Liuzzi: Modyfikacja lusterek nie osłabi Force India
Mimo że na przemieszczenie lusterek z bocznych sekcji bolidu, zespoły Formuły 1 mają jeszcze miesiąc, a zmiany obowiązywać będą od pierwszego europejskiego wyścigu, Vitantonio Liuzzi przyznał, że prawdopodobnie w przeciwieństwie do innych zmuszonych do modyfikacji ekip, Force India nie straci na konkurencyjności.„Jesteśmy jednak pewni, że zmiana będzie miała wpływ na inne zespoły, ponieważ w przeszłości, umieszczenie lusterek w bocznych sekcjach bolidu zapewniało w niektórych autach znaczącą poprawę” - przypomniał włoski kierowca Force India.
„Tak jak mówiłem – jesteśmy pewni naszych badań i moglibyśmy dokonać zmiany nawet przed najbliższym wyścigiem w Szanghaju”.
Przypomnijmy, że modyfikacji lusterek w swoich bolidach - oprócz Force India - dokonają zespoły Red Bull, Ferrari, Williams, Toro Rosso, Sauber i HRT.
komentarze
1. jarosdzi
To "kosmetyczny" szczegół mający marginalny wpływ na całą aerodynamikę bolidu i myślę, że nie jest wart jakiejś zaawansowanej dyskusji. Dziękuję za uwagę. :)
2. jarosdzi
No chyba, że obecna pozycja lusterek stwarzała lekkie podciśnienie przed tylnymi oponami, a więc powodowała mniejsze opory aerodynamiczne na samej powierzchni opony, ale przeniesienie lusterek bliżej kokpitu może stworzyć inną korzyść aerodynamiczną (np. lepsze ukierunkowanie strug opływających "kołnierz" kokpitu i poprawienie kąta padania na tylną część karoserii. Dziękuję raz jeszcze. :)
3. essien15
Ale kolego na widoku bolidu od przodu widać, że te lusterka są umieszczone nad przednimi oponami wlanie w taki sposób, że stwarzają podciśnienie dla tylnych kół. Więc to może mieć wpływ jednak dość widoczny na osiągi moim zdaniem, chociaż to może być trochę spwodowane patriotyzmem :) Ale jednak myślę, że to ma jakiś wpływ bo jednak ta kzdecydowai się je umieścić kosztem dobrej widoczności kierowcy.
4. f1fan2010
ja uważam ze to moze miec wpływ jakiś na osiągi bo gdyby to było takie bez żadnego znaczenia to mysle ze nie kombinowali by tak z tymi lusterkami, pewnie roznica jest minimalna jesli oczywiscie jest. ale zawsze to cos. nie życze nikomu źle ale na red bullu mogłoby się to znacznie obdic;p
5. Nuhtylupik
Oby się okazało że ma znaczny wpływ, będzie ciekawiej:)
6. matito
lusterka to tylko mały element aerodynamiczny i nie ma większego wpływu na bolid i jego prędkość
7. swistak256
@5. Nuhtylupik, Jakby renault tez musialo zmienic lusterka, to mowilbys "Oby to nic nie zmienilo w aerodynamice bolidow" ;p
8. orto
Myślę, że w F1 nie ma rzeczy czy elementów bez znaczenia :-)
9. Musashi
Come on. To nie są lusterka jak w Jelczu, więc przesunięcie ich trochę do środka nic nie zmieni..
10. lukasz1
8. orto też tak myśle. W bolidach wszystko ze sobą współgra. Jeden element nakierowuje powietrze na spojler żeby ten lepiej działał. Ale nie spodziewajmy sie cudów.
11. Konik_mekr
Ponoć antena przy motocyklu podnosi zużycie paliwa o kilka procent. Takie lusterka na bank mają spory wpływ na ogólną pracę bolidu - podobnej wielkości elementy na skrzydłach są często kluczowe. Pewnie nie wywróci to klasyfikacji o góry nogami, ale może spowodować pewne zmiany...
12. Nuhtylupik
7. swistak256, proszę proszę jakich tu mamy jasnowidzów i czytających w myślach:P
13. lechu55
W F1 kazda drobna zmiana ma wpływ na bolid.
14. orto
11. Konik_mekr - Dobrze, że podąłeś ten temat anteny. Antena na dachu samochodu osobowego zmniejszy prędkość maksymalną o 10 km/h a nieco tylko uchylona lewa lub prawa szyba obniży v-max o podobną wartość. Zatem miejsce "pobytu" lusterek, zwłaszcza w tak nieprawdopodobnie skomplikowanym aerodynamicznie bolidzie F1 doprawdy nie jest bez znaczenia :-) Przecież Ferrari nie popsuło z założenia silników na ten sezon. Zmieniona aerodynamika "zaowocowała" problemami z chłodzeniem silnika. Albo docisk jak trzeba albo chłodzenie jak trzeba. w F1 nie ma rozwiązań uniwersalnych niestety.
15. TrollMan
usuńmy lusterka na dobre, od tego jest głowa by można było nią obracać:)
16. sempol
TrollMan tiaa jestem za zeby usonac lusterka , przeciez to zaden klopot dla kierowcow obrocic glowe o 180 stopni :), pokazal to ham krecac sie przed pietia
17. full pull
Na stronie f1 piszą coś o 1/20 sek. minus na okrążeniu.
18. preziu93
bedzie latwiej oberwac te lusterko tak jak to zrobil J.P. Montoya XD
19. Renault F1 Team
Te lusterka dają max 0,050 sekundy na okrążeniu, więc nie róbcie sobie nadziei:P
20. Wiater
jakby to byla taka różnica byłoby to 0,05 sek na kółku - co w Malezji daloby Robertowi 5 pozycje w Q3 zamiast 6 ;) Wiec jakas różnica to jest ale głównie w Kwalifikacjach ;P
21. biter1
Bolidy F1 są projektowane kompleksowo, nos pojazdu jest konstruowany tak by w określony sposób kierował powietrze pod bolid a to w konsekwencji kieruje na dyfuzor. Górna część skrzydła ukierunkowuje powietrze nad bolid/ na bolid, określając jak ma po nim przepływać powietrze. Nie zdziwił bym się jeśli umieszczane po bokach lusterka, w jakiś sposób nakierowywały powietrze np na tylne skrzydło poprawiając docisk. Nie bez powodu te "ramiona" na których sa mocowane, wyglądają tak a nie inaczej, jakby to nie miało wpływu to by na takich wielkich "łopatach" tego nie montowali tylko dali by prosty patyk, patrz ferrari dla przykładu.
Trochę się dziwie wam jak mówicie że to będzie miało minimalny wpływ, moim zdaniem, jeśli nie będzie miało znacznego wpływu na osiągi to może mieć na prowadzenie, nie zdziwię się jeśli wraz ze zmianą położenia lusterek, przynajmniej część zespołów przeprojektuje przednie skrzydło w bolidzie.
No i ostatnia sprawa. Jak możecie mówić że to minimalny wpływ skoro jak wiadomo, taka bzdura jak foliowa torebka ma wpływ na prowadzenie?
Tabeli to to faktycznie nie wywróci ale będe się śmiał jak się okaże że przynajmniej jeden zespół raptem zyska na konkurecyjności. Mam tylko nadzieję że nie FI albo Wiliams...
22. black knight
FI albo Williams to może akurat więcej stracić niż zyskać, oni muszą przecież zrezygnować z bocznych lusterek :]
23. kuczek
no moZe byc ciekawe co to da
24. jarosdzi
Jeden z nielicznych wątków, gdzie cała dyskusja "kręci" się wokół tematu. :)
25. biter1
22. black knight - zdaję sobie sprawę że Fi i Wiliams zmieniają lusterka ale jak napisałem, zmiana koncepcji aero, bo zmiana lusterek może, nie musi ale może do takiej zmiany doprowadzić może okazać się korzystne dla czyjegoś bolidu, może zwyczajnie wyjśc im coś zaskakującego dla nich samych, cuda się zdarzają nawet przy tylu testach w tunelach i w takim wypadku mam nadzieję że nie spotka to któregoś z wymienionych zespołów.
24. jarosdzi. Takie moje wrażenie że temat jest zbyt profesionalny żeby dzieci onetu mogły się rozpędzić. Chociaż sądzę że ne dodając nic onetowi ale to powiedzenie należało by zmienić na dzieci sportfana;) Koniec OT nie wywołujmy nikogo do tablicy.
26. piotrek74
@ 14 -chyba trochę przesadziłeś bo były mój traktorek z relingami czy bez to książkowe 145km/h toczył się , może różnica 1-2 km/h była - której nie dało się wychwycić z licznika.
ciekaw jestem które zespoły chciały odwlec tą decyzje ,może Red Bull i Ferrari
najwięcej by traciły a maję plecy.
27. Kojag
Jak możecie mówić, że takie zmiany nie będą miały wpływu na osiągi? Tu wszystko ma wpływ, a lusterka to całkiem duże elementy są.
28. Cwirs
Niech zrobia mala kamere szerokokatna z tylu bolidu i nie bedzie wcale lusterek :|
29. essien15
@28. Cwirs. Tak a z przodu na masce niech zamontują wuświetlacz LCD nad kierownicą, wtedy to beędzie widoczność :)
30. Niespokojny
..., a dlaczego teraz akurat mieszają z tymi lusterkami ??? Rozumiem , jeżeli teraz byłby moment , by ogłosić te wymagania odnośnie przyszłego sezonu !!!
31. Lewy_89
@29 - To jak będą już mieli ekran LCD, to może od razu im nawigację walnąć? ;D
A tak do tematu, to zmiana lusterek na pewno będzie miała wpływ na aerodynamikę bolidu. Kiedyś widziałem fajną symulację aerodynamiki myśliwca, było dobrze pokazane, jak malutkie elementy zmieniają przebieg strug. Inna sprawa, jak to przeniesienie lusterek przeniesie się na osiągi. Wydaje mi się że zespoły tak zmodyfikują pozostałą część aerodynamiki, że nie będzie to odczuwalne w prowadzeniu / osiągach / czasach.
32. fullbzikaaa
Liuzzi już powiedział, że wykonali parę badań i wielkich zmian w aero nie zuważyli. Czyli już pracują nad tym, żeby przynajmniej nie stracić tego co jest, a może też uda się poprawić bolid pod tym kątem.
33. gryzipiorek
W Maluchu (126p-21KM) mała walizeczka na dachu wyhamowała "bolid" do max.105 km/h. A bez walizeczki normalnie pędziłem 115 km/h. Z drzwiami na dachu odrywałem się od ziemi już przy 80 km/h. Ale miałem tylko 1 lusterko boczne, więc ściągało w jedną stronę..
34. piotrek74
@33--- 10/10
35. lukasz1
28. Też sie zastanawiałem czego tak nie zrobią, ale zanim obraz z kamery przejdzie na wyświetlacz minie troszke czasu, który w f1 jest bardzo cenny.
36. gembam
To dlatego ciągle czyszczą te bolidy. Jak się mucha rozbije to v-max spada, a jak jej zwloki mają rozpostarte skrzydelka, to bolid przestaje się prowadzić...
Coś w tym jest.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz