Reguła 107 procent powraca do F1
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami Jeana Todta, prezydenta FIA, na dzisiejszym spotkaniu w Genewie Światowa Rada Sportów Motorowych począwszy do sezonu 2011 przywróciła regułę 107 procent, która została wykreślona z regulaminów F1 po sezonie 2002.„Od sezonu 2011, każdy zawodnik, którego najlepszy czas w kwalifikacjach przekracza 107 procent najszybszego czasu ustanowionego w Q1 nie zostanie dopuszczony do wzięcia udziału w wyścigu” napisano w oświadczeniu FIA.
„W wyjątkowych warunkach, w przypadku uzyskania odpowiedniego czasu w wolnych treningach, stewardzi mogą pozwolić zawodnikowi wystartować w wyścigu. W przypadku, gdyby więcej kierowców miałoby zostać dopuszczony w ten sposób, kolejność startowa będzie uzależniona od decyzji sędziów.”
FIA zadbała także o uniknięcie sytuacji blokowania zawodników poprzez wprowadzenie do regulaminów maksymalnego czasu okrążenia wyjazdowego i zjazdowego.
„Z efektem natychmiastowym, każdy kierowca, który jedzie zbyt wolno, nierówno, lub który stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla innych kierowców będzie odpowiadał przed stewardami” napisano w oświadczeniu FIA. „Będzie to dotyczyło każdego bolidu prowadzonego na torze, na zjeździe do pit lane lub na samej pit lane.”
„Aby zapewnić, że bolidy nie jadą zbyt wolno na okrążeniach zjazdowych podczas kwalifikacji lub na okrążeniach instalacyjnych, gdy wyjazd z alei serwisowej jest otwarty dla wyścigu, kierowcy muszą pozostawać poniżej czasu ustalonego przez FIA pomiędzy linią samochodu bezpieczeństwa za aleją serwisową, a linią samochodu bezpieczeństwa przed wjazdem do boksów.”
„Maksymalny czas będzie określany przez dyrektora wyścigu podczas każdego weekendu wyścigowego przed piątkowymi treningami, ale może zostać zmieniony podczas weekendu, jeżeli będzie to konieczne.”
komentarze
1. onetent1
Ej, jak ktoś nie wyjedzie na tor zrobić czasu to nie będzie miał powyżej 107%, więc może startować do wyścigu? :P
2. alert119
No no no... to Hispania i Virgin będą mieli nie co kłopotu w przyszłym sezonie ;)
3. wafel
1. onetent1, przeczytaj jeszcze raz. Jest tam notka o wyjątkowych sytuacjach.
107% to jest różnica 5-7s w zależności od toru..dla niektórych zespołów może być cięzko
4. Jasiu xD
To przepraszam gdzie oni maja zdobywać doświadczenie?
Oni także potrzebują punktu odniesienia...
5. Voight
Ciekawe dla których? Bo jak na razie wszystkie spokojnie się w tej granicy mieszczą
6. jankes15
dla nowego 13 zespołu! i dla tych co się na początku q1 rozwalą. i dla tych co tak jak miało to miejsce chyba w chinach na początku q1 zaspali a potem zaczęło mocniej padać i kręcili o 20s gorsze czasy;-)
7. Voight
przecież jest WYRAŹNIE napisane że w takich sytuacjach decyzję podejmują stewardzi biorąc pod uwagę czasy z treningów
8. showmi
dla okrążenia 1min 30.000 sek te 107% to 6.3sek więc nie powinno być większych problemów nawet dla nowego zespołu :)
9. khpf.com.pl
sezon za późno. teraz to już tylko "na otarcie łez", bo nie sądzę, aby ktoś z tego korzystał w następnym sezonie :)
10. Andre180
nie mogę się doczekać
11. kamilas7
Ta 107 % trochę gupia!Do kitu!
12. hotshots
BZDURA !!!
to jaja - brak testów w sezonie [dla nowych=porażka], a teraz wychodzi na to , że "jaśnie dziwencja Ferrarka" rządzi......szacunek dla osiągnięć , ale wyraźnie widać
i czuć, że to jedyny sport gdzie mogą pokazać "cukierkowatą" innowacyjność dla bogatych.....reszta to tylko cudowny "gang" i mnóstowoooooooo kasy....
[w czym te czerwone jeszcze wygrywa [czasami] ? powie ktoś ?
13. shiftxp
@3 Na torch typu Monako będzie ciężko, ale w np. Bahrajnie będzie o wiele łatwiej jak tam jest 1:55:00 maxymalny wykręcony czas ;)
14. dzdzownica
Czyżby znowu markiz namieszał?
15. nasedo
Jeśli ma obowiązywać 107%, to nie powinno się robić chętnym przeszkód przed wprowadzeniem własnego zespołu do stawki F1. Kto chce - ten jedzie - ale niech się liczy z tym, że nie będzie jeździł w wyścigu.
16. Jacu
I bardzo dobrze. Sam wielokrotnie wspominałem, że sensownym by był powrót do 107 % i FIA tym razem mądrze postąpiła. Prosiła się o to obecna sytuacja.
17. przemoziom99
prosze o info do linku z piątkowymi treningami po polsku
18. theadzik
Mogli by jeszcze wprowadzic system 1-2 okrazen w q1 ;)
wyjazd szybkie kolko, zjazd i modlitwa aby inni nie zrobili lepszego czasu
19. kam39
będzie ciekawie
20. karlito
To i tak dużo, niewielu może się nie załapać do wyścigu.. co do reszty to może w końcu zdyscyplinuje to niektórych kierowców co jak święte krowy jeżdżą.
21. Ravfaaaaa
Co w przypadku jeśli w trakcie kwalifikacji zacznie padać deszcz? Wiadomo, że wtedy czasy znacznie się pogorszą, czy to są właśnie te "wyjątkowe warunki" ?. Jeżeli tak to teoretycznie istnieje możliwość, że nawet 23 (od przyszłego sezonu 25) bolidy(ów) nie osiongą tych 107%
22. Ravfaaaaa
*osiągną
cd.
Wtedy FIA ustali najprawdopodobniej kolejność wg. numerów startowych. Sądzę, że lepiej by było jakby właśnie podczas takich deszczowych kwalifikacji reguła 107% nie obowiązywała.
23. asc
Wprowadzenie prawidłowe, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że aktualnie wszystkie zespoły łapią się w 107%.
24. kubex
Panie redaktorze!
"Od sezonu 2011, każdy zawodnik, którego najlepszy czas w kwalifikacjach przekracza 107 procent najszybszego czasu ustanowionego w Q1 nie zostanie dopuszczony do wzięcia udziału w wyścigu” napisano w oświadczeniu FIA." Powinno być "...czas w kwalifikacjach NIE przekracza 107 procent..."
A co do mojego zdania na ten temat. Na pewno wyścigi będą jeszcze ciekawsze.
25. Gosu
Przepis dobry, tylko % za duży. 107% to czas pozwalający jeździć wszystkim zespołom.
26. Voight
25. Gosu to co mają 101% wprowadzić? Przecież to idiotyzm zabraniać zespołom jeździć w wyścigach
27. hyndel
@24 kubex mylisz się Kempa dobrze napisał.
28. szerter
Ciekawe ile zespołów postanowi wycofać swoje aplikacje na sezon 2011...?
29. Gosu
26. Voight więc po co wprowadzać coś co niczego nie zmienia ?
30. grzes12
Ogólnie zapis idący w dobrą stronę ... ale obawiam się ze raczej jałowy . Szkoda że niektórzy dopiero po tym co pokazują nowe zespoły ... dostali olśnienia ;/ W tym sporcie nie liczy się ilość teamów , ale jakość ;)
31. heavenorhell1
Ci debilni sędziowie co sezon utrudniają zawodnikom jazdę. Powinno się wycofać część przepisów i skupić się na wyścigach!
32. damus98xD
Ta reguła jest bez sensu i tyle...
33. damus98xD
Co już dobrych czasów nie będzie można uzyskiwać?
34. Siffredi
czekajcie czy ja dobrze liczę, że jeżeli najlepszy czas na przykład dla okrążenia wynosi 1,15 (przykład) to zawodnik jeżeli nie wyhaczy czasu poniżej 1,23 nie pojedzie w wyścigu? zdaje się martwy będzie ten przepis. przynajmniej na dziś :)
35. Ataru
107% w stosunku do Q1 - abstrakcja. Tam sie nie kreci najszybszych czasow, wiec nowe teamy musialyby byc naprawde wolniejsze o jakas godzine. Ale moze bedzie to jakas motywacja dla nowych.
36. polert
ta reguła to totalna bzdura po co wprowadzac cos komu moze nie wyjsc na dobre bo chyba kazdy ma prawo jechac w wyscigu
jezeli czas ok wynosi 1min:00:000 sek to ktos kto pojedzie ponizej 1:07:000, nie bedzie jechał. to samo w przypadku 1:20:000 ktos pojedzie 1:26;500 nie jedzie dziwne ale beda niespodzianki ....
37. polert
powyzej 1:07:000 pomyłka ...
38. gujak
polert do szkoły na matematyke :D:D:D 1 min to 60sek a 107% z 60 to64,2 a nie 67 jak ty twierdzisz
39. Ataru
38. gujak, wlasnie dlatego nie probowalem sie wymadrzac i podalem czas w przyblizeniu ;-)
40. nekos
polert dobre :D a przepis bedzie martwy dajmy na to PP z czasem 1:20:000
to ostatni musi sie zamknac w 1:25:600... patrzac po ostatnich gp to roznice miedzy 1 a ost byly rzedu 4~4,5s ... wiec kretynizm
41. Quaresma07
Mnie się ta zasada osobiście nie podoba. Idiotyzm i tyle.
42. tamersF1
@2 człowieku co ty wygadujesz...
A jakby Kubica jeździel w Ferrari to pewnie piałbyś z zachwytu
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz