Drugi wyścig w Bahrajnie wywołuje mieszane uczucia w padoku
Formuła 1 ogłosiła niedawno końcowy kształt kalendarza sezonu 2020. Jedno z ostatnich Grand Prix odbędzie na alternatywnej, owalnej nitce toru w Bahrajnie. Nie wszyscy są tym faktem zachwyceni.Wstępne prognozy przewidują, że pole position na tym krótkim, trzy i pół kilometrowym obiekcie zamknie się w granicach niespełna 54 sekund. Poniżej można obejrzeć onboard z symulatora na tym torze.
#F1 reckons the qualifying lap is going to be around 55s for Bahrain?s ?Outer? circuit for the #SakhirGP...@SMitchellF1 likes a challenge and so has had a go at said lap. But the dreams of becoming an #F1 driver might have to be put on hold - he only managed a 56.6s lap ???? pic.twitter.com/VnEnhL18Up
? The Race (@wearetherace) August 28, 2020
Romain Grosjean, jeden z dyrektorów Stowarzyszenia Kierowców, powiedział, że nie jest przeciwny próbowaniu nowych rzeczy, ale uważa jednocześnie, że F1 powinna rozważyć zmianę pewnych zasad, aby zapobiec utraty kontroli nad tym co dzieje się w kwalifikacjach.
"Nie chcę wybiegać w przyszłość, bo uważam, że spróbowanie tego jest dobrym pomysłem. Osobiście jednak nie jestem do końca przekonany. Nie wiem, co zrobimy w kwalifikacjach" odpowiedział zapytany o swoje zdanie przez portal The Race.
"Zrobiliśmy obliczenia - jeśli chcesz równomiernie rozłożyć każdy samochód na torze, to między każdym będzie tylko 175 metrów. To nie zadziała. Nie wiem jak wyjdą kwalifikacje. Może być ciężko."
"Ale hej, akceptuję ten pomysł. Spróbujmy, może to zadziała, może nie zadziała, nie wiem. Może będziemy musieli wprowadzić kilka poprawek w zasadach, bo jak mówię, z wolnymi okrążeniami może być bałagan."
Grosjean wyraził także obawy o niebieskie flagi na tak krótkim torze i zapowiedział, że zamierza przedyskutować pomysły na rozwiązanie tych wyjątkowych problemów z drugim dyrektorem GPDA, Sebastianem Vettlem, oraz przewodniczącym grupy, Alexem Wurzem.
"Jeśli będziesz ostatni i wywieszą ci niebieskie flagi przed nadjeżdżającymi Mercedesami, to czeka cię jeszcze 18 kolejnych. Za nim jednak zobaczysz tę ostatnią, to ponownie będziesz musiał ustąpić Hamiltonowi."
"To może być koszmarne. Myślę, że zadzwonię w tygodniu do Alexa i Sebastiana i spróbujemy znaleźć jakieś rozwiązanie".
Grosjean wyznał przy okazji, że nikt z F1 nie konsultował wykorzystania kontrowersyjnej nitki ze Stowarzyszeniem Kierowców. Francuz osobiście optowałby za organizacją dwóch wyścigów w Bahrajnie na dobrze znanej konfiguracji, ale dla urozmaicenia chciałby zawodów za dnia oraz w nocy - przy sztucznym oświetleniu, jak ma to miejsce obecnie.
"Zabawa jest w zakrętach, a tam nie ma ich zbyt wiele, więc jeśli mnie pytasz, to wolałbym mieć jeden wyścig na normalnym torze w ciągu dnia, o 14:00, kiedy jest naprawdę ciepło i moglibyśmy zmagać się z temperaturą, a drugi wyścig w nocy, jak zwykle".
Podobne wątpliwości co do organizacji Grand Prix Sakhir wyraził szef Alfy Romeo, Frederic Vasseur.
"Nie przeprowadziliśmy jeszcze żadnych symulacji, ale na pewno z 55 sekundami czasu okrążenia w kwalifikacjach będzie duży ruch i bałagan."
Francuz jednak mimo wątpliwości co do tego szczególnego przypadku, jest za wykorzystywaniem alternatywnych konfiguracji torów w kalendarzu.
"Myślę, że to ekscytujące mieć różne układy torów, kiedy mamy taką podwójną imprezę. Sensowne jest zrobienie czegoś nieco innego, a zaletą Bahrajnu jest to, że są tam co najmniej trzy konfiguracje torów. To ma sens, będzie trochę inaczej niż w pierwszym wyścigu."
Natomiast Pat Symonds choć świadom trudności jakie postawi kierowcom obiekt w Sakhir, cieszy się na ciekawe widowisko.
"Dokładnie w ten sam sposób Interlagos staje się zatłoczone. Tak już jest na krótkich torach, ale to wszystko stanowi po prostu część wyzwania. Myślę, że aby być kompletnym kierowcą, musisz radzić sobie z takimi rzeczami. Zespoły mają teraz wiele narzędzi, by to analizować. To będzie wyzwanie i ktoś może na tym stracić, a ktoś inny zyskać. Myślę, że ostatecznie dostaniemy dobry spektakl."
komentarze
1. Raptor202
Grosjean już wie, że nie uniknie kar za blokowanie rywali przy niebieskich flagach.
2. Xandi19
Może od razu puścić ich po Indianapolis500 albo Lausitzring.
3. sliwa007
To zabawne, że dwóch najbardziej nieobliczalnych gości w stawce - Grosjean i Vettel, którzy w każdej chwili potrafią rozwalić się na bandzie, obrócić się na krawężniku lub wjechać w rywala są "dyrektorami" i troszczą się o bezpieczeństwo i porządek na torze...
Sam tor i weekend wyścigowy to będzie ciekawy eksperyment i jedna wielka zadyma. Niebieskie flagi dość szybko zagoszczą na stałe na torze i będą znikać tylko w przypadku pojawiania się żółtych flag, które również mogą być dość często wywieszane. Z drugiej strony jak mam oglądać takie gów.. jak ostatnio na Spa, to wolę już zadymę.
4. ekwador15
fajnie, że próbują na innych nitkach toru ale okrążenie 55 sekund to przesada. przeciez red bull ring czy wspomniane interlagos w brazylii juz jest na limicie jesli chodzi o tłok na torze, w kwalifikacjach. taki tor krotki to jest dobry dla nizszczych serii albo dla amatorow w amatorskich wyscigach ale nie dla f1 ktora jeździ 40 sekund szybciej niz porsche super cup
5. Hawaii Hawajski
@2 Wyścig na Indianapolis byłby super. Osobiście wolałbym jednak Daytone. Laustraizing też ok. Takich torów potrzebuje F1 a nie Baku, Chin czy innych Francji.
6. Del_Piero
Drugi wyścig w Bahrajnie wywołuje u mnie bardziej pozytywne uczucia niż Red Bull Ring i Silverstone tylko dlatego, bo będą się ścigać na alternatywnej nitce toru a nie dwa razy na tej samej. Aczkolwiek według mnie okrążenie toru powinno trwać co najmniej minutę, a proponowany layout jest po prostu za krótki, no ale kiedy próbować jak nie teraz, zwłaszcza że sprawa tytułu będzie już rozstrzygnięta.
7. Mariusz_Ce
Najbardziej płaczą Ci, którzy jeszcze rok temu pialiby z zachwytu. Niestety, nie mają szemranej jednostki napędowej, to wiedzą co ich czeka. Życie.
8. greyhow
Szczerze mówiąc jestem trochę zaskoczony, bo wcześniej nie przykładałem do artykułów o Bahrajnie 2 większej uwagi i zakładałem, że użyją pętli długodystansowej, po której już raz F1 jeździła, w 2010 roku. Ale ten wyścig w sumie jest tym ciekawszy moim zdaniem, bo jeszcze bardziej niecodzienny. Kwestia tytułu podejrzewam i tak będzie już rozstrzygnięta, więc może przynajmniej dostaniemy ciekawe widowisko.
Co do obaw o wielokrotne dublowanie, to moim zdaniem już dawno powinien funkcjonować przepis o tym, że dwukrotnie zdublowane bolidy wypadają z rywalizacji.
9. Ocato
@9
Gdyby taki przepis teraz istniał, to jest spora szansa, że na zewnętrznej pętli w Bahrajnie wyścig ukończyliby tylko Hamilton i Bottas. Może jeszcze Verstappen i Ricciardo, bo Renault pokazało że nie radzą sobie najgorzej na szybkich torach.
W sumie zobaczyłbym to! Takie GP USA 2005 skrzyżowane z Wings for Life!
10. seybr
Ja tam jestem za. Ta konfiguracja nie jest może jakaś rewelacyjna, ale ma coś w sobie. Czemu nie postawić na taki eksperyment. Płacz jest ze strony Ferrari i pociatków na ich silniku. W obecnej formie i sytuacji, na plus mogą wyjść takie eksperymenty. Nowe tory, może trafi się taki wyścig w którym nie będzie się zasypiać.
11. Frytek
To może być ciekawe. Bolidy które będą walczyć o podium czyli o trzecie miejsce będą musiały co chwila kogoś dublować aby za chwilę być samemu dublowanym przez Hamiltona
12. ahaed
Ham zdubluje Bot. Resztę ze 4 razy. Może być dobry wyścig.
PP też. Krótki tor. Małe straty. Będzie walka o 0.001 sek. W tym roku naprawdę coś się dzieje w porównaniu do kilkunastu poprzednich.
13. TomPo
"Jeśli będziesz ostatni i wywieszą ci niebieskie flagi przed nadjeżdżającymi Mercedesami, to czeka cię jeszcze 18 kolejnych. Za nim jednak zobaczysz tę ostatnią, to ponownie będziesz musiał ustąpić Hamiltonowi."
Chcialbym to w sumie zobaczyc - bylby niezly chaos a lacza radiowe przegrzalyby sie od przeklenstw :)
A tak bardziej serio, no nie mozna wpuszczac F1 na tor kartingowy.
Jasne ze wyscig moze byc przez to dynamiczny, nieprzewidywalny czy dramatyczny, ale czy powinno sie to uzyskiwac takimi metodami?
Juz widze te TO pt "Albon, przyblokuj na chwile Merce przy niebieskich flagach, zeby Max mogl nadgonic". O srodku stawki nie wspomne.
14. hubertus
a zdjąć z toru tych co są dublowani drugi raz. 2 kółka straty są nie odrobienia - oczywiście mam na myśli warunki gdy jest sucho
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz