Uchwały Światowej Rady Sportów Motorowych
Podczas dzisiejszego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych (WMSC) zostały podjęte ważne decyzje dotyczące obniżenia kosztów związanych z funkcjonowaniem zespołów F1.Silnik
- żywotność silnika zostanie podwojona. Każdy z kierowców będzie mógł użyć maksymalnie 8 silników plus dodatkowo 4 podczas testów (na zespół przypadnie 20 silników);
- obroty silnika zostaną zredukowane do 18.000;
- Nie będzie możliwości zmian wewnątrz silnika. Dozwolone będą jedynie ustawienia wtryskiwaczy;
- reguła trzech wyścigów przegłosowana 5 listopada zostaje podtrzymana;
- koszt silników dla niezależnych zespołów będzie stanowił około 50 % cen z sezonu 2008;
- Jednomyślnie została zatwierdzona lista zmian zaproponowanych w silniku Renault na sezon 2009; wszystkie pozostałe silniki pozostaną bez zmian. Test porównawczy nie będzie konieczny.
Testy
- Nie będzie testów podczas trwania sezonu oprócz zaplanowanych sesji treningowych w weekendy wyścigowe.
Rozwój aerodynamiki
- Po 1 stycznia 2009 nie będzie można stosować tuneli aerodynamicznych dla skal większych niż 60 % i strumieniu powietrza większym niż 50 metrów na sekundę;
- formuła zbalansowania badań w tunelu aerodynamicznym z badaniami CFD, jeżeli zostanie zatwierdzona przez zespoły, zostanie przedstawiona FIA.
Działania fabryk
- fabryki będą zamykane na sześć tygodni w roku zgodnie z lokalnym prawem.
Weekend wyścigowy
- siła robocza zostanie ograniczona różnymi metodami, włączając w to dzielenie informacji na temat opon i paliwa, aby wyeliminować potrzebę zatrudniania „obserwatorów”.
Spektakl sportowy
- Badanie marketingowe zostanie przeprowadzone w celu oceny reakcji publiczności na kilka nowych idei, włączając w to możliwość zmiany kwalifikacji i propozycji zamiany punktów systemem medalowym dla kierowców. Propozycje zostaną zgłoszone FIA, gdy będą znane wyniki badań marketingowych.
Nota: szacuje się, że zmiany te w sezonie 2009 pozwolą zaoszczędzić producentom około 30 % budżetu w porównaniu do sezonu 2008, a dla niezależnych zespołów wartość ta będzie nawet większa.
Sezon 2010
Układ napędowy
- Silniki będą dostępne dla niezależnych zespołów w cenie niższej niż 5 milionów Euro na sezon. Zostaną dostarczone przez niezależnego producenta lub przez jeden z zespołów z zapewnioną ciągłą dostawą. Jeżeli będzie to niezależny dostawca, umowa zostanie podpisana do 20 grudnia 2008 roku.
- Ten sam silnik będzie używany w sezonie 2011 i 2012;
- W zależności od potwierdzenia realności założenia, taki sam układ przeniesienia napędu będzie użyty przez wszystkie zespoły.
Nadwozie
- lista elementów nadwozia zostanie przygotowana i zostanie podjęta decyzja pod względem tego czy dany element wpływa czy nie na osiągi; - niektóre elementy wpływające na osiągu zostaną homologowane na cały sezon; - elementy, które nie wpływają na osiągi będą unormowane i pozyskiwane lub wytwarzane w możliwie najtańszy sposób.
Weekend wyścigowy
- ustandaryzowana zostanie łączność radiowa i system telemetrii;
- zakazane zostaną koce grzewcze do opon;
- zakazane zostaną mechaniczne oczyszczacze opon;
- zakazane zostanie tankowanie;
- Możliwa będzie redukcja dystansu wyścigu lub jego trwania (propozycja zostanie przedstawiona po przeprowadzaniu badania rynku).
Funkcjonowanie fabryk
- dalej zostaną zaostrzone warunki badań nad aerodynamiką;
- pełna analiza zaplecza zostanie przeprowadzona w celu dalszych restrykcji.
Decyzje długoterminowe
FIA i FOTA przestudiują możliwość wdrożenia całkowicie nowego układu napędowego na sezon 2013, z ukierunkowaniem na efektywne wykorzystanie energii (uzyskując więcej pracy z mniejszej ilości zużytej energii). Reguły zostaną tak przedstawione, aby badania i rozwój takiego układu mógł realnie wnieść technologię oszczędnego silnika w transporcie drogowym.
- zaawansowany system KERS prawdopodobnie będzie istotnym elementem nowego układu napędowego. W krótkim terminie, KERS jest częścią regulaminu na sezon 2009, ale nie jest obowiązkowy. Na sezon 2010 FOTA rozważa propozycje standardowego systemu KERS. FIA oczekuje na propozycje.
- Dalsze poprawki zastaną wprowadzone w regulaminie sportowym i technicznym na sezon 2009 i 2010.
komentarze
1. jakub_l
Ci co to zatwierdzili to szaleńcy. F1 kroczy ruchem jednostajnie przyśpieszonym do grobu. To jest powolna smierć. Nie zdziwie sie jak wprowadza ogranicznik predkosci do 90 km/hm, zeby zaoszczedzic spalanie drogiego przeciez paliwa. Ech...
2. jakub_l
A jak oni chcą sprawdzić ile czasu pracuje tunel aerodynamiczny? Mają zamiar zatrudnić ludzi, którzy będą siedzieli w fabrykach ze stoperem w ręku?
3. beam_beer
Zapomnieli pierdnięcia kierowcy znormalizować/zakazać.
4. siudii
To wszystko brzmi jak: "koniec F1 jest bliski"
5. jangt55
Oszaleli
6. pz0
nie rozumiem tego: ''siła robocza zostanie ograniczona różnymi metodami, włączając w to dzielenie informacji na temat opon i paliwa, aby wyeliminować potrzebę zatrudniania obserwatorów''. O co w tym chodzi? Miało być ograniczenie testów, okazuje się że całkowicie z nich zrezygnowano. Piątkowe treningi z założenia miały być zamiast testów więc zbyt duże zaskoczenie pod tym względem to nie jest. Tylko jak z przygotowaniem do sezonu? Prezentacja bolidu w styczniu, a pierwsze sprawdzenie w warunkach bojowych na torze dopiero w marcu, w piątek przed GP Australii? Wynika z tego że ostatnie testy przed wyścigiem będą w przyszłym tygodniu. Poza tym zmiany raczej ok.
7. atomic
a miałem nie pić do sylwestra i gówno .nie zapisali tylko terminu stypy po pogrzebie F1 .
8. atomic
ograniczenie kosztów kosztem rozwoju -nie tey droga mości panie
9. kuziu
'zakazane zostanie tankowanie' co to znaczy jeśli można wiedzieć, takie moje pytanie, a co do tematu to te uchwały to gwóźdź do trumny f1. Moje zdanie jest, że kto nie ma pieniędzy to trudno, takie sa prawa natury i jeszcze się zastanawiam po co WMSC myśli o 2013 jak nie wiadomo czy formuła1 się nierozpadnie do tej pory.
Pozdro dla adminów i zarejestrowanych na formula1.pl - fajna strona
10. junior93
2009 jeszcze przeżyję ale zmiany na 2010 to już za dużo. Zakaz tankowania? To co oni będą oglądać np. w Monako i Singapurze gdzie wyprzedzanie jest praktycznie niemożliwe?
11. Avellana
ja mnie zastanawia co z kierowcą który wykorzysta wszystkie silniki, a na dwa wyścigi przed końcem sezonu padnie mu jednostka napędowa to co w tedy nie wystartuje? jak dla mnie beznadzieja! rozumiem kryzys i cięcie kosztów ale sory bez przesady
12. 19tomek922
poprostu zal.pl co oni chca zrobic z tym sportem? Niedlugo to bedzie cyrk anie sport....
13. alert119
Właśnie ! Ja też jestem najbardziej zmartwiony tym ze nie bedzię można dodankować bolidu podczas wyścigu. A co jesli mu zabraknie paliwo na ostatnich 2 okrążeniach .. ?!! Ja bym ograniczył do jednego tankowania ... Mam nadzieje że to jeszcze zmienią.
14. Maqs
taaaaaankowanie?!!!???
reszty już nawet nie chce mi się komentować... :(
15. F1Hitman
"zakazane zostanie tankowanie;"odbilo im?czy co....
16. Skoczek130
Tankowanie chcą zakazać, bo wyścigi będą dzięki temu bezpieczniejsze bez żadnych incydentów, poza tym obniżą się kolejne koszty. Jednak będzie to dopiero w 2010 roku. Powinni dodawać punkty za PP i NO.
17. niza
zakaz tankowania, zarąbiście normalnie :/ będziemy mieć cysterny na początku wyścigów :/
18. F1CyC
Zatkało mnie jak to przeczytałem...
19. mag93
Wszystko to się w głowie nie mieści :(
20. 19tomek922
Ehhh.... no zakaz tankowania to blad.... tez myslalem aby ograniczyli do 1 tankowania..... nawet byly by ciekawsze wyscigi ;d 2 razy na zmiane opon a raz tankowac ;D
a tak serio to porazka.... moze wymysla jeszcze tory tylko prawoskretne i zabronia skrecac w lewo <lol> xD
przesadzaja juz troche z tym cieciem.... podoba mi sie nawet uchwala o testach na 2009 w ciagu sezonu ;p moim zdaniem troche zaostrzy sie rywalizacja w wyscigu prze to ;p
21. lakik
Oj mieszają mieszają w tej formulce . Niedługo będzie jeden silnki na cały sezon i jeden bolid na dwóch kierowców .
22. Milten
FIA szaleje, juz niedługo bedzie mnie stac na swoj własny team :)
23. mag93
Tna te koszty a sami zbieraja za to pokaźnie sumki
24. jajjo82
mi sie akurat to podoba, zobaczycie ze wyscigi beda bardziej emocjonujace i wyrównane a jakby to wprowadzili rok temu to by honda nadal jezdziła. bedzie mniej szachów a i rola kierowcy bardzo wzrosnie. Mam nadzieje ze cosworth sie spisze i bedzie niezawodne silniki dostarczac
25. jednooki_cyklop
mnie też te zmiany się podobają
26. mag32
Sezon się jeszcze nie zaczął a mnie powoli odechciewa się tego oglądać. Tak swoją drogą, czemu właściwie władze F1 zgadzają się na te wymysły FIA ? Jakie są tam prawa/umowy? Czy nie mogą po prostu powiedzieć "idźcie się pi....., my będziemy robić swoje, czy się to komu podoba, czy nie".
27. lukaszw4
jak to wprowadzą to juz nie będzie f1 tylko nie wiem co.A tą uchwałe niech se włożą do ...
28. lukaszw4
...a pit stopy to odrazu takie jak w A1 gp zróbcie.
jedną opone 10 sekund wymieniac po kolei
FIA jak chcecie zmian to se wprowadzajcie w wyscigach dla bałwanów a nie w f1...
29. dracool
A z ilu milionów zrezygnował Berni? Nie pochwalił się? Wszystkim każe ciąć, ciąć, ciąć, a sam wyciska tą cytrynę jak tylko się da. A jak np. z całą otoczką F1? Ograniczenia wprowadzają na najistotniejsze elementy widowiska, czyli bolidy, ale np oprawa GP Singapuru pochłania kupę kasy na samo oświetlenie, wystawne przyjęcia dla "elity" FIA itp.
30. batic
Nie wiem czy to Max sie nie rozpedzil, zeby pokazac swoje proekonomiczne dzialania na koniec swojej kadencji. Chce na koniec zaplusowac czy co? Czy liczy na kolejną?
31. lukasz11
zobaczymy jak to bedzie sie spisywac. kto wie, moze te zmiany w koncu spowoduja uatrakcyjnienie wyscigow? pozyjemy zobaczymy
32. pz0
Zakaz tankowania ostatecznie może być. Było już to i nawet było nieźle, chociaż z tankowaniem jest ciekawiej. Osiem silników na bolid to nie tak źle. Na cały sezon potrzeba ich 6 sztuk, więc zostaje jeszcze dwa w zapasie. Ograniczono obroty, więc automatycznie wzrośnie jego żywotność. Mam też problemy z matematyką. Do tej pory silnik musiał wystarczyć na dwa wyścigi. Teraz podwojono jego żywotność. Mi wychodzi że 2x2=4, natomiast FIA wyszło 3. Muszę chyba wrócić do szkoły na dodatkowe lekcje.
33. Marti
Całkowita rezygnacja z testów jest dobrym pomysłem, dzięki temu nie będzie się wyrzucać wiele milionów w błoto. Być może ta opcja się nie sprawdzi i po jednym sezonie testy znowu zostaną wznowione, np. do 3-5 sesji testowych w trakcie sezonu. Rozumiem, że testy międzysezonowe zostają. Osoby, które w F1 pełnią funkcję "obserwatorów" były, są i nadal będą :-) Mam nadzieję, że system medalowy nie przejdzie. Zmiany na 2009 ogólnie są to przyjęcia, te na 2010 są bardziej drastyczne i dopiero wtedy czeka nas wielka rewolucja, bądź też "rewolucja" :-) zakaz tankowania wg mnie nie jest dobrym pomysłem. No i czekamy na propozycję nowego formatu kwalifikacji.
34. Marti
>>dzielenie informacji na temat opon i paliwa<< czyli przed wyścigiem każdy zespół będzie musiał złożyć raport, z jaką ilością paliwa wystartują bolidy i jakich opon będą używali?? Bez sensu. W takim razie skończy się cały urok spekulowania o ilości postojów w boksie podczas GP.
35. celonardo
ale przecież ile sie zespoły musza napracowac ile analizowac ile testowac zeby silniki były nie zawodne podłączają pod komputery i i analizują ktróra częśc może sie najszybciej popsuc czy to jest wszystko za darmo ?? Jeśli ma byc zakaz tankowania to stawiają wyłącznie na kwalifikacje? czy na Nakajime czy Piqueta bo bez nich to sie cała stawka za szybko na pozycjach zmieniac nie bedzie tym bardziej na wąskich torach
36. fazafilip
bez przesady co oni robią niszczą f1
37. renault f1
Szkoda gadać !!! F1 schodzi na psy... Weekend wyścigowy
- ustandaryzowana zostanie łączność radiowa i system telemetrii;
- zakazane zostaną koce grzewcze do opon;
- zakazane zostaną mechaniczne oczyszczacze opon;
- zakazane zostanie tankowanie;
- Możliwa będzie redukcja dystansu wyścigu lub jego trwania (propozycja zostanie przedstawiona po przeprowadzaniu badania rynku). przeraż mnie to ;-(
38. celonardo
a tak na dodatek wychodzi ze tylko renówka może polepszyc silniki więc cos mi sie zdaje ze mamy faworyta mistrzostw sezonu 2009
39. blawat_r
jestem przekonany że RENO i ALONSO pokażą całej stawce gdzie ich miejsce!!!!!!!!!!!!!!!!
40. norbertinho
Ten kto to przyjał musiał miec kilka promili alkoholu, skrócenie wyscigu to zenada, zakaz tankowania zbija ducha gry strategicznej w boksach, brak testów w sezonie spowoduje to ze zespł który zbudował nie wpelni zadowalajacy bolid nie bedzie miał jak przetestowac na torze poprawek
41. 19tomek922
Poczekajmy do marca ;p
42. batic
celonardo: bzdura, Briatore łaził cały czas zły bo stracił na zamrożeniu silnikow bo nie mial do konca rozwinietego swojego. Dlatego juz od dawna naciskal na chocby wyrownanie poziomow. Sadze, ze bylo takie ciche przyzwolenie na "nieoficjalne" rozwijanie silnika na koniec sezonu. Skad nagle ta zwyzka formy? Nie wierze w cudai, ze poprawili aero. Singapur to fuks ale reszta to tylko czolowka. Co do lidera w `09 to kazdy moze byc mocny.
43. tomaszek f1
no to F1 stracilo wlasnie swoj urok :/ za 5 lat bedzie GP na rowerach i to jeszcze wszyscy musza miec taki sam rower zeby bylo taniej w hurtowych ilosciach
44. Ra-v
Po prostu żal 4 litery sciska... :/ F1 to najbardziej zaawasnowany i elitarny sport swiata tam wszystko musi byc Full Wypas i w cholere drogie bo to F1 ta cała otoczka jest jej częścią a oni tu jakies GP2 chca z tego zrobic i powli im sie to udaje... Załoze sie ze te rekordy torow ktore są obecnie pozostana juz takie do konca istnienia F1 bo tymi karocami ktore sie szykują nie ma jak... Nawet Robert mowil ze czasy okrązen spadna o kilka sekund (hehe wyscigi beda chociaz dłuzsze chociaz juz chca je skrocic wec moja radosc szybko zgasnie) Co tu duzo mowic nie powinni takiej bidy robic z F1... Biedacy OUT i juz jak juz ktos napisał wczesniej "prawo natury" :D
45. TomaszQ3
oni padli na umysl chyba bedo sie pytac tych glupich angoli czy im tak pasi i sie zgodza debile co oni robia wyscigi powinlo sie wydluzyc i tankowanie zostawic ilesz to zwieksza koszty jak tak ogranicza koszty to bedo te prezesy taka kasiore czepac ze to sie w glowie nie miesci i to po to tylko jest jakos inne serie dobrze se radza bez porypanych przepisowweszcie najlepie limit obroto do 100tys i pojemnaos 50cm im bardziej ograniczacie tym bardziej bedzie praca szla nad tym aby bolidy jedzily lepiej i ograniczanie tak bardzo kosztow nie ma wqiekszego sensu bo i tak teamom sie wszystko zwarace pomyslec ze to wszystko przez jakies glupie panstwo USA ktore nie umie zadbac o gospodarke i te powalone banki debile po prostu w tym USA mieszkaja doprowadzili swiat do kryzysu to powinlo byc scigane i powinli dostac ogromne kary debile bo za dfuzo kasy maja wprowadzajta co chceta tylk zwiekszcie liczbe GP I GIT a kubic MS 09
46. TomaszQ3
SPYTAJTA SIE KIBICOW CO MYSLA O TYM TO NIE ZMIENICIE NIC
47. nowyziomal
Zakaz uzywania kocy grzewczych czy ktos to rozumie jaka tu oszczednosc, tylko kto bedzie odpowiadsal jezeli zawodnik na zimnych oponach roztrzaska sie na murze albo na kilku bolidach z przodu bo nie wyhamuje? lesne dziadki wymyslaja coraz wieksze absurdy niczym nasz sejm. Zakaz tankowania jaki tutaj jest koszt? z penym bakiem mozna zrobic co najwyzej 2/3 wyscigu, to moze niech wprowadza czasowki 10 okrazen kazdy i koniec wyscigu. Ciekawe czy ktos zapytal teamy czy chca az takich ciec bo biedne firmy i tak do f1 nie wejda.
48. tomaszek f1
haha bez kocy grzewczych to te gladkie beda sie krecic w miejscu na starcie przez dziesiec minut zanim bolid ruszy do przodu:P albo sie wypala
49. zibirocket
Ciekawe czy szefowie Światowej Rady Sportów Motorowych obetną sobie pensje o 30 %
50. asc
Teraz wiem o czym mówili panowie z Hondy... Byle do 2013...
51. Arek777
Czyli po kwalifikacjach znamy kolejnosc na mecie
niema słów na nich co za ludzie
52. kubica89
Niestety w ten oto sposób zostałem zmuszony zaprzestać oglądania relacji Formuły 1... Pozostanie mi oglądanie poniedziałkowych wiadomości nt. wyników niedzielnego wyścigu, bo to co się wyprawia w F1 to paranoja. Wrócę gdy wróci prawdziwa Formuła 1. :)
53. Voight
Przestaję oglądać Formułę
54. bbrbutch
totalna bzdura ,żeby sport technologicznie na poziomie NASA musiał się zastanawiać nad tym czy silnik wytrzyma .Moim zdaniem ograniczenia dla F1 powinny obejmować tylko masę i moc pojazdu .PrzecieZ to sport dla milionerów więc pochłania miliony.Nie wyobrażam sobie jakby wyglądały nasze auta gdyby nie F1,jeżdzilibyśmy dyliżansami na 4 konie .Pozdrawiam.
55. walerus
a więc w 2010 KERS Duracela dla wszystkich i jeden mechanik na picie robi full serwis dla bolidu.....
56. jaco1888
te wszystkie ostatnie decyzje prowadzą do jednego wniosku. to koniec Formuły 1. Formuły - królowej sportów która wszyscy kochaliśmy. Atrakcyjność F1 poległa na tym ż jeśłi ktos chce na nią wydać 500 mln na rok to wydaje a poziom jest najwyższy, Formuła to była po prostu "Klasa:, marka z patosem a Berni i Max tżeba przyznać umiejętnie tą markę zniszczyli
57. pinki
Od dziś chyba przestanę mówić bolid, ale samochód
58. jakub_l
Max i Bern to chorzy ludzie. Nikt o zdrowych zmyslach nie wymyslilby takiego steku bzdur. Pozbawiaja oni miliony osob emocji F1 jakie znamy do tej pory. Moze jak umrą to te zmiany ktos cofnie-oby!
59. pablo9911
Jak tak dalej pójdzie to trzeba będzie się przerzucić na F3 :(
60. Bianca
Nie wiem czy mam się śmiać czy płakać.
61. Niespokojny
...,są plusy tych wszystkich rozwiązań,a mianowicie ceny biletow na GP muszą pojść w doł,bo nikt nie zapłaci dużej kasy za taki chłam,jeżeli w ogole zdecyduje się to oglądać! ...,a jeśli tak się stanie,to i organizowanie GP stanie się całkowicie nieopłacalne,a wtedy?... coś to tak wygląda,że starsi panowie(daj im Boże zdrowie),tak kombinują,żeby F1 zabrać ze sobą do grobu :( ŁĄCZĘ SIĘ W BOLU ZE WSZYSTKIMI !!! :(
62. Asturia
Dwa słowa: demencja starcza. I jeszcze kilka: i to u obu panów (Mosley i Ecclestone). Formuła 1 będzie wkrótce w takim stanie jak ci dwaj panowie, a wtedy nic jej nie pomoże. To regres nie postęp.
63. KAPUSTA
proponuje zamiast f1 nazwac ją f1,2 bo z całym szacunkiem oglądam f1 od czasów Senny i Prosta ale teraz to po prostu zniechęcają człowieka.Zacznę oglądać mode na sukces.
64. Adrian14
F1 schodzi na psy
jeszcze troche i wogole zniknie, chociaz ja mogliby zostawic bez zmien tzw. taka jak kiedys...
65. Kaczor88pl
Przerzucam sie na F3000, jest bardziej emocjonujaca.
66. dżeku
wygląda na to,że f1 wkracza w nowy etap swojego istnienia.zespoły podążają w kierunku rozwoju nowych technologii,które częściowo,a w dalekiej przyszłości,być może,całkowicie zastąpią silniki napędzane paliwem ropopochodnym.pierwszym małym kroczkiem w tym celu jest oczywiście system KERS.w przyszłości mogą powstać inne systemy wykorzystujące energię,którą "za darmo"generuje sam pojazd.w 2013 może zostać wdrożony nowy układ napędowy.oby zmiany nie spowodowały pogorszenia widowiska,ale to zależy również od samych kierowców,w końcu to oni są głównymi aktorami tego spektaklu:)
67. sivshy
Cięcie kosztów ma na celu ulżyć budżetom teamów, aby nie odchodziły tak jak Honda, nie rozumiem co ma do tego pensja Ecclestona czy Mosleya... Widzę że wszyscy się burzą, nie wiedząc nawet jaki jest cel tych zmian. Mówicie że F1 przez nie umiera, ale właśnie gdyby ich nie było, to by umarła. Parę lat temu Formuła 1 zapadła na pewną "chorobę", jak to ładnie nazwał pz0, która polegała na tym, że koncerny ładowały w nią coraz więcej kasy, nawzajem się niszcząc. W efekcie, nie dość że nie ma teraz miejsca dla "wolnych strzelców", których w przeszłości było wielu i odnosili znaczące sukcesy (patrz Lotus, Benetton), a same koncerny powoli zaczynają nie wyrabiać finansowo, co w dobie kryzysu jest jeszcze lepiej widoczne. Może i zmiany są niepopularne, ale bez nich byłoby wkrótce jeszcze gorzej. Podoba mi się standardyzacja Team Radio itp, powinno się zestandardyzować resztę tego typu detali, gdyż nie wpływają one na osiągi, a chłoną sporo kasy... Zakaz używania koców grzewczych to według mnie głupota, chyba bezpieczeństwo przestało już być chwytliwym hasłem, bo zimne opony na pewno go nie poprawią... Nie wiem też, co im przeszkadzają mechaniczne oczyszczacze opon... Co do zakazu tankowania, to myślę że warto spróbować takiego rozwiązania choćby przez jeden sezon, aby zobaczyć jak wpłynie to na widowisko. Podsumowując, nie wszystkie decyzje mi się podobają, ale dobrze że w ogóle coś się dzieje.
68. dziarmol@biss
2008-12-13 00:30:27 sivshy- honda nie odeszła z powodu pieniędzy (czyt. zbyt wysoki budżet)pozd. KERS ma ograniczyć koszty czy raczej je zwiększyć? koce to też takie obciążenie finansowe ? Zakaz tankowania @niza ma rację ponieważ kiedy na starcie na niedogrzanych oponach jedna cysterna walnie w drugą to mamy niezapomniane widowisko w postaci pięknych gejzerów ognia i za to plus dla FIA normalnie kibice będą walić drzwiami i oknami aby zobaczyć ten spektakl. Co do ilości silników to też tu padło już pytanie co się stanie kiedy zespół wykorzysta limit? out? No i zasadne jest pytanie o otoczkę F1 całe to gówno co w tym obszarze ma zamiar uczynić FIA(jak głębokich cięć dokona) ponieważ jakoś nie ma wzmianki o tym w powyższym newsie a haracz za super licencje ? można by tak w nieskończoność wyliczać ale jak widać "fachowcy" dokonują cięć tylko tych najbardziej istotnych z poważaniem dziarmol@biss
69. robertkubica2
duże zamieszanie, oby ktoś przytomny nad tym panował dla dobra widowiska i kibiców. Jedna sprawa nie daje mi spokoju. Jak to mozliwe, że nagle pozwolono na zmiany w silniku Renault a w innych nie, i to jednomyślnie!? Nie podoba mi się to i wietrzę jakieś zakulisowe układy 'w tym temacie'.
70. Skoczek130
Według mnie te zmiany są konieczne. Nie chodzi mi o to, by było to na stałe, ale żeby były, dopóki kryzys finansowy minie. Lepiej trochę przecierpieć juniorskie wymogi w ''królowej sportu motorowego'', niż ładować wszystko na fulla, by F1 się rozpadło.
71. astrostar
Panowie nie panikujmy. Kryzys w końcu się skończy a wtedy przyjdą nowe zmiany. Miejmy nadzieję że na lepsze. :)
Popieram wszystkie zmiany które nie wiążą się ze standaryzacją i są doświadczalnym polem do rozwoju motoryzacji. Niestety nie ma ich wiele.
72. KaWuTek
Wszystko ma swój sens. Załóżmy, że Hamilton wygrywa kwalifikacje a co za tym cały wyścig, cały sezon i to nie raz, itd. Mistrz świata pełną gęba (brytyjski - Berni się ucieszy, a być może już wydaje kasę od McLaren'a). A co do kosztów... jestem zdania, że jak ktoś nie ma pieniędzy na zabawę w f1 to w to nie wchodzi, a te wszystkie ograniczenia są kompletną bzdurą. Miało być tak zaje...ście w tym sezonie jak usunęli kontrole trakcji i co? Po za kilkoma piruetami bolidów i (moim zdaniem) zwiększeniem zagrożenia nic się nie zmieniło. Ogólnie jestem zdania, że jakiekolwiek odgórne postanowienia są zbędne, jak nie masz pieniędzy na rozwój jeździsz w drugiej dziesiątce. Pozdrawiam wielbicieli F1, bo może niewiele czasu nam zostało...
73. Amigo11
F1 ginie.....
74. barahir
A powiedzcie mi taka rzecz gdzie tu jest miejsce dla kierowców testowych dla młodych talentów skoro testy zostaną zniesione?? co tez redukcja kapitału ludzkiego zaangażowanego w f1 niech sobie ci "mili" siwi dziadkowie siada w kokpit i startują zapewne szybko byśmy mieli nowy mądrzejszy zarzad :]
75. Budyn_F1
ZAL.PL
76. Pa_jonk
Ja proponuje : Ustandaryzowac Dlugosc kazdego GP do np. 17 okrazen minus piatkowe treningi do tego zmiany w Q ....... zamiast treningow od razu Q a co ? jak idziemy to po bandzie.No i cos nowego ......Panienka z chusteczkami w srodku pola startowego(oczywiscie na bungii)zamiast pozerajacego energie systemu swiatel sygnalizacyjnych mozna by tak jeszcze dlugo dodawac
77. pz0
Bardzo mnie ciekawi, czy rzeczywiście tych grubych kilkadziesiąt procent kibiców odejdzie od F1. Jestem przekonany że w przyszłym sezonie nie będzie mniej wpisów pod newsami. Powiedzcie mi krytykanci cięcia kosztów kiedy to po raz ostatni przyszedł do F1 nowy zespół? czy przypadkiem nie było to w 2002 roku, więc już praktycznie 7 lat temu. Jeszcze 10 lat wcześniej wszystkich zespołów było około 15, a pamiętam, że bywało ich jeszcze więcej, bo koło dwudziestu, czyli tyle ile obecnie bolidów Było to przed erą szaleńczego wydawania każdych pieniędzy w F1. Wszystkie inne ''nowe zespoły'' powstały przez wykupienie zespołów, które w F1 były obecne od dawna. Mniejsze prędkości? to co z tego? Który z kibiców odróżni czy bolid jedzie z prędkością 220km/h czy 210km/h? Czy będzie mniej ciekawie bo według was nie będzie wyprzedzania? Już gorzej jak obecnie to chyba nie może być. Jeszcze nie wiemy jak zadziałają zmiany, a już krytykujemy. Jeżeli będą nietrafione rozwiązania to FIA i FOTA je zmodyfikują. Tak jak to jest obecnie z przepisami o SC, które z pewnością zostaną zmienione przed nowym sezonem.
78. borgolot
pytanie czy max i bernie zdechnąś wcześniej niż f1
79. lukaszw4
jak tak dalej będzie to juz niedługo będe 1 polakiem który będzie miał swój własny team wf1. po prostu bedzie mnie stac
80. Dagmara_W
zaraz formula bedzie wolniejsza od seri gp2// przeginaja trochju.. kryzys jest na swiecie a oni zamiast szukac nowych innowacjii to ukrucaja tak by z tego auta jezdzili rowerem.. jedynym pocieszeniem to ze seon 09 jeszcze bedzie w miare ok.. tylko ten system.. w kazdym razie jaka by ta formula nie byla niech wogole bedzie bo ja juz nie moge bez tych wyscigow wytrzymac.. ech, mam nadzieje ze sezon 2009 bedzie szczesliwy dla Roberta Kubicy i bmw pujdzie naprzod
81. sivshy
Dagmara_W, przecież kryzys to nienajlepszy moment na wdrażanie nowych technologii. Trzeba go przeczekać, aby F1 wróciła na swój poziom....
82. Wojo75
I po F1 !!! a szkoda teraz nie bedzie juz takiej adrenaliny podczas ogladania. Ja jestem rozczarowany ciekawe ile zespolow zrezygnuje?
83. dracool
Od przyszłego sezonu każdy team zaangażuje kilku chińczyków do skrobania opon, płacąc funciaka od gumy. A co będzie jeżeli któremuś zespołowi trafi się seria felernych silników i wyczerpą zapas w trakcie sezonu? Będą ciągnąć losy kto bierze ostatni nieśmigany silnik?
84. TOTTI
Ja pierdziele, pojebalo ich na ryj juz zupelnie. Brak dotankowan, jak sobie oni wyobrazaja F1 bez pit-stopow, obroty silnika to tylko 18 000, a bylo 19 a za V10 20 000, nie wiem jakie Bernie prochy bierze ale musza byc genialne. Czemu sie nie urodzilem 10-15 lat wczesniej, od 3 lat ogladam F1 a chyba za dwa lata przestane ogladac przez te zmiany. Nie mam 18 lat ale mam sporo alkoholu w barku wiec sie z rozpaczy wina lub piwa napije albo wezme Johniego Walkera. Sezon jeszcze sie nie zaczal a juz zniechecaja widzow do ogladania F1. Zamiast rozwijac F1 do przodu cofaja je do lat 70-tych, ciecie kosztow widac i to jak, bo ile kasy trzeba wydac na superodporny silnik na trzy GP i KERS, co spokojnie daje setki milionow euro i Bernie bedzie mial spokojna starosc. Dlaczego szefy F1 zgadzaja sie na bzdury FIA? Senna pewnie teraz przewraca sie w grobie a Coulthard ,M.Schumacher, Hakkinen, Montoya, R.Schumacher niech sie napija ze szczescia ze juz nie jezdza w F1 bo to co FIA planuje to koszmar. Zakaz dotankowania heh, co jak komus na ostatnim okrazeniu nie daj boze bolid stanie przez brak paliwa i nie daj boze prowadzac w wyscigu. Raz grajac na ostatnim zakrecie na ostatnim okrazeniu skonczylo mi sie paliwo juz pare sekund wczesniej i bolid stanal mi na jakies 15 metrow przed meta bo odleglosc od ostatniego zakretu na Magny-Cours do linii pomiaru czasu, start/meta jest niewielka a wtedy prowadzilem w wyscigu bo Massa okrazenie wczesniej zjechal a ja przejalem prowadzenie ktore stracilem w ostatnim momencie nie bedac w ogole atakowany, żalosne nie?
85. skylinedrag
Czyli będzie wielki krok wstecz. Co za cep wymyślił te durne pomysły? !
86. obi216
Nie rozwlekając się w temacie - wszystko zostało już powiedziane...............Te wszystkie nowelizacje , to dno ! Kompletne D N O !!!
87. KAPUSTA
panowie i panie jesteśmy prawdziwymi fanami F1 i jakoś to wszystko przełkniemy, ale ciekawy jestem co sądzi o tym Robert i cała reszta stawki.Ja jestem tylko kibicem i nie mam pojęcia nawet w 20% o co tak naprawde chodzi tym dwóm staruszkom którzy myślą, że są "bogami FIA".
88. castaniety
normalnie komunizm i faszyzm ocieka z tych decyzji, ale spoko skoro formula będzie dalej tak ograniczana to zdechnie własną śmiercią naturalna i w niedługim czasie powstanie coś nowego, co będzie bardziej popularne.
89. bbrbutch
2008-12-13 00:30:27 sivshy (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
Cięcie kosztów ma na celu ulżyć budżetom teamów, aby nie odchodziły tak jak Honda, nie rozumiem co ma do tego pensja Ecclestona czy Mosleya... Widzę że
Totalna bzdura ,żeby myśleć jak ten forumowicz ,to tak ja jak powiedział Jaruzelski(stan wojenny był mniejszym złem).Nie ma czegoś takiego ,mam nadzieje że właścicele stajni zbiorą się do kupy i załorzą własny związek motorowy na własnych wolnych od krytyki zasadach.K?orzystać będą na tym wszyscy a zwłaszcza kibice ,którzy chcą oglądać postęp,konkurencje,rywalizacje i blichtr jaki towarzyszy temu przemysłowi .
Pozdrawiam wszystkich Bolidowców.
90. ares
To co wyprawia Berni z FIA jest bezsensu nie rozumieją znaczenia F1. Cała ta zgraja ludzi niech pomyśli o swoich zarobkach i przekrętach na których sporo zarabiają, może im przyda się ocięcie kosztów.
91. koffers
zakaz tankowań to największa lipa, resztę da się przełknąć, ale niewiadoma typu "strategia" na wyścig przestaje istnieć,
jest mnóstwo torów, na których wyprzedzanie jest niemożliwe, więc ok. 30% wyścigów będzie ekstremalnie nudna, mam tylko nadzieję, że za 5 lat okres 2009-2013 będzie nazywany ciemnym średniowieczem Formuły 1
92. Corvin
Zgadzamsie z pz0. Moze najpierw poczekajmy na rozpoczecie sezonu i popatrzy, a nie od razu popaday w szalencza krytyke. Jesli ktos zasiada do ogladania z negatywnym nastawieniem, to oczywistym jest, ze dopatrzy sie przyczyn kiepskiegowidowiska w dokonanych zmianach. Zakaz tankowania powinien wplynac na wzmocnienie walkina torze. Przypomnijcie sobie sezony ery M. Schumahera, gdy w zasadzie walka na torze w czolowce byla rownie czesta, jak zwyciestwa Toyoty, a o zwyciestwie faktycznie decydowala strategia pit stop (doprowadzona zreszta do perfekcji przez Ferrari).
93. sivshy
bbrbutch, czyli uważasz że wszystko powinno zostać tak jak jest? Że F1 dalej powinna żreć tyle kasy? Honda już doszła do wniosku, że nie opłaca im się być w F1, bo ten sport żre więcej kasy, niż Honda na nim zarabia... Sorry, ale bez tych zmian, kogo za parę lat będzie stać na własny team w F1, skoro nawet taki potentat jak Honda postanowił dać sobie spokój? Tak, właściciele teamów założą własny zwiazek, i dalej będziemy oglądac postęp. Tylko kto tam będzie jeździł, skoro wszyscy w końcu albo się wycofają, albo pobankrutują. Spróbuj zagłębić się bardziej w sytuację, a dopiero wtedy zobaczysz kto tak na prawdę z nas dwóch gada bzdury. Pozdrawiam.
94. dziarmol@biss
Panów Ecclestone oraz Mosleya ogarnęła pomroczność jasna lub ciemna (jeden huk) brak wizji jak ma wyglądać F1 w przyszłości!!! ponieważ to co teraz usiłują zrobić(czyt. zmienić) to jakaś farsa . @sivshy jak widzę bronisz tych zmian argumentując <czyli uważasz że wszystko powinno zostać tak jak jest? Że F1 dalej powinna żreć tyle kasy? Honda już doszła do wniosku, że nie opłaca im się być w F1, bo ten sport żre więcej kasy, niż Honda na nim zarabia...> a ja pytam kto do tego dopuścił jeśli nie ci dwaj z "kabaretu starszych panów"? a teraz zgrywają "mesjaszy" f1 ot tacy mali cwaniacy z miodem w uszach wodzą innych za nos i jeszcze wpierają że to dla dobra ogółu ..
95. ptasiagrypa
niektóre zmiany są dobre bo nie koniecznie co nowe to złe ale to troche zniszczy f1
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz