Mercedes ciągle nie może odkręcić nakrętki w samochodzie Bottasa
Niemiecki team nadal nie może odkręcić przedniego prawego koła w bolidzie oznaczonym numerem 77. Mechanicy uporają się z tym problemem dopiero po powrocie do fabryki w Brackley.GP Monako kompletnie nie poszło po myśli ekipy Mercedesa. Lewis Hamilton przez złe decyzje strategiczne zajął dopiero 7. miejsce, a Valtteri Bottas nie ukończył zmagań z powodu ogromnych kłopotów podczas pit-stopu.
Chcąc spróbować "podciąć" liderującego Maxa Verstappena, Mercedes wezwał Fina do boksu na 30. okrążeniu. Niestety, po raz kolejny problem w czasie pit-stopu przydarzył się Bottasowi, ale tym razem nie powrócił on nawet na tor. Wszystko przez zaklinowanie się nakrętki, przez którą mechanicy nie mogli odkręcić przedniego prawego koła. 31-latek musiał wycofać się z rywalizacji.
One small piece of metal that turned the race on its head ????#MonacoGP ???????? #F1 pic.twitter.com/JIkFcDk18D
? Formula 1 (@F1) May 24, 2021
You have to feel for Valtteri ????#MonacoGP ???????? #F1 pic.twitter.com/VaHomPT2pr
? Formula 1 (@F1) May 23, 2021
Dyrektor techniczny Mercedesa, James Allison wyjaśnił, na czym polegał główny problem:
"Jeśli niedokładnie przyłożymy pistolet do nakrętki, to po prostu zewnętrzna strona tego elementu może zostać obłupana", mówił Brytyjczyk, cytowany przez Motorsport.
"Zaczynasz zaokrąglać czoło tej nakrętki, a potem nie możesz już jej wyjąć. Nie masz już takiej możliwości. Bardzo podobne sytuacje przydarzają się nam podczas naszych pit-stopów, ponieważ pistolet zaczyna się obracać i obłupuje te nakrętki."
"Jeśli weźmiemy pod uwagę moc tego pistoletu, to możesz zakończyć swoją pracę na tym, że nie masz już czoła tej nakrętki i wówczas nie masz szans, aby to odkręcić."
Allison przyznał też, że Mercedes odkręci tę nieszczęsną nakrętkę dopiero po powrocie z GP Monako:
"Ostatecznie nie udało nam się zdjąć tego koła. Bolid wraz z oponą stoi w garażu. Prawdopodobnie będzie trzeba to zeszlifować i przeciąć pozostałości nakrętki. Zrobimy to dopiero w fabryce."
komentarze
1. Vendeur
Normalnie Bareja...
Tak się zastanawiam, słynny komentator Borowczyk wielokrotnie powtarzał, że jedna nakrętka kosztuje majątek - ile to było? 10 000 euro? W tej cenie wydawałoby się, że powinna być z materiału, który tak łatwo się nie podda "zjechaniu", choćby tytanu. A tu wióry lecą, jakby to było aluminium i to nie najwyższych lotów...
2. iceneon
Najdłuższy pitstop świata :)))
3. sismondi
Oszczędności w F1 made in china ........
4. Aeromis
Tymczasem Wolff zrzucił część winy na samego Bottasa i pewnie słusznie. Zatrzymał się za szybko walnie przyczyniając się do błędu.
"Valtteri stopped a little too early," Wolff told Auto Motor und Sport.
This meant that the mechanic had to apply the impact wrench at an angle. The awkward angle damaged the wheel nut and we couldn't bring it down."
5. Vendeur
@4. Aeromis
Idiotyczne wnioski i błazeństwo wręcz... Wręcz chamstwo. Po to nakrętka ma tak wiele
"wypustek", aby można było właściwie nałożyć klucz. Ale to nawet nieistotne. Mechanicy są szkoleni po to latami, aby byli w stanie z tak prostymi nieścisłościami sobie poradzić. Jakoś pozostała trójka nakrętek nie ukręciła... Nie raz zresztą kierowcy wpadali wręcz na mechanika z podnośnikiem z przodu, zatrzymując się sporo dalej, niż powinni, a jednak koła także były wymieniane.
6. Aeromis
@5. Vendeur
Może Toto Wolff postanowił dobić Bottasa, nie wiem. Ale nie sądzę aby miał interes w tym by zachowywać się idiotycznie, błazeńsko i chamsko. Może po prostu wie lepiej?
7. BAR 82_MCE
@1
Lekko przesadziłeś mniej więcej o jedno zero.
8. Skoczek130
Nawet nakrętka już nie lubi Valtteriego. To znak, że pora odejść z Merca. :D
9. FanSebBot
Bot błędy popełnia, ale ten facet musi chyba rozbijać lustra przechodząc pod drabiną codziennie...
10. Raptor202
Zrzućmy się na nowe nakrętki dla Mercedesa.
11. Damian_xyz
ale to jest prawe przednie koło.
12. BAR 82_MCE
@11
Punkt dla ciebie.
13. BAR 82_MCE
@11
Autor pewnie miał na myśli, że jak patrzysz z przodu to jest lewe;-)
14. Vendeur
@7. BAR 82_MCE
Nie sądzę, obejrzyj sobie jakieś wyścigi z polsatowskich transmisji, to się przekonasz.
15. TomPo
Tak to jest jak sie kupuje jakis chinski szmelc xD
16. Jacko
@14. Vendeur
Borowczyk zawsze mówił "1000". A co do tej nieszczęsnej nakrętki, to Bottas mógł się też gdzieś otrzeć o bandę, co pomogło w jej zakleszczeniu. Większość kierowców robiło to właśnie tym kołem.
17. hubos21
Limity budżetowe dosięgnęły nawet nakrętki :D
18. FanHamilton
Hamilton ma szczęście
19. Majk-123
14. Ja pamiętam jak w latach około 2010-2013 Borowczyk mówił, że jednorazowe nakrętki dla McLarena kosztują ich 800$ za sztukę. Jak się uwzględni inflacje za ostatnią dekadę, to by wychodziło teraz w okolicach 1k właśnie.
20. goralski
Nie znam się, ale wydaje mi się że zazwyczaj materiały dobiera się na zasadzie twardy 'miękki - np twarda głowica (nasada) klucza i miękka materiał nakrętki lub odwrotnie, by ścierał się jeden element (łatwo wymienny),coś jak bity i wkręty, klucze i śruby czy tam inne...
21. dexx
Pewnie zrzućmy winę na Bottasa. To piekarnia jest. Niech idealnie tam w boksie zaparkuje co do milimetra, przecież jadą taczkami. Kurczę technologia Hi end, wszystko drogie, sprawdzane, nie ma tolerancji żadnej ? ile razy ten z lizakiem dostał od kierowców bo za szybko wjechali, pod kątem i jakoś dało się odkręcić . Nie szanują Bottasa, oby za rok był tam Russel i mieli młyn i sajgon w teamie, bo zwalać nawet połowicznie winę na Fina to chamstwo.
22. hubertusss
Nie ma co dywagować o cenie nakrętki bo ani my ani Borowczyk nie wie po ile Mercedes je kupuje. Jedno jest pewne Obciążając winą Bottasa potwierdza się tylko plotki o tym, że chcą go się pozbyć. Bo zatrzymanie się trochę wcześniej czxy trochę dalej nic do tego nie ma. Nastąpiła po prostu jakaś awaria. Trzy pozostałe koła się odkręciły.
23. hubertusss
@4 z przytoczonych przez ciebie słów Wolfa wynika, że mechanik po prostu założył krzywo klucz na nakrętkę. Pozostali trzej zrobili to dobrze. Nikt nigdy nie zatrzyma się co do centymetra tak by nakrętki kół znajdowały się w osi klucza trzymanego przez każdego z 4 mechaników.
24. hubertusss
A tak w ogóle co to szlifierki kontowej tam nie mają? Przecież widać, że ta obrobiona nakrętka to i tak złom.
25. Yachu
Czy ja dobrze widzę (pierwszy film) że Mercedes używa srebrnej taśmy do wyważenia koła przyklejając nią ciężarki do felgi??!! To taka zaawansowana technologia i takie standardy mają miejsce w tym sporcie??!! Y
26. hubertusss
Takie zaawansowane technologie, że dopiero do taśmy doszli. A kątówka, młotek i przecinak dopiero czekają na odkrycie. Oby w Baku nie powiedzieli, że Bottas nie pojedzie bo wciąż koła odkręcić nie mogą he he.
27. Franczos2010
Jak tak dalej to może w Baku wystartuje z oponą z Monako ;)
28. Bleki40
Borowczyk mówił 10 000 $ i Vendeur ma tu absolutną rację. A dokładnie chodziło o nakrętki na koła jakie McLaren zamawiał w jakiejś firmie w Teksasie. Nazwy już nie pamiętam. Nakrętki nie są z tytanu bo nie ma takiej potrzeby. Materiałem na nakrętki jest stop aluminium o symbolu PA9.
29. adamo4242
Pistolet krecil sie na biegu jalowym , ot i cala tajemnica.
30. B_O_N_K
Maj 2023... Mercedes nie przestaje walczyć z nakrętką w Bolidzie Botasa...
31. Majk-123
28. Mówił 800 Euro u McLarena. Wielokrotnie zresztą, to powtarzał, a ceny nakrętek u pozostałych teamów pewnie są podobne.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz