komentarze
  • 6. matito
    • 2010-04-06 12:48:08
    • *.adsl.inetia.pl

    lusterka to tylko mały element aerodynamiczny i nie ma większego wpływu na bolid i jego prędkość

  • 7. swistak256
    • 2010-04-06 12:58:39
    • *.adsl.inetia.pl

    @5. Nuhtylupik, Jakby renault tez musialo zmienic lusterka, to mowilbys "Oby to nic nie zmienilo w aerodynamice bolidow" ;p

  • 8. orto
    • 2010-04-06 13:09:23
    • *.centertel.pl

    Myślę, że w F1 nie ma rzeczy czy elementów bez znaczenia :-)

  • 9. Musashi
    • 2010-04-06 13:16:29
    • Blokada
    • *.korbank.pl

    Come on. To nie są lusterka jak w Jelczu, więc przesunięcie ich trochę do środka nic nie zmieni..

  • 10. lukasz1
    • 2010-04-06 13:35:50
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    8. orto też tak myśle. W bolidach wszystko ze sobą współgra. Jeden element nakierowuje powietrze na spojler żeby ten lepiej działał. Ale nie spodziewajmy sie cudów.

  • 11. Konik_mekr
    • 2010-04-06 13:45:20
    • *.gorzow.mm.pl

    Ponoć antena przy motocyklu podnosi zużycie paliwa o kilka procent. Takie lusterka na bank mają spory wpływ na ogólną pracę bolidu - podobnej wielkości elementy na skrzydłach są często kluczowe. Pewnie nie wywróci to klasyfikacji o góry nogami, ale może spowodować pewne zmiany...

  • 12. Nuhtylupik
    • 2010-04-06 13:46:04
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    7. swistak256, proszę proszę jakich tu mamy jasnowidzów i czytających w myślach:P

  • 13. lechu55
    • 2010-04-06 13:54:04
    • *.181.129.250

    W F1 kazda drobna zmiana ma wpływ na bolid.

  • 14. orto
    • 2010-04-06 13:57:57
    • *.centertel.pl

    11. Konik_mekr - Dobrze, że podąłeś ten temat anteny. Antena na dachu samochodu osobowego zmniejszy prędkość maksymalną o 10 km/h a nieco tylko uchylona lewa lub prawa szyba obniży v-max o podobną wartość. Zatem miejsce "pobytu" lusterek, zwłaszcza w tak nieprawdopodobnie skomplikowanym aerodynamicznie bolidzie F1 doprawdy nie jest bez znaczenia :-) Przecież Ferrari nie popsuło z założenia silników na ten sezon. Zmieniona aerodynamika "zaowocowała" problemami z chłodzeniem silnika. Albo docisk jak trzeba albo chłodzenie jak trzeba. w F1 nie ma rozwiązań uniwersalnych niestety.

  • 15. TrollMan
    • 2010-04-06 14:01:20
    • *.icpnet.pl

    usuńmy lusterka na dobre, od tego jest głowa by można było nią obracać:)

  • 16. sempol
    • 2010-04-06 14:17:27
    • *.236.16.120

    TrollMan tiaa jestem za zeby usonac lusterka , przeciez to zaden klopot dla kierowcow obrocic glowe o 180 stopni :), pokazal to ham krecac sie przed pietia

  • 17. full pull
    • 2010-04-06 14:52:01
    • *.centertel.pl

    Na stronie f1 piszą coś o 1/20 sek. minus na okrążeniu.

  • 18. preziu93
    • 2010-04-06 14:54:24
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    bedzie latwiej oberwac te lusterko tak jak to zrobil J.P. Montoya XD

  • 19. Renault F1 Team
    • 2010-04-06 15:03:00
    • *.adsl.inetia.pl

    Te lusterka dają max 0,050 sekundy na okrążeniu, więc nie róbcie sobie nadziei:P

  • 20. Wiater
    • 2010-04-06 15:15:15
    • *.chello.pl

    jakby to byla taka różnica byłoby to 0,05 sek na kółku - co w Malezji daloby Robertowi 5 pozycje w Q3 zamiast 6 ;) Wiec jakas różnica to jest ale głównie w Kwalifikacjach ;P

  • 21. biter1
    • 2010-04-06 15:25:05
    • *.238.201.25

    Bolidy F1 są projektowane kompleksowo, nos pojazdu jest konstruowany tak by w określony sposób kierował powietrze pod bolid a to w konsekwencji kieruje na dyfuzor. Górna część skrzydła ukierunkowuje powietrze nad bolid/ na bolid, określając jak ma po nim przepływać powietrze. Nie zdziwił bym się jeśli umieszczane po bokach lusterka, w jakiś sposób nakierowywały powietrze np na tylne skrzydło poprawiając docisk. Nie bez powodu te "ramiona" na których sa mocowane, wyglądają tak a nie inaczej, jakby to nie miało wpływu to by na takich wielkich "łopatach" tego nie montowali tylko dali by prosty patyk, patrz ferrari dla przykładu.

    Trochę się dziwie wam jak mówicie że to będzie miało minimalny wpływ, moim zdaniem, jeśli nie będzie miało znacznego wpływu na osiągi to może mieć na prowadzenie, nie zdziwię się jeśli wraz ze zmianą położenia lusterek, przynajmniej część zespołów przeprojektuje przednie skrzydło w bolidzie.

    No i ostatnia sprawa. Jak możecie mówić że to minimalny wpływ skoro jak wiadomo, taka bzdura jak foliowa torebka ma wpływ na prowadzenie?

    Tabeli to to faktycznie nie wywróci ale będe się śmiał jak się okaże że przynajmniej jeden zespół raptem zyska na konkurecyjności. Mam tylko nadzieję że nie FI albo Wiliams...

  • 22. black knight
    • 2010-04-06 15:50:03
    • *.adsl.inetia.pl

    FI albo Williams to może akurat więcej stracić niż zyskać, oni muszą przecież zrezygnować z bocznych lusterek :]

  • 23. kuczek
    • 2010-04-06 15:57:12
    • *.146.120.114.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    no moZe byc ciekawe co to da

  • 24. jarosdzi
    • 2010-04-06 15:58:41
    • *.acn.waw.pl

    Jeden z nielicznych wątków, gdzie cała dyskusja "kręci" się wokół tematu. :)

  • 25. biter1
    • 2010-04-06 16:55:24
    • *.238.201.25

    22. black knight - zdaję sobie sprawę że Fi i Wiliams zmieniają lusterka ale jak napisałem, zmiana koncepcji aero, bo zmiana lusterek może, nie musi ale może do takiej zmiany doprowadzić może okazać się korzystne dla czyjegoś bolidu, może zwyczajnie wyjśc im coś zaskakującego dla nich samych, cuda się zdarzają nawet przy tylu testach w tunelach i w takim wypadku mam nadzieję że nie spotka to któregoś z wymienionych zespołów.

    24. jarosdzi. Takie moje wrażenie że temat jest zbyt profesionalny żeby dzieci onetu mogły się rozpędzić. Chociaż sądzę że ne dodając nic onetowi ale to powiedzenie należało by zmienić na dzieci sportfana;) Koniec OT nie wywołujmy nikogo do tablicy.

  • 26. piotrek74
    • 2010-04-06 17:57:42
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @ 14 -chyba trochę przesadziłeś bo były mój traktorek z relingami czy bez to książkowe 145km/h toczył się , może różnica 1-2 km/h była - której nie dało się wychwycić z licznika.
    ciekaw jestem które zespoły chciały odwlec tą decyzje ,może Red Bull i Ferrari
    najwięcej by traciły a maję plecy.

  • 27. Kojag
    • 2010-04-06 19:36:25
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jak możecie mówić, że takie zmiany nie będą miały wpływu na osiągi? Tu wszystko ma wpływ, a lusterka to całkiem duże elementy są.

  • 28. Cwirs
    • 2010-04-06 20:11:36
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Niech zrobia mala kamere szerokokatna z tylu bolidu i nie bedzie wcale lusterek :|

  • 29. essien15
    • 2010-04-06 21:32:41
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @28. Cwirs. Tak a z przodu na masce niech zamontują wuświetlacz LCD nad kierownicą, wtedy to beędzie widoczność :)

  • 30. Niespokojny
    • 2010-04-06 21:52:15
    • *.tvgawex.pl

    ..., a dlaczego teraz akurat mieszają z tymi lusterkami ??? Rozumiem , jeżeli teraz byłby moment , by ogłosić te wymagania odnośnie przyszłego sezonu !!!

  • 31. Lewy_89
    • 2010-04-07 01:15:00
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @29 - To jak będą już mieli ekran LCD, to może od razu im nawigację walnąć? ;D

    A tak do tematu, to zmiana lusterek na pewno będzie miała wpływ na aerodynamikę bolidu. Kiedyś widziałem fajną symulację aerodynamiki myśliwca, było dobrze pokazane, jak malutkie elementy zmieniają przebieg strug. Inna sprawa, jak to przeniesienie lusterek przeniesie się na osiągi. Wydaje mi się że zespoły tak zmodyfikują pozostałą część aerodynamiki, że nie będzie to odczuwalne w prowadzeniu / osiągach / czasach.

  • 32. fullbzikaaa
    • 2010-04-07 05:06:27
    • *.chello.pl

    Liuzzi już powiedział, że wykonali parę badań i wielkich zmian w aero nie zuważyli. Czyli już pracują nad tym, żeby przynajmniej nie stracić tego co jest, a może też uda się poprawić bolid pod tym kątem.

  • 33. gryzipiorek
    • 2010-04-07 16:42:41
    • *.adsl.inetia.pl

    W Maluchu (126p-21KM) mała walizeczka na dachu wyhamowała "bolid" do max.105 km/h. A bez walizeczki normalnie pędziłem 115 km/h. Z drzwiami na dachu odrywałem się od ziemi już przy 80 km/h. Ale miałem tylko 1 lusterko boczne, więc ściągało w jedną stronę..

  • 34. piotrek74
    • 2010-04-07 19:16:08
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @33--- 10/10

  • 35. lukasz1
    • 2010-04-07 19:54:25
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    28. Też sie zastanawiałem czego tak nie zrobią, ale zanim obraz z kamery przejdzie na wyświetlacz minie troszke czasu, który w f1 jest bardzo cenny.

  • 36. gembam
    • 2010-04-11 01:20:09
    • *.jjs-isp.pl

    To dlatego ciągle czyszczą te bolidy. Jak się mucha rozbije to v-max spada, a jak jej zwloki mają rozpostarte skrzydelka, to bolid przestaje się prowadzić...
    Coś w tym jest.


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo