To będzie ostatnie GP Turcji?
Wygląda na to, że tegoroczne GP Turcji będzie ostatnim rozgrywanym na torze pod Stambułem wyścigiem F1.Obiekt mimo swojego charakterystycznego i wymagającego zakrętu numer 8 nie cieszył się także sympatią wśród kierowców, gdyż jego lokalizacja wymaga długiej przeprawy przez wiecznie zakorkowany Stambuł.
Lokalne władze podały, że nie są w stanie dalej finansować wyścigu gdyż Bernie Ecclestone żąda zbyt wysokiej opłaty za goszczenie najlepszych kierowców na świecie.
Wypadniecie z kręgów Grand Prix Turcji nie jest problemem dla włodarza F1, gdyż w kolejce czekają już kolejne miasta i państwa, które chętnie przyjmą kierowców.
komentarze
1. jeffhardywwe
Ja się ciesze bo nie lubie tego toru XD
2. maxi
Wreszcie, przecież w Turcji nikogo nie interesuje F1, tylko kozy i piłka kopana. Równie dobrze można zrobić Grand Prix Kongo
3. TenTypTramwaj
szkoda tylko Ósemki
4. jeffhardywwe
xD
5. Guzik0
Wiadomo, że największe zainteresowanie F1 jest w tych krajach, z których pochodzą kierowcy. Był kiedykolwiek turecki zawodnik?
6. krzysiek000
Jeżeli w Turcji są pustki, to co można powiedzieć o Chinach?
7. szoko
Berni podniósł stawkę żeby Turcy sami zrezygnowali,a w kolejce stoją o wiele bardziej korzystniejsze kraje z których będzie doił następne milionki.
8. pjc
@3.Racja ten zakręt miał coś w sobie.
Mnie osobiście Turcja będzie się kojarzyła z kolizją VET-WEB:)
Moim zdaniem tory Tilkego przeżywają "kryzys".
Najpierw Bahrain(sytuacja polityczna) potem Abu Dhabi, które teraz na siłę próbują zmieniać, teraz z tego co widać wypada również Turcja.
Który tor jako kolejny przestanie gościć GP?
9. luka55
Powiem tak tragedia żadna się nie stanie w razie braku tego GP aczkolwiek mi się nawet ten tor i GP podoba. Na szczęście nie jest to starta któregoś z torów z ,,duszą' . Mnie w tym jednak troszkę denerwuje że znów GP straci Europa . Wprawdzie kandydatów nie brakuje jak mówi Bernie . Ale co znów Azja ? Sercem tego sportu była jest i będzie Europa. Żebym nie został źle zrozumiany , oczywiście GP powinny również odbywać się poza Europą tylko żeby nie poszło to w złym kierunku , bo ma o to obawy.
10. luka55
@pjc Z tych od Tilke to Malezja jest całkiem spoko moim zdaniem . I widać nawet dobrze się przyjęła . To pytanie jest cały czas na czasie : które GP wyleci następne . Są tory które sam bym wywalił jak choćby Bahrajn i przywrócił inne jak choćby Magny Cours , Indianapolis . Ale to jest raczej niemożliwe jak narazie.
11. PrzemekF1
6. W Chinach są pustki? nie zauważyłem.
12. devious
chciwy Bernie podniósł stawkę z 13 do 26mln dolców - złodziejstwo tego człowieka jest porażające... bierze kasę z praw telewizyjnych, bierze kasę od organizatorów - od każdego bierze kasę a sam rzuca marne ochłapy zespołom... kierowcy nie dostają nagród za miejsca na mecie... serio nie rozumiem jak można chwalić tego człowieka za to co robi z F1 - ten sport jest tak dochodowy, że nie powinno się tutaj myśleć w ogóle - szczególnie w zespołach pokroju Lotus Renault...
a co do samej Turcji - tor jest całkiem fajny, oferuje sporo akcji, posiada kilka udanych zakrętów... ale dużo bardziej bym się cieszył, gdyby ten tor znajdował się np. we Francji - bo Turcji nie interesuje F1 a F1 nie jest zainteresowane Turcją... do tego nie zdarzyło się tam jeszcze deszczowe GP a niepewność pogodowa zawsze dodaje smaczku rywalizacji...
dlatego cieszę się, że F1 opuszcza Stambuł - ale jednocześnie mam nadzieję, ze w ten sposób zwolni się miejsce dla jakiegoś ciekawszego miejsca... Np. Grand Prix Rosji, która bardziej zasługuje na wyścig niż Turcja (oceniam pod kątem zainteresowania F1 jak i ogólnej siły gospodarczej kraju i jego znaczenia na świecie)
bez wątpienia F1 powinna też odbywać się w takich krajach jak Francja i USA (obok Wielkiej Brytanii i Niemiec to wszak kolebki sportu motorowego) - i cieszę się, że już niedługo to nastąpi :)
13. devious
*zjadło mi fragment "nie powinno się tutaj myśleć w ogóle o pay-driverach by utrzymać zespół"
14. AlienX
Jeden z moich ulubionych torów pójdzie w odstawkę -.-
Pozostaje tylko mieć nadzieje że w jego miejsce dadzą coś baaardzo interesującego.
15. krzysiek000
11. PrzemekF1
Wystarczyło spojrzeć na trybuny na których widniał zeszłych latach napis "Expo 2010".
16. Grzesiek 12.
Zawsze można znaleźć plusy w polityce Berniego ;)
Formuła 1 otwiera się na nowe kraje ;)))) Gdyż na powrót zasłużonych torów w Europie raczej nie ma co liczyć ;/
17. Ataru
Przeciez Stambul, jesli chodzi o herr Hermana, to byl jeden z najlepszych jego torow! No byl naprawde calkiem udany ;-) Choc, no coz, jednak lotnisko, wiec specjalnie tesknil nie bede. Problem wg mnie w tym, ze moze pojawic sie cos znacznie gorszego w kalendarzu na miejsce Turcji.
18. Daniels
dla mnie to swietna wiadomosc :) po za osemka nic mnie na tym torze nie ruszalo:)
imola niech wroci :D chociaz to raczej nie mozliwe ;/
19. athelas
18. sami kierowcy tego nie chcą. Na Imolę nie mamy szans.
Mieszane uczucia. z jednej strony ten tor nie jest jak Spa, Monza czy Monako... Ale nie był też najgorszy. Z dwójki Barcelona - Stambuł to nie Turcja powinna wylecieć... I parę innych torów też jest gorszych.
Stary Hockenheim! :D Ale na to nie liczę tak jak na Imolę.
20. mariusz-f1
Szkoda.... Bo jak dla mnie w chwili obecnej w kalendarzu, jest kilka nudniejszych GP od tortu w Turcji. Na czele np..... GP Węgier.
21. mariusz-f1
Sorki "toru" miało być.
22. tomasson90
ja przywróciłbym tor Zolder, bo ten tor ma coś w sobie czego nie mają inne tory, nawet nie wiem czym jest to "coś", ale on to ma.
23. beltzaboob
@20. mariusz-f1- jest nas już dwóch na tym portalu:). Mój postulat brzmi zaorać Hungaroring. Istambul Park to jeden z najlepszych projektów Tilkego wqięc relatywnie szkoda.
Pozdr!
24. Ataru
Hungaroring i tak polegnie i tak, to przeciez pierwsze europejskie GP do wylotu. Tak Was pociesze ;-) Ale no... mnie szkoda by bylo, gdyby kolejne z lotnisk Hermana mialo byc gora kosztem jakiegokolwiek starego GP, taka moja opinia.
25. mariusz-f1
23.beltzaboob - Trochę wstyd się przyznać, ale GP Węgier to mój jedyny wyścig, na którym przysypiam :-)) Tyle się tam..... dzieje ;-)
Pozdrawiam :-)
26. beltzaboob
@25. mariusz-f1- nie ma się czego wstydzić!:) Wyścig na Węgrzech kończy się w sobotę o 15 tak gdzieś.... Dla mnie masakra. Ale @Ataru(pozdr!)może mieć rację. Powiem tak, mimo, żer to jedyny obiekt w byłych demoludach pożegnam się z nim bez żalu.
@22. tomasson90-obiekt zaprawdę ciekawy i historyczny, ale gdyby miało się to odbyć kosztem Spa, jestem przeciwny.
Pozdro!
27. Piotre_k
No i znalazło się miejsce dla GP Rosji.
28. lechu55
12. GP Rosji odbędzie sie w 2014 roku bodajże wiec sie o to nie martw :D
Sam tor w Stambule lubię, ale po prostu znajduje się w miejscu gdzie malo kto interesuje sie F1. A szkoda, bo tor jest super. Co w miejsce Turcji? Penie znów pojawi sie jakis egzotyczny kraj i tam będziemy mieli kolejny nowy wyscig w w kalendarzu. Na powrót takich torów jak Imola, Magny-Cours chyba nie ma co liczyc. Gorzej, pewnie wylecą kolejne "stare" obiekty (np. Hungaroring).
29. fanAlonso=pziom
a w bahrainie to nie ma pustych trybun ?? niech wywalą go ale wara od turcji bo to zajebisty tor zakręt nr 8 dluga prosta w 3 sektorze i zakręty na końcu okrązenia gdzie jest dobre miejsce do wyprzedzania skoro tor w usa będzie miał niektore zakręty toru istambuł park to znaczy że to naprawdę wporzo tor out barcelona i git ale stary pierdoła ma to wszystko w ...
30. b.stary
F1 jest dochodowa bo Bernie do tego doprowadził. Trzeba też pamiętać, że właścicielem toru w Turcji jest Bernie. Kupując ten tor ratował GP. Jak długo pociągną Chiny z pustymi Trybunami?! Ciekawe!
31. devious
@28 wiem, przecież pisałem o tym, że Rosja wchodzi - ale powinna już kilka lat wcześniej... fajnie, jakby ten turecki tor był właśnie w Rosji... bo sam tor jak pisałem wcześniej i kilka innych osób też - jest bardzo fajny... niestety lokalizacja słaba i geograficznie i klimatycznie i politycznie :/
co do wylotów innych torów - zdecydowanie Barcelona out i Węgry też mogą być out bo to nudny wyścig choć osobiście lubię te Grand Prix... no i to jednak Europa środkowa wiec szkoda by było trochę... najlepiej jakby zrezgnowali z Węgier i przenieśli wyścig do... Polski :P no ale Polacy to pierdoly i nie mają toru nawet :/ choć stadiony się budują, to moze kiedyś się uda? patrząc geopolitycznie to akurat GP Polski by pasowało - duży kraj, spory potencjał gosp. no i wyścig ściągałby kibiców z całej Europy Środkowej, Rep. Nadbałtyckich i Skandynawii - bomba :)
problemem jest oczywiście pierdołowatość naszych rządzących oraz chciwość Berniego, który woli jakieś GP Wietnamu bo tam ktoś wyłoży mu rocznie 30mln zielonych... no cóż, takie życie :P
32. devious
*GP Wietnamu przy w połowie pustych trybunach :)
w Polsce przy rozsądnych cenach biletów 200 tysięcy kibiców by spokojnie było osiągalne... tylko jak Bernard chce już ponad 20 baniek "zielonych" za organizację wyścigu a trzeba jeszcze wydać z 200-300mln na budowę toru - to niestety cały biznes przestaje się opłacać...
33. beltzaboob
Wszystko prawda, panowie. Nie rozumiem tylko jednego. W czym np Magni Cours jest lepszy od Turcji. Trybuny puste, środek wiochy i jeszcze procesja gwarantowana. Jedyne, co było ok na tym torze to gładka nawierzchnia. Podobnie sytuacja ma się na Węgrzech (tylko trybuny w miarę pełne, za to konfiguracja totalnie do p...zdy). Wreszcie Imola - zero sentymentu, ale ok. Szkoda, że też nie ma gdzie wyprzedzać a tor z lat 70 to żadna historia. Słowem, jeśli przyjmiemy za kryterium wiek obiektu, to możemy za chwilę oglądać same procesje!. Już Zolder było znacznie lepszym postulatem. Tak że podsumowując, bez demagogii i doktrynerstwa, niektóre obiekty projektu Herr Tilke (turcja)są znacznie lepsze niż Imola, Hungaroring i Magni Cours razem wzięte, przynajmniej ze sportowego pkt. widzenia.
Pozdro!
34. beltzaboob
@32devius - z GP Bałtyku świetny pomysł, trochę mi umknął, jak czytałem. Stworzenie ciekawego sportowo obiektu i stworzenie GP dla kilku państw byłoby bardzo fajnym rozwiązaniem.
Pozdr!
35. mlq
Co 5 lat, powinien się zmienić szef F1. I co wy nato ?
36. somethingwrong
dac stary poczciwy a1 ring
37. beltzaboob
@35. mlq - totalny idiotyzm. Już by nie było F1. Gwarantuję Ci.
@36. somethingwrong-stary i poczciwy? Taki on stary i poczciwy jak Magda Mołek.... I do tego projekt Herr Tilke. Kwa trochę konsekwencji, ludzie z nikąd!
38. lukasz1
No nie, przyszedł dla mnie czarny dzień, jeszcze przed świętami :( Istambuł Park to dla mnie jeden z najciekawszych torów w całym kalendarzu i nie powinno go zabraknąć. Jeszcze ten zakręt nr. 8 ! To chyba najbardziej udany tor Tilke. Jak miałbym gdzieś pojechać na wyścig to między innymi do Turcji, ale już nie pojadę :( To najsmutniejsza informacja tego sezonu nie licząc wypadku Kubicy, nawet słaba forma Williamsa tak mnie nie smuciła :( Już jeszcze tylko Monaco, Monza i Spa-Francorchamps.
39. Sasilton
toru szkoda bo tu zawsze było sporo wyprzedzeń bo były 2 bardzo długie proste przedzielona dośc szybka szykaną
40. fanAlonso=pziom
sorry ale w magny cours trybuny byly w większoci pełne a i nawrót adelaide to dobre miejsce do wyprzedzania tor z prostymi, szykanami i szybkimi zakrętami jak dla mnie cool tym bardziej że Francja to spory kawałek historii F1
41. lalek3
Najciekawszy GP dla was?? dla mnie A1 Ring w Austrii ponoc już własnośc Red Bula
42. mariusz-f1
41.lalek3 - Jak dla mnie GP Belgii !! Super tor :-)
43. devious
@33 Magny-Cours sam tor nie jest lepszy od Turcji - jak mówiłem Turcja to świetny tor i sami kierowcy go lubią - niestety lokalizacja jest o kant pupy... jak mówiłem - ja bym chętnie przeniósł ten tor do Francji gdzieś w okolice Le Mans i byłoby fajniej chyba? a już taki tor w Polsce to by była bomba :P
a wracając jeszcze do Magny Cours - to nie jest zły tor, może nie ma wielu miejsc do wyprzedzania ale ma sporo szybkich zakrętów no i te szykany pokonywane przy ponad 200km/h - miodzio :) każdy, kto jeździł na tym torze na dowolnym symulatorze wie o czym mówię :P
i Magny jest OK - nie jest najlepszym torem ale też nie jest najgorszym... nie ma tych asfaltowych poboczy dla Massy i jemu podobnych "zwiedzaczy" (sorry ale Massa i Pietrow to dla mnie właśnie symbole kierowców ery torów z poboczami - wręcz uwielbiają z nich korzystać, tak jakos mi się zakodowało, pewnie jestem uprzedzony ;p) - kojarzy mi się trochę z Suzuką - to tor dla twardzieli :)
a co do pana Tilke - ja nic do niego nie mam, zrobił kilka dobrych torów i chwała mu za to :) choć dziwię się, czemu kombinuje jak łysy koń pod górę projektując nowe tory - próbuje wymyślać coś nowego zamiast połączyć najbardziej udane sekcje zarówno ze swoich torów (choćby Zakręt 8) czy legendarnych zakrętów F1 (stare Eau Rouge) - oczywiście lekko to wszystko mieszając... wystarczy prześledzić opinie kierowców i kibiców nt. ulubionych torów i zakrętów, zanalizować gdzie najczęściej się wyprzedza i na koniec połączyć to wszystko w całość :)
44. beltzaboob
@devius - z tym Magny to trochę przesadziłem, podobnie z Imolą, ale dla mnie osobiście te dwa obiekty nic nie oferują, czego bym nie miał w Turcji. GP Francji tak, jak najbardziej, bo to przecież tradycja i to właśnie Francuzi zorganizowali pierwszy wyścig w ogóle. Dlatego lokalizacja Le Mans bądź mój osobisty faworyt czyli Paul Ricard bardziej by mi przypasował. Ale fakt, Magny nie był taki zły, jak go opisałem;)
Co do obiektu składającego się z kompilacji najlepszych zakrętów to też jest pomysł godny poważnego zastanowienia. Eau Rouge, Parabolica, Korkociąg, Senna S i wiele wiele innych. Zebrałoby się na kilka nowych, ciekawych obiektów spełniających wyśrubowane kryteria F1 i jednocześnie będących swoistymi "cytatami" z historii ścigania.
I mój osobisty postulat:jeden wyścig F1 na superowalu!!!
45. beltzaboob
@41. lalek3 - A1 nie był zły, ale określanie go mianem starego i poczciwego uznałem za przesadę. Poza tym kierowcy twierdzili, że jest nudny.
Dla mnie najlepsze GP i tu nie będę oryginalny to oczywiście GP Belgii. Miejsce nr2 to Brazylia. 3 Suzuka mimo procesji a 4 to Monza na równi z ..... Istambul Park.....
46. somethingwrong
#37 moze faktycznie z ta staroscia niejasno sie wyrazilem, ale pomijajac ten fakt to tor wedlug mnie jest calkiem ciekawy, ale oczywiscie jak ktos wczesniej wspomnial nalezy do Red Bulla, o ile pamiec mnie nie myli. Prosze mnie poprawic jesli jest inaczej.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz