Podczas dzisiejszego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych (WMSC) zostały podjęte ważne decyzje dotyczące obniżenia kosztów związanych z funkcjonowaniem zespołów F1.
I tak od sezonu 2009 w F1 zmienione zostaną:Silnik
- żywotność silnika zostanie podwojona. Każdy z kierowców będzie mógł użyć maksymalnie 8 silników plus dodatkowo 4 podczas testów (na zespół przypadnie 20 silników);
- obroty silnika zostaną zredukowane do 18.000;
- Nie będzie możliwości zmian wewnątrz silnika. Dozwolone będą jedynie ustawienia wtryskiwaczy;
- reguła trzech wyścigów przegłosowana 5 listopada zostaje podtrzymana;
- koszt silników dla niezależnych zespołów będzie stanowił około 50 % cen z sezonu 2008;
- Jednomyślnie została zatwierdzona lista zmian zaproponowanych w silniku Renault na sezon 2009; wszystkie pozostałe silniki pozostaną bez zmian. Test porównawczy nie będzie konieczny.
Testy
- Nie będzie testów podczas trwania sezonu oprócz zaplanowanych sesji treningowych w weekendy wyścigowe.
Rozwój aerodynamiki
- Po 1 stycznia 2009 nie będzie można stosować tuneli aerodynamicznych dla skal większych niż 60 % i strumieniu powietrza większym niż 50 metrów na sekundę;
- formuła zbalansowania badań w tunelu aerodynamicznym z badaniami CFD, jeżeli zostanie zatwierdzona przez zespoły, zostanie przedstawiona FIA.
Działania fabryk
- fabryki będą zamykane na sześć tygodni w roku zgodnie z lokalnym prawem.
Weekend wyścigowy
- siła robocza zostanie ograniczona różnymi metodami, włączając w to dzielenie informacji na temat opon i paliwa, aby wyeliminować potrzebę zatrudniania „obserwatorów”.
Spektakl sportowy
- Badanie marketingowe zostanie przeprowadzone w celu oceny reakcji publiczności na kilka nowych idei, włączając w to możliwość zmiany kwalifikacji i propozycji zamiany punktów systemem medalowym dla kierowców. Propozycje zostaną zgłoszone FIA, gdy będą znane wyniki badań marketingowych.
Nota: szacuje się, że zmiany te w sezonie 2009 pozwolą zaoszczędzić producentom około 30 % budżetu w porównaniu do sezonu 2008, a dla niezależnych zespołów wartość ta będzie nawet większa.
Sezon 2010
Układ napędowy
- Silniki będą dostępne dla niezależnych zespołów w cenie niższej niż 5 milionów Euro na sezon. Zostaną dostarczone przez niezależnego producenta lub przez jeden z zespołów z zapewnioną ciągłą dostawą. Jeżeli będzie to niezależny dostawca, umowa zostanie podpisana do 20 grudnia 2008 roku.
- Ten sam silnik będzie używany w sezonie 2011 i 2012;
- W zależności od potwierdzenia realności założenia, taki sam układ przeniesienia napędu będzie użyty przez wszystkie zespoły.
Nadwozie
- lista elementów nadwozia zostanie przygotowana i zostanie podjęta decyzja pod względem tego czy dany element wpływa czy nie na osiągi; - niektóre elementy wpływające na osiągu zostaną homologowane na cały sezon; - elementy, które nie wpływają na osiągi będą unormowane i pozyskiwane lub wytwarzane w możliwie najtańszy sposób.
Weekend wyścigowy
- ustandaryzowana zostanie łączność radiowa i system telemetrii;
- zakazane zostaną koce grzewcze do opon;
- zakazane zostaną mechaniczne oczyszczacze opon;
- zakazane zostanie tankowanie;
- Możliwa będzie redukcja dystansu wyścigu lub jego trwania (propozycja zostanie przedstawiona po przeprowadzaniu badania rynku).
Funkcjonowanie fabryk
- dalej zostaną zaostrzone warunki badań nad aerodynamiką;
- pełna analiza zaplecza zostanie przeprowadzona w celu dalszych restrykcji.
Decyzje długoterminowe
FIA i FOTA przestudiują możliwość wdrożenia całkowicie nowego układu napędowego na sezon 2013, z ukierunkowaniem na efektywne wykorzystanie energii (uzyskując więcej pracy z mniejszej ilości zużytej energii). Reguły zostaną tak przedstawione, aby badania i rozwój takiego układu mógł realnie wnieść technologię oszczędnego silnika w transporcie drogowym.
- zaawansowany system KERS prawdopodobnie będzie istotnym elementem nowego układu napędowego. W krótkim terminie, KERS jest częścią regulaminu na sezon 2009, ale nie jest obowiązkowy. Na sezon 2010 FOTA rozważa propozycje standardowego systemu KERS. FIA oczekuje na propozycje.
- Dalsze poprawki zastaną wprowadzone w regulaminie sportowym i technicznym na sezon 2009 i 2010.
12.12.2008 16:23
0
Ci co to zatwierdzili to szaleńcy. F1 kroczy ruchem jednostajnie przyśpieszonym do grobu. To jest powolna smierć. Nie zdziwie sie jak wprowadza ogranicznik predkosci do 90 km/hm, zeby zaoszczedzic spalanie drogiego przeciez paliwa. Ech...
12.12.2008 16:24
0
A jak oni chcą sprawdzić ile czasu pracuje tunel aerodynamiczny? Mają zamiar zatrudnić ludzi, którzy będą siedzieli w fabrykach ze stoperem w ręku?
12.12.2008 16:25
0
Zapomnieli pierdnięcia kierowcy znormalizować/zakazać.
12.12.2008 16:28
0
To wszystko brzmi jak: "koniec F1 jest bliski"
12.12.2008 16:42
0
Oszaleli
12.12.2008 16:44
0
nie rozumiem tego: ''siła robocza zostanie ograniczona różnymi metodami, włączając w to dzielenie informacji na temat opon i paliwa, aby wyeliminować potrzebę zatrudniania obserwatorów''. O co w tym chodzi? Miało być ograniczenie testów, okazuje się że całkowicie z nich zrezygnowano. Piątkowe treningi z założenia miały być zamiast testów więc zbyt duże zaskoczenie pod tym względem to nie jest. Tylko jak z przygotowaniem do sezonu? Prezentacja bolidu w styczniu, a pierwsze sprawdzenie w warunkach bojowych na torze dopiero w marcu, w piątek przed GP Australii? Wynika z tego że ostatnie testy przed wyścigiem będą w przyszłym tygodniu. Poza tym zmiany raczej ok.
12.12.2008 16:45
0
a miałem nie pić do sylwestra i gówno .nie zapisali tylko terminu stypy po pogrzebie F1 .
12.12.2008 16:46
0
ograniczenie kosztów kosztem rozwoju -nie tey droga mości panie
12.12.2008 16:47
0
'zakazane zostanie tankowanie' co to znaczy jeśli można wiedzieć, takie moje pytanie, a co do tematu to te uchwały to gwóźdź do trumny f1. Moje zdanie jest, że kto nie ma pieniędzy to trudno, takie sa prawa natury i jeszcze się zastanawiam po co WMSC myśli o 2013 jak nie wiadomo czy formuła1 się nierozpadnie do tej pory. Pozdro dla adminów i zarejestrowanych na formula1.pl - fajna strona
12.12.2008 16:53
0
2009 jeszcze przeżyję ale zmiany na 2010 to już za dużo. Zakaz tankowania? To co oni będą oglądać np. w Monako i Singapurze gdzie wyprzedzanie jest praktycznie niemożliwe?
12.12.2008 16:54
0
ja mnie zastanawia co z kierowcą który wykorzysta wszystkie silniki, a na dwa wyścigi przed końcem sezonu padnie mu jednostka napędowa to co w tedy nie wystartuje? jak dla mnie beznadzieja! rozumiem kryzys i cięcie kosztów ale sory bez przesady
12.12.2008 16:54
0
poprostu zal.pl co oni chca zrobic z tym sportem? Niedlugo to bedzie cyrk anie sport....
12.12.2008 16:57
0
Właśnie ! Ja też jestem najbardziej zmartwiony tym ze nie bedzię można dodankować bolidu podczas wyścigu. A co jesli mu zabraknie paliwo na ostatnich 2 okrążeniach .. ?!! Ja bym ograniczył do jednego tankowania ... Mam nadzieje że to jeszcze zmienią.
12.12.2008 16:58
0
taaaaaankowanie?!!!??? reszty już nawet nie chce mi się komentować... :(
12.12.2008 16:58
0
"zakazane zostanie tankowanie;"odbilo im?czy co....
12.12.2008 17:16
0
Tankowanie chcą zakazać, bo wyścigi będą dzięki temu bezpieczniejsze bez żadnych incydentów, poza tym obniżą się kolejne koszty. Jednak będzie to dopiero w 2010 roku. Powinni dodawać punkty za PP i NO.
12.12.2008 17:19
0
zakaz tankowania, zarąbiście normalnie :/ będziemy mieć cysterny na początku wyścigów :/
12.12.2008 17:23
0
Zatkało mnie jak to przeczytałem...
12.12.2008 17:25
0
Wszystko to się w głowie nie mieści :(
12.12.2008 17:31
0
Ehhh.... no zakaz tankowania to blad.... tez myslalem aby ograniczyli do 1 tankowania..... nawet byly by ciekawsze wyscigi ;d 2 razy na zmiane opon a raz tankowac ;D a tak serio to porazka.... moze wymysla jeszcze tory tylko prawoskretne i zabronia skrecac w lewo xD
przesadzaja juz troche z tym cieciem.... podoba mi sie nawet uchwala o testach na 2009 w ciagu sezonu ;p moim zdaniem troche zaostrzy sie rywalizacja w wyscigu prze to ;p
12.12.2008 17:33
0
Oj mieszają mieszają w tej formulce . Niedługo będzie jeden silnki na cały sezon i jeden bolid na dwóch kierowców .
12.12.2008 17:34
0
FIA szaleje, juz niedługo bedzie mnie stac na swoj własny team :)
12.12.2008 17:38
0
Tna te koszty a sami zbieraja za to pokaźnie sumki
12.12.2008 17:46
0
mi sie akurat to podoba, zobaczycie ze wyscigi beda bardziej emocjonujace i wyrównane a jakby to wprowadzili rok temu to by honda nadal jezdziła. bedzie mniej szachów a i rola kierowcy bardzo wzrosnie. Mam nadzieje ze cosworth sie spisze i bedzie niezawodne silniki dostarczac
12.12.2008 17:59
0
mnie też te zmiany się podobają
12.12.2008 18:02
0
Sezon się jeszcze nie zaczął a mnie powoli odechciewa się tego oglądać. Tak swoją drogą, czemu właściwie władze F1 zgadzają się na te wymysły FIA ? Jakie są tam prawa/umowy? Czy nie mogą po prostu powiedzieć "idźcie się pi....., my będziemy robić swoje, czy się to komu podoba, czy nie".
12.12.2008 18:19
0
jak to wprowadzą to juz nie będzie f1 tylko nie wiem co.A tą uchwałe niech se włożą do ...
12.12.2008 18:28
0
...a pit stopy to odrazu takie jak w A1 gp zróbcie. jedną opone 10 sekund wymieniac po kolei FIA jak chcecie zmian to se wprowadzajcie w wyscigach dla bałwanów a nie w f1...
12.12.2008 18:29
0
A z ilu milionów zrezygnował Berni? Nie pochwalił się? Wszystkim każe ciąć, ciąć, ciąć, a sam wyciska tą cytrynę jak tylko się da. A jak np. z całą otoczką F1? Ograniczenia wprowadzają na najistotniejsze elementy widowiska, czyli bolidy, ale np oprawa GP Singapuru pochłania kupę kasy na samo oświetlenie, wystawne przyjęcia dla "elity" FIA itp.
12.12.2008 18:29
0
Nie wiem czy to Max sie nie rozpedzil, zeby pokazac swoje proekonomiczne dzialania na koniec swojej kadencji. Chce na koniec zaplusowac czy co? Czy liczy na kolejną?
12.12.2008 18:43
0
zobaczymy jak to bedzie sie spisywac. kto wie, moze te zmiany w koncu spowoduja uatrakcyjnienie wyscigow? pozyjemy zobaczymy
12.12.2008 18:52
0
Zakaz tankowania ostatecznie może być. Było już to i nawet było nieźle, chociaż z tankowaniem jest ciekawiej. Osiem silników na bolid to nie tak źle. Na cały sezon potrzeba ich 6 sztuk, więc zostaje jeszcze dwa w zapasie. Ograniczono obroty, więc automatycznie wzrośnie jego żywotność. Mam też problemy z matematyką. Do tej pory silnik musiał wystarczyć na dwa wyścigi. Teraz podwojono jego żywotność. Mi wychodzi że 2x2=4, natomiast FIA wyszło 3. Muszę chyba wrócić do szkoły na dodatkowe lekcje.
12.12.2008 18:54
0
Całkowita rezygnacja z testów jest dobrym pomysłem, dzięki temu nie będzie się wyrzucać wiele milionów w błoto. Być może ta opcja się nie sprawdzi i po jednym sezonie testy znowu zostaną wznowione, np. do 3-5 sesji testowych w trakcie sezonu. Rozumiem, że testy międzysezonowe zostają. Osoby, które w F1 pełnią funkcję "obserwatorów" były, są i nadal będą :-) Mam nadzieję, że system medalowy nie przejdzie. Zmiany na 2009 ogólnie są to przyjęcia, te na 2010 są bardziej drastyczne i dopiero wtedy czeka nas wielka rewolucja, bądź też "rewolucja" :-) zakaz tankowania wg mnie nie jest dobrym pomysłem. No i czekamy na propozycję nowego formatu kwalifikacji.
12.12.2008 19:05
0
>>dzielenie informacji na temat opon i paliwa<< czyli przed wyścigiem każdy zespół będzie musiał złożyć raport, z jaką ilością paliwa wystartują bolidy i jakich opon będą używali?? Bez sensu. W takim razie skończy się cały urok spekulowania o ilości postojów w boksie podczas GP.
12.12.2008 19:08
0
ale przecież ile sie zespoły musza napracowac ile analizowac ile testowac zeby silniki były nie zawodne podłączają pod komputery i i analizują ktróra częśc może sie najszybciej popsuc czy to jest wszystko za darmo ?? Jeśli ma byc zakaz tankowania to stawiają wyłącznie na kwalifikacje? czy na Nakajime czy Piqueta bo bez nich to sie cała stawka za szybko na pozycjach zmieniac nie bedzie tym bardziej na wąskich torach
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się