Mercedes wymyślił nową wersję systemu DAS?
Podczas gdy weekend w Sao Paulo obfitował w przeróżne kontrowersje, czujne oka ekspertów zauważyły, jak Lewis Hamilton w swoim bolidzie wykonuje znane już z tamtego sezonu ruchy kierownicą. Takie zachowanie Brytyjczyka podsyciło plotki o tym, że system DAS powrócił do F1 i samochodu Mercedesa. Na komentarz Niemców w tej sprawie nie musieliśmy zbyt długo czekać.Brazylijski weekend dostarczył niewiarygodnych emocji i kontrowersji. Wszystko zaczęło się oczywiście od DSQ Lewisa Hamiltona z piątkowej czasówki, po której zaliczył spektakularny comeback w sprincie kwalifikacyjnym. Na dokładkę w niedzielnym wyścigu stoczył kolejny ekscytujący pojedynek z Maxem Verstappenem, z którego wyszedł zwycięsko i zmniejszył stratę w klasyfikacji kierowców do 14 punktów.
W międzyczasie nie zabrakło oczywiście wątku Red Bulla, który od piątku przesiadywał w pokojach FIA i otwarcie straszył protestami ws. tylnego skrzydła bolidu Mercedesa. Jakby tego było mało, starcie dwóch pretendentów do tytułu z 48. okrążenia również odbiło się szerokim echem wśród mediów, albowiem holenderski as uniknął kary, mimo iż ewidentnie opóźnił hamowanie, wypychając z toru swojego rywala.
Kibice i dziennikarze mieli nadzieję na chwilę oddechu między rundami w Brazylii a Katarem. Nic z tego najprawdopodobniej jednak nie wyjdzie, bowiem nagrania z kamery pokładowej z bolidu Hamiltona pokazały trik, który dobrze pamiętają fani z sezonu 2020.
DAS is no longer allowed but what happened here? Footage from Hamilton during Brasil 2021 pic.twitter.com/xE0Kpk55E8
? NeedForSpeedz (@ForSpeedz) November 15, 2021
Na powyższym filmie widać wyraźnie, że Brytyjczyk porusza kierownicą w przód i tył, przez co zaczęto doszukiwać się powrotu zakazanego już systemu DAS. W zeszłym roku ekipa Mercedesa korzystała z takiego rozwiązania, dzięki czemu ich zawodnicy kontrolowali "zbieżność" przednich kół, tym samym lepiej dogrzewając opony.
System ten od razu nie spodobał się przeciwnikom stajni z Brackley, a w szczególności Red Bullowi. FIA musiała więc skontrolować cały patent i zakazała korzystania z niego w tegorocznych zmaganiach (więcej TUTAJ).
W mediach naturalnie zaczęły pojawiać się różne teorie w tej kwestii. Wobec tego całą sytuację postanowił wyjaśnić rzecznik prasowy Mercedesa:
"Układy kierownicze były homologowane na początku sezonu 2021 i nie można ich w żaden sposób modyfikować. W związku z tym są to tylko teorie spiskowe", tłumaczył dla serwisu RacingNews365.
komentarze
1. Angry Tiger
Kacpereczek dalej bije pianę...
2. berko
Robi się coraz ciekawiej :)
3. sliwa007
Czy Horner pije już herbatkę w pokoju sędziowskim?
4. jareks88
Mercedes na prostych był szybszy od Maxa i Pereza o prawie 30km/godz. i to jest dziwne.
Dzięki powyższemu filmikowi widać dlaczego. A DAS w tym roku jest zakazany.
"Miłośnicy" Merca pewnie tego nie zauważą.
5. Bzik
@4 choć stricte fanem Merca i Lewisa nie jestem, to jednak wolałbym ich triumf na koniec sezonu. I jedni i drudzy kombinują, myszkują między przepisami... Skoro układ kierowniczy był homologowany, to jest legalny. Tak? Red Bull też nieźle się pewnie ślizga między wierszami ;)
6. berko
@4. jareks88
Na powyższym filmiku nie da się nie zauważyć, że Hamilton reguluje coś kierownicą. W przeciwieństwie do tego, że nadal nie wiadomo jaki ruch kierownicą wykonał Maksymilian gdy HAM próbował go wyprzedzać, bo w dziwnych okolicznościach zaginął onboard z bolidu 33.
7. goralski
@4 "Dzięki powyższemu filmikowi widać dlaczego"
Możesz więc wytłumaczyć, dlaczego? Rozumiem, że to wiedza tajemna, ale może uchylisz rąbka tajemnicy?
Jedni i drudzy szukają rozwiązań i bardzo dobrze, o to w F1 zawsze chodziło.
8. GTR
@7
Od czwartej/piątej sekundy onboardu widać wyraźne zwiększenie długości kolumny kierowniczej.
9. goralski
Wiem, pytam za co to odpowiada.
10. iceneon
A kto powiedział, że to DAS? Czy zmienia się w tym momencie ustawienie kół? Kolejne bezsensowne bicie piany.
11. GTR
Za co to odpowiada technicznie - nikt nie wie. Może za dotrysk kokainy wenflonem. Się okaże. Homologacja homologacją, rzeczywistość rzeczywistością.
12. Denieru
Ciekawe czy podobne dodatki zauważono w aucie Bottasa ?
13. goralski
To zapewne system zarządzania kamerami z innych bolidów
14. berko
@11. GTR
Hahaha ;)
Albo załącza tym ruchem wbudowane w tylne skrzydło grzałki, które je zmiękczają i dzięki temu skrzydło odgina się na prostych ;)
15. Max3
Chciałbym,żeby Lewis sięgnął po mistrzostwo,ale wydaje mi się,że już jest za późno. Wystarczy,że Max dojedzie choć raz wyżej niż Lewis i pozamiatane . Max z Bottasem bez problemu sobie poradzi.
16. Globtrotter
Moment, moment. Czy F1 to nie jest czasem swego rodzaju wyścig zbrojeń? Wymyslanie co raz to nowych technologii co by przechytrzyć konkurencję?
Był DAS to zaraz krzyk że nielegalny bo wymyślił go Merc i daje przewagę. Chwile potem RBR krzyczeli, że projektują już coś takiego samego ale że FIA zdecydowała zabronic po sezonie tego rozwiązania to odpuścili. Tak to by dalej piali, że Mercedes wygrywa nieuczciwie.
Dobra, rozumiem, że rozkład finansów nie jest równy i inne ekipy nie mogą sobie pozwolic na inwestycje w opracowywanie nowych technologii.
A gdyby tak odgórnie było przykazane, że np. od chwili oficjalnego pojawienia się nowinki, team ma miesiąc, dwa, trzy na udostępnienie innym podstaw działania?
Wątpię, żeby taki DAS włozony do Haasa działał od razu tak jak w Mercu. Trzeba by dostosować przez zespół.
Bądźmy szczerzy, BrawnGP miał swój dyfuzor, potem puszki też jakies tam rozwiązania przez 4 lata.
Zawsze znajdzie się ktoś, kto jest o krok przed innymi więc dlaczego zabarniac nowych technologii?
Jeśli miałoby to uatrakcyjnić wyścigi, spiąć stawkę to czemu nie? Ogarnąć to regulaminowo tylko.
17. Andrzej369
@16 Podziwiałem Mercedesa rok temu za DAS, bo było to naprawdę sprytne, konsultowane z FIA i w granicach regulaminu. Jeśli jednak teraz znów go zastosowali to nie chce mi się wierzyć, że jest to legalne. Chodzi mi tu o dodany zapis (lub doprecyzowany), że w kierownicy poza obrotem względem 1 osi do obracania kierownicą, nie jest dozwolony żaden inny ruch względem którejkolwiek innej osi. O ile rok temu była tu luka, to jakim cudem mogłaby dalej jakaś być. Inna sprawa, że po tych nagraniach można zobaczyć co się chce, może to być DAS, ale wymagający połowę mniejszego ruchu kierownicą lub drgnięcie kamery związane z jazdą ~250-300 km/h.
18. Glorafindel
16. Globtrotter
Jest krzyk o to tylko dlatego że to Mercedes. Ludzie mają dość tego że Mercedes wygrywa i dlatego kibicują przeciwko nim, a nie innym zespołom. Taką mentalność ma 99% ameb która pieję że kibicuje Red Bullowi. Nie kibicują im tylko nie chcą by Mercedes znowu wygrał.
Problem jestt też taki że każdy nowy pomysł Merca daje im przewagę, a tego nikt nie chce. Wszyscy dążą do tego aby ich zaorać i jak najbardziej osłabić aby dać innym szanse na z wygrywanie, a co za tym idzie wprowadzić jak największą rywalizację i emocje do F1. Nie ma żadnego innego celu. Chodzi o kasę. O oglądalność, o marketing. Nikomu nie na rękę jest rozwój Merca, nowe pomysły i kolejny ich triumf. Ich i Hamiltona.
F1 od dłuższego czasu promuje Maxa na następcę Hamiltona i robi z niego na siłę twarz nowej F1 po Hamiltonie. Każdy cyrk musi mieć swojego klauna. F1 chcce za Klaudia Maxa i zrobią wszystko by tak było. Muszą to zrobić póki Hamilton jeszcze jeździ aby nikt nie gadał że nigdy nie pokonał Hamiltona bo to się nie sprzeda to nie pozwoli im zrobić z Maxa nowej gwiazdy. Nowego mistrza.
Sport już dawno przestał odgrywać pierwszoplanową rolę. I to nie tylko w F1.
19. Glorafindel
Sory za błędy... Piszę z telefonu i auto uzupełnienie robi swoje ;/
20. FREVKY
https://youtu.be/xyX6aNxL9SQ
Można się rozejść, podobne ruchy kierowcy widać na onboardzie z 2018 roku (okolice 6 sekundy choćby). Może Toto i spółka mają wehikuł czasu? ;)
21. hubertusss
Tak naprawdę nie wiadomo co w ten sposób kontroluje Hamilton. Wcale nie musi być to zbieżność kół. Może to być jakiś element aerodynamiki coś ala kanał f czy inne tego typu patenty.
22. hubertusss
@12 podejrzewam, że nie. On odchodzi. Wątpię by mu to zdradzili. Jego samochód nie był tak szybki.
23. hubertusss
@3 @6 temat o Mercedesie Hamiltona a wy nie możecie wytrzymać bez Maxa, Hornera i RB. Obsesja?
24. fpawel19669
@18 Kupiłeś już ołtarzyk z miniaturowym Mercedesem i figurką małego Lewisa? Hamilton pozostanie i bez Ciebie legendą tego sportu. Do spółki z Mercedesem zresztą. Twoje wpisy to wpisy nawiedzonego fanatyka, którego rajcuje bicie kolejnych rekordów swojego guru. Tyle, że rywalizacja to sól tej dyscypliny i taka właśnie (na szczęście) mamy w tym sezonie. I mam nadzieję, że tak będzie do ostatniego wyścigu. Co do Maxa, rozumiem niechęć, ale deprecjonowanie jego klasy sportowej jest - delikatnie mówiąc- słabe. Z drugiej strony znając Twoje, że tak ujmę "osiągnięcia literackie" na tym forum, niczego innego się nie spodziewałem. Zastanawia mnie co będzie jak Twój idol jednak nie zdobędzie mistrzostwa. Samospalenie czy pas szachida?
25. berko
Polecam zobaczyć filmik na YT: Mercedes was using DAS system in 2018??
Cwane lisy w tym Mercedesie. Dziwne, że wtedy nie zostało to zauważone, a dopiero w 2020 roku. Teraz na pewno ruch kierownicą wzdłuż osi jest dużo mniejszy, ale jest i z tego mogą być problemy dla Mercedesa. Jednak z drugiej strony, skoro układ kierowniczy został homologowany przed sezonem przez speców z FIA to nie widzę powodu, dla którego Mercedes miałby mieć kłopoty. Czas wszystko pokaże. Jeśli faktycznie coś dłubali w trakcie sezonu przy kolumnie kierowniczej, które nie wolno zmieniać, to będzie zasłużona kara.
26. berko
Przepraszam za powyższy post. Bujda. Ktoś manipuluje filmikami, jest opis że to 2018 rok, a to Mercedes na testach przed 2020, logo INEOSA na halo nie widniało w 2018, a na testach 2020 Mercedes był jeszcze srebrny.
Ale polecam zobaczyć onboard Hamiltona z Brazylii 2018, tam też wykonuje minimalne ruchy kierownicą przód tył, więc jest to coś, co Mercedes ma od lat w swoim bolidzie.
27. hubertusss
Układy kierownicze były homologowane. Ale Mercedes może twierdzić i może tak być, że te ruchy nie służą do wykonywania pracy stricte układu kierowniczego tj sterowania samochodem. A mogą służyć do np operowania czymś w rodzaju kanału f czy czymś innym nie związanym z kierowaniem samochodem. I powstanie taka zagwozdka dla fia z pogranicza regulaminu i rzeczy zakazanych. Zanim fia tego zakaże to Mercedes korzysta raz czy dwa. A w tej sytuacji dobre i to.
28. sliwa007
Równie dobrze to może być zasłona dymna, temat zastępczy dla Hornera, żeby miał o co płakać przed kolejnymi GP.
A jeśli wymyślili coś fajnego to pozostaje im tylko przyklasnąć. Na tym ten cyrk polega, by wymyślać innowacyjne rozwiązania i być przed konkurencją.
29. fpawel19669
@28 Przestań już. Jak wymyślili to ok, jak wymyśli cos Ferrari albo inna ekipa co da im przewagę, ale pozostanie zgodne z regulaminem to także w porządku. To, ze taktycznie kibicuje RBR (tfu, ze to napisałem) nie znaczy, ze nie widzę jak OBIE ekipy na siebie donoszą. A nasz drogi Toto jest lustrzanym odbiciem Hornera. Za duża kasa, ogromne ambicje..... i W KONCU mamy fajny sezon. Nie wierze, ze akurat Ciebie rajcują wygrane bez walki, bez historii.
30. hubertusss
Może to być zasłona dymna by odwrócić uwagę od czegoś innego. Ale dali by to też Bottasowi. A póki co nikt nie pisze, że on też używał. Więc może być jakiś patent a Bottasowi nie dają bo odchodzi.
31. jarko1961
fakt jest faktem, że przewaga prędkości Merca na prostych pojawiła się nagle. Łatwość wyprzedzania była zastanawiająca.
32. Biziscoot
A tam się czepiacie, ile tym bolidem Lewis jeździ? Po prostu luzy się na kierownicy zrobiły ;-) widzicie z jakimi problemami musi się kierowca zmierzać i jeszcze wygrywa.
33. Krukkk
@16. F1 byla wyscigiem zbrojen dopoki Mercedes nie postanowil reformowac ja pod siebie. Bylo tutaj mnostwo dyskusji na temat przepisow technicznych wprowadzonych po sezenie 2013, wiec nie ma sensu walkowac tego tematu na nowo.
34. Krukkk
@28. Piekne i szczytne hasla napisales! Az mi sie lza w oku zakrecila. Gdyby Mercedes kierowal sie tym co napisales, to odeszliby z F1 szybciej niz powracali jako zespol fabryczny.
35. Skoczek130
Mercedes to najlepszy zespół nie tylko obecnie, ale i w całej historii. Czasem można odnieść wrażenie, że zwyczajnie bawią się z rywalami. ;) Mam nadzieję, że chociaż ten sezon przegrają, bo w kolejnych znowu mogą odjechać. Ech...
36. Davien 78
Myślę że to związek z obniżaniem tylnego skrzydła, albo z dodawaniem mocy do silnika. Jak odpycha kierownicę to wsuwa pręty grafitowe pomiędzy pręty uramu 235 i moc jednostki wzrasta ( to było widać ba prostych). No nie muszę chyba objaśniać RBMK-1000 RADIENNOJ BALSZOJ ..... coś tam coś tam z Czarnobyla, ten reaktor zastosowali. Więcej neutronów to więcej pary na turbinę idt. Wiadomo o co chodzi. Helmut się myli i bredzi o rakiecie. Rakietę to oni budują na ostatni wyścig. Podobno ma mieć taką moc że Ham ma wsiąść do auta jak Verstapen będzie miał do mety 5 okrążeń i Wolf się z Bono założył że go jeszcze zdubluje. A co do tego reaktoro-silnika to mają problem bo w wolnych zakrętach jest niestabilny przy małej mocy pobieranej i może pierdyknąć tak jak jego protoplasta w 1984 jak dobrze pamiętam. Tak że niech sobie w RB płyn lugola kupią na wszelki wypadek.
37. Mcin
@36
1986 ;)
38. meamea
obnizanie się tyłu bolidu, od 4 tygodni o tym mowa
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz