komentarze
  • 17. karl
    • 2010-10-28 14:55:52
    • *.dynamic.gprs.plus.pl

    szkoda ze u nas nie ma zadnej checi na budowe jakiegos toru,niech po euro w2012 opchna dwa stadiony i zainwestuja w tor,i tak beda pozniej staly puste,kogo bedzie interesowal ten polski zalosny futbol

  • 18. radosny
    • 2010-10-28 15:17:00
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Ciekawe kto będzie ustalał temperaturę nawierzchni podczas kwalifikacji/wyścigu.
    Możliwości manipulacji i nieuczciwych zagrań wydaje się być nieograniczona...

  • 19. Jacko
    • 2010-10-28 15:43:03
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zdajecie sobie sprawę ile kosztuje wykonanie ogrzewania np. boiska piłkarskiego, a później doprowadzenie go do takiej temperatury, aby topniał śnieg? Taki tor, to kilkadziesiąt albo i kilkaset boisk, więc to mało realne moim zdaniem. Nie mówiąc już o jakimś szybkim sterowaniu temperaturą asfaltu, czy całkowitym go osuszeniu w krótkim czasie, jak sugerują niektórzy. To nie jest łazienka w domu, gdzie można sobie podgrzać podłogę do 30 stopni przed kąpielą ;)

  • 20. skidmarks
    • 2010-10-28 16:15:12
    • *.254.147.2

    Niech robią co chcą. Podgrzewana nawierzchnia? Jak ktos widzi w tym grubą kasę to znajdzie się "palacz C.O"

  • 21. grzegorz0812
    • 2010-10-28 16:15:32
    • *.adsl.inetia.pl

    myślą możę o ogrzewaniu geotermalnym,myśle że jak na taką inwestycję koszt budowy takiej instalacji i konserwacji byłby stosunkowo niewielki.

  • 22. Mithrindil
    • 2010-10-28 16:27:57
    • *.chello.pl

    fajna sprawa :) zwiększenie przyczepności mechanicznej, z opon zniweluje wpływ aerodynamiki a więc pozwoli na bardziej agresywną jazdę i odważniejsze wyprzedzania. Jestem za!

  • 23. saint77
    • 2010-10-28 16:29:30
    • *.ssp.dialog.net.pl

    A u nas?
    Czy stać nas tylko na głupie pytania typu: "Robert, czy uważasz, że na tym torze w Poznaniu będzie mógł się odbyć w najbliższej przyszłości weekend F1?"
    I ten szczery uśmiech Roberta przy odpowiedzi: " Szczerze? Nie."
    Ale pomarzyć można. Tylko od marzeń nic fizycznego nie przybywa.

  • 24. melo
    • 2010-10-28 16:32:37
    • *.wapgw.era.pl

    @16-Polska będzie miał ogromne trudności w budowie toru, ponieważ ze wzgledu na ustrój pro-Socjalistyczny w polsce taka inwestycja od razu na starcie musi kosztować 6 razy drożej niż koszty żeczywiste budowy.Bo trzeba nakraść, nielegalne przetargi robić, wynika to z biurokracji socjalistycznej, jak również z tego że socjalizm pozwala kraść i generuje korupcje, i dopuki gdy koryto na tym torze się nie dorobi na lewo to tor nie ma szans. Socjalizm to największe zło dzisiejszej polski i świata. Prywatny inwestor kierujący się zaradami gospodarki kapitalistycznej wolnorynkowej jest w stanie tor wybudować i zrobi to lepiej szybciej i 6 albo wiecej razy taniej. oczywiście w próbie budowy toru przez prywaciarza państwo będzie mu przeszkadzać tak bardzo jak tylko to możliwe, swoimi socjalistycznymi ustawami koncesjami itp itd. polske hamuje system jaki się obył tutaj, za co się tylko wezmą to tylko potem korupcja i złodziejstwo.

  • 25. theadzik
    • 2010-10-28 16:46:29
    • *.net.stream.pl

    3. Janosoprano

    A jak słoneczko świeci mocniej to tor nagrzeje się do 31 stopni, a jak słabiej to do 20! Gdzie tu sprawiedliwość.

    Poza tym ogrzewanie będzie używane tylko w bardzo zimne dni. Nikt nie będzie podgrzewał asfaltu z 25 na 30 stopni, bo to kosztuje.

  • 26. east
    • 2010-10-28 17:02:19
    • *.ingram.com.pl

    Może mają gorące źródełka, to wtedy oki. Jeśli nie to chyba ich ......... /dla mnie porąbało!/
    Podgrzać 6 km drogi asfaltowej?

    Bułgaria błysnęła!!!

  • 27. lukasz1
    • 2010-10-28 17:13:38
    • *.adsl.inetia.pl

    22. Mithrindil Z ust mi to wyjąłeś, a porównywanie stadionów z torem mija się z celem, po pierwsze tory mają po około 5-6 km. A o polskim torze możecie sobie pomarzyć. Nie wiem jaki sens jest podejmować ten temat. Zaraz jak mowa o nowym torze to już polska. Nie będzie i tyle, koniec "." Niech budują tor, byle nie wszedł do kalendarza kosztem Turcji. Bo to fajny i udany tor, jeden z nielicznych udanych Hermana Tilke.

  • 28. kaniuss
    • 2010-10-28 17:40:43
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Wszyscy k..urwa na NIEEEE , bo żal du.pę ściska, że nawet Bułgaria będzie miała, a my nie.

    Brawo! Gratulacje! Życzę pomyślności! Wam drodzy hipochondrycy nawet prosto jakby palec trzymał to i tak zawsze źle będzie, nawet jak go podgrzeją......

  • 29. fan_od1989r
    • 2010-10-28 17:44:31
    • *.airnet.opole.pl

    po pierwszym włączeniu ogrzewania jeszcze szybciej je wyłączą - zeżre je ilość energi potrzebnej do ogrzewania, po prostu przeliczcie sobie : liczmy że tor będzie miał ok 15m szerokości to daje na jednym przewodzie grzewczym ok 630W, odstępy pomiędzy przewodami to 10 cm , mamy 3000 m toru razy 15 i razy 630W i mamy sumę 28350000 W - teraz razy cena prądu np w polsce - 9 922 500 zł. przyjmując najdroższą wersję ogrzewania.

  • 30. Polak477
    • 2010-10-28 18:04:39
    • *.pppoe.covernet.pl

    Jeśli wybudują ten tor jak całą resztę w Bułgarii (a co dopiero Sofii jeszcze biedniejszej) to długo tam niczego nie pogoszczą. Budują nie dość, że jak najtaniej, to jeszcze niechlujnie, a o drogach nawet nie mówię, bo to co tam nazywa się autostradą to u nas nawet główną nie jest. Więc jeśli tym samym wykonaniem zrobią ten tor to będą spełniali te normy tylko kilka lat.

  • 31. Kornik
    • 2010-10-28 18:07:38
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    29.fan_od1989
    Ogrzewanie nie ogranicza sie tylko do prądu. Jak napisał 21.grzegorz podgrzewanie geotermalne jest stosunkowo tanie. Poza tym mamy XXI wiek i nie jedna tęga głowa teraz siedzi i myśli jak tę sprawe rozwiązać. Co do ustalania temperatury na wyścig to nie widze tutaj żadnego problemu. Przecież przed piątkowymi testami zespoły mają szczątkowe informacje jak zachowuje sie bolid w takiej a nie innej temperaturze. Wystarczy ustalić temperature w piątek rano i po sprawie.

  • 32. neox
    • 2010-10-28 18:08:14
    • *.48.168.35

    #3
    Czy 20 czy 31 stopni nie ma różnicy, każdy bolid zachowuje sie inaczej w innej tempereturze otoczenia, jak każdy z naszych samochodów.

    Temperatura asfaltu nie ma tu nic do rzeczy, bo samochody, a dokładnie ich konstrukcje nie stykają sie z nim (nie liczac wybojów...), urządzeniem które odpowiada za tzw. poduszke między bolidem a asfaltem jest własnie opona, która bedzie sie zachowywała dla każdego tak samo bo jest jeden dostawca i jeden rodzaj gum.

  • 33. Ravfaaaaa
    • 2010-10-28 18:34:27
    • *.218.146.194.generacja.pl

    Jeśli to miałoby się odbyć zamiast Turcji to czemu nie, byleby trzymali się z dala od Belgii, Monaco, Brazylii i Australii ;)

  • 34. fabian
    • 2010-10-28 19:37:39
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Niech będzie nawet 30 wyścigów Grand Prix! W każdym sezonie 10 "starych, klasycznych" (np. Silverstone, Monaco, Spa, Monza itp.) i 10 nowych rotacyjnie co drugi rok. Np. w parzyste lata GP Chin a w nieparzyste GP Korei i dalej Rosja zamiennie z Bułgarią.
    A swoją drogą chyba nie doczekamy się toru w Polsce! :(

  • 35. Prozak
    • 2010-10-28 19:39:39
    • *.sta.asta-net.com.pl

    Idźcie w piździeeec z nowymi torami , zamiast dalej tilkować powinno się wkleic Nordschleife i Imola . Remote control jeszcze wprowadźcie , co za czasy czerwonoszelkowe , tfuu .

  • 36. sever
    • 2010-10-28 20:12:46
    • *.sky24.pl

    Chciałbym GP Finlandii np. w styczniu.

  • 37. dziarmol@biss
    • 2010-10-28 20:23:01
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Dość dziwne, zważywszy że Bułgaria jest jednym z najbiedniejszych krajów Europy, a tu taka inwestycja na miarę Putinowskiego toru w Soczi. Ech .. postaw się a zastaw się ;-))

  • 38. jar188
    • 2010-10-28 20:45:16
    • *.chello.pl

    Lobby Tilkego działa, przecież bez nowych torów chłop bez pracy zostanie, nie można tak biednego i "kreatywnego" projektanta odstawić w kąt;) zmarnowałby się a nikt nie potrafi tak jak on budować tak pięknych,długich,bezpiecznych i ciekawych stref bezpieczeństwa;)

  • 39. karlito
    • 2010-10-28 21:22:45
    • *.adsl.inetia.pl

    Tylko co to da ,że będzie podgrzewany, szybciej wyschnie? Nie trzeba będzie dogrzewać opon( wątpię aby podgrzewali do 90'C) będą się ścigać w zimie? Nie widzę korzyści. Kasa w błoto.
    Pozdro 2 Jaro75 & fanów Roberta :)

  • 40. fan_od1989r
    • 2010-10-28 21:39:04
    • *.airnet.opole.pl

    Kornik masz rację ale chciałem przedstawić najdroższą wersję, a poza tym po co komu podgrzewany tor lepiej by zainwestowali w asfalcik który przepuszcza wodę (widziałem próbkę na żywo w niemczech - gościu wylał na coś co przypominało asfalt wiadro wody i przeleciało jak przez sito)

  • 41. Kornik
    • 2010-10-28 22:27:13
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    fan
    Wydaje mi sie że taka nawierzchnia nie zdałaby egzaminu. Po prostu pozostałości ze zużywających sie opon szybko zatkałyby te małe otworki. Poza tym bułgarzy chcą żeby na ich torze była możliwość przeprowadzania testów w różnych warunkach przez 3/4 roku, więc temperatura musi być regulowana w przypadku wiosny czy jesieni. Na pewno do pełnej realizacji projektu minie mnóstwo czasu, więc może paść jeszcze wiele pomysłów.

  • 42. lukaszk99
    • 2010-10-28 22:39:07
    • *.siedlce.vectranet.pl

    @32 neox
    "Temperatura asfaltu nie ma tu nic do rzeczy, bo samochody, a dokładnie ich
    konstrukcje nie stykają sie z nim (nie liczac wybojów...), urządzeniem które odpowiada za tzw. poduszke między bolidem a asfaltem jest własnie opona, która bedzie sie zachowywała dla każdego tak samo bo jest jeden dostawca i jeden rodzaj gum. "

    Pominąłeś kilka ważnych rzeczy: Aerodynamika i jej ustawienie, rozłożenie balastu, balansy hamulców, ustawienie zawieszenia itp., to wszystko wpływa na prace opon w związku z tym opony zachowują się w każdym bolidzie inaczej.

  • 43. Gosu
    • 2010-10-29 08:02:09
    • *.adsl.inetia.pl

    Jeśli odbywałoby się tam GP, tor nie byłby grzany. Musiałby panować tam tylko warunki atmosferyczne, bo ekipy nie doszłyby do porozumienia. Podgrzewany tor byłby przede wszystkim ekip testujących, gdzie można sobie testować w różnych warunkach. Pomysł wydaję się trafiony (byliby pierwsi), ale realizacja takiego projektu wydaję się abstrakcyjna.

  • 44. hotshots
    • 2010-10-29 17:58:45
    • *.chello.pl

    w dobie eco-wszystkiego , to tuż przed testami na takim torze, ogromne stado odpoczywających owiec by go ogrzewał ....i juz

  • 45. kedar9315
    • 2010-10-31 08:33:26
    • *.116.80.2

    jak by co t oturcja niech zostanie a niech chiny albo catalunia wyleci z kalendarza xD

  • 46. franko
    • 2010-10-31 11:44:56
    • *.toya.net.pl

    29: Fan Twoje wyliczenia są bardzo dziwne jak dla mnie Po pierwsze skąd wiesz, że 1mb przewodu grzewczego pobiera 630 W (pomnożyłeś x 3000 czyli zakładaną długość toru, więc te 630W przyjąłeś dla 1mb spirali grzewczej) z TEGO, co wiem standardowa mata grzejna tarasowa, gdzie długość spirali grzejnej o przekroju 6mm ma ok.15mb długości pobiera w granicach 450 W. Łatwo obliczyć, że 1mb pobierałby mniej, ale to nieistotne. Po drugie przy szerokości toru 15mb i rozłożeniu przewodów co 10cm powinieneś pomnożyć x 150, a nie razy 15. Biorąc pod uwagę czysto hipotetycznie, że pod asfalt musiała by być dużo grubsza spirala grzewcza lub dużo bardziej zagęszczona to takie rozwiązanie w ogóle nie wchodzi w grę, bo prawdopodobnie wyszło by drożej, o ile by się sprawdziło. Tyle tematem Twoich wyliczeń. Jednakże zastosowanie innych źródeł ciepła spokojnie może mieć sens i to nie tylko źródeł geotermalnych. Przedsięwzięcie takie to nie idea z kosmosu, ludzie nie takie rzeczy budują. Byłem w Polsce na budowie rezydencji pod Warszawą, gdzie inwestor miał na swojej działce podgrzewaną kostkę brukową z systemem odprowadzania topniejącego śniegu (wody), co prawda na niewielkiej powierzchni bo około 150 m2 - i z tego co wiem system działał znakomicie. Co do Bułgarii - to przyklaskuję takim pomysłom - OBY IM SIĘ UDAŁO!!!!

  • 47. fan_od1989r
    • 2010-11-01 17:54:08
    • *.airnet.opole.pl

    franko -
    nie jeden metr , a 15 mb pobiera 630W - moc wziąłem z ostatnio montowanych ogrzewań rynien firmy DEVI, al tak czy siak dla podgrzania asfaltu trzeba więcej, np przewód grzejny DEVI montowany pod podjazd z kostki dł 24mb moc 3770W, Ale nie wnikajmy w to - tak czy owak jak piszą inni to abstrakcja niezależnie od źródła ogrzewania - koszty i utrzymanie tego są raczej nie adekwatne do planowych dochodów przez najbliższe lata.


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo