komentarze
  • 21. kempa007
    • 2008-04-11 12:32:24
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    nie nastawialbym sie zbytnio na to, ze KERS wplynie zasadniczo na osiagi bolidow. Owszem sprawi, ze bedzie rozwijana technologia przyjazna srodowisku, ale czy to bedzie jakis super power to nie jestem taki pewien. KERS w wykonaniu mechanicznym dziala na tej samej zasadzie co elektryczny tylko rotujacy pierscien wprawiany jest w ruch za pomoca bezstopniowej przekladni. Podobno mozna wyciagnac z niego 60 kW, duzo, ale ze wzgledu na predkosci obrotowa pierscienia, siegajaca dziesiatek tysiecy obrotow na minute, daje bardzo niewielki moment... Pozyjemy zobaczymy ja sie cieze ze cos takiego bedzie w F1, zawsze to nowa technologia i inzynierowie maja pole do popisu, ale juz sie mowi, ze FIA mocno ograniczyla mozliwosci tej technologii.

  • 22. adamekdab
    • 2008-04-11 13:01:05
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Hmm.... Tak sie zastanawiam czy w kolejnym sezonie żeczywiscie bolidy bedą o wiele wolniejsze niż w tym roku. Powiedzmy ze ograniczą docisk aerodynamiczny o połowę. Ale będzie można rozwinąć dodatkowo silnik co da około 30-50 km. System KERS jak napisał kempa007 doda około 80 KM. Silnik będzie o wiele mocniejszy. Dodatkowo można wykorzystać spaliny już nie tylko jako docisk na tylną oś, nie tyczy to się turbosprężarki. Bolidy będą szersze o 20 cm. Wydaje to to sie niewiele ale no właśnie, wydaje sie... Do tego dojdą slicki które dodadzą ok 1,5 sek na okrążeniu. to wszystko sprawi że bolidy nie będą takie wolne i będziemy widzieć wiele wyprzedzeń podczas wyścigu

  • 23. mark.kmk
    • 2008-04-11 13:29:55
    • *.rzeszow158.tnp.pl

    Zmiejszenie docisku zmniejszy prawdopodobnie szbkość na zakętach a napewno współczynnik Cx, KERS zwiększy moc układu napędowego co w sumie spowoduje wzrost przyśpieszenia i prędkości na prostych. Przez to wrośnie prawdopodobieństwo kolizji na starcie i podczas prób wyprzedzania. Hamulce będą musiały być bardziej wydajne. Ilość wyprzedzeń wynika rownież z sytuacji wywinikającej z wyścigu.

  • 24. pz0
    • 2008-04-11 13:36:10
    • *.sandomierz.pilicka.pl

    ra1 powalił mnie twój wpis, ileż to on nowego wniósł do tematu. Ja z kolei myślę że KERS może umrzeć śmiercią naturalną, w sumie to dobrze że otworzył się pol9igon doświadczalny w F1. Pożyjemy, zobaczymy. W cywilnej furmance może być on mało użyteczny, bo w sumie to po diabła mi dodatkowa moc w moim kombiaku, no chyba że KERS obniży zużycie paliwa, bo niby odzyskiwanie energii, ale skoro trochę waży to nie wiem czy będzie się opłaciło. Z tego co wiem to Priusy wcale tak mało nie palą, zużycie mają bodaj coś na poziomie 7-8 litrów, a przy większych prędkościach wypije nawet 9, to jak na tak nowoczesną bryczkę nie jest wynikiem godnym podziwu. To jest tylko samochód z dorobioną jakąś dziwną ideologią. To samo może być z systemem KERS.

  • 25. abdulek
    • 2008-04-11 13:43:11
    • *.120.116.179

    Myślę ze jeden z teamów jest do przodu z KERS,dogadali się z Berniem zdrowo mu posypali i dlatego w przyszłym sezonie bedzie tyle zamięszania.Szkoda mi trochę BMW bo idą w dobrą stronę,ale w następnym sezonie spadną w środek stawki.

  • 26. kempa007
    • 2008-04-11 14:02:53
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    akurat BMW chyba moze tu najwiecej zyskac, jak juz ktos napisal podobno maja w swoich topowych seriach takie urzadzenie. KERS pozwala obnizyc spalanie bo tylko w momencie przyspieszania oddawana jest energia, do tego ile wazy cale urzadzenie nie ma oficjalnych danych jeszcze. Sam pierscien ma wazyc okolo 5 kg, ale do tego musi dojsc odporna obudowa. Taki krazek obracajacy sie z predkoscia 65000 rpm to taka mala bomba ;-)

  • 27. djtytus
    • 2008-04-11 14:16:59
    • *.petrus.pl

    F1 to dobry poligon doświadczalny dla nowinek technicznych. Wiele rozwiązań testowanych w F1 trafiło do zwykłych samochodów. Jeżeli ekonomicznie uzasadnione będzie stosowanie KERS to też trafi do naszych samochodów.Światem rządzi wszak ekonomia, a wynalazki typu Prius są dla ekscentrycznych gwiazd które później mogą mówić, ze dbają o ekologie (patrz rozmowy z gośćmi w Top Gear)

  • 28. pz0
    • 2008-04-11 14:23:28
    • *.sandomierz.pilicka.pl

    kempa007 nie przesadziłeś z tymi 65 000 rpm? Jakie łożysko wytrzyma to na dłuższą metę, przy tych obrotach kupa strat na przekładniach, coś mi się wydaje że może to być mało efektywne, może się jednak nie przyjąć na rynku.

  • 29. kempa007
    • 2008-04-11 14:41:34
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    To jest rozwiazanie mechaniczne, w londynskim metrze jest KERS w wersji elektrycznej i tam pierscien kreci sie z predkoscia dochodzaca do 100.000 obrotow na minute :P Ot takie cudo. Ten caly KERS to bardzo wyrafinowane i idiotycznie proste za razem urzadzenie. Jego zaleta jest fakt, ze nie potrzebuje zadnych akumulatorow to magazynowania energii i przez to jest takze eco friendly :-)

  • 30. renault f1
    • 2008-04-11 15:00:02
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    bedzie coraz ciekawiej :-0

  • 31. pz0
    • 2008-04-11 15:05:53
    • *.sandomierz.pilicka.pl

    O ile kojarzę to ten system to coś w stylu napędu dziecinnych samochodzików na koło zamachowe

  • 32. $herman
    • 2008-04-11 15:13:27
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kurcze. Głupio, że chcą ograniczyć elementy aero. NIE podoba mi się to. Fajniejsze są bolidy, które mają dużo takich gadżetów na karoserii.

  • 33. kali
    • 2008-04-11 15:16:36
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    tę kwestię!

  • 34. worm
    • 2008-04-11 15:32:23
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    nie no, teraz to HAMILTON zupełnie sie potraci na tej kierownicy, skoro mu tyle elektroniki dorzucą:P no chyba ze zrobią mu podręczną instrukcję;)

  • 35. atari
    • 2008-04-11 16:39:42
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Siema. Ma ktos moze linka do strony na ktorej jest dokladnie opisana zasada dzialania KERS??

  • 36. S2K
    • 2008-04-11 16:49:59
    • *.hsd1.il.comcast.net

    Brak zdziwienia dlaczego tyle bogatych i liczacych sie na swiecie marek samochodowych nie jest zainteresowana F1 (np:Audi itp) trudna malo pewna polityka w F1. Szkoda inzynierow, kiedy juz zrozumieli jak uzywac docisku aero musza go teraz ograniczyc. FiA jest jak bog (celowo z malej litery)

  • 37. el.mariusz
    • 2008-04-11 17:01:54
    • *.root.com.pl

    bardziej atrakcyjne byłoby wprowadzenie ruchomych czę
    ści aerodynamicznych

  • 38. atari
    • 2008-04-11 17:05:20
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    z tego co wiem ruchme czesci byly juz wprowadzone i wywolaly pare groznych wypadkow

  • 39. atari
    • 2008-04-11 17:05:48
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ale napisalem :/

  • 40. maniio
    • 2008-04-11 17:34:53
    • *.mmj.pl

    do mark.kmk nie masz racji pisząc, że KERS spowoduje zwiekszenia prawdopodobienstwa kolizji na starcie, gdyż energia jest gromadzona przy hamowaniu. owszem po przejechaniu okrążenia formującego bedzie czas żeby zgromadzić energie, ale jestem przekonany, że nie będzie to działać jak turbo w grach komputerowych. Energia gromadzona bedzie wykorzystana natychmiast przy przyspieszeniu (jakimkolwiek) Ktoś wspomniał, żeby wrócic do silników o wiekszej pojemności to w mojej ocenie krok w tył. Każdy z nas, kierowców chciałby jeżdzić autem które pali mało, a mało pali takie które ma małą pojemność. Wiec trzeba zmienic technologie zeby miec z małej pojemności dużo mocy.
    Osobiście chciałbym bardzo by dopuszczono możliwość stosowania silników elektrycznych. Tak jak ktoś wspomniał może ze spalin też czerpać energię. Tu zespoły mają bardzo dużo do zrobienia. Czy kierowca w F1 ma coraz mniej do pracy? osobiście uważam, że nie. Kierowca co sezon musi sie nauczyć czegoś nowego, kierowca musi umieć wspołpracować z inżynierami. Kierowca musi co sezon umieć okiełznac to "monstrum" stworzone przez teoretyków.
    pozdrawiam

  • 41. pz0
    • 2008-04-11 17:50:06
    • *.sandomierz.pilicka.pl

    ja znowu czytałem, że to kierowca ma decydować kiedy ma być wykorzystana ta dodatkowa moc

  • 42. matt7
    • 2008-04-11 18:13:49
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    niech nic nie ryja!! chodzi to o wyprzedzanie a nie o posrane system, ej no ludziska, to jest wyscig a nie lot w kosmos zeby jakeis energie kinetyczne, niech nic juz najelpoiiej nei robia, ewentualnie niech wprowadza slicki :)) nic wiecej, pozdro

  • 43. piotrek74
    • 2008-04-11 19:41:29
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Honda jest na PP z systemem KERS i dlatego nie chcą zmian wagi bolidu (bo mają najlżejszy )

  • 44. GMK
    • 2008-04-11 21:11:09
    • *.gprsbal.plusgsm.pl

    Proszę czytać dokładnie posty i nie porównywać odzyskiwania energii w samochodach z napędem hybrydowym typu Prius (Toyota) z systemem KERS i odzyskiwaniem energii w bolidach. A tak w ogóle to raczej nie będzie narazie latania w powietrzu w f1.:)

  • 45. yantar
    • 2008-04-11 23:59:32
    • *.tpnet.pl

    Nie znam za bardzo szczegolow, ale nie chcialbym zeby sie skonczylo z tym systemem tak, ze kazdy kierowca bedzie wieksza uwage zwracal na jak najbardziej optymalny sposob dohamownia na zakretach dla KERS niz na wyprzedzanie przeciwnika. Bo wyjdzie z tego tak, ze faktycznie beda sie tylko liczyc tylko ci co beda potrafili wyciagnac najwiekszy dopal na dlugiej prostej. (to tylko takie bardzo luzne spekulacje). Przy tylu nowych przepisach i nowinkach na nowy sezon znow ciezko przewidziec kogo wydzwigna w gore, a kogo zepchna w dol. Jedno jest niemal pewne, ze praktycznie wgniota w glebe zespoly z malymi budzetami.

  • 46. shad2pl
    • 2008-04-12 00:48:56
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Daj spokój, KERS to nie jest jakaś kosmiczna technologia. Myślę, że będzie dużo mniej kosztowna niż ciągłe opracowywanie nowych pakietów aerodynamicznych.
    Co do tego komu da a komu odbierze, mam przeczucie że Honda z Rossem w przyszłym sezonie mocno się odbije.

  • 47. obi216
    • 2008-04-12 08:32:44
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Oczywiście , że nie jest to jakaś kosmiczna technologia - zgadzam się z Tobą @ shad2pl........Nie wiem , dlaczego do tej pory jeszcze nikt nie napisał pod tym newsem , że takowy KERS jest wymysłem NASZYCH , RODZIMYCH INŻYNIERÓW ?! To > idiotycznie proste urządzenie < - o którym wspomniał kempa007 - to nic innego jak tzw. WOLNOBIEŻKA wykorzystywana w seryjnie produkowanym NASZYM samochodzie zwanym >> SYRENA << , z nosząca swego czasu pochlebne pseudo " KRÓLOWA SZOS " , albo mniej zaszczytnie " SKARPETA" ..... Wynalazek wdrożony w życie zaraz po II Wojnie Światowej . .....Także moi CZAPKI Z GŁÓW dla naszej myśli technicznej i konstruktorów.............:-)

  • 48. pz0
    • 2008-04-12 11:46:21
    • *.sandomierz.pilicka.pl

    Wcale nie twierdzę że KRRS i hybryda w Priusie to to samo, myślę tylko że może być równie nieefektywne. Kolega śmiga Priusem i stąd znam opinię o tym wynalazku. Rzeczywiście może ona mniej palić ale trzeba przystosować sposób jazdy do małego spalania ale wtedy praktycznie nie da się wyprzedzić żuka pełnego kartofli. Przy w miarę normalnej jeździe zaczyna to ssać paliwa prawie na poziomie 8 litrów, a dynamiczna jazda kończy się nawet ponad 9 litrów. Spalanie na poziomie 2,5 litra to bajki, w normalnej jeździe nie ma szans. Toyota wpakowała w ten system masę kasy, samochód udałe się przeciętnie, więc dorobili jakąś ideologię żeby jakoś Priusa sprzedać. Mam stąd obawy że ten KERS może być tylko swego rodzaju ''chwytem marketingowym'', zagraniem pod publiczkę, a niewiele wnoszącym w ekologię. Tak samo ograniczenie wypalania paliwa w Q3 nie ma kompletnie żadnego znaczenia. Ile wtedy robili? 7-8 kółek? to daje jakieś 30 kilometrów czyli wypalane było coś koło 20-25 litrów. wątpię żeby wpłynęło to w jakikolwiek sposób na chociażby jedną kępkę trawy, czy powiększenie dziuty ozonowej. Jak koniecznie chcą dbać o ekologię to niech puszczą bolidy na dieslach i zamiast napędu niech leją rzepak. Dbają o ekologię a podnoszą wagę bolidu, gdzie każdy kilogram ma kapitalne znaczenie. Krążek waży podobno 5 kg, całość może w takim razie sięgnąć nawet 20 kg. Ciekawe czy ten KERS odda tyle energii żeby zrównoważyć wiezienie przez ponad 300km tych kilkunastu - kilkudziesięciu kilogramów. W Priusie się nie opłaciło.

  • 49. GMK
    • 2008-04-12 12:12:41
    • *.gprsbal.plusgsm.pl

    No cóż. Wątpliwości oczywiście są słuszne. O tym jak ta technologia się spisze w f1 dowiemy się (my zwykli kibice) dopiero a posteriori, czyli po fakcie jej zastosowania.

  • 50. dziarmol
    • 2008-04-12 13:12:23
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kers hybryda i tym podobne nowinki to bardzo dobre pomysły wymagają tylko czasu a zadziwią świat . Czas i pieniądze no i wiedza . A czy ktoś może pamięta pierwsze komputery osobiste? bodajże ZX spektrum Atari Comodore jakie miały parametry? a dziś? tak więc poczekamy zobaczymy mnie osobiście KERS bardzo się podoba. poz

  • 51. walerus
    • 2008-04-14 08:26:36
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    robić tak aby Robert nie musiał już chudnąć - bo chłop nam zniknie....


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo