WIADOMOŚCI

Norris zdemolował rywali w kwalifikacjach na Red Bull Ringu
Norris zdemolował rywali w kwalifikacjach na Red Bull Ringu © McLaren

Lando Norris na torze Red Bull Ring nie pozostawił złudzeń rywalom. Na krótkiej pętli zdobył pole position z przewagą przeszło pół sekundy nad rywalami, w tym swoim zespołowym kolegą, który tym razem popełnił zbyt dużo błędów i dał się jeszcze wyprzedzić Charlesowi Leclercowi z Ferrari.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Pogoda na Red Bull Ringu z wyjątkiem dnia medialnego nie włącza się póki co w prace ekip i kierowców. Wszystkie treningi rozegrane zostały na suchym torze i sesja kwalifikacyjna również rozegrana została bez deszczu.

W Spielbergu po południu było słonecznie, temperatura toru na początku sesji dochodziła do 48 stopni Celsjusza, a powietrze rozgrzane było do 28 stopni.

Firma Pirelli do Austrii dostarczyła kierowcom opony z miękkiego krańca swojej gamy. Zespoły mają do dyspozycji standardowe mieszanki C3, C4 i C5.

Podczas sesji treningowych faworytem do pole position cały czas wydawali się kierowcy McLarena, ale we wszystkich sesjach blisko nich trzymał się zawsze Max Verstappen, który na torze Red Bull Ring ma już pięć zwycięstw. Na straty nie można też spisywać Mercedesa, który dzięki świetnej formie George'a Russella był najszybszy w pierwszym treningu i z pewnością chciałby powtórzyć sukces z Kanady także na ziemi Red Bulla.

Q1 - McLaren pewnie z przodu
Pierwsza część czasówki została opóźniona o pięć minut po tym jak służby porządkowe miały nieco więcej pracy niż zazwyczaj po zawodach Formuły 2.

Przy braku najbardziej miękkiej mieszanki podczas kwalifikacji na Red Bull Ringu nie było żadnego zaskoczenia jeżeli chodzi o dobór ogumienia. Wszyscy kierowcy zgodnie korzystali z opon oznaczonych czerwonym paskiem już w Q1.

Po pierwszych przejazdach na czele tabeli wyników znajdował się Lando Norris, który aż o 0,4 sekundy wyprzedzał Maksa Verstappena i Lewisa Hamiltona. Oscar Piastri po zepsuciu pierwszego pomiarowego okrążenia na drugim kółku zdołał poprawić wynik i awansować przed Verstappena.

Po pierwszej turze przejazdów świetnie wyglądał również wynik Gabriela Bortoleto. Brazylijczyk od początku weekendu w Styrii spisuję się wyjątkowo dobrze. Kierowca Saubera przed finałowym przejazdem w Q1 wskoczył na piąte meisjce, ale zdołał go wyprzedzić Alex Albon.

Końcówka Q1 na krótkiej pętli Red Bull Ringu oznaczała spory ruch na torze, ale udało się uniknąć większego blokowania. Kierowcy poprawiali swoje czasy, ale nikt nie potrafił wyprzedzić kierowców McLarena.

Za ich plecy wskoczyli Lawson, Gasly i Hadjar. Widząc co się dzieje, zarówno Lando Norris, jak i Oscar Piastri zjechali do garażu i ze spokojem oczekiwali na zakończenie pierwszej części sesji kwalifikacyjnej.

W pechowej piątce odpadającej już po pierwszych 18 minutach rywalizacji znaleźli się Stroll, Ocon, Tsunoda, Sainz i Hulkenberg.

Q2 - pierwszy taki awans Bortoleto i pożar trawnika
Drugą część czasówki otwierali zawodnicy Ferrari, którzy korzystali z używanych kompletów opon. Szybszy o 0,2 sekundy okazał się Charles Leclerc. Oprócz nich na początku sesji na torze pojawił się tylko Alex Albon. Reszta stawki oczekiwała w swoich garażach na dogodny moment do wyjazdu na świeżych oponach.

Mimo nerwowego zachowania się bolidu Max Verstappen wskoczył na pierwsze miejsce, zbliżając się do bariery 1 minuty i 5 sekund. Długo jednak się tam nie utrzymał, gdyż blisko 0,7 sekundy szybciej pojechali Lando Norris i Oscar Piastri.

Na tak krótkiej pętli przewaga McLarena wydawała się przepaścią. Oprócz kierowców stajni z Woking zejście poniżej 1 minuty i 5 sekund na tym etapie udało się tylko kierowcom Ferrari.

Mimo iż kierowcy unikali większych wycieczek poza tor, Q2 zostało przerwane czerwoną flagą, ale nie z powodu wypadku, czy usterki któregoś z bolidów. Na poboczu toru pojawił się pożar trawnika, z którym już w tym roku były problemy przede wszystkim w Japonii. Tym razem jednak nie było to spowodowane iskrami z tytanowych ślizgów pod podłogą bolidów, a wiązało się z szerokim wyjazdem Lewisa Hamiltona.

Zegar odmierzający czas zatrzymał się na 5:42. Po krótkiej przerwie kierowcy nie spieszyli się z wyjazdem na tor. Gdy to uczynili, wszyscy postanowili zrobić to niemal jednocześnie, co skutecznie zakorkowało wyjazd z alei serwisowej.

Gdy wydawało się, że nie będzie wielskiego zaskoczenia. Niespodziankę sprawił ponownie Gabriel Bortoleto, który wskoczył na trzecie miejsce za kierowców McLarena. Chwilę później wyprzedzili go Verstappen i Leclerc, podczas gdy Norris i Piastri ponownie zjechali do boksów.

Do grona niespodzianek można też zaliczyć uzyskany rzutem na taśmę szósty czas Gasly'ego, który wykręcił dokładnie taki sam wynik jak Bortoleto, który tym sposobem po raz pierwszy awansował do Q3.

Wśród spadkowiczów tym razem znaleźli się: Alonso, Albon, Hadjar, Colapinto oraz Bearman.

Q3 - Gasly zepsuł przejazd Verstappena
Z wyjazdem na Q3 kierowcy również nie specjalnie się śpieszyli. Mocno ostatni segment czasówki rozpoczęli kierowcy McLarena, z tym że Piastri popełnił kilka błędów i ostatecznie po pierwszym przejeździe był tylko trzeci. Nieźle pojechali bowiem Leclerc i Hamilton. Ten pierwszy przedzielił zawodników McLarena, a ten drugi znalazł się tuż za nimi.

Verstappen, Russell, Antonelli, Bortoleto i Gasly na pierwszym przejeździe korzystali z opon używanych, a Liam Lawson w ogóle z niego zrezygnował.

Rozpoczynający pomiarowe przejazdy Max Verstappen miał dwa zielone sektory, ale w trzecim ze względu na żółte flagi musiał odpuścić. Jak się okazało winowajcą był Pierre Gasly, który obrócił auto, tak jak Fernando Alonso i kilku innych kierowców, na wyjściu z ostatniego zakrętu.

Rekordowy przejazd zaliczył za to Lando Norris, który jeszcze bardziej wyśrubował wynik jako jedyny schodząc poniżej 1 minuty i 4 sekund.

Jego zespołowy kolega nie złożył dobrego kółka i nie poprawił wyniku, ostatecznie kończąc czasówkę na trzecim miejscu za Leclerkiem, a przed Hamiltonem.

George Russell mimo iż dwoił się i troił ostatecznie wywalczył tylko piąte pole startowe ze strata blisko 0,8 sekundy do Norrisa. Czołową dziesiątkę zamykali Lawson, Verstappen, Bortoleto i Antonelli, który jako jedyny nie zdążył rozpocząć finałowego przejazdu.

Wyniki

# Kierowca Czas Opony
1

Lando Norris

McLaren

1:04.672
S
2

Oscar Piastri

McLaren

1:04.966
+0.294 s
S
3

Liam Lawson

Racing Bulls

1:05.017
+0.345 s
S
4

Pierre Gasly

Alpine

1:05.054
+0.382 s
S
5

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:05.063
+0.391 s
S
6

Max Verstappen

Red Bull

1:05.106
+0.434 s
S
7

Lewis Hamilton

Ferrari

1:05.115
+0.443 s
S
8

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:05.123
+0.451 s
S
9

Alexander Albon

Williams

1:05.143
+0.471 s
S
10

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:05.178
+0.506 s
S
11

George Russell

Mercedes

1:05.189
+0.517 s
S
12

Charles Leclerc

Ferrari

1:05.197
+0.525 s
S
13

Fernando Alonso

Aston Martin

1:05.197
+0.525 s
S
14

Oliver Bearman

Haas

1:05.218
+0.546 s
S
15

Franco Colapinto

Alpine

1:05.278
+0.606 s
S
16

Lance Stroll

Aston Martin

1:05.329
+0.657 s
S
17

Esteban Ocon

Haas

1:05.364
+0.692 s
S
18

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:05.369
+0.697 s
S
19

Carlos Sainz

Williams

1:05.582
+0.910 s
S
20

Nico Hulkenberg

Sauber

1:05.606
+0.934 s
S
# Kierowca Czas Opony
1

Lando Norris

McLaren

1:04.410
S
2

Oscar Piastri

McLaren

1:04.556
+0.146 s
S
3

Charles Leclerc

Ferrari

1:04.734
+0.324 s
S
4

Max Verstappen

Red Bull

1:04.836
+0.426 s
S
5

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:04.846
+0.436 s
S
6

Pierre Gasly

Alpine

1:04.846
+0.436 s
S
7

George Russell

Mercedes

1:04.860
+0.450 s
S
8

Lewis Hamilton

Ferrari

1:04.896
+0.486 s
S
9

Liam Lawson

Racing Bulls

1:05.041
+0.631 s
S
10

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:05.052
+0.642 s
S
11

Fernando Alonso

Aston Martin

1:05.128
+0.718 s
S
12

Alexander Albon

Williams

1:05.205
+0.795 s
S
13

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:05.226
+0.816 s
S
14

Franco Colapinto

Alpine

1:05.288
+0.878 s
S
15

Oliver Bearman

Haas

1:05.312
+0.902 s
S
# Kierowca Czas Opony
1

Lando Norris

McLaren

1:03.971
S
2

Charles Leclerc

Ferrari

1:04.492
+0.521 s
S
3

Oscar Piastri

McLaren

1:04.554
+0.583 s
S
4

Lewis Hamilton

Ferrari

1:04.582
+0.611 s
S
5

George Russell

Mercedes

1:04.763
+0.792 s
S
6

Liam Lawson

Racing Bulls

1:04.926
+0.955 s
S
7

Max Verstappen

Red Bull

1:04.929
+0.958 s
S
8

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:05.132
+1.161 s
S
9

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:05.276
+1.305 s
S
10

Pierre Gasly

Alpine

1:05.649
+1.678 s
S
# Kierowca Czas Liczba okrążeń
1

Lando Norris

McLaren

1:03.971
18
2

Charles Leclerc

Ferrari

1:04.492
+0.521 s
21
3

Oscar Piastri

McLaren

1:04.554
+0.583 s
19
4

Lewis Hamilton

Ferrari

1:04.582
+0.611 s
21
5

George Russell

Mercedes

1:04.763
+0.792 s
18
6

Liam Lawson

Racing Bulls

1:04.926
+0.955 s
17
7

Max Verstappen

Red Bull

1:04.929
+0.958 s
8
8

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:05.132
+1.161 s
21
9

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:05.276
+1.305 s
17
10

Pierre Gasly

Alpine

1:05.649
+1.678 s
21
11

Fernando Alonso

Aston Martin

1:05.128
+1.157 s
14
12

Alexander Albon

Williams

1:05.205
+1.234 s
18
13

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:05.266
+1.295 s
12
14

Franco Colapinto

Alpine

1:05.288
+1.317 s
15
15

Oliver Bearman

Haas

1:05.312
+1.341 s
15
16

Lance Stroll

Aston Martin

1:03.329
9
17

Esteban Ocon

Haas

1:05.364
+1.393 s
9
18

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:05.369
+1.398 s
6
19

Carlos Sainz

Williams

1:05.582
+1.611 s
12
20

Nico Hulkenberg

Sauber

1:05.606
+1.635 s
9
Galeria

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

21 KOMENTARZY
avatar
tysu

28.06.2025 17:38

5

3

No niestety, ale McLaren w innej lidze jest z tym bolidem. Pół sekundy na takim krótkim torze to przepaść. Szkoda, że Piastri nie przejechał ostatniego okrążenia, przez żółtą flagę Gaslego no i również szkoda Maxa, bo mogło być finalnie trochę inaczej. 

Jutro szykują się flaki z olejem, McLareny dublet. 


avatar
EnderWiggin

28.06.2025 19:25

10

4

@tysu  A dlaczego niestety? Jak RB dominował ostatnie 3 sezony to nikt nie narzekał tylko zachwycał się "wybitnym" Maxem.

Na każdego przychodzi czas, teraz jest czas McL i tym też należy się cieszyć. Norris pojechał świetnie i też zasługuje na szacunek, pochwały i zachwyty, takie jakie dostawał Max za wygrywanie najszybszym bolidem. 


avatar
tysu

28.06.2025 21:05

4

4

@EnderWiggin  Ciężko powiedzieć, że RB dominował, jak jeździł tylko jeden kierowca, bo drugi nigdy nie dowoził. To jest właśnie ta "wybitność" kierowcy :)


Mówiłem, że szkoda okrążenia Piastriego i Maxa, bo tracimy na tym my, czyli kibice, traci na tym oglądalność. Norris po starcie odjedzie sobie w siną dal i tyle go widzieli. Gdyby wszyscy w trójkę byli blisko siebie to jest większa nadzieja na walkę, bo wiemy jak wygląda sytuacja w klasyfikacji generalnej. 

Jak Ty się cieszysz takim stanem rzeczy to wystarczy współczuć.

 


avatar
Malmedy19

29.06.2025 09:34

0

1

@tysu  Żadna wybitność jak nie umie zrobić auta dla siebie i kolegi. Sebastian umiał.


avatar
kiwiknick

28.06.2025 18:00

0

Jan5a! Czy teraz napiszesz, że Dunne zrobił antyreklamę Oscarowi?


avatar
Supersonic

28.06.2025 18:41

1

0

Norris w końcu wszystko skleił i od razu widać efekty. Jeśli nie straci pozycji na starcie to raczej wygra w cuglach. Tym razem to Piastri przekonał się, co się dzieje jak się nie pojedzie odpowiednio na pierwszym kółku. Nie wszystko było jego winą, bo żółta flaga, ale takie rzeczy się dzieją i będą dziać i trzeba mieć to z tyłu głowy w kwalifikacjach. Podobnie zresztą Verstappen i niestety nie mogliśmy się przekonać ile on traci do McLarena, a tylko on ma jakąś iluzoryczną szansę by ich pokonać w mistrzostwach. 

No i aplauz dla Tsunody. Po raz kolejny pokazał jak należało mu się to miejsce. Lawson po dwóch weekendach wyleciał do Racing Bulls, a Tsunoda sobie siedzi dziewiąty weekend i leci w kulki. Jest to po prostu niesprawiedliwe.


avatar
kiwiknick

28.06.2025 18:52

1

0

@Supersonic  może Honda coś dopłaca za Tsunodę?


avatar
BlahFFF

28.06.2025 19:05

1

0

@Supersonic  moze to faktycznie nie kwestia kierowcy, tylko samego bolidu, i gdyby ponownie wsadzic tam Lawsona czy Hadjara to rowniez spadli by znowu na koniec. Moze RB po prostu sie juz  z tym pogodzil, i spisal drugi fotel na strary.


avatar
EnderWiggin

28.06.2025 19:29

0

1

@Supersonic  To jak to jest w końcu? Tsunoda w drugim Red Bullu był 2 najlepszym kierowcą tej stajni, a Lawson jeżdżąc dla pierwszego zespołu był fatalny. Zamieniliśmy kierowców i teraz Lawson jest drugim najszybszym kierowcą Red Bulla, a Tsunoda jest fatalny.

Nadal ktoś ma jeszcze wątpliwości czy to czasem nie z bolidem jest coś nie tak? Może cała stawka się nie nadaje, a bolid jest w porządku? 


avatar
Ksys

28.06.2025 20:25

0

@EnderWiggin  W roli wyjaśnienia, to dzisiaj LAW był pierwszym kierowcą tej stajni :)


avatar
kiwiknick

28.06.2025 21:15 zmodyfikowany

0

@EnderWiggin  tzn, że Max w Racing Bulls ma majstra ;-)


avatar
Malmedy19

29.06.2025 09:40

0

Pozdrowienia z toru. Pogoda wykańcza, a dzisiaj ma być jeszcze goręcej. Porównując do Spa, dalej wolę Spa. Organizacyjnie to Beldzy lepsi. Artykuły dla kibiców kupujcie przed przyjazdem, bo na miejscu drożej.


avatar
Viggen2

29.06.2025 11:43

0

@Malmedy19  miłej zabawy, wybieram się w tym roku na SPA, teraz też tak jest że jak chcesz sobie coś kupić na torze to najpierw musisz doładować te ich specjalne karty? 


avatar
Malmedy19

29.06.2025 12:24 zmodyfikowany

0

@Viggen2  6 lat temu tak było i nie podejrzewam, że z tego zrezygnowali. Bardzo mnie to wkurzało. W Austrii jest uczciwie, bo płacisz bezpośrednio za zakupiony towar.

Za to w czwartek bez dodatkowej opłaty nie wejdziesz na prostą startową, całego toru nie możesz zobaczyć, bo miejscami ścieżki daleko od toru. Pomiędzy T1 a T3 to w ogóle wychodzi się ze strefy toru, więc marnuje się czas na kontrole bezpieczeństwa, ktora tez jest uznaniowa. Córkę mi zawrócili, bo niosła mój statyw do aparatu. Ja potem go wniosłem, no ale szkoda czasu.


avatar
mcjs

29.06.2025 09:59

0

Proponuję na jeden weekend wyścigowy wsadzić Verstappena do Racing Bulls. To byłoby ciekawe.


avatar
Lulu

29.06.2025 10:31

0

Widzę ze niektórzy nadal nie rozumieją że cała filozofia konstrukcji bolidu RBR jest stworzona pod Maxa dla Maxa i dzięki Maxowi. Nikt absolutnie nikt w stawce nie pojedzie tym bolidem szybciej niż Max . 

Nawet kiedy Perez miał lepsze początki sezonu , konstrukcja bolidu zostawała zaraz zmieniana i dopasowywana pod styl jazdy Holendra . Oczywiście jest to z jednej strony normalne , jest ich mistrzem i spełniają wolę swojego asa , z drugiej jednak strony później dzięki temu mają efekt uboczny w postaci słabo spisującego się drugie fotela .


avatar
johan24

29.06.2025 11:18 zmodyfikowany

0

@Lulu  Dlaczego więc VER tak źle się czuje w bolidzie skrojonego pod niego?


avatar
Lulu

29.06.2025 12:54

1

0

@johan24  a kto powiedział że źle się czuję? Aa no tak Max . A co ma powiedzieć ja ląduje w okolicach P6 czy niżej? 


avatar
mareczek_86

29.06.2025 13:32

0

@johan24  bo już nie nadążają za konkurencją w rozwoju bolidu. 


avatar
olejny

29.06.2025 13:33

0

Mamy jeden dominujący team, a reszta bije się o pozostałe miejsca. Taka jest obecnie rzeczywistość. Od czasu do czasu uda się im coś wyrwać. Gra na razie jest do jednej bramki.


avatar
Thanos

29.06.2025 16:47

0

Komentarz testowy


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.