WIADOMOŚCI

FIA nakazuje usztywnienie wygiętych skrzydeł
FIA nakazuje usztywnienie wygiętych skrzydeł
Przed zbliżającym się wielkim krokami Grand Prix Kanady FIA wydała dyrektywę nakazującą zespołom F1, używającym tzw. „bridge wings” (wygiętych nad nosem przednich skrzydeł) usztywnienie ich mocowaniem do nosa bolidu.
baner_rbr_v3.jpg
Do zespołów została wysłana informacja o tym, że jeżeli ich wygięte nad nosem skrzydła nie są przymocowane do nosa bolidu, na wyścig w Kanadzie muszą zostać przytwierdzone, tak aby zapewnić im odpowiednią sztywność.

Aktualnie sześć zespołów używa takiego rozwiązania: McLaren, Toyota, Renault, Williams, Red Bull Racing i Toro Rosso. Rozwiązanie zastosowane w bolidzie Renault już zawiera specjalny element przytwierdzający skrzydło do nosa bolidu. W Kanadzie pozostałą piątka zespołów będzie musiała postąpić podobnie.

W maju ubiegłego roku po tym gdy na bolidzie McLarena zadebiutowało innowacyjne skrzydło FIA po specjalnym dochodzeniu dopuściła nowe rozwiązanie do użytku. Po GP Turcji 2008 okazało się jednak iż z kamer zamocowanych na niektórych bolidach można było sugerować iż przednie skrzydła uginają się. Zgodnie z regulaminem ruchome części aerodynamiczne są niedozwolone w F1.

Charakterystyka toru Gillesa Villeneuve’a w Montrealu (długie proste przeplatające się z ciasnymi zakrętami i szykanami), gdzie odbędzie się GP Kanady, sprawia iż ewentualne ruchome części aerodynamiczne mogą stanowić dużą przewagę.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

47 KOMENTARZY
avatar
alecc

03.06.2008 12:40

0

Czyżby zapewniłoby to pewien handicap dla BMW względem McL? :) BTW pytanie z serii total zielony, hamulce używane w bolidach są bębnowe czy tarczowe?


avatar
dominik2440

03.06.2008 12:43

0

chyba tarcze a to usztywnienie to moze dla BMW troche przewagi nad Mclarenem :)


avatar
krystek103

03.06.2008 12:45

0

coś mi się wydaje że McLareny nie będą już tak uciekać BMW....


avatar
borgolot

03.06.2008 12:49

0

Po mojemu to jest kolejna restrykcja hamująca rozwój tego sportu. Takie modyfikacje nie kosztują tylo co np.: silnik i każdy zespół mógłby wypracować sobie takie rozwiązanie poprawiając osiągi bolidu. Łatwiej by było ustawić balans bolidu i uzyskać odpowiedni docisk - sprężynujące płaty większość tej pracy "wykonywały" by za mechaników. Proste: im większa prędkość np na prostych tym płaty ustawiają się bardziej poziomo i jest mniejszy opór powietrza, a na zakrętach na niskich prędkościach odbijają do góry i dają lepszy docisk, co też zwiększa bezpieczeństwo. Coraz mniej rozumiem decyzję FIA.


avatar
alecc

03.06.2008 12:52

0

@borgolot:Chyba polega na tym, że ruchome elementy przy i mniejszych stłuczkach mogą się łatwiej oderwać, co powoduje żółte flagi + ewntl. SC. A to już nie jest fajne, bo stłuczek niemało.


avatar
mpkaras

03.06.2008 12:56

0

>>alecc Tarcze.


avatar
kempa007

03.06.2008 12:59

0

bebnow to juz nawet w nowych autach chyba nie ma ;-)


avatar
F1CyC

03.06.2008 13:00

0

alecc hamulce są tarczowe. Tarcze wykonane są z karbonu i przy hamowaniu nagrzewają się do ponad tysiąca stopni! Do tego tak tarcza prawie nic nie waży. Wiem bo trzymałem taką w ręku w Pit Lane Park... :) A jeśli chodzi o ten ruchomy łuk na nosach to nie raz przyglądałem sie jak sie wygina. Dobrze że FIA sie obudziła. A może BMW będzie miało teraz mniejszą strate...


avatar
alecc

03.06.2008 13:09

0

dz. za odzew, @kemp007: nie no, z tył chyba są i to nierzadko?


avatar
walerus

03.06.2008 13:11

0

GOOD - zniwelować przewagę innych nad BMW....


avatar
Voight

03.06.2008 13:12

0

alecc nieprawda. chodzi o wyeliminowanie zmiennej aerodynamiki czyli np samodostrajanie sie skrzydeł. albo innych dziwactw np brabham fan car. poczytajcie na ten temat.


avatar
borgolot

03.06.2008 13:14

0

Co mi z wyrównywania szans. Niech wygrywa ten kto jest szybszy, także w ulepszaniu swoich bolidów. Jakby takie rzeczy się sprawdziły można by je wprowadzić w cywilu i korzystać (a nie strasznie drogie elektrycznie wysuwane spojlery i tego typu ciężkie bajery.)


avatar
walerus

03.06.2008 13:54

0

nie zgadzam się - renault wygrywało w 2005 i 2006 roku bo było na bakier z regulaminem - a FIA przymykała oko.....


avatar
pz0

03.06.2008 14:03

0

Prosta sprawa - zabronione ruchome aero to zabronione. FIA musi jeszcze coś zrobić z rekinem RedBulla. Widać wyraźnie że ten element również w wyścigu się sporo ugina. Nie wiem dokładnie jak działa ale wygląda że może on po ugięciu dzięki sile odśrodkowej generować dodatkową siłę nośną w zakrętach. Bez sensu jest z brakiem ruchomego aero, ale skoro już jest przepis to trzeba go przestrzegać. Dostawcą opon jest Bridgestone, a np BMW zaczyna jeździć na Michelinach. Głupi przepis o oponach ale obowiązuje i bez gadania wszyscy muszą się dostosować.


avatar
Fantasmagoria

03.06.2008 14:23

0

gdyby nie ograniczenia to bolidy by dzisiaj prawie latały nad torem zamiast jeździć. Od zawsze są jakieś restrykcje i tak już musi być. Ten sport to pokonywanie barier...nie można mieć torbosprężarki, ruchomych części aero, slicków, aktywnego zawieszenia to jakoś inaczej osiągnie się lepszy wynik...a jak znowu zabronią to teamy wymyślą coś nowego i tak w kółko...od samego początku F1


avatar
Jazz

03.06.2008 14:30

0

Ruchome a elastyczne to chyba zasadnicza różnica. Ruchome (w moim rozumieniu) to poruszane jakimś mechanizmem - takie powinny być zabronione. Elastycznych nie powinni zabraniać ;/


avatar
radzix

03.06.2008 14:35

0

odnośnie tych tarczy hamulcowych: w samochodzie o mocy powyżej 100km muszą być obowiązkowo hamulce tarczowe z przodu jak i z tyłu. Z mniejszą mocą z tyłu są bębnowe


avatar
hot dog

03.06.2008 14:45

0

dobrze ze Robet nie ma problemu z tym "NOSEM";-);D


avatar
walerus

03.06.2008 15:35

0

nie chcą żeby cośfruwało w powietrzu jak odpadnie....


avatar
ja2

03.06.2008 16:28

0

No i dobrze!!! Do może dać szansę BMW w walce z McLarenem. No zobaczymy.


avatar
adamsky_net

03.06.2008 16:39

0

Jestem zdecydowanie ZA! Ta zmiana napewno wpłynie w jakimś stopniu na prędkość BMW względem McLarena. Tylko czy ten przepis dotyczy tylko tego GP, czy obowiązuje do końca sezonu? Mam przeczucie, że bawarka będzie nareszcie szybka, bo dostanie nowe części, czyli zmienione przednie skrzydło, zupełnie nowy tylny spojler, znikną też rogi oraz parę skrzydełek tu i ówdzie. Jeżeli teraz BMW nie będzie szybkie na końcach prostych, to chyba już tak zostanie do końca sezonu.


avatar
mariomario

03.06.2008 16:40

0

myślę że decyzja ta spowodowana jest ostatnimi 2 wyścigami bo właśnie spojlery z dodatkowym piórem rozsypywały się po byle dotknięci rajkonena czy innych stosujących take rozwiązania a to powoduje dodatkowe zagrożenie uszkodzenia opony czy podwozia bolidu , więc ja osobiście zgadzam się z tą decyzją. pozdrawiam


avatar
Shallan

03.06.2008 16:49

0

borgolot: właśnie chyba dlatego, że tego typu rozwiązania byłby mało przydatne w cywilu, zabraniają ich stosowania. W F1, gdzie te elementy właściwie wymieniają co wyścig, a niektórym kilka razy podczas wyścigu ;) to nie jest problem. W samochodzie, który ma być użytkowany przez kilka, kilkanaście lat - już tak.


avatar
hot dog

03.06.2008 17:07

0

@mariomario zapewniam Cie ze wprowadzenie tych ograniczen nie wplynie na zywotnosc podczas zderzenia...


avatar
rooffi

03.06.2008 17:41

0

po co FIA karze zmieniać w bolidach skrzydła przecież bolidy mają być szybsze i bezpieczne a oni tylko przeszkadzają


avatar
Deore1976

03.06.2008 18:33

0

:) fajnie sie czyta te wsztkie komentarze. przeczytalem ich chyba z 15, poprawily mi humor!!! Oczywiscie jestem fanem Kubicy, a fanem f1 nie od Kubicy Roberta tylko yy to sie u mnie zaczelo jak zaczolem chodzic, yy okolice 5,6 klasy szkoly podstawowej. Troche nie na temat, ale odmiany sa czasem dobre :)


avatar
Amadeo

03.06.2008 20:33

0

Swoją drogą, to by był ciekawy eksperyment technelogiczny , seria wyścigów, bez żadnych ograniczeń technicznych. Tak wiem, to byłoby strasznie, ale to strasznie niebezpieczne. Jednak z drugiej strony chciałbym poznać odpowiedź na pytanie, jak szybką maszynę poruszającą się lądem po krętej , asfaltowej trasie, jest w stanie stworzyć człowiek. Po prostu fascynują mnie granice ludzkich osiągów. Raczej nie wyobrażam sobie, żeby taka seria miała zastąpić F1, ani pewnie nigdy nie powstanie, ale powiedziałoby to coś ciekawego o mozliwościach konstrukcyjnych człowieka.


avatar
Voight

03.06.2008 20:46

0

Amadeo wystarczy Ci jak napisze, że mozna skonstruować pojazd który bedzie bedzie w stanie jechać po suficie już przy małej prędkości (obecnie F1 potrzebuje ok 150km\h). nie rozumiem was wszystkich. przecież cały bolid jest z włókna węglowego wiec bedzie sie kruszyć. Na siłe wymyślacie dziwne teorie nie mając pojecia o co na prawde tu chodzi.


avatar
piotrek74

03.06.2008 21:50

0

FIA powinno więcej wykrywać takich przegięć ,tylko dlaczego tak późno (dotyczy się wszystkich zespołów, nawet BMW )przepisy są przepisami i należy je przestrzegać a nie naginać na ile pozwoli władza i dokąd się nie zorientuje!!


avatar
rooffi

03.06.2008 21:53

0

odezwał się ten co wszystko wie na temat F1 :)


avatar
piotrek74

03.06.2008 21:59

0

nie komentuj tylko włącz sobie mecz


avatar
Nazgul

03.06.2008 22:30

0

dobrze zrobila FIA, bedzie bezpieczniej na torze :D


avatar
obi216

03.06.2008 22:57

0

I tak w kółko Macieju ! Zabronią tych rozwązań , no to inzynierowie wymyślą inne he he he. I tak w nieskończoność :-)


avatar
GMK

04.06.2008 08:22

0

Być może właśnie te wyginające się skrzydła dawały niewielkie różnice w osiąganych na prostej prędkościach pomiędzy większością teamów z tym rozwiązaniem a np. BMW.


avatar
pz0

04.06.2008 10:11

0

Nic przecież nie stało na przeszkodzie żeby takie BMW też miało wąsy. Jakoś większość ekip była w stanie zaadoptować wąsy w swoim bolidzie a BMW nie, co n ie zmienia mojego zdania że przepisy trzeba egzekwować. Pamiętacie tylne skrzydło bodaj RedBulla, które było na tyle elastyczne że na dużych prędkościach się wyraźnie prostowało generując mniejszy opór. FIA kazała usztywnić i z baniaka, nie ma żadnych niedomówień, nikt nie ma pretensji. Teraz są wątpliwości co do wąsa, to podobnie - usztywnić i wszelkie niedomówienia się skończą. Prosta sprawa, dobre posunięcie FIA i to nie ze względu że BMW będzie miało łatwiej, ale ze względu że będzie bez jakichś wątpliwości.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu