Tilke zapowiada ciekawy wyścig
Za kilka dni będziemy świadkami pierwszego w historii wyścigu o Grand Prix Korei. O przygotowaniach do tych zawodów i budowie toru w wywiadzie dla strony autosport.com opowiada główny projektant obiektu, Hermann Tilke.Hermann Tilke: Tak, myślę że tak. Główne systemy będą działać dobrze, być może tu czy tam, pewne drobniejsze sprawy mogą nie działać. Dodatkowo ponieważ tor nie został przetestowany, ponieważ został przygotowany bardzo późno, być może będzie kilka niespodzianek. Ale wszystkie najwazniejsze sprawy będą ok.
Pytanie: Jeżeli chodzi ogólnie o cały projekt, czy było to jedno z najtrudniejszych wyzwań dla Ciebie, mając na uwadze to, jak późno wszystko zostało zrobione?
Hermann Tilke Tak, każdemu było trudno. Nie tylko mnie, ale także jeżeli chodzi o projekt konstrukcji, organizatorom – wszystkim. Było ciężko przez ostatnich kilka dni.
Pytanie: Czy głównym problemem i powodem opóźnień wszystkiego była zła pogoda?
Hermann Tilke: Opóźnienia zaczęły się już na samym początku, ponieważ jest tu podmokły teren, trzeba było go osuszyć. Dużo czasu potrzeba, aż woda odpłynie, nawet powyżej jednego roku. Potem trzeba uformować teren, więc to wymaga dużo czasu. Oczywiście, sezon monsunowy był dłuższy, niż się spodziewano. Było wiele takich spraw [opóźniających budowę].
Pytanie: Czy byłeś cały czas pewny, że tor zostanie wybudowany na czas, czy obawiałeś się o to? Bernie Ecclestone mówił, że nawet on miał wątpliwości…
Hermann Tilke: Nie zawsze byłem przekonany, ale trzeba przeanalizować problem i coś z nim robić. To nie było tylko nasze zaangażowanie, pomagaliśmy, ale to firma budująca, a także inni pracowali ciężko.
Pytanie: Dla fanów F1, którzy włączą telewizor w weekend, aby zobaczyć nowy tor – czego mogą się spodziewać?
Hermann Tilke: Myślę, że w piątek nawierzchnia będzie bardzo, bardzo ale to bardzo śliska, ponieważ jest nowa. To oznacza, że prawdopodobnie będziemy obserwowali spiny. Trudno będzie także znaleźć dobre ustawienia na sobotę i niedzielę, ponieważ tor bardzo się zmieni. To oznacza, że niektórzy kierowcy źle dobiorą ustawienia, gdyż po części będą musieli zgadywać, co dla nich będzie najlepsze.
Pytanie: Więc będzie trochę jak w Monako, gdzie nawierzchnia zmienia się cały czas?
Hermann Tilke: Będzie jeszcze bardziej ekstremalnie.
Pytanie: Dużo rozmawiano o problemach, które może spowodować tak późne położenie nawierzchni. Czy to spowoduje jakieś pęknięcia, czy asfalt będzie „falował się”?
Hermann Tilke: Nie, tak nie będzie. Jedyny problem – a dla mnie to szczerze mówiąc nie problem, będzie z przyczepnością. Brak przyczepności nie będzie problemem, gdyż mamy do czynienia z najlepszymi kierowcami na świecie. Dodatkowo, wszyscy będą mieli takie same warunki. Nie będzie też żadnego problemu z pęknięciami.”
Pytanie: Czy oleje w asfalcie spowodują, że będzie on śliski?
Hermann Tilke: Nie tylko oleje, ale środki adhezyjne. Normalnie, kiedy położony jest nowy asfalt, przez pierwsze 6 miesięcy środki chemiczne na powierzchni nawierzchni ścierają się, odsłaniając małe kamienie – które tak naprawdę stanowią o przyczepności. Zwyczajnie więc, te kamienie byłyby odsłonięte, tym razem jednak tak nie będzie, gdyż będzie na nich bitumen. Po pewnym czasie zostanie on usunięty, wtedy tor nabierze przyczepności. Ale w ten weekend tak nie będzie.
Pytanie: To może być widowiskowy weekend?
Hermann Tilke: Tak, szczególnie na początku. Po początkowych treningach tor znacznie się poprawi, ponieważ znajdzie się na nim dużo gumy, która poprawi przyczepność. Ale poza idealną linią będzie bardzo ślisko – to wyzwanie dla kierowców.
Pytanie: Jaki jest układ toru? Co możesz nam o tym powiedzieć?
Hermann Tilke: Tutaj część toru powinna być torem ulicznym – ale aktualnie nie ma miasta. To oznacza, że będzie wąsko, ściany będą blisko toru. Pozostałe odcinki to stały tor wyścigowy z szybkimi zakrętami, myślę że jazda tam będzie ciekawa.
Pytanie: Które fragmenty toru będą ciekawe, jeżeli chodzi o możliwość ścigania się?
Hermann Tilke: Pierwsza sekcja będzie dobra do wyprzedzania, ale jest także więcej, długa prosta i dohamowanie do niej.
Pytanie: Tak więc tam, gdzie ściany będą blisko toru, w tych miejscach planowane są sekcje miejskie?
Hermann Tilke: tak, teoretycznie tuż za ścianami będą strefy dla pieszych. To będzie tak jak w zwykłym mieście, ale aktualnie nie ma tam chodników – ponieważ nie ma jeszcze miasta.
Pytanie: Czym więc będzie różnił się ten tor za 12 miesięcy?
Hermann Tilke: Nie wiem, jak potoczą się inwestycje. To prywatna inwestycja i nie wiem, jakimi torami wszystko zmierza. Nie mam pojęcia.
Pytanie: Czy to miejsce może stać się tak udanym torem jak Sepang, Bahrain czy Abu Zabi?
Hermann Tilke: Czemu nie? Potrzeba trochę czasu, aby wytworzyć atmosferę – wtedy będzie fajnie.
komentarze
1. Kojag
Ciekwa koncepcja... Zamiast robić tor w mieście, zrobić miasto na torze...
2. Gosu
Będą się ślizgać jak na gównie w piątek :) 2 trening obejrzę sobie w pracy (po cichu) ^_^
3. FTS
ja bym tylko chciał aby kolejne ewentualne tory na których miałoby się odgrywać GP nie były projektowane przez Tilke bo jego tory są po prostu nudne
4. krzysiu111
Haha...w piątek będzie "Kierowcy tańczą na lodzie" xD
5. lechu55
@4. chyba na asfalcie :D
6. Juvefan
Taa, jasne ciekawy wyścig. Czy jest jakiś tor zaprojektowany przez Tilke, na którym się regularnie coś dzieje w trakcie wyścigu? Oby Korea była w końcu ciekawym widowiskiem, a nie tylko pięknym torem, fantastycznie położonym, z zajebistym widokiem z helikoptera na którym nigdy się nic nie dzieje.
7. polert
Myśle ze będą niespodzianki Vettel wyleci hamilton tak samo, a ślisko bedzie napewno podczas wyprzedzen po za linią jazdy uwazam ze to moze byc dobre gp :D Kubek na podium ;)
8. Greg-bap
No to już wiemy czemu KUB zdecydował się przygotować do tego GP na rajdzie. Będzie jeździł bokiem. Trasa nie przypomina toru ulicznego. Bariery są blisko trasy tylko na prostych. Myślę że pierwszy trening może się cieszyć zainteresowaniem widzów jak żaden inny. Zarówno ze względu na sam tor, ale również na zachowanie bolidów. Myślę że są to świetne warunki aby KUB udowodnił po raz kolejny swoją wielkość. Będzie to ważne i zostanie zauważoe bardziej niż zwykle z powodu artykułów które się ostatnio pojawiały. Postawi kropkę nas 'i'.
9. fanAlonso=pziom
6 turcja to spoko tor i daje mozliwosci do wyprzedzania podobnie jak sepang
10. Ataru
Pietrow opanowal do perfekcji strzelanie w bariere i na prostej, wiec i tak te sciany tu moga zagwarantowac emocje.
11. jareklykos
@5 prędzej nie na asfalcie tylko bituminie bo jeszcze się nie starł:Phehe rozbraja mnie ten Tilke...:D
12. ziyon
Pożyjemy, zobaczymy Hermann.... ];-)
13. xorus
Od kiedy Abu Dhabi jest ciekawym torem?
14. roko
@13-xorus - To wazeliniarz nakierował pytanie na tor w Abu Dhabi a nie sam Tilke, choć ten wazelinkę ... spokojnie łyknął..
Swoją drogą sam tor jest ciekawy ale jako miejsce na lansik a nie teren do rywalizacji.
Zresztą chyba każdy z Nas pamięta zeszłoroczną transmisję, gdzie połowę czasu relacji z GP, to pokazywanie samej Yas Mariny a nie ścigających sie kierowców.
15. konradosf1
ciekawe jakich opon używać będą w piątek w 1 treningu, ale co do koncepcji miasta to Chociaż drogę będą mieli dobrą i często remontowaną
16. konradosf1
szkoda że nie obejrze treningów
17. lukasz1
Musze przyznać że mapka toru wygląda dość ciekawie i patrząc na nią może być kilka dobrych miejsc do wyprzedzania. Patrząc po jeździe w rFactor myśle że to jest niezły tor i kilka zakrętów jest dośc ciekawych. Ale wątpię żeby coś z tego było bo jak to powiedział Tilke nagumowana będzie tylko idealna linia, a obok nie będzie przyczepności i z tego powodu wyprzedzanie może stać sie niemożliwe, tak jak niegdyś w 2008 roku przed tą rewolucją. I musze przyznać że ten regulamin dał efekty. Bo już dużo łatwiej jest sie utrzymać za innym kierowcą żeby go wyprzedzić. To będzie ciekawy wekend.
18. lukasz1
15. konradosf1 Z tą drogą to sie zgadzam, przydało by sie kilka takich torów ulicznych w Polsce, zwłaszcza na dolnym śląsku. Lepiej by sie jeździło i jaki prestiż, mógłbym stanąć na kawałku asfaltu na którym rywalizowali najlepsi kierowcy świata :)
19. kedar9315
nie skreślajmy tak projektu tikl'a jeśli chodzi GP Korei. z tego co oglądałem na youtube to moze byc ciekawy tor (chyba jedyny ciekawy tor zaprojektowany prze tikl'a xD
20. damiano261184
Świerza SMA ( bo taki rodzaj masy bitumicznej przychodzi mi do głowy z opisu Hermana),potrafi zaskoczyć nie jednego kierowce,ale jak mówi Herman to zawodowcy wiec widowisko będzie przez całe GP.Treningi z zielonym torem,a w niedziele (jżeli prawdą jest) obfitość miejsc do wyprzedzania +śliska nie wyścigowa linia =(w wykonaniu niektórych fighter-ów) świetne GP.
21. lukasz1
Mam pytanie nie na temat, wie ktoś w jaki sposób w bolidzie Renault jest wygaszany kanał-f, bo w McLarenie i innych kolanem, a w renault przecież wlot kanału-f jest nad głową kierowcy. Mógł by mi to objaśnić ktoś lepiej zorientowany?
22. fanAlonso=pziom
21 lewym nadgarstkiem wygaszaja f duckt na oficjalnej stronie F1 wydzialem fotke tego otworu co go zatykaja
a ty dalbys mi linka skad masz tor w korei w rfactorze bo ja nie moge znalezc na necie i przydalaby mi sie tez brazylia bo nie chce mi sie właczyc
z gory dzieki
23. kierowca
@1 kojag, nie wiem czy widziales wizualizacje wlascicieli tego terenu, ale to raczej nie chodzi o miasto tylko o dzielnicę biznesową z wysoką zabudową bo miasto jest w pobliżu.
A w obecnej chwili tor znajduje się za miastem.
Jakby nie było, to wyscig zapowiada się naprawde ciekawie, piruety i kontakty powinny by niemal na każdym okrążeniu.
Start z pierwszych miejsc winien byc kluczem do sukcesu, a więc obowiązkowo dobry wynik w kwalifikacjach.
Chociaż, już w kwalifikacjach może braknąc kilku czołowych kierowców :)
Licze, że wyścig może nie będzie najlepszy ale za to najbardziej widowiskowy.
24. kierowca
@15 co do gum to raczej napewno w piatek na miekkiej mieszance bedą jezdzic. Plus kilka przejazdó instalacyjnych na twardej gumie.
Poki sie tor nie nagumuje raczej nikt nie zaryzykuje twardych opon.
25. zympans
Hej.Jezdziłem na tym torze w F1 2010 i prawda jest taka ,żę nawet w grze tor podczas 1-go treningu jest śliski, a dopiero po godzinie ślizgania staje się przyczepny.
Ale myślę, że Robert pokaże na tym torze swoją klasę.Podium napewno.
Pozdrawiam wszystkich.
26. fanAlonso=pziom
24 chyba odwrotnie zawsze 1 tening jest na twardych a w 2 jak sie tor nagumuje to jada na miekkich bo szkoda je załozyc a poza tym ich jest mniej niz twardych
27. Pietrek721
Zobaczymy jakie czasy będą kręcili na tym torze i jak będą jeździły Redbulle bo jak narazie to oni kręcili najlepsze czasy zwłaszcza w kwalifikacjach. Liczę na Roberta że pokaże na co go stać i mile nas zaskoczy. Pozdro dla wszystkich
28. theadzik
@15 - jakich opon nie wiem, ale słyszałem, że Ferrari zakłada łańcuchy na koła żeby ograniczyć poślizgi.
29. Marti
Podobno tym razem Tilke nie był głównym projektantem projektu, tylko (oficjalnie) doradcą ;))
30. radzix
aż wstanę i obejrzę 1 trening chociażby żeby zobaczyć jak ten tor się prezentuje w rzeczywistości, jeśli chodzi o f1 2010 3 sektor jest świetny z zakrętu w zakręt, ale zjazd do Pitu jest dosyć hardkorowy nagle odbija się w prawo przed prostą start meta na którą wypada się z ostatniego łuku
31. Jacu
Dla mnie tor to przede wszystkim konfiguracja. A tory Hermana pod tym względem są lipne - delikatnie mówiąc. Jednak też go przetestowałem jak koledzy w RFactorze i faktycznie tym razem nie wygląda to źle z perspektywy kierowcy. Śmigałem na modzie F1 1985 i brak nagumowania tym bardziej dawał mi się we znaki ;) (ponad 1000KM na maksymalnym doładowaniu bez TC i z relatywnie niskim dociskiem daje niezłe w kość). Ale frajda jest :D. Niektóre sekcje są dość ciekawe - zwłaszcza szybkie łuki podobne do tych z Silverstone i końcowa dość techniczna część toru. Ogólnie niski poziom nagumowania faktycznie będzie promował "rozsądniejszych" i bardziej doświadczonych zawodników. Swoją drogą wszyscy w F1 też sporo czasu spędzają w symulatorach przed tym GP - bardziej niż zazwyczaj. Williams oficjalnie współpracuje RFactorem, oczywiście w znacznie ulepszonej wersji ale jednak ;).
@29. Marti - hmmm to by tłumaczyło czemu nie jest taki zły ;). Swoją drogą ostatnio czytałem wywiad z Tillke i jego ideałem jest Nordschleife, a tłumaczył się swoimi zupełnie odmiennymi torami pewnymi narzuconymi z góry kryteriami, które go ograniczają. Jednak obiecał, że dostanie większą swobodę w przyszłości - takim torem w stronę tradycji ma być nowy Austin w USA...ciekawe jak będzie naprawdę.
32. fezuj
@31. Jacu- "takim torem w stronę tradycji ma być nowy Austin w USA...ciekawe jak będzie naprawdę" hmm... jedyną tradycją która kojarzy mi się z USA i F1 to to że się dużo planuje, robi szum a skutek jest taki że temat umiera "śmiercią naturalną" i jestem pewien że z tym torem będzie tak samo. :(
33. Jacu
@32. fezuj - możliwe, ale ja miałem na myśli konfigurację trasy. Zapowiadają tam spore różnice wzniesień i różne typu zakrętów - nie na standartowej zasadzie tillke - prosta i kąt prosty :/. Czy gp USA dojdzie do skutku to już inna broszka. pozdr
34. michalk56
To Witek się rozwali na 100%
35. fagorn
Nice snake on the track...;) http://motor sport.com/photos/popup.asp?N=58&I= f1/2010/kor/f1-2010-kor-xp-0069.jpg &FS=F1&SN=1_79.185.3.13:96392&S=F1
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz