2024-05-25 GP Monako - Kwalifikacje 16:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | C.Leclerc | Ferrari | 1:10.270 | |
2 | O.Piastri | McLaren | 1:10.424 | |
3 | C.Sainz | Ferrari | 1:10.518 | |
4 | L.Norris | McLaren | 1:10.542 | |
5 | G.Russell | Mercedes | 1:10.543 | |
6 | M.Verstappen | Red Bull | 1:10.567 | |
7 | L.Hamilton | Mercedes | 1:10.621 | |
8 | Y.Tsunoda | Visa RB | 1:10.858 | |
9 | A.Albon | Williams | 1:10.948 | |
10 | P.Gasly | Alpine | 1:11.311 | |
11 | E.Ocon | Alpine | 1:11.285 | |
12 | D.Ricciardo | Visa RB | 1:11.482 | |
13 | L.Stroll | Aston Martin | 1:11.563 | |
14 | F.Alonso | Aston Martin | 1:12.019 | |
15 | L.Sargeant | Williams | 1:12.020 | |
16 | S.Perez | Red Bull | 1:12.060 | |
17 | V.Bottas | Stake Sauber | 1:12.512 | |
18 | G.Zhou | Stake Sauber | 1:13.028 | |
19 | N.Hulkenberg | Haas | DSQ | |
20 | K.Magnussen | Haas | DSQ |
Leclerc przerwał świetną passę Verstappena!
Najbardziej istotna sesja kwalifikacyjna w całym sezonie, czasówka przed wyścigiem na krętym i wolnym torze w Monako padała łupem Charlesa Leclerca, który od początku weekendu na domowym obiekcie spisywał się fenomenalnie. Drugi był Oscar Piastri, a trzeci Carlos Sainz.Warunki pogodowe w Monako utrzymują się na stabilnym poziomie. Niezależnie czy kibice śledzili poczynania kierowców z trybun, czy luksusowych jachtów zakotwiczonych w porcie, wszyscy mogli cieszyć się świetną atmosferą do podziwiania poczynań najlepszych 20 kierowców na świecie.
🟢 Q3 GREEN LIGHT 🟢
— Formula 1 (@F1) May 25, 2024
It all comes down to this... who's taking pole? #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/OleaqIFS8v
Praktycznie bezchmurne niebo sprawiło, że tor rozgrzany był do 48 stopni Celsjusza, a powietrze osiągnęło 22 kreski na termometrach i nie było mowy o zagrożeniu sesji opadami deszczu.
Q1 - Russell najszybszy, Perez i Alonso kończą udział w sesji kwalifikacyjnej
Na wąskim torze jeszcze przed czasówka kierowcy przekonali się o tym jak ciężko jest znaleźć sobie wolną lukę na najkrótszej pętli w całym kalendarzu, aby móc pokonać szybkie okrążenie bez zakłócenia przez duży ruch.
Pod tym względem najtrudniejsza oczywiście była pierwsza faza kwalifikacji. W Q1 bowiem na tor wyjechali wszyscy kierowcy i każdy chciał uniknąć odpadnięcia już po pierwszych 18 minutach.
W sobotnie popołudnie nie było również żadnych spekulacji i eksperymentów z dobrem ogumienia. Wszyscy kierowcy już w pierwszym segmencie wyjechali na tor na miękkich oponach, oszczędzając średnie i twarde gumy na wyścig.
Podczas czasówki większość kierowców zdecydowała się na dłuższe przygotowanie swoich opon przed szybkim przejazdem. Już podczas treningów można było zauważyć, że lepsze czasy zawodnicy kręcili nie na pierwszym, a na drugim okrążeniu pomiarowym, pomiędzy którymi pojawiło się okrążenie mające na celu podładowanie akumulatorów.
Po pierwszych przejazdach ku zdziwieniu na czele tabeli wyników znaleźli się kierowcy Haasa, ale nie dane im było utrzymanie tych pozycji, gdyż szybko zaczęli ich wyprzedzać kierowcy z czołówki- Russell, Verstappen i Piastri.
Sędziwie w międzyczasie zajęli się bacznym obserwowaniem tego co dzieje się na torze, gdyż w wielu miejscach dochodziło do blokowania kierowców. Po czasówce na dywaniku w tej sprawie stawią się między innymi Sainz i Albon.
Faworyt kwalifikacji, Charles Leclerc, na drugi przejazd założył używany komplet miękkich opon, co nie przeszkodziło mu w wykręceniu najlepszego czasu chociaż nie utrzymał go do końca, gdyż na świeżych kompletach wyprzedzili go kierowcy Mercedesa.
W końcówce pod presją postawieni zostali Sergio Perez i Lando Norris. Kierowca Red Bulla utrzymywał 14. miejsce, a Anglik znajdował się w strefie spadkowej na 18. pozycji. Nie trzeba wspominać, że na torze zapanował potężny ruch. Kierowca McLarena wyszedł jednak z tej opresji obronną ręką. Na torze nie pojawiła się żadna flaga, a w ostatnim sektorze nie został przyblokowany, wskakując na 9. miejsce.
❌ ELIMINATED IN Q1 ❌
— Formula 1 (@F1) May 25, 2024
Alonso
Sargeant
Perez 📸
Bottas
Zhou #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/DNtxTt08Sw
Mniej szczęścia miał za to Sergio Perez, który na swoim ostatnim kółku zepsuł trzeci sektor i odpadł z czasówki już po jej pierwszej części. Oprócz Meksykanina do Q2 nie przeszli: Alonso, Sargeant, Bottas i Zhou.
Q2 - Norris przed Verstappenem i Piastrim, Gasly piąty
W drugim segmencie kierowcy mieli tylko nieco łatwiej jeżeli chodzi o ruch na torze. Już po paru minutach na blokowanie przez Hulkenberga narzekał Esteban Ocon. Duet ten również po czasówce będzie musiał odwiedzić sędziów.
Po pierwszych przejazdach najszybszy był Max Verstappen, który wyprzedził jadącego na używanym komplecie miękkiego ogumienia Carlosa Sainza. Po raz kolejny świetne okrążenie złożył też Yuki Tsunoda, który na wczesnym etapie Q2 wskoczył na trzecie miejsce.
W końcówce Oscar Piastri otarł się o bandę, ale wykręcił najlepszy czas. Jadący po nim Leclerec nie zdołał go poprawić. Uczynił to za to Lando Norris.
Na koniec Q2 na drugie miejsce wskoczył Max Verstappen, a czołową czwórkę na mecie dzieliła tylko 0,1 sekundy. Godnym uwagi jest, że tuż za nią uplasował się Pierre Gasly z Alpine.
Gasly gave it everything on that Q2 lap 🤩#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/zLZeDWJt5X
— Formula 1 (@F1) May 25, 2024
Do Q3 nie przeszli: Ocon, Hulkenberg, Ricciardo, Stroll i Magnussen.
Q3 - Leclerc na domowym torze przerywa świetną passę Verstappena
W decydującym segmencie czasówki pierwszy na torze zameldował się Carlos Sainz.
Charles Leclerc od początku nie chciał pozostawić nic przypadkowi. Już w pierwszej próbie jadący przed własną publicznością kierowca wykręcił doskonały czas, którego nie poprawili, ani Piastri, ani Sainz, ani Norris, ani też Verstappen.
Holender tak jak to było podczas treningów świetnie pojechał w pierwszym sektorze, ale w kolejnych nie utrzymał tempa rywali i po pierwszym przejeździe zajmował trzecie miejsce, tracąc do kierowcy Ferrari blisko 0,15 sekundy.
Finałową próbę również rozpoczynał Carlos Sainz, ale ten ponownie zdecydował się na dłuższe rozgrzanie opon niż rywale. Jego zespołowy partner z kolei od raz przycisnął i poprawił jeszcze swój rekord z pierwszego przejazdu, sięgając po pole position na domowym torze.
Wyniku Monakijczyka, który zbliżył się do granicy 1 minuty i 10 sekund nie poprawili już wjeżdżający po nim na metę oponenci. Najmniej stracił do niego Oscar Piastri (0,154 sekundy) oraz Carlos Sainz (0,248 sekundy).
Za czołową trójką uplasowali się Lando Norris i George Russell. Dopiero szósty był Max Verstappen, który na swoim ostatnim przejeździe uderzył w bandę i zmuszony został przerwać próbę.
Za Holendrem znalazł się Lewis Hamilton, a tytuł best of the rest przypadł w udziale Yukiemu Tsunodzie, który wyprzedził niespodziewanych gości w Q3- Albona i Gasly'ego.
Tym samym mistrz świata, który tydzień temu na Imoli wyrównał rekord ośmiu pole position zdobytych z rzędu, który przez wiele lat samodzielnie dzierżył Ayrton Senna, w Monako nie zdołał poprawić wyniku nieżyjącego Brazylijczyka.
Zdjęcia:
komentarze
1. Litwak
Jest jest jest!!! Grande Ferrari !!!!! Ależ to było okrążenie Leclerca na technicznym torze. To jest wielki mistrz pokazał jak się jeździ. 1, 3 miejsce jest pięknie, tor na którym ciężko się wyprzedza ważne są kwalifikacje. Cieszy McLaren, myślałem Mercedes będzie wyżej. Piękna sobota!!!! Grande !!! Ferrari!!!!!
2. kiwiknick
@1 pochwal jeszcze Strolla bo na technicznym torze był lepszy od Alonso ;)
3. DatSheffy
Spisałem ten sezon na straty jeszcze przed pierwszym wyścigiem, po Bahrajnie zastanawiałem się czy nie zrobić sobie rocznej przerwy od F1, ale trzeba przyznać, że coś się zaczyna dziać. Dobra forma Ferrari i McLarena wywiera presję na RB, który przestaje dominować. Mercedes z przebłyskiem formy, są realnie 4 siłą w stawce z trudnym do odrobnienie dystansem do lepszych wyników. A Perez powraca do swojej dyspozycji z 2023 r. nie mogąc przejść do Q2.
4. Dzogurt92
Mit kierowcy nie z tej ziemi pryśnie tak samo jak prysnął w przypadku Vettela. Coraz bardziej wygląda to na dopadnięcie Red Bulla przez Mclarena i Ferrari już niebawem i wtedy zacznie się płacz Holendra większy niż przy dublowaniu pod koniec poprzedniego wyścigu gdy doganiał go Lando.
5. Proctor
Na miejscu RBR poczekałbym z ogłoszeniem nowego kontraktu dla Ogureza do momentu zabezpieczenia WCC
6. indrid cold
2.- Słabo wyglądają komentarze, podyktowane tylko niechęcią do jakiegoś kierowcy.
7. BlahFFF
Jedna jaskolka wiosny nie czyni, choc wyglada na to, ze RB ma coraz wiecej problemow z ustawieniem bolidow. Dla kibicow to dobrze, bo byc moze VER bedzie musial jednak sie troche wysilic w pozniejszej czesci sezonu, ale trzeba poczekac i ocenic jak to bedzie wygladac na innych torar, bo Monaco jest dosc specyficzne.
8. Supersonic
Perez wraca do ustawień fabrycznych.
9. CAMARO35
Jestem pewny na sto procent ze Eclerc znowu sie spali w domowym wyscigu i Max nim pozamiata juz na pierwszym koleczku .
10. Proctor
@7 Nie. RBR ma coraz większe problemy z utrzymaniem przewagi z inauguracji sezonu, widać to było już na Imoli + ogurzenie Pereza = recepta na przegrane WCC
11. fistaszeq
@1 Panie i panowie, tu się dzieje historia. Po raz pierwszy użytkownik Litwak nie zaznaczył w swoim komentarzu "sekundę szybszego bolidu RedBulla". Nie sądziłem że dożyję takich dni.
12. jogi2
@4
Dla mnie mitu Vettela nigdy nie było .Zawsze powtarzałem od początku ,że to średniak .Jak przechodził to mówiłem ,że to strzał w kolano dla Ferrari.Jakbbył hejt na mnie .Co się później okazało to wszyscy wiemy :)
Nie jestem fanem Verstapena ale jest lepszy od Vettela ...bez przesady
13. kiwiknick
@12 to samo Alonso, też szrzał w kolano przez Ferrari.
14. CAMARO35
Litwak zaloz pieluche jutro bo mysle ze zrobisz pod siebie z zalu :):):)
15. kiwiknick
Strzał.
16. NieantyF1
Verstapen ma sporą przewagę, może sobie pozwolić na kilka przegranych ale i tak tytuł mistrzowski będzie jego. Po przerwie wakacyjnej znokautuje rywali
17. Nowicjusz
Niestety, ale ostatnie kwalifikacje i wyścigi w wykonaniu Alonso to jakaś katastrofa. Żeby być objeżdżany przez taką miernotę jak Stroll...
Ogólnie jakaś obniżka formy Hiszpana po poprawkach Astona. Widać nie bardzo mu pasują.
18. Gumek73
W Redbullu widać wyraźnie że Adrian już nie pracuje nad autem, bo zapewne już nie uczestniczy w rozwoju auta i zapewne nie ma też zbyt dużego udziału w pracach na torze.
19. Michael Schumi
Nie wiem czy zauważyliście. To drugi raz z rzędu, gdy Russel stracił tylko 0,001 s. w kwalifikacjach do kierowcy przed nim.
20. xandi_F1
@12
I ten Vettel ma najwięcej pkt w historii GP Monako zdobyte? 2 zwycięstwa, 7 pudeł (2014 awaria podczas bycia na 3 miejscu)
21. mordad
Zastanawiam się, jak to możliwe, że rozważają Pereza na kolejny sezon wiedząc, że inne ekipy się zbliżają, a tym bardziej będą blisko w ostatnim sezonie obecnych regulacji technicznych. Jeżeli RB nie wyciągnie czegoś z kapelusza to już w obecnym sezonie przewala konstruktorke.
22. xandi_F1
Perez to jest gość tylko, który dobrze jeździ bez presji. Czyli potrafi coś wyciagnąć z auta środka stawki, które ma przebyłski dobrej formy (auto) gdzie on jako kierowca kiedy ma przebyłski dobrej formy, robi dobry wynik. To samo Bottas. Tylko u Bottasa zanim zaczął udawać australiskijego kolesia, panowała fińska dyscyplina.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz