WIADOMOŚCI

Pierwsze zimowe testy F1 rozpoczęte!
Pierwsze zimowe testy F1 rozpoczęte!
Zaledwie dwa tygodnie temu zakończył się trzymający do ostatniego zakrętu w napięciu sezon Formuły 1, a kierowcy wraz ze swoimi zespołami powrócili dzisiaj na tor wyścigowy, aby pod Barceloną testować nowe rozwiązania na przyszły rok. Jak się można było spodziewać na torze panował olbrzymi ruch, który spowodowany był nie tylko obecnością nowych nazwisk, ale także faktem iż w przyszłym sezonie dość znaczącym zmianą ulegnie regulamin techniczny F1.
baner_rbr_v3.jpg
Zespół BMW Sauber, który w pierwszej części sezonu 2008 zaprezentował się z bardzo dobrej strony, drugą część roku miał wyraźnie słabszą. Podczas pierwszych, posezonowych testów team z Hinwil i Monachium jako pierwszy zaprezentował bolid w pełnej specyfikacji aerodynamicznej na przyszły sezon. F1.08 w wersji przejściowej znacznie odbiegał wyglądem od swojego poprzednika. Większe i niżej zawieszone skrzydło przednie, brak owiewek i dodatkowych spojlerów oraz węższe i wyżej zamocowane tylne skrzydło sprawiły iż bolid BMW najbardziej przykuwał dzisiaj uwagę fotoreporterów.

Mimo iż bolid zespołu BMW Sauber najbardziej rzucał się w oczy, inne teamy także przywiozły do Montmelo nowe części. Większość zespołów pracowała na „starej aerodynamice” ustawionej jednak w sposób symulujący wymagania na sezon 2009. Zespół Ferrari w swojej przejściowej wersji F2008K zamontował na testy specjalny balast symulujący masę układu KERS, który od przyszłego sezonu będzie dopuszczony przez regulamin FIA.

Obok wyraźnie zmienionej aerodynamiki podczas pierwszy posezonowych testów zespoły F1 zostały zaopatrzone przez firmę Bridgestone w opony typu slick w dwóch specyfikacjach- miękką oraz twardą, które mają poprawić przyczepność mechaniczną na wolnych zakrętach, niwelując nieco tym samym utratę przyczepności na szybkich zakrętach, spowodowaną zmianą aerodynamiki bolidów.

Oprócz zupełnie nowych rozwiązań aerodynamicznych i technologicznych na torze pojawiło się kilka nowych nazwisk. Za kierownicą bolidu Renault F1 Renault zasiadł Giedo van der Garde, który testy pod Barceloną otrzymał, podobnie jak Robert Kubica w 2005 roku, za zwycięstwo w World Series by Renault. W kokpicie bolidu Red Bull zasiadł natomiast Sebastien Loeb- 5-krotny mistrz świata WRC. Francuz skorzystał z prezentu firmy Red Bull, która sponsoruje także fabryczny zespół Citroena w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

Za kierownicą Hondy zabrakło Rubensa Barrichello, który prawdopodobnie nie przedłuży swojej kariery w F1. Obok Jensona Buttona testowali dzisiaj dwaj pretendenci do drugiego fotela w Hondzie- Lucas di Grassi oraz Bruno Senna. Za kierownicę bolidu F1 powrócił za to Takuma Sato (Toro Rosso).

Zimowe testy przed sezonem 2009 nawet bardzo uważnym obserwatorom będzie niezwykle ciężko oceniać pod względem konkurencyjności poszczególnych kierowców i zespołów. Do standardowych niewiadomych z jakimi można było się zetknąć do tej pory dojdzie fakt korzystania z systemu KERS, dodatkową trudnością będzie ocena realnych osiągów zespołów testujących przeróżne przejściowe wersje bolidów na rok 2009.

Dzisiaj nad torem przez cały dzień świeciło słońce, a kierowcy byli w stanie przejechać sporo kilometrów. Trzy razy przerywano sesję testową z powodu incydentów na torze. Robert Kubica był pierwszym kierowcą który spowodował wywieszenie czerwonej flagi, po tym jak jego BMW Sauber F1.08 w wersji przejściowej odmówił posłuszeństwa na początku sesji. Obok Polaka na torze problemy mieli Nico Hunkelberg z Williamsa oraz debiutujący w Renault Jonathan Kennard.

Najszybszym kierowcą na torze był dzisiaj Takuma Sato, testujący gościnnie dla zespołu Toro Rosso, drugi był Sebastian Buemi, który także aspiruje na miejsce we włoskiej stajni spod znaku Red Bulla. Na trzeciej pozycji znalazł się najbardziej doświadczony z kierowców Hondy- Alexander Wurz. Za pierwszą trójką sesję zakończyli testerzy McLarena i Ferrari- Pedro de la Rosa i Luca Badoer.

Robert Kubica pierwszy dzień testów w zupełnie nowym F1.08B zakończył na 7 miejscu. Christian Klien był 10 i testował dzisiaj system KERS. Sebastian Loeb, który jak na kierowcę rajdowego, bardzo przyzwoicie uplasował się na wysokim 8 miejscu wśród stawki kierowców zawodowo ścigających się po torach zamkniętych.

Podczas pierwszych zimowych testów pod Barceloną zabrakło zespołu Toyoty, który zdecydował się na testy w Bahrajnie wraz z teamem Ferrari w grudniu.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

64 KOMENTARZY
avatar
BigM

17.11.2008 17:41

0

Ale brzydal... Spojlery ciosane jak w wiejskim "tjuningu". Konkurs na najbrzydsze auto w stawce można uznać za rozpoczęty.


avatar
pz0

17.11.2008 17:42

0

Tylko dlaczego BMW jeździło na oponach rowkowanych? Wygląda też na to że nowe oznaczenia opon z tym kolorowym paskiem na boku są bardziej czytelne od starych.


avatar
sandacz303

17.11.2008 17:43

0

JAk ten bolid wyglada !!! Hahahahaha xD Ja bym takim czyms nie chcial jezdzic xD


avatar
resiu

17.11.2008 17:43

0

Pierwsze testy, nowe bolidy, ogromne różnice w aerodynamice bolidów + ogromne różnice w czasach. Bolid BMW wydaje sie najprostszą konstrukcją z całej stawki. Żadnych bajerów, proste szerokie skrzydło z przodu oraz bardzo wąskie z tyłu. Zdjęcia dostępne na oficjalnej stronie F1:) Ciekawe czy jutro spróbują nowe skrzydła.


avatar
pz0

17.11.2008 17:45

0

sandacz303 - to nie jeździj, a ja bym wiele dał żeby właśnie czymś takim pojeździć.


avatar
BigM

17.11.2008 17:47

0

Na gładkich: http://www. f1today. nl/foto/4905/ , bez dwóch spacji, (też) jeździli.


avatar
kempa007

17.11.2008 17:48

0

bmw jechalo na slickach


avatar
kempa007

17.11.2008 17:49

0

rowkowane, a nawet deszczowki byly uzywane rano gdy tro nie mial odpowiedniej temp.


avatar
niza

17.11.2008 17:54

0

nowy bolid BMW jest świetny :P spokojnie, zapewne już po ok. trzech wyścigach każdy się przyzwyczai i nikt nie będzie narzekał. W końcu tu nie chodzi o wygląd, to nie konkurs na najpiękniejszy samochód


avatar
pz0

17.11.2008 17:55

0

kempa007, na gpuptate znalazłem tylko jedno zdjęcie ze slickami i całą masę fotek z rowkowanymi gumkami, więc sądzę, że na zdecydowanie większą część zatrudnili rowki. Testów niestety nie oglądałem, piszę tylko na podstawie ilości zdjęć. RedBulla i Ferrari widziałem nawet na przejściówkach, a pogoda widzę, ze była ok. Zastanawia mnie właśnie po co jeździć na rowkach jak one nie będą w przyszłym sezonie używane. Te opony mogą trochę zafałszować dane. Przyznaję jednak ze jestem za mały żeby to wszystko zrozumieć. Widocznie jednak jakiś cel w tym mieli.


avatar
RaQ

17.11.2008 17:57

0

Ej a tylko BMW testowalo ustawienia na tamten rok czy all ? Chodzi glownie o areodynamike :)


avatar
Smiglo

17.11.2008 18:02

0

ale ten bolid jest teraz brzydki ^^ fajniejsze byly z zestawem aero :P


avatar
zdun

17.11.2008 18:10

0

ja wam mówie że to co widzieliście w bmw nie ma nic wiec ej wspólnego z bolidem na przyszły rok oprócz siły docisku. chyba żaden zespół nie jest na tyle głupi żeby wyjerzdzać z nowa aerodynamiką w listopadzie gdzie wyścig trwa do końca marca


avatar
sandacz303

17.11.2008 18:11

0

Hej, bolidem F1 tez bym pojezdzil, ale takim czyms to raczej nie :P


avatar
Shallan

17.11.2008 18:12

0

Bolid Williamsa wyglądał jednak korzystniej ;) BMW wygląda okropnie - kółeczka wyglądają na malutkie w porównaniu do tego ogromnego przedniego skrzydła. W ogóle jest to jakieś wszystko nieforemne.


avatar
Robson13

17.11.2008 18:14

0

Dokladnie!! Ale oni psuja F1! Najbardziej podobal mi sie sezon 2004 i 2006!! Tam byly emocje... A teraz bolid wyglada jak kosiarka... PORAZKA


avatar
ris

17.11.2008 18:35

0

Ten nowy bolid to jakiś "schit" . Czasy do bani. Czarno to widzę. Kers załatwi zespół jak nic. Będą startować z pozycji ostatnich. Jak toro roso było szybsze to jest KLAPA.


avatar
jary

17.11.2008 18:35

0

Prostota formy jest też piękna... F1 coraz bardziej zbliża się do pokazania umiejętności kierowców, które mają być czynnikiem decydującym o ewentualnej wygranej. @resiu BMW i Williams miały specyfikacje na '09 a inne teamy tylko dostosowały areodynamikę aby stymulowały nowe regulacje techniczne. Może do środy pokażą coś więcej.


avatar
jary

17.11.2008 18:40

0

@ris jak już to "shit"... czasy słabsze bo inna areodynamika... patrząc na to z innej strony BMW miało 30-40% mniejszy docisk od "czołówki" stąd takie czasy, no i zrobiło o 2-3 razy mniej okrążeń od innych...


avatar
dracool

17.11.2008 18:55

0

W nowym sezonie będą musieli dwukrotnie więcej nosów w zapasie trzymać, częściej próba wyprzedzania skończy się uszkodzonym spojlerem aniżeli udanym manewrem.


avatar
niza

17.11.2008 18:56

0

ris to Ty już wiesz, że klapa? bo ja nic nie wiem.... może te dwa zdania coś Ci wyjaśnią: "Zimowe testy przed sezonem 2009 nawet bardzo uważnym obserwatorom będzie niezwykle ciężko oceniać pod względem konkurencyjności poszczególnych kierowców i zespołów. Do standardowych niewiadomych z jakimi można było się zetknąć do tej pory dojdzie fakt korzystania z systemu KERS, dodatkową trudnością będzie ocena realnych osiągów zespołów testujących przeróżne przejściowe wersje bolidów na rok 2009. "


avatar
Piotre_k

17.11.2008 19:00

0

Loeb w środku stawki. Znaczy daje radę :)


avatar
kosik

17.11.2008 19:21

0

STR widać że będzie dobrze w 2009 ale dopiero w marcu się przekonamy.


avatar
radzix

17.11.2008 19:32

0

wiadomo ze nic nie wiadomo kazdy z nas jeszcze ma w pamieci ostatni zakret z Brazylii a tu widze juz specjalisci wiedza ze bmw LIPA hehe nie badźcie śmieszni pamietacie jak rok temu BMW całą zime tez bylo w środku stawki a w Australii mało co Robert nie miał PP także spokojnie to dopiero początek długiej drogi do przyszłorocznego sezonu, fajnie że BMW już teraz coś tam pokazało wyglada to tak jakby reszta jeszcze była w sezonie 2008 a BMW już przygotowywało się na dobre do 2009 po części to zagrywka na postraszenie rywali tak mi sie wydaje i dobrze dobrze niech sie reszta ma na baczności do tej pory BMW założony plan zawsze osiągało wierze ze bedzie tak i tym razem na pewno Sauber bedzie jeszcze mocniejszy niż w tym roku! BMW POWER


avatar
sivshy

17.11.2008 19:33

0

niza, tak to jest gdy na forum wypowiadają się "znafcy", myślę że nie ma co na nich języka strzępić, bo oni i tak wiedzą swoje ;]


avatar
vajder

17.11.2008 19:43

0

Nieważne czy Robert będzie jeździł ładnym czy brzydkim bolidem. Trzymajmy kciuki, żeby był NAJSZYBSZY.... BMW chyba jeszcze obawia się KERS. NA jednym ze zdjęć widać jak mechanicy pchają bolid w rękawicach


avatar
premier321

17.11.2008 19:43

0

Spoko to BMW wygląda.Dobrze że się zabrali od razu do testowania w pełni nowej specyfikacji.


avatar
grzesiek1870

17.11.2008 19:47

0

Wiecie skąd by można sciągnąc tapetke w rozdziałce 1024x768 z BMW (w specyfikacji na next sezon)


avatar
dżeku

17.11.2008 19:48

0

Zespół BMW zafundował "powrót do przeszłości".Nos bolidu ma znany z ubiegłych lat kształt wypukłego klina,co powoduje,iż pojazd wygląda nieco archaicznie.Wizualnie lepiej się prezentują nosy projektowane w ostatnich latach,których linia w przekroju podłużnym "schodzi" prawie do poziomu przedniego skrzydła.Być może projektantom i inżynierom uda się stworzyć efektywny i jedocześnie ładny w wyglądzie przód oraz tył samochodu,który pozytywnie przejdzie próby w tunelu aerodynamicznym,a co ważniejsze sprawdzi się taże podczas bezpośredniej jazdy po torze.


avatar
jangt55

17.11.2008 19:51

0

McLaren The Best !!!!!


avatar
DEALER

17.11.2008 19:51

0

co za różnica, jak wygląda?! Ma być skuteczną bronią w walce z konkurencją.......i tak naprawdę to się liczy.....


avatar
piotrek74

17.11.2008 20:03

0

no to ALBERT w BMW pokazał -----a teraz jestem ciekawy czy osiągi z toru pokrywają się z założeniami WIELKIEGO ALBERTA ??????????????????


avatar
Skoczek130

17.11.2008 20:04

0

Mnie ten bolid się nawet podoba. Oby BMW Sauber posiadało najlepszy wóz w przyszłym. Loeb zaprezentował się całkiem przyzwoicie, gratulacje dla niego. Di Grassi coś dużo stracił do Senny, ale może to być powodem przystosowania się do bolidu. Torro Rosso mocno, chociaż to tylko testy.


avatar
leoerectus

17.11.2008 20:10

0

czy jest możliwość oglądania na jakims kan tv tych testów?


avatar
Sergio39

17.11.2008 20:16

0

Ludzie!! ten bolid nie ma ladnie wygladac tylko ma szybko jezdzic !!


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu