FIA zatwierdza zmiany przed sezonem 2012
Podczas dzisiejszego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych FIA oprócz uchwalenia kalendarza F1 na sezon 2012, poinformowała o kilku znaczących zmianach wprowadzonych do Regulaminu Technicznego oraz Regulaminu Sportowego F1.Zmiany w Regulaminie Technicznym F1:
- wszystkie ustawienia i parametry kontrolne standardowego ECU (centralnej jednostki sterującej), które były poprzednio zawarte w Dyrektywie Technicznej, są teraz zawarte w odpowiednich częściach Regulaminu Technicznego;
- układ końcówek wydechów jest teraz uregulowany, aby zapewnić, że efekt aerodynamiczny uzyskiwany poprzez gazy wydechowe jest utrzymywany na absolutnie minimalnym poziomie;
- przewidziane są lepsze oznaczenia przełączników bezpieczeństwa używanych przez marszali ;
- boczne struktury zderzeniowe będą teraz musiały przejść kolejny (w górę) test zderzeniowy;
Dużo ważniejsze zmiany z punktu widzenia kibiców, po długim sezonie 2011, FIA postanowiła wdrożyć w Regulaminie Sportowym. Wydaje się, że Federacja uczy się na swoich błędach i powraca do możliwości oddublowania się maruderów podczas okresu neutralizacji oraz wprowadza maksymalny czas trwania wyścigu podczas jego zawieszenia (GP Kanady 2011).
Zmiany w Regulaminie Sportowym F1:
- bolidy nie mogą teraz brać udziału w przedsezonowych testach bez przejścia wszystkich testów zderzeniowych;
- zostanie wprowadzony maksymalny czas trwania wyścigu, który wyniesie 4 godziny, aby uniknąć sytuacji, w której przedłużające się zawieszenie wyścigu przedłużyłoby go nawet do 8 godzin, gdyby nie było uregulowane;
- zanim samochód bezpieczeństwa zjedzie do boksów, wszystkie zdublowane bolidy, będą mogły oddublować się i dołączyć do stawki na jej końcu, zapewniając czysty restart i nie blokując ścigającej się czołówki;
- bolidy, które znajdowały się na alei serwisowej podczas zawieszenia wyścigu, będą teraz mogły dołączyć do stawki, na pozycji, w której znajdowali się podczas zawieszenia wyścigu;
- kierowcy nie mogą teraz bez wyraźnego powodu opuścić toru, np. ściąć szykany na okrążeniu zapoznawczym czy na zjazdowych okrążeniach, aby zaoszczędzić paliwo;
- kierowcy nie będą mogli teraz powrócić na linię wyścigową, po tym, gdy z niej zjechali, aby jej obronić;
- jeden trzydniowy test odbędzie się w trakcie sezonu, podczas gdy poprzednio nie było żadnego;
- wszystkie decyzje stewardów, które nie podlegają apelacji znajdują się teraz w jednym miejscu, zamiast w różnych miejscach regulaminu;
- wszystkie opony przypisane dla kierowcy mogą być teraz używane podczas pierwszego dnia treningów; poprzednio tylko trzy zestawy były dozwolone;
komentarze
1. kaaarol
WRESZCIE!
-Cieszę się z powrócenia oddublowania
-Nareszcie nie będzie bezkarnego ścinania
-Dobrze, że teraz naprawdę będzie można TYLKO RAZ zmienić kierunek przed zakrętem - będzie ciekawiej.
-Testy w trakcie sezonu, mało ale zawsze!
Jestem miło zaskoczony ;)
2. Wiland
kaaarol
Zgadzam się będzie walka bok w bok przez parę zakrętów.
3. Skoczek130
@kaaarol - nie potrzeba więcej. To tylko strata cennych pieniędzy. Jak już mają byc, to jedne wystarczą. Właściwie mają dwie (testy dla młodych to także sprawdzanie nowych rzeczy, czego dobitnym przykładem jest McL i ich "wiecznie młody" Gary Paffet - spiknął się z Ibiszem, czy co!?). ;]
4. GoQu
I dobrze. (;
5. figo7
Kempa przepraszam że nie na temat ale dziś są Roberta urodziny może wartało by coś napisać o tym ? .
6. PiotrasLc
a co ze zmianami aerodynamiki?? Jakis czas temmu było głosno ze mają powrócic przednie spojlery do mniejszych rozmiarów
7. a31
WSTYD!!! ROBERT MA DZISIAJ URODZINY!!! A tu nic!!! żadnej wzmianki....
8. fotoman
no to życzymy Robertowi, żeby te trzydniowe testy w środku sezonu, przeprowadził w bolidzie z namalowanym czarnym rumakiem :))
9. Święty
Pozytywne zmiany, zwlaszcza te z oddublowaniem i zakazem wielokrotnej zmiany linii wyscigowej.
10. roberttc
sto lat, sto lat, niech żyje, żyje nam....za zdrowie RK
11. Steeler
@5, @7 - przecież Kubica uraził pracownika z Enstone...
12. Samurai_Hideto
jaki wstyd o co wam chodzi ludki? mi nikt nie zlozyl z was zyczen z okazji urodzin, wiec badzcie cicho:)
13. kumahara
Wszystkiego najlepszego Robert! A zmiany bardzo dobre, szczególnie ta o powrocie kierowcy na swoją pozycję w trakcie wyjazdu SC.
14. kawkaz
Normalnie aż wstyd nie ma żadnego tematu o Roberta urodzinach!!!
15. mateq
No to najlepszego jak tak ;D
Dobrze że zrobili oddublowanie bo tak to się niezły syf robił po restarcie.
16. Jahar
Ludzie to nie jest strona o Kubicy tylko o F1. Tak trudno to zrozumieć? Jak tak chcecie złożyć życzenia to wejdzie sobie na oficjalną stronę Roberta albo coś a nie tutaj. Co do zmian to skoro nie będzie można wracać na swój tor jazdy to drs powinien być w jak najmniejszym stopniu używany albo najlepiej całkiem zniesiony. Pirelli powinno zostać obarczone zadaniem by opony dały możliwość wyprzedzania. W tym sezonie nawet w miarę dali sobie z tym radę.
17. figo7
@16 jahar i co ty nie widzisz żadnego związku
18. ELtech
Zmiany niezłe oby przełożyły się na więcej widowiska. Mnie najbardziej podoba się oddublowanie i niemożność powrotu na swój tor. Już nie mogę się doczekać
19. Drexiss
Wszystkie zmiany w regulaminie są ok, ale po co jest do h... te oddublowywanie się. Wolniejsze bolidy nie moga po prostu spuscic sie na dol podczas sc zamiast robic to jak w tym sezonie po restarcie? Efekt bedzie taki sam tez. Nie bedzie zamieszania, a jakim prawem one moga sie oddublowywac. A jak by mnie wsadzili do bolidu i czolowka stawki by mnie 100 razy zdublowala to co SC na końcówkę wyscigu i mam szanse jeszcze na dobry wynik? Bez sensu.
20. Jacu
Zmiany w dobrym kierunku. Zakaz testów jednak nadal jest pomyłką, chociażby z perspektywy młodszych kierowców nie mających szans na szybką zaprawę w realu (nie w symulatorach).
Sztuczny przepis o jednym ruchu przy obronie pozycji jest dla mnie do bani, ale cóż chyba dzisiejsza F1 z mega krótką drogą hamowania nie pozostawia wyboru dygnitarzom tego show na uniknięcie procesji, choć może wystarczyłoby wprowadzić zakaz stosowania "węglowych" tarcz hamulcowych na rzecz mniejszych stalowych??? Przecież to nie takie trudne i lepsze niż sztuczne zakazy.
@3. Skoczek130 - cięcie kosztów to fikcja. Pieniądze po prostu wędrują w inne rejony, które można "doposażyć", a młodzi kierowcy nie mają szans na szybkie zdobywanie doświadczenia. Również pogoń za liderami jest trudniejsza, bo nie ma kiedy zweryfikować rozwiązań. Mając dobry pakiet łatwiej utrzymać przewagę. Jeśli jednak ktoś by się uparł to niech zrobią po prostu równą dla wszystkich ale większą ilość testów, powiedzmy po 1 lub 2 dni po lub przed każdym GP. Koszty aż tak bardzo by nie rosły bo logistycznie niewiele działań dochodzi.
Pozdr
21. Jacko
19. Drexiss
Zostanie Ci jeszcze 99 okrążeń straty po jednym wyjeździe SC, więc słabo widzę ten Twój dobry wynik ;)
22. Jahar
17. Nie widzę i nie zobaczę. F1 oglądałem i będę oglądał bo to najbardziej ekscytujący sport bez względu czy jeździ tam Kubica. Zresztą zanim przyszedł były ciekawsze wyścigi bo F1 była szybka nie to co teraz:)
23. a31
22. Jahar- szkoda mi takich jak ty... trudno...nie obraź się, ale dla wielu, bardzo wielu na tej stronie Robert jest kimś jak RODZINA. Widoczne tego nie czujesz...
24. ZlyDziad
19. Drexiss
Wyjazd samochodu bezpieczeństwa jest nazywany "neutralizacją" więc powinno to wyglądać tak, że wyścig zaczyna się od nowa z aktualnymi pozycjami. Pomyśl sobie, że jesteś na 7 miejscu na torze ulicznym i masz stratę 3 sekund do kolesia na 6 miejscu a jedziesz szybszym tempem więc jesteś na dobrej drodze do wyższych punktów. Nagle zostajesz zdublowany przez lidera wyścigu a w ogonie stawki jakiś leszcz się rozbija i wyjeżdża Safety Car i z 3 sekund straty robi się całe okrążenie bo ten co był przed Tobą nagle jest za Tobą bo SC wjeżdża przed lidera. Choćby skały srały nie dogonisz gościa na 6 miejscu i jesteś masę czasu w plecy. Czy taki scenariusz, który był 2 lata temu w którymś wyścigu wydaje Ci się logiczny i sprawiedliwy?
25. athelas
24. Tak miał przecież Robert w Brazylii w 2010 roku, niestety. Gonił Rosberga, a tu nagle SC. To mogło kosztować go 7. miejsce w generalce.
23. OK, dla wielu na stronie... ale strona ma charakter informacyjny. Nie ma sensu obrażać się, że nie ma życzeń... bo to nie jest serwis o Robercie.
Zmiany OK. Podobają mi się :)
26. athelas
tylko wyobraźcie sobie SC pod koniec wyścigu... Kto wierzy, że HRT odrobi 4 kółka w okresie neutralizacji? bo nawet to będzie bardzo trudne i nie wiem czy wyrobią...
27. ZlyDziad
25. athelas
Dziękuję za przypomnienie. Na 99% byłem pewny, że to była Brazylia ale nie chciałem się zbłaźnić.
28. Jahar
23. Mi natomiast szkoda takich jak Ty. Identyfikujesz się z Kubicą, który nawet w Polsce nie mieszka a piszesz o nim jak rodzinie. Zastanów się lepiej co bazgrzesz. Pewnie nigdy wyścigu przed pojawieniem się Kubicy nie widziałeś. Ja kibicuje F1 a nie konkretnej osobie poza tym stawiam wyżej zespół niż kierowcę. Polacy to się ekscytują głupotami a nie sportem. Przykładem mma czy skoki które nigdy nie dorównają zjazdom alpejskim.
29. rysiek45
@No nie ma żadnego tematu o urodzinach Kubicy,ale czy nie przesadzacie?To prawie jak kult jednostki,a może by tak jeszcze mały procesik beatyfikacyjny? A tak swoją drogą już widze te odpowiedzi "kubicofanów".
30. Jahar
26. Dlaczego miałby np ktoś z hrt odrabiać zaległe kółka do stawki? Wydaje mi się że po prostu będzie musiał zająć swoje miejsce w stawce i tyle. Jedno okrążenie więc powinno wystarczyć. Wracając do samochodu bezpieczeństwa to myślę, że znów może się zdarzyć sytuacja gdy ktoś wyprzedzi SC gdy nie powinien a takie sytuacje były.
31. FAster92
Z tym SC chodzi o to, że taka sytuacja jak np. Zeszłorocznego GP Brazyli pomiędzy czołówką był kierowca z końca stawki to będzie on musiał wyprzedzić SC po to by zająć tą pozycję na jakiej rzeczywiście jest? I kierowcy po restarcie będą w takiej kolejności na jakiej są w wyścigu? Proszę o sprostowanie.
32. kempa007
Panowie, ja rozumiem ten przepis tak, ze kierowca zdublowany moze powrocic na koniec stawki, a nie oddublowac sie xrazy innymi slowy, odzyska tylko 1 okrazenie...
33. kumahara
31. FAster92 , właśnie o to chodzi by kierowcy nie ponosili niesprawiedliwych strat z powodu wyjazdu SC, wracają więc na pozycje zajmowane przed wyjazdem SC.
34. Haziaj
"wszystkie zdublowane bolidy, będą mogły oddublować się"
Ten punkt jest chyba źle sformułowany. "Będą mogły" - wydaje mi się, że powinno być "muszą". Dzięki zapisowi "będą mogły" (ale nie muszą) będą sytuacje, że jedni się oddublują, a inni pozostaną. Chyba, że źle przetłumaczone.
35. jenks
a kogo obchodzą urodziny kubicy?Uprasza się kubicomaniaków i kubicomatołków o nie zaśmiecanie tematów kubicą
36. Jean1
To jest serwis z aktualnościami z F1, a Kubica jest byłym kierowcą F1.
37. kempa007
34. Haziaj FIA tak napisala w odniesieniu do tego, ze teraz nie mogly. Jak pojawi sie regulamin w jednolitym tekscie trzeba bedzie to sprawdzic jak to zapisali.
38. Snpr9
Zmieńcie to obce "marszali". Nie ma takiego słowa w naszym języku.
39. Kazik
Nie tylko tego slowa nie ma .A pit stop jest ?
Ja nie do końca rozumiem jak sędziowie będą interpretowali (egzekwowali) przepis mówiący o zakazie powrotu na linię wyścigową po zjechaniu z niej w celu obrony pozycji. Jak można precyzyjnie sprawdzić czy dany kierowca powrócił na linię wyścigową czy też jeszcze nie ? Może tylko jednym kołem powrócił a może dwoma ???
40. Kazik
Czy po stwierdzeniu przez sędziów,że kierowca powrócił jednak na linię wyścigową przewidziane są kary ? (jakie ?).Nie jest to trochę mgliste dla Was ?
41. beret
Ci, co walczyli o urodziny Roberta w tym dziale- przegrali. Nie doczekali sie satysfakcji od redakcji lub od wiekszosci. Takie odnosze wrazenie.
Przypomina mi to troche walke PIS-u z PO na polskiej scenie .
Ci co wazne dla nich sa urodziny Roberta przypominaja mi troche przegranegozie juz za pozno Kaczora. On w sumie jest patriota tego kraju, ale kto chce Go sluchac. Lecz niebawem przyjdzie taki moment... i stado baranow ocknie sie. Bedzie juz za pozno, bo to juz bedzie po drugiej stronie rzeki.
Adieu...
42. krzysiek000
28. Jahar
Idąc twoją logiką mogę cie ochrzanić za to, że oglądasz zjazdy zamiast skoków. Wiesz może o tym, że o gustach się nie dyskutuje. Też jestem przeciwny traktowaniu Kubicę jak rodzinę, ale nie wyrażaj tego obrażając przy okazji postronnych.
43. 6q47
42. krzysiek000
krzyśku, moje córki szaleją np. oglądając siatkarzy... o F1 wiedzą, jednak nie śledzą jej na wzór taty - dodam, że skoki oglądają:)
44. Jahar
Jeśli ktoś poczuł się urażony to od siebie powiem, że nie było to moim celem. Zgadzam się, że o gustach się nie dyskutuje a co do siatkówki to większość kobiet przepada za tym sportem chociaż ja nie wiem dlaczego:) pozdro wszystkim fanom sportu:).
45. peeroF1
ROMAIN GROSJEAN OFICJALNIE W LOTUS RENAULT
46. 6q47
42. krzysiek000
wcześniej nie zwróciłem uwagi na pewien drobiazg - patrząc na twój host odnoszę wrażenie, że jesteśmy "sąsiadami"...
47. krzysiek000
46. 6q47 No nie wiem... Host z Ostrowa, ale ja mieszkam na południu Podlasia ;)
Też uwielbiam siatkówkę.
41. beret
Proszę, chociaż nie pakuj tej polityki tutaj, czy jeden kaczor, czy drugi i tak każdemu zależy jedynie na kasie i władzy.
Co do tematu, to muszę przyznać, że powrót przepisu z przepuszczaniem kierowców dublowanych jest dobry, ale myślę, że lepszym byłoby ich wsadzenie na koniec stawki.
Ale bardzo dziwnym pomysłem jest ten o tym, że bolidy, które były w alei serwisowej, kiedy wyjechał SC, to te bolidy będą mogły wrócić na swoją pozycję. Ten przepis bardzo wyraźnie sprzyja powstaniu sytuacji godnej GP Singapuru w 2009 roku.
48. 6q47
47. krzysiek000
jednak nie jesteśmy:(
Chociaż śmigasz z innej "parafi":)
Miałem na myśli Ostrów Mazowiecką na trasie do Białegostoku... zmyłka nastąpiła:))
Pozdrawiam.
49. Drexiss
Jacko 21. to był tylko sarkazm, a jak bym miał stratę 2 okrążeń czy 3? To co będąc na mało zużytych softach mogbym wygrać jeżeli leaderzy byli by na hardach i do tego zużytych a 3 kolka w plecy poszły by się jeb..
24. Zły dziad trudno,ale jeżeli dystans wyścigu to ponad 300km, a okrążenie około 5km to będą zawsze się zdarzać duble i lepiej popsuć szanse temu na siódmym niż namieszać wszystkim sporo.
50. Drexiss
32. kempa007 tam pisze, ze pierw się oddublowuja (czyli ,, wyprzedzają' niwelując stratę a nie zarabiając pozycje), a potem nie jeżdżą sobie luźno na torze tylko doganiają stawkę i czyhają na końcu.
34. Haziaj tak dobrze jest mogą, chyba nie sadzisz ze 4-krotnie zdublowane HRT zdoła się oddublowac podczas SC, jeżeli ten będzie jeździł jedno kółko. Według twojego rozumowania powinni dostać za to jakaś kare skoro nie dostosowali się do zakazu (albo może nie tyle kare co jakoby uznanie za przekroczenie przepisów).
51. melo
Możliwość oddublowania się kierowców zdublowanych to bardzo dobre posunięcie FIA, neutralizacja sprowadzi swego rodzaju ład na torze.
52. kolka
kazik. :-) samochód F1 ma cztery koła. po dwa z każdej strony. Powrót jednym kołem na linię wyścigową jest mało prawdopodobny ???. No chyba, żeby ono tak samo z siebie :-) Wydaje się, że stewardzi będą mogli według swego widzimisię interpretować ten powrót na linie wyścigową i pewnie będzie to martwy przepis.
A do tych co tak psioczą ( chciałem napisać szczekają ) na Kubicę.
No cóż. było nie było to R. K. własną, ciężką pracą i talentem doszedł do F1.
Nie stał za nim sponsoring. To Jego wyniki spowodowały, że pomimo, że jest teraz kontuzjowany nadal liczy się w stawce F1, czy się to "psioczom" podoba czy nie. To nie taki Witia Pietrow, za którym stoją oligarchowie z Rosyji. czy inni. mierni ale kasa się liczy.
Psioczycie bo sami macie jakieś kompleksy.
zazdrościcie, że można tak się czemuś poświęcić. bo sami nie potraficie.
Dla mnie Robert Kubica jak i każdy sportowiec - to wielcy ludzie. To naprawdę tytaniczna praca osiągnąć coś w sporcie. ( to z autopsji).
A ci co wymądrzają się leżąc na kanapie z piwem w paluchach i petem w ustach lepiej niech zamilkną. jak widać mamy wielu specjalistów od wszystkiego. tylko jak co do czego to ogony pod siebie.
I nawet gdyby Robert Kubica nie wrócił do ścigania to i tak szacunek mu się należy.
I nie jestem kubicofanem czy kubicomaniakiem
Lubie siatkówkę i tenis kobiecy. Zdecydowanie bardzo estetyczne sporty
Oddublowanie to dobry pomysł.
Popieram. Porządkuje to wyścig. Może HRT poprawi w przyszłym roku bolid i będą szybsi od RedBulla :-) Cuda się zdarzają i nikogo nie można przekreślać.
Jeszcze bym trochę zmienił punktację. Powiązałbym ją z ilością bolidów kończących wyścig. plus bonusiki za pierwsze trzy miejsca. Wtedy byłaby super zabawa.
53. skoropian
a31 a mi z kolei szkoda ciebie. dla wielu kubica może jest kimś ale dla wielu jest nikim i tego nie zmienisz. kibicujesz mu to ok i tak trzymaj. ja osobiście gościa nie trawię i mam dom tego prawo. pozdrawiam
54. kempa007
50. Drexiss tak to zrozumialem, przeciez to samo napisalem.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz