Podsumowanie zmian przed sezonem 2009
Sezon 2009 przez znawców został już okrzyknięty mianem rewolucji w regulaminach F1. Już w najbliższą niedzielę wyścig w Melbourne zainauguruje nowy sezon. Redakcja Formula1.pl na kilka dni przed wielkim otwarciem mistrzostw pragnie przypomnieć swoim użytkownikom najważniejsze zmiany w zasadach.Opony
Po 10 latach używania opon rowkowanych Formuła 1 wraca do gładkich opon nazywanych często slickami. Zmiana ta ma na celu podniesienie przyczepności mechanicznej bolidów. Jak szacują eksperci wzrost przyczepności mechanicznej może sięgnąć 20 procent, jednak ogólna przyczepność bolidów, głównie za sprawa ograniczenia docisku aerodynamicznego, nie wzrośnie, a bolidy będą wolniej pokonywały szybkie wiraże. Opony na mokrą nawierzchnię nie zostaną zmienione, przez co podczas deszczu kierowcy zdecydowanie bardziej będą odczuwali zmiany w zakresie aerodynamiki.
Kierowcy nadal będą zobowiązani do użycia dwóch mieszanek opon podczas wyścigu, z których bardziej miękka będzie oznaczona zielonym paskiem na profilu. Firma Bridgestone w sezonie 2009 będzie jednak dostarczała na poszczególne wyścigi opony znacznie różniące się charakterystyką. W ubiegłym roku na GP F1 przywożone zawsze były dwie zbliżone do siebie mieszanki (np. super miękka i miękka). W tym roku Bridgestone będzie je bardziej różnicować i tak na najbliższy wyścig w Australii dostarczy opony super-miękkie i średnie.
Kinetic Energy Recovery System (KERS)
W sezonie 2009 zespoły Formuły 1 będą mogły użyć systemu odzyskującego energię kinetyczną z układu hamulcowego. Tak pobrana energia będzie gromadzona w akumulatorach lub kole zamachowym, a kierowca będzie miał możliwość za pomocą przycisku na kierownicy uwolnić ją. System KERS pozwoli doładować silniki dodatkowymi 80 KM przez nieco poniżej 7 sekund na okrążeniu. Takie doładowanie może dać kilka dziesiątych sekundy na okrążeniu, jednak waga nowego systemu i jej wpływ na rozkład masy musi zostać uważnie przeanalizowany, gdyż na krętych torach z krótkimi prostymi odcinkami może okazać się iż stosowanie KERS jest nieopłacalne.
Silniki
Aby zwiększyć żywotność silników F1 ich obroty ponownie zostały obniżone. W sezonie 2009 silniki F1 będą kręciły się z prędkością 18.000 obrotów na minutę. Każdy kierowca będzie miał do dyspozycji 8 silników na sezon. Oznacza to prawie dwukrotne zwiększenie żywotności jednostek napędowych w porównaniu do sezonu 2008. Za użycie każdego kolejnego silnika kierowcy będą karani przesunięciem na starcie GP. Zespół Renault jako jedyny, za zgodą pozostałych zespołów i FIA, mógł wprowadzić zmiany w swoim silniku, tak aby wyrównać swoje osiągi z resztą stawki.
Aerodynamika
Obok gładkich opon największa zmianą nowego regulaminu technicznego jest znaczne ograniczenie możliwości inżynierów w zakresie aerodynamiki. Nowe bolidy będą posiadały przeszło 50 % mniejszy docisk aerodynamiczny niż w ubiegłym roku. Z bolidu zniknęły wszelkiego rodzaju owiewki, kominy, czy skrzydełka.
Przednie skrzydło zostało obniżone (do 75 mm ze 150 mm) i poszerzone (ze 1400 mm do 1800 mm – tyle samo co szerokość bolidu), a kierowca będzie mógł regulować jego położenie dwukrotnie na okrążeniu w zakresie 6 stopni.
Tylne skrzydło z kolei jest wyżej montowane i węższe (750 mm z 1000 mm). Zmianom uległy także przepisy dotyczące dyfuzora, który został przesunięty do tyłu.
Testy
W sezonie 2009 i następnych testy w trakcie jego trwania są zakazane (dotyczy to okresu na tydzień przed pierwszym GP do 31 grudnia). Kilometry testowe także zostały ograniczone do 15.000.
Samochód bezpieczeństwa
FIA w końcu uporała się z procedurą dotyczącą samochodu bezpieczeństwa. W ubiegłym sezonie podczas neutralizacji toru boksy były zamykane. W tym specjalny system w oparciu o GPS ustali pozycję każdego z kierowców i określi minimalny czas powrotu do boksu, wyświetlając stosowny komunikat na wyświetlaczu w kokpicie. Gdy kierowca przyjedzie na pit lane przed czasem wyznaczonym przez system, zostanie ukarany.
Więcej danych
Zgodnie z propozycją FOTA FIA po sesji kwalifikacyjnej będzie publikowała ciężar każdego bolidu, dzięki czemu będzie wiadomo, który kierowcą jedzie z większą ilością paliwa na pokładzie. Jest także szansa, że w przekazach telewizyjnych dostaniemy więcej informacji. Dla mediów podczas całego weekendu F1 szerzej dostępni mają być przedstawiciele zespołów i kierowcy.
komentarze
1. konradek
Bardzo fajny, podsumowujący zmiany artykuł (bez zbędnych szczegółów). Dobra robota, dzięki Kempa007.
2. Ra-v
Artykuł fajny i przdatny wszystko ładnie zebrane do "kupy" Dzieki rezygnacji z medali sezon nadal zapowiada sie jako jeden z ciekawszych w historii...
3. Krystano
kosmos:]
4. kierownik
Super bardzo fajny artykul. Trzymam kciuki za kubice. ;p
5. Vv92
Zespół Renault jako jedyny, za zgodą pozostałych zespołów i FIA, mógł wprowadzić zmiany w swoim silniku, tak aby wyrównać swoje osiągi z resztą stawki. O co tutaj chodzi? Bo coś nie doczytałem tego...
6. Sensej
Generalnie jest ok...tylko te udostepnianie wagi bolidu do wiadomosci publicznej...?! ;-/...to jest troche glupota
7. krz08
podoba mi się przepis o większej dostępności do danych a szczególnie do publikowania po kwalifikacjach ciężaru bolidów oraz że wycofano chory przepis dotyczący SC
8. damianpietrzak1
Czyli nie będzie zmiany dotyczącej zakazu tankowania paliwa i skrócenia wyścigu z 300km
do 250 ?
9. MnQ
18.000 obrotów na minute? hmmm
czyli koce grzewcze zostaja tak?
10. Peti
Podoba mi się pomysł z udostępnieniem masy bolidów po kwalifikacjach.
11. walerus
ciekawe, ciekawe - jak się to przełoży na informacje dla kibiców......
12. D.S.
W zeszlym roku na tym forum ktos madrze napisal, ze " Max kiedys uzdrowil F1, i teraz znow to zrobi".
13. pees
hehe MnQ, a czego nie rozumiesz z obrotami :)? Koce grzewcze zostaja.
14. Vv92
A tutaj o co chodzi? ;p
Zespół Renault jako jedyny, za zgodą pozostałych zespołów i FIA, mógł wprowadzić zmiany w swoim silniku, tak aby wyrównać swoje osiągi z resztą stawki.
15. xowiec
A jak jest z punktami? Tak jak w poprzednim sezonie, czy 12-9-..... itd. ?
16. bobo
A jak wygląda kwestia kwalifikacji zmienia się coś czy pozostaje po staremu?
17. Rzeszut
Fajnie,zapowiada się ciekawy sezon,trzymam kciuki za Renault i BMW,pozdro
18. kempa007
Renault jako chyba jedyny zespol w stawce wzielo sobie do serca zamrozenie prac nad silnikami i nic nie robili przy silniku, podczas gdy konkurencja grzebala tam gdzie to bylo dozwolone.
19. kempa007
punkty najprawdopodobniej zostana takie same jak w ubieglym roku.
20. radek1991
bobo, zmian w kwalifikacjach nie będzie, ponieważ w stawce nadal mamy 20 kierowców.
21. pz0
kempa007, dzięki za podsumowanie, o to właśnie mi chodziło. Przyklej jeszcze to na stałe gdzieś w menu po lewej, żeby zawsze było pod ręką, żeby łatwo było się odwołać a nie gdzieś wykopywać w archiwum. Proponuję pod składami na 2009.
22. zyzio
wiem, ze nie na temat, ale czy ktos wie gdzie bedzie mozna ogladnac treningi w piatek?? thx z gory=D
23. KonradSTW
witam gdzie moge obejrzeć treningi f1 mam cyfrowy polsat lecz bie mam polsatu sport extra wię c gdzie moge obejrzec wszystkie sesje treningowe niewiem moze jakas inna staja relacjonuje?
24. mic1992
Mam pytanie odnośnie slicków, jak zacznie padać lekka mrzawka tak jak np w Brazylii to bolid da sie utrzymać na torzr czy każdy od razu będzie zjeżdzać do pit stopu albo będą kończyć na zwirze. I drugie pytanie czy dalej podczas wyścigu trzeba będzie użyc 2 mieszanek opon? i jeśli tak to czy slicki są uznane jako jedna mieszanka i druga będzie do wyboru
25. Novy
Ciekawe jak z tym silnikiem Renault? kiedys plakali ze maja najsłabszy. W sumie to cale ograniczanie kosztów nie zabardzo mi sie podoba
26. Chikita
Dobry pomysł z SC, ale z tą jawną wagą bolidu po kwalifikacjach to już chyba nie... Zawsze to była jakaś niewiadoma i dodawała emocji wyścigowi... :-)
27. Blaz
Bedzie dobrze a może jeszcze lepiej. Byle do piątku do 2.30
28. pz0
mic1992 - o ile pamiętam to wiele lat temu kierowcy wypowiadali się że jedyna przewaga rowkowanych jest właśnie na mokrym. Slicki podobno dużo gorzej znoszą takie warunki. Myślę więc że teraz wcześniej będą kierowcy zjeżdżali po gumy deszczowe. Podczas wyścigu nadal będzie obowiązywał obowiązek użycia obu rodzajów opon. Jeżeli będą w użyciu opony deszczowe lub przejściówki to już nie będzie obowiązku użycia obu rodzajów mieszanek.
29. URAN
Tak jak napisał 'bobo" - brak informacji o zasadach sesji kwalifikacyjnej. Bez zmian? To by była totalna głupota! Z jednej strony ekologia i obniżanie kosztów, a z drugiej - bezsensowne wypalanie benzyny. Ale ogólnie biorąc napisanie takiej ściągi przed nowym sezonem to dobry pomysł. Natomiast osobiście uważam, że podawanie wagi bolidów zabija cały smaczek niewiadomej strategii przyjętej przez zespól w wyścigu. Przegięcie!
30. hot dog
Jazda na slicach po mokrym torze poprzez wytworzenie pełnej poduszki wodnej jest praktycznie niemożliwa i bardzo ryzykowna tak wiec będzie zapewne wiele ciekawych GP.
31. hot dog
Panie Przemysławie;-) rownież dołączam sie do apelu pz0 proponując wiece apeli technicznych oraz może czas pomyśleć o zmianie szaty formula1.pl ....pozdrowienia dla redakcji;-)
32. tomek83f
hot dog jak bedzie padalo to nie pojada na slickach tylko na Intermediatach lub Wet
33. marlena085
Też jestem zdania że podawanie wagi bolidów zabierze wyścigom troche uroku
34. mic1992
2009-03-23 19:09:50 tomek83f (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
hot dog jak bedzie padalo to nie pojada na slickach tylko na Intermediatach lub Wet
ale mówimy tu o deszczu w trakcie wyścigu
35. 100mek
na początku gdy przeczytałem o wadze bolidu po kwalifikacjach - ucieszyłem się, ale myślę, że faktycznie może brakować nam tej niepewności co kto kombinuje. Zobaczymy. 3D 07H 11M :o)
36. tomek83f
mic1992 to liczysz na to ze jak zacznie padac to ktos zostanie na torze na slickach?? hehe
37. hot dog
2009-03-23 19:09:50 tomek83f doczytaj o czym powyżej mojego postu jest mowa;-)
38. eclipse
"Gdy kierowca przyjedzie na pit lane przed czasem wyznaczonym przez system, zostanie ukarany." - chyba nie rozumiem, tzn że jak mu wyliczą że dojedzie w 36 sekund, to jak zjedzie po 34 to jest ukarany?
39. hot dog
dokładnie o czym pisze pz0
40. mic1992
oczywiście że nie, mówie tu tylko o mżawce, i zastanawiam się jak wtedy będą zachowywać się bolidy na slickach, czy jazda będzie możliwa, ale poczekamy zobaczymy
41. hot dog
Dokładnie chodzi o sytuacje dojazdu do boksu w momencie kiedy deszcz zaczyna padac a kiedy Kierowca jest na slickach.
42. mic1992
otóż to
43. roofi121
no i tak ma byc
44. antos05
cytat:(napewno nie z faktu)-Istnieje możliwość, że trzy zespoły: Brawn, Toyota i Williams zostaną wykluczone z GP Australii z powodu zastosowania kontrowersyjnych tylnich dyfuzorów. FIA potwierdziła, że nie jest jeszcze za późno, aby złożyć oficjalny protest w tej sprawie.
Max Mosley, w wywiadzie dla Daily Telegraph, wyraził opinię, że trudno w tym momencie stwierdzić jaka byłaby prawdopodobna decyzja instancji odwoławczej.
“Nie jest to prosta sprawa, dyfuzory mogą równie dobrze zostać uznane za legalne jak i zostać zakazane. Ktoś w końcu musi zdecydować i na szczęście nie muszę to być ja.” - przyznał otwarcie prezydent FIA.
45. tomek83f
antos05 skad ten cytat wytrzasnales?
46. antos05
tomek83f-nie bede tu urządzał kryptoreklamy.Uważam tę stronkę za solidną.Zobaczymy co z tym tematem będzie...ciekawe
47. chmurek77
Czy ktoś wie, gdzie będzie można oglądać treningi na żywo w internecie? Akurat mam dyżur i nie mogę w domu W Polsat Spor Extra. Z góry dziękuje za info.
48. Rhol
Świetne rozwiązanie z tymi pitstopami w przyadku SC na torze. Naprawdę należą się brawa.
49. radek0127
Nie!!!! Na slicach nie będą jeździć w deszczu tylko na oponach bieżnikowych
50. Surman
Co będzie z pomysłem udostępnienia realizatorowi wszystkich rozmów przez radio podczas wyścigu?
51. leo_
Podawanie wagi bolidu dużo zmienia. Sam się zastanawiam czy wpłynie to na atrakcyjność wyścigów. Na pewno ubędą spekulacje, kto z jaką ilością paliwa jedzie. A takie to fajne było.
52. leo_
Treningi w piątek o 2.30. To znaczy jeszcze tylko 3 dni , tak na oko. Poniedziałek się nie liczy, bo trza już iść spać, a potem tylko wtorek, środa i czwartek. No a z czwartku na piątek oglądamy już treningi !!!
53. SFMaciuś
@got dog
Opony na mokre zostają z tamtego roku, nie będzie slicków.
54. SFMaciuś
@got dog
Opony na mokre zostają z tamtego roku, nie będzie slicków
55. Ra-v
Ludzie co wy chranicie ze sie tak wyraze... Na deszcz są opony z bieznikiem a na suchy tor sa slicki (dwie mieszanki) i nie wiem o co te halo... logiczne ze jak spadnie pare kropek to nikt nie bedzie jechał po wety bo to głupota albo gdy pada ale jest jedno okrazenie do mety... Z tym ze slicki gorzej sobie radza na mokrym niz opony rowkowane bo jak juz ktos zauwazył tworzy sie poduszka... tzn miedzye opona a nawierchnia tworzy sie cieniutenka warstwa wody przez co bolid jedzie praktycznie jak po lodzie... no ale to w przypadku jak jest dosyc mokry... bo jak tylko wilgotny to jest OK...
56. Skoczek130
Teraz już tylko czekać na rozpoczęcie sezonu. Już nie mogę się doczekać!!!
57. seba16011994
Mi też się podoba to że teraz będą podawać wagę bolidu po kwalifikacjach:P Nie będą jeździć na oparach = wszystko będzie bardziej przejrzyste:P
Pomoże to też w ustalaniu taktyki dotyczącej czasu zjazdu do boksu.
58. Shallan
Jest zmiana w kwalifikacjach, pisałem już o tym: Any driver whose car stops on the circuit during the qualifying session will not be permitted to take any
further part in the session. Any car which stops on the circuit during the qualifying session, and which is
returned to the pits before the end of the session, will be held in parc ferme until the end of the session - czyli, nie ma zjeżdżania do boxu podczas żadnej z sesji.
59. pz0
Ra-v, jak się okazuje może być sens zjechać w ostatniej chwili po mokre opony. Mieliśmy w zeszłym roku dwa przykłady.Na Spa i na Interlagos. Jak się okazało opłaciło się zabrać ''mokre'' gumy na dosłownie dwa kółka.
60. Jacobek
jak wam sie może to podobać, z tym podawaniem ilości paliwa. Wiadome jest to, że teraz rywalizacja między drużynami będzie mniej ciekawa zarówno dla kibiców, jak i bardziej przewidywalna dla zespołów. Taki np. ferrari, zna taktyke swojego najwiekszego rywala bmw, i już będąwiedizeli jak sie dopasować żeby wygrać, a bmw niczym nie zaskoczy. Ta zasada sprawia, że żadne teamy sie nie zaskoczą nawzajem strategią, strategia będzie przewidywalna i przestanie być dodatkową bronią...
61. Ra-v
@pz0 - przy obwitszym deszczu rzeczywiscie tak... Teraz mi sie przypomnialo jak Alonos na SPA na osttanim kolku wyprzedzil chyba 5 bolidow...
62. pz0
To zrobił Nick, po GP przyznał się że nie wiedział że zostało tak mało dystansu dlatego zmienił gumy. Nick zmieniał na 2 okrążenia przed metą, Alonso na ostatnim.
63. hipcio
fajny artykuł kempa007
64. robtusiek
Zgadzam się @Jacobek z tobą, ucierpi na tym strategia i widowisko, dlatego że z góry będziemy przewidywać co może się zdarzyć, wolałem jak F1 była nieprzwidywalna. @kempa007 bardzo dobry artykuł pozdrawiam.
65. Dagmara_W
bedzie sie dzialo ale tylko pozytywnie.. ach te emocje,, juz chce zobaczyc pierwsze treningi jak sie scigajha nio i niechbRobertbKubiuca pokaze klase i talent, ze z kersem czy bez i tak jest mistrzem..
66. dubai
Shallan, troche zagmatwales. Z Twojego cytatu wynika, ze kiedy auto stanie na torze podczas kwalifikacji (podejrzewam z przyczyn losowych) to nie bedzie moglo juz brac udzialu do konca tej sesji. To samo tyczy sie bolidow, ktore stana na torze podczas kwalifikacji (z przyczyn losowych) ale zdolaja powrocic do pit stopu tez nie beda mogly juz w tej sesji dalej uczestniczyc i dodatkowo te auta beda zatrzymane w "parc ferme" cokolwiek to oznacza :p. Zatem po staremu, dalej bedzie mozna zjezdzac do pit stopow po gumy czy paliwo w czasie kwalifikacji.
67. Shallan
ja zrozumiałem inaczej, może się mylę: każdy samochód, który zatrzyma się na torze i każdy samochód, który wrócił do pit stopów podczas sesji.
68. Shallan
sorry, zgadza się, jest tak jak piszesz @dubai
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz