejscu Lotusa domagałbym się odszkodowania w tej spraie. Jak można pozwolić na coś jednemu zespołowi. Budują to niewiadmomo ile miesięcy i tuz przez testami im tego zakazują. Mnustwo kasy poszło w błoto bo FIA pozwala,, a potem zmienia zdanie.
21.01.2012 15:34
0
Żenuła.....
21.01.2012 15:39
0
Nie no to FIA to jakaś banda gorsza od PZPN,banda czubów.
21.01.2012 15:44
0
Wielu obstawiało w ciemno taką zagrywkę. Trzeci "tytuł" wisi w powietrzu. A może udekorować go przed sezonem?
21.01.2012 16:02
0
TAAK!!! niech zablokują wszystko. zakazać nowinek technicznych żeby czasem red bull nie stracił i tak ogromnej przewagi po sezonie 2011. na korekty w aero pozwolic nic po za tym. i 3 tytów w obu kategoriach znamy
21.01.2012 16:03
0
TAAK!!! niech zablokują wszystko. zakazać nowinek technicznych żeby czasem red bull nie stracił i tak ogromnej przewagi po sezonie 2011. na korekty w aero pozwolić nic po za tym. i 3 tytuł w obu kategoriach znamy. sry za double post
21.01.2012 17:53
0
Moim zdaniem to bzdurna decyzja. I nie można tłumaczyć jej oszczędnościami. Zespoły dysponują określonym budżetem i jeśli nie wydadzą go na jedno to z pewnością na drugie (rozwiązanie) więc kasa i tak zostanie wydana. A chyba lepiej by było aby była pakowana w nowe technologie i rozwiązania niż stare, zapyziałe. Może i jest to teoria spiskowa, a;e jeśli grube ćwoki zajmujące wysokie stołki określają co można a czego nie i to już w trakcie prac, to moim zdaniem jest to manipulacja za grube pieniądze. Sport i twórczość na tym tracą.
21.01.2012 18:35
0
już to kiedyś pisałem FIA - frajerzy i amatorzy a i dodatkowo 2 słowa określające działania tej organizacjji to : NIE i ZMNIEJSZANIE czy F1 musi byc organizowana przez fia niech zespoły same sobie organizują wszystko moze i będzie chaos ale raczej wolę to niż patologie uprawianie przez FIA od 11 lat
21.01.2012 18:38
0
Skoro zakazali to jest na to podstawa prawna i tyle. Poza tym może chodzić np. tylko o Williamsa bo nie widzę wypowiedzi z FIA, która by dotyczyła wszystkich zespołów. Przecież projekty tego systemu w każdym zespole są różne. W dodatku jeśli inne zespoły sugerują jakąś niezgodność z regulaminem to bez zbadania sprawy ich zdania nie wolno pominąć czy to się komuś podoba czy też nie. Liczą się wyniki a nie jak kto do nich dochodzi więc oburzenie co niektórych proponuje w buty wsadzić.
21.01.2012 19:11
0
heh dziwna decyzja a komentarze niektórych "ekspertów" wypowiadających się w komentarzach powyżej jeszcze dziwniejsze :) FIA po raz kolejny pokazuje brak stanowczości i konsekwencji - znowu najpierw zezwolili a potem zabronili - bez sensu... co do tego, jakie zespoły mogły wywierać wpływ na tę decyzję - oczywistym jest fakt, że Red Bull bo oni jako jedyni zapowiedzieli, że takiego systemu budować nie będą - ba, decyzja o zakazaniu systemu pojawiła się niedługo po wypowiedzi Hornera, ze oni odpuszczają ten system... dziwny zbieg okoliczności - ale takich w F1 nie ma :) więc mamy następujące opcje: 1. Red Bull (i może ktoś inny silny, McLaren?) naciskał na FIA 2. FIA dała cynk Red Bullowi, że system i tak zakażą tylko poczekają aż Lotus, Ferrari i Mercedes (i pewnie kilka innych ekip) popracują na marne nad nim i wywalą pieniądze w błoto... 3. wszystko to czysty zbieg okoliczności :) co do nacisków Ferrari czy Merca - to by było idiotyczne bo ponoc obie ekipy już są w zaawansowanym stadium opracowania tego systemu i w ich interesie raczej było wdrożenie tego systemu, zwłaszcza wobec tego, że Red Bull nie planował go wprowadzić - Lotus raczej i tak nie będzie się liczył więc Ferrari i Merc mogliby zyskać dzięki temu niezłą przewagę na początku sezonu... kto wie :) tak więc komentarze takie jak mega fana Red Bulla z punktu 2 to jakieś wolne żarty, no ale tak już bywa jak się pije za dużo napojów izotonicznych :D cóż, wszyscy tylko spekulujemy i pewnie szczegółów nie poznamy nigdy bo tylko garstka ludzi pociąga za te wszystkie sznurki i tylko oni wiedzą co i jak... mnie trochę niepokoi, że Red Bull już kilka dni temu oficjalnie stwierdził, że oni tego systemu nie będą robić zaraz potem pojawia się info od FIA, że jest zakazany - śmierdzi mi tu faworyzowaniem jednego zespołu albo... albo Newey i spółka po raz kolejny udowodnili swój geniusz i przewidzieli, że system będzie zakazany...
21.01.2012 19:33
0
F1 to coraz większe bagno... :/
21.01.2012 19:46
0
Jest to gupia decyzja, ale nie mozna tu mowic o teori spiskowej, jest to nieprzepisowe i tyle nic na to nie poradzimy
21.01.2012 19:46
0
Lobby Red Bulla, McLarena i Ferrari jest ogromne... Najpierw mówią że system niczego wielkiego nie wniesie, a potem okazuje się nielegalny. Po co zapytania do FIA na temat legalności? Dlaczego zmienia się regulaminy. Powinny być zmianiane raz w roku i to wszystko. Kto coś prześpi ma pecha. A w takiej sytuacji układ sił nie zmieni się na pewno... Mogli lepiej to zrobić nielegalnie, pewnie wtedy chociaż 2 wyścigi przejechaliby z tym systemem ;)
21.01.2012 20:18
0
FIA otrzymala standarty olimpijskie, dlatego w Odessie budowany jest tor F1. Ciekawy jestem jak rozegra sie bitwa olimpijska w F!. Kto z kim i w jaki sposob. Jak Vettel poradzi sobie w niemieckim samochodzie a Alonso w hiszpanskim, chyba Seat-cie. No, no, juz nie moge sie doczekac, ale bedzie rewela!
21.01.2012 20:25
0
*standardy
21.01.2012 20:26
0
18. devious a jakby dopisać punk 4: - Ecclestone nie "życzy" sobie zmian w środku stawki? Zespoły parcują nad rozwiązaniami dającymi szanse zniwelowania przewagi RBR i ... i guzik z tego wychodzi. Plus jest taki, że nie będzie korekty już po rozpoczęciu sezonu. Słowa o wyrzuceniu pewnych kwot w ten projekt są chyba nieco na wyrost, ale... no właśnie co z projektem "B"? Tym, który nie posiada tego rozwiazania - był odpowiednio traktowany? Nie był jakąś "sierotką"? Bo jak stawiano wszystkie pieniądze na ten projekt ze względu na pozytywną opinię, to czy są w stanie (zespoły) odpowiednio przekonstruować pakiet pod kątem zakazanego rozwiazania? Zapewne tak, natomiast nikt z "zainteresowanych" nie bedzie stękał, że poniósł jakieś koszta i z tego powodu będzie dochodzić odszkodowania (co za pomysł) - nie jest to branża, która z uśmiechem na ustach przyznaje się do błędu:) Zapewne dałem ciała sugerując Benka jako źródło "zła", natomiast nie byłbym zdziwiny takim obrotem sprawy ze względu na szansę RBR w zdobyciu kolejnego (kolejnych) mistrzowskich sezonów... Pozdr.
21.01.2012 20:35
0
a może w ogóle podpisać kontrakt z jaką Dalarą czy coś... niech pierdyknie wszystkim jednakowe bolidy według "jedynie słusznej linii" FIA i zespoły będą miały okazje wykazać się inwencją w... malowaniu bolidu... nie no komedia
21.01.2012 20:40
0
18. devious akurat jestem fanem Ferrari... Wszyscy wiemy kto jest prezydentem FIA, jeśli uważasz że Todt wspiera Red Bulla to przypominam chociażby próby zakazania stosowania dmuchanych dyfuzorów w trakcie poprzedniego sezonu. Kto na tym miał stracić a kto zyskać (w jednym wyścigu zyskał) nie będę pisał bo taki wielki ekspert i fachowiec w dziedzinie F1 jak Ty na pewno wie to doskonale. Ferrari podobno (zwracam uwagę na to słowo) złożyło projekt tego systemu do zalegalizowania. Być może system ten nie dawał im na tyle dużej poprawy osiągów że postanowili go zastopować na początku sezonu, bez ryzyka że inny zespół na tym zyska. Na pewno FIA nie zrobiłaby nic żeby zaszkodzić Ferrari, czy inne zespoły także maczały w tym palce nie wiem, ale to możliwe.
21.01.2012 22:14
0
No to kolejnym krokiem będzie zaspawanie zawieszeń, wprowadzenie jednego producenta i jednego modelu paneli aerodynamicznych, dalej będzie jeden producent silników a na koniec losowanie bolidów przed każdym wyścigiem... Katastrofa - F1 się kończy.
21.01.2012 22:17
0
Wolne żarty. Najpierw projekt Lotusa jest zaakceptowany i dopuszczony a tu nagle łup. Jak by chcieć się dopatrywać teorii spiskowych to na pewno nie u Ferrari bo i oni też nad takim projektem pracowali. Jak by co to Horner nie widział powodów żeby się przejmować takim czymś, i chyba miał ,racje., Szkoda bo kupa kasy poszła w błoto a podobno w F1 nie o to chodzi co by psu w tył korpusu wsadzać kasę. Może DRS nam pomoże na autostradach przy wyprzedzaniu sfrustrowanych kierowców, bo po co nam system który stabilizuje przód pojazdu podczas hamowania . A całkiem możliwe że skrucił by czas hamowania co by może uratowało komuś życie. No ale cóż show must go on. Coż pewnie wojsko już od dawna si w takich projektach specjalizuje.
21.01.2012 23:50
0
Skoro fia faworyzuje jeden zespół, i po raz trzeci red bull bedzie dzieki temu ciagle wygrywac to fia samo zakłada sobie petle na szyje. Wyscigi pod dyktando jednego zespołu stają się coraz nudniejsze(a przepisy fia dodają tylko oliwy do ognia), a co z tym niesie mają coraz mniejszą oglądalnośc i mniejszą popularność(F1 staje się nudna), a to będzie powodowało ze coraz mniej firm będzie chciało sponsorować to kiepskie widowisko, zwłaszcza w dobie światowego kryzysu.
22.01.2012 00:56
0
czyz nie czytalismy kilka dni temu, iz owy system jest dozwolony? smiech na sali, co panowie wyrabiaja. Ktos poswiecil szmat czasu na rozwoj systemu, a tutaj nagle zakaz.... ehhh, decyzja zaiste, jakby tym wszystkim kierowali polscy politycy.
22.01.2012 01:50
0
szkoda słów
22.01.2012 02:33
0
K***a, normalnie nie wierze! To nawet nie jest prima luty, a gdzie tam do prima kwietnia... Droga FIA, czy aby w wasze szeregi nie wstąpił pan Kononowicz, który to już dawno zapowiadał, że nie będzie niczego... Jeśli tak, to proponuję zakazać wszystkiego realnego, a zespołom nakazać jedynie ścigać się w sieci na symulatorach... Idę spać :(
22.01.2012 10:27
0
tak jak napisał to bula28 Lotusowi już możemy podziękować tak samo jak Mercedesowi i Ferrari.
22.01.2012 10:48
0
33. ULTR33 Watpie zeby system kontoroli zawieszenia zmienil jakos specjalnie uklad sil, na tym zakazie najwiecej straci Lotus jednak nie uwazam zeby byla to jakas tragedia, Ferrari i Mercedes raczej na pewno na tym nie straca
22.01.2012 11:41
0
34. luca motorsport Skoro jest zamieszanie w tej sprawie to pewnie cos daje
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się