James Allison o agresywnym designie R31
Dyrektor techniczny zespołu Lotus Renault GP, James Allison, w krótkim wywiadzie przeprowadzonym przez biuro prasowe zespołu zdradza kilka szczegółów na temat budowy nowego bolidu Roberta Kubicy i Witalija Pietrowa.„Słowa takie jak agresywny czy innowacyjny są ostatnimi czasy bardzo modne w Formule 1, ale czujemy, że przymiotniki te są odpowiednie do określenia R31. To prawda, że samochód został zaprojektowany w ambitny sposób, a rzut okiem na całość potwierdzi, że od podstaw koncepcja jest zupełnie inna – nie tylko w porównaniu z ubiegłym sezonem, ale w porównaniu z jakimkolwiek wyprodukowanym przez ten zespół bolidem. Te zmiany oddają nasze próby wyciągnięcia absolutnie maksimum z aerodynamiki w obliczu regulaminów, które zmieniły się dość znacząco oraz dopracowania pomysłu wykorzystującego wydech do poprawy pracy dyfuzora”.
Można więc powiedzieć, że R31 jest znacznym krokiem naprzód w porównaniu z R30?
„Bardzo trudno porównać te dwa samochody. Rok 2011 jest zupełnie inny – zmianie uległy regulaminy i to właśnie dlatego R31 tak bardzo różni się od swoich poprzedników. Dla przykładu, w tym roku powrócił KERS, a samochód został przekonstruowany od podstaw w celu przystosowania go do tego systemu w wydajny sposób. Po raz pierwszy od dziesięcioleci zdecydowaliśmy się również na zmianę układu tylnego zawieszenia na system pull-rod. Tak jak już powiedziałem, każdy może na własne oczy przekonać się, że w porównaniu z poprzednimi modelami, zupełnie inaczej podeszliśmy do pewnych obszarów. Wszystko po to aby R31 było jak najlepsze w świetle regulaminów na rok 2011”.
Jak zespół poradził sobie z projektem i fazą budowy nowego samochodu – czy zima była stosunkowo przystępna?
„Nigdy nie jest łatwo – taka jest szczera odpowiedź – w tym roku było jednak szczególnie trudno, ponieważ mamy sporo niemałych dodatków, takich jak KERS i regulowane tylne skrzydło. Rozwój skrzydła dodał pracy na etapie projektowania i produkcji – nie był to prosty rozwój ubiegłorocznego projektu, wiązał się bowiem z rozpoczęciem pracy od podstaw. Tak samo było w przypadku wydechu – prace nad nim zaczęliśmy od początku”.
Co jeszcze możesz powiedzieć nam na temat regulowanego tylnego skrzydła i jego wpływie na samochody...
„Zyski w prędkości na prostych płynące z regulowanego tylnego skrzydła nie będą takie same dla wszystkich samochodów – o tym kto zyska najwięcej zadecyduje to, czyja wersja będzie najbardziej wydajna. Każdy zespół będzie starał się stworzyć skrzydło, które zapewni kompromis pomiędzy dociskiem aerodynamicznym w zakrętach i jego wytracaniem na prostych – im lepiej twoje skrzydło poradzi sobie z tym zadaniem, tym lepszy czas okrążenia w kwalifikacjach i większa konkurencyjność w warunkach wyścigowych. Jeśli chodzi o wydajność systemu, będzie ona większa niż w przypadku zeszłorocznych kanałów F. Jednak – podobnie jak kanał F – system nie jest prosty, a my spędziliśmy mnóstwo czasu projektując go przy pomocy systemu CFD i tunelu aerodynamicznego – wszystko w celu osiągnięcia jak najlepszego kompromisu”.
Jak sądzisz, gdzie w stawce znajdzie się R31 na początku sezonu?
„Z każdym sezonem profesjonalizm reprezentowany przez zespół jest coraz większy. Jest wiele zespołów, które wiedzą jak stworzyć dobry samochód, a my nie łudzimy się odnoście skali wyzwania sezonu 2011. Myślę, że ubiegły rok prześcignął oczekiwania niektórych ludzi, ale na pewno nie przewyższył naszych. Wtedy cieszyliśmy się ze zmierzania we właściwym kierunku – teraz jednak bylibyśmy sfrustrowani rozpoczynając sezon 2011 na poziomie reprezentowanym w ubiegłym roku. To oznacza, że chcemy aby R31 było konkurencyjne od samego początku – żeby od pierwszego wyścigu w jego zasięgu były podia i nie tylko. Biorąc pod uwagę ogromy wysiłek włożony w stworzenie tego samochodu, byłoby to odpowiednią nagrodą”.
komentarze
1. noke54
Może jednak jest coś na rzeczy z tym wydechem, skoro Alison tyle razy o nim wspomina. Ale jeżeli to prawda, że ma być skierowany do przodu i będzie skuteczny i zgodny z regulaminem, to... leżę i kwiczę :)
2. AngelOfFight
Noke54 - dużo też wspomina o przepisach na rok 2011 i wielu zmianach, czy to znaczy, że kierowca będzie mieć książkę z przepisami f1 do dyspozycji? Gdzieś w schowku koło kierownicy:D
3. GoQu
Strasznie widzę dużo artykułów o tym,że to będzie świetny sezon..Mi się zdaje ze mają kilka niespodzianek ; >
4. re-reikorp
Póki co to jedyną niespodzianką jest exhaust, którego nie widać. Pożyjemy, zobaczymy.
5. sZaRaK
3. GoQu - Mi też się tak zdaje, dość Pewnie się wypowiadają, ale tak naprawdę nie wiadomo co będą reprezentować inne zespoły
6. Damiangl
Mam ogromny apetyt na ten sezon.
Jeśli R31 będzie w stanie walczyć o podia, to wierzę, że Robert zdobędzie World Champion Achievement :)
7. Oski91
tyle tematów o renówce że nie wiadomo w którym pisać xD
8. FiFiLeK
pull-rod ponoć nie jest już stosowany w f1, dlaczego do niego powrócili??
9. Tristan
Question: Renault, gdzie macie wydech?
Renault: To magia, nie będziemy tego tłumaczyć.
A tak na serio nad takim rozwiązaniem pracował ponoć również Mercedes, więc możliwe, że będzie to innowacyjne, ale nie jedyne w swoim rodzaju.
10. sliwa007
Są tacy pewni siebie że robi się to troche bezczelne, oby mieli coś konkretnego na pokrycie tych wszystkich zapowiedzi...
11. Cypriano
pull-rod wyjaśni mi ktoś na czym to poleg??
12. norek7107
a co mają wszystkie asy wyrzucać na stół ... ???
13. SilverX
@ 9. Tristan, o tym nie słyszałem, możesz podać źródło ?
14. FiFiLeK
Tu dokładnie widać wydech: htt p:// ww w. face book. com/ pages/Lotus-Renault-GP-The-Official /173854285966083?v=photos#! /photo.php?fbid=175454449164689&set= o.173854285966083&theater
15. SilverX
@14. FiFiLeK to jest stary bolid pewnie
16. Domin89
FiFiLeK to jest zdjecie z wczoraj bo sa komety do tego zdjecia z wczoraj wiec to r30
17. fotoman
o której jutro zaczynają się testy?
18. FiFiLeK
fakt obok jest większe zdjęcie tego boku i widać płetwę... sry sorry :)
19. FiFiLeK
ale w sauberze widać :) na eng. f1 wydech idzie tam na tylne zawieszenie...
20. dorotka20
Witam wszystkich forumowiczów. Sezon sie niedlugo zacznie wiec emocje widze rowniez u nas na forum rosna. Nie chce sie bawic w jasnowidza wole poczekac na testy chociaz , ale chyba ktos tu chce namieszac w czolowce :) Pozyjemy zobaczymy. Chcialem zwrócic uwage na cos zupelnie innego. A mianowicie na dzisiejsza prezentacje, ktora podobala mi sie w wykonaniu Roberta. Nie wiem czy ktos uwaznie sie przygladal jak Pietrov skakal jak pajac chcac juz odkrywac bolid, a Kubica niewzruszony popatrzyl przez chwile na niego po czym go olał. Pietrov probowal blagalnie patrzen na szefa ale to nie pomoglo. Bardzo mi sie to podobalo. A pozniej gdy Kubica stwierdzil ze to juz pora to szybko Pietrov sie zerwał :) niestety pomylil przod z tylem bolidu i stanal ze zlej strony :) Widze ze jest bardzo narwany i podescytowany ale wlasnie go to gubilo w tamtym sezonie chyba nie wyciagnal wnioskow :) Pozdrawiam wszystkich fanow R.K. i odsylam do obejrzenia krotkiego filmiku z prezentacji, czy ktos jeszcze mial takie odczucia :D
21. xdomino996
Ej w Ferrari tego wydech widac;d ale jaja na serio Renault ma go sprytnie schowanego
22. wpiszlogin
@ 20. dorotka20 W obliczu emocji jakie mi dzisiaj towarzyszyły podczas prezentacji pewnie sam bym pomylił przód z przodem :)
23. fankaVettela
20. dorotka20 - "dzisiejsza prezentacje, ktora podobala mi sie w wykonaniu Roberta(...) czy ktos jeszcze mial takie odczucia" - Ja takich nie mam . Mnie się podobała prezentacja akurat w wykonaniu Pietrowa. W żadnym momencie nie zachowywał się 'jak pajac'.
24. el_diablo
ScarbsF1 has apparently confirmed on twitter that there is no exhaust on the back of the car… I was told they're not at the back fuel to the theory
25. xdomino996
fanka znowu szuka zaczepki a tutaj zaraz bedzie 100 postow o pouczaniu siebie nazwajem...
26. Renault R30 F1
widzę że fanka Vettela szuka prowokacji..... tylko żebyś nie płakała jak Vettel będzie zajmował miejsca od 4-8:) xd
27. Renault R30 F1
Car dimensions
Front track: 1450 mm
Rear track: 1400 mm
Overall length: 5100 mm
Overall height: 950 mm
Overall width: 1800 mm
Overall weight: 640 kg, with driver, cameras and ballast
KERS
Motor generator unit: Renault Sport F1/Magneti Marelli
Electronic control unit by Magneti-Marelli
Control Unit: Magneti-Marelli
Batteries: Not disclosed
28. Renault R30 F1
dane dotyczące nowego bolidu kubicy:)
29. matey89
fanka to chyba źle oglądałaś prezentacje, bo pajacował pietrovek, włączcie sobie filmik z prezentacji i obejrzycie od czau 7:10 się wyrywał jak oparzony żeby bolid odsłonić
30. goodcat
generalnie to widac ze nic tu sie nie zmienilo , poziom wypowiedzi - gimnazjum, chociaz pewnie gimnazjalisci niektorzy by sie obrazili, a komentarze pod artykulami nazywacie forum...pogratulowac.
31. tajping
Chyba wykonali przez zime dobrą robote.Ale mogli by byc troche skromniejsi.
32. bacardi2
Za bardzo się przejmujecie tym co ta dziewczyna pisze. Nerwy sobie tylko szargacie przez jakiegoś bachora który nie ma co robić więc siedzi przed komputerem. Radzę po prostu to olać ciepłym moczem i tyle. Już dawno zdałem sobie sprawę że nie ma sensu z nią dyskutować ani zwracać jej uwagę. Admin pewnie nic z tym nie zrobi, daltego napiszę jeszcze pod koniec: GÓWNA się nie rusza bo śmierdzi! Pewnie dostanę ban, ale co mi tam, ten portal i tak upadł już dość mocno, więc nie ma sensu tu zaglądać. Pozdrawiam myślących!
33. fotoman
to jak z tymi testami, wie ktoś o której Pietrov rozpoczyna jutro crash test R31?
34. Tristan
13. SilverX
Źródło to ogólnie internet, czyli równie dobrze może być wielka ściema, trzeba czekać aż Mercedes zaprezentuje bolid.
Też się uśmiechnąłem jak Petrov chciał odsłaniać bolid od tyłu, zaskoczył nawet Kubicę, normalnie mistrz.
35. xdomino996
Jutro Testy o 10
36. kempa007
33. fotoman o 9 rusza sesja chyba standardowo.
37. fotoman
txn!
38. fotoman
teraz sobie obejrzałem prezentacje, ..rzeczywiście z Pietrova gamoń ostatni ! :D, drugi raz to robi i nie wie na którym kole siadać :0, a to jak pocierał dłońmi uda, zaraz po tym, jak zobaczył ten sam tik u Roberta, ..normalnie komedia
39. AngelOfFight
ale huczy Lotus.... łohoho... Niech lepiej nie rzucają słów na wiatr:d.. bo bd zmuszony się wybrać do nich osobiście:D
40. RenaultKubek1
W wydarzeniach na Polsacie mówili że mamy 3 sezony w jakości HD.Kubica i Petrov jezdzili już po torze!Wykonali razem 2 kółka.Co do kasków jeśli dobrze zauważyłem są takie same jak w tamtym roku tylko jest dodany czarny kolor
41. Bartik
Mam wrażenie że Robert zrzucił trochę wagę porównując go do ubiegłego roku, pewnie ma to związek z kersem.
42. FLV
@11. - Pull rod chodzi o układ zawieszenia, pull rod to akurat model 'wleczony', taki jak miał Red Bull w 2010
43. Jaro75
20. dorotka20
Widziałem filmik :))
Skakał,skakał... co nie wróży dobrze.Jest napięcie.
23. fankaVettela
Czysta prowokacja.Czyżby ciężkie dni :)) ?
44. baworak
@43 skakał bo sam stwierdził że musi sprawdzić jak dział KERS:-) najlepiej to metodą "macajewa"
45. baworak
a jak jest napięcie to dobrze...gorzej jakby tam nie było ;-)
46. jack1
fanka lubi takich cieniasów.Juz zaczyna.
47. baworak
@46jutro prezentacja Red Bulla dlatego juz ja pewnie nosi..
48. jack1
A propos wypowiedzi LRGP (co za skrót) mam troche obawy . Może Lopez szuka kasy od sponsorów i dlatego propaganda sukcesu? To jednak nie koncern z długoletnią tradycją tylko osoba fizyczna ,żyjąca z kapitału.Też kiedyś chce wyciągnąc zyski z tego biznesu. Trochę mam obawy.
49. jack1
A ta cala fanka to typowy troll. Ciekawe pod iloma nickami pisze?
50. seba030189
Ja mam wrazenie ze LR ma podstawy do tego iz tak sie przechwalaja,prawdopodobnie ich inowacujna wersja R31 przerosła ich oczekiwania,agresywny stylistyka i swietne malowanie znaczna porawa w aerodynamice?? 2 systemy porawiajace predkosc + bardzo dobra przyczepnosc mechaniczna R31 tylko 5cm dłuzszy?? słabe strony słabszy silnik hmmm tak to wyglada:D mam dziwne wrazenie ze ten Bollid bedzie niczym Redbull z 2010:D moze nawet lepszy?? napewno wszyscy by tego chcieli poza fanka:D czy macie podobne wrazenia:D ?
51. baworak
@seba030189 podzielam obawy dotyczące silnika,a jest jeszcze jedna rzecz,która nie daje mi jakoś spokoju-"MECHANICY"-mam nadzieje ze ci tzw.fachowcy od zmiany kół trochę poćwiczyli przez zimę.
52. jack1
50- mam wrazenie ze LotRen tylko sie reklamuje.Robcio tez jakos taki niepewny.Najpierw ze niby extra sprzet a dzis ze nic nie wiadomo.Mysle ze tu chodzi o kase.
53. rogas144
Kubica ma inny kask. Malowanie jest CZERWONO-CZARNE. Pzdr.
54. seba030189
52. jack1
a ja mysle ze tak musi sie wypowiedziec bo jeszcze KERS ani inne nowinki nie były jeszcze testowane na torze,maja podstawy by sie chwalic teraz musza ciezko pracowac by pozbierac wszystko w calosc mam nadzieje ze wykonaja świetna robote i w bahrajnie zobaczymy R31 na PP od 1 wyscigu:) czasem marzenia sie spełniaja:D nawet jesli sie rozczaruje to chce tak myslec:)
55. jack1
54.seba
Dobrze by bylo gdyby twoje slowa okazaly sie prorocze.Moze nasze marzenia w koncu sie spelnia i posluchamy Mazurka na kilku GP.Pomarzyc swietna rzecz.Ale z tym rewolucyjnym wydechem cos szybko wyskoczyli.Red Bull w tamtym roku sciemnial do konca, i tak naprawde to do tej pory nie wiadomo czym przewyzszali reszte stawki.Robert zasluguje na dobry bolid .Pokaze wtedy jak jezdzi mistrz.
56. mistrz15
A wydech znajduje się przed przednim dyfuzorem
57. seba030189
55. jack1
Oni sami sa chyba zaskoczeni tym co ośiagneli dlatego to takie WIELKIE CHURA!! przesłanie do innych themow by ich nie lekcewarzyli a sama próba skopiowania jakielkolwiek nowinki trwa miesiace wiec wiec nie maja nic do ukrycia(przykład kanału F) malo komu sie udalo szybko go wdrozyc i zebu dobrze działał:D ja jestem optymistycznie nastawiony do ich przesłania:)
58. jack1
seba , nie rozumiem o co ci chodzi z tym lekcewazeniem.Najlepiej jest kogos zaskoczyc na torze.To jest wyscig technologiczny i takie teamy jak merc czy ferrara czym pozniej sie za cos wezma tym lepiej .merc zbudowal w tamtym roku 2 bolidy, wiec srodkow i ambicji im nie brak.Poczekajmy do pierwszych
quali. Wtedy prawda wyjdzie na jaw.Merc b. wczesnie zaczal prace nad bolidem.Wole sie pozytywnie zaskoczyc niz rozczarowac.
59. seba030189
58. jack1
Wiedz mamy odmienne ideologie:D tak czy siak wszyscy sie nie mozeby doczekac:D jutro bedzie wielkie szukanie w necie transmisji z treningu:D hehe
60. Pawekn
@57 Kanał F to nazwa tegoż systemu w bolidach Vodafone McLaren Mercedes, w bolidach innych stajni można go nazywać jak dany team chce, ale prawdziwa nazwa brzmi FW80.
61. ErniK
jesli faktycznie wydech jest z przodu i 'chwala' sie tym na dzien dobry to najprawdopodobniej niecbedzie mozna tego skopiowac nie projektujac tego juz na poczatku tworzenia bolidu...
62. yaneq
ja myślę,że lotus renault niepotrzebnie się nadyma. nie zapominajmy kto przodował w tamtym roku z bolidem. red bull był nie do objechania. udało się to jedynie ferrarce. nie należy też bagatelizować mclarena. myślę, że będą w 2011 silniejsi od ferrari, sądzę, że to będzie właśnie sezon mclarena.
63. wariat133
Zgadzam się z przedmówcami, od siebie dodam że po prostu prężą muskuły, jest tak zawsze przed każdy sezonem. tak naprawdę dopiero 3,4 wyścig pokaże potencjał bolidu zespołu, jaka jest powtarzalność wyników i osiągów.
64. yantar
Ot cała kwestia na ten rok, czy warto iść na kompromisy w konstrukcji, czy bezkompromisowo zaryzykować by mieć zdecydowaną przewagę na 30-40% torów, a na reszcie byle za bardzo nie odstawać. Oby w końcu Renia znów miała pierdyknięcie i nie musiała jeździć zachowawczo jak w poprzednim sezonie.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz