Ecclestone: martwi mnie dźwięk nowych silników
Do grona osób martwiących się formułą nowych silników, które mają się pojawić w F1 w sezonie 2013 dołączył także Bernie Ecclestone.Potocznie uznawany za włodarza Formuły 1, Bernie Ecclestone nie martwi się nową koncepcją a dźwiękiem wydobywanym z nowych jednostek.
„Nie interesuje mnie czy są to silniki 1,6 litra, czy 1,8- martwię się o dźwięk” mówił dla serwisu motorline.cc Ecclestone. „Jeżeli stracimy dźwięk Formuły 1, stracimy bardzo wiele.”
Podobnie uważa także trzykrotny mistrz świata, Niki Lauda.
Z kolei Jean Todt, były szef Ferrari, a obecnie prezydent FIA zapewnia, że Formuła 1 nie straci swojego charakterystycznego odgłosu.
„Mogę zagwarantować, że bolidy Formuły 1 na sezon 2013 będą bardzo ekscytujące i będą wydawały z siebie wspaniały dźwięk.”
komentarze
1. sliwa007
Coś mi sie wydaje, że te silniki nigdy nie będą montowane w bolidach...
2. michal669
Od 2013 to nie będą bolidy, tylko żal na kółkach.
3. pjc
Najlepszy dźwięk wydawały V12. Lepszego do tej pory nie było.
No chyba,że jeszcze ryczący V16 BRM może z nimi konkurować.
4. black_fox
mi sie wydaje ze powinny byc V8 ani nie jakies smoki ani jakies slabeusze, takie ot w sam raz :)
5. Gosu
Dźwięk nowego "zielonego" silnika będzie można porównać do dźwięku kosiarki sąsiada.
Nie wnikam w temat osiągów i mocy, ale jeśli chodzi o dźwięk tegoż "silniczka" to będzie komedia.
6. roko
Zamiast KERS-u niech zamontują odtwarzacz, wzmacniacz, kilka głośników wysokotonowych dużej mocy i będzie burczenie słychać na kilka kilometrów i to jakie chcą ;) a na serio to coś chyba nie w porę się koleś zreflektował.
7. conrad30
jakby te V4ki pozwolili nakręcić do 20000,to z psikająco-gwiżdżącą turbinką dźwięk by był nie najgorszy.Tylko te 1.6l-jak fiesta,corsa,itp.
8. Oski9191
powinni montować co najmniej V6 może być z turbiną ale 1,6 brzmi śmiesznie i tyle
9. conrad30
5. Gosu-nie przesadzaj.Na youtube są filmy z motocyklami gdzie włożono turbiny do silników wysokoobrotowych i nie brzmi to najgorzej.Oczywiście do F1 duuuuużo brakuje,ale tak brzmiących kosiarek jeszcze długo nie będzie;) POZ!
10. koal007
A od 2015 dwutakt. Tylko 2 cylinderki. Panowie jak to brzmi!!! Do tego wszechmocny KERS, fotoogniwa i silnik Stirlinga. od razu widać, że F1 idzie we właściwym kierunku. Kibole na trybunach (wszyscy trzej) będą szaleli.
11. cummulus
kurcze, moj motocykl ma pojemnosc 1854 cm3 a oni chca montowac 1600 cmm3 w formule1...
12. TrollMan
5. Gosu - skoro bolidy mają już wygląd kosiarki to czemu nie miałyby mieć jeszcze ich brzmienia.
13. kierowca
kolejnym etapem bedą silniki elektryczne. prawdziwa ekologia.
a ryk silnika bedzie jednakowy dla wszystkich z odtwarzacza cd i sila glosu tez ograniczona.
14. Pewlo
Jak mają mieć 1600 poj. i 12000 obrotów to będą mieli taki trochę rozwiercony silnik motocyklowy :) będą mieć MotoGP na czterech kołach :P. Mój motocykl kręci się 13000 i powiem że z karbonowym wydechem ładnie to słychać ,ale nie z takimi silnikami do F1. Przynajmiej powinni mieć V6
15. ravek29
@6. roko - raczej głośniki niskotonowe a nie wysokotonowe. Wysokotonowce mają bardzo krótki zasięg fali. Niskotonowce wręcz odwrotnie, fala może nieść się nawet na kilometry. I to one właśnie burczą a wysokotonowce syczą.
@all - Sorry za off topic.
16. roko
@15. ravek29 - napisałem to świadomie bo to była konwencja żartu :)))
17. ravek29
@6. roko - a to zwracam honor! :)
18. Ray
w polowie lat 80tych silniki maily pojemnosc 1.5 i 2 turbiny. To byly jedne z najmocniejszych w historii f1. pojemnoscia bym sie nei przejmowal wazne co z nich wycisna.
19. Witek6935
16. To w takim razie Twój żart Ci nie wyszedł. ;) Nie odbieram tego jako coś śmiesznego. Jako żart odbieram montowanie głośników, a nie zamianę wysokotonowego z niskotonowym :D Sry za off topic.
20. darecky3
11. Czyżbyś sie Midnight Star'em woził? No no, tylko pozazdroscic...
21. Piotre_k
Można przecież podczas transmisji emitować nagrania dźwięku obecnych bolidów. A nawet dać widzom do wyboru, czego chcą słuchać: R4 Turbo, V8, V10 czy V12. No i wymyślić jakiś brzęczyk sygnalizujący włączenie KERSu, którego w ogóle nie było słychać... Niech mi koś powie: czy w latach 80tych kiedy zespoły przerzuciły się na silniki turbo też wszyscy tak ględzili, a to że dźwięk nie ten, a to że tylko 4 cylindry, a to że to, a to, że tamto...? Czy to może cecha współczesnej F1?
22. Kojag
A ja wam powiem, że nikt zamiany nie zauważy... Pojemność silnika nie jest najważniejsza. W silniku najważniejsza jest jego wydajność...
23. schumi1
Jak sie nie myle w latach 80tych byly silniki 6cylindrowe z turbo a nie 4cylindrowe.
24. Zjarany
Z postępem technologii Formuła 1 także powinna zaliczać postępy a z roku na rok jest coraz gorzej.
25. Piotre_k
schumi1: były 4cylindrowe, np. BMW M20 Turbo w Brabhamie
26. Ray
Piotre_k generalnie chodzilo o ograniczenie mocy ze wzgledu na bezpieczenstwo. Te 1.5 V8 w 1986 dochodzily do 1000KM wiec wkoncu zakazano turbo :) Wtedy jedynym wyznacznikiem bylo bezpieczenstwo kierowcy a nie ekologia, biologia i co tam jeszcze. Postep technologiczny nie byl hamowany, wiec producenci nie musieli marudzic. Dzwiek silnika tez sie zmienial. obecne silniki nie maja odlglosu tych z lat 60tych nie wiem o co caly ten szum.
F1 tez nie byla zawsze najmocniesza seria (moc silnikow) w porwnaniu do innych czolowych serii (indy, grupa c) ale jedno bylo pewne F1 byla mocniesza od F2, F3 i tak dalej. problem powstanie wtedy gdy samochody nizszych klas beda szybsze, mocniejsze i drozsze. BTW wiekszesc serii wyscigowych upadla przez ograniczenia innowacji konstrukcyjnych. Producenci nie majac mozliwosci chwalenia sie nowinkami przestawali sie interesowac dana seria.
27. chicken43
śmieszne 1.6 to ma polonez:)
28. masabitumiczna
za silnik GP2 by się zabrali, a nie F1... tam mają 4 litrowe v8...
29. grzegorz0812
21. Piotre_k
mam.
powinni montować głośniki kierunkowe przy silniczkach elektrycznych, podczas przejazdu bolidu było by go słychać z nagrania jaki by tam chcieli puszczać a poza tym na torze kojąca muzyczka i to by było dopiero "zielone" redukcja spalin i hałasu .
30. bekon
27. i ten polonez 1.6 z wieśniako-wydechem bedzie brzmial lepiej niz te "wozidełka"
31. cali
chyba nie ma co się martwić na zapas :)
jeżeli tylko silnik kręci się na odpowiednich obrotach (nawet te 16tyś.) i jest odpowiednio doładowany potrafi brzmieć naprawdę pięknie
32. cali
...a tak przepraszam teraz już też mam wątpliwości co do brzmienia nowych silników one mają się kręcić tylko na 12000 obrotów - a to już jest śmieszne
33. fanAlonso=pziom
jak dla mnie silnik = power i nic więcej tak byc powinno w F1 ...
34. FAster92
W ogóle ten ZIELONY pomysł jest po prostu śmieszny : 12 tys. obrotów, 1,6 L i te 4 cylindry ?! Jak tak bardzo tego chcą to niech teraz Bernie sie martwi ! Nie dziwię się Ferrari, które chce opóźnienia wprowadzenia nowych silników na 2013 rok.
Cytując słowa Pana di Montezemolo "cztery cylindry to nie Formuła 1. Nie będziemy nawet budować takich jednostek do naszych samochodów drogowych, a wprowadzenie ich do czołowej klasy wyścigów brzmi trochę żałośnie. " i ja również się tego trzymam i kropka!!!
35. FAster92
24. Zjarany Jest dramatycznie!
36. fanAlonso=pziom
widocznie ktoś rąbnął berniego w czajnik i się obudził
37. pajol112
Tak, a za kilka lata bd pchac te samochody a na plecach bd miec KERS, moze wtedy Ecclestone zacznie sie martwic ich dzwiekiem jak kierowcy bd sapac ze zmezenia ;/
38. pajol112
Chodzilo mi o Jeana Todta Taka mala pomyleczka ;]
39. owadd
18. Ray
Masz rację, tylko że wtedy te silniki nie musiały wytrzymać pół sezonu jak to jest obecnie. O ile mnie pamięć nie myli to wtedy zespoły stosowały nawet osobne silniki na kwalifikacje i wyścig.
40. saint77
Niech domontują zwykłe tłumiki i porobią w nich dziury.
Będzie dźwięk zbliżony:))
41. FTS
ekologia srogia. F1 powoli ginie śmiercią męczeńską.przecież te dwadzieścia kilka bolidów w czasie sezonu emituje znacznie mniej zanieczyszczeń niż 1 samolot osobowy, ale zieloni wszędzie muszą się pchać ze swoimi durnymi tezami. ŚMIERĆ EKOLOGOM.
przywrócić 3.5 l V12
42. zajcew
I o co ten skowyt jak turbina to wszysko wytłumi . Za to gwizd wastgate to dopiero hałas (zagłuszy wszyskie te głośniki). Najważniejsze że jeszcze chcą się gonić po torach a inni jeszcze im za to płacą. Oby to nie były procesje (chcę wyprzedzania!!!!!!)
43. kowal3r
@41 podpisuje sie pod tym obiema rekami
44. cali
co wy mówicie?
w dzień wyścigu wyrzucam wszystkich z pokoju,podkręcam dźwięk w kinie i słysząc wycie każdego z silników dopiero czuje że to F1 i to już są emocje
śledzę różne wyścigi,motocyklowe również ,ale nie mogę się doczekać tylko dźwięku F1 online
45. devious
omg znowu smuty, panika i narzekanie - ostatnio to widzę w modzie w F1, narzekanie na wszystko - jak weszły nowe przepisy w 2009 to prawie WSZYSCY narzekali na WYGLĄD bolidów - że żelazka, spychacze, beznadzieja, przednie skrzydła komiczne - i co? wszyscy się przyzwyczaili a wręcz teraz bolidy z 2008 wyglądają śmiesznie z małymi przednimi skrzydełkami...
to samo było z atrakcyjnością wyścigów - ciągła paplanina o braku wyprzedzania mnie już doprowadza do szału, to nie jest NASCAR! w F1 nigdy nie było dużo wyprzedzania... a po Bahrajnie pamiętacie SKOWYT wszystkich, i "ekspertów" i kibiców jaki to nudny sezon nas czeka, że przepisy są beznadziejne (fakt - bez tankowania i z 1 pitem trochę słabo to wymyślili) itd - a potem jaki piękny sezon był!
i teraz znowu SKOMLENIE - kiedy nawet nikt nie zbudował takiego silnika jeszcze! niech zrobią silniki, posłuchamy i będzie można płakać - teraz sobie darujcie bo jestem wręcz pewien, ze skończy się jak zwykle - czyli dużo płaczu, dyskusji i narzekania a potem się okaże, że nie jest tak źle... sorry ale wyczynowe silniki prawie zawsze dobrze brzmią i dużo tu zależy od wydechu a nie od pojemności... jakoś w latach 80tych V6 1.5 litra z turbinami przy 14 tys obrotów fajnie brzmiały i nikt nie płakał, że Senna jeździ autem 1.5 litra kiedy wtedy normą były w cywilnych autach silniki 2-3 litry...
to teraz po 20 latach technika poszła mocno do przodu i nawet w dużych autach pojawiają się silniki 1.4 turbo i nie ma problemu - a w F1 1.5 litra i turbo odpowiednio przyrządzone będzie pewnie mocniejsze od V8 2.4 litra - i być może będzie nawet lepiej brzmieć :)
skoro w latach 80tych "wyciskano" z 1.5 litra 1400 koni to teraz nie wycisną choćby 700? no bez żartów ;)
46. devious
aha i żeby nie było - nie podoba mi się idea "zielonego" silnika R4 1.5l turbo ale nie z powodu małej pojemności czy turbo - ale z powodu nacisku na "zieloność" oraz na 4 cylindry - powrót do V6 byłby fajniejszy...
no ale mówi się trudno ja z tego dramatu nie robię ;)
47. lechart
Myślę, że zmiany w konstrukcji silników powinny dotyczyć ograniczenia zużycia paliwa, a nie pojemności. Należało by podać max zużycie paliwa na jednostkę drogi, a konstrukcja silnika powinna być "wolną amerykanką". Nastąpił by wtedy rzeczywisty rozwój jednostki napędowej. .........
Natomiast dźwięk można zawsze wzmocnić jak napisali poprzednicy .... :))
48. pjc
@devious nie wszyscy przyzwyczaili się do zmiany w wyglądzie bolidów:)
Ja patrząc na bolidy z 2009r miałem uczucie że ktoś zrobił krzywdę wszystkim kibicom F1.
Mnie dalej śni się po nocach ten nieudany i brzydki R29, w którym tylko Alonso dał radę coś osiągnąć :)
49. devious
@48
ale to już chyba nie wina regulaminu, że Renault czy BMW Sauber zbudowały brzydkie buble..
jakoś RB5 czy RB6 nie wyglądają źle i dla mnie osobiście lepiej niż np. RB4... kwestia danego projektu a nie regulaminu ;)
zresztą R25 czy R26 dla mnie osobiście wylądają lepiej niż R28 więc jak mówiłem - nie ma co oceniać regulaminu bo tym, że jeden bolid jest brzydki - a fakt faktem dużo było psioczenia, że nowy regulamin techniczny jest słaby bo bolidy będą strasznie brzydkie... jakoś w 2010 nie pamiętam żadnych brzydkich projektów, nawet HRT wyglądało ciekawie ;)
50. devious
chociaż teraz wrzuciłem sobie dla przypomnienia zdjęcie RB4 i też wyglądał super... ogólnie Newey buduje piękne bolidy więc jak widać regulamin tutaj nie ma znaczenia ;)
51. krzysiek000
Niedługo to dźwięki w tym sporcie będą takie same jak na polu podczas orki...
52. 6q47
odnośnie silników z lat 80-tych - poprawcie jak się mylę.
Te duże moce silników były wykorzystywane tylko w kwalifikacjach. Podczs GP były mniej wysilone. Czyż nie tak było?
Pozdr.
53. fezuj
Zmontować syntezator, który będzie generował "należne F1 " dźwięki z wysokiej klasy głośników i będzie git ;) .
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz