komentarze
  • 51. Krokiet
    • 2010-08-04 23:40:37
    • *.146.170.219.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    @30 31 ciekawe, choć tego nie widziałem wcześniej, ale na którymś z wyścigów (niestety nie pamiętam na którym i raczej nie znajdę tego) Renault miało na początku nosa takie dwa "dzióbki" małe.. coś w stylu jak krokodyl wystające nozdrza na końcu paszczy wyłaniające się spod wody (takie moje skojarzenie)... pisałem nawet o tym komentarz, ale nikt nie zareagował wtedy

  • 52. Jacu
    • 2010-08-04 23:44:21
    • *.retsat1.com.pl

    @44. oshi - witaj kolego wśród nas :]]].
    Sam F-duct nie zwiększa docisku tak stricte to właśnie "wyłącza" docisk na tylnym doprowadzając do "przeciągnięcia". Ale wiem co masz na myśli chodzi ci zapewne o to że można poustawiać bolid na większy docisk "odzyskując opór" na prostych. Tylko, że to i tak nie pozwoli na zwiększenie docisku maksymalnego tam gdzie jest to potrzebne, jednak na pewno coś tam pomoże na prostych. Tym niemniej przykład RBR pokazywał, że i bez F-duct'u można było przez niemal cały sezon rządzić - czyt. nie tędy droga jak się nie projektowało przed sezonem tego sytemu - vide McLaren. Pozdro

  • 53. kukus
    • 2010-08-04 23:54:56
    • *.chello.nl

    Mam nadzieje że ich strategia wypali przy takim nakładzie pieniędzy a i w kolejnym sezonie będą kierowcy walczyć o wyższe miejsca.
    Pozdrawiam

  • 54. strong1
    • 2010-08-05 00:10:56
    • *.3.199.109.static.rdi.pl

    @49 jacu
    To jest cyrk Benka i jego małpy. Jeśli będzie chciał coś przeforsować to to zrobi:)
    Ale teoryjka była raczej lużna:). No wiesz można powiedzieć,że pieniądze od FOM-u za czwarte miejsce pójdą być może na kontrakt nowego kierowcy,ale by je osiągnąć potrzebny może być Pietrow. No i wychodzi trochę kwadratura koła/ Osobiście po wypowiedziach Bouliera myślę,że jest poważnie rozważana opcja pozostawienia go na etacie. Nie powiem żebym z tego powodu piał z zachwytu, bo już go kiedyś skreśliłem Musiałby punktować poza Europą,żebym znowu mu uwierzył. A Flavio? Oprocz jego "aniołków" pomijając Singapur dodawał zabawie kolorytu. Obecni szefowie są "bardzo grzeczni". Pzdr..

  • 55. Tomek_itd
    • 2010-08-05 00:19:57
    • *.adsl.inetia.pl

    @34. rafcioal

    Ktoś niedawno zapodał takiego linka - masz tam obecny sezon, a także wiele wstecz, pozdrawiam. http ://f1.f-e-n .net /index .php /url1952

  • 56. hugo
    • 2010-08-05 08:49:56
    • *.100.211.91.static.bait.pl

    @Jacu:

    "... można poustawiać bolid na większy docisk "odzyskując opór" na prostych. Tylko, że to i tak nie pozwoli na zwiększenie docisku maksymalnego tam gdzie jest to potrzebne"

    Nie rozumiem, możesz wytłumaczyć co miałeś na myśli (dlaczego nie zwiększy to docisku)?

  • 57. Jacu
    • 2010-08-05 10:35:01
    • *.142.202.118

    @56 - to proste. Jeśli bolid ma określony pakiet aerodynamiczny, który skonfigurowany na swoje absolutne maksimum (czyli maksymalny możliwy docisk) to dodanie F-Duct'u nie zwiększy tego docisku bo jego rola ogranicza się do "wyłączania" siły docisku (a tym samym zmniejszania oporu powietrza) na prostej i przy odpowiednio dużej prędkości. Inaczej - można powiedzieć, że opór powietrza generowany przez bolid można podzielić na dwa składowe prostopadłe do siebie składniki. Pierwszy to Cx - współczynik opóru powietrza - niekorzystny. Drugi to Cy - czyli współczynik generowanej siły docisku. Pakiet aerodynamiczny posiada jakąś tam proporcje między nimi. System F-duct pozwala na zmianę tej proporcji ale z jednoczesnym zmnijszeniem obu parametrów. Tym samy nie może zwiększyć Cy a jedynie korzystnie zmniejsza Cx (niestety pogarszając przy tym i Cy). Mam nadzieję, że jasno to wytłumaczyłem ;).
    Pozdro

  • 58. oshi
    • 2010-08-05 10:40:09
    • *.adsl.inetia.pl

    @Jacu

    Oczywiście, że chodziło mi o zwiększenie docisku na spojlerkach:-), który to docisk jednak zmniejsza prędkość maksymalną, a tą z koleji pozwala odzyskać F-duct (może niezbyt jasno, ale mam nadzieję, że wiadomo o co chodzi).
    Jasne, że docisk aero to także ogólnie udana konstrukcja bolidu, ale jeżeli uda im się dobrze zestroić F-duct z to będzie poprawa, na którą wszyscy liczą. Przecież łatwiej było skonstruować F-duct niż gruntownie przebudować aerodynamikę bolidu:-)

  • 59. szerter
    • 2010-08-05 12:07:29
    • *.com-promis.3s.pl

    57. Jacu - kolegom raczej chodziło o to, że posiadanie kanału daje komfort stworzenia bardziej agresywnego pakietu aero, bez nieustannego kontrolowania o ile zwiększył się opór, bo jego nadmiar obijamy sobie przez F-duct. Myślisz, że skrzydła RBR i Ferrari na Hockenheim miałyby rację bytu bez kanału ?

  • 60. Jacu
    • 2010-08-05 12:48:55
    • *.142.202.118

    @59. szerter - wiem o co chodziło kolegom zresztą sam o tym wcześniej pisałem :). Jednak myślę, że skrzydła RBR i Ferrari bez kanału F miały by rację bytu ;), ze względu na fakt, że chyba tu pomaga ich "elastyczny" charakter, a i zakres prędkości kiedy sprawnie pomagają dociskać bolid jest znacznie szerszy niż działanie kanału. Tym niemniej nie twierdzę, że F-dukt nie jest pomocny. Uważam jednak, że przy ograniczonych zasobach Renault powinni skupić się na innych elementach aerodynamicznych, zwłaszcza w kontekście przyszłego sezonu. Ale to moja prywatna opinia.

  • 61. lechart
    • 2010-08-05 13:37:39
    • *.olsztyn.mm.pl

    .... wypadałoby też dokonać jakiegoś "wynalazku" , który dał by przewagę Renault. Inni potrafią ........ Najłatwiej jest kopiować, ale jak widać, to też nie jest ( dla Renault) takie proste. Panowie inżynierowie......., pokażcie na co was stać .......

  • 62. hugo
    • 2010-08-05 14:17:49
    • *.100.211.91.static.bait.pl

    @ Jacu:

    domyślam się że chodzi Ci o to że pomimo zamontowania kanału F skrzydła przednie i tylne, podłoga i God knows co jeszcze jest zoptymalizowane do mniejszych prędkości. O to Ci się rozchodzi?

  • 63. Jacu
    • 2010-08-05 14:34:46
    • *.142.202.118

    @ 62. hugo - chodzi mi o to, że ogólny pakiet aero (skrzydła, dyfuzor etc itd) dają wymierne korzyści już od umiarkowanych prędkości, w sposób ciągły i są decydującym elementem osiągów we współczesnej F1. Oczywiście wydajność aero wzrasta w kwadracie prędkości ale nawet na torach typu Monaco czy Hungaroring jest decydująca. Natomist kanał F - nie zawsze ma sens bytu i jego działanie jest skokowe a do tego możliwe tylko przy znacznych prędkościach. Zresztą widać po innych ekipach, że pomimo dłuższgo rozwoju tak naprawdę tylko w McLarenie projektowanym od podstaw z myślą o tym systemie działa to w sposób w pełni zadowalający. Pozdro

  • 64. szerter
    • 2010-08-05 14:41:27
    • *.com-promis.3s.pl

    60. Jacu - zespoły posiadające kanał wykorzystują go wszędzie gdzie się da - na Hungaroringu, Liuzzi goniąc Buemiego aktywował kanał przed wyjazdem na pobocze w zakręcie 4. Długość poprzedzającej prostej nie jest zbyt imponująca, co potwierdzał któryś inżynier Renault twierdząc, że kanał jest w użyciu na każdym w miarę prostym odcinku.
    A skrzydło, hmm - zastanawia mnie ciągle jak oni to osiągnęli, że jest ono tak niskie w wolniejszych partiach i jednocześnie nie wbija się w asfalt na prostej.

  • 65. hugo
    • 2010-08-05 15:12:12
    • *.100.211.91.static.bait.pl

    @ Jacu:

    ja to widze tak: w tej chwili w reno muszą robić tak aby w zakrętach mieć jak najlepszy docisk, a na prostych jak najmniej tracić przez opór (do tego jeszcze mają słabszy silnik). Wszystkie zespoły z kanałem F mają dużo mniejszy problem z tym. Skoro wszystkie czołowe ekipy inwestują w kanał to znaczy się że musi być warty tego. Pytanie czy nowe przednie skrzydło RBR nie jest wartościowsze.

  • 66. Mic4as
    • 2010-08-05 16:59:49
    • *.know.cable.virginmedia.com

    Ciekaw jestesm czy po tak dlugiej przerwie ktoras z ekip zaprezentuje wlasnie te "elastyczne" skrzydla na wzor RBR i SF?

  • 67. jarko dnb 85
    • 2010-08-05 17:25:58
    • *.toya.net.pl

    dziarmolek gdzie jestes??faworyzuja ruska,no bo jakim cudem On przyjechal przed naszym najlepszym na swiecie Robertem??pewnie Putin zaplacil Sutilowi zeby ten wjechal w Kubice.co o tym sadzisz??podziel sie z nami.bo na razie jedyne co piszesz od jakis dwoch miesiecy to cytuje ciebie:";)))" lub "Jacu zgadzam sie z toba ;)))" toz to spisek.hehehe!!

  • 68. Jacu
    • 2010-08-05 17:48:49
    • *.retsat1.com.pl

    @64. szerter - ale to w żaden sposób nie stoi w sprzeczności z tym co wcześniej pisałem. Bolidy F1 potrafią nawet na stosunkowo krótkiej prostej osiągać olbrzymie prędkości (ponad 300km/h). W tym momencie F-duct na pewno pomaga zyskać te parę km/h. W tak aptekarskim sporcie każdy zysk nawet najmniejszy może być pomocny. Tylko pytanie na ile te kilka km/h przekłada się na czasy okrążeń ? Moim zdaniem niewiele w stosunku do patentów pozwalających szybciej przejechać zakręty - patrz RBR vs. McLaren przez większość sezonu. Bardziej może pomóc wyprzedzić na prostej - z tym, że na naprawdę dłuuuuuugiej prostej. Nawet z KERS, który był efektywniejszy zysk na długich prostych był nie większy jak 2-3 metry!!. Co więcej zespoły, które próbowały tego rozwiązania wcześniej miały problem z jego działaniem i zarzucały to rozwiązanie na niektórych wyścigach. Zysk naprawdę wydaje się nieadekwatny do włożonych zasobów ludzko-finansowo-technologicznych i przy ograniczonym budżecie może lepiej skupić się np.: na "dmuchanym" dyfuzorze i przednim skrzydle?? Pytasz czemu inni robią? Wydaje mi się, że co najmniej z dwóch powodów: 1) chęć sprawdzenia nowych rozwiązań i wzbogacenia własnego "know-how", 2) kwestia prestiżu - oni to mają i potrafili wykombinować my też musimy. Jeśli ma się rezerwy to można szaleć - Renówka ich za bardzo chyba nie ma.
    Co do skrzydełka - to większość nie wie nawet w czym jest fenomen ich działania ;). Samo FIA nie wie o co chodzi i dla tego zaostrzyli testy. Odpowiedzi chciało by poznać wielu inżynierów z padoku ;).

    @ 65. hugo - nie wszystkie -np.: FI ma kanał i mocniejszy silnik a jest za Renią ;). Dokładnie o to chodzi z tym pytaniem :).

    Pozdrawiam.

  • 69. karlito
    • 2010-08-05 18:13:30
    • *.adsl.inetia.pl

    68 Jacu. A nie jest przypadkiem tak że kanał F wyłącza na prostych opór tylko tylnego skrzydła? Przednie z tego co pamiętam ma dwa tryby pracy, przynajmniej tak było w zeszłym sezonie, że kierowca regulował docisk przedniego skrzydła z kokpitu.pzdr.

  • 70. kubikafan
    • 2010-08-05 18:15:01
    • *.opera-mini.net

    Sam kubica mowil ze na torach z duzym dociskiem i z dluga prosta to musza szukac komromisu miedzy v-max a przyczepnoscia w zakretach... a gdyby mieli kanal f to nie było by problemu...

  • 71. Jacu
    • 2010-08-05 18:41:40
    • *.retsat1.com.pl

    @69. karlito - oczywiście, że f-duct wyłącza tylko tylne skrzydło - taka jest idea tego rozwiązania. Nie wiem dlaczego zrozumiałeś z mojego któregoś postu, że miało by być inaczej ;). Może dlatego, że pisząc o oporach wcześniej miałem na uwadze ogólny efekt działania na cały bolid bez nadmiernego wyszczególniania. Przyjąłem, że każdy wie jak to działa - zresztą pisałem o tym wcześniej ;). Pozdr

    @70. kubikafan - zawsze tak było i f-duct tu niewiele zmienia ale oczywiście pomaga. Chyba całe meritum już zawarłem wcześniej, więc nie będę się poważał. Pozwolę sobie tylko na małą konkluzję: System dobrze zaprojektowany na pewno jest pomocny ale nie kluczowy dla uzyskania przewagi nad rywalami.
    Pozdro

  • 72. robtusiek
    • 2010-08-06 10:02:21
    • *.tktelekom.pl

    68. Jacu reasumując, myślę że chcesz nam przekazać że docisk to podstawa którym to powinno zająć się Renault (i na tym najwięcej zyskują zespoły), a kanał to miły dodatek poprawiający prędkości ale nie wymierny do korzyści płynących z jego użycia (czyli zamontowania w bolidzie kosztem bliżej mi nie znanych przeróbek które mogą uczynić bolid np.niestabilnym lub zmniejszając inny pozytywny parametr, tak jak to miało miejsce z KERS-em). Tylko że czytając wypowiedzi innych forumowiczów raczej zgodziłbym się że kanał F na tym etapie może pomóc Renault, poprostu tory SPA, MONZA nie potrzebują wielkiego docisku i tutaj można zastosować setup z innych torów (napiszę abstrakyjnie) np. Hungaroring czyli docisk mamy plus kanał F i prędkość na prostych, czyli "złoty środek", rozmuniem powiesz a jakby popracowali nad dociskiem (patrz RBR), tylko czy w R30 można coś jeszcze ulepszyć (jeżeli chodzi o docisk)? Inżynierowie Renault pewnie wiedza do jakiego stopnia rozwoju doszli i może dlatego skupili sie na F-duct. Pozdrawiam.

  • 73. jar188
    • 2010-08-06 11:05:08
    • *.trachem.pl

    @72. robtusiek F-ductu nie ma sensu na tym etapie wdrażać ze względu na zakaz używania go w przyszłym sezonie i o to chyba chodziło @Jacu pod czym Ja się podpisuję.
    Jedyna przesłanką dla której wprowadzają F-duct i to z takim opóźnieniem jest walka o kasę (wygrana z Mercedesem i czwarte miejsce) której jak wiadomo im brakuje.
    Odbije to się niestety czkawką w przyszłym sezonie, bo jak wspominał kolega wydają kasę i tracą czas na coś co może być wykorzystane tylko w kilku wyścigach w tym sezonie.
    Czy mogą jeszcze coś poprawić w areo? Zawsze można tylko trzeba mieć koncepcję,pomysł, a czy inżynierowie z Renault wiedzą do jakiego stopnia rozwoju doszli to wątpię, zawsze są rzeczy które można ulepszać (patrz skrzydło w RBR i FErrari) trza tylko wiedzieć jak:)

  • 74. robtusiek
    • 2010-08-06 11:45:48
    • *.tktelekom.pl

    73. jar188 jak dla mnie głównym powodem wprowadzenia F-duct jest właśnie walka z Mercedesem, a czy odbije się im czkawką zobaczymy w przyszłym sezonie. Ferrari w zeszłym sezonie odpuściło i niewiele im to pomogło, innym przykładem jest Brawn GP & Mercedes z mistrzowskiego bolidu zrobili średniaka nie wspominając o BMW bo to zbyt oklepany temat, na to nie ma reguły że zaczniemy wcześniej to bedziemy mieć wspaniały bolid. Poprostu myślę że trzeba w każdym sezonie wykazać się jakimś sprytem, przebłyskiem i tak w tej chwili robi Red Bull co roku to oni maja to coś i zaznaczam że walczą do końca sezonu.

  • 75. Jacu
    • 2010-08-06 12:39:40
    • *.142.202.118

    @73. jar188 - dzięki za wyręczenie w odpowiedzi - dokładnie takie było przesłanie.

    @74. robtusiek - reguły nie ma ale zauważ, że ten sam Brawn rok wcześniej zarzucając cały sezon Hondy zrobił mistrzowską maszynę. Rzecz jasna do tego trzeba się wstrzelić z koncepcją i nowatorskimi pomysłami, z którymi w Renault ostatnio dość kiepsko. Jednak więcej czasu i zasobów skierowanych pod kontem przyszłorocznego projektu to i większa szansa, że się na coś extra wpadnie. Nie zawsze to działa ale tak podpowiada logika ;).

  • 76. Budyn_F1
    • 2010-08-06 13:17:33
    • *.chello.pl

    Zeby jeszcze ten F-duct byl skuteczny w Renault to bedzie dobrze.

  • 77. szerter
    • 2010-08-06 21:58:49
    • *.com-promis.3s.pl

    @Jacu - myślę, że Renault już dawno przekroczyło granicę, kiedy jeszcze opłacało się wycofać z F-ducta. Teraz więcej by stracili zaprzestając pracy nad nim, niż stracą finiszując projekt.
    Co jeśli skrzydła RBR i Ferrari zostały skonstruowane z wykorzystaniem know-how zdobytego przy budowie kanału? Przeciągnięcie przedniego skrzydła na głównej prostej przy pomocy regulaminowego silniczka? Coś muszą robić, żeby zatrzymać proces obniżania się skrzydła wraz ze wzrostem prędkości. Może w przyszłym sezonie komuś uda się doprowadzić do przeciągnięcia regulowanego tylnego skrzydła nie łamiąc regulaminu? Z tych powodów zasad działania kanału w praktyce nauczyć się muszą.
    W przyszłym sezonie kanał będzie zabroniony, ale czy doprowadzenie do przeciągnięcia pasywnie - tak jak na początku miał Merc również? Zresztą tam są mądrzy ludzie - pewnie doprowadzą do przeciągnięcia w nieoczywisty sposób i nikt nawet nie będzie o tym wiedział.

  • 78. Jacu
    • 2010-08-07 09:16:48
    • *.chello.pl

    @77. szerter - efekt przeciągnięcia jest w F1 znany od lat (podobnie jak w lotnictwie ;] ) i był już dawniej nagminnie stosowany. Jednak na pewnym etapie FIA wprowadziła szereg zmian regulaminowych (jak np.: boczne sekcje zamykające po bokach tylne skrzydło) uniemożliwiające osiągnięcie tego efektu bez dodatkowego rozwiązania - takiego jak kanał F. Sam jednak efekt jako zjawisko nie jest zabroniony ;) i na pewno konstruktorzy będą poszukiwać nowych sposobów na jego uzyskanie. Jednak sam efekt jest pomocny jedynie na prostych zmniejszając jednocześnie opór ale i docisk. Niewykluczone, że badanie zjawiska przeciągnięcia podczas opracowywania kanału F dało jakieś rezultaty przy pracy nad skrzydłami. Jednak wydaje mi się, że to coś innego bo w przeciwnym razie McLaren - tak nowatorski ze niesamowitą ekipą - też by na to wpadł skoro RBR i Ferreri, po krótkim czasie posiadania F-ductu mają nowe skrzydła. Wg. mnie sekret skrzydeł tkwi w czymś innym także z innego powodu. Przeciągnięcie na przednim skrzydle zdecydowanie zaburzyłoby całą aerodynamikę bolidu. Aby było efektywne bolid musiałby mieć aktywną aerodynamikę - i to w stopniu przypominającym transformersa ;). Nie wiem może sekret tkwi we właściwościach materiałów??. Ale to ty oczywiście możesz mieć racje. Tego na razie się nie dowiemy. Jednak sam kanał F i poszukiwanie lepszego docisku to raczej dwie różne kwestie - chociaż ta sama dziedzina więc...wszystko jest możliwe. Pozdro.

  • 79. hugo
    • 2010-08-07 09:55:47
    • *.100.211.91.static.bait.pl

    Jak bym był głównym inżynierem w ekipie F1 która nie posiada kanału chciałbym znać techniczne szczegóły jak skonstruować taki kanał. Podzielam opinie że na pewno nie jest to czas stracony (tym bardziej że za kanał Reno zabrało się trochę wcześniej a teraz dopiero dysponują rozwiązaniem). Pytanie tylko czy to się opłaca. W takich przedsięwzięciach rzadko podejmuje się decyzje na podstawie gdybania czy "bo ja tak uważam i koniec" ale w większości na podstawie analizy kosztów i ryzyka. Skoro podjęli taką decyzje mieli podstawy ku temu. Nie aplikowałem nigdy do zespołu inżynierskiego ale podejrzewam że nie jest łatwo się tam dostać, stąd wyciągam wniosek że wiedzą co robią.

    Co do przednich skrzydeł RBR na pewno jest to kwestia materiału (oczywiście pociąga to za sobą kształt). Ja jednak nie chciałbym zakazywania takich patentów jak kanałF czy te skrzydło RBR. F1 dla mnie staje się przez to ciekawe, bo same wyścigi kierowców to w większości nuda dla widza (takie jest moje zdanie).

  • 80. rs2009
    • 2010-08-10 21:23:26
    • *.174-178-91.adsl-dyn.isp.belgacom.be

    A co by bylo gdyby babacia miala wasy

  • 81. 16051974
    • 2010-08-17 11:18:24
    • *.147.110.85.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    Była by dziadkiem


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo