Red Bull odpiera zarzuty, Brawn chce stanowiska FIA
Po wzbudzeniu podejrzeń konkurencji, co do legalności rozwiązania zawieszenia, szef zespołu Red Bull, Christian Horner „zagwarantował”, że w bolidach RB6 nie ma kontroli wysokości prześwitu.„To obszar, w którym, gdyby kilka miesięcy temu przyszyli do mnie inżynierowie i powiedzieli, że musimy zaprojektować taki system, odparł bym, że nie jest to legalne” mówił dzisiaj Whitmarsh.
W mediach pojawiły się plotki, że zawieszenie Red Bulla może być oparte o bardzo prosty mechanizm zapadkowy, a Ross Brawn zasugerował, że FIA powinna wydać swoje stanowisko w tej kwestii.
„Musimy ogarnąć ten temat w związku z oskarżeniami pod adresem Red Bulla” mówił Ross Brawn. „To niesprawiedliwe w stosunku do nich, gdyż mają bardzo dobry bolid i nie ma żadnych dowodów na to, że robią coś niestosownego.”
„Można zmienić ciśnienie w oponach pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem, co jest prostym sposobem na poprawę sytuacji. Niemniej konieczne jest, aby FIA wydała swoje stanowisko.”
„Nasze rozumienie tej kwestii jest takie, nie pamiętam dokładnie artykułu, ale mówi on że nie wolno dokonywać żadnych zmian w zawieszeniu pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem. Wszystko co wpływa na zawieszenie, czy to ciśnienie gazu, czy celowa manipulacja temperaturą może mieć na to wpływ. Myślę, że Charlie [Whiting] powinien to wyjaśnić, aby uporać się z tymi kontrowersjami.”
komentarze
1. dziarmol@biss
Jeden kanciarz broni drugiego ;-)) jak w rodzinie ...
2. Jasiu xD
Jeżeli okaże się ze maja ten system to będzie !HOT!
3. force-india
na tym polega sport:P
4. Konik_mekr
Ross nie pamięta jakiegoś paragrafu regulaminu??
5. Made in Poland
Nie zapominajcie, że McLaren ma dobrych szpiegów, więc skoro Whitmarsh formułuje takie zarzuty, mogą okazać się zgodne z prawdą.
6. gucioF1
4. Konik_mekr pamięta pamięta tylko nie chce tego powiedzieć :)
7. eressix
jak okaże się to prawdą to będzie naprawdę ciekawie. a jak zakończyła się ta sprawa z awarią silnika Vettela w Bahrainie? To tylko świeca czy silnik do wymiany? A może skromnie sobie polał na starcie? (paliwa)?
8. east
Jestem jakiś tępy.. Niby oglądałem zdjęcia z treningów i kwalifikacji, a umknęło to mojej uwadze.. Nie zauważyłem tego rozwiązania.. Gdybym był bardziej Japoński..
Zatem przepraszam wszystkich, którzy na podstawie zdjęć wiedzą to i owo o budowie bolidu, jednocześnie na tej podstawie lokują ich w stawce.. Sorrki, ja tak nie potrafię..
A tak już na serio..
Regulamin FIA zdaje się być jakimś "myślowym bublem". Oczywiście zawsze się znajdzie sposób na sposób, ale pewne rzeczy można przewidzieć.. Reasumując-Horner aż tak bardzo by ryzykował? Mniemam, że kara za takie "wyprzedzanie konkurencji" jest okrutna /czyt. dotkliwa/!
9. pz0
8. east - przypomnij sobie szopki z 1994 roku. Wtedy Benetton pojechał całkiem po bandzie i na dokładkę udawał głupa że niby ok, że można przyspieszyć maszyny tankujące, że deska cieńsza, że można olać czarną flagę czy karę, można taranować przeciwnika. Mimo wszystko Szumi zrobił majstra. Na chwilę obecną póki nie ma dowodów, póki nie ma żadnego stanowiska FIA, to musimy uznać to sterowanie zawieszeniem za legalne. Potem zobaczymy.
10. east
Tak chyba napisałem, być może nie wprost ;)
11. dziarmol@biss
9. pz0 Ale ja już znam finał ;-)) owszem FIA uzna to rozwiązanie za nie w pełni legalne ale...
Dla dobra sporu będą musieli uznać to rozwiązanie za legalne, no i wówczas kiedy Red Bull uzyska już sporą przewagę nad konkurencją rozpocznie się wyścig zbrojeń a myślą przewodnią w tych działaniach będą oczywiście hasła namawiające do cięcia kosztów ;-))
12. east
pz0 & dziarmol@biss + ja = wszyscy wiemy, że nic z tym nie zrobią, ale mamy pole do popisu..
I to mnie dobija w tym sporcie, że nie ma kary. Według mnie w ubiegłym sezonie Brawn GP powinien zostać zdyskwalifikowany. Po to jest okres przygotowań by pytać i dostać odpowiedź..
I moja mała sugestia dla FIA /ekspert się znalazł!/ - może tak zmienić regulamin by zmiany między sezonami były konsultowane z FIA, która ostatecznie na miesiąc przed rozpoczęciem sezonu decyduje czy jest ok czy "oddalcie się", a w sezonie zawsze za zgodą FIA, ale drugi z kolei wyścig..
Czasem napisanie regulaminu nie jest aż tak trudne, a życie pokazuje, że doświadczanie wymusza zmiany na lepsze.. Tylko jak widać nie zawsze.. Lata płyną, a w F1 jak było, tak jest.. Tylko skrzydła się zmieniają...
Ech...
13. omegags
wystarczy dobrze się wczytać żadnych zmian pomiędzy kwalifikacjami a wyścigiem a co jeśli zmiany następują w trakcie wyścigu
14. Big master
@12
Wytłumacz mi proszę dlaczego niby BGP w zeszłym sezonie miało zostać zdyskwalifikowane? Dlatego, że byli mądrzejsi od innych i potrafią dobrze czytać? Zapamiętaj, że to co nie jest zabronione jest dozwolone, podwójne dyfuzory nie naruszały regulaminu a więc było i jest to rozwiązanie legalne. Za takie a nie inne wynalazki należy mieć pretensje do FIA, że nie potrafią dobrze regulaminu napisać.
15. Konik_mekr
A co, jeśli zawieszenie jest tak skonstruowane, że dostosowuje się do ciężaru samochodu? Jakoś na pewno da się to zrobić, niekoniecznie elektroniką. W takim wypadku nie dochodziłoby do regulowania ze strony mechaników, ale zawieszenie ustawiłoby się samo - być może na tym polega ta luka...
16. leo_
Pisać prostszy regulamin, a więc stworzyć zapisy nie tyle zgodne z literą regulaminu, co zgodne z jego duchem (cel zapisu). Może i trudne, ale moim zdaniem da się zrobić.
17. koszczak
FIA powinna nakazać zmianę tego elementu lub modyfikację jeśli jest nie do końca zgodny z przepisami. Podobnie jak Renault i kilka innych teamów miało nie do końca legalne dyfuzory.
18. Niespokojny
...,'a Ross Brawn zasugerował, że FIA powinna wydać swoje stanowisko w tej kwestii.
„Musimy ogarnąć ten temat w związku z oskarżeniami pod adresem Red Bulla” mówił Ross Brawn. „To niesprawiedliwe w stosunku do nich, gdyż mają bardzo dobry bolid i nie ma żadnych dowodów na to, że robią coś niestosownego.”
hahaha, jak dyplomatycznie, dosłownie przyjaciel RBR, tylko, że FIA powinna to jak najszybciej sprawdzić, ...dobry jest!
19. east
@14 Bardzo proszę..
HRT f1 mogłyby się podpiąć cienką różowa linką pod bolid Ferrari i tak śmigać do mety. Byli by szyby jak sam Fiu..., a ich spalanie graniczyłoby z absurdem. Myślisz, że to niemożliwe? To tylko kwestia rzutu kotwicą! Przecież FIA tego nie mogła przewidzieć, więc czemu przyznać się do nie wiedzy?
Jedyna możliwością jasnej interpretacji przepisów jest ich przestrzeganie, a więc powstałe wątpliwości należy wyjaśnić u źródeł. Czy Brawn GP w ubiegłym sezonie tak postąpił? Dla znawców tematu-jest to pytanie retoryczne.
W ogóle nie zaczepiałbym tego tematu, gdyby nie igrzyska, na które liczę. Ten sezon zaczyna mi przypominać poprzedni. Jest tylko jedno ale, myślę że dominacja RB będzie bardziej długotrwała. I chcę się mylić jak nie wiem co.
PS. Napisanie regulaminu może być proste gdy ma się bazę, a FIA ją ma. Problemem jest późniejsza jego interpretacja, a to już temat rzeka. Proste i jasne jest to wtedy,gdy ktoś ma jaja i nie moczy się przy nazwisku Brawn.
20. czmiel_t
Trzeba przyznać, że RedBullRacing jest genialne - między kwalifikacjami a wyścigiem nic nie regulują, bolid reguluje się sam. Wykorzystali ten zapis jak BrawnGP w tamtym roku i na tym zyskują - Reszta zespołów może tylko pozazdrościć pomysłowości. Takie życie ... mnie też nie do końca się to podoba ale oni w tym sezonie skorzystają na błyskotliwości Newey'a.
21. ninja016
wg. mnie rozwiązanie jest proste:) mają zawieszenie niezależne progresywne:) (im mocniej naciśniesz tym jest twardsze) takie jest moje zdanie;)
22. sever
niezależne zawieszenie to mają wszyscy! a oni mają niezależne od ustaleń regulaminu FIA
23. faficki
Bardzo dobry F1 Manager znalazłem. Brak schematyzmu, bardzio wiele ustawień, świetnie rozwiązany Live Timing i wiele innych ciekawych rzeczy. Jeśli ktoś jeszcze nie zna, to bardzo zapraszam do ścigania. http://www.pitstopboss.co. uk/signup.php? referral_id=75894 Należy oczywiście usunąć spacje.
24. Big master
@19
nie wiem czy wiesz, ale Brawn jeszcze w 2008 roku mówił o tym, że jest taka a nie inna luka w regulaminie. Niestety spece z bmw, ferrari i mcl nie wzięli sobie tego do serca i sezon stracony.
Z tym hrtf1 to raczej słaby przykład.
F1 to najbardziej zaawansowany technologicznie sport na świecie więc każdy szuka luk w regulaminie by być na czele, a luki potrafią wynaleźć tylko geniusze w tym sporcie.
25. mateos4
12. east-po pierwsze Brawn zapytal sie FIA czy takie rozwiazanie jest legalne i dostal pozytywna decyzje,a po drugie Ross Brawn powiedzial innym zespolom ze jest taka luka w przepisach i ze jest to legalne tylko oni nie skorzystali
26. east
@24 Nie, nie wiem, ale pewnie jak tak mówił to tak jest. Twoja wiara jest wielka, a o moczeniu majtek już pisałem.
Sam chyba wprowadziłem się w ślepy zaułek, do tego ciemny jak ....
Ja chce oglądać rywalizację, może i jestem naiwny w swoich przekonaniach, ale nie na tyle tępy by we wszystko wierzyć, np. 50% dla PO, klątwę BuruBuru /kimkolwiek jest/, tanie rozmowy w TP.. etc.. etc..
27. east
@25 Jesteś FIA, Brawn wygrał już wyścigi a Ty mówisz "NIE"! Wyobrażasz to jakoś sobie. Skoro powiedzieli przed, to po cholerę się tak długo zastanawiali? Bo z tego co pamiętam to jednak się zastanawiali, chyba że się mylę? Tak sobie..
Zastanawiałeś się dlaczego inni nie poszli tą drogą, a wybrali drogę Ludwika i Saby? Byli podobni do mnie /tępi/, i nie zapytali czy kolega dobrze i m podpowiada?
I już tak zupełnie na marginesie.. To po cholerę FIA wycofuje się z pomysłu wielopoziomowych dyfuzorów? Bo są bardzo legalne? Bo są wielopoziomowe? Bo czegoś muszą zabronić? Bo boja się diabla tasmańskiego?
post 26 - przyznałem się do zabrnięcia w ślepy zaułek.. To są tylko moje refleksje..
28. zenobi29
Czekamy , czekamy..........Na legal ?!
29. mateos4
Brawn oraz Wiliams przed rozpoczeciem sezonu 2009 zapytali sie przedstawicieli FIA czy jest to zgodne i odpowiedz byla pozytywna a trybunal musial rozpoczac proces czy jest to legalne nie mogl odrazu przeciez wydac wyroku a inne ekipy po prostu nie skorzystaly z tego
30. masabitumiczna
@27. east - FIA nie chce wielopoziomowych dyfuzorów bo generują docisk aerodynamiczny, który od 2 sezonów jest minimalizowany, po 2008 zniknęły te wszystkie skrzydełka i owiewki na całej karoserii, a w zamian mamy te dyfuzory które przywracają docisk...
31. east
Moi drodzy adwersarze - zgoda. To rozwiązanie zostało uznane za legalne, wiadomo kiedy i przez kogo, z faktami się nie dyskutuje. I naprawdę przyznaje Wam rację i doceniam wiedzę w tym temacie. Cały czas mam na myśli działania FIA, które są nie racjonalne dla istoty ich funkcji.
Nie.. bez przykładów..
Miewam tez autorefleksje, szanuję Was.. zatem powiadam:
- nie wyrażam się dość jasno,
- manipuluje faktami dla własnych potrzeb,
- niepotrzebnie wchodzę w dyskusje bez końca, jak "Moda na sukces"
Jutro zaświeci nam słońce /nie tylko w Polsce/ i będzie y zadowoleni..
PS. Po 11 niech pada bo śmigam na pstrągi.. ;)
32. pafud
Co by się nie działo, majstra będzie miał Vettel i Red Bull!!! Berni pół roku temu obwieścił nam tą radosną nowinę Na proroka Abrahama mi nie wygląda i coś musi być na rzeczy, bo by tak sobie głupot po prostu nie klepał!
33. dziarmol@biss
31. east - prawdą jest że w ubiegłym sezonie Brawn toyota oraz williams skorzystali z luki (dość kontrowersyjnej ) w przepisach , prawdą jest że Ross Brawn powiadomił o tym fakcie inne zespoły ale prawdą jest też że nie kto inny jak właśnie Red Bull kiedy wystąpił z zapytaniem do FIA o legalność takiego urządzenia wówczas uzyskał odmowną decyzję. I pytanie brzmi następująco, czy owe dyfuzory były jednoznacznie legalne? skoro sprawa wylądowała aż w sądzie arbitrażowym? I masz w zupełności rację co do działań (kontrowersyjnych) ze strony FIA. Gdyby tak przyjrzeć się bliżej to wychodzi na to że to nie kto inny a właśnie FIA decyduje który zespół ma zdobyć majstra, a cała reszta, cała ta otoczka ma służyć zamydleniu oczu gawiedzi czyli nam. pozdrawiam ;-))
34. d0lph
@21
pomysł z progresywnym zawieszeniem nie jest dobry - w przypadku dużego obciążenia - związane z tym zwiększenie sztywności może powodować na lekko "pofalowanym" torze "zrywanie" pełnego kontaktu opony z podłożem co może być przyczyną:
- uślizgów
- szybszego zużycia opon
W sumie to tylko teoria ...
35. d0lph
@33
Sedno sprawy, mając na myśli poprawę atrakcyjności wyścigów F1 zredukowali aerodynamikę, ale w zamian zaakceptowali multideck dyfuzor, który robi większą robotę z powietrzem za bolidem niż wszystkie wykluczone dodatki - to był zdecydowany ukłon w kierunku zespołów, które takowe posiadały. Gdybać można jakie były myśli FIA - " a te mocne zespoły sobie poradzą, zaraz coś wymyślą, zresztą mają KERS'y - może będzie ciekawiej na torze" ... ale nie przewidzieli prawdopodobnie jaką przewagę wygenerowały dobrze opracowane i przygotowane dyfuzory wielopoziomowe.
36. Dagmara_W
kolejne afery tylko dlatego ze ktos sobie dobrze radzi. rok temu brawn mial te dyfuzory teraz red bull zawieszenie. moze trzeba pomyslecv nad swoim bolidem. niech fia sie wypowie i niech sie zaczna scigac
37. rafał78
Red Bull to krętacze!!!
38. BMWbmw
Widzę to tak: Jeżeli jest to legalne to są sprytni i mądrzy, jeżeli jest to nie legalne to stracili w moich oczach
39. damian11312
http://www.f1-transmisjeonline.pun.pl/ <<<<------TUTAJ TRANSMISJE Z KAŻDEGO GP< KAŻDEGO TREINGU<KWALIFIKACJI>WYŚCIGU ONLINE I ZA DARMO i prosze nie pisać, że stronka jest pusta skoro jest na niej pełno informacji i staramy sie dodawać nowe newsy. Prosze sie rejestrować!!.:D:D POZDRO
40. Blaz
Sprawa nie jest prosta. Zobaczymy czy jest w ogóle taka kwestia. Jak jest to pewnie dowiemy się jak to działa mniej więcej. Zresztą dziś na tym wspaniałym okrążeniu Vettela jak wyjechał an tarki to iskry szły. Co by było jak by miał pełno paliwa?? Może i by zawisł :P.
Dla mnie osobiście jest to aktywne zawieszenie.
I tak będzie LEGALNE
41. matito
pfyy
42. nomadwcm
Sie uczepili RedBulla
może jeszcze mają napęd na 4 koła ? albo auto pilota ?
a Horner ma mikrofon ze sprzęgłem ?
43. mac7
muszą się o coś kłócić!
44. Blaz
Tonie chodzi o kłócenie. Aktywne zawieszenie to fundamentalna sprawa dosc zasadniczo wpływająca na osiągi bolidu. Chyba nawet bardziej niż dyfuzor.
45. Renault F1 Team
42. nomadwcm- nie wiem czy wiedziałeś o tym, czy nie, ale na ten sezon zespoły mogły zbudować bolid z napędem na cztery koła :)
z logicznych dla nas powodów nie zrobił tak żaden team :)
46. Niespokojny
dziarmol@biss ,east wasze posty są ukojeniem mej duszy; miło jest wiedzieć, że są jeszcze ludzie , którzy mają swoje własne przemyślenia, a nie przyjmują tej oficjalnej papki jako pewnik - przykład dla tych innych jest prosty,oklepany,ale warto powtarzać, może w końcu do niektórych co nieco dotrze- mianowicie po GP Singapuru 2008, kto podejrzewał (a takie podejrzenia same się nasuwały, dla kogoś, kto nie tylko umie czytać), że Pikuś celowo rozbił się o bandę, to było mnóstwo takich, co to od razu by opluli, wyzwali od debili, wyśmiali, że się wierzy w teorie spiskowe (bo przecież pewne autorytety,którym zależy, by nic nie podejrzewać, wmówiły im, że takie teorie należy wyśmiewać, bezwzględnie wyśmiewać,dusić w zarodku,nie dociekać,czyli ...nie myśleć?!), a co się okazało ???!!!
Teraz do tematu.Okazuje się, że dyfuzory z ubr. stały się precedensem, by dalej stosować tego typu zagrania i w tym roku wychodzi zawieszenie. Jeżeli coś jest w temacie, to również uważam, że stanie się to legalne ( a być może w sezonie 2011 już zakazane!).Brak kar, nieuchronności kary (skąd my to znamy) i jak tak będzie, to co roku będzie podobnie, albo jeszcze gorzej.
...a się rozpisałem, pozdrawiam :-)
47. frg1pl
a Amman ma nielegalne wiazania nart... Borowczyk bedzie mial jutro o czym gadac zamiast o przebiegu wyscigu- dzis rano co drugie jego zdanie brzmialo 'szostka skazana na pozarcie' debil jeden (mimo ze debil ten co w innym debila widzi) pozdrawiam
48. fan100
2008 / 2007 to były czasy. A co z kersem? miałbyć taki cudowny. Robota tylko dla fabrycznych teamów. F1 to prawdziwy poligon dla inżynierów. Gdzie tak potestują jak nie tu. A na kersie to chyba bmw zebrało najwięcej info.
49. fan100
A właśnie, gdzie jest Sokół? Matko jedyna to już wole Szaranowicza na Małyszu!!!!! Borowczyk chwilami sprawia wrażenie jakby nie czaił co sie dzieje na torze!!!!
50. Piotr_the
Bardzo mnie to ciekawi iskry lecą na pustym baku i nie mają niby aktywnego zawieszenia ani innego systemu to niby jak pod obciążeniem pełnego baku autao się nie ugnie to nie walec mimo twardego zawieszenia musi trochę usiąść jak innym bolidą siada to jakąś kompensacje mają może magnetyczną :-) albo mechaniczą ale raczej mają nie jestem specjalistą inżynierem ale coś mi tu niegra!
51. maniak300
Niech sie Mcl i Mer wezma do roboty a nie obrzucaja szybszych blotem. Tak to sie robi u nas.
52. astrostar
A ja jeszcze raz powtórzę, że jestem za jak największą liberalizacją przepisów w F1. W końcu to królowa sportów motorowych. To z F1 powinny pochodzić wszystkie nowinki techniczne w samochodach. A tak się nie będzie działo dopóki będą obowiązywały ograniczenia w rozwoju bolidu.
53. d0lph
@45
Nie wydaje mi się, żeby można było zrobić napęd na 4 koła:
"9.1 Transmission types :
No transmission system may permit more than two wheels to be driven." - FIA Technical Regulations 10.02.2010 .
54. leo_
No to mamy następnego kamikadze. jest nim Kabayashi.
55. LunarEclipse2
da sie ogladac polsat sport extra na necie ????
56. Huberto-Kub
na jakiej stronie można obejrzeć powtórke gp australii
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz