WYNIKI Jerez [ 17 marca 2009 ]
Poz.KierowcaZespółCzasOkr.
1 J.Button Brawn GP 1:17.844 114
2 N.Rosberg Williams 1:18.071 66
3 N.Piquet Renault 1:18.382 128
4 L.Hamilton McLaren 1:19.121 118

komentarze
  • 48. Shallan
    • 2009-03-18 11:27:26
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @pz0 - żartuję oczywiście, nie bierz tego do siebie, ale na oko to chłop w szpitalu umarł ;). Skoro docisk aero został zmniejszony, jego znaczenie również spadło. Oczywiście, nadal to jest jeden z głównych czynników wpływających na osiągi, ale już nie w takiej skali jak jeszcze w sezonie 2008. Wydaje mi się, że aerodynamikę dobiera się do reszty komponentów samochodu - głównie zawieszenia i rozkładu mas, stąd różnice w wyglądzie samochodów. Gdyby było odwrotnie, wszystkie bolidy wyglądałyby jednakowo - inżynierowie wrzuciliby do komputera zmienne (suma docisku aerodynamicznego, wymiary itd. itp.) a na ekranach u wszystkich teamów pojawiłaby się (w zależności od wykorzystywanego oprogramowania) mniej więcej ta sama bryła nadwozia, do której inżynierowie "dorabialiby" całą resztę. Praw fizyki/aerodynamiki oszukać się nie da, a wszystkie te różnice w wyglądzie samochodów poszczególnych teamów to modyfikacje mające na celu zoptymalizowanie pracy zawieszenia i zmodyfikowanie charakterystyki bolidu. I ten "prawdopodobny" problem np. u McL może nie wynikać z tego, że to elementy aerodynamiczne są kiepskie, tylko poszli w złym kierunku z zawieszeniem. Nowe regulacje i mniejsze pole manewru co do aero utrudnia wyeliminowanie tego problemu, a za późno jest na zmienianie innych elementów. Pisałem już o tym - BGP woleli zostać przy swojej skrzyni biegów i dostosować ją do silnika Mercedesa, niż montować skrzynię Mercedesa i dostosowywać do niej swoje tylne zawieszenie (i prawdopodobnie przednie w tym momencie też). Ale rzeczywiście jest, jak piszesz - my możemy sobie jedynie pooglądać na zdjęciach nowe bolidy i na oko wyciągać wnioski. Tylko że w tym sezonie aerodynamika to "tylko" połowa sukcesu. Ja dalej twierdzę, że BGP wyjedzie z Australii bez punktów ;)

  • 49. Sin1818
    • 2009-03-18 11:30:32
    • *.xdsl.centertel.pl

    hamilton bez szpiega w ferrari jest niczym

  • 50. narya
    • 2009-03-18 11:34:09
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @robtusiek- a skąd Ty wiesz, czy inne zespoły nie panikują przed Brawn GP ? Dziwne było by właśnie to, jeśli na zewnątrz nie okazywałyby spokoju. Może i się obawiają nowego zespołu, ale przecież nie mogą tego okazywać sponsorą i kibicą ! I jakim sposobem dostrzegłeś ironię w wypowiedzi innych kierowców, to już jest dla mnie prawdziwą zagadką? Jak jesteś jasnowidzem, to Cię podziwiam, ale obawiam się, że widzisz po prostu to, co chcesz widzieć, a nie faktyczną prawdę ...

  • 51. narya
    • 2009-03-18 11:38:06
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    sorry- powinno być : sponsorom i kibicom

  • 52. tomek83f
    • 2009-03-18 11:41:01
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    hho tylko że podczas startu nie wykorzystuje sie pelnej mocy wiec te 80 km beda potrzebne dopiero po przejechaniu pierwszego zakretu,wiec nie wydaje mi sie zeby tutaj ktos zyskal cokolwiek dzieki systemowi,pozatym zeby zyskac cokolwiek to musisz miec na to miejsce a przeciez po starcie jest bardzo ciasno wiec wcisniecie guziczka z napisem KERS moze tylko przeszkadzac.KERS bedzie wykorzystywany raczej tylko na dlugich prostych.

  • 53. hho
    • 2009-03-18 11:47:17
    • *.novartis.com

    tomek83f, OK, dzięki, ale tak jak wspomniałem, może okrążenie formujące wystarczy, żeby hamowaniem podładować KERSa?

  • 54. kumahara
    • 2009-03-18 11:48:13
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Nie zaczepiam cię pz0, stwierdzam tylko fakty. Dlaczego denerwuje cię, że wtrąciłem się do waszego dialogu jeżeli ty posunąłeś się do tego, że napisałeś posta na tym forum w moim imieniu bez mojej zgody ? Pewnie uważasz, że to jest w porządku! I nie zachowuj się tak jakbyś był alfą i omegą, wyluzuj trochę i więcej dystansu do siebie ci życzę...

  • 55. tomek83f
    • 2009-03-18 11:55:46
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    hho formujace okrazenie nie wystarczy zeby podladowac KERSA w 100% przeciez oni praktycznie wogole nie hamuja bo nie jada tak szybko jak po starcie ale chyba nie ma zapisku ze nie wolno go uzyc zaraz po starcie,pozatym juz podczas pierwszego hamowania energia zostaje odzyskiwana jesli KERS jest na pokladzie.

  • 56. robtusiek
    • 2009-03-18 12:10:17
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @ narya poczytaj wszystkie wypowiedzi Kubicy na temat BrawnGP, np.-Zapytany o to, na kogo postawiłby pieniądze w Australii, Kubica z uśmiechem odparł: - Na Jensona Buttona! Wiec narya powiedz co o tym mozna myslec, mowi to gosc bardzo ambitny ktory pragnie wygrywac i byc mistrzem, WYDAJE mi sie ze jest w tym nutka ironii. Fakt moge sie mylic i widziec co chce. Pozdro:)

  • 57. tomek83f
    • 2009-03-18 12:13:54
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    robtusiek to nie znaczy Ze Robert musi miec racje,w zeszlym sezonie stawioal na Masse no i przegralby gdyby postawil na niego pieniadze,Robert mysli tez kategoriami hazardzisty a Ci nie zawsze wygrywaja pamietaj o tym

  • 58. narya
    • 2009-03-18 12:29:06
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @robtusiek- ja również mogę się mylić, ale co mieli napisać - " Kubica z płaczem odparł ..." i zgoda Robert jest ambitny, ale nie bardzo pasuje, aby powiedział - " to ja wygram ", więc tym bym nie radziła się sugerować. Zresztą, zobaczymy jak to będzie , bo wynik GP i tak nie zależy od nas ... :)

  • 59. sobek8832
    • 2009-03-18 13:12:54
    • *.116.41.30

    System medalowy może okazać się ciekawy. Skończy się wreszcie kalkulacja, i wszyscy kierowy liczący się w walce o tytuł będą walczyć do samego końca o zwycięstwo. Skończy się jazda po "pewne punkty", bez wyprzedzania, bez emocji. A co do formy McLarena, to kradzione patenty już nie działają.

  • 60. pz0
    • 2009-03-18 13:26:24
    • *.sandomierz.pilicka.pl

    Okrążenie formujące powinno wystarczyć na naładowanie KERS w 100%. 400kJ to nie tak dużo, myślę że parę drobnych przyhamowań powinno załatwić sprawę. Duża moc jest potrzebna na starcie, kiepsko jest jedynie na samym początku kiedy nie ma jeszcze docisku aerodynamicznego. Bolid w ciągu 4 sekund już ma prędkość około 160km/h. Na starcie jest więc jak najbardziej potrzebna dodatkowa moc z KERS. Start więc mocno się skomplikuje, bo na dokładkę dojdzie jeszcze skrzydło ze zmiennym kątem, który to kąt też w czasie startu kierowcy będą zmieniali. Bez wątpienia będziemy w tym roku świadkami o wiele dynamiczniejszych startów i w czasie startu powinny być większe przetasowania niż w zeszłym roku. wszystko jednak zweryfikuje życie. Mam nadzieje że będzie jeszcze ciekawiej.

  • 61. hho
    • 2009-03-18 13:44:27
    • *.novartis.com

    Dzięki, pz0, za Twoją opinię :-) Oj chyba będzie ciekawiej np. dlatego, że wg wczorajszych postanowień FIA zaraz po kwalifikacjach będą publikowane masy wszystkich bolidów. :-)

  • 62. tomek83f
    • 2009-03-18 13:50:45
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    pz0 i znowu sie z Toba nie zgodze,podczas startu kierowcy ograniczaja obroty zeby im samochod bokiem nie stanal nie zapominaj ze nie maja juz kontroli trakcji,pelna moc potrzebna jest dopiero po pierwszym zakrecie,juz nieraz Maurycy o tym mowil przeciez on jezdzi wiec sie na tym dobrze zna a co do zaladowania KERS to nie wystarczy drobne dochamowanie tylko pozadne docisniecie zeby hamowanie trwalo jak najdluzej dlatego KERS bedzie wykorzystywany w zaleznosci od toru na ktorym bedzie wyscig.

  • 63. Kornik
    • 2009-03-18 13:56:15
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    I skończy sie wielka popularność Hamiltona w Wielkiej Brytanii. Nowym idolem zostanie Button a o Lewisie poza komentatorami i zagorzałymi fanami wszyscy zapomną. Skończy sie wieczne pokazywanie nadętej buźki Hamiltona seniora i komentarze "jestem najlepszym kierowcą na świecie". Teraz wszystko wyjdzie na jaw i okaże sie jak Hamilton jeździ słabszym bolidem. Czy będzie nadrabiał niezawodnością i dobrą jazdą mimo słabszego bolidu jak Kubica w ostatnim sezonie, czy bedzie wąchał spaliny czołowych zespołów ? Każdy odpowie sam na to pytanie ale na pewno wszyscy czekamy z niecierpliwością na pierwsze GP

  • 64. ssupras
    • 2009-03-18 14:08:14
    • *.187.47.242

    To co za problem porządnie dohamowywać przez całe okrążenie instalacyjne? Ja osobowym mogę przejechać i 100 km cisnąc równocześnie na hamulec i gaz, to co? Kierowcy bolidów nie dadzą rady tego zrobić swoimi maszynami? Poza tym Wątpię by KERS musiał się ładować tylko podczas jednego hamowania, myślę, że spokojnie da się go naładować wieloma małymi impulsami, przecież kombinowali nad tym najwięksi specjaliści w tej dziedzinie...

  • 65. Shallan
    • 2009-03-18 14:14:12
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @tomek83f - dokładnie tak jest. Podczas startu to nie moc się liczy, tylko moment obrotowy. Dlatego podczas startu nie kręcą silników do maksymalnych obrotów, bo nie ma to żadnego sensu i rzeczywiście przy niskich prędkościach (kiedy brakuje jeszcze docisku aero) wykorzystanie przyczepności mechanicznej byłoby trudne.

  • 66. Raczej27
    • 2009-03-18 14:29:34
    • *.de.ibm.com

    jest zmiana przepsiów - Brawn , Toyota i Williams będa miały problem...

  • 67. AndrzejOpolski
    • 2009-03-18 14:46:42
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kornik: jeszcze nie było pierwszego GP a ty już wieszczysz koniec popularności LH. Chyba trochę za szybko. Czy McLaren ma słaby bolid? Dzisiaj w Jerez Kovalainen na chwilę obecną ma czas 1:18.202. Więc chyba nie jest tak źle jak ty i niektórzy sobie życzą i pragną z całego serca :o)

  • 68. Raczej27
    • 2009-03-18 14:47:42
    • *.de.ibm.com

    wykrecili taki czas ale w stincie 3 okrązenia

  • 69. hho
    • 2009-03-18 14:47:42
    • *.novartis.com

    Ale się porobiło: BrawnGP dziś nie testuje i od razu nudy na torze w Jerez :-)

  • 70. dadix
    • 2009-03-18 16:28:14
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    testy testami a zobaczymy w wyścigu czy są tacy mocni

  • 71. kondzio
    • 2009-03-18 17:05:56
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mogę tylko napisać iż testy dobitnie pokazują, że w F1 najważniejszy jest samochód potem długo długo nic i dopiero kierowca, niestety.

  • 72. Ra-v
    • 2009-03-18 17:08:01
    • *.adsl.inetia.pl

    Frank Williams mowil kiedys ze kierowca to 20 % a reszta to bolid i inne czynniki wiec mysle ze te 20% to wcale nie tak malo...

  • 73. rafam
    • 2009-03-18 17:19:52
    • *.prz.edu.pl

    A można użyć KERS na kwale a potem jechać wyścig bez?? To najlepsze rozwiązanie dla opon

  • 74. Niespokojny
    • 2009-03-18 19:25:06
    • *.tvgawex.pl

    Agrument o b.wczesnym zaawansowaniu prac Hondy w ubr. nad boilidem w specyfikacji na rok 2009 taki trochę wątpliwy ! a takich m.in. argumentów potwierdzających "wystrzałową"(buhahaha) formę bolidów BrawnGP jest mnóstwo,więc skoro byli tak do przodu,to proszę zajrzeć czym jeżdzili w pierwszych pozesonowych testach,w listopadzie ! ...i dla porównania ,czym jeżdziło BMW (i nie chodzi o to ,że BMW będzie najlepsze ,tylko o podważenie wątpliwego argumentu ! ).Hondę stać było tylko na założenie nowego ,przedniego skrzydła ,co moim zdaniem jest najprostsze i takie rzeczy zmienia się z wyścigu na wyścig !

  • 75. pz0
    • 2009-03-18 19:26:40
    • *.1.92.40

    Ra-v ja myślę że kierowca to znacznie więcej niż 20%. zobacz sobie na ubiegłoroczne wyniki Nelsona i Fernando, albo Sebastianów w STR. rafam - chodzi ci prawdopodobnie o możliwość wymontowania ustrojstwa z bolidu. Raczej to nie będzie możliwe, bolidy po kwalifikacjach są zamykane i nie można przy nich już praktycznie nic robić, wymontowanie KERS wygląda na dosyć poważną ingerencję w bolid.

  • 76. Master666
    • 2009-03-18 19:42:31
    • *.dolsat.pl

    Odnośnie McLarena to wszyscy niedługo zobaczą, jak McLaren Mercedes zdominuje ten sezon. Wierzę w nich! Marzy mi się, aby pierwsze 6 bolidów w tym sezonie było napędzanych silnikiem Mercedesa, a dwa pierwsze to McLareny.

  • 77. darecky3
    • 2009-03-18 21:16:34
    • *.range86-148.btcentralplus.com

    ladowanie systemu KERS jest mozliwe jedynie podczas hamowania. Wyraznie widze ze istnieje potrzeba wyjasnienia wielu osobom na czym polega proces hamowania. Bardzo proste. Kiedy przykladowo jedziesz na rowerze i cisniesz w pedaly to tak jak kierowca dodaje gazu. Predkosc obrotu pedalami to predkosc obrotu silnika. Kiedy przestajesz krecic pedalami spadaja obroty do zera ale kolo tylne sie kreci dalej, jednak nie daje mocy ale jedzie sie dalej. W tym przypadku nastepuje okres ladowania poprzez krecacy sie mechanizm, w tym przypadku przednie lub tylne kolo. Taki proces krecenia lub pracy elektrycznej turbiny, silnika lub kola zamachowego (np u Williamsa) bez pobierania mocy nazywamy hamowaniem, gdyz nie zuzywa lecz oddaje energie. Aby rozpoczac proces ladowania wystarczy zdjac noge z gazu aby obroty silnika byly nizsze od obrotow kola zamachowego lub turbiny ladujacej. Na okrazeniu instalacyjnym mozna zaladowac i uwolnic energie pewnie kilka razy, na pewno nie bedzie z tym problemu. Roznica pomiedzy okrazeniem instalacyjnym a realnym w wyscigu polega na tym ze spadek obrotow silnika mozliwy jest jedynie podczas fizycznego hamowania (spadku predkosci bolidu), nie ma innych momentow dla redukcji obrotow silnika. Tak wiec podczas fizycznego hamowania nastepuje elektryczne hamowanie albo inaczej ladowanie. pozdrawiam

  • 78. Niespokojny
    • 2009-03-19 12:19:53
    • *.tvgawex.pl

    K. Nakajima Williams FW31 1:17.494 31
    Wynik (jak na razie) dzisiejszych testów w Jerez.
    ...i co Wy na to ??? ,Ci wszyscy podnieceni formą BrawnGP ,podatni na przekaz medialny !!! ...i jaka ma być POLSKA ,skoro tak łatwo Wami manipulować :(


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo