Podsumowanie zmian regulaminów F1 na sezon 2010
Sezon 2010 już za chwilę rozpocznie się wyścigiem w Bahrajnie, serwis Formuła 1 – Dziel Pasję chciałby przypomnieć swoim użytkownikom podstawowe zmiany jakie zachodzą w regulaminach F1.Kolejną ważną z punktu widzenia kibica zmianą jest nowy system punktowy. W latach 2003 – 2009 w F1 obowiązywała punktacja premiująca na mecie pierwszą ósemkę zawodników. W tym, FIA ze względu na rozszerzenie stawki do 26 aut (na chwilę obecną jedynie teoretycznie) postanowiła przyznawać punkty czołowej dziesiątce, według klucza: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Jak widać procentowo wzrosła przewaga kierowcy wygrywającego nad drugim. Wprowadzenie takiego systemu punktowego zniekształci jednak wszelkie dane statystyczne dotyczące ilości dotychczas zdobywanych punktów przez zawodników.
Z punktu widzenia kierowców dość istotną zmianą, wpływającą pozytywnie dla Roberta Kubicy jest zwiększenie minimalnej wagi bolidu z 605 do 620 kg. Posunięcie to miało na celu prawdopodobnie zrównanie szans cięższych zawodników w bolidach używających systemu KERS. W sezonie 2010 zgodnie z regulaminem nadal można używać systemu odzyskiwania energii kinetycznej, jednak ekipy po dżentelmeńsku uzgodniły iż nie będą wykorzystywały tej technologii.
O ile przepisy dotyczące obowiązku używania dwóch mieszanek opon podczas wyścigu nie zostają zmienione, firma Bridgestone, dla której jak na razie jest to ostatni rok współpracy z zespołami F1, postanowiła zmniejszyć wymiar przedniej opony zwężając go z 270 mm do 245 mm, tak aby lepiej dostosować rozkład przyczepności spowodowany wprowadzeniem w roku 2009 gładkich opon.
Zespoły od sezonu 2010 nie będą mogły także używać tzw. kołpaków montowanych na kołach, które poprawiały strumień aerodynamiczny auta. FIA zadbała także o zredukowanie efektywności głównego dyfuzora poprzez zmniejszenie jego wysokości ze 175 mm do 125 mm.
W alei serwisowej mechanicy nie będą mogli także używać elektronicznych podnośników. Ekipa Mercedesa podczas ubiegłotygodniowych testów w Barcelonie opracowała już rozwiązanie mechaniczne zastępujące elektronikę.
Ostatnia ważna zmiana to system rozgrywania kwalifikacji. Podobnie jak to miało miejsce w poprzednich sezonach sesja kwalifikacyjna będzie podzielona na trzy części. Ze względu na zwiększenie stawki do 26 bolidów, po każdej z dwóch pierwszych odpadać będzie po 8 najwolniejszych kierowców. Czołowa dziesiątka walczyć będzie o pole position z mała ilością paliwa, jednak każdy z biorących udział w Q3 będzie musiał ruszyć do wyścigu na oponach, na których ustanowił swój najlepszy czas w walce o pole position.
Kosmetyczne zmiany dotyczą testów. W skrócie można powiedzieć, że FIA zdecydowała się dać ekipom zmieniającym kierowców w trakcie sezonu jeden dzień testów, ale tylko w przypadku jeżeli nowy zawodnik nie jeździł w ostatnich dwóch latach w żadnym wyścigu F1. Podyktowane jest to wymogami bezpieczeństwa, które zostały podniesione podczas ubiegłorocznego debiutu Jaime Algersuariego. Hiszpan na Węgrzech miał możliwość praktycznie po raz pierwszy jechać bolidem F1 dopiero podczas sesji treningowych.
komentarze
1. radzix
już nie mogę się doczekać 1 wyścigu!!!
2. Iamer
No i ja tez.Jeszcze tylko 10 dni :)
3. Aragorn
Uważam, że wszystkie zmiany na ten sezon są dobre. To nie w stylu FIA, żeby zmiany przez nich proponowane były dobre dla tego sportu :)
4. mpkaras
zwiększenie różnicy pomiędzy pierwszym a drugim kierowcą w stosunku do poprzedniego sezonu wynosi 8%. Różnica pomiędzy oponami jest ok., ale o wiele bardziej przydałoby się poszerzenie tylnej a przednią pozostawić bez zmian. No ale Bridgestone nie ma takich maszyn, więc zwężają przednie. Bardzo jestem ciekaw kto zastąpi Japończyków.
Zwiększenie masy bolidu, nie ma KERSU ale jest większy bak, a więc to ma znaczenie.
Ciekaw jestem tego sezonu, ale szkoda, że nie zobaczę pierwszego wyścigu.
5. D.S.
Kempa, a co z kocami grzewczymi?
6. kempa007
koce chyba jeszcze zostaja, pisalem to z pamieci, wiec nie wiem zaraz sprawdze.
7. radzix
koce chyba dopiero od 2011 roku
8. Alakhai
biorąc pod uwagę wyrównane wyniki przedsezonowych testów, wiele do powiedzenia będzie miał czynnik ludzki, dodaktowo kwalifikacje już nie będą uzależnione od ilości paliwa, więc dla mnie dodatkowy plus, najciekawsze jednak będzie balans bolidu pod wpływem różnego poziomu paliwa a tym samym różnice w ścieraniu się opon podczas wyścigu, biorąc pod uwage zbliżone parametry to może mieć kluczowe znaczenie, heh w każdym razie powinno być naprawdę ciekawie
9. kempa007
w regulaminie nic nie pisza wiec zostaja.
10. rsobczuk
"Wprowadzenie takiego systemu punktowego zniekształci jednak wszelkie dane statystyczne dotyczące ilości dotychczas zdobywanych punktów przez zawodników."
Troszkę nie prawda, bo można liczyć to także procentowo przez każdego z zawodników (ilość punktów zdobytych/ilość punktów do zdobycia). Otrzymamy wtedy procentowy współczynnik punktowy. Zamiast wyliczać, że Kierowca A zdobył w karierze 350 punktów, to można podać, że zdobył 70% możliwych punktów.
11. TrueVanDal
Powiedzcie proszę jeśli wiecie. Czy ten nakaz stosowania opon z Q3 oznacza wyjechanie na start wyścigu dokładnie na tym samym komplecie opon użytym w Q3 czy chodzi może tylko o rodzaj mieszanki? No bo co się stanie jak zniszczy się jakoś oponę/opony w Q3 i nie da się na nich wystartować (np. przebicie)? Kara by była? Jeśli tak to jaka? Z góry dziękuję.
Pozdro.
12. RentonB
11 ten sam komplet opon
13. TrueVanDal
@12, ma to sens tylko co w sytuacjach ekstremalnych. Raczej się takie rzeczy nie dzieją ale różnie bywa ;). Dzięki w każdym bądź razie.
14. mpkaras
Zniszczysz opony w Q3 to szybko je zmienisz w wyścigu, lub pewnie wystartujesz z pitlane.
Co ma zmiana punktacji do statystyk? Ma i to na plus, otóż dwóch więcej kierowców będzie miało punkty, czyli lepsze porównanie, poza tym na minus, że trzeba formuły w Excelu pozamieniać. Poza tym nic.
15. intoxin
te same opony czyli juz używane w Q3, moim zdaniem jeśli któryśz zawodników w Q3 przebije opone to chyba powinien wystartować z pit stopu na nowych oponach
16. kempa007
10. rsobczuk tylko gdzie znajdziesz taki system... jak sie na spokojnie zastanowisz to zobaczysz ze nie bedzie to takie latwe.
17. pz0
O ile mnie pamięć nie myli to ekipy miały się jeszcze po dżentelmeńsku dogadać odnośnie likwidacji podwójnych dyfuzorów, ale nic z tego nie wyszło. Co do kocyków to z pewnością zostają, pewnie Bridgestone nie było w stanie zrobić właściwej mieszanki więc podrzucili problem swoim nstępcom. W przyszłym roku po wyjeździe z boksów bolidy będą się ślizgać i wszyscy będą piali jakie to cudo robiło Bridgestone.
18. bullit34
Oj będzie się działo, może nie od pierwszego GP ale przy kolejnych zespoły spróbują jazdy na jeden pit stop niech tylko sprawdza zużycie opon na kilku torach wiele w wyścigu bedzie zależało od strategii kiedy zjechać na pit stop jak długo on potrwa to pikuś młyn zacznie się przy wyjeździe Byle do 13-14 marca już nie mogę się doczekać
19. mpkaras
dla statystyk wieloletnich lepiej wziąć pod uwage zajmowane miejsce niż ilośc punkótw, ale zawsze ktoś może się przyczepić, że nie da się tego porównać, bo rok wcześniej samochody były nieco inne....
20. kempa007
nie dyfuzory zostaly zmniejszone do 125 mm zapomnialem o tym :-)
21. jar188
Zniszczyć opony w Q3 to chyba ciężko trochę jeżeli zakładają na jedno lub max kilka kółek, pomijając sytuacje wyjątkowe ale wtedy sądzę, raczej, że regulamin przewiduje wymianę takiego ogumienia.
Ciekawie będzie za to przy zmiennych warunkach pogodowych, jakieś większe wahania temperatury itp...
Pytanie: jaka jest kara przewidziana za wystartowanie na innym ogumieniu niż te z Q3?
22. Doomsday81
Może mi ktoś powiedzieć, jeśli ma taką wiedzę, ile maszyn do tankowania jest dostępne dla zespołów. Wprowadzono zakaz tankowania m.in. ze względu na obniżenie kosztów transportu maszyn tankujących paliwo. Czy na kwalifikacjach zespoły nie będą się biły o dostęp do zatankowania bolidu.
23. rsobczuk
@16. kempa007. O jakim systemie mówisz? Wiadomo przecież jaka była punktacja w każdy z sezonów F1. Wiadomo ile punktów zdobył każdy z kierowców... wtedy łatwo to wyliczyć.
24. bullit34
21 jar188 Ale musisz przyznać że start będzie ze zbiornikiem paliwa po korek a Q3 odbywać się będzie na oparach. Bardzo wielkie znaczenie bedzie miało ustawianie bolidu i spalanie potencjalnie lżejsze bolidy takie jak Renault właśnie tym trochę nad robią straty o ile ustawienia będą na tip top wówczas zużycie opon przy dobrej równej jeździe powinno byc mniejsze
25. walerus
powinno być okay - jeszcze tylko aero słabsze - aby wyprzedzanie poprawić...
26. radzix
wygra ten którego różnica czasu pomiędzy czasem z Q3 i 1 okrążeniem wyścigu będzie najmniejsza co oczywiście wydaje się logiczne i podstawą będzie zużycie opon oraz ekonomia spalania, ciekawe jakie będą różnice w czasach pomiędzy 1 okrążeniem wyścigu a ostatnim, kto wie czy ekipy nie będą ryzykować tankowania na styk i np komuś skończy się paliwo na jedno czy 2 okrążenia do mety będzie się działo :P
27. nekanda
Witam.Panowie powie mi ktoś jak to bedzie jeżeli Q3 jest przejechane na slickach a na starcie do wyścigu pada deszcz to opony z Q3 zostają czy mogą założyć opony na deszcz ????
28. adams100
Czekałem na taki artykuł właśnie. Dobra robota. Dzięki.
29. d0lph
@27 własnie miałem poruszyć ten problem, tylko chciałem dać odwrotny przykład - kwalifikacje w deszczu, wyścig na slikach.
Wydaje mi się, że ten przepis dotyczy tylko slików - inaczej czołówka w przypadku radykalnej zmiany pogodny między kwalifikacjami a wyścigiem musiałaby startować z PITLANE.
30. jar188
@27. nekanda
W takiej sytuacji kierowcy wychodzą z bolidów i pieszo pokonują tor do momentu w kóym deszcz przestanie padać i tor przeschnie.
Pamiętać trzeba oczywiście o regulaminowym czasie wyścigu gdyby nie udało się im przebiec wszystkich okrążeń.
31. d0lph
"At the start of the race each car which took part in Q3 must be fitted with the tyres with which the driver set his grid time. This will only be necessary if dry-weather tyres were used to set the grid time and if dry-weather are used at the start of the race." - FIA Regulations.
Tak jak myślałem - konieczność stosowania opon z Q3 w wyścigu dotyczy tylko slików.
"Any such tyres damaged during Q3 will be inspected by the FIA technical delegate who will decide, at his absolute discretion, whether any may be replaced and, if so, which tyres they should be replaced with."
Opony uszkodzone podczas Q3 oglądnie delegat FIA i wyda decyzje, czy można je zastąpić.
32. nekanda
30. jar188 Dziękuje za wyczerpującą odpowieć ale ja pytam teraz poważnie a jak nie wiesz to sie nieudzielaj
33. dick777
Jeśli chodzi o koce grzewcze, cytuję za "F1 Racing" (nr 68 z marca 2010):
"W poprzednich latach czułość opon na temperaturę skłoniła zespoły do eksperymentów z kocami grzewczymi i podgrzewaczami obręczy. To drugie rozwiązanie jest obecnie zakazane przez przepisy: można korzystać jedynie z koców grzewczych, które dodatkowo mogą działać tylko na zewnętrznej powierzchni opony".
I ciekawostka odnośnie tankowania:
"Po wyjeździe na pola startowe auta nie mogą być tankowane, a paliwo można uzupełniać tylko wewnątrz garażu z maksymalną prędkością 0,8 litra na sekundę". Czyli jednak można dotankowywać, tylko że jest to bardzo nieopłacalne, bo bardzo czasochłonne.
Zmiana kół:
"Aby zniechęcić zespoły do inwestowania w kosztowne hydrauliczne urządzenia przyśpieszające obsługę samochodu, FIA dopuszcza wyłącznie ręczne podnoszenie samochodu w czasie wyścigu".
34. -Zaratustra-
"Kierowcy będą teraz jedynie zmuszeni do wykonania obowiązkowego pit stopu, aby zmienić mieszankę opon"
Obowiązkowego, ze względu na przepis o użyciu dwóch mieszanek... Z tego co się orientuję, ten przepis nie obowiązuję podczas deszczu, więc teoretycznie mogą się znaleźć kamikadze, którzy przejadą wyścig bez żadnego pitstopu:)
35. matito
ciekawy artykuł
36. wpiszlogin
Fajny art, a komentarze uscislily szczegoly. Z mojej strony cos jeszcze mi sie obilo o punkty za poleposition i najlepszy czas wyscigu. Ta zmiana jest dalej akutalna?
37. pz0
33. dick777 - "Po wyjeździe na pola startowe auta nie mogą być tankowane" - czyli jednak nie można dotankowywać. "a paliwo można uzupełniać tylko wewnątrz garażu z maksymalną prędkością 0,8 litra na sekundę" - to raczej dotyczy dolewania paliwa w czasie treningów, sesji kwalifikacyjnych, czy przed wyścigiem.
38. riqoor
Punktacja mi się zdecydowanie nie podoba. Przepis o starcie z oponami używanymi w Q3 to też idiotyzm, bo z jakiej racji najlepsi mają startować na częściowo zużytych oponach? Albo wszyscy startują z oponami z kwalifikacji albo nikt.
A co z kocami grzewczymi? Miały być zabronione.
39. perduto
Ten wyjazd do wyścigu na tych samym oponach co w 3 może okazać się nieco zdradliwy. Co jeżeli w kwalifikacjach była ładna pogoda, a w dniu wyścigu pada deszcz? Wtedy cała 10 rusza na slickach, a inni na deszczówkach? Niezłe jaja. Albo sytuacja odwrotna. W kwalifikacjach deszcz i opony deszczowe, a na drugi dzień słońce, a nasza czołówka startuje na deszczówkach? hahaha, dobre. To chyba musi być regulowane jakimiś dodatkowymi punktami dopuszczającymi zmianę opon. Tylko wtedy gdzie sens i gdzie logika z takim przepisem? Oni się już sami gubią, co by jeszcze zmienić... by namieszać sobie samym!
40. marioblondi
Ten przepis z oponami jest do bani. Macie racje. W czasie Q3 jest sucho , a w niedzielę leje, albo na odwrót. Komuś tam chyba zabrakło wyobraźni.
41. pz0
38. riqoor, 39. perduto - najpierw przeczytajcie komentarze, a dopiero potem komentujcie. Macie to tutaj wyjaśnione - 31. d0lph Natomiast co do kocyków też już było pisane - 9. kempa007
42. bmwfannn
Ludzie ci w FIA też myślą logicznie i nie puszczą na slickach w deszcz!! pomyślcie cos zanim napiszecie!!
A co do tematu to moim zdaniem zmiany ok ;) będzie więcej wyprzedzań na pozycjach 5-15 ci na polach od 11-15 będą mieli przewagą nowych opon i będą mogli sie wedrzeć na punktowane miejsca:)
Już nie mogę się doczekać wyścigu ;)))
43. dick777
37. pz0: Nie podejmuję się wyciągać tak daleko idących wniosków na podstawie tak skąpych informacji. Na pewno nie dotyczy to treningów, bo nie ma żadnej logiki w ograniczaniu tankowania podczas treningów. Co do reszty, może być tak, jak piszesz. Pozdrawiam.
44. kryh
a co z urządzeniem podgrzewającym opony do wyścigu? bedzie dozwolone?
45. VINO
Zastanawiam się jak będzie wyglondało typowanie.
46. Dagmara_W
zobaczymy co to da , i jak to bedzie funkcjonowac.. z testami dobry pomysl.. ale widac ze coraz bardziej tna osiagi bolidow na kazdy mm. jeszcze trochu ponad tydzien:)
47. Budyn_F1
I wszystko jasne.
48. zakop
A jak wyjedzie samochód bezpieczeństwa i zrobi 10 kółek, to paliwa może nie starczyć.
49. faficki
Nie została podana jeszcze jedna istotna zmiana dotycząca ogumienia. Jeśli się nie mylę, od tego sezonu Bridgestone będzie przywoziło bardziej różniące się od siebie mieszanki. ~To znaczy, że w jednym będzie używana np. supermiękka i średnia, a nie jak dotychczas, czyli supermiękka i miękka,
50. Szkodzik
@49. a to czasem w minionym sezonie tak nie było?
51. masaj
Drażni mnie ten przepis z oponami. Za poprzednich przepisów i obecnie ostatni kierowca z Q3 jest w pewnym stopniu pokrzywdzony w stosunku do następnego na starcie - poprzednio z powodu ilości paliwa a obecnie z powodu opon. Powinni rozdzielić ich dodatkowo jednym pustym polem startowym dla równowagi.
52. ziarno truli
Po przeczytaniu zmian w przepisach i Waszych wnikliwych komentarzy, tak myślę że w tym sezonie nie wygra najszybszy, ale najbardziej uniwersalny bolid. No i strategia będzie miała jeszcze większe znaczenie niż w poprzednim sezonie.. Wiec może Reno może będzie całkiem wysoko, ... a może ktoś całkiem inny kogo się nie spodziewamy
53. riqoor
Ja po cichu liczę na Force India ;] Jakoś coraz większą sympatią darzę ten zespół i mam nadzieję, że pozytywnie zaskoczą w tym sezonie.
54. panikarz12
jest KRES w tym sezonie ?
55. kempa007
w regulaminie jest, ale zespoly po dzentelmensku uzgodnily, ze nie beda go stosowac.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz