WIADOMOŚCI

Rozszyfrowano tajemnicę sukcesu Mercedesa?
Rozszyfrowano tajemnicę sukcesu Mercedesa?
Podczas weekendu w Bahrajnie w mediach zaczęły pojawiać się spekulacje na temat źródła sukcesu zespołu Mercedesa.
baner_rbr_v3.jpg
Jasne jest, że silniki niemieckiego producenta dysponują większą mocą od swoich konkurentów. Przyczyną tego może być sprytne zaprojektowanie układu turbosprężarki. Przepisy F1 konkretnie określają zasady funkcjonowania układu turbo mówiąc, że turbina i kompresor muszą być połączone ze sobą jednym wałem. Oba układy muszą się także obracać we wspólnej osi i z tą samą prędkością obrotową.

Koncepcja Mercedesa wedle doniesień z padoku zakłada zamontowanie turbiny i kompresora po dwóch różnych stronach silnika co ma poprawić efektywność zasilania silnika spalinowego skompresowanym powietrzem, które jest w takim przypadku nieco chłodniejsze, a tym samym gęstsze, poprawiając moc układu.

Co więcej ekipa z Brackley ma mieć przewagę nad innymi ekipami korzystającymi z tych samych silników, gdyż zespół inżynierów Mercedesa dużo wcześniej zaprojektował aerodynamikę bolidu W05 pod kątem konkretnych rozwiązań silnikowych.

„Mówimy o koncepcji podwójnego dyfuzora sezonu 2014, z wyjątkiem tego, że nie można go skopiować” mówił Mark Hughes, korespondent Sky Sports w Bahrajnie. „Jego wpływ być może nie ma tak dużej roli jak aktywne zawieszenie, które dawało 2 sekundy na okrążeniu, ale z pewnością stanowi główną przewagę techniczną, którą sami przygotowali na resztę sezonu.”

W sezonie 2014 każdy producent mógł homologować tylko jedną specyfikację jednostki napędowej co oznacza, że wszyscy klienci Mercedesa posiadają dokładnie te same rozwiązania techniczne. Przewagą zespołu fabrycznego jest jednak dużo dłuższy okres rozwoju aerodynamiki bolidu w odniesieniu do parametrów układu napędowego.

„Oni zapewnili sobie sporą przewagę- to była koncepcja działu odpowiedzialnego za podwozie. To on zgłosił się do działu silnikowego z prośbą o rozwinięcie konkretnych rozwiązań.”

„Różnicą w przypadku klientów Mercedesa jest to, że oni dowiedzieli się o szczegółach silnika dopiero, gdy podpisywali kontrakt.”

„Zespół fabryczny dał sobie jednak trzy lata na zaprojektowanie bolidu wokół tej nowinki. Dla klientów Mercedesa to było drobne zaskoczenie, ale i tak odnoszą z tego korzyści.”

W gorszej sytuacji są ekipy korzystające z silników Renault i Ferrari, gdyż w związku z zamrożeniem prac przy silnikach możliwość ich zmian jest mocno ograniczona.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

51 KOMENTARZY
avatar
Duke_

07.04.2014 13:24

0

Ferrari też ma swój silnik tak jak Mercedes więc nie można szukać dziury w całym Poprostu się przygotowali


avatar
PiotrasLc

07.04.2014 13:37

0

Tylko wszyscy wiedzą ze silnik Ferrari jest cięższy od Mercedesa i Renault , to jak mówią że 15kg to wydaje mi sie duzo za duzo ale pare kilo napewno .


avatar
beznicka

07.04.2014 14:03

0

Do póki mercedes pozwoli na równą walkę na torze swoim kierowcą nie przeszkadza mi że są sekundę szybsi niż ktokolwiek inny. Doskonale wykonali swoją pracę i kibice tylko powinni się cieszyć że dominacja RB została przerwana. PO Bahrajnie i zachowaniu Teamu Mercedesa będę trzymał za nich kciuki zamiast za williamsa, który w identycznej sytuacji wykazał się brakiem stylu.


avatar
luk02

07.04.2014 14:32

0

Ciekawe w jakim stopniu Kubica przyczynił się do sukcesu tego bolidu? Przecież wykonał dużą pracę na symulatorze.


avatar
hisgrace78

07.04.2014 14:39

0

@1 Fakt, w mercedesie przyłożyli się mocniej do roboty, to i szybciej jeżdżą, choć wolałbym zgoła odwrotną sytuację :) @2 dla mnie te, jeśli tak jest rzeczywiście, 15 kilo to przepaść, bo jeżeli budujemy silniki z konkretną specyfikacją, to nie powinny się aż tak bardzo różnić.


avatar
pierro2

07.04.2014 14:54

0

Trochę mnie dziwi , że Kubica tym symulatorem się nie rozpieprzył .


avatar
Skoczek130

07.04.2014 15:20

0

Przecież zmiana strategii u Rosberga właściwie wyłączyła go z walki o zwycięstwo. A przynajmniej miał to zadanie dużo bardziej utrudnione. A po co ją zmienili?? Żeby nie było walki. Wszystko jednak zmieniło wyjechanie SC - szefostwo nie mogło więc ot tak zaingerować w losy walki... ;) Przy obecnej przewadze Mercedesa mogą pozwolić swoim zawodnikom na pełną walkę... ich przewaga jest kosmiczna i walczą w swojej lidze. Nikt nie ma z nimi szans... ;) @pierro2 - ty za to rozpieprzyłeś sobie łeb przed napisaniem tego idiotycznego komentarza... ;) Chciałeś być śmieszny?? Przykro mi, ale ci nie wyszło... ;)


avatar
Skoczek130

07.04.2014 15:22

0

@beznicka - cóż, została zamieniona jedna dominacja na drugą... Tylko, że teraz to ona jest totalna... ;)


avatar
Duke_

07.04.2014 15:22

0

Nie ukrywam że od początku kibicuję Mercedesowi, 5 lat temu byłem załamany ale wierzyłem że z roku na rok będzie coraz lepiej i opłaciło się. Myślę że zasłużyli sobie.


avatar
lukasz1

07.04.2014 15:31

0

6. pierro2 Dobry jesteś w hejtowaniu, potrafisz coś jeszcze?


avatar
MarTum

07.04.2014 15:36

0

I poco ciągniesz temat? Widać, że to ograniczono umysłowy osobnik i na cholerę ciągnąć go za język. Palnął bzdurę. Zrobił z siebie debila przy wszystkich i już wystarczy Takich się zostawia w spokoju, a nie odpisuje im.


avatar
Sasilton

07.04.2014 15:44

0

A mi się żarcik podobał :) Żart by był słaby gdyby Kubica się nie rozbijał, teraz rozbija się 2 razy w jednym rajdzie, oczywiście życzę mu jak najlepiej, no ale faktów się nie ukryje, Kubica na mecie to obecnie spora niespodzianka. Co do posta nr 4 to wpływ Kubicy na ten bolid jest równy zeru.


avatar
melo

07.04.2014 15:49

0

kempa007. Silnik Mercedesa to czystej krwi brytyjskie dzieło, nie niemieckie. Silniki powstają w angli i produkuje je ekipa w dawnego Ilmor Motor, pracują tam sami anglicy.


avatar
6q47

07.04.2014 15:59

0

9. Duke_ Nie za dużo tych lat jesteś załamany? W cierpieniu byłeś 4 lata. W piątym powinno już być dobrze:)


avatar
Duke_

07.04.2014 16:13

0

@6q47 źle się wystawiles, chodziło mi o to że Mercedes jest już 5 rok i cały czas mam nadzieję że będą nr 1 W poprzednim sezonie już się cieszyłem z 2 miejsca choć chciałem ich na 1


avatar
Duke_

07.04.2014 16:14

0

Źle się wyslowilem - miało być


avatar
kempa007

07.04.2014 16:29

0

13. melo a Ty dalej swoje :-)


avatar
ntl

07.04.2014 16:41

0

faktycznie uparty ten od tych silnikow heh Skoczek Ty to starasz sie tak wszystko tlumaczyc zeby bylo pod RBR, do tego chcesz przekonac cale forum do coraz dziwniejszych teorii, czytalbys wywiad to wiedzialbys ze decyzja o zmianie strategii u Rosberga wyszla wlasnie od niego, nie widzial innej szansy na wyprzedzenie Hamiltona i stad taki pomysl odpowiesz mi wreszcie czy do konca sezonu bedziesz pisal jak to Mercedes kupil sobie tytul i trefne silniki daje klientom


avatar
melo

07.04.2014 16:57

0

@kempa007. Wiem wiem, już samemu mi się to nudzi;)


avatar
beznicka

07.04.2014 17:04

0

skoczek130 : Na tym etapie nie mówiłby jeszcze o dominacji. Ok, merc jest dużo szybszy ale zobaczymy co sezon przyniesie. Nawet jeśli będzie totalna dominacja to nie porównywał bym ją z dominacją RB (vettela) ponieważ tamta niszczyła wizerunek f1 i faworyzowała pupila. Chcę wierzyć, że w Mercu pozostaną równe szanse do końca jeśli inne ekipy się bardzo nie zbliżą. Jeśli wśród teamów się wyrówna a jeden z kierowców merca uzyska przewagę nad drugim wtedy można przełknąć stawianie na niego. Chciałbym zobaczyć coś w stylu pojedynku Senna-Prost. F1 tego potrzebuje.


avatar
zzagrobu

07.04.2014 17:37

0

Ludziska odrobinę dystansu. Owszem Kubica był świetnym kierowcą wyścigowym, ale to przeszłość. Teraz próbuje być równie szybkim kierowcą rajdowym - i nawet mu to wychodzi, ale trzeba być ślepym by nie widzieć prawidłowości w tych ciągłych dzwonach. Żart pierro2 był ostry, ale jak najbardziej na miejscu.


avatar
Jahar

07.04.2014 18:30

0

Mi się też podobał żarcik bo był chyba wredną odpowiedzią na sugestię, że to Kubica opracował aerodynamikę w symulatorze co oczywiście jest bzdurą:)


avatar
Skoczek130

07.04.2014 19:29

0

@ntl - nie napisałem, że daje trefne silniki rywalom. Różnica między klientami, a producentem, była do przewidzenia. Bo trzeba jeszcze skomponowąć to wszystko. I to właśnie jest też jeden z problemów RBR - co zespół fabryczny (tzn. z własnymi silnikami), to nie prywatny, będący jedynie klientem. ;) Nie staram się nic zrobić na korzyść RBR... a wywiady to papka PR-owska. Tą strategią Rosberg był skazany na porażkę... ;]


avatar
Skoczek130

07.04.2014 19:31

0

@melo - najważniejszy jest zarządzający - czyli koncern ze Stuttgartu. To oni dają najwięcej kasy i to pod ich szyldem jeżdżą oraz z niemiecką licencją. Myślisz, że np. niemieckie firmy nie posiadają np. Polaków?? Tak na prawdę w takich firmach bywa, że jest więcej "obcych", niż "swoich".


avatar
Skoczek130

07.04.2014 19:33

0

Kubica być może miał pewien wkład w rozwój bolidu, ale to znikoma część. Tak na prawdę największa praca została wykonana w fabryce. Bez tego nie byliby tak z przodu. Potem dopiero reszta, w tym kierowcy, którzy nie musza specjalnie się wykazać... ;)


avatar
Skoczek130

07.04.2014 19:35

0

@ntl - co do funduszy - wydali obrzydliwie duża kasę na rozwój. Ale kto bogatemu zabroni?? Niestety jednak nie tędy droga... F1 to drogi sport, ale kasa odgrywa w niej zbyt dużą rolę. Nawet, gdyby na rozwój było wydane 100 mln, to i tak nic innego nie byłoby droższe, tym bardziej w prawdziwym sporcie... ;)


avatar
RyżyWuj

07.04.2014 20:20

0

Mercedes to niemiecka filozofia Vorsprung durch Technik. Żadne tam machloje jak u Ferrari, tylko chłodna logika i organizacja pracy. Ciekawe co z tego wyciśnie Honda, bo pewnie McLaren mając rok na testy z najlepszą jednostką w stawce aktywnie przyczyni się do skopiowania i rozwinięcia ile się da przed przejściem do innego dostawcy.


avatar
ntl

07.04.2014 20:47

0

widziales chyba inny wyscig niz reszta swiata i chyba nie zauwazyles jak walczyli o pierwsze miejsce ale spoko RBR jest de facto fabrycznym zespolem Renault, maja najwieksze wsparcie i pelna wiedze o tym co jak bedzie wygladalo, pracownicy Red Bulla sa w ich fabryce i pracuja wspolnie nad silnikiem majac realny wplyw na wszystko, nie mam pojecia co jeszcze moznaby chciec Renault sie po prostu nie spisalo i RBR na tym cierpi, to nie podlega dyskusji i z lepsza jednostka pewnie byliby konkurencyjni te piecset milionow to wziales sobie z gazety i slyszales ze gdzies tam dzwoni tylko nie wiesz w ktorym kosciele zacznijmy od tego ze nie mowimy o wydatkach zespolu tylko kosztach budowy silnika dla siebie i zespolow klienckich na czym przeciez od lat zarabiaja pieniadze, swoja droga te koszty sa prawdopodobnie dosyc mocno przestrzelone ale oficjalnych informacji nie znalazlem poczytaj sobie o czyms takim jak RRA, zespol Mercedesa jako czesc koncernu jest na smyczy i nie moze sobie tak jak Mateschitz wydawac kasy bo zwyczajnie nie ma na to zgody, przez poprzednie lata zespol za decyzja zarzadu trzymal sie we wspomnianym porozumieniu i ich budzet byl w okolicy 4-5 miejsca, gdzies na poziomie Lotusa, od tego roku zaczeli grac w gre jaka podyktowal wlasnie Mateschitz i przestali to respektowac, dostali zielone swiatlo i podejrzewam ze budzet moga miec teraz podobny do RBR czy SF ale takie info wyjdzie pewnie po sezonie wracajac do magicznego pol miliarda, RBR wydaje tyle przez jeden sezon na utrzymanie zespolow i sa to oficjalne, szeroko dostepne dla kazdego informacje ale to pol miliarda jest pewnie bardziej moralne co?


avatar
KowalAMG

07.04.2014 22:19

0

W ten projekt zaangażowali sie wielcy projektanci , inżynierowie czy kierowcy .. BRAWN , WOLF , SCHUMACHER, KUBICA i wiele innych .. Gdyby nie wypadek Kubicy byc moze on w Mercu zgarnął by majstra teraz niema co gdybać , takze w projekt nie została włożona tylko kasa ale zycie i Serce :)


avatar
rydz14_09

07.04.2014 23:20

0

Tym razem się zgodze ze skoczkiem, Mercedes specjalnie wydłużył pierwszy stint Rosbergowi, więc to była taka sykretna zagrywka mająca na celu to aby kierowcy nie bili się ze sobą przez 40 kolejnych okrążeń a tylko kilka ostatnich i było to genialne posunięcie, które nie wypatrzalo tak mocno wyniku a było gigantycznym zabezpieczeniem. Swoją drogą Mercedes zrobił to świetnie, dużo w moich oczach zyskał że pozwolił ścigać się Nico i Hamiltonowi.


avatar
RyżyWuj

07.04.2014 23:54

0

@30 Pomyśl jak by wyglądała formuła 1 gdyby różnice w samochodach były tak minimalne jak między ROS i HAM. Wtedy byłoby ściganie i ciągła walka na torze, a nie te korespondencyjne szachy z oponami, paliwem i strategią wyścigu.


avatar
mexo4

08.04.2014 07:55

0

@KowalAMG 'W ten projekt zaangażowali sie wielcy projektanci , inżynierowie czy kierowcy .. BRAWN , WOLF , SCHUMACHER, KUBICA - Raczej Wolf tu nie pasuje kolego !! Żaden z niego projektant , inżynier ,a kierowcą był raczej mizernym i to raczej w seriach GT więc przestrzeliłeś trochę .


avatar
jenks

08.04.2014 08:31

0

32-Kubica też tu pasuje jak wrzód na dupie.Projektant z bożej łaski


avatar
Reaglag2

08.04.2014 09:47

0

@6. Popieram :D, trzeba przyznać obiektywnie, że Kubica nie jest jakimś wybitnym kierowcą na miarę HAM i ALO. To cyba jedyny kierowca, który dachuje albo coś urywa na każdym wyścigu.


avatar
Reaglag2

08.04.2014 09:52

0

chyba*


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu