Wywiad z Robertem Kubicą
Robert Kubica powoli przygotowuje się do pierwszego testu w Walencji 1 lutego. Wcześniej, 31 stycznia Renault zaprezentuje nowy bolid, R30. Po oficjalnej wizycie w Enstone Polak wydaje się jednak zadowolony z pracy zespołu.Robert Kubica: „Byłem w fabryce już wcześniej, kiedy testowałem dla zespołu kilka lat temu, ale wspaniale było powrócić i zobaczyć jak wiele się zmieniło. Fabryka jest teraz większa i jest więcej pomieszczeń takich jak Centrum CFD [ang. Computional Fluid Dynamics], które robi wrażenie i które odegra ważną rolę w rozwijaniu naszego bolidu w tym roku. Gdy chodzi się po fabryce panuje wspaniała atmosfera, a wszyscy wydają się zmotywowani i gotowi do boju- tak jak ja!”
P: Jak przebiegło dopasowanie fotela?
RK: „Wykonaliśmy tylko pierwszy etap w modelu nadwozia, gdyż R30 nie jest jeszcze gotowy. Sprawdziliśmy gabaryty i zmierzyliśmy wszystko, aby upewnić się, że będę się dobrze czuł w bolidzie. Muszą zostać jeszcze wykonane niewielkie zmiany, ale to nic poważnego. Pod koniec miesiąca znowu będę w Enstone, aby wypróbować gotowe nadwozie i fotel, tak aby być gotowym na pierwszy test w Walencji.”
P: Jak rozwijają się relacje z zespołem?
RK: „Jak na razie wszystko idzie bardzo dobrze, a w fabryce ciepło mnie przywitali. Nadal jest jednak zbyt wcześnie, aby poznać wszystkich w zespole, ale w tym momencie wszystko idzie w dobrym kierunku. Już mam dobre relacje z moimi inżynierami, z którymi rozmawiam telefonicznie raz w tygodniu, gdyż chcę wiedzieć możliwie najwięcej odnośnie nowego bolidu. Jedyną trudnością jest cierpliwość w oczekiwaniu na pierwszy test- to była długa zima bez możliwości jazdy bolidem. Nie mogę się doczekać Walencji!”
Zdjęcia:
komentarze
1. BMWbmw
Wszystko gitara...
2. Shotgun
To dobrze, ze wszystko idzie bardzo dobrze
3. Linux783
wszystko fajnie, zaobaczymy co bedzie później
4. mapol
a za rok ferrari
5. Vysogota
komentarz na oficjalnej stronie zespołu renault, bardzo ciekawy:
Monday 18 January 2010 at 15:09:23 by fuego79
Welcome Robert
Renault made a fuel tank of 165kg.
Mercedes made a fuel tank of 175 kg.
Cosworth made a fuel tank of 185 kg.
Interesting
I think this could be a huge advantege but the car also needs good aerodynamics.So i cant wait to see testing
6. lechu55
Ciesze sie ze wszystko idzie dobrze ale co będzie dalej to nie wiadomo.
7. jar188
@5. Vysogota Gdyby tak było to RB ma majstra w kieszeni.
8. Vysogota
Ale RB nie wystawia jednego z kierowców jako nr 1, mogą sobie podbierać punkciki a w Renault tego nie ma :) i Reno daje silniki konkurencji, może będą się palić jak te Vettela? ];->
9. jantar321
Czegoś sie jednak nauczył Robert od Nicka Heidfelda, nosić brodę ;-) FOTO pod art. Z kim przystajesz takim się stajesz .
10. gucioF1
Cieszę się z tego że Robert jest zadowolony. Oby więcej uśmiechu na twarzy miał w sezonie ;)
pozdrawiam
11. stozek08
Ludzie opamietajcie się,! będzie 10 kg lżejszy i co z tego??Skoro maja słabsze silniki i będa przegrywać kwalifikacje i startować ze środka stawki i te pare kilo na pewno nie da im takiej przewagi żeby mogli sie przepchać do przodu co najwyżej pęda mieli lepsze czasy w poczatkowych okrążeniech. Oczywiście rozpatrujemy tylko pod kątem silników i miejmy nadzieje że Renault będzie miało wszytko inne dobrze przygotowane:)
12. jar188
@8. Vysogota. A jednak sądząc po wypowiedziach płynących z Renault (walka może o pierwszą trójkę) i po formie RB z zeszłego sezonu kiedy to kierowcy nie potrafili ewidentnie wykorzystać potencjału bolidu to siłą rzeczy wg mnie są jednym z głównych pretendentów do majstra, a jeżeli podane przez Ciebie są choćby w przybliżeniu prawdziwe to można by się pokusić o stwierdzenie , że są głównym faworytem, tyle teoria, testy pokażą jak będzie.
13. orinocoPL
No mam tylko nadzieje, ze nie powtórzy sie sytuacja z bmw. Wtedy tez byly szumne zapowiedzi a final wszyscy znamy. Z duzej chmury maly deszcz... Ale obym sie mylil. Trzymam kciuki za Roberta.
14. Marti
No nie wiem Robert, wciąż mam obawy, że jesteś w niewłaściwym czasie w niewłaściwym miejscu... :|
15. kempa007
kazde 3 kg zaoszczedzone na paliwie maja dawac 0,1 sekundy na okrazeniu, co biorac pod uwage caly dystans daje jakies 6 sekund srednio.
16. kuba1988
NIech juz sie zacznie ten sezon....
17. gucioF1
14. Marti więcej optymizmu ;)
18. Marti
17. gucioF1 - w tym przypadku wolę być mile zaskoczona aniżeli rozczarowana ;)
19. gucioF1
18. Marti w sumie też racja ;)
20. Konik_mekr
Czuć z wypowiedzi dużo więcej optymizmu, niż to było w niemieckiej stajni. Oby zapał przez sezonem przełożył się na wyniki w trakcie;)
21. Gosu
Robert znany jest z tego, że gada to co myśli. Wydaje się być zadowolony z prac nad autem, więc i my powinniśmy być spokojni. Jeszcze tylko 2 tygodnie :)
22. Niespokojny
no i git! ;-)
23. Musashi
Coś Roberto wygląda na zmęczonego. Nieogolony jak jakiś menel z kartonu. No ale z taką kasą jak kierowcy F1 to można mieć wszystko w nosie hehe
24. mariusz-f1
17.gucioF1 - Popieram , więcej wiary !!!! Dobrym znakiem jest to , że Robert nie marudzi , jak to ma w zwyczaju . A to już coś ! Zobaczycie że Renault i sam Robert , mile nas zaskoczą w nadchodzącym sezonie !
Pozdro .
25. devious
@7
"Gdyby tak było to RB ma majstra w kieszeni."
no ja od ładnych kilku miesięcy typuję RB na mistrza co mnie niespecjalnei cieszy bo nie przepadam za Vettelem... na 100% będą mocni i myślę właśnie najmocniejsi, chyba że MaC i Ferrari dokonają jakichś cudów (na Merca nie liczę specjalnie)
w połowie 2008 też pisałem o tym (m.in. na forum gazety.pl) że zmiany na 2009 mogą spowodować wywrócenie stawki i mogą skorzystać m.in. japońskie ekipy - przypadkiem to przypadkiem ale trafiłem wtedy z Hondą ;) przypadkiem bo z silnikiem Hondy Brawn by nie wygrał MŚ... no ale zarówno ex-Honda jak i Toyota były bardzo mocne... no i Red Bull co też nie jest niespodzianką bo Newey to geniusz i zawsze odnajduje się jako pierwszy w nowych przepisach...
teraz znowu mamy tym razem lekką zmianę przepisów - i stawka się już nie przewróci (większość będzie bazować na konstrukcjach z 2009) ale na pewno ktoś zyska a ktoś straci - zyskają na pewno ekipy z silnikami Renault (nie w kwalifikacjach ale w trakcie wyścigów) ale i tak decydujące będzie dobre aero zapewniające (tutaj można w ciemno stawiać dobre aero Red Bulla co najmniej niezłe pozostałych ekip z czołówki) a także - to moim zdaniem klucz - dobra praca opon... kto będzie dobrze obchodził się z oponami będzie nie do zatrzymania na dystansie - trzeba pamiętać, że większość ekip będzie zapewne jeździć na 1 postój (być może pierwszy i drugi rząd na starcie będą próbować 2 postojów) a nadal trzeba będzie używać 2 różnych mieszanek...
i tutaj właśnie powinna być przewaga Red Bulla i miejmy nadzieję Renault - mniejsza masa na starcie to juz spory zysk jeżeli chodzi o zużycie gum... kierowca nawet ruszjąc z dalszych miejsc i jadąc w tłoku będzie miał zawsze tę świadomość, że rywal może zjechać do boksu pierwszy - co prawda przy zakazie tankowania ciężko będzie na zużytych gumach szybko nadrobić kilka sekund przed swoim własnym pitstopem - ale niewykluczone, że to może dać jakąś przewagę...
do tego same kwalifikacje też niekoniecznie muszą iść źle z powodu słabszego ale oszczedniejszego silnika - w 2009 Red Bull bez większych problemów wygrywał kwalifikacje nie tylko w Q3 przy dużym zapasie paliwa - ale też wygrywał Q1 i Q2 więc z pustym bakiem też miał przewagę - po prostu w F1 moc silnika nie jest az taka ważna...
tylko na kilku torach takich jak Monza czy Spa widac wyraźnie dominację mocniejszych jednostek - tam faktycznie w kwalifikacjach a co za tym idzie także w wyścigu Red Bull i Renault będą w poważnych opałach... no ale to tylko kilka wyścigów w całym kalendarzu ;)
reasumując - silnik powinen dać jakąś przewagę, czy będzie duża? wątpię... ale przy dobrym aero i podwoziu na pewno auta z jednostkami Renault będą tracić do rywali mniej niż w 2009 - a każdy pamięta jak szalał Red Bull... więc w 2010 to własnie oni sa faworytami, czy uda im się to potwierdzić przekonamy się już za kilka tygodni ;)
26. sssebooo
25. devious, ale żeś się rospisał;D
27. Horhe
Vettel... Australia 2009- nie zapomnę Ci tego :P
28. PieroPL
Tak, ale ważne że sensownie i na temat! :-)
29. fotoman
przez francuskie media, Petrov wymieniany jest jako główny kandydat do drugiego fotela w Renówce..., dla mnie już lepiej byłoby Nicka zatrudnić w tej sytuacji
30. Haszek
devious masz chyba sporo racji, że stawka raczej nie przewróci się do góry nogami, bo bolidy będą rozwinięciem tych z poprzedniego roku, ale należy pamiętać kto zdobył najwięcej punktów w II połowie sezonu a w związku z tym wg mnie McLaren powróci do mistrzowskiej formy.
31. kacperboss
@30
Też uważam, że to McL będzie najsilniejszy w przyszłym sezonie. O miejsca 2,3,4 powalczy RBR, Ferrari i MGP. Na reno zbytnio nie licze, ze względu na brak dobrych inżynierów. Za Roberta oczywiście będę trzymał kciuki, lecz uważam, że reno to tylko opcja na przezimowanie i cierpliwe czekanie aż w jakimś lepszym zespole zwolni się miejsce xD
32. atomic
15 kempa007: ale już 20 sek przy 10 kg różnica .jeżeli cała reszta będzie git to może być całkiem całkiem.
33. Gosu
31. kacperboss mam nadzieję, że już na pierwszym GP szczena Ci opadnie :)
34. yaneq
gdybanie... robert nie marudzi, jest zadowolony... i co z tego? co ma powiedzieć, że nie jest zadowolony? w poprzednim sezonie też był zadowolony, a to niczego nie zmieniło. moim zdaniem faworytem do majstra jest red bull. silnik renault i ich aero rozwalą wszystkich. stawiam na vettela. niestety :(
35. yaneq
@25 devious: teraz czytam. dokładnie. pięknie to ująłeś. nic nie mam do dodatnia.
36. robtusiek
15. kempa007 & 32. atomic nie uwzględniliście że po pewnym dystansie (czyli gdzieś pod koniec wyścigu) silniki bardziej paliwożerne, a o zwiększonej mocy, będą w lepszej sytuacji ponieważ wypalą nadmiar paliwa i zbliżą się wagowo do silników oszczędniejszych co pozwoli zniwelować te ułamki sekund lub nawet notować lepsze czasy. Tylko tak jak napisałem będzie to gdzieś pod koniec wyścigu, a tam mogą wejść inne czynniki w grę, takie jak gumy. Więc muszę się z wami zgodzić że może być git:)
37. dziarmol@biss
0,1 sek na okrążeniu= ok. 6 sek w wyścigu... no fajnie tyle tylko że jeszcze trzeba wyprzedzać aby tą przewagę wyzyskać , a wiemy jak jest z wyprzedzaniem na Tilkodromach ;-)) Teoria teorią a praktyka i tak pójdzie swoją drogą ;-))
38. TSA
Będzie dobrze...
39. volasTSW
ciekawe kiedy ogłoszą tego drugiego kierowcę..chciałabym Nicka, ale pewnie bedzie ten rosjanin, bo ma 'bogate' plecy..za nim ida sponsorzy...a renault przyda sie duzo kasy, bo ostatnio gdzies czytalam, ze jakies tam firmy wycofaly sie ze sponsorowania teamu... Robcio jest dobrej mysli, więc ja też..nie mogę sie doczekac pierwszego wyscigu! Go Go Robert...oby mu dali tylko bolid na miare jego talentu;)
40. Dagmara_W
Po raz pierwszy Ro bert jest chyba tak umotyowowany do jazdy.. az go to cieszy bo jakos rok temu bardzo bez emocjii wypowiadal sie na andchodzace testy nowego bolidu ze slynnym kersem w baiło niebieskich barwach.. dobrze. Oby mu dali dobry bolidzik,
41. Raven89
Gdybać sobie możemy.Nie można skreślać NIKOGO przed startem nowego sezonu,bo F1 potrafi solidnie zaskoczyć.Liczę,że to właśnie Renault będzie czarnym koniem nadchodzącego sezonu.Co do czołówki,to typuję że walka o najwyższe lokaty będzie zacięta i wezmą w niej udział Ferrari,McLaren,Renault,Mercedes i Red Bull.
42. walerus
już za niedługo się rozwieją nadzieje...
43. east
Miło widzieć Roberta w tak dobrym nastroju. Jedno jest pewne, ten sezon będzie ciekawy z wielu względów. I, mam nadzieję nie słyszeć już słowa "KERS", czyli czegoś co "zabiło" w sezonie 2009 rywalizację. Pozdrawiam
44. fezuj
11. stozek08
"Ludzie opamietajcie się,! będzie 10 kg lżejszy i co z tego "
A to że te 10 kg. będzie lżejszy przez spory dystans wyścigu a nie tylko na starcie.
36. robtusiek - nikt nie będzie miał nadmiaru - tylko tyle ile będzie potrzebne by przejechać trasę a i pod koniec wyścigu ci mocniejsi też odpowiednią dawkę "papu" muszą wypić ze zbiornika
45. frg1pl
37. Tilkodromy- podoba mi sie:))
46. leo_
mnie sié te wydaje że robert jest w dobrym humorze, a już na pewno nie narzeka tak jak to było w BMW. A to dobrze wróży. I jeśli się będzie dogadywał z inżynierami i szefem zespołu ( a mam nadzieję że tak bedzie) to będą w czołówce.
47. Budyn_F1
Zeby w sezonie byl zadowolony z jazdy bolidem.
48. downhiller
pytanie
czy drugi kierowca musi byc wybrany przed prezentacja ???
49. sharpi
Nie ma co się tak cieszyć, że Robert nie narzeka. Przecież jeszcze nie jeździł w tym bolidzie no i nie wie jak będzie się prezentował na tle innych zespołów.
50. Zbigniew1501
Witam panów! Od paru miesięcy pilnie śledzę co to wypisują nasi domorośli spece od F-1 i bierze mnie strach,że bez waszych opini to Kubica nie ma co robić w F-1.
Nie chcę nikogo obrażać, ale panowie wy wszyscy jesteście TYLKO - laikami i z waszymi opiniami to napewno nikt w F-1 się nie będzie liczył! Trochę pokory - wszyscy pseudo-fachowcy bo momentami czytać się tego nie chce! Sorry ale taka jest prawda!Sam jestem laikiem i widzem F-1 ale nie próbuję być mądrzejszy od innych zjadaczy chleba.Powodzenia życzę wszystkim zawodnikom oraz kibicom w nowym sezonie 2010!
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz