Bułgaria buduje podgrzewany tor F1
Jak się okazuje Bułgaria nie porzuciła swoich ambitnych planów posiadania wyścigu Formuły 1. Jak podała agencja prasowa z Sofii, nowy tor w Bułgarii będzie posiadał sztucznie ogrzewaną nawierzchnię, co ma zachęcić nie tylko zespoły F1 do testów, ale także producentów.„Najlepsza rzeczą w naszym projekcie, mającym na celu goszczenie wyścigów Formuły 1 jest to, że będziemy mieli swego rodzaju monopol, gdyż tor Formuły 1 w Bułgarii będzie posiadał pierwszą na świecie podgrzewaną nawierzchnię asfaltu; coś w rodzaju centralnie podgrzewanego przykrycia asfaltowego” mówił Nikolov. „To oznacza, że wszystkie firmy produkujące opony, będą chętne do wykorzystania naszego toru w celu testowania opon. Na naszym torze będą uniezależnieni od warunków atmosferycznych i będą mogli testować opony w różnych temperaturach.”
Jak podają plotki, Bernie Ecclestone rozważa podpisanie kontraktu z Bułgarią na goszczenie wyścigu F1 w sezonie 2012, podczas gdy inne sugerują, że przyszłoroczny wyścig o GP Turcji może być ostatnim pod Stambułem. Tor w Bułgarii ma spełniać wymogi FIA oraz FIM, odpowiedzialnej za organizację wyścigów Moto GP.
„Tory dla Moto GP i Formuły 1 są w zasadzie takie same, z małymi różnicami w strefach bezpieczeństwa. Strefy bezpieczeństwa dla Moto GP są większe i dłuższe. Stworzyliśmy projekt, który jest w zgodzie z wymaganiami zarówno FIA, jak i FIM. Jeżeli rok ma 365 dni, tor musi być używany przez 220 dni, aby okazał się dochodową inwestycją. Klimat w Sofii pozwala na to.”
komentarze
1. bula28
Moze jeszcze niech zbuduja tor pod przykryciem zeby im czasami deszcz nie spadl... Bez sensu moim zdaniem takie ulatwianie.
2. konradosf1
prawda ale przy niskich temperaturach nie będzie to złe
3. Janosoprano
2@-jak nie będzie? A jeżeli jednemu bolidowi bedzie pasowała temperatura 20st C a innemu 31st C to wtedy podgrzać czy nie podgrzać ? Gdzie będzie sprawiedliwość ? I ten element hazardu, wg mnie zły pomysł.
4. nefbie
Oczywiście, że kolejny zły pomysł siwego dziadka. Szczególnie, że miałoby to być kosztem turcji - jednego z lepszych wyścigów. W Bułgarii to pewnie Tilke był projektantem - samo miodzio...
5. cali
at.3
...jak to zwykle bywa w F1 ,jeśli to ferrari będzie preferowało 20st. C ,to tor właśnie na taką temp.będzie grzany - sprawa jest jasna :)
6. lewarek
letni puchar świata w skokach narciarskich.śmieszne nie?F1 zimą?nie zdziwię się za parę lat
7. bmath
socjalistyczne myślenie w ekonomi świetnie działa
8. Gumis_81
Hmmm to może być interesujące, wyobraźcie sobie temperatura 0 stopni C, do tego lekki śnieg a tu bolidy F1 ścigają się po torze. Do tego drobny błąd czyli wyjazd za szeroko kończy się na barierka przez śnieg który jest poza torem. Wtedy można było by powiedzieć że to takie drugie Monako gdzie nie ma miejsca na błąd.
9. Pewlo
Jak dla mnie to dobry pomysł :D nie trzeba go grzać na wyścig ale do testów świetna sprawa żeby stworzyć optymalną gumę w warunkach rzeczywistych i jeszcze wymogi do MotoGP ..... . Zwróci im się ten wkład finansowy szybko na samych testach . Nie wiem dlaczego niektórzy są do tego nastawieni anty.Może to zazdrość że u nas nad torem to nawet nikt się nie zastanawia i stadiony budują dla 69 drużyny świata (tam gdzie grają w piłkę) :P ,a u nas żeby na motocyklu polatać albo gokartem (tylko tym prawdziwym kartem a nie hipermarketowym) to zaledwie dwa miejsca w Polsce są i to jeszcze duuużo im brakuje do profesjonalnego toru FIM . Pozostaje cierpliwie czekać aż ktoś przy żłobie interesować się będzie sportami samochodowymi a nie piłką i może coś powstanie .
10. Smola
@6 - limity wyścigów i ogromne koszta budowy podgrzewanych torów kładą twoją fantazję na łopatki. To niemożliwe do zrealizowania, gdyż 20 wyścigów to maksimum, na jakie zespoły F1 i tak się z krzywą miną godzą. Pozostaje jeszcze czas na przygotowanie samochodu na nowy sezon, oraz niepotrzebne komplikowanie sytuacji atmosferycznej w chłodniejszym okresie, gdy nasza kochana planeta jest daleko od słońca - czyli piździ.
11. prezesq
A ja uważam że jest to świetny pomysł. Aż dziwne, że rozmawiałem o sensowności takiego rozwiązania z kumplem podczas ostatniego GP. I myślę, że nikomu nie przeszkadzałoby skrócenie czasu oczekiwania na wyschnięcie toru z 1 godziny do np. 10 minut. A po odparowaniu wody wyłączamy i.... jazda panowie.
12. major.
Tylko zeby tej jełop Tilke nie projektowal tego toru, bo bedzie kolejny beznadziejny wyscig w kalendarzu, ktoremu nawet deszcz nie pomoze
13. marioblondi
Hmm. Podgrzewany asfalt ? Pomysł nieco dziwny, ale ... myślę, że w sam raz na grudniowy wyścig. Jak tylko go postawią to 21 wyścigów w sezonie. Jako kibicowi bardzo mi to odpowiada. Po diabła 4 miesiące testów. Lepiej niech się pościgają dając większą frajde nam kibicom.
14. fanAlonso=pziom
tylko nie kosztem turcji bo to chyba najlepszy z torow tilke niech wywala chiny
15. atomic
13@ no 24 grudzień nocny wyścig tak ok. 20.00 extra dry
16. TuR1smo
pomysł oczywiście ciekawy. Tylko zastanawia mnie fakt, dlaczego tą idee krytykujecie. ;) Bułgaria, naród stosunkowo dwukrotnie biedniejszy od Polski a budują własny tor. No ekhm. ^ coś Tu jest nie tak. ?
17. karl
szkoda ze u nas nie ma zadnej checi na budowe jakiegos toru,niech po euro w2012 opchna dwa stadiony i zainwestuja w tor,i tak beda pozniej staly puste,kogo bedzie interesowal ten polski zalosny futbol
18. radosny
Ciekawe kto będzie ustalał temperaturę nawierzchni podczas kwalifikacji/wyścigu.
Możliwości manipulacji i nieuczciwych zagrań wydaje się być nieograniczona...
19. Jacko
Zdajecie sobie sprawę ile kosztuje wykonanie ogrzewania np. boiska piłkarskiego, a później doprowadzenie go do takiej temperatury, aby topniał śnieg? Taki tor, to kilkadziesiąt albo i kilkaset boisk, więc to mało realne moim zdaniem. Nie mówiąc już o jakimś szybkim sterowaniu temperaturą asfaltu, czy całkowitym go osuszeniu w krótkim czasie, jak sugerują niektórzy. To nie jest łazienka w domu, gdzie można sobie podgrzać podłogę do 30 stopni przed kąpielą ;)
20. skidmarks
Niech robią co chcą. Podgrzewana nawierzchnia? Jak ktos widzi w tym grubą kasę to znajdzie się "palacz C.O"
21. grzegorz0812
myślą możę o ogrzewaniu geotermalnym,myśle że jak na taką inwestycję koszt budowy takiej instalacji i konserwacji byłby stosunkowo niewielki.
22. Mithrindil
fajna sprawa :) zwiększenie przyczepności mechanicznej, z opon zniweluje wpływ aerodynamiki a więc pozwoli na bardziej agresywną jazdę i odważniejsze wyprzedzania. Jestem za!
23. saint77
A u nas?
Czy stać nas tylko na głupie pytania typu: "Robert, czy uważasz, że na tym torze w Poznaniu będzie mógł się odbyć w najbliższej przyszłości weekend F1?"
I ten szczery uśmiech Roberta przy odpowiedzi: " Szczerze? Nie."
Ale pomarzyć można. Tylko od marzeń nic fizycznego nie przybywa.
24. melo
@16-Polska będzie miał ogromne trudności w budowie toru, ponieważ ze wzgledu na ustrój pro-Socjalistyczny w polsce taka inwestycja od razu na starcie musi kosztować 6 razy drożej niż koszty żeczywiste budowy.Bo trzeba nakraść, nielegalne przetargi robić, wynika to z biurokracji socjalistycznej, jak również z tego że socjalizm pozwala kraść i generuje korupcje, i dopuki gdy koryto na tym torze się nie dorobi na lewo to tor nie ma szans. Socjalizm to największe zło dzisiejszej polski i świata. Prywatny inwestor kierujący się zaradami gospodarki kapitalistycznej wolnorynkowej jest w stanie tor wybudować i zrobi to lepiej szybciej i 6 albo wiecej razy taniej. oczywiście w próbie budowy toru przez prywaciarza państwo będzie mu przeszkadzać tak bardzo jak tylko to możliwe, swoimi socjalistycznymi ustawami koncesjami itp itd. polske hamuje system jaki się obył tutaj, za co się tylko wezmą to tylko potem korupcja i złodziejstwo.
25. theadzik
3. Janosoprano
A jak słoneczko świeci mocniej to tor nagrzeje się do 31 stopni, a jak słabiej to do 20! Gdzie tu sprawiedliwość.
Poza tym ogrzewanie będzie używane tylko w bardzo zimne dni. Nikt nie będzie podgrzewał asfaltu z 25 na 30 stopni, bo to kosztuje.
26. east
Może mają gorące źródełka, to wtedy oki. Jeśli nie to chyba ich ......... /dla mnie porąbało!/
Podgrzać 6 km drogi asfaltowej?
Bułgaria błysnęła!!!
27. lukasz1
22. Mithrindil Z ust mi to wyjąłeś, a porównywanie stadionów z torem mija się z celem, po pierwsze tory mają po około 5-6 km. A o polskim torze możecie sobie pomarzyć. Nie wiem jaki sens jest podejmować ten temat. Zaraz jak mowa o nowym torze to już polska. Nie będzie i tyle, koniec "." Niech budują tor, byle nie wszedł do kalendarza kosztem Turcji. Bo to fajny i udany tor, jeden z nielicznych udanych Hermana Tilke.
28. kaniuss
Wszyscy k..urwa na NIEEEE , bo żal du.pę ściska, że nawet Bułgaria będzie miała, a my nie.
Brawo! Gratulacje! Życzę pomyślności! Wam drodzy hipochondrycy nawet prosto jakby palec trzymał to i tak zawsze źle będzie, nawet jak go podgrzeją......
29. fan_od1989r
po pierwszym włączeniu ogrzewania jeszcze szybciej je wyłączą - zeżre je ilość energi potrzebnej do ogrzewania, po prostu przeliczcie sobie : liczmy że tor będzie miał ok 15m szerokości to daje na jednym przewodzie grzewczym ok 630W, odstępy pomiędzy przewodami to 10 cm , mamy 3000 m toru razy 15 i razy 630W i mamy sumę 28350000 W - teraz razy cena prądu np w polsce - 9 922 500 zł. przyjmując najdroższą wersję ogrzewania.
30. Polak477
Jeśli wybudują ten tor jak całą resztę w Bułgarii (a co dopiero Sofii jeszcze biedniejszej) to długo tam niczego nie pogoszczą. Budują nie dość, że jak najtaniej, to jeszcze niechlujnie, a o drogach nawet nie mówię, bo to co tam nazywa się autostradą to u nas nawet główną nie jest. Więc jeśli tym samym wykonaniem zrobią ten tor to będą spełniali te normy tylko kilka lat.
31. Kornik
29.fan_od1989
Ogrzewanie nie ogranicza sie tylko do prądu. Jak napisał 21.grzegorz podgrzewanie geotermalne jest stosunkowo tanie. Poza tym mamy XXI wiek i nie jedna tęga głowa teraz siedzi i myśli jak tę sprawe rozwiązać. Co do ustalania temperatury na wyścig to nie widze tutaj żadnego problemu. Przecież przed piątkowymi testami zespoły mają szczątkowe informacje jak zachowuje sie bolid w takiej a nie innej temperaturze. Wystarczy ustalić temperature w piątek rano i po sprawie.
32. neox
#3
Czy 20 czy 31 stopni nie ma różnicy, każdy bolid zachowuje sie inaczej w innej tempereturze otoczenia, jak każdy z naszych samochodów.
Temperatura asfaltu nie ma tu nic do rzeczy, bo samochody, a dokładnie ich konstrukcje nie stykają sie z nim (nie liczac wybojów...), urządzeniem które odpowiada za tzw. poduszke między bolidem a asfaltem jest własnie opona, która bedzie sie zachowywała dla każdego tak samo bo jest jeden dostawca i jeden rodzaj gum.
33. Ravfaaaaa
Jeśli to miałoby się odbyć zamiast Turcji to czemu nie, byleby trzymali się z dala od Belgii, Monaco, Brazylii i Australii ;)
34. fabian
Niech będzie nawet 30 wyścigów Grand Prix! W każdym sezonie 10 "starych, klasycznych" (np. Silverstone, Monaco, Spa, Monza itp.) i 10 nowych rotacyjnie co drugi rok. Np. w parzyste lata GP Chin a w nieparzyste GP Korei i dalej Rosja zamiennie z Bułgarią.
A swoją drogą chyba nie doczekamy się toru w Polsce! :(
35. Prozak
Idźcie w piździeeec z nowymi torami , zamiast dalej tilkować powinno się wkleic Nordschleife i Imola . Remote control jeszcze wprowadźcie , co za czasy czerwonoszelkowe , tfuu .
36. sever
Chciałbym GP Finlandii np. w styczniu.
37. dziarmol@biss
Dość dziwne, zważywszy że Bułgaria jest jednym z najbiedniejszych krajów Europy, a tu taka inwestycja na miarę Putinowskiego toru w Soczi. Ech .. postaw się a zastaw się ;-))
38. jar188
Lobby Tilkego działa, przecież bez nowych torów chłop bez pracy zostanie, nie można tak biednego i "kreatywnego" projektanta odstawić w kąt;) zmarnowałby się a nikt nie potrafi tak jak on budować tak pięknych,długich,bezpiecznych i ciekawych stref bezpieczeństwa;)
39. karlito
Tylko co to da ,że będzie podgrzewany, szybciej wyschnie? Nie trzeba będzie dogrzewać opon( wątpię aby podgrzewali do 90'C) będą się ścigać w zimie? Nie widzę korzyści. Kasa w błoto.
Pozdro 2 Jaro75 & fanów Roberta :)
40. fan_od1989r
Kornik masz rację ale chciałem przedstawić najdroższą wersję, a poza tym po co komu podgrzewany tor lepiej by zainwestowali w asfalcik który przepuszcza wodę (widziałem próbkę na żywo w niemczech - gościu wylał na coś co przypominało asfalt wiadro wody i przeleciało jak przez sito)
41. Kornik
fan
Wydaje mi sie że taka nawierzchnia nie zdałaby egzaminu. Po prostu pozostałości ze zużywających sie opon szybko zatkałyby te małe otworki. Poza tym bułgarzy chcą żeby na ich torze była możliwość przeprowadzania testów w różnych warunkach przez 3/4 roku, więc temperatura musi być regulowana w przypadku wiosny czy jesieni. Na pewno do pełnej realizacji projektu minie mnóstwo czasu, więc może paść jeszcze wiele pomysłów.
42. lukaszk99
@32 neox
"Temperatura asfaltu nie ma tu nic do rzeczy, bo samochody, a dokładnie ich
konstrukcje nie stykają sie z nim (nie liczac wybojów...), urządzeniem które odpowiada za tzw. poduszke między bolidem a asfaltem jest własnie opona, która bedzie sie zachowywała dla każdego tak samo bo jest jeden dostawca i jeden rodzaj gum. "
Pominąłeś kilka ważnych rzeczy: Aerodynamika i jej ustawienie, rozłożenie balastu, balansy hamulców, ustawienie zawieszenia itp., to wszystko wpływa na prace opon w związku z tym opony zachowują się w każdym bolidzie inaczej.
43. Gosu
Jeśli odbywałoby się tam GP, tor nie byłby grzany. Musiałby panować tam tylko warunki atmosferyczne, bo ekipy nie doszłyby do porozumienia. Podgrzewany tor byłby przede wszystkim ekip testujących, gdzie można sobie testować w różnych warunkach. Pomysł wydaję się trafiony (byliby pierwsi), ale realizacja takiego projektu wydaję się abstrakcyjna.
44. hotshots
w dobie eco-wszystkiego , to tuż przed testami na takim torze, ogromne stado odpoczywających owiec by go ogrzewał ....i juz
45. kedar9315
jak by co t oturcja niech zostanie a niech chiny albo catalunia wyleci z kalendarza xD
46. franko
29: Fan Twoje wyliczenia są bardzo dziwne jak dla mnie Po pierwsze skąd wiesz, że 1mb przewodu grzewczego pobiera 630 W (pomnożyłeś x 3000 czyli zakładaną długość toru, więc te 630W przyjąłeś dla 1mb spirali grzewczej) z TEGO, co wiem standardowa mata grzejna tarasowa, gdzie długość spirali grzejnej o przekroju 6mm ma ok.15mb długości pobiera w granicach 450 W. Łatwo obliczyć, że 1mb pobierałby mniej, ale to nieistotne. Po drugie przy szerokości toru 15mb i rozłożeniu przewodów co 10cm powinieneś pomnożyć x 150, a nie razy 15. Biorąc pod uwagę czysto hipotetycznie, że pod asfalt musiała by być dużo grubsza spirala grzewcza lub dużo bardziej zagęszczona to takie rozwiązanie w ogóle nie wchodzi w grę, bo prawdopodobnie wyszło by drożej, o ile by się sprawdziło. Tyle tematem Twoich wyliczeń. Jednakże zastosowanie innych źródeł ciepła spokojnie może mieć sens i to nie tylko źródeł geotermalnych. Przedsięwzięcie takie to nie idea z kosmosu, ludzie nie takie rzeczy budują. Byłem w Polsce na budowie rezydencji pod Warszawą, gdzie inwestor miał na swojej działce podgrzewaną kostkę brukową z systemem odprowadzania topniejącego śniegu (wody), co prawda na niewielkiej powierzchni bo około 150 m2 - i z tego co wiem system działał znakomicie. Co do Bułgarii - to przyklaskuję takim pomysłom - OBY IM SIĘ UDAŁO!!!!
47. fan_od1989r
franko -
nie jeden metr , a 15 mb pobiera 630W - moc wziąłem z ostatnio montowanych ogrzewań rynien firmy DEVI, al tak czy siak dla podgrzania asfaltu trzeba więcej, np przewód grzejny DEVI montowany pod podjazd z kostki dł 24mb moc 3770W, Ale nie wnikajmy w to - tak czy owak jak piszą inni to abstrakcja niezależnie od źródła ogrzewania - koszty i utrzymanie tego są raczej nie adekwatne do planowych dochodów przez najbliższe lata.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz