BMW zagrozi odejściem z F1?
Uchwalony niedawno przez FIA nowy regulamin F1, który będzie umożliwiał starty zespołom niskobudżetowym z jednej strony sprawia iż z każdym dniem przybywa coraz więcej propozycji powstania nowych stajni, z drugiej jednak wywołuje ogromne kontrowersje wśród już startujących w Formule 1 teamów.Dzisiaj w Londynie odbywa się spotkanie FOTA, na którym szef zespołu BMW Sauber także chce wyrazić swoje niezadowolenie z rozwoju wydarzeń i być może dołączy do Ferrari groźbą wycofania się z F1.
„Dwie klasy Formuły 1 nie są atrakcyjne dla BMW” mówił dzisiaj w Londynie Mario Theissen.
Jak na ironię pomóc w tej sprawie może Bernie Ecclestone, który chce podnieść limit budżetu z 40 do 80 milionów Funtów, czyli do sumy którą być może zaakceptowałby największe zespoły F1.
komentarze
1. jawiemwszystko
Oooo, Mario gada z sensem
2. theadzik
F1 bez ferrari to jak piwo bez gazu.
3. jawiemwszystko
Albo jak Leśny Dzban bez dmuchanej rączki :)
4. pz0
A niech spadają wszystkie fabryczne z Ferrari i BMW na czele. Będzie ciekawiej. Wszystkie te potęgi finansowe są kompletnie niepotrzebne w F1. Oni wszyscy razem wzięci o mało nie wykończyli całej formuły. Nikt nawet nie zauważy że będą robili okrążenia o pół sekundy wolniej, a nawet w tym roku Brawn pokazał że można nawet szybciej. Nie podoba się to won. Kierowcy czy inżynierowie znajdą sobie miejsce w wielu nowych zespołach.
5. _Tom3k_
W F1 powinny być producenci samochodów (Ferrari, BMW, Renault, Mercedes, Toyota), ponieważ rozwiązania z F1 będą wprowadzać w swoich samochodach, co umożliwi rozwój motoryzacji, a co ze swoimi rozwiązaniami mają zrobić prywatne teamy (Red Bull, Toro Rosso, Force India)? Jak dla mnie to pieniądze trochę wyrzucone w błoto.
6. Tutankhamun
''zle sie dzieje w panstwie dunskim'' wg. mnie Denis z Mclarena odszedl bo sie wk...iL, to samo szef Frerrari (tylko mi tu nie pisac ze juz stary byl), FIA robi wszystko (po cichu) by zyskac widza i nowych kibicow, musza namieszac w czolowce i tyle, szkoda tylko naszego Rodzynka, zreszta, nie cierpie gdybac gdy w gre wchodza miljony papierow. Kubek trzymaj sie tam, jestesmy z Toba....ps. wiem ze Robert nas czyta:)
7. Niespokojny
5. _Tom3k_ - trafna ocena, w zupełności się zgadzam.Jeżeli to ma być nadal Formuła1,to tak powinno być, jak napisałeś: "W F1 powinny być producenci samochodów (Ferrari, BMW, Renault, Mercedes, Toyota)..."
8. walerus
tylko do której grupy zakwalifikować marne BMW...? ;-)
9. jar188
Taaa, szczególnie aoerodynamika z tunelami aero ma zastosowanie w samochodach fabrycznych?!?!?!
Właśnie brak ograniczeń w modyfikowaniu części przy ograniczonym budżecie może przysłużyć się motoryzacji. O to właśnie chodzi, żeby jak najniższym kosztem wynaleźć i wyprodukować coś co da się zastosować w przyszłości do aut seryjnych.
Najlepszym negatywnym przykładem jest słynny już KERS, który kosztował grube pieniądze (20-30mlneuro) a nic kompletnie z niego niema.
Niech ustalą ten limit właśnie na poziomie 80mln i później jak zespoły przywykną obetna do 60 a ptem do 40, to jest droga która powinni iść.
10. atomic
tataF1 team. do boju
11. skylinedrag
Moim zdaniem również pomysł jest co najmniej nie trafiony. Jeśli odejdą producenci samochodów to co będziemy oglądać wyścig Redbulla kontra Coca-Cola?
Faktycznie mocno to opóźni rozwój motoryzacji. Patrzcie HONDA rok 89 wprowadza do aut klasy niższej średniej zmienne fazy rozrządu, system wyłączania części zaworów dolotowych z pracy itd. Wszystko to było wdrożeniem rozwiązań które zadebiutowały po raz pierwszy w F1. A Red Bull wprowadzi swoje technologie do produkcji puszek, a Brawn do wykonania superlekkich mebli w swoim apartamencie ?
12. skylinedrag
FIA niech nie zapomina, że utrzymuje się właśnie dzięki startującym kierowcom i zespołom którzy zapewniają oglądalność i reklamę na całym świecie. Nie powinni popadać w samozachwyt bo wprowadzanie durnych przepisów kiedyś doprowadzi do rozpadu F1
13. jar188
11. skylinedrag, a słyszałeś o czymś takim jak odsprzedawnie patentów???
14. pz0
Raczej żaden producent nie odejdzie. Jak słusznie zauważył jar188 teamy obecne w F1 będą ciągnęły rozwój. Jeżeli odejdzie BMW to będą mogli się pochwalić - w tym modelu zastosowaliśmy wynalazek ForceIndia. To jest tylko nieudolny szantaż. Rozwiązanie z niebotycznym pompowaniem budżetów przez koncerny samochodowe było chore.
15. Skoczek130
Moim zdaniem jest to kompletna prowokacja. Po prostu boją się, że z małym budżetem i równym względem innych, będzie im ciężko skonstruować konkurencyjny wóz. Ogólnie nie przepadam za nimi i gdyby nie Kubek, w ogóle bym na nich nie zwracał uwagi. Od razu widać, że to typowo niemiecki zespół.
16. krz08
znowu szykuje się bunt
17. Max924
Tutankhamun: "ps. wiem ze Robert nas czyta:)"
skąd wiesz? to Twój wujek?
18. Piotre_k
Przepraszam, a co z obecnej F1 mozna przełozyć do samochodów seryjnych? Bo większośc prac rozwojowych została zamrożona. A KERS do F1 przyszedł właśnie z samochodów cywilnych, BMW już kilka lat temu pokazało prototyp modelu X3, w którym energia zgromadzona przy hamowaniu w kondensatorach była oddawana przy przyspieszaniu. Ograniczenie budzetu i odmrożenie rozwoju to jedyna droga, zeby F1 znów stała się awangardą technologii.
19. fazji
dla mnie to pachnie komuną. Co ich obchodzi budżet, niech sobie będzie dowolny na tym własnie powinien opierać sie wyścig zbrojeń. Niech lepiej ustanowią przepiy jasne i czytelne względem wyścigów aby nie było ze tamtemu sie wydaje że to można a drugiemu że nie wolno. A tak to troche chore bo zjednej strony obnizaja budżet a z drugiej dowalają superlicencje i wcale nie obnizają kosztów wyścigu (opłata za tor i start). Je-cleś podjarał sie wynikami nie fabrycznych ekip ale za rok juz tego nie będzie, podejrzewam że juz w tym sezonie ekipy fabryczne przegonią tegorocznych liderów.Resume - cale te nowe przepisy powodują ze f1 bedą oglądac kibice pokroju piłki nożnej (gdzie w wiekszosci oglądają bo jest mecz),a fani f1 zaczną patrzyc na to wszystko bezbarwnie . tyle w temacie
20. Smola
Bez Ferrari F1 będzie jak ktoś wcześniej napisał "Wygazowanym piwem". Jednak BMW niech się wynosi - jak i pozostałe koncerny samochodowe. Obecne problemy spowodowane są tylko i wyłącznie ich udziałem.
21. Simi
no i kupa. w F1 powstaną jacyś kichańcy pt.: Brawn, USGPE, super aguri, williams, ewentualnie force india. BMW mogło by pójść w pierony, ale jak ferarka się wycofa to ja pierdziele! to nie będzie F1!
22. $herman
Redakcja tej strony powinna zrobić kącik ,,moja wymarzona F1''. Tam byśmy sobie pogdybali gdy F1 zdechnie. A BMW musi zostać. To że nie idzie imi teraz nie znaczy że za rok będzie tak samo, a poza tym sezon się jeszcze nie skończył.
23. pz0
jeszcze kilka ładnych lat temu nie było w stawce BMW, Renault, Hondy, Toyoty. Były same zespoły prywatnych kichańców. Czołówkę tworzyły jakieś wypierdki kalibru Benetton, Williams czy Lotus. Nie ma niezastąpionych zespołów. Nie będę rozpaczał że nagle zabrakło Ferrari, McLarena, BMW czy Toyoty. Odeszła Honda i co, płacze ktoś po tym zespole? F1 bez większych problemów może się obejść bez Ferrari. Jak się okazuje kto rządzi w tym sezonie wcale nie musi rządzić w przyszłym i jest również ciekawie.
24. bacardi2
Rany, ile tu ekspertów ;/
25. polek1
Zarówno ekipy BMW jak i ferreri mają rację .W pierwszym rzędzie z F1 powinni odejść Ecclestine ze starym zboczencem Moslejem co wyszło by na dobre temu sportowi
26. robtusiek
Tak jak napisał @fazji co to komuna? Przecież budżety powinny być dowolne, i tym biedniejszym Team-om nie przeszkadza być na fali, przykład Brawn GP. Co do odejścia Team-ów fabrycznych to myślę że to blef, przecież dla nich to świetna reklama, a po drugie nikt by sobie noża pod gardło nie przystawiał (wszyscy pracowmnicy na bruk). Chodź w desperacji jeżeli by odeszli, to fakt ale jak dla mnie dziwnie by wyglądała F1 bez fabrycznych. Berni chyba rozumie że część zwolenników BMW oraz część
niemieckiej publiczności przestanie oglądać F1, a nie mówiąc o włochach dla których to praktycznie sport narodowy tuż za piłką nożną. Pewnie liczy na to że USGPE, Lola oraz Prodrive wejdą i zaraz całe USA zacznie oglądać F1, he oni to F1 Bernigo to w d...e, mają swój basketball i koniec.
27. Simi
pz0 zauważ że honda pieprzyła się na końcu stawki, a ferrari jest legendą F1. pomińmy ten sezon gdzie (na razie) są niekonkurencyjni.
28. jzb
Zobaczymy, czy FOTA uzgodni dziś w Londynie wspólne stanowisko wobec zmian proponowanych przez FIA. To jest ważniejsze od pojedyńczych oświadczeń poszczególnych zespołów. Osobiście nie miałbym nic przeciwko powołaniu nowej serii wyścigowej ze stabilnymi regułami, które nie zmieniają się każdego roku.
29. saint77
Kiedy w F1 będzie standardowe malowanie bolidów standardową farbą, standardowymi kolorami w standardowe wzory? Wie ktoś może?:))))
30. morek151
podobno zespoły które zdecyduja sie ograniczyc budzet dostaną 100 darmowych minut i długopis z logo fia
31. saint77
30. morek151: i czapeczkę z autografem Berniego.
32. pz0
27. Simi - zauważ że już niejednokrotnie Ferrari jak to ładnie ująłeś pieprzyło się na końcu stawki. Odchodziły już prawdziwe potęgi, jak Brabham (tylko że ja nie pamiętam czasów ich świetności) a F1 dalej istnieje. Szkoda dalej o tym gadać bo dla niemal nikogo jest nie do pomyślenia żeby F1 istniała bez Ferrari. Wiem że niemal nikt nie podzieli mojego punktu widzenia, jednak zapewniam ze mi to by zbytnio nie przeszkadzało. Na samym początku jak weszła toyota to się cieszyłem że nowy silny gracz, jednak jak zaczął się wyścig w dyscyplinie ''kto zmarnuje więcej pieniędzy'' to przestało mi się podobać. Prym wiodły w tym Toyota i Honda. To głównie przez te zespoły całą F1 ogarnęła ta dziwna choroba.
33. morek151
saint77 ale tylko jedna na cały zespół i nie z berniego tylko maxa, brawn gp juz sie zrobiło zamieszanie kto pierwszy włozy czapke narazie stoi na tym ze pierwszy załozy ją ross a potem na wekkend weźmie ją button
34. plakat
myślę że 10 000 euro powinno być limitem!!!!!!!!! Wtedy będzie się działo!!!!!!!! F1 jest najdroższym sportem świata i tak powinno być. Żadnych limitów.
35. morek151
pz0 co mnie to gó... obchodzi ile kto wydaje pieniędzy, ja nie zazdroszcze, a zobacz ile się płaci za transfery piłkarzy, tam powinni zrobić jakies ograniczenia. Takie zespoły jak lotus i brabham po odejsciu ich założycieli czesto traciły na sile az do stopniowego upadku (odejscie brabhama i smierc chapmana)
36. morek151
z tym ograniczonym budzetem to jest tak jakbym miał zal do najbogatszych ze nie stać mnie na fure za 1mln zł.
37. morek151
jak nie mają kasy to zawsze moga zrobic sobie zespół w innej serii
38. Seveir
@ 7. niespokojny - popieram!
39. saint77
Podobno w założeniu w F1 chodzi również o rozwój nowych technologii, przełomowych rozwiązań itp.
Jak chcą to uzyskać obcinając budżet - nie wiem i chyba większość na tym forum też nie wie.....
40. bazi22
Jak fabryczne teamy będą odchodzić z F1 to może skończyć się powołaniem konkurencyjnych wyścigów.
41. morek151
przeciez tego sie nie skontroluje, co zespoły bedą pokazywać paragony z biedronki czy tak jak w top gearze fia da 40 mln na zbudowanie bolidu, jak fia tak mysli o małych zepołach to niech nie sciąga tyle kasy od nich
42. Blaz
Bazi - Już kiedyś istniało takie prawdopodobieństwo ale spaliło na panewce. Stworzenie konkurencyjnej serii na zdrowych zasadach może by chłopakom z FIA i Berniemu oczyściło mózgi. Bo to wszystko ostatnio grubymi nicmi szyte.
Szczerze wam powiem że też śledzę od wielu lat Indycar (F1 ale po Amerykańsku) i rywalizacja oraz atrakcyjność zawodów stoi na dużo wyższym poziomie. Jak ktoś nie wie to tam silniki dostarcza Honda, bardzo ekologiczne bo napędzane są prawie 100% metanolem. Wiem, wiem powiecie mi że to tory w większości owalne i jacyś egzotyczni kierowcy. Można sie wkręcić oczywiście kibicuję Danice Patrick(bo laska i zaper...... ostro.
W każdym bądz razie te wszystkie zawiłości regulaminowe nie służą F1.
Zgadzam się z Pz0 jak chcą to niech odchodzą przecież nie oglądamy (przynajmniej Ja) F1 dla zespołów a dla widowiska.
43. orinocoPL
sluchajcie! syn Mosleya nie zyje. to nie zart.
44. bacardi2
:o? Co? Gdzie? Kiedy?
45. orinocoPL
jest info ze policja znalazla go martwego okolo 30 minut temu. brak szczególów.
46. orinocoPL
a konkretnie znalazl go jego krewny w jego wlasnym mieszkaniu-brak info na temat przyczyn zgonu
47. vodafix
niech bmw odejdzie to zrobią thiessen gp i 2010 zdominują sezon
48. Budyn_F1
Oby BMW nie podjelo tak glupiej decyzji o odejsciu.
49. przemekx16
źle by było gdyby BMW zrezygnowało ale może to szansa dla Kubicy, który jest wspaniałym kierowcą a w BMW nie rozpostrzeć skrzydeł
50. ar0
Panowie Formula1 juz dawno temu sie skonczyla i moze czas na nowa !!!
51. jawiemwszystko
42. Danica zapier..., rzeczywiście, tylko czasmi spowoduje karambola jakiegoś, albo w coś przydupczy, ale ogólnie jest OK. Mimo, iż najczęsciej przegrywa z kolegami z zespołu w ogólnej punktacji to naprawdę miewa przebłyski. Choć ja za większy talęt w kategori "kobieta za kierownicą" uważam Susie Stoddart z DTM.
52. jawiemwszystko
Na mój poprzedni komętarz nie zwracajcie uwagi, gdyż zawsze jak na tej stronce poruszany jest temat kierowców wyścigowych - kobiet to wybucha kłótnia :) A gdyby Ferrari istotnie odeszło (w co nie wierze) to byłby koniec F1. Ja se tego nie wyobrażam bez czarnego konika.
53. morek151
danica zapier..... po kolorowych pisemkach
54. morek151
kobieta w f1 to taka amerykanska opowiesc o garbusie który był najszybszy w nascar a do tego miał rozum
55. ewerti
52. jawiemwszystko
zgadzam się w 100% kto z nas sobie wyobraża F1 bez Ferrari? Już samo słowo Ferrari przywodzi na mysl Formułe 1...
moge zagwarantować ze jeżeli oni odejdą spadnie oglądalność...ja napewno przestane oglądać...a wracając do niskich budżetów...czy to formuła 1 najbardziej kosztowny i najbardziej zaawansowany technologicnie sport świata czy zwykłe wyścigi taczek? same testy kosztują kilk milionów funtów budowa bolidu grube miliony nie wspominając o rzeszy ludzi odpowiedzialnych za mechanike itd. zakaz tankowania? ok ale to wiąże sie ze skracaniem wyścigu zamiast 60minut pasjonującej rywalizacji będziemy mieli 40minut nudnego wyścigu bo każdy zacznie paliwo oszczędzać żeby do mety dojechać...wiec jak ktoś się decyduje na F1 to niech liczy się z tym że musi wydać grubo ponad 60mln funtów...
56. morek151
jesli chodzi odejscie ferrari to w polsce duzo oglądalność nie spadnie
57. walerus
Danica Pyknij mnie do F1 - popieram.... co do syna Mosleya - to włączę kryminalne zagadki i zobaczę co się wydarzyło...;-(
58. Rk3
Nie chce mi się w tym temacie szczególnie rozwijać. Napisze tak: ku mojemu przerażeniu począwszy od sezonu 2010 możemy być świadkami początku końca... ech szkoda gadać
59. grzes12
A niech spadają razem z Ferreri,nikt po nich płakać nie będzie
60. walerus
BMW się odrodzi w Barcelonie jak dziś FC Barcelona... jak feniks z .... tylko dlaczego Mario cały popiół wyrzucił...;-(
61. morek151
walerus dobre spostrzezenie bmw bedzie najwolniejsze ale zdobeda punkty bo bedzie duzo incydentów
62. Sasilton
ech jak by zabrakło ferrari w F1 to napewno bym juz tak nie oglądał F1 jak teraz ze wstawiałem w niedziele o 6 rano
bo to co teraz wymyslili te limy medale i mase glupoty az odniecheca ogladania
teraz sie spytac jakiego laika kto wygrywa w sezona jeden ma 50 pkt drugi ma 65 pkt a tzeci 52
i nawet nie bedzie wiedział o co chodzi
63. morek151
Sasilton wstawałes na wyscig w kanadzie, usa i brazyili tez o 6 rano???
64. polek1
A czy wyścigi w Kanadzie USAi Brazyli odbywały się o 6 rano?
Boze!,oszczedz nam tych komentarzy Morka151
65. k0zioleq
F1 sie sypie...max i bernie won !!
66. jawiemwszystko
Kanada, USA i Brazylia to raczej wieczorem. Rano to Australia albo Japonia :)
67. Jacu
saint77 - masz racje ze f1 powinna byc "kuzinia nowych rozwiazan" ale jak wspominalem wczesniej - przy innych postach - mozna wdrazac nowe ciekawe pomysly za znaczniej mniejsze pieniadze - potrzeba jedynie zwiekszyc swobode w regulaminie technicznym. Dla przykladu przypomne ze bodajze najbardziej innowacyjny pojazd w historii F1 - Williams FW14 (z aktywnym zawieszeniem, kontrola trakcji, ABS, i cala masa ciekawostek - nawet skrzynia bezstopniowa w fazie testowej - niestety zakazana) zostal zbudowany za chyba niecale 37 mln funtow!!!! I to mowie o kosztach w skali calego sezonu !!! Biorac pod uwage niewielka inflacje to mysle ze te 80 mln ktore ma stanowic gorna granice wystarczy az nadto. Jedyn problem bedzie z egzekwowaniem i utrzymaniem "szczelnosci" systemu przed doplywem lewych pieniedzy. A co do odejscia Ferrari to watpie. Poza tym jesli na ich miejsce wedzie z 5c nowych teamow i bedzie ciekawa walka to kij im w oko...swiat sie nie prz4estanie krecic bez Ferrari czy BMW.
68. Fox_
BMW sypie się na tyle że taki incydent to tylko okazja żeby odejść z podniesioną głową.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz