Flybrid chce dostarczać KERS zespołom F1?
Podczas gdy wśród ekip zrzeszonych w FOTA brak jednomyślności co do decyzji o powrocie systemu KERS w przyszłym roku, serwis Autosport.com podał, że do stowarzyszenia wpłynęła oficjalna oferta od zewnętrznego dostawcy tej technologowi, brytyjskiej firmy Flybrid.Dla nowych zespołów zaprojektowanie na sezon 2011 własnego systemu KERS byłoby trudne do zrealizowania wiec te chciałyby z pewnością korzystać z usług zewnętrznego dostawcy. Oferta przedstawiona przez Flybrid według doniesień Autosportu jest na tyle interesująca, że ekipy mogą powrócić do rozmów na temat KERS na kolejnym spotkaniu FOTA, które zaplanowane jest na weekend w Barcelonie.
Firma Flybrid znana jest już w F1, gdyż opracowywała KERS dla zespołu Honda, zanim ten zdecydował się na wycofanie ze sportu. System KERS firmy Flybrid opiera się na technologii koła zamachowego, które magazynuje energię kinetyczną i w przeciwieństwie do standardowego KERS na akumulatorach waży zdecydowanie mniej, ale co ważniejsze potrafi w jednej chwili uwolnić znacznie więcej energii, co dobrze wróży tej technologii na przyszłość. Nad podobnym systemem pracuje także ekipa Williamsa, która w ubiegłym roku ani razu nie zdecydowała się na użycie swojego systemu.
komentarze
1. zibi15888
do tego silnik jednego producenta i inne tam , i poznamy najlepszego kierowcę ....
2. norek7107
jeśli kers ma wrócić to we wszystkich zespołach inaczej to będzie tak jak w 2009 czyli klapa ......
wiadomo że dla RK to zła wiadomość ale jeśli waga tego systemu będzie mniejsza i we wszystkich bolidach to inna bajka
3. marcin20
Mniejsza waga KERS, interesujące.
4. tamersF1
@3
dla mnie ten KERS wgl nie jest interesujacy....
W tym sporcie liczy sie aerodynamika, predkosc,zapach paliwa rozgrzanych gum i piekny dzwiek silnika ;)
Po co KERS???
5. Mithrindil
a ja uwazam ze KERS to fajna sprawa. Pamietam ze znacznie podnioslo to atrakcyjnosc widowiska. Szczegolnie ze nie wszystkie bolidy mialy ten system. Trzymam kciuku za KERS!
6. leo_
To kwestia filozofii, jaką ma reprezentować F1. Jeśli przyjmiemy , że ma iść z postępem i wdrażać to co może się przydać w masowej produkcji aut, to KERS jest potrzebny. A to , czy będzie korzystny , czy nie, to sprawa odpowiednich zapisów w regulaminie ( większa waga min bolidu z kierowcą, brak ograniczeń odnośnie ilości energii , jaką może system uwolnić, itp). Przypomnę, że McLaren pod koniec sezonu 2009 całkiem dobrze, chyba najlepiej, sobie radził ze swoim KERSem. Nie wiem dlaczego nie startuje do przetargu na dostarczanie go w 2010 ?
7. leo_
A aerodynamika może w sporcie się i liczy, ale na co dzień w zwykłym aucie już nie. Więc czy jest potrzeba, biorąc też pod uwagę koszty, jego rozwijanie? Chyba nie, tym bardziej, że utrudnia wyprzedzanie, jak mówią specjaliści.
8. Kojag
Mam dziwny pomysł: cały system KERS powinien być wbudowany w silnik. Nie powinien to być oddzielny zestaw, tylko określona w regulaminie część silnika. Można to wprowadzić w 2013 kiedy przygotuje się nowe specyfikacje dla silników.
9. leo_
PS. Mówię oczywiście o aerodynamice na poziomie F1, która ma służyć przede wszystkim szybkiej jeździe w szybkich zakrętach ( co normalnemu samochodowi jest mniej potrzebne). Nie chodzi mi o aero obniżającym spalanie paliwa , nad którym pracuje się w zwykłych autach (małe Cx ). Ale akurat w F1 nie o takie aero chodzi.
10. leo_
No i akurat Cx bolidu F1 jest niebotycznie wysokie.
11. nomadwcm
KERS mechaniczny, skoro działa jak koło zamachowe, to przy wyprzedzaniu i tak się nie przyda, a jedynie na wyjściu z zakrętu, no chyba że to działa nie tak jak ja sobie wyobrażam
12. leo_
12. KERS z kołem zamachowym powinien też mieć zastosowanie przy wyprzedzaniu, bo kolo zamachowe rozpędzone przy dohamowaniu może sie jeszcze długo, długo kręcić , magazynując tym samym energię potrzebną do wyprzedzenia, nawet na następnym okrążeniu.
13. leo_
Miało być 11.-
14. blackacre
11. nomadwc "KERS mechaniczny" oznacza że energia jest magazynowana w postaci energii kinetycznej koła zamachowego, Jej magazynowanie i wydatkowanie jest za pomocą silników/prądnic , nie ma za to niebezpiecznych dla środowiska akumulatorów chemicznych. Patrz rozwiązanie Williamsa stosowane w nowym Porsche Hybrid. Próby wprowadzenia KERS w zeszłym roku były z góry skazane na niepowodzenie. Szefowie F1 tak bali się, że KERS da niesamowitą przewagę tym którzy go zdążą opracować, że go ograniczył do poziomu w którym był prawie nieużyteczny. Wylali dziecko z kąpielą ;> . Pomysł z KERS jest super bo wprowadza nowy czynnik poza oponami i dociskiem aerodynamicznym. Co więcej od kierowcy zależy kiedy go użyć. Od taktyki (czytaj sprytu i umiejętności ) kierowcy będzie zależało czy go wykorzysta. Takie rozwiązanie będzie premiowało najlepszych kierowców. Jeżeli KERS koszt mieści się w cenie auta, nawet jeżeli to jest Porsche, w realiach F1 to nie jest drogo. Dostęp do tunelu aerodynamicznego jest wielokrotnie droższy. Czyli zespół zamiast wydawać miliony na poprawę aerodynamiki tak by uzyskać 0,1 sek na okrążeniu , może wydać te pieniądze na KERS i jeszcze zostanie na dobrego kierowcę ;)
15. nomadwcm
To ja wiem, ale chodziło mi o to, że jak ten bolid zahamuje dajmy na to przy 250kmh, koło magazynuje tą energię, gość chce wyprzedzić, a jedzie np. 270kmh uwalnia tą energię i co mu to daje
16. Budyn_F1
Tylko nie KERS.
17. przemoziom99
jesli mamy testowac rozwiązania dla aut drogowych to nie w F1 przecież to KRÓLOWA SPORTÓW MOTOROWYCH tu chodzi o dźwięk dym i rywalizację na najwyższym poziomie w innych seriach można to sprawdzac np dtm czy wtcc tam jeżdżą samochody zbliżone do aut drogowych więc tam kers byłby bardziej wiarygodny
18. conrad30
15. nomadwcm-w kole zamachowym jest gromadzona energia ,a nie rzeczywista prędkość obrotowa kół podczas hamowania.Koło zamachowe(w Porsche) rozkręca się do 60 000 obr/min.,a energia ta zasila silnik elektryczny dając mu aż (o ile dobrze pamiętam)240 kucy. Koło zamachowe więc nie jest motorem napędowym a magazynem energii lżejszym i podobno wydajniejszym niż akumulatory.Dzięki temu możesz przyspieszyć nawet przy 270 km/h.POZ!
19. lechu55
Dla mnie KERS w F1 jest zbędny, przynajmniej na razie. Nie ma sensu go teraz wprowadzac, bo to tylko dodatkowe koszty i klopoty dla ciezszych/wyzszych kierowców.
20. conrad30
acha to Porsche zadebiutuje w tegorocznym Le Mans!
21. gustavof199
Kempa mógłbyś coś napisać na temat ankiety która była przeprowadzona jakis czas temu przez LG na temat poprawy widowiska w F1. Są już może jakieś wyniki?
22. tomiirow
Może by tak obowiązkowy kers co najmniej w jednym bolidzie w zespole?
23. Big Show
Każdy bolid f1 powinien mieć bronie, (minigun, granatniki, lasery, plamy oleju wypuszczane z tylu i gwozdzie) wtedy byłaby atmosfera i widowisko;) ;P
24. nomadwcm
18. conrad30 - czyli to nie działa jak ja sobie to wyobrażam ;]
23. Big Show- to by było adekwatne do Twojego nicku :) Taki wyścig śmierci he he
25. hotshots
14. blackacre
yes, yes, yes .........WHP ma duży potencjał+zmiana średnicy felg na 2011 (opory+ikonstrukcja+waga) to będzie hit jak SlimFast
26. flecht
A jak ma się sprawa z efektem żyroskopowym mechanicznego KERSu? Czy nie ma on przypadkiem poważnego wpływu na wydajność całego systemu? Wszak zakrętów na torach F1 nie brakuje...
27. nasedo
26. flecht, możesz szerzej, bom nie słyszał, albo jakiś link, albo wskazówkę jak to do gugla wpisać?
28. arassF1
montujemy KERS, tankujemy do pełna i wygrywa nie pierwszy ale ten kto zrobi więcej kółek!!
osobiście uważam że F1 zmierza nie w tym kierunku co powinno. wyścigi to wyścig zwyciężać ma ten kto pierwszy, myślę że te ograniczenia z ostatnich lat powoli topią ten sport.
29. Smola
KERS ma sens, jednak ze znacznie zwiększoną zdolnością magazynowania EK.
30. piotrek74
jestem zaaaaa -ale bez ograniczeń jego mocy
31. flecht
27. Generalnie, jeżeli masz koło zamachowe, to ma ono jakiś moment pędu. Podejrzewam, że owe koło jest umieszczane poziomo, więc w zasadzie nie tyle zastanawia mnie wydajność takiego KERSu, co raczej jego wpływ na zachowanie się bolidu na nierównościach, zakrętach i ew. wzniesieniach. Jak ktoś coś wie, to mógłby się podzielić wiedzą. ;) A może mamy na stronce jakiegoś speca od mechaniki, który mógłby rozwiać moje wątpliwości?
32. hotshots
dla ciekawych - WHP=Williams Hybrid Power gdzie sporo wyjaśnione w temacie (skopiuj skrócony link: goo.gl/Yl3c )
33. Konik_mekr
Oj, kierowcy się pogubią przy przyspieszaniu: gaz nogą, f duct kolanem i KERS palcem:).
34. conrad30
33. Konik_mekr-ja bym dodał jeszcze zmiane biegów paluszkami a drugą ręką trzeba wyregulować kąt nachylenia przedniego skrzydła.Zostaje jeszcze jedno kolano i broda to 2 elementy można dodać;)
35. Wiater
Jeżeli miałby to być ten Kers z kołem zamachowym to czemu nie! ;) Ale własnie tylko w momencie gdy wszyscy maja jednakowy, a nie że jedni pojda w KERS a inni nie ;D
36. Roll
no
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz