DO
GP Australii
14.03 - 16.03
ZOSTAŁO
POPRZEDNI WYŚCIG 
GP Abu Zabi
-
McLaren sięgnął po tytuł mistrzowski, ale Ferrari nie sprzedało łatwo skóry
-
Stake Sauber kończy sezon wyścigiem pełnym błędów
-
Williams bez punktów na zakończenie sezonu
-
Alonso liczy, że nowi pracownicy pomogą Astonowi w przyszłym roku
-
Haas przegrał walkę z Alpine o szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów
-
Słaby występ Visa RB w finale sezonu na torze Yas Marina
-
Ferrari zrobiło, co mogło, ale tytułu nie wywalczyło
Ostatnia aktywność
15.05.2016 16:19
0
@47 Racja komentarz na bardzo niskim poziomie. Hamilton popełnił błąd ponieważ lepiej było poczekać 3 okrążenia i wyprzedzić przy pomocy DRS. Obrona pozycji przez Rosberga była również agresywna. Wypychając rywala na trawę chciał go wyeliminować i przez to wyeliminował również siebie.
Przejdź do wpisu Verstappen zostaje najmłodszym zwycięzcą w historii F1
17.02.2015 07:18
0
Nie chodzi tu szerokość nadwozia ani podwozia. Pod pojęciem szersze bolidy należy rozumieć zwiększenie rozstawu kół aby zwiększyć przyczepność mechaniczną. Być może nastąpi powrót do rozstawu kół jaki był przed 1998 r.
Przejdź do wpisu Jutro ważne głosowanie Komisji F1
25.11.2012 11:51
0
Ten wypadek nie jest wynikiem błędu Roberta. To błąd pilotota, ktróry źle podyktował wejście w zakęt. Zanim ktokolwiek zacznie komentować to najpierw niech zbierze informacje.
Przejdź do wpisu Kubica odpadł z Rallye du Var
16.07.2012 21:54
0
16Skoczek130 - Mów za siebie a nie za inych.
Przejdź do wpisu Marussia: to nie była awaria bolidu
20.02.2012 15:13
0
głodny Jeśli twoja wiedza oparta jest na internecie to jest tylko połowiczna. To co piszesz na temat skrzydła samolotu oparte jest na mechanice płynów i prawie Bernouliego. Nie jest to do końca prawidłowe wyjaśnienie ponieważ samoloty mogą latać lotem odwróconym. Chyba widziałeś samolot lecący lotem odwróconym. Natomiast dokładnie tak jest w przypadku samochodów również tych f1. Nadwozie samochodu ma powierzchnię większą a podwozie mniejszą. Dlatego trzeba zmniejszyć ilość powietrza płynącego pod autem. Po to stosuje się spojlery. Jeśli dobrze przyjrzysz bolidowi to taki spojler zauważysz pod nosem.
Przejdź do wpisu Red Bull zaprezentował bolid RB8
17.02.2012 14:41
0
głodny Naucz się fizyki. Ten artykuł to kompletna brednia. Taki otwór może służyć wyłącznie do chłodzenia bo dla innych celów jest za mały. Poza tym zwiększa opór powietrza dlatego nikt nie stosuje. Bolid RB w ubiegłym sezonie miał problem z przegrzewającym się KERS więc może służyć do jego chłodzenia.
Przejdź do wpisu Nie wierzą w tłumaczenia Neweya
08.02.2012 08:09
0
kolego głodny nie istniała żadna dmuchana połoga, rury wydechowe w Lotusie były skierowane na sekcje boczne widać to wyraźnie na zdjęciach. Twierdzenie że wraz ze spadkiem prędkości gazu rośnie jego ciśnienie - powiedz mi w jakiej książce z fizyki to wyczytałeś. A zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami f1 podłoga musi być płaska nic tam się nie da wytworzyć. Tzw. efekt przyziemienia polegał głównie na bardzo niskim zawieszeniu bolidu aby jak najmniej powietrza pod niego weszło. Bolidy wręcz ślizgały się po asfalcie. Podłoga wtedy nie była płaska bo pełniła rolę podobną do dyfuzora choć na jej końcu był zamontowany dyfuzor. Tak czy inaczej zawsze chodzi o to samo bod bolid musi trafiać jak najmniej powietrza. Nie pisz żebym pozostał przy samolotach. Ty nie znasz się na samochodach i to zwykłych ani nie masz pojęcia o fizyce na poziomie podstawowym. Na tym koniec.
Przejdź do wpisu Red Bull zaprezentował bolid RB8
07.02.2012 21:19
0
@głodny Eksperyment z kartką papieru nie nic wspólnego z realnymi samochodami. Dyfuzor to kanał przepływowy o rosnącym przekroju poprzecznym służy do zmniejszania ciśnienia. Podciśnienie nie jest dociskiem. To ciśnienie mniejsze od atmosferycznego nie możliwe do uzyskania w ani w bolidzie f1 ani żadnym innym samochodzie. Uzyskuje się je w odkurzaczu. Docisk powstaje tak samo jak siła nośna, dzięki której samolot lata albo siła pchająca, dzięki której żaglówka może płynąć pod wiatr. Powstaje zawsze po stronie wysokiego ciśnienia i jest skierowana w stronę niskiego, ponieważ gaz zawsze rozpręża się w ciśnieniu niższym. Więc aby uzyskać tego typu efekt trzeba dokonać podziału powietrza na część o wyższym ciśnieniu część o niższym ciśnieniu tak jak poprzez skrzydło samolotu z tym, że w skrzydle samolotu wyższe ciśnie musi powstać po dolnej stronie skrzydła, bo siła musi być skierowana do góry. Samochody mają kształt karoserii, który powoduje, że powietrze płynie po niej wolniej niż pod podwoziem podobnie jak po skrzydle samolotu, dlatego konstruktorzy nadają taki kształt nadwoziu, aby powietrze nie łączyło się bez pośrednio za samochodem, bo powstała by siła nośna. Dodatkowo efekt ten zmniejsza przedni spojler zmniejszając ilość powietrza dostającego się pod podwozie. W samochodach sportowych stosuje się dodatkowo dyfuzory, które jeszcze zmniejszają ciśnie powietrza wychodzące spod auta. Dzięki temu samochód jest stabilny przy dużych prędkościach. Bolid f1 posiada przedni spojler pod nosem zaraz za przednimi kołami widać go bardzo dobrze. Kształt, jaki posiada nie pozostawia wątpliwości, do czego służy. Jego zadanie to wpuszczenie jak najmniejszej ilości powietrza pod podłogę a skierowanie go na boki bolidu następnie powietrze kierowane jest nad dyfuzor, dlatego sekcje boczne są krótkie łączą się w jednym punkcie. Dyfuzor zmniejsza ciśnie powietrza płynącego pod podłogą. Jego efektywność tym większa mniej powietrza się do niego dostanie. W ten sposób mamy różnicę pomiędzy niskim ciśnieniem powietrza wychodzącym z dyfuzora a wysokim płynącym nad nim i powstaje siła skierowana prosto w dół, czyli docisk. Im większą różnicę się uzyska tym większy będzie docisk.
Przejdź do wpisu Red Bull zaprezentował bolid RB8
06.02.2012 21:46
0
Jestem ciekaw skąd nie, którzy biorą takie rewelacje, że im więcej powietrza pod podłogą bolidu tym więcej docisku. Są to kompletne bzdury. Jest dokładnie odwrotnie. Wpychając jak najwięcej powietrza pod bolid można by, co najwyżej wywołać siłę nośną a nie docisk. Istota w konstrukcji jest to, aby jak najwięcej powietrza znalazło na sekcjach bocznych skąd następnie trafia ono nad dyfuzor
Przejdź do wpisu Red Bull zaprezentował bolid RB8
10.04.2011 15:08
0
Start jak i przbieg wyścigu świadczy, że Renault ma świetny KERS.
Przejdź do wpisu Heidfeld: Kolejny świetny rezultat dla zespołu
09.06.2010 21:57
0
Jeszcze za wcześnie aby Ferrari spisywać na porażkę. A Massa nie został mistrzem przedewszystkim przez własne błędy w 2 pierwszych wyścigach. Gdyby nie wypadł na piach w Malezji i przyjechal na 2 miejscu miałby o 8 pkt wiecej i wtedy to on byłby mistrzem a nie Hamilton.
Przejdź do wpisu Ferrari przedłużyło kontrakt z Massą do 2012 roku
01.06.2010 12:11
0
Dlatego napisałem że na 2 szybkich zakrętach Red Bull będzie zyskiwał.
Przejdź do wpisu F-duct Renault już wkrótce
01.06.2010 11:56
0
Bez systemu F-duct raczej będzie trudno o sukces. Na torze w Kanadzie są tylko 3 wolne zakręty pokonywane poniżej 100 km/h na których Reno sobie dobrze radzi, ale są też dwa szybkie nr 5 i 11 na nich będą zyskiwać RB. Pozostałe pokonywane są z prędkościami od 120- 160 km/h jeśli na nich Reno będzie szykie to może będzie podium dla Roberta.
Przejdź do wpisu F-duct Renault już wkrótce
31.05.2010 11:12
0
Vettel próbował odepchnąć Marka aby zdobyć przewagę przy wejściu w zakręt, co prawda byl trochę zprzodu ale wyprzedzanie nie było jeszcze zakończone. Bolidy były jednak tak blisko że taki manewr musiał się tak skończyć. Obaj kierowcy nie byli na optymalnym torze jazdy do wejścia w zakręt, dlatego Mark musiał by się przesunąć w prawo i na to powinien był poczekać Vettel i ewentualnie wtedy próbować odpychać. Natomiast jego zachowanie po wypadku jest dowodem braku kultury oraz nie panowaniem nad emocjami.
Przejdź do wpisu Webber jechał w trybie oszczędzania paliwa
21.05.2010 15:29
0
W LeMans wygrywają samochody z dieslem ponieważ ich moc jest porównywalna z silnikami na benzynę a jednocześnie spalaja mniej paliwa co przy długim dystansie ma bardzo duże znaczenie. W silnikach wolnossących moment jest ścisle związany z pojemnością silnika. W zwyklych silnikach z pojemności 2.4 uzyskuje się do 260Nm. W jednostkach F1 też nie jest dużo więcej a że wszysy mają tej samej pojemności silniki więc i moment jest na tym samym poziomie. Dlatego nikt nie zajmuje się kwestią momentu. Dla porównania wystarczy sprawdzić parametry silnika do auta luksusowego i sportowego o pdobnej pojemności. Moment będzie podobny różnica będzie w mocy a max moment będzie uzyskiwany przy wyższych obrotach. Ponadto w silnikach spalinowych moment uzyskuje swoje max watości tylko ściśle okreslonym zakresie obrotów np. 2500-4600obr/min (jeśli ma zminne fazy rozrzadu i czasami dodatkowo zmienną długość kanałów dolotowych). Później moment spada i przy max mocy jest bardzo mały- to przy zwykłych silnikach benzynowych. W silnikach zarówno sportowych a tym bardziej wyczynowych istotne jest to aby max momentu i max mocy były jak najbliżej siebie. A że momentu nia da zwiękaszać zwiekasza się tylko moc porzez wzrost obrotów silnika natomiast zmienia się charakterystykę momentu do wzrostu obrotów. Dzięki temu uzyskuje się wzrost osiągów. Dlatego od zawsze w wyścikach głównym parametrem silnika była moc i onią zawsze walczono. Dla osób którym motoryzacja kojaży się z hasłem diesel - moment orotowy to mogą myśleć że moment jest głównym parametrem, tak jest ale tylko w śilnikach do zyczajnych samochodów. Silniki wyczynowe i lotnicze to zupełnie inna bajka. Monako to nie jest tor silnków co innego Montreal, Spa i Monza tutaj dopiero będzie widać co jest wart silnik Renault.
Przejdź do wpisu Renault dostarczy silniki Williamsowi i Lotusowi?
20.05.2010 12:58
0
Moment obrotowy jest ważniejszy w silnikach np. do ciężarówek i autbusów. W silnikach wyścigowych najważniejsza jest moc dlatego pracują na bardzo wysokich obrotach szczegolnie wysokie obroty maja silniki w f1 (do 18 000 obr/min). Moment obrotowy mniejwięcej jest taki sam bo wszyscy mają tej samej pojemności silniki. Najwazniejsze jest to jaki zakres efektywnej pracy ma silnik a to wynika z charktrystyki momentu obr. i charakterystyki mocy. Renault pod tym wzlędem nie złe co było widać w Monako. A czy dysponują wystarczjacą mocą to wyjdzie szczególnie na Monzy ale i Kanadzie również
Przejdź do wpisu Renault dostarczy silniki Williamsowi i Lotusowi?
18.05.2010 14:50
0
Ferrari również ma problemy ze sprzedażą swoich samochdów. Wstrzymana była nawet ostatnio produkcja. Tak naprawdę nic nie jest pewne. W nastepnym sezonie nie będzie podwójnego dyfuzora dlatego wygra ten zespół, który znajdzie rozwiązanie rekompensujące jego brak.
Przejdź do wpisu Plotka rośnie w siłę
07.05.2010 12:57
0
W Monako potrzebny jeszcze większy docisk niż w Barcelonie, więc może być gorzej.
Przejdź do wpisu Hamilton najszybszy na pierwszym treningu
07.05.2010 12:49
0
Nowe wloty powietrza które ma Mercedes zastępują airboxa. Nie służą do chłodzenia silnika, tylko do zasysania powietrza potrzebnego do procesu spalania. Silnik chłodzony jest przez chłodnice znajdujące się po bokach kadłuba bolidu
Przejdź do wpisu Mercedes w Barcelonie z nową pokrywą silnika
30.03.2009 14:55
0
Bolidy brown byly szybkie w kwalifikacjach ale w wyścigu faktycznie bmw było szybsze. Brown miał niskie prądkości max., w Malezji będzie im trudniej .
Przejdź do wpisu Zarząd BMW przed GP Malezji
26.03.2009 10:45
0
Bolidy f1 przyśpieszja pomiędzy 3 a 4s do 200km/h, wiec przyśpieszszenie do 100km/h musi trwać poniżej 2s. Są to dane z lat 90-siątych. dzisiaj jest nieco szybciej. Przed startem przjezdżane jest okrążenie formujące na którym rozgrzewa się silnik hamulce i opony. Oznacz to że urzycie kers jest możliwe, poza tym baterie byc może będzie można naładować w garażu. Czy dla Robeta brak kers bedzie zyskim czy stratą okarze się po wyścigu.
Przejdź do wpisu Heidfeld z KERS, Kubica bez
15.05.2008 10:23
0
Zgodnie z obecnymi przepisami dotyczącymi testów, zespół może wystawić tylko jeden bolid, dlatego testuje tylko Robert. BMW sprawdzało bolid zarowno z owiewkami na nosie jak i bez, natomiast zastosowano nowe tylne skrzydło, które użyte będzie w GP Monaco. Dobrze je widać na stronie zespołu BMW bmw-sauber-f1.com
Przejdź do wpisu BMW po pierwszym dniu testów w Le Castellet
11.04.2008 13:29
0
Zmiejszenie docisku zmniejszy prawdopodobnie szbkość na zakętach a napewno współczynnik Cx, KERS zwiększy moc układu napędowego co w sumie spowoduje wzrost przyśpieszenia i prędkości na prostych. Przez to wrośnie prawdopodobieństwo kolizji na starcie i podczas prób wyprzedzania. Hamulce będą musiały być bardziej wydajne. Ilość wyprzedzeń wynika rownież z sytuacji wywinikającej z wyścigu.
Przejdź do wpisu Czy podniesiona zostanie minimalna waga bolidów?
03.04.2008 10:33
0
Żeby ocenić obiektywnie możliwości zespołów i ich szanse to trzeba mieć odpowiednią ilość informacji a następnie je przeanalizować. Schumacher ich nie ma, sa tylko jego przemyślenia. Na początku poprzedniego sezonu Ferrari było najszybsze ale od GP Monaco to Mclaren był wyraźnie szybszy a w GP W. Brytanii Ferrari wróciło do walki o mistrzostwo. Pzewaga w 1 czy w 2 wyścigach jeszcze niczego nie przesądza. Zobaczymy co będzie w najbliższym GP
Przejdź do wpisu Schumacher: BMW nie będzie walczyć o mistrzostwo
03.04.2008 08:29
0
Jeżeli kierowca nie ukończy wyścigu to można wymienić zespół napedowy a nawet cały bolid w 100% bez rzadnych konsekwencji. Przepisy dopuszczają taka możliwość ponieważ częstą przyczyną nieukończenia wyścigu są awarie silnika lub skrzyni biegów doprowadzające niekiedy do całkowitego ich zniszczenia lub na skutek wypadku. Dlatego Robertowi nie grozi żadne cofnięcie.
Przejdź do wpisu Heidfeld – jesteśmy blisko
19.03.2008 11:02
0
Kiedyś byłem fanem Ferrari ale od kiedy jeździ Robert głównie kibicuje jemu i BMW. Moim zdaniem obydwaj kierowcy Ferrari mają problemy bez TC. Bolid tradycyjnie mają szybki ale zawodny. W ubiegłym sezonie wygrali klasyfikacje konstruktorów dzięki aferze szpiegowskiej w tym roku tego już nie będzie. Mieli kiedyś dobrych kierowćow Schumachera i Barrichello. Raikkonen nie ma dużego doswiadczenia w jeżdzie bez TC. Gdy trafił do F1 w wieku 20 lat miał na koncie przejechane zaledwie 26 wyścigów w F3. Po roku jazdy w zespole Sauber przeszedł w 2002r. do Mclarena a od tego roku wprwadzono TC. W latach 1999-2004 Ferrari wgrywało klasyfikacje konstruktorow ale od 2005r. jest coraz słapsze. Może powtórzyć się sytuacja z lat 30 XX w. kiedy po okresie dominacji Alfa Romeo została pokonana przez niemieckie firmy Mercedesa i Auto Uniona , teraz Mclaren i BMW mogą dominować szczególnie od 2009r. po wprowadzeniu systemów odzyskiwania energi.
Przejdź do wpisu Raikkonen wierzy w Ferrari
17.03.2008 09:42
0
Komentarze krytykujące taktykę zespołu BMW dla Roberta są zupełnie nie trafione. Każda taktyka się sprawdza tylko wtedy gdy bolid jest na 100% sprawny. Z wyypowiedzi Roberta dla TV Polsat wynika że od początku wyścigu w jego bolidzie psuł się silnik. dlatego mnej więcej po pięciu okrążeniaćh Hamilton zaczął odjeżdżać a Kovalajnen byl coraz bliżej notując lepsze czsy. W zepole BMW też na początku nie wiedzieli dlaczego Robert ma słabe tempo stąd pytanie inżyniera czy balans jest OK. Przyśpieszony drugi pit stop byl próbą utrzymania mejsca na podium, od 29 okrążenia bolid przesstał przyśpieszać, jak wynika z wypowiedzi Roberta silnik zmeinił dźwięk. Dlatego nie było szans na wyprzedzenie S.Bourdais 'a. Nakajima być może uderzył w bolid Roberta ponieważ spodziewał się normalnego przyśpieszenia zawodnika przed nim jadącego
Przejdź do wpisu Szefostwo BMW Sauber mimo wszystko zadowolone
14.03.2008 10:28
0
Do najlepszego czasu to ponad 2 sekundy, to zbyd duża róznica żeby była realna Nie wieże aby Ferrari i Mclaren były wstanie uciec BMW aż na tak duży dystans
Przejdź do wpisu Drugi trening dla Hamiltona
14.03.2008 10:02
0
Treningi przebiegły podobnie jak całym ubiegłym sezonie. Przed pierwszym wyścigiem wielu kierowców chce pokakazać, że oni i ch bolidy są szybkie. Zespół BMW jak zwykle nie szaleje na treningach, moim zdaniem, ze wzgledu na zasady 3 części kwalifikacji zaprojektowali bolid tak aby był szybki z dużą ilością paliwa. I to chcieli ukryć natomiast problemy w testach mieli bo z nowymi technologiami są zawsze problemy dopuki się ich nie opanuje.Być może Robert pojedzie na jeden pit stop jeżeli uporają się z nadmiernym zużyciem opon.
Przejdź do wpisu Drugi trening dla Hamiltona