2016-06-18 GP Europy - Kwalifikacje 15:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | N.Rosberg | Mercedes | 1:42.758 | |
2 | S.Perez | Force India | 1:43.515 | |
3 | D.Ricciardo | Red Bull | 1:43.966 | |
4 | S.Vettel | Ferrari | 1:43.966 | |
5 | K.Raikkonen | Ferrari | 1:44.269 | |
6 | F.Massa | Williams | 1:44.483 | |
7 | D.Kwiat | Toro Rosso | 1:44.717 | |
8 | V.Bottas | Williams | 1:45.246 | |
9 | M.Verstappen | Red Bull | 1:45.570 | |
10 | L.Hamilton | Mercedes | 2:01.954 | |
11 | R.Grosjean | Haas | 1:44.755 | |
12 | N.Hulkenberg | Force India | 1:44.824 | |
13 | C.Sainz | Toro Rosso | 1:45.000 | |
14 | F.Alonso | McLaren | 1:45.270 | |
15 | E.Gutierrez | Haas | 1:45.349 | |
16 | F.Nasr | Sauber | 1:46.048 | |
17 | R.Haryanto | Manor | 1:45.665 | |
18 | P.Wehrlein | Manor | 1:45.750 | |
19 | J.Button | McLaren | 1:45.804 | |
20 | M.Ericsson | Sauber | 1:46.231 | |
21 | K.Magnussen | Renault | 1:46.348 | |
22 | J.Palmer | Renault | 1:46.394 |
Rosberg zdobywa pole position, Hamilton "rozbija" bolid
Nico Rosberg w kluczowym momencie rywalizacji na torze w Baku zdołał odzyskać pewność siebie i pewnie zdobył pole position, wyprzedzając Sergio Pereza i Daniela Ricciardo. Lewis Hamilton nie ukończył trzeciej części czasówki, po serii błędów kończąc kwalifikacje na bandzie okalającej tor.Lewis Hamilton przed rozpoczęciem sesji kwalifikacyjnej w Baku miał na swoim koncie trzy najlepsze czasy w rozegranych na nowym torze treningach jednak w kwalifikacjach inicjatywę przejął Nico Rosberg, który pewnie wygrał w Q1, w Q2 i zdobył pole position.
Lewis Hamilton już w Q2 popełnił kilka błędów, wystawiając na dużą próbę nerwy swoich kibiców, aby w Q3 definitywnie zakończyć swój udział na jednej z band znajdujących się w najwęższej części toru. Wypadek Hamiltona przypominał nieco błąd Maxa Verstappena z Monako. Brytyjczyk przednim prawym kołem uderzył w wewnętrzną część prawego łuku, uszkadzając przednie zawieszenie.
Po błędzie Hamiltona sesja kwalifikacyjna została przerwana a zegar odliczający czas do końca czasówki zatrzymał się na 2 minutach i 5 sekundach, teoretycznie pozwalając wszystkim kierowcom na wykonanie jeszcze jednego okrążenia pomiarowego.
Max Verstappen, który nie zdążył ustanowić czasu okrążenia przed przymusową przerwą, na tor wyjechał jako pierwszy, podczas gdy Nico Rosberg oglądał ostatnie minuty kwalifikacji ze swojego garażu.
Pod nieobecność Lewisa Hamiltona drugie pole startowe w Baku wywalczył Sergio Perez. Meksykanin wystartuje do wyścigu jednak dopiero z 7 pola startowego ze względu na karę jaką otrzymał za wymianę skrzyni biegów po wypadku z porannego treningu.
W ostatnich sekundach na trzecie miejsce, które jutro na starcie zamieni się na drugie wskoczył Daniel Ricciardo, który wyprzedził Sebastiana Vettela i Kimiego Raikkonena. Kierowcy Ferrari wraz z Felipe Massą i Daniiłem Kwiatem również skorzystają jutro na starcie na karze Pereza i zyskają po jednej pozycji.
Czołową dziesiątkę w Q3 oprócz Hamiltona zamykali Valtteri Bottas i Max Verstappen.
Po pierwszej części czasówki z rywalizacji odpadli obaj kierowcy Renault, którzy jutro na starcie ustawią się w ostatnim rzędzie, a także Marcus Ericsson oraz Jenson Button. Miłą niespodziankę sprawili za to kierowcy Manora, którzy z reguły okupują ostatnie miejsca w tabeli wyników. Na szybkim torze w Baku wykorzystując napęd Mercedesa Rio Haryanto uzyskał 17, a Pascal Wehrlein 18 czas. Dobry wynik nie pozwolił im jednak awansować do Q2.
W drugiej części czasówki serca kibiców Lewisa Hamiltona zostały wystawione na ciężką próbę. Podczas gdy Nico Rosberg już w pierwszym przejeździe zdołał wykręcić świetny czas gwarantujący mu awans do Q3, Lewis Hamilton słabo pojechał na pierwszym przejeździe, a w drugim popełnił błąd przez co musiał wykonać jeszcze jedną próbę. Spłaszczone super-miękkie opony, na których będzie musiał wystartować do jutrzejszego wyścigu z pewnością nie pomogą mu jutro w odrabianiu strat.
Zdjęcia:
komentarze
1. TheKuba
A tak ładnie ogarniał tor w grze :D no nic, wracamy do Le Mans, tam czeka prawdziwy wyścig!
2. Klocuch12
Brawo PER. Jutro będzie się działo ;D
3. tysu
Kumpel Biebera nie dał rady, haha :D
4. Kryniczanin
Zacytujmy filmowca:Hamilton nie widzi potrzeby zapoznawania się z torem
5. Wymoderowano
Nawet Haryanto nie popełnił w ten weekend tyle błędów co miszcz świta. Rosberg już na pierwszym okrążeniu Q3 jechał po PP, ale HAM tradycyjnie wypadł z toru przez co Niemiec musiał zwolnić.
6. stasek44
Kto wystartuje z P2 - RIC czy VET?
7. radzix
No to Brejzers sobie teraz pouzywa dopiero...
8. przesio
Riccardo nie uszkodził samochodu na ostatniej czasówce (otarcie bandy ) , bo sypały się iskry z podwozia na prostej.
9. Xellos
Żenująca przewaga jaką daje sam silnik na tym torze. Manor prawie w Q2, Hamilton z potężnym błędem w Q2 i tak był drugi. Ferrari z Red Bullem trochę nadrabiają pozostałymi elementami bolidu, ale to starcza aby na walkę z gorszymi bolidami z silnikiem Mercedesa. Jak Hamilton tak będzie jeździł, to średniak Rosberg znowu wygra dzięki przewadze technologicznej. Jedyna szansa na ciekawy wyścig to odpadnięciu ich obu, jest na to szansa, na tym samym okrążeniu co Hamilton rozwalił bolid, Rosberg też ostro przywalił kołem w bandę, poleciały iskry. Oby jutro to samo, jedynie wtedy ten wyścig może być ciekawy do końca odnośnie zwycięzcy.
10. EryQ
No mistrz popisał się pięknie. Inni kierowcy nie kłapali, że nie ma potrzeby symulatora itp. itd. robiąc to za co im się płaci a on jest gburem i gwiazdeczką, która wszystko wie i niczego nie potrzebuje. Trochę pokory Lewis. Brawa dla FI i Pereza.
11. Anuk666
@6 RIC z 2 bo wyjechał pierwszy z pit lane albo pierwszy przekroczył mete- jakoś tak.
12. berni
No, szukal Lewis limitów caly weekend i do konca nie odnalazl... Czy przypadkiem nie bedzie musial zaczynac wyscigu na tych splaszczonych w Q2 oponach? Ale moze przez to bedzie ciekawszy wyscig.
Ferrari slabo, Perez niesamowity.
13. kempa007
pierwszy uzyskał taki czas i dlatego jest trzeci w tabeli wyników.
14. stasek44
A tak Hamilton narzekał, że szeroki ten tor jak "autostrada"...
Co jak co, ale solidna jazda Rosberga to też cecha mistrzów. Nie jedne kwalifikacje kończył przed Hamiltonem, który przecież jeździ na limicie, jest prawdziwym fighterem itp.
Jestem również ciekawy z czego wynika niedyspozycja kierowców Ferrari - przecież stracili blisko 1,5s do Rosberga, a to miażdżąca przewaga w porównaniu do GP Kanady...
A Perezowi jutro życzę dobrego startu, wielu wyprzedzeń i podium na mecie :) Mam nadzieje, że nadrobi te 5 straconych na starcie pozycji.
15. dexter
@11
Wersja nr. 2: bo pierwszy przekroczyl linie start/meta
16. dexter
oczywiscie chodzi mi o uzyskany czas
17. walerian
kwalifikacje w baku pokazaly jak swietnym kierowca jest lewis hamilton, celebryta udowodnil dzis, ze jego dwa ostatnie tytuly byly po prostu wybrykiem zespolu mercedesa ktory postawil na niewlasciwego kierowce, w tym roku bedzie jednak inaczej - lepszy kierowca, nico rosberg, ktoremu podcinano skrzydla w ostatnich dwoch latach zakonczy sezon przed miszczem w tabeli :)
Panienka biebera jutro dnf... pozdrawiam Prawdziwych Fanow F1 :)
18. Ananas
Statystyki:
25. pole position Nico Rosberga
48. start do wyścigu z pierwszej linii Nico Rosberga
57. pozycja startowa w czołowej trójce Nico Rosberga
6. start do wyścigu z pierwszej linii Daniela Ricciardo
11. pozycja startowa w czołowej trójce Daniela Ricciardo
97. pozycja startowa w czołowej trójce Sebastiana Vettela
Po dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej Nico Rosberg wyprzedził Nikiego Laudę w klasyfikacji wszech czasów zdobywców pole position w Formule 1 i samodzielnie zajmuje w niej 10. miejsce.
19. Viggen2
No cóż, Lewis jjechal na limicie, nnie jak panienka Rosberg. Właśnie dzisiaj wychodzi wiedza "prawdziwych fanów F1" na ttemat F1, a w zasadzie jej brak. :)
20. fifo
@19. Viggen2
Ja bym nawet powiedział, że wielokrotnie przekraczał limit
21. Ananas
PS. wyprzedził Nikiego Laudę i Nelsona Piqueta
22. dexter
@12
„Czy przypadkiem nie bedzie musial zaczynac wyscigu na tych splaszczonych w Q2 oponach?“
Do wyscigu trzeba wystartowac na ogumieniu na ktorym kierowca zakwlifikuje sie do Q2.
Jezeli kierowca uszkodzi sobie ogumienie na ktorym bedzie musial startowac do wyscigu, to ogumienie najpierw musi przejsc przez kontrole techniczna przeprowadzona przez delegowanych z FIA. Jesli opona bedzie w dobrym stanie, to kierowca bedzie musial na tym ogumieniu wystartowac, jesli bedzie w zlym to otrzyma nowe.
23. Lukas9_5
@22 Do Q3*
24. Mijok
@17
Hahahah to się uśmiałem. Żenada i kompletny brak wiedzy. Wypowiadasz się jakbyś ze wszystkich wyścigów Hamiltona zobaczył tylko kwalifikacje w baku. Ile razy ogrywał już Rosberga w kwalifikacjach i wyścigu? I niby Britney podcinano skrzydła w poprzednich sezonach? Ciekawe bo to Hamilton zawsze miał pecha a on dostawał swoją szansę jak Lewisowi się coś działo z bolidem. Oczywiście pozwolę sobie uprzedzić ciebie bo pewnie odpowiesz mi ,że Rosberg też ogrywał Hamiltona. Owszem, działo się tak ale na pewno nie tak często jak Hamilton Rosberga ;)
25. Jahar
Ale Ferrari jest słabe. Mają najsłabszą prędkość maksymalną z czołówki. Red Bull śmigał o 2km/h szybciej od Ferrari w kwalifikacjach, 342km/h. Arrivabene taki pewny przewagi nad RBR był, że teraz powinien zapaść się pod ziemię.
26. saint77
Lewisa zgubiła jego pewność siebie.
Ale jutro na P2 dojedzie. Walka o mistrzostwo będzie w tym roku zacięta i do samego końca:)
27. mientus63
24. Oni tego nie widzą, widzą tylko Biebera lub jakies kolizje Hamiltona. No i oczywiscie spisek Mercedesa dlaczego lepszy kierowca ma dwa tytuły wiecej od Rosberga ;)
28. mientus63
24. proponuje nie zwracac na ich uwagi, bo innego sposobu nie ma, aby dali sobie spokój. Tylko się niepotrzebnie denerwujesz
29. hedelix
Świetne miejsce i wynik Daniła Kwiata. Brawo. Oby tak jutro.
30. dexter
Fakt, Rosberg jest kierowca ktory godzinami siedzi w symulatorze i uczy sie toru. Probuje rozne warianty ustawien i rozne mozliwosci ktore ewentualnie jeszcze mozna sprawdzic.
A w symulatorze mozna popracowac nad wlasnym stylem jazdy, nad balansem hamulcow, mozna wyprobowac wlasciwe ustawinie guzikow na kierownicy etc. Oczywiscie takim sposobem kierowca wyjezdzajac na prawdziwy tor bedzie relatywnie przygotowany. Bedzie mniej wiecej wiedzial jak dlugo trwal bedzie przejazd po dlugiej prostej, jak mocno skecic kierownica itd. itp.
Ale, tak naprawde prawdziwe wyczucie auta kierowca poznaje dopiero na torze wyscigowym.
Jezeli Hamilton mowi ze 5 okrazen w symulatorze mu wystarczy, to wystarczy. I nie mozna powiedziec ktore podejscie jest lepsze, poniewaz kazdy jeden czlowiek albo kierowca rozni sie od drugiego. Sa kierowcy wyscigowi ktorzy z gory nie lubia symulatorow, poniewaz jezdzac na symulatorze dostaja zawrotow glowy. Takim kierowca byl m.in. siedmiokrotny mistrz swiata Micheal Schumacher. On niechetnie korzystal z symulatora. Jego zywiolem byl zawsze tor wyscigowy.
A blad, nawet najlepszem moze sie zdarzyc. Senna popelnil podobny blad w Monaco, takze...
Tak na boku: Pracujac na symulatorze przede wszystkim chodzi o poznanie ustawien. Zanim zespol F1 pierwszy raz wyjedzie na nowy tor wyscigowy przeprowadzone zostaje 100.000-200.000 roznych symulacji i prawie tyle samo ustawien samochodu.
31. PanPikuś
@ Jahar W drugim treningu Ferrari było najszybsze na prostych, ale traciło ponad 2s. na okrążeniu. Postawili na zdecydowanie większy docisk, przez co zmniejszyli straty stratę to Mercedesa o ponad 1.3 sekundy na okrążeniu, kosztem prędkości maksymalnej. Z resztą, nie jestem też pewny, czy przypadkiem Ferrari nie zacisnęło kagańca na silniku po wczorajszych awariach. Ewidentnie mieli problemy z brake-by-wire wczoraj, a chcąc tu walczyć trzeba to jakoś rozwiązać.
Rosberg jest poza zasięgiem, ale walka o drugie miejsce jest sprawą otwartą. Po tym co się działo w GP2 równie dobrze Manor/Sauber mogą wpaść w punkty. No i Hamilton. Szczerze mówiąć to było żałosne. Gwiazdorzył, zamiast przekalkuwać sobie Q2 i zniszczył dwa komplety SS, gdzie na jednym z nich będzie startować do wyścigu. Jeżeli nie ostudzi głowy i nie wypuści z niej sodówki, to może być jutro kiepsko (Co przy jego klasie 'kiepsko' to zarówno banda jak i P2 ).
32. Eucliwood
Kempa, kiedy wyślesz na wakacje waleriana?
33. KowalAMG
Lewis jutro dojedzie pierwszy bo Ric zmiazdy Rosberga ktos sie rozbije i stawka zostanie przetasowana :) trzymam kciuki za rywalizacje i Hamiltona bo gdyby nie jego wieczne komplikacje to sezon bylby nudny jak za czasow Vettela w Rbr , odjechalby wszystkich na maxa .
Poza tym gdyby nie popelnil bledu to PP mialby bez problemu ale wpadki zdarzaja sie nawet najlepszym .
34. MarTum
@32@ Nigdy bo jak by wysłał jego to musiał by jeszcze przynajmniej 5 innych za to samo wysłać.
35. KowalAMG
Eucliwood 32# debili regulamin nie dotyczy takze bedzie spamowal i szpecil ten portal do konca jego istnienia . Ale to dobrze bo widzimy kim naprawde jest typ i jaki zal dupy ma do Lewisa o jego zycie celebryckie . $€£ wejz sie walerian nierobie do roboty bo my podatnicy placimy za twoje dodatki z mopsu .
36. masseter
Mili fani Formuły1, skąd w Was tyle nienawiści.
Pozdrawiam.
37. KowalAMG
Masseter 36# to juz nie chodzi o hejtowanie któregoś z zawodnikow, w tym przypadku Lewisa . Tylko o wieczne powtarzanie tego samego nie kreujac przy tym zadnych nowych ciekawych spostrzezen w swiecie F1 , tylko rzucanie obelg w kierunku kogos kim nie mozna byc i bardzo mu sie tego zazdrosci . Ja jestem Fanem F1 , Merca i Lewisa i bronie swego , to jest tak jakbym negowal i obrazal Twoje hobby . Pozniej jest jak jest trzeba tepic prostactwo.
38. stasek44
@KowalAMG
To po co oglądasz wyścigi skoro wiesz kto je wygra? Tak Riccardo zmiażdży Rosberga, ktoś się rozbije, a Hamilton dojedzie pierwszy gdyż jak wiadomo popełnił najmniej błędów ;)
Jesteś hipokrytą - przeczytaj swój ostatni komentarz. O co chodzi? O to, że wiecznie powtarzasz to samo "Lewis jest najlepszy" przy czym nie jesteś w ogóle obiektywny... A potem się człowiek dziwi, że tyle hejtu na Hamiltona się wylewa -ale tak to jest - trzeba wziąć odpowiedzialność za swoich fanów... A tak po za tym kto tutaj obraził jakiegokolwiek z zawodników?
39. snakesparer
To chyba najciekawszy tor jaki debiutował ostatnio w f1. Ogladajac quale i slyszac co się działo w gp2 można się spodziewać wielu scenariuszy. Jest nieprzewidywalny bo w wielu miejscach łatwo popełnić błąd a z drugiej strony jest gdzie wyprzedzać.
Np Hamilton jak będzie się trzymał z dala od band i kłopotów to przy neutralizacjach może przecież nawet wygrać. Rosberg byl dzis mocny i nawet jeśli np Vettel powtórzy start z Kanady to i tak dzieki tej dlugiej prostej Rosberg go łyknie bo tempo merca jest imponujące.
Generalnie któryś z Mercow jak dojadą to wydaje sie pewniakiem do zwycięstwa, ale tak jak powiedziałem tyle sie tu dzieje że naprawdę możemy być zaskoczeni i na to liczę
Super Perez, Mclaren mimo slabych pozycji startowych też może sie złapać w pkt.
Będą emocje i dużo tasowania w stawce, a ja kur.. jestem jutro chrzestnym i gp obejrze dopiero wieczorem albo w pon...
40. orto
Pozwolę sobie zacytować wypowiedź Hamiltona zaczerpniętą z innego portalu. To dla tych, którzy uważają, że obwinia zawsze wszystkich a nie siebie samego.
"Wracając do Hamiltona, wicelider punktacji wziął całą winę na siebie. Moja wina, więc przeprosiłem zespół – powiedział. – Granica między sukcesem i porażką jest cienka, dzisiaj znalazłem się po tej drugiej stronie. Wczoraj miałem fantastyczny rytm, dzisiaj w ogóle. Nie mam żadnej konkretnej odpowiedzi albo wytłumaczenia. Nie trafiałem w wierzchołki zakrętów i punkty hamowania… To jedna z tych sesji, czasami tak się zdarza."
41. XandrasPL
a czy tylko ja zauważyłem że w Q2 kiedy Hamilton jechał swoje ost okr była żółta flaga a on jechał szybko bo wiedział że ktoś go zepchnie ale oczywiście króla przepisy nie obowiązują aż chyba pobiorę ten moment z kwalifikacji i wstawie na yt jak ktoś chce
42. mientus63
41. z tego co pamietam zółta flaga w drugim sektorze skonczyła sie akurat wtedy, kiedy Hamilton konczył pieerwszy sektor, a zatem nie musiał juz tam zwalniac
43. KowalAMG
38# Brawo Ty Stasek
44. XandrasPL
@mientus też to widziałem ale przez 3 sek jeszcze była gdy już był w 2 sektorze, taki erikson czy kwiat już dawno dostali by karę
45. Viggen2
@44
Trochę przesadzasz. :P Na pewno taki Erokson czy Kwiat kary by nie dostali, nie przesadzajmy już .
46. mientus63
44. moze i była ale sektor pierwszy konczy sie zaraz przed zakretem pokonywanym z predkoscia ponizej 100km/h wiec nie miał jak przekrzoczyć tam predkosci xD
47. dexter
Hmm, niekiedy tak bywa faworyt na Pole-Position moze popelnic blad. Klasyczny street circuit mistake. Z tym ze najwiekszym moze sie zdarzyc i taki incydent w sporcie motorowym nie jest czyms nienormalnym.
Kierowca musi po zewnetrznej jak najblizej sciany pojechac i jak tam nie bedzie tarki to tylko pozostaje sciana. M.in. tak kiedys byly budowane tory. Dzis na zakrecie wszedzie jest tarka. I tutaj nie ma co dyskutowac czy kierowca pojechal zbyt mocno po lewej czy zbyt mocno po prawej strone. Po prostu zbyt wczesniej skrecil kierownica. Dodatkowo slonce ktore moglo oslepic - no ale slonce maja wszyscy. Jak sie jezdzi blisko sciany to trzeba sobie zostawic taka poduszke bezpieczenstwa, tzn. troche odstepu.
Wszystkie wypadki czy incydenty nie wygadaly jakos spektakularnie. Lekki uslizg osi, otarcie felga o sciane - ale konsekwencje sa fatalne. Apropos Rosberg na swoim okrazeniu tez otarl sie o sciane.
Hamowanie bolidem F1 jest trudna historia, poniewaz kierowca przed prawie kazdym zakretem przestawia balans hamulcow. Samo przestawienie na kierownicy zaleznie od wyboru nie robi problemow. Problem polega na tym, ze podczas jazdy za posrednictwem hamulca trzeba tyle energii (temperature) wprowadzic do opony jak to tylko jest mozliwe.
Z boku kwalifikacje Hamiltona wygladaly tak jakby Lewis mial jakis wiekszy problem z hamowaniem, poniewaz na tym torze tyle problemow za jednym razem Lewis z pewnoscia nie mial.
Problem odpowiedniego balansu hamulcow nie jest tylko zalezny od ustawien na kierownicy, ale przyczyna moze takze lezec w samym generatorze MGU-K ktory podczas hamowania na tylnej osi wykonuje swoja prace. Jezeli tutaj cos nie pasuje, to balans hamulcow nie bedzie odpowiednio dzialal.
Dopiero gdy czlowiek dokladniej spojrzy na tor w Baku to mozna zobaczyc trudnosc tego toru. Dojazd do zakretu 15 z pochyleniem w dol - to jest naprawde trudne miejsce.
Kluczowy zakret 16 - jesli tam kierowca jedna setna sekundy wczesniej wcisnie pedal gazu do podlogi to na koncu uwzgledniajac przyspieszenie jaki i predkosc maksymalna bedzie zyskiwal. A na zakrecie 16 mozna wypasc z toru (tak jak Hulk pokazal). Kierowca bedzie troche spozniony na hamulcu i jest po ptokach. A taka sytuacja jest z pewnoscia denerwujaca, poniewaz dobry wykrecony czas nie jest nic warty. Niekiedy w takiej sytuacji trzeba zjechac do boksow po nowe opony. Najpierw kierowca znowu musi baterie zaladowac aby dysponowac cala moca energii elektrycznej (a na tym torze potrzebna jest cala moc). Okrazenie jest dlugie, takze moze niekiedy brakowac czasu. Na pokladzie kierowca ma minimalna ilosc paliwa itd. itp. - takze cala sytuacja jest zawsze upierdliwa.
Sam prosty dlugi odcinek jest tak pofaldowany ze pewnie gdyby nie sila docisku bolidow F1 to na pelnym gazie trudno byloby ten odcinek pokonac. Ogromna sztuka jest prosto na tym odcinku pojechac. Zreszta, wielu kierowcow sie na ten temat wypowiadalo jak ciezko jest utrzmac auto na torze. W ogole ta predkosc ponad 340km/h na torze ulicznym jest imponujaca. TV nigdy nie odzwierciedli szybkosci bolidow.
48. dexter
Vettel za Perezem
Przepraszam ale to jest dla zespolu Ferrari katastrofa. I nie chodzi o jazde Vettela, ale o standard zespolu Ferrari. Taki wynik patrzac na ich standardy nie mozna zaakceptowac. W porownaniu do Kanady, to oni znowu sa w innym swiecie.
Baku jest torem ulicznym gdzie duza role odgrywa silnik. Jednostka napedowa na torze o charakterystyce stop&go jest katowana. Silniki elektryczne stale sa podczas jazdy ladowane i rozladowywane. Dodatkowo dochodzi cala tematyka opony i optymalnego okna pracy...
A tematyka opowiedniej przyczepnosci jak i odpowiedniej temperatury jest bardzo zlozonym tematem. Raz na okrazeniu opona bedzie spisywac sie znakomicie, innym razem beznadziejnie. Wystarczy tylko ze miedzy przejazdami bedzie kilka minut roznicy i zakladajac ta sama opone co za pierwszym razem swiat na torze wyscigowym nagle moze zmienic sie o 180 stopni.
A cala tajemnica lezy w odpowiednim przygotowaniu opony wyscigowej. To nie jest tak, ze na opone wyscigowa podczas kwalifikacji zaklada sie koc i gotowe. Taka opona zanim jeszcze zostanie zalozona na bolid wyscigowy preparowana jest godzinami. Oczywiscie opona jest w kocu ale najpierw trzeba opone przez dlugi okres czasu rozgrzac. Krotko zanim opona zostanie zalozona na auto ogumienie jest doslownie gotowane albo lepiej mowiac boostowane do maksymalnej temperatury. Tzn. powyzej wartosci ktora jest potrzebna. Nastepnie dokonywany jest pomiar cisnienia. Pozniej cisnienie jest do limitow redukowane.
Tylna opona: 21 PSI ( 1,45bar). Przednia opna: 22 PSI (1,52 bar). Cisnienie potrzebne jest tak niskie, jak to tylko jest mozliwe, poniewaz wtedy opona F1 ma najlepsza przyczepnosc.
Tak na boku : przyczepnosc opony drogowej porownujac do opony „slick“ w F1, bedzie wynosic okolo 35%. Wartosc 21 czy 22 PSI jest bardzo wysoka. Ja pamietam jak kilka lat temu bolidy F1 startowaly z cisnieniem duzo nizszym. Tylne opony 14 PSI (0,96 bar), przednie opony 16 PSI (1,103 bar).
Wczoraj w Baku w danym przypadku dopiero drugie okrazenie pomiarowe bylo najszybsze. Albo dwa okrazenia rozgrzewcze i dopiero okrozenie pomiarowe.
Gratulacje dla Rosberga, ktory w Q3 mial duzo szczescia z zolta flaga. Wyscig z pewnoscia interesujaco sie zapowiada.
49. berni
no i po inspekcji FIA lewis moze wymienic opony z Q2 na inne... Ile razy wczesniej splaszczenie opony uznano za niebezpieczne i pozwolono zawodnikowi uzyc innego kompletu?
50. Wymoderowano
@49 nie od dziś wiadomo, że HAM ma przywileje u sędziów, na pewno uwierzę że wszystkie opony nadawały się do wymiany...
Ostatni taki przypadek jaki pamiętam to Bahrain 2010, Kubica wymienił JEDNĄ przednią oponę bo była spłaszczona, ale jak widać geniusz kierownicy potrafi zajechać 4 opony na dwóch pomiarowych okrążaniach.
51. Kryniczanin
Pupilka trzeba ratować. Przepis powinien być sztywny a nie interpretacja dla pupilka. Nawet jakby miał kilogram gwoździ w oponach tylko na tych może startować z pola startowego. Chce inne? Z Boxu.
52. głodny
47. dexter witam.
Po przeczytaniu twojego wpisu pomyślałem sobie, że Perez jest przed Vettelem dlatego że lepiej umie korzystać z ogumienia co właściwe wiadome jest od dawn.. Zapewne Button dojedzie przed Alonso.
53. TomPo
Na tym torze.. po GP2... nic nie jest wiadome :) oprócz tego że powinno być ciekawie.
Jeśli ROS utrzyma P1 to będzie bezpiecznie patrzył na rozpierduchę w lusterkach i wygra.
Na innym torze to nim HAM przebiłby się do przodu to ROS miałby już minutę przewagi ale tutaj? SC i VSC nieuniknione, łącznie z tym że HAM odpada na pierwszym zakręcie w tym młynie.
Nie lubię ulicznych torów (Monaco to największa nuda świata dla celebrytów) ale tu może być ciekawie.
Inna sprawa, że tory które buduje Helmut to porażka goni większą porażkę.
54. frog
fani formuły 1 tym różnią się od fanów innych sportów, że każdy z nich uważa się za niekwestionowanego znawcę w swojej dziedzinie, a jego zdanie jest jedno, jedyne i niepodważalnie. Jednym słowem - fani f1 są niesympatyczni. Dlatego w takich dyskusjach jak te rzadko można natrafić na wartościową i przemyślaną wypowiedź, gdyż zasmierdziałe kubico-opary zawsze wiedzą wszystko lepiej
55. XandrasPL
Chciałbym żeby w Austrii albo UK że to Rosberg wypchnął przepisowo Hamiltona jak on go w Usa czy miał pierwszeństwo jak w Kanadzie i żeby Hamilton musiał nadrabiać , w 2016 jak spadniesz już na ok 10,11 miejsce to już od ForceIndia jest ciężko się przebić, Hamilton mówi że każdy by tak wypchnął przepisowo jeżeli miałby okazje ale Rosberg by odpuścił, on woli dobre pkt tak samo w kwalifikacjach , albo wygram albo nie ryzykuje będę drugi i w wyścigu się postaram
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz