WIADOMOŚCI

Cztery zespoły muszą zmienić dyfuzory
Cztery zespoły muszą zmienić dyfuzory
Zazwyczaj dobrze poinformowany serwis Autosport.com podał, że ekipy McLaren i Mercedes oraz dwa inne zespoły przed najbliższym wyścigiem o GP Australii muszą porzucić koncepcję nowego dyfuzora, który ponownie wykorzystuje lukę w regulaminie technicznym FIA.
baner_rbr_v3.jpg
Podczas wyścigu w Bahrajnie okazało się, że cztery zespoły, w tym McLaren oraz Mercedes GP wykorzystują dodatkowo wolną przestrzeń przeznaczoną dla zewnętrznego rozrusznika.

Artykuł 3.12.7 regulaminu technicznego na sezon 2010 mówi: „Pojedyncza przerwa w powierzchni [podłogi] jest dozwolona jedynie, aby zapewnić minimalny dostęp dla urządzenia określonego w artykule 5.15 [najprawdopodobniej chodzi jednak o artykuł 5.16, który odnosi się do zewnętrznego rozrusznika].”

Luka w regulaminie pojawia się na skutek faktu, że FIA nie zadbała o określenie maksymalnej szerokości potrzebnej dla urządzenia rozruchowego, a wymienione ekipy najprawdopodobniej zmieniły także konstrukcję rozruszników, wymuszając poszerzenie otworu w tylnej części auta. Zespół McLaren przed sezonem poczynił nawet nieco większą zmianę. Miejsce na rozrusznik w minionych sezonach znajdowało się w brytyjskim bolidzie nie w centralnej części auta tylko nieco z boku. W tym sezonie znajduje się idealnie w osi auta, tak że można je wykorzystać do zwiększenia efektywności dyfuzora.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

39 KOMENTARZY
avatar
saint77

19.03.2010 12:28

0

Przecież Renault podało wcześniej, że ich dyfuzor sprawdziło FIA i jest całkowicie legalny. Wić chyba Poza McL i Mercedesem to inne zespoły. Czyżby RedBull i Ferrari?


avatar
Musashi

19.03.2010 12:30

0

Ten regulamin F1 to jak ustawy w polskim sejmie. Brakuje tylko "dyfuzor i czasopisma".


avatar
kempa007

19.03.2010 12:31

0

1. saint77 pokaz mi komunikat w ktorym renault tak podalo, mam nadzieje ze nie na wp przeczytals o tym?


avatar
Anteaus

19.03.2010 12:32

0

No to teraz się zacznie. Brawo dla autora artykułu ,ze poruszył ten temat


avatar
pasjonat

19.03.2010 12:33

0

Po co ta tajemniczość FIA? Jak podają dwa zespoły to mogą podać wszystkie. Byłoby jasne.


avatar
kempa007

19.03.2010 12:34

0

nikt tego nie podal, to zrodla autosportu...


avatar
Peti_bis

19.03.2010 12:39

0

To jest poprostu wolna amerykanka. Jak w zeszłym roku Brawn wykorzystał lukę, to było wszystko ok. A teraz mimo, że jakiś team korzysta z luki w przepisach, to dyfuzory są nielegalne.


avatar
Anteaus

19.03.2010 12:41

0

Ja ze swojej strony napisze ,że albo regulamin powinien być tak napisany aby nie dawać możliwości tworzenia tzw luk albo po prostu pozwolić jednoznacznie na tworzenie dyfuzorów czy to potrójnych czy może nawet poczwórnych. Doprowadzanie do sytuacji z,ę bolidy są konstruowane a później testowane po czym ktoś dochodzi do wniosku ,że trzeba coś zmienić jest niepoważne. No ale niestety dochodzę do wniosku ,że faktycznie im bardziej się starają i wymyślają różne zakazy i nakazy tym więcej powstaje zamieszania. Najpierw KERS niewypał , podwójny dyfuzor zamieszanie, teraz zakaz tankowania podejrzewam ,że niewypał i, potrójne dyfuzory i znowu kontrowersje. Tylne skrzydło Mclarena też wg mnie to obejście przepisów. Coś tu chyba jest nie tak?


avatar
mkl09

19.03.2010 12:42

0

@3 renault- f1 .fr/? Le-diffuseur-extreme-de-la- Renault źródło: l’équipe, zazwyczaj również "dobrze poinformowany" :)


avatar
el_diablo

19.03.2010 12:46

0

To teraz zespoły tak przerobią rozrusznik że będzie jednak potrzebna ta większa "dziura" ;)


avatar
saint77

19.03.2010 12:48

0

mkl09 mnie wyprzedził. Ale oprócz tego wspominał o tym James Allison -dyr. techniczny Renault, tylko nie pamiętam gdzie to wyczytałem, ale z pewnością nie na wp i nie na onecie:)))


avatar
adam2530

19.03.2010 12:50

0

a tylni spojler w mc laren jest ok gratulacje panowie zaproscie jeszcze paru polaków i ruskich i będzie wspaniale.


avatar
DanielloooS

19.03.2010 12:51

0

Witam, Na Confidential.renault.fr już kilka dni temu odrazu po wyścigu był cały artykuł mówiący o tym, że dyfuzor Ranault jest legalny. Sprawdzałem to specjalnie bo oczywiście Borowczyk odrazu po wyścigu powiedział, że dyfuzor Reanault jest nielegalny i musi być zmieniony. Myśle jednak, że Ranault jest lepiej poinformowane niż Borowczyk... Zresztą głośno było o tym ( tez na Confidential.reanault.fr ), że ten zespół zapytał o legalnośc swojego dyfuzora jeszcze przed zamontowaniem go do samochodu i dostał zgode od FIA. Jeśli wyjdzie na to, że jest nielegalny to poprostu będzie oczywsity dowód na to, że układy i układziki jak zawsze rządzą w F1. Zbyt duzę pieniądze, eby był to czysty sport. Taka smutna prawada ....


avatar
szary_x

19.03.2010 12:51

0

panikę sieją ... coś media usłyszały i mają o czym pisać przez 2 tygodnie do następnego GP... jak Renia napisała że legal na swojej oficjalnej stronie to legal ...


avatar
saint77

19.03.2010 12:51

0

a tak na poważnie, to Renault prosiło FIA o opinie na temat dyfuzora przed GP Bahrajnu, więc chyba jest ok?


avatar
Marcin157

19.03.2010 12:52

0

el_diablo - czytaj do końca z artykulu wynika właśnie że rozruszniki były przerobione tak aby wymusi ten wiekszy otwór a w przypadku Mclarena nawet zmienili jego usytuowanie by im bardziej pasowało.


avatar
saint77

19.03.2010 12:53

0

@kempa007: napisz, czy będzie można typować wynik kwalifikacji, tak przy okazji...:)


avatar
mkl09

19.03.2010 12:55

0

Zupełnie bym się nie zdziwił gdyby FIA rzeczywiście zaakceptowała dyfuzor Reni , a następnie go zakwestionowała pod presją otoczenia :) Pytanie, kto ma w tym interes, skoro wszystkie czołowe teamy, których przedstawiciele trzęsą całym padokiem posiadają podobny dyfuzor?


avatar
gerber

19.03.2010 12:58

0

Już to jest nużące, niech FIA zaproponuje dla wszystkich jednakowy dyfuzor i problem będzie rozwiązany...


avatar
saint77

19.03.2010 12:59

0

@18. mkl09 - właśnie, musieliby całą czołówkę "skasować". Chociaż z drugiej strony nieźle by tym namieszali, gdyby Ferrari czy McL spadł na środek stawki, bo musieli by pozmieniać 1/3 architektury auta:))


avatar
Troker1979

19.03.2010 13:04

0

Sorki że z innej beczki. Mam problem! Uczę się w weekandy nie dam rady obejrzeć na żywo następnych wyścigów odbywających się o wcześniejszych porach. Czy jest może jakaś strona w internecie na której można obejrzeć wyścig z odtworzenia bądź sciągnąć plik multimedialny z danym wyścigiem. Proszę pomóżcie mi i nie tylko mi. Myślę że sporo osób ma podobny problem. Z góry dziękuje


avatar
kempa007

19.03.2010 13:06

0

9. mkl09 jakbys sie wczytal dokladniej to bys widzial, ze tam jest mnostwo gdybania, czyli plotka zaprzecza plotce. Ja podalem tylko informacje o tym, ze Renault gdies tam bylo wymieniane pod katem dyfuzorow. Co i jak pewnie dowiemy sie juz niebawem. Jak bedize oficjhalne info na pewno zamiescimy na stronie.


avatar
matito

19.03.2010 13:07

0

a Renault też?????????


avatar
kempa007

19.03.2010 13:15

0

14. szary_x pokaz gdzie napisala na swojej stronie...


avatar
kempa007

19.03.2010 13:16

0

Confidential.renault.fr to dla mnie zadne zrodlo... pisza wiele i raz sie im sprawdzi raz nie. Nie zapomne jak wszyscy intelektualisciu sledzili testy rzekomo na zywo za posrednictwm tej strony a pozniej okazywalo sie ze spece stamtad nie rozrozniaja Kubicy i Pietrowa...


avatar
saint77

19.03.2010 13:22

0

ok. więc pewnie w piątek bardzo wczesnym ranem dowiemy się, czy Renault będzie miało inny dyfuzor. Chcę obejrzeć na żywo, ale to chyba 2.30 więc nie wiem, czy tyle wytrzymam bo kłaść się i wstawać to raczej niekoniecznie...


avatar
szary_x

19.03.2010 13:24

0

25. kempa007 już wole wieżyc w to co piszą na Confidential.renault.fr ...niż jak co nie które osoby ..."bo na WP pisali"..... :] bądźmy dobrej myśli :D


avatar
stozek08

19.03.2010 13:24

0

A co z silnikami Renault dostali zgode na ich podkręcenie??


avatar
kempa007

19.03.2010 13:35

0

no to sie mylisz tez, bo wlasnie potwierdzilem info co do dyfuzora, a co do silnika to dostali juz w zeszlym roku, ale co sie tam dzieje nie powiem, bo zaraz rozpetam jakas wojne ;-)


avatar
szary_x

19.03.2010 13:39

0

29. kempa007 może się mylę... ...jak większość .... ... a jak już potwierdziłeś ...to co potwierdziłeś? .... co powiedział Kubica jak dzwoniłeś do niego?? :Phehe....


avatar
mkl09

19.03.2010 13:47

0

25@Kempa007 - dostrzegam tutaj tylko jedno rozwiązanie - powinniście zdobyć Accreditation press a następnie porozrzucać pluskwy po całym paddoku - to będzie najlepsze źródło ;) A tak swoją drogą, tym razem już całkiem serio, pozwolę zapytać - posiadacie akredytacje? Przy obecnych statystykach odwiedzin, jako najpopularniejsze medium internetowe nie mielibyście problemów z jej uzyskaniem, tak sądzę :)


avatar
kempa007

19.03.2010 14:02

0

31. mkl09 nie probowalismy sie o nia ubiegac, bo i tak serwis nie jest w stanie zarobic na wszystkie podroze :/ A zeby miec stala wejsciowke na F1 to trzeba w sezonie wyjezdzic bodajze 80% wyscigow. Ale wszystko przed nami :)


avatar
lechart

19.03.2010 14:32

0

A powinno być, co nie jest zakazane, to jest dozwolone. "Strażnicy" regulaminu, są niekonsekwentni.


avatar
pawel123

19.03.2010 15:17

0

pisałem już o tym przy innej okazji... niech postanowią do końca, albo jednakowe bolidy dla wszystkich albo "wojna zbrojeń" wśród ekip i pal licho koszty... badania i usprawnienia nie odbywają się chyba kosztem podatników, tylko to są pieniądze koncernów; jeśli FIA i reszta chce być tak ekonomiczna i ekologiczna to proponuję w ogóle zamknąć F1, aż skończy się "kryzys" :)


avatar
marcin20

19.03.2010 22:46

0

Szkoda, że wśród tych ekip jest także Renault.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu