Orlen sponsorem tytularnym Alfy Romeo, Kubica rezerwowym
Polska firma dotrzymała słowa i została w Formule 1, stając się tytularnym sponsorem ekipy z Hinwil.Tuż przed świętami zaczęły pojawiać się pogłoski o tym, że Orlen i Robert Kubica mogą związać się z Alfą Romeo. Wcześniej o tym zespole nie mówiło się zbyt dużo, a faworytem raz określano Racing Point, a raz Haasa.
Informacje potwierdziły się. Od sezonu 2020 ekipa Freda Vasseura będzie nosiła nazwę Alfa Romeo Racing ORLEN. Oznacza to, że koncern wynegocjował jeszcze lepszą umowę niż tę, którą miał z Williamsem w zeszłym roku.
Logotyp z orłem pojawi się na samochodach C39, m.in. na tylnym i przednim skrzydle, obręczy halo, lusterkach, oraz na sekcjach bocznych. Widoczny będzie też z przodu i z tyłu kombinezonów kierowców, w trzech miejscach na kaskach wszystkich zawodników, a także na transporterach, we wnętrzu garażu i na motorhome. Nosić go będzie również personel zespołu i mechanicy.
Umowa z Alfą Romeo przewiduje także znaczne większe zaangażowanie kierowców i członków ekipy w działania eventowe z Orlenem, m.in. wsparcie VERVA Street Racing.
Dodatkowo, do ORLEN Akademii Kartingowej, którą prowadzi Sauber Motorsport, dołączy trzech młodych kierowców z Polski. To działanie ma na celu wyłonienie i wyszkolenie następców jedynego Polaka w F1.
Robert Kubica nadal będzie członkiem Orlen Teamu i powróci do zespołu, który jako BMW Sauber, umożliwił mu debiut w wyścigu Formuły 1 i pozwolił 9 razy stanąć na podium, w tym raz na najwyższym jego stopniu, a także zdobyć pole position.
Krakowianin, tak jak w sezonie 2018 w Williamsie, będzie kierowcą rezerwowym i rozwojowym. Nieznany pozostaje jednak program, jaki będzie realizował.
"Jestem naprawdę szczęśliwy, otwierając nowy rozdział w mojej karierze, dołączając do Alfy Romeo Racing ORLEN. Ten zespół ma specjalne miejsce w moim sercu i jestem zadowolony, widząc znajome twarze, które były w Hinwil w czasie mojego poprzedniego pobytu. Czas i okoliczności są oczywiście inne, ale jestem pewny, że znajdziemy tę samą determinację i głód, by osiągnąć sukces. Nie mogę się doczekać pomocy Alfie Romeo Racing ORLEN w zrobieniu następnego kroku do przodu" powiedział Robert Kubica.
"W sporcie, podobnie jak w biznesie, bardzo ważna jest konsekwencja. Kiedy w ubiegłym roku wspieraliśmy powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, wiedzieliśmy, że tworzymy historię sportu, ale też otwieramy nowy rozdział w historii marki ORLEN. Miniony sezon przerósł nasze oczekiwania w kontekście korzyści uzyskiwanych dzięki obecności w najbardziej prestiżowych wyścigach świata. Sama wartość ekspozycji naszego logotypu po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł, znacząco zwiększyliśmy również zyski sieci detalicznej. Budowa globalnej rozpoznawalności marki pozwoliła nam też na rozpoczęcie procesu co-brandingu, w ramach którego docelowo wszystkie europejskie stacje naszej sieci mają działać pod jednym szyldem. Dziś robimy kolejny ważny krok na tej drodze wiążąc się z zespołem o olbrzymiej tradycji i historii. Naszym ambasadorem pozostaje Robert Kubica, niezmiennie lubiany, jeden z najszybszych kierowców świata" stwierdził prezes zarządu PKN Orlen, Daniel Obajtek.
"Ekscytująca współpraca z PKN Orlen jest potwierdzeniem intencji obu stron. To dowód ambicji w naszym wspólnym projekcie i naszego pragnienia, by rywalizować na samym szczycie Formuły 1. Wsparcie PKN Orlen jest perfekcyjne dla naszego zespołu. Jesteśmy też usatysfakcjonowani, witając Roberta znów w domu i nie możemy się doczekać rozpoczęcia pracy z nim. Jest kierowcą, którego nie trzeba przedstawiać: jednym z najlepszym w swoim pokoleniu i tym, który pokazał prawdziwe znaczenie ludzkiej determinacji w swojej walce o powrót do ścigania po wypadku rajdowym. Jego odczucia będą nieocenione, gdy będziemy dalej naciskać, by wrócić na czoło stawki" dodał Fred Vasseur, szef ekipy.
komentarze
1. kruszon
Kurcze mam mieszane uczucia. Już raz nasza współpraca motoryzacyjna z Włochami nam nie wyszła najlepiej.
2. WDrake
przynajmniej kolory podobne :) ciekawie jak będzie wyglądać ostateczne malowanie i ile Kubica pojeździ na torze
3. Claudiusz
Niby fajnie, ale jednak jakis niedosyt czuje. Mysle ze w Haasie moglby podczas trwania sezonu, zastapic ktoregos z kierowcow. A tutaj... hmm.... nie wiem. No zobaczymy.
4. saint77
Zespół fajny, ale szansa na występ w wyścigu dla Roberta bliskie zeru. Rezerwowym jest Ericson który ma duże wsparcie sponsorow. Po Giovinazzim, jeśli odpadnie Ericsson jest pierwszy do jazdy. Taka prawda.
5. maciej_pk
saint77 ale Ericsson nie jest już kierowcą rezerwowym, zrezygnował.
6. Sined
Gdzie jest teraz belzebubu i reszta tej bezrozumnej hołoty? Boli dupa? MA BOLEĆ!
Brawa dla Roberta i Orlena. To będzie świetny rok
7. TomPo
@4 No przeciez RK zostal rezerwowym, tam nie ma juz Ericson-a z tego co sie orientuje.
Mam mieszane uczucia, wieksza szansa byla w Haasie, by wskoczyc za Gro.
W Alfie jest Kimi, ktory moze jezdzic jeszcze i 5 lat jak zechce, oraz Gio.
Ten drugi spisuje sie ponizej oczekiwan, ale trzyma go tam i bedzie trzymac Ferrari.
Tak wiec super, ze zostal w F1 ale chyba szanse na cos wiecej sa mniejsze niz w Haasie.
No chyba, ze sa rzeczy o ktorych nie mamy pojecia (a na pewno takie sa) i wyglada to inaczej.
8. Jacko
Jedyny duży pozytyw, że udało się wytargować te 3 miejsca w ich akademii kartingowej. Oby tylko nie zostały obstawione przez krewnych i znajomych królika... Szkoda, że u nas właśnie koncerny podobne do Orlenu czy Lotosu, wspólnie z PZM nie prowadzą podobnych szkółek. na pewno przyniosłoby to większy pożytek na przyszłość, niż pompowanie zagranicznych, prywatnych firm.
9. Del_Piero
Też mam mieszane uczucia. Bez wątpienia lepszy byłby Haas, bo Grosjean wiadomo jaki jest. A Alfa to Kimi, który może jeszcze długo jeździć, a Giovinazziego będzie trzymać Ferrari. Chyba, że naprawdę będzie kaleczył.
10. Raptor202
Według mnie bardzo dobry kontrakt dla Orlenu. Sponsoring tytularny w F1 z pewnością przyniesie im duży rozgłos. Mam nadzieję, że polski motorsport na tym zyska, a szczególnie liczę na to, że nie zmarnują tej szansy, jaką jest wprowadzenie polskich kierowców do akademii kartingowej. Sam Kubica też może im się w jakimś stopniu przydać. Jeśli faktycznie taki z niego dobry inżynier, to może coś wniesie dla zespołu, gdy będzie testował. Niby mają doświadczonego Kimiego, ale wątpię, żeby z "bwoah it's ok" mogli mieć jakiś większy pożytek.
11. luki2662
zobaczycie Haas wycofa się w maju z F1 i ta decyzja to jest najlepsza decyzja jaka mogła być.
12. PiotrasLc
Ericsson poszedł do Indy. Hass tak naprawdę ma niepewną przyszłość. Kimi z ostatnich wypowiedzi sam przyznał że nie wie co jeszcze co z sezonem 2021. A Orlen od samego początku mówił że ważne jest aby Robert miał fotel wyścigowy w 2021 . Więc kto wie czy nie właśnie nie zastąpi Kimiego. Tym bardziej że jak podają źródła jest to kontrakt długoterminowy z Alfą
13. skilder3000
Świetna umowa dla Orlenu. Po Orlen to nie tylko Polska ale też Czechy, Niemcy czy Litwa.
Ten ruch pozwala sytuować brand "Orlen" w gronie ogólnoeuropejskich marek nie tylko regionalnych. Ciekawe czy wraz z tym ruchem zostanie przeprowadzona akwizycja lotosu i jakiejś marki na terenie Niemiec bądź Słowacji?
14. hubos21
Ile lat jeszcze Kimi w Alfie pojeździ to os niego mało zależy co nie oznacza że Kubica wskoczy zaraz za niego
15. Kojo
Witam wszystkich w nowym roku.Co do postu, to bardzo dobra wiadomość szczególnie dla polskiego motorsportu, bo mamy rodzimą firmę w gronie sponsorów tytularnych w królowej motorsportu. Co do samego Kubicy, to dla niego najważniejsze jest się ścigać, a nie bycie kierowcą rozwojowym i testowym, może i będzie miał okazję kilka razy wskoczyć do bolidu w czasie testów czy w piątek podczas weekendu GP. Ale gdzie będzie się w tym roku ścigał jeszcze do końca nie wiadomo, choć wszystko wydaje się pewne, ale w motosporcie nic nie jest pewne póki nie ma oficjalnej informacji zainteresowanych stron. Co do sezonu 2021, to myślę że PKN Orlen jako sponsor tytułowy może mieć sporo do powiedzenie przy obsadzaniu foteli wyścigowych, a umowa pewnie jest dłuższa niż jeden sezon,szczególnie przy takim zaangażowaniu itp, itd. Pozdro dla wszystkich motofanów.
16. XandrasPL
No musieli poczekać do dnia dzisiejszego bo jeszcze do 31 Orlen był kontraktowo związany z Williamsem jak i Robert. Menedzerski majstersztyk. Pamiętajcie, że w tej układance to Ferrari rozdaje karty. Ferrari rządzi Haasem i Alfą. Jeśli Ferrari będzie chciało wprowadzić kierowców to zrobi to również w Haasie. Robert może włączyć się za Kimiego jak i pójść do Haasa. Przypomnę, że w Haasie jako testowy zaczynał Charles Leclerc a nie w Sauberze. I to był 2016 rok.
Mieszane uczucia? Ja wolałem RP niż Haasa bo wiem, że w RP Stroll dałby mu pełno treningów jak i udział w testach przed sezonem. A to, że młody nietykalny i Perez z kontraktem frajera nic do tego.
Najważniejsze jest to aby być w F1. Na tym polu Robert wygrywa z Hulkiem o miejsce w Alfie na 2021 a do tego on ma licencję i nie wiadomo czy wychowankowie Ferrari zdobędą ją po sezonie w Formule 2.
Robert Kubica - MISTRZ NEGOCJACJI! i skoro to sponsoring tytularny to nie możliwe, że na 1 sezon. Orlen może być z nimi nawet jak już Robert zakończy karierę.
17. TripleH1986
Puszcze wodze fantazji, Robert zastępuje S. Vettel po przerwie wakacyjnej w Ferrari i zostaje na sezon 2021 u boku Leclerka. Wszystko jest możliwe.
Szczęśliwego nowego sezonu życzę Wszystkim:)
18. devious
Zapowiadało się na to od kilku dni już i w końcu oficjalka :)
Super sprawa dla Orlenu - zostać sponsorem tytularnym to jest coś! :) I do tego nie żaden Haas czy Racing Point - które przeciętnemu "Kowalskiemu", "Siergiejowi" czy "Fritzowi" się z niczym nie kojarzą (mówię o ludziach nie śledzących F1) tylko właśnie Alfa Romeo - marka legendarna i mega rozpoznawalna. Orlen na tym mega skorzysta - podpinają się pod bardzo znaną i raczej pozytynie kojarzącą się (pomijając żarty z awaryjności - a o włoskiej jakości coś wiem, bo jedno z moich aut to Alfa i to studnia bez dnia... I sam z tego żartuję) markę, plus bardzo prestiżową serię wyśgiową. Tak się buduje globalną rozpoznawalność i prestiż własnej marki. Orlen z lokalnego koncernu staje się powoli globalnym graczem - na razie w Europie Środkowej, ale pewnie ambicje mają większe - i to się ceni. Brawa dla pana Obajtka i jego ludzi... W końcu ktoś w tym kraju pomyślał logicznie, przestał myśleć tylko o własnym podwórku, o sprzedaży tylko w Polsce i tylko o reklamie lokalnej w sportach dość niszowych np. siatkówce czy skokach. F1 to marka idealna do promocji Orlenu, a bycie sponsorem tytularnym da Orlenowi jeszcze większe zyski niż piewsze przetarcie szlaków z Williamsem.
Po drugie - co jeszcze bardziej mnie cieszy - to oczywiście świetna sprawa dla Kubicy. Mówcie sobie co chcecie ale Haas to zespół "bez pleców" i tak też pozostanie - oni w dłuższej perspektywie są skazani na pożarcie, będą sobie jeździć i walczyć ale w obecnym formacie F1 - nawet przy ograniczeniach budżetowych - będzie im piekielnie ciężko. Gene Haas nie ma zamiaru pompować gigantycznych pieniędzy w zespół, on nie chce za wszelką cenę wskoczyć do czołówki jak np. kiedyś Red Bull - dla niego raczej sama obecność w F1 to już sukces. I nie wiem czy za rok, dwa czy trzy po prostu nie sprzeda zespołu bo nie będzie wyników tylko straty finansowe... Przyszłość Haasa jest dość mglista, trudno tu coś wyrokować - wchodzenie do tego zespołu było obarczone pewnym ryzykiem. Lubię ich ale oni w chwili obecnej zmierzają donikąd - bez znaczących sponsorów, bez dobrych kierowców, bez duzego wsparcia fabryki - nie widać tam żadnego planu. W chwili obecnej wyglądają na zespół nr 9 w stawce.
O Racing Point nie ma co mówić, bo tam szanse Kubicy na jazdę były i są 0. Zespół Strolla ma duży potencjał bo mają dobrą bazę techniczną i finansową, ale Kubica tam byłby co najwyżej trenerem dla Strolla.
W Haasie oczywiście była jakaś tam mała szansa na zastąpienie Grosjeana ale w Alfie też jest - nawet nie wiem czy nie większa niż w Haasie.
Raz, że Kimi ma 40 lat i ewidentnie już mu się coraz mniej chce. Kimi ostatnio coraz bardziej daje sygnały, że rodzina jest teraz dla niego nr 1 a F1 to raczej zabawa. On jest oczywiście marketingowym gigantem a i jeździć ciągle potrafi, choć jego coraz częstsze porażki z Giovanazzim jasno wskazują, że on raczej jest już bardzo blisko emerytury. W październiku skończy 41 lat, naprawdę zdziwię się jak nie zakończy kariery w F1 po najbliższym sezonie. Ciężo jest jednak łączyć F1 z życiem rodzinnym - obstawiam, że Kimi wybierze jakieś DTM gdzie będzie miał nadal dużo fun'u a przy okazji będzie częściej w domu...
Drugi kierowca Alfy ma jeszcze mniejsze szanse na pozostanie - Gio jeździ naprawdę słabo, popełnia idiotyczne błędy, jest słaby w qual i w wyścigach. Na palcach jednej ręki można policzyć jego dobre występy - do tego ciężo nazywać go "młodym talentem" bo ma już 26 lat, czyli jest w idealnym wieku dla kierowcy - proces nauki powinien już ukończyc i być teraz we wzorowej formie. Jak będzie zobaczymy - ja jestem sceptyczny. Ten chłopak jest w F1 trochę na siłę, bo Ferrari i Włoch - on nigdy niczym nie imponował i tak już raczej zostanie. Jego jedyna szansa to tak naprawdę starzejący się Raikkonen - wielkie nazwisko, które już jednak coraz gorzej jeździ. Gio może go pokonywać i "nabić" sobie respektu, być może niezasłużenie ale tak w F1 też bywa - trafia ci się super bolid i słabsza forma partnera zespołowego i nagle wyglądasz jak jakiś półbóg - tak było np. z J. Villeneuve'm, Massą czy Vettelem - potem każdy z nich został brutalnie zweryfikowany i wręcz ośmieszony. Gio oczywiście to inna półka niż Vettel ale jakby go np. wsadzić do Ferrari razem np. z Massą to też pewnie wielu by cmokało "och jaki ten Gio szybki!" - vide Grosjean i Raikkonen w super szybkim Lotusie w latach 2012-2013. Grosjean wtedy wyglądał jak gość, co może wygrywać wyścigi, a gdzie jest teraz? No właśnie...
Oczywiście Antonio ma "plecy" Ferrari ale w ich akademii są inni chętni na jego miejsce - np. Mick Schumacher. I nie zdziwię się, jak Antonio szybko pożegna się z Ferrari - on już był tego blisko w ostatnim sezonie, uratował się rzutem na taśmę w kilku wyścigach po przerwie wakacyjnej... Ale ogólnie wypadł słabo, jako jeden z najgorszych o ile nie najgorszy kierowca w stawce (Dla mnie osobiście był najgorszy). Teraz ma drugą szansę ale wystarczy kilka kolejnych głupich błędów jak rozbicie się na ostatnim kółku... I Ferrari może pożegnać Gio nawet w trakcie sezonu - i np. zastąpić tymczasowo Kubicą, do czasu aż np. Mick będzie miał super licencję. Albo jak Mick będzie dalej rozczarowywał to wskoczy do fotela np. Robert Shwartzman. Ale być może - jeżeli Kimi wcześnie ogłosi koniec kariery a Kubica będzie błyszczał w DTM - to właśnie Kubica wskoczy na fotel wyścigowy już pod koniec 2020 w celu sprawdzenia, czy nadaje się do jazdy na 2021 jako podstawowy kierowca u boku nowego juniora z Akademii. Szanse są małe, malutkie ale kto wie? Nigdy nie mów nigdy...
Dodatkowo Kimi nie stroni od niebezpiecznych zabaw, jakieś quady, skutery wodne itd. to u niego standard - to też stwarza jakieś szanse Kubicy bo jedna wywrotka i np. pęknięte żebro i Kubica wskakuje do fotela wyścigowego choć na jeden weekend. Głupio o tym mówić ale takie są fakty - kierowca rezerwowy musi na takie sytuacje liczyć :) Kubica raczej (czytaj w normalnych okolicznościach) normalnej szansy w F1 już nie dostanie, natomiast są jakieś tam małe szanse na jeden czy kilka nawet startów właśnie w zastępstwie. Szanse są małe ale nie raz już się takie coś zdarzało w F1. Sam Kimi pod koniec 2013 pauzował, nie wykluczone, że np. pod koniec 2020 też mu się już nie będzie "chciało" i wczęsniej zrezygnuje.
Reasumując - Orlen wykonał świetny ruch, a Kubica pozostaje w F1 z jakimiś tam małymi szansami, ale nadal szansami na jazdę czy to w 2020 czy 2021. Osobiście oceniam skład Alfy jako jeden z najsłabszych w stawce, bo nawet oba fotele w trakcie czy po zakończeniu sezonu mogą się zwolnić - a Kubica wykonując dobrą robotę jako testowy może zostać nagrodzony otrzymaniem szansy. Jak to w F1 - zadecyduje miks szczęścia, polityki jak i wielu innych czynników. Cieszy jednak, że Kubica "pozostaje w grze" i może nawet np. zobaczymy go w "mini Ferrari" czyli Alfie na Monzy. I to jeszcze w barwach Orlernu. To by było coś! :)
19. devious
@16. XandrasPL
"Najważniejsze jest to aby być w F1. Na tym polu Robert wygrywa z Hulkiem o miejsce w Alfie na 2021 a do tego on ma licencję i nie wiadomo czy wychowankowie Ferrari zdobędą ją po sezonie w Formule 2"
Bardzo dobrze rokujący Robert Shwartzman z Akademii Ferrari ma punkty do superlicencji i to nawet ze sporym zapasem - w 2019 wygrał F3 (30pkt), w 2018 był trzeci w F3 i pierwszy w Toyota Racing Series, rok wcześniej jeszcze trzeci w Formula Europcup. Ma w sumie 69pkt a limit to 40... Za rok nawet jak nie dołoży żadnego punktu, nadal będzie miał miał ponad 40 :)
Mick Schumacher ma aktualnie 30pkt więc musi dozbierać co najmniej 10pkt w F2 - czyli być minimum 6-ty w mistrzostwach...
20. belzebub
Zastanawiam się kto bardziej tutaj miał decydujący głos w sprawie wyboru zespołu, Orlen czy Kubica - oczywiście pomijając same zespoły czyli Haasa czy Alfę. Wydaje się, że raczej Orlen wybrał lepszą opcję z punktu biznesowego. Dla Kubicy, który powinien chyba regularnie startować w DTM od tego sezonu - brak na razie potwierdzenia, opcja tu czy tu była jedna czyli jako trzeci kierowca. Poziom obu zespołów jest po 2019 w zasadzie podobny, chociaż oczywiście lepszy niż Williams.
W każdym razie to bardziej sukces Orlenu niż Kubicy, więcej po prostu zyskuje firma. Oczywiście nie wiadomo jak potoczy się ta współpraca i jak długo, bo pojawiały się pogłoski że Alfa chce odejść po 2020 roku ze względu na to że ich udział w F1 nie przełożył się na sprzedaży ich aut. Ostatnie zdanie będzie należeć do zarządu Fiata czy będą chcieli inwestować w satelicki zespół dla Ferrari. W każdym razie jeśli Alfa odejdzie, a nie pojawi się inny chętny który będzie chciał kupić zespół to jego przyszłość może stanąć pod znakiem zapytania. Oczywiście na dzień dzisiejszy to tylko gdybanie, ale patrząc wstecz dużo nagłych zmian się pojawiało w historii F1.
Co do samego Kubicy, trzeci kierowca to idealna i najbardziej realna funkcja w F1. Na podstawowy fotel nie ma co liczyć, jeśli Alfa zostanie to Włosi będą dalej mieli zagwarantowane jedno miejsce. Pozostaje kwestia Kimiego który ma kontrakt do końca tego sezonu, ale jeśli będzie chciał dalej jeździć to nikt w Alfie nie zamieni go na Kubicę gdyż Fin ma o wiele większe doświadczenie.
21. TripleH1986
@19. Devious
Jeszcze promowanie młodych kierowców z Polski. Może nowy talent znajdą na przyszłe lata.
Post #18jest super. Też myślę, że ta umowa z Alfą to nie tylko na 1rok. To co czytałem to zapowiada się na dłuższą współpracę.
22. johan24
@18 Bardzo ciekawie napisałeś, ale przy okazji mam dwa pytania a raczej obawy: jak bardzo konkurencyjny jest pakiet silnikowo-aerodynamiczny AR w stosunku do innych zespołów (nie wliczając w to Williamsa), oraz czy mówiąc o "zabawach" Kimiego w świetle możliwości zastąpienia go przez Roberta, nie będzie musiał ten drugi ograniczyć swoje "inne jazdy"? Oczywiście, że klatka w DTM zapewni większe bezpieczeństwo przed urazem niż w przypadku skuterów, quadów, motocykli itp. jednak obawa przed powtórką Rajdu Andory chyba jednak pozostaje...
23. johan24
@21 Odnośnie promocji młodych kierowców z Polski i sponsoringu Orlenu: Co się teraz dzieje u Kuby Giermaziaka? Serio pytam.
24. saint77
@5.maciej_pl
@8.TomPo
Faktycznie, umknęło mi to. Ale z tego co wiem to z F1 nie zrezygnował. Czytałem że ma spore wsparcie sponsorami szwedzkich firm. Jeśli okaże się że Kimi zrezygnuje albo Giovinazzi nie da rady, to może być dla niego szansa.
Chociaż jakie są zapisy umowy z Orlenem to nie wiemy, widać że sporo zainwestowali jako sponsor tytularny.
25. Heytham1
Śmieszy mnie to jak niektórzy piszą, że Kimmi może jeździć 20 lat w F1. Ale kto powiedział że Alfa będzie go chciała?? Z wiekiem coraz mniej prędkości ma do zaoferowania. Do tego jest gburem któremu już nie zależy na wynikach. Po co im kierowca, który jeździ bo jeździ??
Giovinazzi też gwiazdą nie jest. Wydaje mi się, że bolid Alfy w 2019 roku miał większy potencjał niż pokazali go kierowcy.
Jeśli Robert pokaże zaangażowanie i prędkość na testach to do zamiany kierowców może dojść w trakcie sezonu. A pewnie w umowie z Orlenem są zapiski o dodatkowej kasie w razie gdyby Kubica został podstawowym kierowcą. Ferrari nie chcę tak dużo pieniędzy pakować w ten zespół...stąd był sponsoring Shella. Jeśli współpraca z Orlenem i Kubicą będzie przebiegać pozytywnie to czemu by jej nie poszerzać.
26. dominof1
A ORLEN będzie dostarczał paliwa dla zespołu, bo w 2019 r. sponsorem Alfy był Shell?
27. XandrasPL
@26
Shell będzie dostarczał paliwo ponieważ to Shell pracuje z silnikami Ferrari. W Ferrari Shell nie jest tylko sponsorem ale partnerem produkcyjnym (czy jakoś tak). Natomiast w Alfie był tylko sponsorem i to ze względu na połączenie z czerwonymi. Miało się to rozwinąć bardziej ale wkroczył Orlen.
Verva w F1? Heh.
28. TripleH1986
#23
Niemam pojęcia co teraz się z nim dzieje.
29. Jacko
Giermaziak po zakończeniu w 2015 Porsche Supercup, wystąpił w 2016 w dwóch rundach European Le Mans Series, a w 2019 w ostatniej rundzie Porsche Sprint Challenge Central Europe. Ogólnie marazm.
30. dominof1
@27 Masz rację co do silników ferrari, nie pomyślałem o tym. A jeśli byłaby verva, to jazdy mógłby mówić "Tankuję paliwo z f1" :). Gitara! Tyko żeby nie podrożało z tego tytułu!
31. dominof1
Czyli jest chyba najbliżej niż kiedykolwiek mojego wymarzonego duetu kierowców w f1: RK + KR! Do kiedy mają ważne kontrakty obecni kierowcy alfy?
32. XandrasPL
Leclerc do 2024
Ocon do 2021
Reszta ma do 2020
33. dominof1
@32 XandrasPL, dzięki!
34. ahaed
@32.
Czyli pod koniec tego sezonu będzie bardzo ciekawie.
35. mariusz-f1
Super sprawa !
Naprawdę nigdy nie przypuszczałem, że kiedyś tam POLSKA firma zostanie sponsorem tytularnym teamu F1 !
Co zaś do samego Roberta, to nie chcę się z nikim zakładać, ale moim zdaniem zobaczymy go jeszcze na polach startowych w wyścigu F1. Może nie w tym sezonie, ale w przyszłym jak najbardziej..... i własnie tego życzę samemu Robertowi i wszystkim jego kibicom w tym nowym 2020 roku !
36. gzr
Belzebub? Znowu Twoje prorokowania okazały się błędne - mały człowieczku forumowy.
37. 6q47
Bardzo dobry ruch w wykonaniu Orlenu.
Zezwalam na dorzucenie Extra Transzy podczas rozwoju bolidu :)
Pozdr.
38. czuczo
A ja mam nadzieję, że za dwa lata znów pojadę na wyścig tak jak w zeszłym roku na Hungaro i będę kibicował Robertowi na torze. W nowym roku Robert wszystkiego najlepszego dla ciebie i dla nas kibiców! :)
39. ahaed
A tak przy okazji.
Jeżeli Kub w symulatorze okaże się lepszy niż Gio lub Rai. I wpuszczą go na tor w połowie sezonu, to młodemu Villeneuv-owi całkiem puszczą zwieracze ;D.
A obstawiam, że jest taka możliwość. Gio naprawdę nic nie pokazuje, a Rai jeździ tylko dla przyjemności.
Zwróćmy uwagę, że Alfa należy pod Ferrari gdzie Kub miał mieć kontrakt.
Haas? Może za Romka by jeździł. Ale nie wiadomo co będzie dalej z tym team-em.
RP? Młody Stroll tam będzie siedział do bólu, Ocon jest nie do ruszenia w obecnej chwili.
Pozostanie w Williamsie? I czekanie kolejny rok na piep...oną kierownicę? Parodia.
Według mnie bardzo dobry wybór.
40. Elessar
Jestem pełen optymizmu, dobry ruch i do tego zobaczymy Roberta w bolidzie chociaż w treningach ale zawsze coś byle przed bufonem Russellem.
41. Heytham1
@ 38 Może i już w przyszłym roku pojedziesz na Hungaro mu kibicować ;) nie sądzę by bez gwarancji czegoś akurat z Alfą podpisali umowę. Sam Gunther mówił że aby ściągnąć Roberta do Haasa musi dać mu coś ekstra. Nie dał i dlatego wybór padł na Alfę.
42. galileo900
I pomyśleć, że ta cała saga powstała aby przykryć podsłuch Pana Morawieckiego z restauracji Sowa i przyjaciele :)
Pozdrawiam nowych fanów F1 komentujących ten artykuł.
43. Heytham1
@42 Haha co za idiota...takie to polskie...wszystko przypisywać do polityki. Polecam zainteresować się czymś więcej niż oglądaniem wiadomosci w TV. Bo może według Ciebie cała F1 jest tylko po to by odwrócić uwagę od tego co robi premier?? Tak samo jak siatkówka gdzie też Orlen sponsoruje naszą reprezentacje...
Przywalili się do tego Orlenu jakby tam rząd miał coś do gadania...gdzie to spółka akcyjna a skarb państwa ma tylko 20% udziału.
44. galileo900
@43
Nie mam do Ciebie pretensji, to nie Twoja wina, to wina Twojej mamy. Musi być złym człowiekiem skoro wychowała syna na kłamcę.
Kłamstwo pierwsze: Orlenem de facto ręcznie rządzi Prezes Rady Ministrów, każda władza po wygranych wyborach robi w tej spółce czystki i wsadźa swoich, jest to typowa spółka "korytowa".
Kłamstwo drugie: cała akcja Orlen chce do F1 rozpoczęła się natychmiast po ujawnieniu taśm.
45. Mikey72
@ galileo900
Ty polityku od siedmiu boleści idź stąd i nie przychodź tu więcej .Całe szczęście jest (ingnoruj)
46. Mikey72
@ XandrasPL
Na nic nie musieli czekać,mieli ogłosić to w Wigilię,ale zdecydowali inaczej że zrobią niespodziankę noworoczną.
47. Heytham1
@44 A Ciebie wychowała na...i tu nic więcej nie napiszę bo nie będę zniżać się do Twojego poziomu, który jest tak niski jak Twoje IQ...biorąc pod uwagę poziom Twoich wypowiedzi. Zaślepiła Cię polityka i teorie sposkowe w które wierzą ludzie Twojego pokroju. Tak więc wszystko co ktoś dobrego zrobi dla kraju i naszego sportu, dla Ciebie będzie złe gdy ma związek z polityką. Ale uwierz mi...dla ludzi są rzeczy ważniejsze niż polityka i Tobie też polecam odstawić ją na jakiś czas bo Ci mózg wypaczyło.
Tak czy inaczej nikogo tutaj nie przekonasz do swoich racji bo nawet jeśli ktoś nie jest fanem Kubicy, to tak duży sukces naszej Polskiej marki w prestiżowym świecie F1, robi wrażenie. I w dupie mamy to co skłoniło Orlen do tego by wejść w ten świat. Ważne że mamy tam coś naszego i powinniśmy być z tego dumni. A takich walniętych dupków jak Ty dodajmy do ignorowanych...to jedyne na co zasługujesz. A jak będziesz w kościółku to przeproś za obrażanie mnie i mojej matki...strasznie niski poziom sobą reprezentujesz. Współczuje rodzinie.
48. mich11
Jak by w Polsce nie było innych potrzeb ... Wenezuela też miała PDVSA i co z tego? Lepiej te pieniądze jak już koniecznie chcą wydawać na motorsport przeznaczyć na budowę toru wyścigowego z prawdziwego zdarzenia, gdzie mogli byśmy gościć coraz wyższe serie wyścigowe a nasi kierowcy będą się rozwijać. Mityczne efekty takiego sponsoringu po stronie Orlenu, może były by ciekawe dla firmy o potencjale technologicznym Shella a nie rozlewni paliwa upasionej na państwowym garnuszku.
49. Kruk
@47. Ty Ynteligencie za dyche! Twoje komentarze rowniez nie grzesza wysokim poziomem.
Kolejny raz ci to napisze: Twoj nick idealnie odwzorowuje postawe jaka prezentujesz. Mozna byc kibicem, politykiem a nawet kosmonauta i w zaden sposob te zjawiska wzajemnie sie nie wykluczaja.
Wszystko co Cie otacza to POLITYKA. To dzieki niej, placimy podatek od podatku i imprezy takie jak w Soczi maja swoje 5min. Baaaa...Cala F1 to polityka.
Stworz firme przynaszaca wysokie dochody, wtedy zobaczysz jak bardzo bedziesz odizolowany od polityki.
Oczywiscie, mozna byc zaslepionym fanatykiem i uwazac, ze sukces sportowy dokonal sie dzieki walki z efktem cieplarnianym albo od korzystnej w danym miejscu sytuacji biometerologicznej.
A wracajac do Orlenu. Ta spolka dba o siebie i swoje interesy, a nie o przyszlosc Polskiego Sportu. W Polsce sport (zwlaszcza motorowy) raczkuje i potrzeba wielkiego przewrotu spoleczno-politycznego, zeby cos zaczelo sie dziac.
Ale zeby to zrozumiec, to faktycznie musialbys zarobic kilkaset mln dolcow, pojechac do Ministerstwa Sportu i powiedziec:
"Mam kupe kasy i chce zainwestowac w rozwoj Polskiego Sportu".
Wtedy tak Cie pokieruja, ze wiekszosc Twojej kasy pojdzie na rozne dziwne fundacje, a Tobie zostanie kilka zlotych na bilet powrotny do domu.
Krzysztof Oliwa wrocil ze Stanow i powiedzil wprost:
"Chcialem wiele dobrego zrobic dla Polskiego Hokeja, ale wladze widza we mnie tylko BANK USA".
Pozdrawiam Cie bardzo serdecznie i zycze wiecej wyrozumialosci dla kibicow niekoniecznie zgadzajacych sie z Toba.
50. TomPo
@48
Sprawdz prosze ile udzioalow ma skarb panstwa w Orlenie nim cos napiszesz, dobra?
Czy na Shellu tez nie tankujesz bo nie bedziesz sponsorowal kogos w F1? Z UPS tez nie korzystasz? Opon Pirelli tez nie kupujesz?
Hipokryzja level master.
51. Jacko
@50. TomPo
Nie jest ważne kto ma ile udziałów, tylko kto ma wpływ na obsadę rad nadzorczych i prezesów. We wszystkich największych spółkach typu Orlen, KGHM, Lotos, PKP itp. najważniejsze stołki są obsadzane z klucza politycznego przez aktualnie rządzących, wiec to wszystko jest tylko i wyłącznie polityka. Przecież Obajtek po nastaniu PiSu awansował nagle z wójta Pcimia na prezesa ARiMR, później poszedł do Lotosu, następnie do Energi, aż w końcu do Orlenu. Człowiek orkiestra normalnie...
52. Jacko
A, byłbym zapomniał o jego związkach ze sportem. Przecież w 2018 wsadzili go jeszcze do Polskiego Komitetu Olimpijskiego...
53. mich11
@50 Gdzie pisałem o udziałach i nie tankowaniu na Orlenie? I nie hipokryzja level master tylko komentarz, do którego treści np. infrastruktura, technologia, rozwój talentów zupełnie się nie odniosłeś, narzucając wymyślone w amoku farmazony. Służąc przykładem właściwej odpowiedzi na post. Shell? Jak najbardziej korzystam z ich produktów, które od lat rozwijają w oparciu o współpracę technologiczną z F1, której życzył bym Orlenowi, również w konfiguracji bez Kubicy.
54. Heytham1
Najlepsze jest to, że większość tych co tak sapią z tym Orlenem i polityką, jak dają 500+ to lecą pierwsi...ale jak rząd sponsoruje sportowców, którzy na to zasługują to już wielki problem...
Ja tam wole żeby moje pieniądze szły na kogoś, kto na to zasługuje a nie na pijaków, którym nie chcę się pracować.
55. sebsaa
Jak czytam, że Orlen wydaje miliony na Kubicę bo premier 9 lat temu coś tam chlapnął niezręcznie o nim to mnie pusty śmiech ogarnia. Jaką to siłę wyborczą mają kibice Roberta Kubicy, w kraju gdzie sport motorowy raczkuje a F1 to gorący ziemniak, który dotychczas stacje przerzucały między sobą nie inwestując nawet w porządne studia transmisyjne. Orlen inwestuje bo widzi w tym doskonały interes. I bardzo dobrze.
56. PatiMat
Niech Kubica lepiej teraz trenuje bo jak dostanie szansę pojechać w wyścigu a skończy na P18 to się załamie. Zresztą już się załamałem bo debiutant go pokonał :P
57. fastestlap
może trochę nie na temat.
ale dziś urodziny Michaela Schumachera
taki fajny portal i ani słowa.........
przykro.....
58. Kruk
@54. Hmm...Kolejny raz wtrace sie.
Nie jest problem to, ze ktos leci po 500+, bo takim ludziom i tak to w zaden sposob nie pomoze-daja, to trzeba brac i juz. To samo bylo z kredytami we frankach. Daj im nawet 5000+ i co z tego? Margines spoleczny na widok 5000+ zmadrzeje? Pieniadze i alkohol sa dla ludzi madrych!!!
To nie sa Twoje pieniadze, tylko pieniadze Orlenu. Twoje pieniadze przestaja byc Twoimi w momencie placenia karta albo gotowka na stacji Orlen (to tylko przyklad).
@57. Przykre jest to, ze zycie i sprawnosc fizyczna jest tak bardzo krucha.
59. Heytham1
@58 Wiem że to nie moje pieniądze, ale ide tokiem rozumowania większości ludzi, którzy uważają obecność Orlenu w F1 za zło. I uważają, że to niby ich kasa idzie na Kubicę.
60. XandrasPL
Po prostu starym dziadom nie można mówić ile się przeznacza na sport. Zdziwiliby się ile łącznie już poszło na innych ze strony Orlenu czy innych stron. O Kubicy się dowiedzieli, że ICH MILIONY poszły na P19.
61. Kruk
@59. Kumam gadke. Natomiast nie ma co sie podniecac faktem, ze Orlen jest w F1. Daj im Boze, ze specjalisci od marketngu stana sie cudotworcami i wkrotce przeczytamy artykul:
"Orlen wykupil grunty pod budowe toru spelniajacego standardy FIA".
Choc i nie na tym rzecz polega, bo w europie juz sa odpowiednie obiekty. Zobaczymy jak Orlen poprowadzi polityke bycia w F1, bo na dzien dzisiejszy okazalo sie strzalem w 10-tke pokazanie srodkowego palca Pani Claire.
62. Raptor202
Jakby im się nie opłacało inwestowanie w F1, to by tu nie zostali i nie staraliby się o to, by zostać sponsorem tytularnym. Przecież żadna poważna firma nie będzie poświęcać pieniędzy na to, by spełniać marzenie jednego kierowcy, który na dodatek jest niekonkurencyjny.
63. Jacko
@54. Heytham1
O ile mam problem z 500+ i całym tym rozdawnictwem, bo to tylko rozleniwia zamiast pomagać i w dodatku odbywa się kosztem całej rzeszy społeczeństwa, które nie dostaje nic, tak ze sportem nie mam problemu, ale... Spółki skarbu państwa powinny sponsorować reprezentacje narodowe, a nie czysto komercyjne przedsięwzięcia prywatne. Nie mam problemu gdy dotują skoczków, reprezentację w piłce kopanej czy siatkarzy/siatkarki, ale już sponsoring klubów mi się nie podoba. Kluby prywatne powinny być sponsorowane również z pieniędzy prywatnych. Tak samo nie miałbym nic przeciwko, gdyby wspierali jakieś szkółki dla młodych talentów, wzięli pod opiekę sportowców przygotowujących się do olimpiady, ufundowali jakieś stypendia, czy sponsorowali jakiekolwiek inne przedsięwzięcia rozwijające nasz sport, o ile to wszystko nie są przedsięwzięcia typowo komercyjne.
I nie ma to nic wspólnego z Kubicą, bo taką filozofię wyznaję od lat.
Podobnie jest ze wspieraniem dużych imprez. O ile mam problem z finansowaniem przez spółki państwowe jakiś zlotów Rodzin Radia Maryja, tak nie widzę problemu we wspieraniu różnych mistrzostw świata czy mistrzostw europy, bo one nie są organizowane przez podmioty prywatne. A aktualnie właśnie mamy problem z organizacją mistrzostw świata siatkarek, które nam przyznano i grozi nam lekki skandal międzynarodowy, bo wszyscy się wypięli i brakuje w sumie kilkunastu milionów złotych.
64. Jacko
@58. Kruk & 59. Heytham1
A właśnie, że to są nasze pieniądze, bo rząd własnych pieniędzy nie ma. Czas może skończyć z komunistycznym myśleniem, że jak coś jest wspólne, to znaczy że niczyje. Wszystkie spółki skarbu państwa itp. to nasze wspólne dobro i należy o nie dbać, a nie traktować jak łupy wojenne po wyborach...
65. Kruk
@Jacko. W takim razie zloz wniosek obywatelski do prokuratury przeciwko Ministrowi Finansow RP o to, ze nie chce udzielic szczegolowych danych na co ida pieniadzie publiczne-zycze powodzenia.
"Wszystkie spółki skarbu państwa itp. to nasze wspólne dobro i należy o nie dbać, a nie traktować jak łupy wojenne po wyborach..."
Przeciez to typowe haslo komunistyczne. A ilez to masz wplywu na to, co sie dzieje w Orlen, KGHM, PLL LOT, PKP itd? Nawet pozamiatac miotla przed siedziba tych firm nie pozwoliliby ci. Jedyne co mozesz, to kupowac ich produkty, ale to akurat zasluga Zakazu Konkurencji.
66. TripleH1986
#56
Jak to pokonał? Przecież z tego co pamiętam Robert zakończył sezon z punktem, a debiutant zdobył ogromne 0. To jak pokonał? Chyba, że coś mi umknęło?
67. TripleH1986
Jak niektórzy myślą lub nie myślą wogule, (najpierw tżeba mieć czym myśleć), Orlen wykłada kasę na Roberta biorąc cały czas od was kasę to mi się śmiać chce. Wkładają kasę, ale ta kasa się zwraca z nawiąską. Nawet z poprzedniego sezonu z dennym Łyliamsem kasa się zwróciła z nawiąską. Ta kasa jest i będzie dalej w obiegu i pompowała dalszy przyrost kasy.
Poduczcie się trochę lub uważajcie na lekcjach ekonomi jak to działa i pierdół psełdo znawcy niewypisujcie nieuki.
68. Jacko
@67. TripleH1986
Z taką ortografią, to ja bym na Twoim miejscu uważał z wyzywaniem innych od nieuków i zarzucaniem nieuważania na lekcjach...
Do merytoryki tego wywodu nawet się nie odnoszę...
69. TripleH1986
#68
Akurat Tobie lekcje ekonomii by się przydały.
Tak jak ktoś pisał powyżej: Twoje pieniądze, przestają być Twoje, po zapłaceniu np. Orlenowi za paliwo. Kończę z tobą dyskusję.
70. mariusz-f1
@64.jacko
Tak jak już Ci ktoś tu napisał, Twoje pieniądze przestają byc Twoimi z chwilą gdy placisz nimi z kupione paliwo na tym Orlenie. Naprawdę nie wiem gdzie wam takich głupot do głów wciskają, że to są niby Twoje pieniądze ?
71. Jacko
@70. mariusz-f1
Jeżeli spółka Skarbu Państwa wpłaca zysk czy wypłaca dywidendę do budżetu. to są pieniądze publiczne, nasze, wspólne. Sama spółka Skarbu Państwa jest polska, narodowa, nasza, wspólna. Czego tu nie rozumiesz?
72. Vendeur
@67. TripleH1986
Ta pisownia to jakieś trollowanie, czy faktycznie jesteś aż takim analfabetą-debilem...? Wogule? Tżeba? Nawiąska? Choć w sumie patrząc na ogólny poziom wypowiedzi, chyba jednak to nie był żart, niestety.
73. Kruk
@Jacko. Przeczytales moj komentarz nr 65?
74. Jacko
@73. Kruk
Masz wpływ poprzez wybory. A jak niby inaczej by się to miało odbywać? Przyjdzie inna władza, to wyrzuci z Orlenu PiSowskiego Obajtka (czy kto tam po nim nastanie) i posadzi swojego. Tak jak zawsze.
A co do tego komunizmu, to jest zupełnie odwrotnie. To właśnie wtedy, jeśli coś było wspólne, to znaczy że niczyje, czyli można to okradać ile wlezie. Niestety w wielu ludziach jeszcze ta mentalność pozostała...
75. mariusz-f1
@.Jacko
Tak ogólnie to w czym Ty chlopie masz problem ? W tym, że Obajtek daje radę jako prezes Orlenu ? Czy moze w tym, że Orlen sponsoruje zagraniczny zespoł ? Czy moze w tym, że czy tego chcesz czy też nie Orlen jako POLSKA marka zyskuje rozgłos poza granicami naszego kraju ? Kuźwa zamiast się cieszyć, że nasza marka będzie sponsorem i to tytularnym teamu F1 to płacz i jęczenie. Dla mnie np obecny prezes Orlenu w przeszłości mógł być i wójtem Zadupia Dolnego...... Ważne, że teraz daje radę i ma łeb na karku. Zresztą ja wiem, że jest u nas w Polsce spora grupa osób która tylko czeka, żeby Orlen za obecnej władzy najlepiej padł na pysk, tak jak i zresztą nasz LOT. I to chyba takich jak Ty najbardziej kłuje w oczy tak ?
76. Kruk
@74 Jacko.
"Masz wpływ poprzez wybory. A jak niby inaczej by się to miało odbywać? Przyjdzie inna władza, to wyrzuci z Orlenu PiSowskiego Obajtka (czy kto tam po nim nastanie) i posadzi swojego. Tak jak zawsze."
A mowi ci cos powiedzenie Stalina:
"Nie wazne kto glosuje, wazne kto liczy glosy"?
77. Vendeur
@75. mariusz-f1
Nieco się zapędziłeś i chrzanisz od rzeczy. To, że ktoś jest na stanowisku prezesa a firma nadal prosperuje, nie oznacza wcale, że jest to jego zasługą... @Jacko po prostu przedstawia suche fakty, w których to ma rację. Doszukiwanie się w tym podtekstów jest bezsensowne, a twierdzenie, że ktoś życzy upadku polskiej firmie po prostu głupie...
78. Jacko
@75. mariusz-f1
O co mi chodzi i z czym mam problem, napisałem dokładnie w poście numer 63. Jeśli ktoś ma problemy ze zrozumieniem dość prostego tekstu, to nic nie poradzę.
To "takich jak Ty" sobie wypraszam i nie przypisuj mi jakiś stwierdzeń, zachowań czy poglądów, skoro nie możesz mieć o nich zielonego pojęcia. EOT.
79. mariusz-f1
@77.Vendeur
Wiesz co, naprawdę nie bądz smieszny lub może AŻ tak naiwny. Generalnie ja osobiscie stoje z boku patrząc tą napierniczanke jednych na drugich (mowa o naszej polityce) i naprawdę odnoszę wrażenie, że sporej grupie osób tu u nas w kraju nie jest w smak, że takie firmy jak Orlen np prubują zdobywać nowe rynki zbytu. Nie wiem, może Ty widzisz to inaczej, ale to juz Twój problem nie mój.
80. mariusz-f1
@78.Jacko
A co mam się zwracać do Ciebie miłościwy panie czy jak ?
Uderzyłem w czuły punkt, że się tak unosisz ?
Zresztą jakie Ty mas pojęcie, że kogos tu pouczasz ?
Siedzisz w radzie nazdzorczej Orlenu, że jesteś AŻ tak w temacie ?
81. Skoczek130
Mam nadzieję, że wraz z wejściem do F1 zaczną także wspierać obiecujące talenty. Kubica już młody nie jest, a kto tak na prawdę w Polsce będzie interesować się F1 (poza jakimś procentem świrusów naszego pokroju), jeżeli nie będzie szans na "nowego Kubicę"? Jest kilku zdolnych w kartingu. Nawet Estończycy mają kilku obiecujących, więc czemu nie my? :)
82. Skoczek130
Trzeba być naiwnym, żeby sądzić, że Orlen siedzi w F1 "dla Kubicy". Oni poprzez F1 chcą jak najszybciej zakorzenić się na rynku europejskim. Zapewne już liczą ogromne zyski z tego tytułu, stąd taki ruch. Orlen to nie Vijay Mallya, Richard Branson, Lawrence Stroll czy inny Tony Fernandes - miliarder, który "bawi się" w "sporcie dla biednych inaczej"... ;)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz