Virgin Racing zaprezentował nowy bolid
Zespół Virgin Racing z małymi przygodami zaprezentował nowy bolid, VR-01, który został zaprojektowany jedynie przy użyciu komputera i technologii CFD, bez kosztownych symulacji w tunelu aerodynamicznym.Zgodnie ze wcześniejszymi doniesieniami, VR-01 przybrał czerwono-czarne barwy. W sezonie 2010 poprowadzą go Timo Glock oraz debiutujący w F1, Lucas di Grassi.
„Dzisiejszy dzień jest dniem dumy dla wszystkich zaangażowanych w projekt Virgin Racing, niemniej z tej okazji, gdy bolid jest gwiazdą, chciałbym oddać hołd wszystkim wspaniałym ludziom w Wirth Research, którzy zasługują na wielkie uznanie za stworzenie VR-01” mówił dyrektor techniczny ekipy, Nick Wirth. „Poskładanie do kupy zespoły F1, pozyskanie grupy inżynierów i zaprojektowanie nowego bolidu od podstaw w dostępnym dla nas okrasie czasu było ciężkim zadaniem.”
„Miałem szczęście pracować z najlepszymi projektantami w F1 i jestem świadomy co dokładnie jest potrzebne do odniesienia sukcesu w tym sporcie. To co osiągnęły istniejące zespoły używając konwencjonalnych i sprawdzonych metod sprawia, że istnieje spora doza sceptycyzmu przed naszym podejściem, które zakładało jedynie projektowanie CFD.”
„Rywalizujemy jednak w sporcie, którzy przechodzi znaczące zmiany i stawia czoła trudnym warunkom ekonomicznym. Pod sporymi restrykcjami, konwencjonalne podejście będzie zbyt kosztowne, a potrzeba naprawdę będzie matką wynalazku. Pokładam pełną wiarę w proces cyfrowego projektowania i szans jakie daje podejście CFD do testowania na najwyższym poziomie- aby zademonstrować, że to będzie najlepsza droga dla przyszłości Formuły 1- to bardzo ekscytujące.”
„Jesteśmy poważnym zespołem z poważnymi ambicjami, więc nie zamierzamy od razu latać, gdy jeszcze nie chodzimy” dodawał Wirth. „Punktem startowym są bezproblemowe przejazdy, bezpiecznie i efektywnie oraz zostanie najlepszym zespołem wśród nowych ekip. Potem zaczniemy pracować nad osiągami bolidu poprzez ciągły program rozwoju w komputerowych symulacjach.”
Zdjęcia bolidu zaprezentujemy wkrótce, podczas gdy zespół cały czas pracuje nad rozwiązaniem problemu wirtualnej prezentacji...
Zdjęcia:
komentarze
1. gula
a gdzie zdjecia
2. atomic
1.gula : w ciemni
3. REDY
co zaprezentował jak nigdzie nie widać fotek :(
4. tck
czy ktoś wie co to jest technologia CFD ?
5. LoLeK_LOL
najlepiej to narzekac... poczekajcie
6. re-reikorp
Nie, nikt nie wie co to CFD
7. ericsonnek
CFD to w skrócie użycie mechaniki płynów do budowy.
8. M@teuka
fajne te fotki..
9. tomasz19
Czerwono - czarne barwy... ciekawe...
10. LoLeK_LOL
M@teuka bez ironii proszę ;-) poczekaj, a fotki się pojawią
CFD to jak wspomnial ericsonnek mechanika płynów... google nie gryzie
11. re-reikorp
Obliczeniowa dynamika płynów:/ Zadajesz superkomputerowi pytanie dotyczące jakiejś części, a on po kilku godzinach odpowiada jak się ta część sprawdzi. Mogę napisać więcej o tym:P Ma swoje zalety, ma i wady ta metoda...
12. tpm
wydawało mi sie zawsze ze to CFD jest droższe niż "zwykły" tunel aerodynamiczny... no ale a cfd imo polega na wystawieniu bolidu pod strugę płynu lecącego od przodu i badanie zawirowań i tego jak to wszystko wygląda
13. unieski
Brzmi ciekawie :p
14. kempa007
CFD to okreslenie technologi cyfrowego projktowania na podstawie dynamiki plynow- nie zaden plyn tylko powietrze jak cos leci na bolid i to jest wtedy test w tunelu aerodynamicznym. CFD opiera sie jedynie na komputerze (superkomputerze) i oprogramowaniu CFD.
15. feels3
Innymi słowy zaawansowany MES oparty na cząsteczkach.
16. k.lebsky
Fakt, budowa tunelu aerodynamicznego trochę kosztuje. NIe wróże Virgin Racing dobrych osiągów.
17. tck
kempa dzieki
18. LoLeK_LOL
bolid wygląda jakby był z papieru :-/
19. personx
taki sobie jak kidys spyker
20. Wojak444
Usunięty
21. Wojak444
Usunięty
22. Kojag
Ale nos a'la Red Bull
23. przemo_95
Lol FxPro miało zostać a przeszło
24. M@teuka
@19 albo raczej jak Midland-Toyota czyli poprzednik Spykera ;)
25. kuba1808
Przednie skrzydło dość... minimalistyczne i płaskie :)
26. Wojak444
koślawy bolid ... zdaje mi sie ze koniec stwaki to bedzie dla nich dobra pozycja :D
27. marcinnn
11. re-reikorp, jeśli wiesz na temat CFD więcej od przeciętnego oglądacza F1, może napisałbyś jakiś krótki artykuł dla tego portalu? Jak to dokładnie działa, jakie są wady i zalety? Chętnie poczytam.
28. re-reikorp
Zobaczymy jak będzie wyglądała dziewica na testach. Póki co to widzimy TEN NOS:) A co do CFD jeszcze to po prostu metoda szybsza, bo odpowiedź czy element jest dobry masz jeszcze przed jego upieczeniem (ale nie zawsze). Jednak i tu są potrzebni inżynierowie z pomysłem, bo to nie jest tak, że powie się komputerowi: zrób mi bolid. CADa trzeba odwalić i tak.
29. Daniels
a mi sie nawet podoba:) nos taki dos prosty ale ujdzie za to tyl wyglada dosc szczuplo ciekawe ile litrow benzynie da sie wlac :D
30. kempa007
ponad 200 litrow z info technicznych
31. Raven89
Malowanie jest po prostu fenomenalne! Zobaczymy jak będzie się spisywały bolidy Virgin Racing w 2010 - oby dobrze,bo Branson jest znany ze swojej niecierpliwości ;)
32. lechart
"......zespół cały czas pracuje nad rozwiązaniem problemu wirtualnej prezentacji......."
Jeżeli z prezentacją jest kłopot, to co dopiero z samochodem........:))
33. mariusz-f1
Barwy bardzo ładne , a co do reszty , to się dopiero okaże .
34. kuba1808
Porównajcie sobie długość Renault do Virgin.
Renault: 5050 mm
Virgin: 5500 mm
45 cm różnicy, łał.
35. Kojag
34. A gdzie masz te dane?
36. re-reikorp
Aaa, muszę się pochwalić, że Bransona spotkałem w Shoreditch House w Londynie w zeszłym roku. Zdołałem mu nawet pogratulować świetnej decyzji sponsorowania Brawna:) On podziękował i powiedział, że ciąg dalszy nastąpi. Spoko koleś, się nie spina i bawić się też potrafił:P
37. kempa007
zespol podal i faktycznie tak jest co wiecej zbiornik paliwa miesci ponad 200 litrow...
38. kuba1808
www . planet-f1. com/story/ 0,18954,3213_5915792,00 . html <- Virgin
renaultf1. com/ Key-Datas. html ?lang=en <- Renault
39. Kojag
Znaczy, że VR zrobiło kobyłę, a Renia mały, zgrabny i zwinny bolidzik
40. atomic
dla mnie baja barwy
41. david9
Wygląd jak wygląd powiedziałbym że na kolana nie rzuca ale jest ok. Ciekawe jak sie będzie sprawował na torze moim zdaniem bez tunelu aerodynamicznego i opierając sie tylko na symulacji komputerowej mogą sporo odstawać od czołówki
42. pgolebiow
39. Kojag to co powiesz jak Mercedes GP ma 4800mm długości
43. orinocoPL
CFD robi sie modne a co ciekawenie jest to jakies novum. Z tego co wiem bodaj pierwszymi pojazdami skonstruowanymi ta metoda byly amerykanskie mysliwce F-22 i F-35, co ciekawe ten pierwszy byl projektowany juz w polowie lat dziewiecdziesiatych. Mozna wiec powiedziec, ze doswiadczenie w projektowniu przy pomocy CFD jest. I mysle, ze dlatego USF tez uzywa tej metody. Z zalozenia jest taniej-nie ma kosztownych prób i testów aczkolwiek, jak napisal re-reikorp, ma to swoje wady, czego niejaki przyklad mielismy w zeszlym roku z nieslawnym Albercikiem...
44. walerus
czarny bolid - benzyna się nagrzewa i traci właściwości - stare zespoły unikają ciemnych kolorów...
45. k.lebsky
To chyba pierwszy team który opiera się na tylko symulacjach komputerowych. Będą jaja jak zdobędą jakieś podium...
46. jar188
Przecież z CFD korzystają wszyscy, z lepszymi lub słabszymi maszynami ale korzystają, później co bogatsi wrzucają wszytko jeszcze w tunel i na końcu sprawdzają na torze a i tak okazuje się , że nie zawsze części się sprawdzały. Zespoły które bazują tylko na CFD robią to z oszczędności.
Po za tym ani najlepsza maszyna ani program do CFD ani najlepszy tunel jeszcze bardzo długo nie zastąpi geniuszu projektanta, i komputer i tunel sprawdza to co wymyśli człowiek.
Szybki komputer i dobry tunel może pomóc co najwyżej słabszemu inżynierowi w sprawdzeniu większej ilości chybionych pomysłów.
47. Connor_01
Galeria zjęć: http://www. virginracing.com/cars /#/car-gallery
Dwie spacje
48. pgolebiow
Jest już prezentacja na ich stronie i jak ten bolid jeździ jak wygląda to same pudła ma gwarantowane ;)
49. paw_ko
Kurcze jaki oldskulowy :D jak bolidy z sezonu '97, tylko skrzydło wąskie z tyłu, ale płetwy brak, przód skromy, linia klasyczna. :D
50. M@teuka
ten Bolid jest przepiękny.. oby jezdzil jak wygląda
51. freeqstyler
CFD jest coraz popularniejsze ze względu na coraz tańszą i wydajniejszą moc obliczeniową komputerów - kto kiedykolwiek bawił się w symulacje płynów (chociażby do grafiki 3D) wie, jak wzrasta procesorożerność wraz z dokładnością obliczeń (ale porównanie symulatorów dostępnych by bardziej symulować efekt niż odzwierciedlać zjawisko fizyczne do CFD jest jak porównanie konstrukcji wież Petronas do drewnianej ambony myśliwskiej).
A to, że nie jest to nowa technologia, to nic dziwnego - w informatyce wiele rozwiązań powstało relatywnie dawno, ale dopiero po czasie zostały wykorzystane właśnie ze względu na potrzebną moc obliczeniową.
A wojsko zawsze miało najlepszy sprzęt, więc nic dziwnego że wykorzystywali CFD dość dawno.
52. Kojag
Ani CFD, ani tunel areodynamiczne same bolidu nie zrobią. Bez dobrych pomysłów nie będzie dobrego bolidu, nawet z najlepszym tunelem...
53. fezuj
No! dziewica "założyła" śliczne czerwono- czarne ubranko i pora ruszyć " w tango" kto będzie tym pierwszym co jej nazwą zmieni ?
54. Jacu
@37. kempa007 - wszystkie tegoroczne bolidy maja zbiorniki grubo ponad 200 l. Mylace jest tylko to ze najczesciej zespoly podaja mase paliwa a w tym roku srednio jest to od 165-175kg. Gestosc paliwa stosowanego w F1 to ok 0,725 kg/l. Stad latwo wyliczyc, ze najmniejsza pojemnosc to blisko 230l. Tak tylko w ramach sprostowania. Pozdro
55. Jacu
Co do CFD - to stosuja ja wszyskie teamy juz od dawna, z ta roznica ze wyniki pozniej weryfikowano zawsze w tunelu aerodynamicznym, czyli na modelu rzeczywistym w skali 1:1 lub 1:2 (najczesciej). Do tej pory CFD juz daje bardzo dobre rezultaty jako metoda przyblizona/symulacyjna i pozwala na lepsze zrozumienie zaleznosci aerodynamicznych, ale jest to jednak tylko matematyczna symulacja. Z tego powodu przeprowadzano weryfikacje w tunelu. W F1 moze byc decydujacy nawet ulamek procenta bledu przy badaniu aerodynamiki. Skoro VR zdecydowali sie na calkowite zaufanie CFD to znaczy ze albo bardzo oszczedzaja kase i nie chce w pierwszym sezonie za duzo wylozyc na weryfikacje w tunelu i wola sie skupic na innych zagadnieniach. Albo ze metody dynamicznej symulacji przeplywow juz odwzorowuja wszystko z wystarczajaca dokladnoscia. Stawiam jednak na ta pierwsza wersje i na liczenie na odrobine szczescia z wstrzeleniem sie z zalozeniami.
P.S trzeba jednak przyznac ze bolid wyglada bardzo atrakcyjnie.
56. skylinedrag
Co wy chcecie, nie wygląda gorzej od reszty stawki, ma ciekawe kolory, interesuje mnie bardziej strona techniczna...a i na 5,5 m to on nie wygląda :)
A CFD to przyszłość, duża oszczędność w kosztach i coraz bardziej przetarte szlaki. Ja pracuje na Fluencie 4.5 Ciekaw jestem na jakich oni programach bazują
57. lechu55
Ładny nawet. Zobaczymy na co stac Virgin Racing. Moze w ogonie nie będzie...
58. rafekf1
Bolid prezentuje się ..... diabolicznie, że tak się wyrażę ale mnie się podoba. Nie wiem tylko czego się spodziewać po team-ie. Ale któż to może wiedzieć.
59. nowyziomal
wszyscy piszą o cfd i osiągach a nikt nie zastanawia się nad tym jak bolid będzie sie prowadził bo nawet najszybszy bolid ,którego nie idzie idealnie opanować ijest mało przewidywalny w zachowaniu nic nie da
60. Marti
Malowanie ładne, aerodynamicznie wygląda dosyć skromnie.
61. FAster92
Barwy prezentują się bardzo okazale tylko przedni spoiler... Ten wzorek nie pasuje.
62. vigoo
Malowanie świetne. Dwa razy lepsze od disco polo Renault...
63. fan100
Co jak co ale malunek klasyka! Renówka to wieś przy Virgin
64. WioRaf
ale rakieta :) dla mnie wypas :) bardzo ładny oby miał takie osiągi jak wygląda :)
65. Michal1050
Mam pytanie czy jutro oprócz Virgina testuje na Silverstone?(Słyszałem coś o Lotusie)?
66. Koyot.
no właśnie czy mozna gdzies jakies czasy z silverstone sledzic w necie?
67. ltj77
Szejkdaln to nie testy...
68. pz0
60. Marti - może i ładne to malowanie, kwestia gustu, tyko że wygląda tak jakoś burdelowo jak na dziewicę
69. michal98
M@teuka(50) ma rację
70. Budyn_F1
Fajna koolorystyka
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz