komentarze
  • 85. jarosdzi
    • 2010-03-04 13:38:33
    • *.acn.waw.pl

    @84. karwan1983 - to tylko kwestia kąta natarcia - ujemny lub dodatni - wytwarza podciśnienie nad lub pod płatem. Bawiłeś się kiedyś wystawiając dłoń przez okno jadącego samochodu lub pociągu?

  • 86. karwan1983
    • 2010-03-04 13:42:32
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no tak to wiadome inaczej bolid by pofrunal , z kolei za duzy docisk zmniejszalby osiagi silnika

  • 87. sever
    • 2010-03-04 13:44:56
    • *.56.34.197

    docisk jest tak duży że przy pewnej szybkosci mozna takim bolidem jeździć po suficie!

  • 88. karwan1983
    • 2010-03-04 13:45:21
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    tylko nie rozumiem czemu przerwa w skrzydle zwieksza predkosc na prostej ale przeciez moze zmniejszac docisk na kretych odcinkach toru bo ma przez to mniejsza powierzchnie ale nie wiem nie widzialem tego elementu i nie studiowalem aerodynamiki

  • 89. jarosdzi
    • 2010-03-04 13:47:51
    • *.acn.waw.pl

    @86. karwan1983 - osiągi silnika nie zależą od aerodynamiki ale od materiałów użytych w jego budowie, systemu zasilania paliwem i elektryki (dziś - bardziej elektroniki).

  • 90. karwan1983
    • 2010-03-04 13:48:05
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no to po co im sila tak zeby jezdzic po suficie jak jezdza po plaskim przeciez kosztem tej sily mozna zwiekszyc predkosc i jescze na docis zostanie poza tym przednie skrzydlo jest tak samo istotne

  • 91. karwan1983
    • 2010-03-04 13:49:09
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    aerodynamika ma ogromny wplyw na osiagi i nie mowcie ze nie

  • 92. karwan1983
    • 2010-03-04 13:50:29
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    to wiadomo ze mocniejszy silnik ma lepsze osiagi ale aerodynamika mozna zniwelowac roznice kosztem docisku i tu jest paradoks

  • 93. jarosdzi
    • 2010-03-04 13:50:51
    • *.acn.waw.pl

    @88. karwan1983 - poczytaj wszystkie posty - ten element aerodynamiczny ma zmienną charakterystykę, więc w zakrętach spisuje się inaczej niż na prostej - stąd cała dyskusja nad jego legalnością.

  • 94. karwan1983
    • 2010-03-04 13:51:24
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    nie jestem znawca i nie zamierzam sie spierac :)

  • 95. jarosdzi
    • 2010-03-04 13:51:44
    • *.acn.waw.pl

    @91. karwan1983 - na osiągi bolidu, nie - silnika!

  • 96. karwan1983
    • 2010-03-04 13:52:35
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ja poprostu chce zeby robert byl jak najwyzej w stawce i zeby kazdy mial rowne szanse a nie jak cyrk z dyfuzorem w zeszlym sezonie

  • 97. zet_usun
    • 2010-03-04 13:53:13
    • *.229.222.104

    Taka mała ciekawostka: jak, dlaczego i przy jakiej prędkości.
    Żródło:Samolot F-16C/D - TECHNIKA I EKSPLOATACJA - Płk w st. sp. pil. dr inż. Antoni Milkiewicz
    Przeciągnięcie samolotu może nastąpić wtedy, kiedy wartość kąta natarcia przekroczy wartość graniczną kąta natarcia w odniesieniu do przeciążenia normalnego. Przeciągnięcie może być normalne i odwrócone. Podczas prze-
    ciągnięcia normalnego wskaźnik kąta natarcia wskazuje +32°, podczas przeciągnięcia odwróconego wskaźnik wskazuje -5°, chociaż w rze-
    czywistości kąty natarcia są większe. Wskazania prędkościomierza są zawarte w przedziale prędkości 0 - 150 węzłów (około 280 km/h).

  • 98. karwan1983
    • 2010-03-04 13:54:14
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    teraz wiekszosc bolidow ma kat skrzydla zmieniany podczas wyscigu przez kierowcw z kierownicy

  • 99. jarosdzi
    • 2010-03-04 13:54:46
    • *.acn.waw.pl

    Zauważ, że w specyfikacjach technicznych silników podaje się ich moc w połączeniu z obrotami a nie z prędkością. Często ten sam silnik występuje w wielu różnych modelach samochodów i ma wciąż te same osiągi (obroty, moc, moment) ale samochody nie mają tych samych osiągów.

  • 100. karwan1983
    • 2010-03-04 13:56:03
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    przeciagniecie w samolocie to co innego a w bolidzie co innego , w samoloci przeciagniecie nastepuje kiedy skrzydlo nie jest w stanie wytworzyc sily nosnej zdolnej utrzymac samolot i spada a bolid jak ma spasc

  • 101. jarosdzi
    • 2010-03-04 14:04:20
    • *.acn.waw.pl

    @97. zet - brawo! Ale dotyczy to konstrukcji nie mającej wiele z F1 i konkretnej sytuacji. Skrzydła samolotu mają zupełnie inne profile opisane najczęściej jedną dość prostą funkcją.
    Podoba mi się Twoje podejście do zagadnienia! :)

  • 102. zet_usun
    • 2010-03-04 14:05:36
    • *.229.222.104

    @ karwan1983 - Bolid nie spada tylko jego tylne skrzydło traci swoje właściwości aerodynamiczne skutkieim czego stawia mniejszy opór i na prostych bolid porusza się szybciej po przeciągnięciu skrzydła.

  • 103. karwan1983
    • 2010-03-04 14:07:39
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ale ma gorszy docisk przez co w ciasnych odcinkach jest wolniejszy tak na logike, cos za cos

  • 104. jarosdzi
    • 2010-03-04 14:12:15
    • *.acn.waw.pl

    @100. karwan1983 - Przeciągnięcie jest elementem aerodynamiki i nie dotyczy tylko samolotu. Między przeciągnięciem w samolocie i bolidzie F1 różnica tkwi w skutkach. W F1 zadaniem płata tylnego (przedniego również) jest wytworzenie docisku bolidu do nawierzchni, czyli ujemnej w stosunku do samolotu siły nośnej. I tyle. Przeciągnięcie, a więc oderwanie strug opływającego spoiler powietrza, powoduje utratę siły dociskającej bolid do toru. Skonstruowanie takiego spoilera, który zmieniałby układ sił w zależności od prędkości to klucz do dynamicznej jazdy w F1.

  • 105. karwan1983
    • 2010-03-04 14:14:42
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    tylnie skrzydlo ma wplyw na wszystko ,przednie zreszta tez poczawszy od spalania

  • 106. zet_usun
    • 2010-03-04 14:15:13
    • *.229.222.104

    @ karwan1983 - no własnie już o tym z jarosdzi pisaliśmy, że tylko w początkowej fazie hamowania bolid ma mniejszą przyczepność. Jak wychamuje do prędkości poniżej przeciągnięcia, skrzydło odzyskuje swoje właściwości i wszystko dalej dzieje się normalnie tak jak w innych bolidach.

  • 107. karwan1983
    • 2010-03-04 14:15:27
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    dlatego na ich zaprojektowanie wydaja grube banki

  • 108. el_diablo
    • 2010-03-04 14:16:41
    • *.243.39.177

    103. Ale MCL tak wlasnie wykombinowal ze na prostych ta "dziura" sie "otwiera" stawia skrzydlo mniejszy opór a na wolniejszych "zamyka" tworzac lepszy docisk. Przynajmniej ja to tak zrozumiałem. Mi to podchodzi pod paragraf dotyczący elastycznosci elementow.

  • 109. karwan1983
    • 2010-03-04 14:17:31
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ale chodzi wlasnie o dolna granice tej predkosci w jednym bolidzie jest wieksza w drugim mniejsza zaleznie od kontrukcji skrzydla i przez to bolid w zakretach jest znacznie wolniejszy

  • 110. jarosdzi
    • 2010-03-04 14:17:37
    • *.acn.waw.pl

    @107. karwan1983 - BARDZO GRUBE!!!

  • 111. karwan1983
    • 2010-03-04 14:20:05
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no wlasnie najlepiej to cudo byloby obejrzec ale pewnie bardziej niz nam zalezy na tym pozostalej stawce wiec o ile tego im nie karza zmienic to do kwalifikacji tego nie zobaczymy

  • 112. zet_usun
    • 2010-03-04 14:32:40
    • *.229.222.104

    Jeszcze tylko tydzień ;-)

  • 113. marcin20
    • 2010-03-04 14:40:57
    • *.static.sitel.net.pl

    Powtórka z rozrywki!!!

  • 114. dafxf
    • 2010-03-04 16:35:45
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no i zaczelo sie chyba juz to kiedys slyszalem. Teraz zamiast scigac sie na torze beda sie obrzucac blotem........

  • 115. Prozak
    • 2010-03-04 17:54:19
    • *.sta.asta-net.com.pl

    43. monselice końcówka twojej wypowiedzi była fantastyczna hehe : )


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo