WIADOMOŚCI

  • 29.02.2008
  • 10931
Wywiad z kierowcami BMW Sauber
Wywiad z kierowcami BMW Sauber
Kierowcy zespołu BMW Sauber podzielili się z nami odczuciami dotyczącymi zimowych testów, a także rozpoczynającego się niebawem, bo 16 marca sezonu 2008. Zarówno Robert Kubica, jak i Nick Heidfeld mają nadzieję, że będą w stanie zajmować dobre pozycje w kolejnych wyścigach.
baner_rbr_v3.jpg
P: Co porabialiście w czasie przerwy zimowej?

NK: Dzięki temu że dużo testowaliśmy, przerwa zimowa nie ciągnęła się dla mnie zbyt długo. W międzyczasie skupiłem się oczywiście na treningu kondycyjnym. Mam u siebie w domu małą wyspecjalizowaną siłownię dzięki czemu mogłem utrzymywać swoje mięśnie karku, ramion i torsu w odpowiednim stanie. Spędziłem również czas z rodziną w okresie świąt i nowego roku z czego oczywiście bardzo się cieszę.

RK: Moja przerwa zimowa była dosyć podobna, również spędziłem kilka dni z rodziną co pozwoliło mi się trochę zrelaksować. Podobnie jak Nick skupiłem się na treningu kondycyjnym dlatego pojechałem razem z zespołem na obóz treningowy do St Moritz gdzie pracowałem nad stroną wytrzymałością.

P: Jak ciężko jest się wam zmotywować aby po przerwie zimowej powrócić do obowiązków związanych z testowaniem bolidu?

RK: Dla mnie to żaden problem. Te klika dni przerwy w zupełności wystarczają aby naładować baterie. Lubię testować, dodatkowo miałem zaszczyt jako pierwszy prowadzić nowy bolid na torze.

NH: Jak by się tak zastanowić dla mnie przerwa zimowa mogła by być nawet krótsza. Uwielbiam prowadzić bolid i wykorzystuję każą nadarzającą się ku temu okazję. Ogólnie rzecz biorąc wolałbym żebyśmy mniej testowali, a więcej się ścigali. Dla mnie osobiście 5 miesięcy bez ścigania się to stanowczo za długo.

P: Zimowe testy dobiegają końca, jak waszym zdaniem kształtują się sprawy?

NH: Wyniki testów dla różnych zespołów są bardzo różne i ciężko jest wydać konkretną opinię. Jeśli chodzi o nas, to wykonaliśmy duży krok na przód w porównaniu z pierwszymi testami w Walencji.

RK: Nasi inżynierowie podjęli duże ryzyko i można powiedzieć że weszli na nieznane tereny w F1 jeśli chodzi o nasz nowy bolid F1.08. Konsekwencja tego był fakt, iż na początku testów nie byliśmy tam gdzie się spodziewaliśmy. Jednak w miarę jak testy się rozkręcały nasza załoga i mam tu na myśli zarówno ekipę odpowiedzialną za testowanie jak i pracowników w fabrykach pracowała na pełnych obrotach 7 dni w tygodniu. Ten wysiłek opłacił się, odnotowaliśmy duży krok na przód w każdym obszarze. Jestem jednak pewien, że ciągle jesteśmy daleko od pełnego potencjału jaki posiada F1.08.

P: Jak wpłynął na was zakaz używania kontroli trakcji i kontroli hamowania silnikiem?

RK: Podczas testów zauważyliśmy, że bez kontroli trakcji kierowca ma większy wpływ na zużywanie się opon. Bardzo ważną rzeczą jest aby poruszać się po optymalnym torze jazdy tak idealnie jak tylko to możliwe. W przeszłości mogliśmy polegać na kontroli trakcji jeśli tylko zjechaliśmy z optymalnej linii jazdy i nawet jeśli przydarzył się mały poślizg traciło się stosunkowo mało czasu. Obecnie należy bardzo delikatnie operować pedałem gazu, żeby zminimalizować ryzyko obrócenia bolidu. Przekłada się to oczywiście na większą stratę czasową podczas poślizgu. Nie tylko styl jazdy ma wpływ na zużycie opon, również ustawienie bolidu musi zrobić z nich maksymalny użytek.

NH: Wszyscy kierowcy doskonale wiedzieli jak poprzednie bolidy zachowywały się bez kontroli trakcji dlatego teraz mogli odpowiednio dostosować styl jazdy do nowych warunków - to w końcu nasz praca. Miałem również okazję testować bolid bez kontroli trakcji na mokrej nawierzchni i muszę przyznać iż miałem dużo zabawy. Teraz wyzwanie dla kierowców jest większe dlatego mi się to podoba.

P: W jakich sytuacjach jeden z was działa na nerwy drugiemu ?

NH: Kiedy Robert jest szybszy ode mnie, ale to chyba oczywiste, czyż nie?

RK: Nie chciałbym być w sytuacji kiedy nie mam dobrych stosunków z kolegą z zespołu, na szczęście Nick i ja dogadujemy się bardzo dobrze.

P: Jakie osobiste cele wyznaczyliście sobie na nowy sezon 2008?

RK: Zawsze daje z siebie 100 % możliwości i zamierzam zdobywać tyle punktów ile tylko się da.

NH: Ja zamierzam wycisnąć maksimum zarówno z bolidu jak i ze swojej jazdy, popełniać jak najmniej błędów i ciągle rozwijać się jako kierowca.

P: Pierwszy nocny wyścig w historii F1 odbędzie się we wrześniu w Singapurze, jednak idea nocnych wyścigów nabiera tempa i już mówi się o większej ich ilości w kalendarzu F1, co o tym myślicie?

NH: Generalnie jestem fanem wszelkich nowych rzeczy, więc nie mogę się już doczekać jak wszystko będzie wyglądać w Singapurze oraz jaka będzie panowała atmosfera podczas takiego wyścigu. Idea jest taka aby oświetlić tor tak aby było jasno jak w dzień więc nie ma żadnego porównania z 24-godzinnym wyścigiem Le-Mans gdzie miałem okazję prowadzić samochód po ciemku.

RK: Nie sądzę aby były jakieś problemy jeśli pogoda nie spłata figla. My jako kierowcy zauważymy raczej tylko nie wielkie różnice. Sytuacja natomiast może się odmienić kiedy zacznie padać deszcz. Odbijające się światło z reflektorów w kroplach deszczu może utrudniać widoczność. Jednak jestem pewien, że FIA pomyślała o takiej ewentualności i zrobi wszystko aby wyścig mógł odbyć się bezpiecznie.

P: A wasze odczucia przed zbliżającym się wyścigiem w Melbourne?

RK: Jestem fanem torów ulicznych dlatego lubię wracać do Melbourne. Zawsze byłem szybki na tym torze, poza tym lubię atmosferę Melbourne jako miasta oraz kibiców którzy są pozytywnie zakręceni na punkcie sportów motorowych. Już nie mogę się doczekać rozpoczęcia weekendu w Melbourne, nareszcie zostaną ucięte wszelkie spekulacje, które ciągną się od początku testów zimowych.

NH: Wyścig otwierający sezon to zawsze coś szczególnego. Bardzo lubię tor w Melbourne ponieważ jest wyjątkowy sam w sobie. Jest jakby kombinacją toru ulicznego i regularnego. Ponieważ tor nie jest często używany przyczepność szczególnie na początku weekendu jest tam bardzo niska. Brak kontroli trakcji i kontroli hamowania silnikiem stawia tam większe wyzwania przed kierowcami. Również pogoda w przeszłości robiła nam niespodzianki. Dla mnie dodatkową atrakcją jest samo Melbourne ponieważ to moje ulubione miejsce do podróżowania. Przed wyścigiem mam kilka dni wolnego które spędzę w tym mieście. Generalnie nie mogę się już doczekać startu nowego sezonu.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

66 KOMENTARZY
avatar
Zako

29.02.2008 00:26

0

Pewnie Nick że trzeba sie teraz rozwijac jak w przeszłości sie bąki zbijało :-)


avatar
Zako

29.02.2008 00:30

0

A tak na serio czytajac wypowiedzi kierowców Williamsa, Renault , Red Bulla i Toyoty to zaden z nich nie wie czego moga sie spodziewac po BMW. Jednak chyba dobra taktyke (z tym maskowaniem mozliwości bolidu )wybrał zespół Roberta


avatar
pionek16-80

29.02.2008 01:30

0

Niby F1.08 jest krokiem naprzód ale wyniki testów mówią co innego. Mówili kiedyś że nowy bolid jest szybszy od poprzedniego ale po wynkach testów tego nie widać. Większość mówi że ukrywają swój potencał a że jestem zwierzęciem stadnym przychylam się do tej opinii.


avatar
lania01

29.02.2008 02:21

0

Ja mysle ze moga byc tylko dwie opcje, albo w pierwszym GP odskocza Wiliamsowi i Renault, albo Renault ich pokona. Z Ferrari I McL niepowalcza ale chyba kazdy sie tego spodziewa. Trzymam kciki ze nawiaza z nimi walke w drugiej polowie sezonu


avatar
Piotre_k

29.02.2008 06:37

0

Na początku (testów) byłem sceptyczny co do formy BMW, ale teraz wolę mysleć, że beemki będą największą niespodzianką sezonu (pozytywną oczywiście) :-)


avatar
radish

29.02.2008 07:55

0

cyt "Już nie mogę się doczekać rozpoczęcia weekendu w Melbourne, nareszcie zostaną ucięte wszelkie spekulacje, które ciągną się od początku testów zimowych." <---- i wszystko jasne !!! bedą piekielnie MOCNI !!


avatar
zet075

29.02.2008 07:58

0

Powiedzcie mi panowie (i panie) co daje takie maskowenie, ukrywanie swoich faktycznych możliwości przed sezonem... Czy gdyby BMW na testach było o wiele szybsze to czy nagle pozostałe zespoły zakasałyby rekawy i tez poprawiły swoje wyniki... Przecież wiadomo że np Ferrari Maki są szybsze o pozostałych... ale przecież ta wiedza nie poprawi osiągów "peletonu"... Moim zdaniem nie bedzie rewelacji... oby tylko nie dali sie dogonić reszcie !!!


avatar
Sebuś

29.02.2008 08:08

0

A ja wciąż nie mogę rozwiać swoich wątpliwości co do możliwości bolidu F1.08. Qurde!!! Szukam każdego znaku, że się mylę, ale teoria, jakoby BMW kryło prawdziwy potencjał bolidu jest mocno naciągana, dlatego, że prawie do pierwszego wyścigu toczą się negocjacje ze sponsorami, a żadem sponsor (poważny) nie zainteresuje się team'em nie wykazującym dobrych wyników. Ile razy mieliśmy wiadomości, że ten lub tamten team podpisał nową umowę sponsorską, a BMW nic i nie wydaje mi się, aby było to celowe, w końcu chodzi o KASE!!! Pzdr for all.


avatar
bulionik

29.02.2008 08:13

0

Karty zostały rozdane, teraz czekajmy do kwalifikacji później do wyścigu i się okaże kto ma asa... ;-)


avatar
quick B

29.02.2008 08:41

0

Nick powiedział że denerwuje sie gdy Robert jest szybszy. W takim razie tej zimy Nick musiał byc strasznie znerwicowany :)


avatar
Raczej27

29.02.2008 09:09

0

jeszcze nie są gotowi - część wywaidu z Robertem na f1today.nl Kubica the last winter saw, however, much progressie as from the moment that the carriage made one's debut so far. “The carriage is not this way bad such as it seems, but the carriage has a lot improved, especially in the last couple weeks. We go up the good side, but we have had it busy. Our test problems ensured a busy time. I think that we can set off to Melbourne with the aim many of scoring points, but races win is still impossible.”


avatar
hot dog

29.02.2008 09:12

0

dobry:) wiecie mozecie o ktorej sa dzis testy na tym lotnisku???


avatar
Raczej27

29.02.2008 09:16

0

ja osobiście mysle ze do Ferrari i MCów jest im jeszcze bardzo daleko - a dzisiejszy testy są tylko na prostej wiec nic nie poweidzą


avatar
Raczej27

29.02.2008 09:28

0

chociaz mam nadzieję ,że są tak dobrzy w ukrywaniu swojego potencjalu z dalem sie nabrac;/;)


avatar
tReNt

29.02.2008 09:55

0

jesli testy są na prostej to znaczy że BMW chce sprawdzić Vmax - zgadza sie? Ale pewnie nigdzie jej nie podadzą.


avatar
dragomirov

29.02.2008 10:00

0

po pierwsze, widzę że koleżeństwo zaklina tutaj czarną magią. Myślicie, że jak będziecie obstawiać McL i Fer to BMW nagle wszystkich zaskoczy włącznie z wami. No może to jest jakiś sposób na poprawę samopoczucia, ale prawda jest taka że BMW Sauber ma coś do ukrycia a nie sądzę, żeby ukrywali złą formę, bo nikt by nie miał do nich pretensji że przegrywają. To jest młody Team i są tak naprawdę dopiero drugi sezon. Więc jedyne co mogą ukrywać to bezkonkurencyjność. Poza tym są w większości utrzymywani przez Fabrykę, to jest TEAM FABRYCZNY. Kasy im nie braknie na nic. Po drugie testy prędkości na lotnisku. Zastanówcie się dlaczego zdecydowali się na niby zabawę, trening startu. Może mają po prostu tak mocne bolidy, że chłopaki muszą potrenować starty, żeby nie roztrzaskać się a Australii na pierwszym zakręcie. Jest jeszcze kwestia wytrzymałości materiałów. Start jest największym obciążeniem dla bolidu, nie jazda na torze tylko właśnie sam start. Silnik i układ chłodzenia nie mogą zawieść, bo to jest out.


avatar
paw_ko

29.02.2008 10:02

0

Trochę błędów ortograficznych się wkradło...


avatar
Qbus81

29.02.2008 10:10

0

Ja tak na zimno popieram dragomirov! Tu nie jest kwestią czy będą walczyć w Willim. Reaultusiem, czy Czerwonym Byczkiem. Pytanie jak bardzo zbiżyli się do dwóch najlepszych a ta cała maskarada pokazuje, że bardzo :)


avatar
Raczej27

29.02.2008 10:33

0

to zależy - po całym nagłośnieniu możliwości bolidu przed testowaniem go, w przypadku mniejszych mozliwości niż zakładane moze nie być im łatwo spuscic z tonu i dlatego te tajemnice


avatar
walerus

29.02.2008 10:55

0

kurde ten pierwszy zakręt - i byleby nie mieć pecha i byleby Robert zaczął lepiej i bardziej niezawodnie sezon niż rok temu i BMW z przodu i wogóle i takie tam....;-)


avatar
dziarmol

29.02.2008 11:00

0

no proszę samo "miodzio".Jeżeli stosunki między kierowcami oraz resztą zespołu są takie jak wyżej to pełen "szacun"dragomirov fajnie napisane. poz; : )


avatar
lewusFIA

29.02.2008 12:12

0

Jakieś dojrzalsze wypowiedzi, a nie 3 klasa podstawówki jak w maku. Dragomirov, trafna ocena, po raz kolejny zresztą.


avatar
dragomirov

29.02.2008 12:29

0

to wszystko jest bardzo zagmatwane, ale tak musi być, bo trzeba "podgrzać" atmosferę przed serialem. Sam do końca nie mam pewności, czy dobrze oceniam sytuację, ale od czegoś trzeba wyjść. A lepiej jest myśleć, że to "nasi" będą górą. Było by miło. Przecież tak naprawdę chodzi tylko o emocje. Musimy mieć jakąś radochę z życia, co nie?


avatar
lipens

29.02.2008 13:28

0

Niezawodność bolidu i umiejętności kierowcy zdecydują o mistrzostwie!


avatar
rogas144

29.02.2008 14:04

0

Już nie mogę się doczekać rozpoczęcia weekendu w Melbourne, nareszcie zostaną ucięte wszelkie spekulacje, które ciągną się od początku testów zimowych---- juz samo mowi za siebie!! Będą zajebiaszczo szybcy mowie wam to!! będą walczyć z Mclarenem i ferrari.. wypowiedzi ich są bardzo zaskakujące szczególnie to co wyróżniłem w komentarzu... BMW Sauuber BĘDZIE NA PODIUM JUZ W MELBOURNE!! ZOBACZYCIE!! SĄ NAPRAWDE MOCNI Z TEGO CO WIDZE... ŻADEN KIEROWCA INNYCH TEAMÓW I W OGÓLE WSZYSCY LUDZIE NIE WIEDZĄ CO TAK NAPRAWDE KRYJE SIĘ W BMW F1.08.. KRYJE SIĘ POTENCJAŁ!! KRYJE SIĘ NIEZAWODNOŚĆ I SZYBKOŚĆ!! BĘDĄ SZYBCY A NAWET BARDZO SZYBCY!! BMW SAUBER SIE ROZWIJA I DAJMY IM OTWORZYĆ MAXYMALNIE SKRZYDŁA!! TO MŁODY TEAM KTÓRY MA JESZCZE WIELE PRZED SOBĄ!! STAWIAM ROBERTA NA 3 MIEJSCU W WYŚCIGU W MELBOURNE!!! JEST TAM NAPRAWDE SZYBKI I BARDZO LUBI TEN TOR!! ROBERT SPRAW MI NIESPODZIANKĘ I BĄDź NAWET WYŻEJ NIŻ JA PRZYPUSZCZAM!! POKAŻ WSZYSTKIM SWÓJ PRAWDZIWY POTENCJAŁ!!


avatar
Hubi

29.02.2008 14:14

0

dobra spokojnie zobaczymy jak będzię


avatar
lewusFIA

29.02.2008 14:19

0

2008-02-29 10:00:35 dragomirov: dodałbym jeszcze, że oprócz startów testować będą jazdę na maksymalnych obrotach na odcinku całej dł. pasa, tak wychodzi z logiki testów na lotnisku, bo do samych startów nie koniecznie potrzebny długi pas lotniska.


avatar
natleniony

29.02.2008 14:27

0

rogas144 zahibernuj się na te ostatnie 2 tygodnie to przynajmniej doczekasz bez zawału lub wylewu


avatar
arek.jan

29.02.2008 14:28

0

Przed rozpoczęciem zeszłorocznego sezonu też miałem nadzieję na dobry wyścig Roberta i gdyby nie defekt to by tak było, w Malezji też było by dobrze tylko Nick zmasakrował bolid Roberta na pierwszym zakręcie, teraz mam jeszcze większe nadzieję i wiem że pokaże całemu światu że jak ma dobry bolid to niema na niego mocnych. BMW jest piekielnie mocne i bardzo podoba mi się bolid.


avatar
RowerKibica

29.02.2008 14:47

0

Jestem ciekawy czy BMW się maskuje tylko po to aby FIA nie zabrała im rogów. Pewnie znają ich moc. Może tylko dlatego jeżdżą z pełnym bakiem. Gdyby wykazali pełen potencjał kto wie czy fia by zatwierzdziła, że te rogi są nielegalne.


avatar
lipens

29.02.2008 14:55

0

Robert bedzie 2 i juz nawet postawiłem kase na niego :) Napewno mnienie zawiedzie


avatar
arek.jan

29.02.2008 15:03

0

A kto będzie pierwszy?


avatar
Zako

29.02.2008 15:08

0

Ludzie wyluzujcie troche i piszcie coś mądrze bo niektóre komentarze jak sie czyta to sa po prostu smieszne (zeby nie powiedziec mocniej)


avatar
arek.jan

29.02.2008 15:12

0

Zako ty chyba jesteś z Zakopanego.


avatar
Zako

29.02.2008 15:48

0

arek.jan NIE. Chodzi mi tylko o to zeby nie pisac dennych głupot , kiedys jak tylko przeglądałem i czytałem wypowiedzi pod newsami to było ich mniej ale wszystkie (albo prawie) były sensowne. Po prostu nie róbmy tu śmietnika. A i jeszcze jedno do hiper nastawionych nakręconych na sukces Bmw wiecie że jeżeli sie balon pompuje coraz bardziej i bardziej to pęka z wiekszym hukiem - więc radził bym troche umiaru wobec formy BMW a w razie czego będzie sie mniej , rozczarowanym po GP Australii. a jeżeli będzie ok to wtedy po wyścigu dacie upust emocji na forum.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu