Zmiany w przepisach na sezon 2008
W nadchodzącym sezonie FIA wprowadziła wiele zmian dotyczących nie tylko parametrów technicznych bolidów, ale również regulaminu przepisów sportowych mistrzostw. Zobaczmy zatem, co zaproponowała Międzynarodowa Federacja Samochodowa na rozpoczynający się już niebawem sezon 2008.W odróżnieniu do zeszłego sezonu zakres homologacji parametrów silnika zwiększył się. W konsekwencji zespoły nie będą inwestować znacznych środków na rozwój obszarów, które dawałyby małe zyski. Wyszczególniono także elementy, objęte homologacją, których wymiana w bolidzie nie będzie wiązać się z żadną karą, warunek jednak jest taki, aby wymieniany element był dokładnie tak samo zaprojektowany jak poprzedni. Najistotniejszą z punktu widzenia ewentualnego wpływu na wyniki wyścigów zmianą jest możliwość bezkarnej pierwszej wymiany silnika. Uniknięcie kary będzie możliwe tylko w przypadku faktycznej usterki jednostki napędowej.
ECU
Kolejna zmiana dotyczy standaryzacji centralnej jednostki elektronicznej w bolidzie. Obecnie wszystkie elementy sprzężone z silnikiem, także skrzynia biegów nadzorowane będą przez standardową jednostkę centralną (ECU). Sama jednostka i jej oprogramowanie będzie, zatem takie samo dla wszystkich zespołów. Moduł wyprodukuje McLaren przy współpracy z Microsoftem. Nowy moduł różni się od tych, jakie były używane dotychczas przez poszczególne zespoły. Różnice nie dotyczą tylko kształtu samego urządzenia czy jego komponentów, zastosowanie nowej jednostki pociąga za sobą konieczność zmiany specyfikacji technicznej całego bolidu, zespoły używające wcześniej innych jednostek musiały poświęcić znacznie więcej uwagi na przystosowanie swoich bolidów do nowej sytuacji. Nowa jednostka posiada o połowę mniejszą moc obliczeniową oraz jest o 35 % cięższa. Główną zmianą, jaką niesie standaryzacja ECU jest zlikwidowanie systemów wspomagania kierowcy takich jak: kontrola trakcji oraz system hamowania silnikiem.
Kokpit
W nowym sezonie bolidy będą mieć zmodyfikowany szablon kokpitu, zmiana ta ma polepszyć boczną ochronę głowy kierowcy. Obecnie osłona głowy kierowcy będzie wyższa o 20mm. Wprowadzone zmiany mają polepszyć bezpieczeństwo kierowcy szczególnie w przypadku, kiedy jeden bolid przejedzie nad drugim. Zmiana ta w dużej mierze spowodowana jest incydentem z ubiegłego sezonu na torze w Australii. Korekcja kokpitu spowodowała również, iż zespoły musiały poświęcić większą uwagę na optymalne ułożenie wstecznych lusterek bolidu.
Dozwolone materiały
FIA wprowadziła aneks do regulaminu, w którym przedstawiła listę materiałów, które mogą być stosowane przy produkcji bolidu. Z listy materiałów dopuszczonych do stosowania zniknęły te najbardziej egzotyczne i najdroższe a zmiana jest podyktowana redukcją kosztów w Formule 1.
Paliwo
FIA kontroluje mieszankę paliwową w F1 już od 1993 roku, kiedy to nakazała wykorzystywanie tylko paliwa bezołowiowego. Obecnie FIA ustaliła, że w nowym sezonie przynajmniej 5,75 % całkowitej ilości paliwa musi stanowić biopaliwo. Taka ilość paliwa pochodzącego ze źródeł organicznych ma spełniać normy dla samochodów cywilnych w 2010 roku.
Jak wspomniano wcześniej zmiany w nowym sezonie nie obejmują tylko uaktualnień w obszarze technologicznym. Wprowadzono również innowacje w regulaminie sportowym mistrzostw.
Testy
W ramach promocji rozwoju talentów młodych kierowców FIA uściśliła, iż czas, jaki spędzą na torze młodzi zawodnicy, którzy w ostatnich 24 miesiącach nie uczestniczyli w żadnym wyścigu Formuły 1 nie będzie liczony jako oficjalny czas testów. Młodzi szczęśliwcy będą mogli przejechać 350 km bolidem F1, ponieważ taki limit ustaliła FIA. Ta zmiana bardzo odciąży zespoły, które do tej pory niechętnie oddawały cenny czas testów młodym adeptom Formuły 1. Jednym z pierwszych kierowców, którzy skorzystali z tej zmiany był Alvaro Parente, który testował bolid Renault w nagrodę za zwycięstwo w Word Series by Renault w sezonie 2007.
T-car
T-car to tzw. samochód zapasowy, który w poprzednim sezonie był na wyposażeniu każdego teamu na wypadek doszczętnego rozbicia bolidu zasadniczego. W sezonie 2008 T-cary zostaną zlikwidowane, każdy zespół w weekendzie wyścigowym będzie, więc dysponował tylko dwoma bolidami, a każde złożenie nowego bolidu, w skład, którego wchodziła będzie komora przetrwania, silnik, zawieszenie, karoseria, chłodnice i miski olejowe będzie traktowana jak nowy bolid. Wprowadzenie takich zmian spowoduje, iż całkowite zniszczenie bolidu podczas weekendu przed wyścigiem może odebrać możliwość startu kierowcy w danym wyścigu.
Skrzynia biegów
W nowym sezonie skrzynia biegów będzie musiała wytrzymać obciążenia czterech weekendów wyścigowych. Każda wcześniejsza usterka skrzyni spowoduje, iż kierowca zostanie cofnięty o pięć pozycji na starcie wyścigu. Nawet, jeśli kierowca nie ukończy wyścigu skrzynia biegów musi pozostać w bolidzie na następne wyścigi. Wyjątkiem jest sytuacja, w której kierowca nie ukończy wyścigu z przyczyn niebędących pod kontrolą samego kierowcy i zespołu. W takim przypadku wymiana skrzyni może odbyć się bez kary. Podobnie jak w poprzednim sezonie, jeden raz w trakcie weekendu zespół może zmienić przełożenia skrzyni biegów, aby lepiej dopasować się do charakterystyki toru.
Paliwo podczas kwalifikacji
Paliwo, które zostało wlane do bolidu przed trzecią (Q3) częścią kwalifikacji nie może zostać uzupełnione aż do startu w wyścigu. Nie ma zatem możliwości uzupełnienia paliwa po trzeciej części kwalifikacji jak to miało miejsce w ubiegłym sezonie. Taka zmiana spowoduje oczywiście, że podczas wyścigu dużo wcześniej obserwować będziemy wizyty kierowców w pit stopie.
Przebieg kwalifikacji
Kwalifikacje rozpoczną się dzień przed wyścigiem i będą trwać od godziny 14:00 do godziny 15:00. Sesja będzie przebiegać następująco:
- Od 14:00 do 14:20 odbędzie się Q1, czyli pierwsza część kwalifikacji, na tor będą mogły wyjechać wszystkie bolidy. 6 kierowców z najgorszymi czasami po zakończeniu tego etapu odpadnie z udziału w dalszej części kwalifikacji. Czasy pozostałych zostaną skasowane.
- Od 14:27 do 14:42 odbędzie się Q2, czyli druga część kwalifikacji, na tor będzie mogło wyjechać 16 samochodów, po skończeniu tego etapu 6 najwolniejszych kierowców odpadnie z rywalizacji w dalszej części kwalifikacji. Czasy pozostałych zostaną skasowane.
- Od 14:50 do 15:00 odbędzie się Q3, czyli trzecia część kwalifikacji, podczas której na tor będzie mogło wyjechać dziesięć pozostałych bolidów. Powyższe wyliczenia ukazują sytuacje, w której startuje 22 kierowców. W przypadku kiedy startować będą 24 bolidy po dwóch pierwszych etapach kwalifikacji odpadnie po 7 kierowców.
Jak widać format kwalifikacji uległ zmianie do postaci 20/15/10. Każda kolejna część będzie zatem krótsza. Zakaz tankowania bolidu po trzeciej części kwalifikacji ma położyć kres kolejkom w pit lane. Skrócenie do dziesięciu minut Q3 jest podyktowane ograniczeniem dużej ilości wypalanego paliwa w tej części kwalifikacji.
Miejmy nadzieję, że wprowadzone zmiany w przepisach uatrakcyjnią Formułę 1. Pierwszą okazję do weryfikacji ich trafności będziemy mieć już w nadchodzący weekend, podczas pierwszego wyścigu nowego sezonu w Australii. Na kompletną i miarodajną ocenę będziemy musieli jednak poczekać zapewne do końca sezonu 2008.
komentarze
1. sboarder
Bardzo ciekawie zapowiada się już pierwszy wyścig! A to już tuż tuż :)
2. przesio
uu troche tego jest :)
3. michal92
Nareszcie jakiś artykuł opisujący wszystkie zmiany w sezonie 2008 w F1!!!!!!!
4. Ziobul
Co ciekawsze, wszystkie zmiany mają sens ( no może poza biokomponentami oraz oczywiście poza ECU produkcji McL) i wpłyną pozytywnie na rywalizację. BTW w temacie skrzyń, ciekawe czy FIA będzie jakoś ścigać przypadki celowego niekończenia wyścigów przez kierowców aby bezkarnie można było zmienić skrzynię na nową ? :-)
5. poper
rewelacyjny pomysł z zakazem tankowania po Q3 !!
6. Leeloo
w Q3 teraz czasy będą grubo wolniejsze niż Q2 i Q1, ale znajdą się i tacy co zaryzykują małą ilość paliwa aby tylko wywalczyć lepszą pozycję startową.
7. poper
PS to już wiadomo czemu BMW testowało bolidy na pełnych bakach :))
8. Adi08
No właśnie ten zakaz na tankowanie po Q3 nie jest taki zły......będzie więcej się działo na torze!!!!!!!
9. pionek16-80
Oj wymyślili z tym kokpitem. Teraz wiadomo dlaczego Nick miał słabsze czasy podczas testów. ON NIC NIE WIDZI;)))
10. badylek
bez zapasowego pojazdu ? i tu chyba najwiekszy bezsens a zarazem ostrożniejsza jazka by nie rozbic wozu :) takie to po środku
11. granat88
troche bezsensu ze nie ma T-caru
12. tReNt
"całkowite zniszczenie bolidu podczas weekendu przed wyścigiem może odebrać możliwość startu zespołowi w danym wyścigu." Zesołowi? To jeden samochód rozbity i obydwa by miały nie pojechać??? Jakaś nieścisłość chyba
13. Supek
Kilka rozwiazan mi sie podoba, Q3 a zwłaszcza jej poczatek byl nieco żenujacy...teraz będzie tylko dziesięć minut na zajecie dobrego miejsca a więc liczę że trzeba sie będzie zmieścić max...w 5 kółkach, a na SPA może i we 4... nie bedzie miejsca na błędy...likwidacja T-car'a to trochę zły pomysł..na testach zwłaszcza jak popada nikt nie zaryzykuje...a i w kwalifikacjach lepiej jechac z 16 miejsca niż wcale..dobrze też, że nie każda wymiana elementów w silniku bedzie już automatycznie cofnięciem o 10 miejsc...choc z drugiej strony obawiam sie przekretów w tej kwestii...tak samo jak niejasna i niczym nie uzasadniona jest decyzja w sprawie standaryzacji ECU i to akurat z MCL...hmmm....niesmak troche...bo to już pierwsza zagrywka jak z sezonu 2007..skrzynia na cztery weekendy...oj mam obawy ze co niektorzy czesto beda stali piec pozycji nizej....obym nie byl prorokiem...ale byle do piatku ...wtedy znowu bedzie o czym pogadac ...:)
14. Cahir
Ziobul jeśli ktoś nie ukończy celowo wyścigu albo będzie miał awarie wymiana skrzyni pociagnie strate 5 pozycji. Wymieniac skrzynie bez kary mozna tylko wtedy gdy ktos nam rozwali bolid z przyczyn niezaleznych od kierowcy ani teamu. Nie rozumiem natomiast jednego. 7 odpada w Q1, 7 w Q2 i w Q3 zostaje 10. To startuja w kwalifikacjach 24 bolidy? skad az tyle?
15. Supek
No ja wyczytałem, że dwa razy 6 odpada...i zostaje 10 ...po siedmiu odpadałoby gdyby Prodrive miał bolid i licencje...bo wtedy byłoby 24 zawodników
16. maso
Cahir, w przepisach przedstawiono dwie sytuacje 1. startuje 24 bolidy i 2. startuje 22 bolidy. Odpowiednio dla 24 odpada po 7, a dla 22 odpada po 6.
17. tomtdk
jasne jak slonce. tylko te ECU z maca jak to Supek ZADELIKATNIE ujal.
18. Alakhai
nikt nie bedzie wyjezdzał w Q3 na 4 kólka bo nie ma dotankowania paliwa po kwalifikacjach , stąd właśnie uniiknie sie kolejki , bo każdy tak naprawde bedzie chcial zrobic jedno super szybkie obkrążenie
19. Dagmara_W
całkiem niezłe zmiany. Jeszcze 3 dni do testów i sie zacznie sciganie na nowo. Pozdrawiam wszystkich kibiców.
20. Supek
Alakhai...ja ujalem ze maksymalnie maja 4 kolka......bo coz ci da pelny bak jesi utkiesz na pierwsze okrazenia za stadem bolidow...albo musisz miec na tyle duzo aby miec pewnosc ze zjedziesz na pit lane kilka kolek po wszystkich i zdazysz nadrobic straty albo musisz ryzykowac kolejne kolko w Q aby miec le[pszy start...zwlasdzcza przy zmiennych warunkach bedzie ciekawie...i byc moze juz pole position nie bedzie tyle znaczylo co do tej pory
21. matias
paliwo po q3 nie bedzie uzupelniane, w q3 uczestniczy 10 bolidow. a reszta? te co odpadna q1 i q2 ? jak bedzie z paliwem w tych samochodach ?
22. lewusFIA
Dobre pytanie matias. Niepodoba mi się zmiana dotycząca skrzyni biegów, bez sensu, już wystarczającą karą jest nieukończenie wyścigu.
23. Kadet
Q3 teraz będzie jak Q2 - każdy wyjedzie kiedy zechce, a nie stadnie na początku, starając się wstrzelić w pusty tor - stawiam na dwa kółka pomiarowe. Likwidacja T-cara wydaje mi się głupia, ale coż - zobaczymy, czy po kliku solidnych stłuczkach Makówek nie zmienią tego przepisu ;>
24. reikorp
Powiem może tak: za trzy dni, o tej porze, to ja będę se trening jak Rolf oglądał:P
25. yantar
Zupelnie nie moge sie dopatrzec plusow zmiany dotyczacej likwidacji T-cara. Ktos nie bedzi mogl wystartowac to strata dla calego wyscigu. Specjalnie przeciez nikt bolidu nie rozwalal. (No dobra glupie zagrywki sa mozliwe ale sa inne metody eliminacji :/)
26. fckteam
Uwzam ze nowe zasady, sklaniaja sie ku mlodym kierowca. Koniec ze starymi wyjadaczami :)
27. sydemon
@matias: tak jak w poprzednim sezonie - beda startowali z iloscia paliwa jaka beda chcieli
28. jajjo82
przeciez z zeszłym sezonie nie mozna było tankowac po Q3, mogły tylko tankowac kierowcy ktorzy odpadli przed Q3. ale to dobra zmiana. koniec z Coulthardem jadacym na 1 pit!!!
29. majkawiolka
nie podoba mi się zlikwidowanie T-car'a... W zeszłym sezonie były przypadki kiedy trzeba było go użyć, niesprawiedliwe, że jakiś kierowca nie pojedzie, bo nie będzie miał czym. To się nie będzie przedkładało na ostrożność tylko na nudność, bo kierowcy będą jeździli mniej okrążeń... Oj naoglądamy się pustego toru w trenignach i klasyfikacjach (szczególnie Q1). A Q3 wydaje się dobrą zmianą, pewnie ma zapobiec jak wyżej jajjo82 wspomniał jechaniu na 1 pit stop i spowalnianiu połowy stawki.
30. crackoos
Microsoft w jednostkach ECU?????????? Wrzucą Viste i bolidy zwolnią do 100 km/h :D Ciekawe ile razy wyskoczy bluescreen hehehe A bedzie można w bolidzie przeglądać Internet? Jakby się tak kierowcy nudziło...
31. walerus
Lepper ucieszy sięz biopaliwa..... Piquet nie ucieszy się z braku T-cara - przez to może długo czekać na swój pierwszy wyścig.... wyjdzie na to że w wyścigu będzie np. połowa kierowców bo kilku skasuje bryki na kwalifikacjach - szczególnie że mamy kilku nowych zdolnych do tego....
32. crackoos
System do ECU oprą na jądrze Visty basic edition więc po uruchomieniu systemu bolid zwolni do 100 km/h :D i pojawi się ostrzeżenie o tym, że nie masz antyvira, antyspyware'a i "system może być zagrożony". Będą musieli przed każdym wyścigiem ściągnąć poprawki a na połowę sezonu wyznaczono pierwszy ServicePack. Zaletą systemu będzie możliwość skorzystania w trakcie wyścigu z wyszukiwarki internetowej MSN. Obecnie największym problemem, ze względu na ograniczenia sprzętowe (procesor, pamięć itp.) jest wprowadzenie przeźroczystych okienek ale FIA zapowiedziała zmianę w przepisach odnośnie zwiększenia mocy obliczeniowej układu ECU aby przeźroczyste okna wprowadzić. ECU będzie dostępne w trzech wersjach. Bogatsze zespoły będą mogły zakupić wersję Professional, dla biedniejszych zespołów przygotowano wersję Basic oraz Home. Zaletą dystrybucji jest 90-dniowy pakiet MS Office 2007 za free!
33. Tamers
No wlasnie McLaren i Microsoft???No ludzie bez przesady ja rozumiem ze np. to że to podwyższenie boku od strony glowy kierowcy to dla jego bezpieczenstwa ale napewno nie zrozumiem i nawet nie chce czemu ni bedzie mozna miec T-cara!Wedlug mnie to uklon w strone slabszych zespolow ktorych kierowcy jezdza wolniej i "bezpieczniej"...Przez to kierowcy beda po prostu bali sie wykonywac dosc ryzykownych manewrow wyprzedzania a na tym straci widowisko!No moze na pocieszenie siec WI-FI internet explorer i pakiet gier standardowych fatalnej Visty...
34. fezuj
Fajny artykuł - całe zawiłości na jednym talerzu. Mnie też tak jak innym nie podoba się tylko ten brak T-cara, bo za co ma być ukarany kierowca który np. zostanie uderzony przez innego i to nawet w czasie kwalifikacji tak nieszczęśliwie że ten Bogu ducha winien roztrzaska kompletnie bold i nie pojedzie- a winowajca zmieni koło czy nos i wystartuje z przyzwoitej pozycji ! to jest baaaaardzo głupi wymysł.
35. fezuj
@walerus- "szczególnie że mamy kilku nowych zdolnych do tego...." tu też masz rację ale całe szczęście że nie jeździ już w F1 największy fachowiec od kasowanie konkurencji- R. Schumacher :) ten by dopiero narozrabiał ! .
@crackoos - rozbawiłeś mnie :) :)
36. peku-2006
z ta skrzynią przesadzili Kubica chyba bedzie co chwile przesuwany pozycjie do tyłu przez ta skrzynie chyba ze w koncu coś zrobili z ta usterką
37. pz0
brak T-Car to rzeczywiście głupota. Nawet jak jedziesz ostrożnie to zawsze jest taka możliwość że puknie cię jakiś kamikadze. No i przykład rozwoju F1 z nieszczęsnym ECU. 35% cięższe ale za to 50% wolniejsze. Crackoos masz wyjaśnione, nie będzie internetu bo komputer nie będzie miał mocy na odpalenie przeglądarki (Kimiemu rzeczywiście zdarzało się że się nudził i dlatego kręcił najszybsze okrążenia). Jeszcze o tym nowym bolidzie, bo przyznam że nie do końca rozumiem. Jeżeli wymienią: komora przetrwania, silnik, zawieszenie, karoseria, chłodnice i miski olejowe to będzie traktowane jak nowy bolid. Jeżeli wymienią np. tylko: komora przetrwania, silnik, zawieszenie, karoseria i chłodnice a zostaną stare miski olejowe to będzie stary bolid czy też nowy? Jeżeli będzie traktowane jak stary bolid to będzie jakaś furtka, bo może da się jakoś połatać ze starego te miski olejowe i problem T-Car będzie rozwiązany
38. atomic
ecu do bani . t-car do bani
ciekawa opcja tankowania .zespoły będą mogły coś kombinować /poza ferrari i mcl bo te wydają się najszybsze więc będą musiały być w czołówce co oznacza opary w "Q" i szybkie tankowanie -tak myśle/
39. pz0
Ale te nieszczęsne ''opary'' w Q3 nie zawsze się sprawdzają. Kubica wystartował do Q3 na oparach i wypadł nieźle, ale za to w wyścigu musiał zrobić szybko tankowanie i był daleko. Nie pamiętam teraz w którym GP to było. W każdym razie nie opłaciło się.
40. pz0
Wydaje mi się że na ten sezon BMW szykuje się do jeżdżenia z dużą ilością paliwa, bo w ich przypadku jednak ta strategia się sprawdza (np. w Chinach).
41. Pa_jonk
Czy bedzie sie zatem w nowym sezonie oplacalo w Q3 walczyc o PP ? Wiadomo mniej paliwa a co za tym idzie wczesniejsza wizyta w pit stopie.Teraz dopiero zobaczymy ktora z ekip pod wzgledem taktyki jest naj :)
42. kura1987r
wyobrażcie sobie taki sam finisz sezonu jak przed rokiem. Kimi walczy z Hamiltonem. Kwalifikacje. i kovalainen kasuje bryke Kimiego. a ten nie moze wyjechac do wyscigu... bo nie ma T-cara heeh co za przepisy
43. atomic
pz0: dlatego napisałem "tylko najaszybsze ferrari i mcl" tak jeżdzili w poprzednich sezonach i myśle że oni nic nie zmienią
44. luke12
Standardowa Jednostka Centralna (ECU) zostanie zapewne wyposażona w system Windows Vista :))) Będzie wiele atrakcji...
45. Leeloo
myśle że nawet Q3 w Australii może nam nie powiedzieć kto jest naprawde mocny, wszystko okaże się w niedzielnym wyścigu, w piątek BMW przetestuje długie przejazdy na alberts park także nie spodziewajmy się nic szczególnego, dane posłużą pewnie do przeprowadzenia symulacji wyścigu w specjalnym programie komputerowym !! i przeanalizowanie różnych opcji taktyki aby wybrać optymalną ilość paliwa na Q3
46. conrad30
no macie racje!!!!!!! Jesli to bedzie nowy produkt microsoft to mam nadzieje ze nie bedzie sie pytal kierowcy przy kazdym nacisnieciu pedalu gazu czy "napewno chcesz to zrobic?" a potem "ale czy jestes pewny?" a nastepnie "czy wiesz ze silnik moze byc zagrozony?""moze chcesz przeslac informacje o bledach do firmy microsoft?"MIALEM TA NIEPRZYJEMNOSC KORZYSTANIA PREZ MIESIAC Z GIGA NOWOCZESNEJ VISTY"
47. arek.jan
Robert nie wypowiada się radośnie o nowym bolidzie i to mnie martwi że prawda będzie okrutna, mam jednak nadzieję ze w Australii będzie podium.
48. walerus
myslicie o oparach a o oponach to kto pomyśli?? przecież przy tych ograniczeniach opnony będą się szybciej zużywać - więc wskazane będzie jeździć na 2 zrównoważone pit stopy lub czasem na 3 - tak aby opony były w optymalnym stanie - nie liczmy więc na dalece skrajne strategie w wyścigach.....
49. renault f1
T-car Paliwo podczas kwalifikacji ciekawe jak to bedzie przebiegało na żywo :-)
50. Supek
Walerus ma racje...brak TC to szybsza degradacja opon , zwlaszcza tylnych ...to wprowadza kolejne zamieszanie...
51. quick B
Ten zakaz dotankowania po Q3 to ciekawe rozwiazanie. Więc bolidy będą jeżdzic w Q3 zatankowane pod korek.
52. atomic
ale podobno bridgestone wziął pod uwagę brak tc przy produkcji mieszanki na opony???
53. Peti
Leeloo, dokładnie o tym samym pisałem kilka dni temu. Dopiero w niedzielę okaże się kto jest naprawdę szybki bo kwalifikacje mogą nie oddać srategii jakie zespoły obrały na wyścig. A z tym brakiem tankowania w Q3 to może wyjść na dobre co niektórym, bo zakładając że będą częstsze wizyty na pitst to kierowcy, którzy bardziej zużywają opony nie stracą tyle do tych łagodnych. Może się okazać, że będziemy często oglądali Roberta w człówce Q3 bo biorąc pod uwagę jego agresywny styl jazdy Mario może obierać mu taktykę trochę inną niż Nickowi, a szczególnie na tych torach gdzie pobyty w pitstopach zajmują najmniej czasu.(?)
54. F1Masta
Gorzej jak ta Vista sie zetnie w bolidzie heh
55. lukas248f1
niepokoi mnie to ECU, jak to wymyślił McLaren i Microsoft to myślę że mogą być problemy
56. walerus
nie po korek tylko na 1,3 wyścigu tak żeby było 2 dwa pitki - 1 pitek to średnio pół wyścigu - więc będą mieli nalane tak z 2/3 baku na mój guścior +/- 1 kółko - by dwóch kierowców nie przyjeżdzało na raz na pitka.......
57. tomek1994
ale namieszali... niektóre zniesienia przepisów były moim zdaniem niepotrzebne
58. PrisOnN
Większośc zmian pozytywnie wpłynie na cały wyścig, jednak są i takie, które troche mi sie nie podobają...Myśle, że te ograniczenia związane ze skrzynią są zbyt surowe, brak T-cara spowoduje ostrożną jazde podczas treningów, kirowcy nie będą ryzykować...Jeszcze troche mnie niepokoją te ECU od Mac'ów...śmierdzi faforyzacją :p No ale dzięki zmianom w kwalifikacjach, w szczególności Q3 będzie dużo ciekawiej, zakaz tankowania po Q3 - bardzo dobry pomysł, mam tylko nadzieje, że Ferrari i McLareny nie wyjadą przez to na tylko jedno okrążenie :D
59. Peti
Czegoś tu nie rozumiem: art. 29.1
29.1 (…)
b)nie można dodawać, ani usuwać paliwa z jakiegokolwiek bolidu dopuszczonego do Q3 – od początku Q3 do startu wyścigu. Czyli wszyscy inni, którzy nie wejdą do Q3 mogą się nabić pod korek czy nie? I kiedy będą się tankować najlepsi w czsie Q2 czy między Q2 a Q3. Jak to rozebrać?
60. Marti
Zakaz kontroli trakcji->jak najbardziej za. Silnik->dobra decyzja. ECU->tak, lecz nie wyprodukowane przez McLarena. Kokpit->oczywiście, że dobra decyzja. Biopaliwo->zdecydowanie za. Testy->dobra decyzja. Zakaz T-car->powinni zostawić. Skrzynia biegów->uważam, że przesadzają z 4-ma weekendami, mogli zarządzić 2 weekendy GP. Kwalifikacje->zdecydowanie lepiej niż w 2007.
61. pz0
Ci co nie jeżdżą w Q3 leją ile im pasuje. Ci z Q3 tankują się między Q2 i Q3. W ubiegłym sezonie było tak, że paliwo wypalone w Q3 było po kwalifikacjach uzupełniane do poziomu sprzed Q3. W tym roku nie będzie tego uzupełnienia paliwa sprzed Q3 i to jest ta jedyna zmiana dotycząca paliwa.
62. Peti
pz0,dzięki, teraz prawie wszystko jasne.Pzdr
63. PrzemeQ
[...kura1987r...] słuszna uwaga, zmiany ogólnie dobre, tylko to T-car i ten nieszczęsny ECU od "mackdonalda". Właśnie leciał na Polsat sport program o przygotowaniach do sezonu 2008 i Rober nie specjalnie wypowiadał się o nowym bolidzie. Mówił że jest to krok naprzód ale nie taki jakiego się spodziewali. W tunelu i w symulacjach komputerowych wypadał znacznie lepiej i że są trochę zawiedzeni...
64. Leeloo
PrzemeQ ale ten wywiad był robiony na grubo przed zakonczeniem testów.
65. Z.Stardust
ECU form microsoft & maclaren oraz zabrany t-car nie podobają mi się ale na resztę zmian chętnie popatrzę. Może nie będzie tak źle. Pozdrawiam fanów F1
66. PieroPL
Moim zdaniem najistotniejsze zmiany, które zauważymy od razu to:
- paliwo i Q3
- brak kontroli trakcji (każdy deszczowy wyścig szczególnie)
Będzie DUŻO więcej zmian w czołówce, zmiany liderów, taktyka będzie bardzo ważna, nie będzie 2 opcji do wyboru ale w zasadzie nieskończenie wiele i każdy litr paliwa może mieć kolosalne znaczenie.
Moim zdaniem będzie ciekawiej, a brak T-Cara - zmienią to jeszcze w 1 połowie sezonu ;-)
67. PrzemeQ
[...PieroPL...] "brak T-Cara - zmienią to jeszcze w 1 połowie sezonu ;-)" pod warunkiem ze któryś mclaren się rozbije, zmiana przepisów będzie w trybie natychmiastowym.
68. lewusFIA
A jak rozbije Hamilton, to mu i tak pozwolą skorzystać z drugiego, zawsze jakieś wytłumaczenie lub lukę w przepisach znajdą albo je zmienią w trybie natychmiastowym.
69. lewusFIA
sorry PrzemeQ za powtórkę o tych przepisach
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz