WIADOMOŚCI

Mechanik porażony prądem, BMW przerywa testy
Mechanik porażony prądem, BMW przerywa testy
Pierwszy dzień testów dla zespołu BMW Sauber zakończył się wcześniej niż planowano. Po udanej próbie z nowym systemem odzyskiwania energii kinetycznej – KERS, która miała miejsce w Miramas w ubiegłym tygodniu, zespół BMW przywiózł do Jerez bolid F1.07C wyposażony w ten system.
baner_rbr_v3.jpg
Po przejechaniu trzech okrążeń instalacyjnych Christian Klien powrócił do boksów, a gdy jeden z mechaników odpowiedzialnych za zepchnięcie bolidu do boksu dotknął nadwozia, został porażony prądem.

W informacji prasowej wydanej przez zespół można przeczytać: „[Mechanik] doznał nieznacznej kontuzji lewej ręki i obrzęku na lewym ramieniu. Po wstępnych badaniach w Centrum Medycznym, powrócił do pracy wraz z zespołem testowym. Ponieważ zespół cały czas bada przyczyny wypadku, bolid popołudniu nie jeździł.”

Jutro za kierownicą F1.08 zasiądzie ponownie kierowca testowy BMW Sauber- Christian Klien, a na dwa ostatnie dni testów obowiązki testowe przejmie Nick Heidfeld.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

51 KOMENTARZY
avatar
orinocoPL

22.07.2008 16:34

0

ciekawe... faktycznie martwia sie o tego mecha czy to tylko pretekst by przerwac próby bo cos nie wyszlo ;)


avatar
farkf1

22.07.2008 16:37

0

Muszą porządnie popracować nad bateriami do KERS, niedawno jedna spowodowała pożar w fabryce Red Bull'a a teraz ten przypadek. Od początku jestem przeciw KERS i wielu kierowców również nie jest za tym systemem. Wątpie, że wycofają sie z planów wprowadzenia KERS, ale mam jednak małą nadzieję ze jednak postanowią nie wprowadzać tego w życie :)


avatar
omoachifari

22.07.2008 16:39

0

ciekawe było by jakby coś takiego stało się podczas GP:) ja jednak nadal twierdze że ten KERS to jest udziwnienie i będzie zbędny


avatar
kempa007

22.07.2008 16:43

0

ale KERS nie jest w cale obowiazkowy. Zespoly beda mogly go uzywac lub nie wedle uznania :-) Tyle, ze jak sie go nie uzyje to sie bedzie w plecy...


avatar
krizs

22.07.2008 17:05

0

kempa007, teoretycznie masz rację, ale tylko teoretycznie. Waga systemu jest obecnie szacowana na ok.30kg a dopuszczalna waga całkowita bolidu z kierowcą na 2009 nie ulega zmianie. Pytanie więc czy 30 kg w niedogodnym z pkt. widzenia rozkładu masy miejscu na pewno zbilansuje doskonałe działanie KERS. A myślisz że dlaczego Mac rozważa budowę 2 bolidów, z systemem i bez? To 30 kg przy stałej wadze kierowcy (na razie tylko Robert zrzucał wagę i to nie 30 kg ;)) to o 30 kg mniej tak potrzebnego balastu w newralgicznych miejscach. Wszystko to więc nie jest takie oczywiste.


avatar
bycki

22.07.2008 17:09

0

czyli Kubica nie bierze udziału w testach ? Tzn., że nie testuje też KERS dla BMW a to może oznaczać, że nie będzie ich kierowcą w przyszłym sezonie.


avatar
pz0

22.07.2008 17:17

0

KERS elektryczny, czyli ten co planuje użyć BMW ma ważyć nawet 40kg. Również nie do końca jestem przekonany że KERS da tak wielką przewagę.


avatar
dziarmol@biss

22.07.2008 17:31

0

2008-07-22 16:34:06 orinocoPL-martwią martwią wszak mają ograniczoną ilość mechaników nie mogą wszystkich razić prądem.


avatar
orinocoPL

22.07.2008 17:35

0

eee tam! zawsze Rampf moze zastapic jednego i biegac z oponami :)


avatar
Hubi

22.07.2008 17:44

0

no nie


avatar
Dagmara_W

22.07.2008 17:45

0

szkoda mechanika.. ale dobrze ze nic gorzniejszego sie nie stalo.. ja nie jestem zbytnio oczytana i molgby mi ktos powiedziec dlaczego nie jezdzi Robert Kubica??


avatar
snaki

22.07.2008 17:46

0

to jest tajna broń BMW jak w przyszłym roku jakiś bolid się do nich zbliży na zakręcie zostanie rażony porodem i odpadnie a kierowcy BMW będą stali na podium sami :D


avatar
Leeloo

22.07.2008 17:48

0

Kers Kersem ale czemu Robert nie będzie testował ??? !!!!


avatar
darecky3

22.07.2008 17:51

0

kubica jest kierowca rajdowym a nie testowym, co tu duzo mowic


avatar
masaj

22.07.2008 17:53

0

Ostatnio dziwnym trafem do kolejnych wyścigów bolid przygotowuje podczas testów Heidfeld. Nie wiem sam co o tym myśleć.


avatar
quick B

22.07.2008 17:54

0

Obudowa poraziła mechanika. Dobrze ze nie poraziło Kliena w trakcie jazdy bo mogła być tragedia.


avatar
sauber.93

22.07.2008 17:55

0

Moze kubica nie jezdzi bo nie bedzie w nastepnym sezonie jezdzil w bmw?jak myslicie?


avatar
pz0

22.07.2008 18:03

0

darecky3 póki co to Kubica jest kierowcą wyścigowym a nie rajdowym. Ma wyścigować,a nie rajdować.


avatar
dracool

22.07.2008 18:06

0

To jak z tym KERSem na prąd? będą mieli dwa silniki? elektryczny i spalinowy?


avatar
Voight

22.07.2008 18:07

0

Na pewno waga minimalna zostanie podniesiona. FIA znajdzie sposób by wymusić stosowanie KERS. Zastanawia mnie tylko jak to będzie działać. Czy będzie stałe przenoszenie mocy czy coś w stylu ChampCar. Bo jeżeli tak to bedzie idiotyczne


avatar
'bacardi

22.07.2008 18:08

0

sauber.93 < wątpie by Theissen puścił Kubicę z BMW.


avatar
Voight

22.07.2008 18:12

0

dracool na razie są dwie wizje KERS elektryczny i mechaniczny. Elektrycznego nie trzeba tłumaczyć. Mechaniczny opiera się na kole zamachowym wirującym z prędkością 60,000 obr/min które z definicji magazynuje energie


avatar
Salvatore

22.07.2008 18:13

0

to że Kubica nie bierze udziału w testach nic nie znaczy w McLarenie Hamilton i Kovalainen też nie nie biorą


avatar
Leeloo

22.07.2008 18:18

0

ja posunę się w dywagacji trochę dalej, jeśli Robert nie testuje być może nie będzie jeżdził w BMW w przyszyłym roku, on sam mówi że nie wie gdzie będzie jeździł, poza tym dwa ostatnie wyścigi w słabszym wykonaniu, wygląda to tak jakby psychicznie już trochę odpuścił. Ale to tylko takie dywagacje dobre na słoneczne popołudnia w wakacjie :)


avatar
Voight

22.07.2008 18:19

0

Trochę zboczyłem z pytania. KERS ciężko nazwać silnikiem sensus stricte bo on nie produkuje energii tylko ją odzyskuje i magazynuje. Jak moc bedzie przekazywana tego nie wiem tego nie wiem. Wiadomo, że bedzie musiało być także urządzenie do przekazywania zgromadzonej energii. Ale już wiadomo, że KERS bedzie tylko wspomagać silnik, bo sam bedzię wytwarzać za mało mocy. chyba jakieś 50 koni. Jeśli ktoś się orientuje niech mnie poprawi


avatar
orinocoPL

22.07.2008 18:27

0

Wraz z wprowadzeniem Systemu Odzyskiwania Energii Kinetycznej KERS (Kinetic Energy Recovery Systems), Formuła 1 wstąpi na zupełnie nowy teren. Działanie: nadwyżka energii generowanej przez samochód Formuły 1 nie będzie już niewykorzystana. W przyszłości zostanie przekształcona w siłę napędzającą. Jest to, zdaniem Theissena, wyjątkowe wyzwanie. „Jesteśmy bardzo podekscytowani nowymi systemami odzyskiwania energii" - przyznaje. „Wystarczy to sobie wyobrazić: w tym momencie nie istnieją nawet jeszcze ich ostateczne wersje, a za 14 miesięcy będziemy z nich korzystać podczas wyścigów." BMW Sauber F1 Team czyni już postępy, jeśli chodzi o rozwój nowych systemów, mówi Theissen: „Pracujemy na pełnych obrotach nad połączeniem silnika spalinowego z jednostką elektryczną i akumulatorami. Jest to bardzo ekscytujące zadanie dla inżynierów od układu przeniesienia napędu." Theissen jest przekonany, że z nowych rozwiązań stworzonych na potrzeby Formuły 1 skorzystają również seryjne pojazdy BMW. „Ciekawie jest widzieć, jak specjaliści od napędów hybrydowych pukają już do naszych drzwi. Zdają sobie sprawę z tego, że w Formule 1 inżynierowie rozwijają technologie zdecydowanie szybciej." Korzyści są jasne zarówno dla zawodników wyścigowych, jak i codziennych kierowców: podczas gdy piloci Formuły 1 będą mogli wykorzystać zgromadzoną energie jako dodatkową moc, kierowcy BMW mogą spodziewać się jeszcze mniejszego zużycia paliwa i emisji spalin - wszystko dzięki nowym, oszczędzającym energię systemom.


avatar
orinocoPL

22.07.2008 18:28

0

- Prawdą jest, że waga bolidów wzrośnie, ale nie zapominajmy, że w zamian kierowcy zyskają aż 85 koni mechanicznych dodatkowej mocy, prawdopodobnie na około 7 sekund na każdym okrążeniu - mówi szef BMW Sauber Mario Theissen o wprowadzeniu systemu KERS. - Wprowadzenie systemów KERS (Kinetic Energy Recovery System - przyp. red) to moim zdaniem bardzo dobry, ekscytujący pomysł. Wydajemy na technologię w Formule 1 bardzo dużo pieniędzy, więc warto przeznaczyć je na coś, co przyczyni się do rozwoju technologii w normalnych samochodach, a przyszłością są właśnie hybrydowe systemy napędowe - uważa Theissen. REKLAMA Czytaj dalej - My po rozpoczęciu pracy nad tym projektem w ciągu kilku tygodni znaleźliśmy rozwiązania, które znacznie przewyższają najbardziej zaawansowane systemy stosowane obecnie w najnowszych pojazdach hybrydowych. O to właśnie chodziło - wyjaśnia szef sportów motorowych w BMW.


avatar
orinocoPL

22.07.2008 18:29

0

kempa 007-sorki za wklejki ale o kers tyle sie mówi ze nie widze sensu przesylac artykul czy link


avatar
darecky3

22.07.2008 18:57

0

odzyskiwanie energii okolo 400kj na jednym okrazeniu, ograniczena FIA do 80 PS, przetworzenie energii przez CVT przelozenie, zdolnosc poprawy czasu okolo 6.7 sek na okrazeniu, waga ograniczona do 26 kg.


avatar
motaszek66

22.07.2008 19:31

0

Jak wiadomo wszystkim, F1 jest żywym testem na wszelkie wynalazki i nowinki. I tak być powinno, od tego w sumie jest, wiec wprowadzenie KERS jest tylko kwestią czasu. Ale żeby zaraz mechanika traktować prądem???


avatar
obi216

22.07.2008 20:15

0

@ Leeloo 18:18:09 _ Robert absolutnie nie odpuścił tych wyścigów :) Pozdrówka


avatar
softail

22.07.2008 20:28

0

Podobno BMW zatrudni elektryka który będzie sprawdzał "kontrolką" czy bolid jest pod napięciem podczas zjazdu do PitStopu i dopiero potem reszta zabierze się za zmiane opon i tankowanie :)


avatar
Mariooshg

22.07.2008 21:16

0

Do tych, co powątpiewają czy Robert będzie w BMW - widziałem wywiad z Mario, w którym na pytanie dziennikarza, że po dotychczasowych sukcesach wiele teamów będzie próbowało mieć go u siebie, tenże odrzekł krótko: tracą czas. Jak dla mnie, zabrzmiało to dosyć jednoznacznie. Pozdrawiam.


avatar
pz0

22.07.2008 21:29

0

Spekulacje odnośnie tego że Kubica nie będzie jeździł w BMW bo nie testuje w Jerez są bez sensu. BMW przywiozło furmankę z 2007 w celu testowania KERS. To nie są testy bolidu F1.09. Ten bolid jest w fazie projektu i fizycznie jeszcze nie istnieje. Najwyżej istnieje jakiś model do dmuchania, w co też wątpię. Prawdopodobnie w fazie modeli są dopiero jakieś elementy tego bolidu. Nie ma więc potrzeby przemęczania Kubicy. Chłopak dostał trochę luzu, niech naładuje akumulatory.Moje przewidywania odnośnie zaangażowania BMW w F1.08 się sprawdzają. BMW kompletnie olało już ten model. Przewidywałem że na następnych testach wezmą się solidnie za przyszłoroczny projekt i wszystko się zgadza. Już na poprzednich testach robili mało okrążeń (oszczędzali limit kilometrów). Zrobili co swoje i jako pierwsi pojechali do domu. BMW do tego stopnia wszystko sobie odpuściło, że nie wiem czy obronią się przed Kowalem.


avatar
pz0

22.07.2008 21:34

0

I jeszcze coś Kubica miał testować w środę bolid F1.08, ale w związku z tym porażeniem BMW zmieniło plany testów.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu