Zespół BMW Sauber po pierwszych treningach
Sezon Formuły 1 w końcu wystartował. Zespół BMW Sauber zaliczył dzisiaj w Melbourne dwie bezproblemowe sesje treningowe. W pierwszej Nick Heidfeld i Robert Kubica zajęli odpowiednio 11 i 13 pozycję, w drugiej 14 i 15. Zespół na weekend w Australii postanowił wyposażyć w system KERS tylko i wyłącznie bolid Nicka Heidfelda.„To była olbrzymia frajda jeździć tutaj dzisiaj. To najwyższy czas, aby sezon się zaczął. Nie mieliśmy żadnych problemów technicznych i wykonaliśmy cały program – ze standardowym porównaniem opon i długimi przejazdami. Tor Albert Park nie jest stały torem wyścigowym, dlatego z natury ma bardzo niską przyczepność na początku weekendu wyścigowego. Poprawiła się ona trochę w drugiej sesji treningowej, ale nawet pod koniec nie była dobra.”
Robert Kubica
„To był pierwszy piątek sezonu, ale po za tym, wykonaliśmy normalną pracę poprawiając ustawienia i sprawdzając opony na wyścig. Zebraliśmy sporo danych, które musimy przeanalizować, tak aby uczynić postęp. Ogólnie brakuje nam przyczepności i musimy się dowiedzieć dlaczego.”
Willy Rampf, koordynator techniczny zespołu
„W końcu wystartował nowy sezon! Nie mieliśmy dzisiaj żadnych problemów technicznych, a KERS także pracował bez zarzutów. Byliśmy w stanie ukończyć cały program. Koncentrowaliśmy się na ustawieniach na wyścig, ale jak do tej pory nie jesteśmy usatysfakcjonowani. Kluczowym czynnikiem będzie perfekcyjne wykorzystanie opon w przypadku obu mieszanek. Będziemy się na tym koncentrować w trzecim treningu.”
komentarze
1. Piotr123
Robert chyba używa Ctr-C, Ctr-V w swoich oficjalnych wypowiedziach, po treningach. Mimo wszystko myślę , że będzie wyżej niż przed rokiem ;)
2. marv
zatem jednak dyfuzory i brak KERS-u dają przewagę, BMW straci początek sezonu, do roboty i popracować nad wydechem :)
3. Umberto
Hmm....komentarz Roberta i Nicka wydaje sie dosc spokojny. Co do braku przyczepnosci to wiadomo ze na poczatku weekendu nie jest najlepsza. Pozyjemy zobaczymy co sie bedzie dzialo jutro..:)
Mysle ze w Q bedzie pierwszy albo drugi rzad dla Roberta.
4. Kerk
dyfuzor to nie wydech.............
no chyba ze to aluzja, wtenczas proponował bym popracować nad przyciskiem KERS w kierownicy Kubicy. A powracając do tematu - Kubica jak zwykle niezadowolony i marudzący ze mu źle ostawiają samochód, Heidfeld nie marudzi a pracuje. Oby Kubica do Q3 się za taką postawę się nie zakwalifikował.
5. Peti
Oglądając treningi bardziej Nick powinien narzekać na brak przyczepnosci - bolid mu latał po torze jak Żyd po pustym sklepie. Ale ogólnie wypowiedzi dość spokojne jak na pozycje.
6. jaros69
Kerk jeśli kierowcy za "gadanie" mieli by nie dostawać się do Q 3, to ilu by tam było 2 ? .. Jeśli mam do wyboru "ciężki charakter" lub hipokrytę to wybieram " ciężkiego" Pozdrawiam.
7. Kojo
Jak zwykle mówiąc coś nic nie powiedzieli, ale ja już do tego przywykłem po treningach, czekam na jutrzejszy trening, kwalifikacje i niedzielny wyścig, po nim będziemy mądrzejsi.
8. wafel
moim zdaniem, zeby KERS bylo efektywne powinno dawac min 150 KM. tak to lipa jest i nic nie daje. nie zdziwie sie jak pod koniec wysigu bolidy z kers beda zasuwac jak slimaki. Chyba ze wymysla super lekkie i wytrzymale baterie, albo zamiast skrzydla tylniego beda jezdzic z kolektorem slonecznym. w zlym kierunku idzie formula1.
9. 100mek
Wreszcie Kubek narzeka, bo już zaczynałem się o niego martwić. Jedno co martwi to rozmowa z inżynierem podczas treningu. Kubek pyta się czy to na pewno jego bolid, który testował, bo tamten dało się super prowadzić, a z tym nie wie co jest grane. Ogólnie był b.niezadowolony.
10. pasjonat
Jutrzejszy trening pokaże znacznie więcej. Martwi trochę to że bolid nie zachowywał się tak jak się tego spodziewali. No cóż, pierwszy raz tym bolidem jeżdżą po torze ulicznym i zapewne przed kalifikacjami wszystko wróci do normy.Wiem, że BMW pracowało już na d takim samym dyfuzorem jak u Brown GP. Szkoda, że go już w Australii nie wykorzystają bo jak widać daje wynik.
11. lipens
E tam to tylko trening nie ma co dramatyzować. Wszyscy z BMW mówią że wykonali program w całości czyli cos tam sobie sprawdzali jakieś inne ustawiania. Na pewno mają jakiedoś pewnieka z setupem. Tak samo Ferrari. Będzie dobrze. Pozostałe zespoły taka pokazówkę walnęły. Przeciesz w jakims wywiadzie Kubica powiedział że podczas kwalifikacji najleprzy czas wykręci BROWN GP z czasem 1:24:(ileś tam) a na treningu czasy kręcone były na poziomie 1:27 także jest jeszcze zapas ;)
12. ephens12
chyba nie są zadowoleni ze swoich bolidów ale mam cichą nadzieje że mi sie tylko wydaje
13. orinocoPL
skoro nie martwia sie o pozycje w treningu to wszystko jest dobrze. oby... :)
14. atomic
kerk nawet nie czujesz,że rymujesz
15. Kimi Rajdkoniem
Wafel, o co Ci chodzi, że pod koniec wyścigu bolidy z KERS będą sie snuć jak ślimaki? Sądzisz, że oni jeżdzą na bateriach R6 ze sklepu i że sie wyczerpią?:P One są ładowane przy każdym hamowaniu. A prądnica, kóra je ładuje powoduje opór pomagajacy hamować. Poza tym Williams ma chyba mechaniczny KERS, tak?
16. atomic
no to chyba nie będę typował bo musiał bym zrobić coś wbrew swoim zasadom
17. raweck
Być może BMW ma gotowy dyfuzor, ale nie chce go wykorzystać w Australii biorąc pod uwagę ryzyko jego delegalizacji. Za dużo mogliby stracić...
18. wafel
Kimi Rajdkoniem, wydaje mi się, że baterie tego nie wytrzymają. Ciągle ładowanie i rozładowanie baterii. Jakoś nie widzę, żeby ten system był przez cały wyścig w 100% użyteczny. Myślę, że nie zawsze będzie ten guziczek działał zwłaszcza z upływem wyścigu. Poza tym co to jest 70 KM na kilka sekund. A waga 30 kg daje różnice. wystarczy porownać różnice czasu pomiędzy Q2 a Q3 a maja wtedy ok 80l paliwa wiecej daje to dodatkowej wagi 60kg
19. tremam
w zeszłym roku Kubica na pierwszych treningach w Australii był odpowiednio 7 i 15.... a jak było w kwalifikacjach pamiętacie. bedzie dobrze P1 dla Kubka :)
20. TrueVanDal
@wafel - co z tego, że KERS waży 30 kg skoro to i tak jest wliczone w minimalną wagę bolidu czyli 605 kg? Bolid bez KERS też tyle będzie ważył (bo MUSI), po protu ma większe pole manewru z ustawieniem balastu.
21. alepski
dokładnie tak jak TrueVanDal napisał - bolid i tak musi ważyć minimum 605kg więc z KERSem też będzie ważył tyle, z tą różnicą, że po prostu wagowo zastąpi balast co negatywnie wpłynie na balans bolidu.
22. walerus
więcej gumy na torze potrzeba.....
23. baudin
- Trudno było dogrzać twardsze opony i ogólnie mieliśmy problemy z przyczepnością. Jeździło się zupełnie inaczej niż podczas ostatnich testów. Nie wiemy jeszcze, co jest tego przyczyną. Zebraliśmy dużo danych i musimy je przeanalizować - powiedział Kubica
- Prawdziwe ściganie zaczyna się dopiero jutro podczas kwalifikacji. Nie jest najgorzej, choć też nie jest idealnie. Wolałbym, żeby sytuacja wyglądała lepiej - ocenił pierwsze sesje treningowe w nowym sezonie krakowianin.
to powinno nas troche uspokoic ;) jest dobrze ale mogloby byc lepiej czyli wrocil stary dobry Robert:d
24. pz0
Kimi Rajdkoniem wafel ma rację. Teamy mają problemy z żywotnością baterii. Nie bardzo one chcą wytrzymać całego wyścigu. Tutaj znowu może mieć przewagę mechaniczny. Do tego dochodzi szmatławienie tylnych opon ze względu na obciążenie tyłu przez KERS. Rzeczywiście bolidy z KERS mogą pod koniec wyścigu ''zasuwać jak ślimaki''. Zobaczymy w niedzielę rano.
25. Rom61
BMW może już pracuje nad bolidem na 2010 rok i odpuszcza sobie ten sezon
26. Rom61
oczywiście to lekka złośliwość ale gdy słucham szefa zespołu pan dyrektora T to nóż mi się otwiera. Sciemnia już drugi sezon, jak się pomyli to powie prawde.
27. yaneq
rok temu bmw pokazalo co znaczy w 3 treningu. w tym roku mam mieszane uczucia. zobaczymy. jutro będziemy wiedzieli dużo więcej. kub narzekał dzisiaj jak zwykle. rożnice w czasach dość duże. zobaczymy. generalnie williams brawn gp i toyota jak narazie rozdają karty.
28. jankes15
Rzeczywiście bolidy z KERS mogą pod koniec wyścigu ''zasuwać jak ślimaki''. Zobaczymy w niedzielę rano. - OBY!!!;-)))
29. jaros69
he he jak ktoś trafi 25 pkt w typowaniu GP Australi to jest ... gość. "Wiem, że nic nie wiem" Jak tu wytrzymać do jutra 7.00 ?!
30. monca
ja tam się nie martwię to były tylko dwa pierwsze treningi :) teraz ogarną wszystkie wyniki z treningu i dzisiaj na treningu już będzie wszystko okej :D
31. rally_fan
Spokojnie. Wszystko idzie zgodnie z planem. BMW robi testy pod następny sezon :P
32. niza
jestem spokojna o nich, a Kubek jak zresztą wspomniano już o tym, lubi narzekać więc spoko, luzzz. Spełnią swoje obietnice, nie tylko w Australii ale i ogólnie w całym sezonie, może wybiegam za bardzo w przyszłość ale jak oni coś postanowią to tak jest, a każdy z nas wie co sobie obiecali na ten sezon
33. Peti
Czytałem sporo o KERSIE i nieprawdą jest, że bolid z KERSem nie przekracza 605kg. Teamy praktycznie bez balastu są na pograniczu tej wagi, a w przypadku RK masa bolidu może wynosić nawet 615kg.
34. pz0
Peti, o ile mi wiadomo to bolid bez KERS z przeciętnym kierowcą ma około 100 kg balastu Jakoś nie chce mi się wierzyć że tego balastu mają tylko 20-30 kg. Mogę się jednak mylić
35. Budyn_F1
Po wynikach nie jest dobrze.
36. leo_
Po wypowiedziach Teamu BMW jestem spokojniejszy. Realizują program i jak na razie sytuacja w treningach wydaje się powtarzać w porównaniu z 2008 r. Jest więc szansa, że będą w ścisłej czołówce. Dalej też myślę, że bardzo dobrze będzie się prezentował (być może nawet w całym sezonie) BGP i Williams (tego drugiego nie doceniłem), no i chyba jednak Ferrari.
37. soviet
Trening jak trening, praca nad ustawieniami, nie ma co sie przejmowac pozycjami. Mysle ze dopiero w kwalfikacjach bedzie mozna ocenic sytuacje jak sie sily rozkladaja. A tak naprawde to dopiero po pierwszym wyscigu, po pierwszych bledach, pierwszych awariach itd.
38. hipcio
a co juz nie pamiętacie co sie działo rok temu na treningach w piątek i sobote przez 45 minut, też nie błyszczeli, a co sie stało w ostatnich kilkunastu sobotniego treningu kubica i heidfeld mieli 1 i 2 czas, zobaczy sie jutro, 3 trening i kwalifikacje dopiero przed nami (szczerze mówiąc chciałbym żeby było dobrze)...
39. gregor1
ok to tylko trening,ja mysle ze robert ma szanse na pierwsza 10,,haha,a tyle sie mowilo o bmw,ale poczekajmy ,zobaczymy
40. Skoczek130
No na razie nie jest za różowo. Jednak z drugiej strony trzeba pamiętać, iż w zeszłym roku również nie błyszczeli w pierwszych dwóch treningach, aż tu nagle w trzecim i w qualu byli w czołówce. I oby tak było i w tym sezonie!
41. Teku
Wiem, że jeszcze nic nie wiem. Jeśli miałbym budować na tych czasach swoją opinię, to doszedł bym do wniosku, że nawet Force India ma lepszy bolid od BMW :) a chyba tak nie jest. Więc czekam (nie)spokojnie na Q i niedzielny wyścig. Wtedy będziemy wiedzieć coś więcej czego spodziewać się po tym sezonie.
42. Dagmara_W
jesli jechali z obciazeniem moga zaskoczyc, wazne zeby byli w 10 bo wyscig jest jak talia kart i moze sie szybko rozpasc.. takze do boju BMW
43. Vagon
Ja mam pytanie: czy podczas testów Kubica jeździł bolidem z KERS'em? Jeżeli tak i teraz się przesiadł do tego bez KERSu to dlatego może wyglądać jakby nie jeździł BMW...
44. numenore
Zastanawiam się jak duzym problemem (i czy w ogóle problemem) jest przeprojektowanie dyfuzora. Czy BMW ma szansę np. na kolejny wyscig go przeprojektowac....
45. krz08
po wypowiedziach zdaje mi się że BMW przygotowało na kwalifikację coś specjalnego
46. piterj
byle by sie wyrobili z ustawieniami
47. nolte
Z wypowiedzi Kubicy bije spokój i pewność siebie. Mam takie "pozawerbalne" odczucie jak czytam ten tekst. A z kokpitu Robuś zawsze płacze do mikrofonu, bo ma taki styl malkontenta. Poza tym jest ok. Mułła Nolte:):):
48. masmisbl
BMW buduje bolid na Euro 2012 xD
49. gemini31
Moje typy na niedzielę:
Pierwsze miejsce Robert Kubica
Drugie miejsce Jenson Button
Trzecie miejsce Rubens Barrichello
Czwarte miejsce Kimi Raikkonen
Piąte miejsce Nick Heidfeld
Szóste miejsce Felipe Massa
Siódme miejsce Nico Rosberg
Ósme miejsce Fernando Alonso
Co o tym sądzicie?
50. hipcio
a co sądzisz o moim gemini31: Hamilton, Massa, Raikkonen, Kubica, Alonso, Heidfeld, Glock, Webber
51. hipcio
musze jednak zaznaczyć że typowałem 12 marca, wiec sie troche zmieniło...
52. obi216
Jeżeli jest tak dobrze - to dlaczego jest tak źle ?!
Remake ubiegłorocznej inauguracji ?! .......Jeden jest prawie w ekstazie , zaś drugi za chwilę będzie się zastanawiał , czy bolid w którym się znajduje - to jego bolid !!
Słowo daję : Nic z tego nie rozumiem ! Bo jeżeli dotychczas wszystko było OK - to dlaczego akurat w Australii , wszystko wzięło w łeb ?!?!
53. Ajek
No właśnie, obi216. tamtego roku było jak było, ale br nie musi być tak samo, prawda? Oby było!
54. Miro66
Obi216, oglądam F1 juz 20 z grą lat, nigdy nie było takich zmian, wiem tez ,ze Robert lubi czasem posciemniaciać, zwłaszcza po treningach.prawdę zobaczymy w Qualu. Natomiast prawda jest taka, ze kolesie z dyfuzorem ciut zarobili...Kers to ściema w zależnosci od toru, dyfuzor już nie.ferrari, renault i bmw mają w plecy na starcie.taka jest prawda. Australia może być jakimś dziwnym preludium, jakimś falstartem, natomiast w Malezjji zobaczymy prawdziwe otwarcie sezonu.Sądzę, że i BMW i Ferrari i Maki będą już miały podwójne dyfuzory. A w tą niedzielę to będzie rządził przypadek.Przypadek trafienia.Potem wszystko wróci na właściwe tory.Nie sądzę,że po 4-5 wyścigach będzie innhy lider niż z "normalnych" teamów". Żaden tam Brawn GP czy Wiliams bez jaj. tylko teraz jest czas na niespodzianki.
55. obi216
Ściema ,, ściemą - a jak będzie naprawdę , to faktycznie zobaczymy jutro ;) Faktycznie @Miro66 - zespoły z podwójnym dyfuzorem są zdecydowanie z przodu. Dzisiejsza pozycja Roberta w kwalifikacjach , to tylko dzięki jego niebywałym umiejętnościom i super lekkiego bolidu . Źle nie jest - ale zważywszy na ubiegłoroczne już zaangażowanie (i olanie pozycji końcowej R.K.) , liczyłem na większą konkurencyjność BMW. .....I chyba nie tylko ja ;)...........Ja tylko oglądam wyścigi F1 od momentu , kiedy to transmisja była w TVP i tylko jednego GP - GP Monako ;) Pozdrówka dla Wszystkich
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz